Recenze
Peugeot 308 Premium 1.6VTi 120k
Technické info
Přezdívka auta Sonic Rok výroby 2009 Koupeno nové najeto [km]:150000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1598 výkon [kW]: 88 kroutící moment [Nm]: 160 zrychlení 0-100 km/h [s]: 10.8 maximální rychlost [km/h]: 195 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 17 zavazadlový prostor [l]: 442 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6.7
Popis vozu
PROČ PRÁVĚ 308?
Chtěl bych hned v úvodu podotknout, že zde vyjádřené pocity jsou čistě subjektivní a rozhodně nechci hanit ani odsuzovat jiná auta tak, jak tomu občas bývá zvykem.
První část bych rád věnoval důvodům, které mne ke koupi Peugeota 308 vedly. Ačkoli jsem býval odjakživa patriot a upřednostňoval vozy tuzemské produkce (Favorit, Felicia, Fabia), dostal jsem se najednou do slepé uličky. Po poslední dovolené v Itálii odjeté ve Fabii combi bez klimatizace mi došla trpělivost a rozhodl se zakoupit nový vůz. Kritéria byla jasně daná. Trochu více vnitřního prostoru než ve Fabii combi, alespoň stejně velký kufr, o něco silnější motor, klimatizace, atraktivní vzhled a cena okolo 400k maximálně. Jelikož toho zas tolik nenajezdím (max 20000Km/rok), stačil by mi "benzíňák". Nic proti korejcům, ale hned úvodem jsem vyřadil vozy KIA apod. i přes lákavou 7letou záruku. Z finančních důvodů (v roce 2009) vypadli kandidáti jako Mazda 3, Toyota Auris, VW Golf a bohužel i nová Octavia, která se ve stejné výbavě pohybovala okolo 550k Kč (čert vem patriotismus :o). Zbyli 4 kandidáti a to 308, Citroen C4, Renault Megane a překvapivě v akci zlevněný Lancer. Citroen C4 (první generace) s menším kufrem vypadla jako první a bohužel hned poté i atraktivní Lancer. Po usednutí na místo řidiče mi interiér připadal velice neútulný. U Mégana mi dost vadila snížená střecha vzadu, nevzhledná přední kapota a absence středového sloupku, naopak 308 mě uchvátila interiérem i vnějším designem.
Jen jednu poznámku ke koupi nového auta. Zkuste to někdy jen tak v riflích a tričku. Když už si vás vůbec všinmou, dost často vám dají najevo, že na to auto stejně nemáte a jen je otravujete. Aspoň takovou mám zkušenost a nebylo to jednou. V takovém případě okamžitě odcházím, jako onehdy u nejmenovaného prodejce Škoda, když jsem kupoval Fabii, který mi doslova řekl, ať si vyberu z těch vozů co mají na skladě (staré modely v akci), že nový je na mne moc drahý.
VNĚJŠÍ DESIGN
Ó je, když ukážete 308 deseti lidem, pět vám řekne, že ta tlama je hrozná a pět, že nic hezčího neviděli. Žádný průměr, žádná šeď. Buď ho musíte milovat nebo nenávidět. Mě uchvátil na první pohled. Ostře řezané rysy s agresivním profilem připomínajícím šelmu. Vědom si slov klasika který praví, že kola tvoří 30% dojmu z auta rozhodl jsem se pro příplatkové 17" (225/45), byť i ty 16" (205/55)vypadají docela pěkně. Ještě byla možnost dokoupit 18" (225/40), ale to už mi připadalo na české ementálové silnice příliš. Velice milé překvapení na mne čekalo, když jsem zjistil, že nejenže rezerva není dojezdová, ale dokonce je tam 17" hliník, stejný jako na voze. Když už jsem kupoval nové auto chtěl jsem aby vypadalo cool i v zimě a byl rozhodnut, dokoupit si na zimu ty 16". Překvapení bylo, když jsem zjistil, že jeden ráfek stojí okolo 6000Kč (v té době). Takže to vyřešil Dezent F, který vypadá na 308 také pěkně. Pokud do toho někdo půjdete tak pozor na rozteč, Peugeot má jen 4 šrouby a povětšinou nejdou na dokupované ráfky použít originály.
