Recenze
Škoda Favorit 135 LS
Technické info
Přezdívka auta Medard Rok výroby 1993 Koupeno ojeté najeto [km]:230000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1289 výkon [kW]: 43 maximální rychlost [km/h]: 155 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7
Popis vozu
,,Zase se přede mnou hrabe starej Favorit." Pro mnohé řidiče s novějšími vozy je Škoda Favorit ,,krabicoidní“ šrot na kolech, překážka na silnici…je tato domněnka ale správná? Když se mě někdo zeptá čím jezdím, a já odpovím, že Favoritem, většinou se dotyčný ušklíbne. Proč ale? proč je tak často odsuzován? jen proto, že je to ojetina? Vždyť to je skoro většina aut v ČR a kritizuje někdo tak často třeba Fiaty Uno, VW Golfy, Opely Kadetty a jiné? Většinou nekritizuje, že by to bylo protože jsou to vozy zahraniční výroby? Možná, ale na tuto otázku ať si odpoví každý sám. V následujících řádcích se pokusím popsat Favority či Formany jak je vidím já, především pak jeden vůz, který používám já.
Náš rodinný Favorit používá moje mamka a já. Vyroben byl v roce 1993 a dostal tmavě modrou barvu. My jsme jeho majitelé od roku 1999, kdy vystřídal naší Škodu 105 L. Jsme v pořadí druzí majitelé a při koupi měl najeto 85600 km. Dovezen domů byl v den kdy slaví svátek Medardové, proto mu říkáme Medard.
Na první pohled měl jen jednu vadu. Auto bylo po celém obvodu objeté hřebíkem. Nutně jsme potřebovali auto a tak nebylo moc času vybírat. Za celé roky jsme už vyměnili pár plechů, a tak známky škrábanců jsou dnes jen na zadních dveřích. Po zakoupení je mamka nešťastně zamaskovala dle mého názoru nevkusnými pruhy. Bohužel dokud mě vůz nebude říkat pane, nemůžu s nimi nic dělat. Za celé roky jsme s nim projeli křížem krážem celou naší republiku, podíval se i do Polska a Rakouska. Častokrát jezdil plně naložen z jižní Moravy do Krkonoš, z Prahy do Brna a někdy i dál a vše zvládal a zvládá bez potíží. U nás je Favík využíván prakticky každý den. Samozřejmě že záleží na tom, jak se člověk o vůz stará, jaký má servis a podle toho i jezdí. Ten náš se do servisu podíval málokdy. Pokud už se něco rozbilo, opravilo se to doma v dílně. Nevím tedy jak Favority ostatních, ale z důvodu poruchy ten náš nedojel jen dvakrát a to kvůli špatnému rozdělovači a podruhé odešel startér, to ale vyřešilo roztlačení a cesta pokračovala. Bez problému startuje i v největších mrazech. Takže pokud mě někdo řekne, že Favorit není spolehlivý auto, nestydím se mu oponovat. Nevýhodou našeho Favoritka je doba výroby. Je to akorát přelomový model, kterých moc není. Některé díly jsou ze starých modelů, a některé díly z nových. Motor je ještě klasický karbec. Jezdí na speciál ale nevadí mu ani natural. Interiér je designově ze starého modelu, barvou však neodpovídá ani jednomu. Ta je totiž tmavě hnědá, staré modely měly světle hnědou a nové modely černou. Ostatní díly jsou namíchané, takže pokud jdeme koupit nějakou součástku, často se vracíme jí vyměnit za jinou.
Když už sem narazil na motor, proberu jízdní vlastnosti. Narážky typu, že Favorit se při stovce rozpadá jsou zcela neoprávněné a spíše směšné. Motor 1,3 bohatě postačuje v dnešním provozu. Pravdou je, že máme nejvýkonnější sériově dodávaný motor, ale za dobu co mám řidičák sem pár Favoritů či Formanů řídil a všechny byly výkonnostně plus mínus stejné. Akcelerace z nuly je plně dostačující, slabší motor jen většinou vyžaduje podřazení při předjíždění, to ale jen v případě že potřebuji vymáčknout maximum. Věřte nebo ne, přes to že v technickém průkazu stojí v položce maximální rychlost 155 km/h, dá se z něj vytáhnout téměř 170. Uznávám, že to je trochu hazard, auto už hůře drží a brzdy proto taky určitě nejsou vhodné. Rychlost udanou v TP ale zvládne levou zadní, takže držet na dálnici povolenou stotřicítku není problém. Jediný mínus vozu je v kopcích. Pokud musím například za kamionem zpomalit, je pak problém v kopci nabrat rychlost. Další pro mě celkem významnou nevýhodou je vysoká náklonnost vozu v zatáčkách. Holt se musí občas přibrzdit a ne prolítnout zatáčku jak se stabilním sporťákem. To vše je ale o zvyku.