Velice pěkné jsou u 308 blinkry zabudované do sloupku zrcátek, stejně tak jako u dalších modelů PSA. Čelní části nelze nic vytknout, snad jen při otevírání kapoty dejte u verze s benzínovým turbem pozor na horké části motoru. Prolis začínající u čelního znaku Peugeot pokračující přes přední kapotu nádherně navazuje na A sloupky a ve spojení se zatmavenou panoramatickou střechou vytváří jedinečný vzhled auta. Někde jsem četl, že SPZ, potažmo přední spoiler jsou umístěny tak nízko nad zemí, že se musí člověk bát každého menšího obrubníku. Nevěřte tomu, ten recenzent nikdy v 308 neseděl, neb je vše dostatečně vysoko, zhruba na běžné úrovni a nemusíte se bát zajet ani na polní cestu.
Boční profil opět nádherný a černý B mezisloupek dveří velice vkusně zvolený. Pozor však na nastupování, kde vám hrozí dvě úskalí. Za prvé je práh dost vysoko a často o něj zavadíte nohou a POZOR na ostrý roh předních dveří! U lidí středního vzrůstu (okolo 160-170cm) se s ním trefíte přesně do oka! Zadní část už není tak WOW, ale i tak celkem ujde. Anténa mohla být řešena klasickým "žralokem" a také zadní svítilny jsou vzhledem k přední části tak nějak chudé. Na druhou stranu je zadek dost robustní a při absenci zadních lapačů nečistot vypadá s pneu 225 dost brutálně. Zadní nárazník byl u modelů premium 2009 ještě celolakovaný, u modelu 2010 je již plastový. Co je hezčí je stejně diskutabilní, jako celkový vzhled 308. Časem jsem trochu nudnou záď zatraktivnil křídlem z modelu GTi, hliníkovou lištou z faceliftované 308 a plastovým difuzorem, který byl součástí celé sady obložení (viz fotky). Vše originál Peugeot, žádný Globus design.
Pokud se chystáte 308 kupovat, rozhodně doporučuji dokoupit aspoň 17" kola a panoramatickou střechu, které i přes tak vyjímečný vzhled dojem z vozu ještě umocní a v případě, že máte výbavu s duální klimatizací, dostanete zdarma pack viditelnost s automatickým zapínáním potkávacích světel na základě sdruženého čidla na čelním skle. Jestliže v létě jezdíte pouze se světly pro denní svícení, sepnou se vám potkávačky třeba na začátku tunelu, či v tmavším lese a jakmile vyjedete na světlo, přepnou se zpět na denní. Druhou funkcí sdruženého čidla je automatické stírání, které funguje opravdu precizně a po jeho zapnutí se prakticky nemusíte starat o čistotu čelního skla. Je to jedna z věcí, která mě mile překvapila. Čidlo rozezná když vás nečekaně někdo ohodí třeba z protisměru a bleskově na nejvyšší rychlost setře několikrát čelní sklo a stejně tak si poradí s jemným mrholením, kdy rozezná opravdu na vteřinu přesně okamžik, kdy je třeba sklo setřít.
INTERIER
Ani fotky vám nedokáží zprostředkovat, jaké je to sedět v třistaosmičce. To musíte zažít protože, jak opět praví klasik, je to jako někomu zpívat oběd. Interiér je asi jednou z největších deviz tohoto automobilu. Konečně výrobci dali na hlas veřejnosti a to nejen laické a začali dělat palubní desky z měkčených plastů. V Peugeotu to dotáhli téměř k dokonalosti, když přidali miniaturní vroubkování, které vás nutí neustále se palubní desky dotýkat. Ne, nejsem nějaký autoúchyl, jen je to velice příjemné. Další krásnou věcičkou jsou chromované rámečky výdechů klimatizace a budíků (podle stupně výbavy mohou být černé nebo bílé) a pro milovníky konzervativních klasických designů nádherně zpracovaný středový sloupek.