Ve výbavě Favorit oproti zahraničním vozům ze stejného období pokulhává. Například elektrické stahování oken se montovalo až na limitované řady z roku 1994, pro zručnějšího kutila ale není problém ho domontovat. Mezi nadstandardní výbavu našeho vozu tedy patří přední mlhovky, zadní stěrač s ostřikovačem, dělená zadní sedadla, otevírání kufru z místa řidiče a dodatečně namontovaný alarm a centrální zamykání. Samozřejmě, že by se mě líbil posilovač řízení či klimatizace, ale kdo chce moc, nemívá nic. V budoucnu by se mě líbila palubní deska z Felicie, ale to je spíše kosmetická úprava. Co se týče karosářského zpracování, zde Škodovka trochu zaostává. Pokud se o vůz nestaráte, rád podlehne korozi, takže jakmile se objeví troška rzi, přichází na řadu brusný papír. Přesto že Medard není moc shnilý, snažíme se na něm každý rok nějaký ten plech vyměnit. Jediný větší problém týkající se karosérie byl zatékání na místo řidiče. Před pár dny byl ale tento problém vyřešen vyvařením. Já osobně považuji za největší mínus na našem voze lak. Ovšem ne ten původní, ale nový na nových dílech karoserie. Na přání mamky z důvodu ušetření lakoval díly známý a to poněkud neprofesionálně takže nejen že vypadá hrozně ale ještě ke všemu se loupe.
Jinak čas od času se samozřejmě musí vyměnit čepy, tlumiče a podobné věcičky. Vše je ale v řádech pár korun.
Co je tedy dle mého názoru na těchto vozech, které změnili éru zadních náhonů ve Škodě tak skvělé? V mém konkrétním případě určitě spolehlivost. Na to že má najeto téměř 200 tisíc jezdí pořád výborně. Dále cenová i kvantitativní dostupnost dílů, pro zručného člověka jednoduchost oprav, světlá výška vozu neboť projede cesty kde nové nízké vozy končí, měkké pérování, takže pokud najedu do díry nevyrve mě to volant z ruky (na českých silnicích velmi vítaná vlastnost), a na to že motor je zastaralé koncepce tak je velice živý a spotřeba je přiměřená (7 litrů). Je zřejmé, že Škodu Favorit si dnes koupí lidé, kteří ho používají jako druhý vůz, pracovní vůz, důchodci nebo studenti či lidé kteří potřebují náhradu za rozpadlou stodvacítku a nemají na lepší. Najde se ale pár lidí, kteří jím jezdí, protože si tento vůz zamilovali, stejně jako já. A že je ,,krabicoidní“? No možná je, ale to je na tom právě to kouzelné…
Silné stránky
Spolehlivost, celkem živý motor (jede i 175, akcelerace dobrá) nízké provozní náklady, světlá výška, měkkost podvozku, levné díly, snadné opravy
Slabé stránky
Koroze, náklonost v zatáčkách, menší pružnost motoru v kopcích, malá výbava, menší kufr, lak na nových dílech
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
měněné těsnění pod hlavou, startér, rozdělovač, měněny přední blatníky, páté dveře, zatýkání do interiéru
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Vůz byl koupen jako ojetý prostřednictvím autoprodejce Škoda - bez problémů
Novinky v recenzi
Favorit prodán...
Před dvěma lety byl Favorit za symbolickou cenu prodán. Jestli ještě slouží je otázka. Byl už v dosti žalostném stavu.
Nový vůz
Konečne jsem si pořídil svůj vlastní vůz, je to Škoda Felicia 1,3 GLX, to ale neznamená že Favoritek končí, ba naopak je stále ve skvelé kondici...
23. února 2008: Do autíčka už neteče, za to řadící páka si řekla že se začne vyklat..
Přidat názorDiskuse: Škoda Favorit 135 LS
- Re: hodnocení od fráni 07.05.2008 09:11 miroussm
- hodnocení od fráni 07.05.2008 09:08 Francesco
- Re: motor 11.02.2008 17:02
- Pěkná recenze 10.02.2008 20:18
- Re: Re: Re: Re: Re: motor 26.01.2008 11:47
- Re: Re: Re: Re: motor 25.01.2008 10:24 hacek.hacek
- Re: Re: Re: motor 25.01.2008 10:23 hacek.hacek
- Favorit 25.01.2008 09:24 Konwi
- Re: Re: Re: motor 24.01.2008 23:53 miroussm
- Re: Re: Re: motor 24.01.2008 23:25 miroussm
- spominam 24.01.2008 22:21
- Re: Re: motor 24.01.2008 22:12
- Re: Re: Re: motor 24.01.2008 22:00 Special-line
- Re: Re: motor 24.01.2008 21:59
- Re: motor 24.01.2008 21:56 miroussm
- Re: Re: Sny 24.01.2008 21:53 miroussm
- Re: motor 24.01.2008 21:51 miroussm
- Re: Sny 24.01.2008 21:47 miroussm
- Re: motor 24.01.2008 21:28 Special-line
- Re: Sny 24.01.2008 21:27 Special-line
- motor 24.01.2008 21:27
- Sny 24.01.2008 21:16
- Re: Ahoj 24.01.2008 21:06 miroussm
- Ahoj 24.01.2008 20:28 hacek.hacek
- Re: Dobrý... 24.01.2008 16:11 miroussm
- Dobrý... 24.01.2008 15:39
Další vozy Škoda Favorit
-
Škoda Favorit (1993) Majitel: Ronault.
Přidáno: 12.8.2009 23429 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Škoda Favorit (1993) Majitel: Ronault.
Přidáno: 12.6.2014 13810 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Škoda Favorit (1994) Majitel: parkoviště
Přidáno: 20.12.2009 459 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Škoda Favorit (1992) Majitel: parkoviště
Přidáno: 29.11.2008 459 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Škoda Favorit (1988) Majitel: Popeye the Marine
Přidáno: 5.7.2009 598 Majitel 9.85 Uživatelé