Ale vzhůru k jednotlivým komponentům. Volant potažený kůží již ve verzi Premium velice dobře padne do ruky, nicméně mohl být vzhledem k celkovému designu auta trochu sportovnější s menším průměrem (jako ve verzi GTi nebo v RCZ). Prostor pro budíky je moderně podsvícen oranžovou barvou, jejíž intenzitu lze měnit. Displej a jeho nápisy od uvedení modelu 308 na trh v roce 2007 trochu zastaral, avšak není to nic hrozného. Podle zakoupené verze pak máte pak nad středovým sloupkem klasickou kapličku, nebo výklopný displej. Heslo "méně je někdy více" došlo své pravdy v případě ovladačů rádia, kdy v základní verzi pouze s CD a MP3 vypadá mnohem lépe, než přeplácaná konzole plná tlačítek pro navigaci, telefon, bluetooth, měniče CD a podobně. Velice vkusně je pak řešena dvouzónová klimatizace, umístěná ve spodní části, kterou lze ovládat velice jednoduchým a intuitivním způsobem. Lze ji zapnout jak klasickým způsobem, kdy si regulujete teplotu a směr foukání dle potřeby, tak také formou AUTO, jak říkám "klima pro blbé", kdy se kompletně vše nastaví a průběžně reguluje na základě údajů vnitřní a venkovní teploty bez zásahu řidiče. Pro cestující vzadu jsou pak připraveny též dva výdechy klimatizace s podélným i příčným směrováním. Drobnost, ale v létě potěší.
Schránka spolujezdce je klimatizovaná též, ale to už je dnes standard, za zmínku stojí audio vstup, který je ukryt právě v oné schránce a považte je na SINCHe! Když už ne USB, tak bych tam aspoň dal stereojack. Ovladače pod volantem jsou celkem slušně vyřešeny, jen na ovládání rádia bych napasoval na otočný ovladač na pravé páčce hlasitost, místo výměny stanic.
Zvláštní kapitolou jsou perfektní sedačky (nejlepší jaké jsem u auta tohoto typu viděl). Hned jak se posadíte, řeknete si: "Tak to je ono". Široké sedáky, protiskluzový povrch, lehce sportovní tvar a ve dvou směrech nastavitelné opěrky hlavy (model 2009), vám budou příjemným společníkem na dlouhých cestách.
Panoramatickou střechu ocení pouze cestující vzadu, ale vzhledem k její velikosti, je to zážitek mimořádný. Byť je vyrobena z atermického skla, lze ji ještě uvnitř zakrýt roletkou, která se zatahuje na způsob kabrioletu (viz video dole). Velice efektní. Šikovnou drobností je i loketní opěrka nastavitelná výškově i na délku po jejíž odklopení získáme celkem slušný ukládací prostor. Těch je v autě několik, za zmínku stojí jedno plus a jedno mínus. Do dveří hravě zasunete velkou PETku, zato schránka na brýle je tak maximálně na nějaký cvikr.
Cestující mají v závislosti na zvolené výbavě v základu 4 - 7 airbagů, přičemž kromě pěti hvězd ve zpřísněných Euro NCAP testech dosáhl Peugeot jednoho z nejlepších výsledků při bočním nárazu. Interiér vcelku je velice prostorný, pohodlný, díky velkému čelnímu sklu světlý, útulný a na nižší střední třídu velice luxusní. Auto není pro řidiče, kteří jsou zvyklí jezdit bez použití bezpečnostního pásu, neboť nejen osoba za volantem, ale díky čidlu v sedačce spolujezdce i druhá osoba, jsou nepříjemným alarmem nuceni si tento zapnout od rychlosti cca 30Km/h. Stejné pípání se ozve, pokud se vám někdo odepne za jízdy na zadních sedadlech. Pro vás, kteří cestujete s malými dětmi neocenitelné.
BRZDY BOSCH
Ty si zaslouží samostatný odstaveček. Nikdy jsem se nesetkal u sériově vyráběných aut této kategorie s tak perfektními brzdami. Už před koupí auta jsem četl o jejich jedovatosti, ale skutečnost předčila očekávání. Zvyklý na klasické škodovácké, jsem ze začátku bez přehánění neustále zasekával bezpečnostní pás. Však je také německý ADAC ocenil známkou 1,1 a kdo ví, jak nesmlouvavé a přísné testy tenhle autoklub má, musí uznat, že tady najdete opravdovou kvalitu. Jen si člověk musí při prudším brzdění dát pozor, kdo jede za ním, neb docela vážně a bez přehánění riskuje auto v kufru. Zvláště pak ve městě na dojezdech ke křižovatkám je potřeba trochu citu, protože při agresivním sešlápnutí brzdového pedálu v rychlosti kolem 50Km/h a 17"kových pneu auto stojí na pověstném "pětníku". Při první výměně obložení jsem použil keramické ATE, nejenže brzdí stejně dobře jako původní klasické Bosch, ale navíc nevytvářejí na hliníkových kolech mastné černé usazeniny.
MOTOR, PŘEVODOVKA, SPOTŘEBA A JÍZDNÍ VLASTNOSTI
Pohonná jednotka 1.6 VTi, stejně jako do nebe vyzdvihované motory THP byla vyvinuta ve spolupráci s koncernem BMW. A jak se zdá, byl to krok správným směrem. VTíčko s proměnným časováním ventilů je asi zlatou střední cestou pro ty, kteří zrovna nepotřebují mít pod kapotou 200 koní hnaných benzínovým turbem a nechtějí se spokojit se 70kW 1.4ky. Ostatně řekl bych, že právě 1.4 bude asi pro 308ku dost málo. Dneska bych už asi zvolil právě to GTi 200K THP, které stálo počátkem roku 2013 jen 410 000Kč.
Jak jsem již napsal o něco výše, chod motoru bez "prdícího" efektu nepotěší svým zvukem sportově založené fandy motorizmu. Naopak, ti kdo preferují tichý chod, si budou chrochtat blahem. Při klasickém rozjezdu zní motor až trochu jako by byl poháněn elektrikou. Navíc, jak jsem časem zjistil, při použití víceoktanového benzínu (např. Carrera 100), se motor ještě více ztiší, takže na kvalitní silnici si připadáte spíše jako ve větroni, než v autě, když slyšíte pouze šumění větru. Až když ručička otáčkoměru přesáhne 4000, začne mít motor trochu sportovnější zvuk, nicméně i tak trochu tlumený.
Po prvních ujetých kilometrech jsem byl trochu zklamán. Zvyklý na odpich Fabie 1.2 HTP se mi zdálo auto trochu líné a netáhlo tak, jak by si 120koní zasloužilo. Postupem času si však všechno sedlo a po pár tisících ujetých kilometrech se zdá, že je pod kapotou úplně jiný motor. A co píší odborníci?:"Motor reaguje na sešlápnutí plynu bleskově. Množství nasávaného vzduchu nereguluje škrtící klapkou, ale proměnným zdvihem ventilů. V sacích kanálech, kam ústí vstřikovače, je proto stále stejný tlak, vněmž se benzín stále stejně odpařuje. Proto odpadá opatrné hospodaření vysráženým benzinovým filmem a tím i mdlé reakce".
Zpočátku mi dělalo problémy zpřevodování, které snad kvůli pouhým pěti rychlostním stupňům je odstupňované o mnoho pozvolněji, než jsem byl zvyklý. Chce to zkrátka řadit později, nebo se budete potýkat s poklesem otáček na hranici volnoběhu. Na rovince sice stačí autu i 1500-2000 otáček, ale člověk si musí uvědomit, že to není diesel ani turbo. Každopádně i tak je absence 6. rychlostního stupně škoda a pokud vyženete 308 na maximálku k 200Km/h, budete mít otáčky skoro v červeném.
Stejně tak chybí nám, městským pojížděčům systém Stop&Start, dnes již běžný. Začal se pro 308 dělat až nedávno jako verze 308 eHDi. Na dálnici se pak stává z 308 slušný rychlík, který se nenechá zahanbit ani zvučnějšími značkami. Bonusem pak je, že i při cestovní rychlosti okolo 160 Km/h, se auto chová na dálnici vysloveně příjemně a míra hluku v interiéru je minimální. Výsledkem je, že se můžete normálním hlasem bavit se spolujezdcem bez toho, aniž byste na sebe hulákali. A jak je to s rychlostními stupni? Jedničku skutečně jen na rozjezd, v pohodě se rozjedete i na dvojku, která drží. Trojku moc nevyužijete, spíše auto brzdí, zato čtyřka je silná jako bejk a i do pořádného prďáku vás 160Nm nenechá ve štychu. Pětka (také silná) pak nahrazuje i šestku, ale přes 130Km/h se až moc ochotně vytáčí a tím pádem i způsobuje vír v nádrži.
Spotřeba je u 308 dost relativní. Pokud pojedete opravdu "lehkou nohu", lze se dostat na nějakých 6l/100km, ale nic si neužijete. Na klasické silnici mimo město se pohybuje spotřeba mezi 6-7 litry, ve městě pak 7-8, na dálnici (130-160Km/h) a při razantnější jízdě pak do 8,5, ale to je opravdu maximum, spíše se tam spotřeba pohybuje těsně pod 8 litrů. Naměřené minimum je někde okolo 3,5l/100km při zapnutém tempomatu ve městě (50km/h) a pátém rychlostním stupni na rovince. Co se jízdních vlastností týká, jsem spokojen. Je třeba se vyhýbat větším dírám, ale na rovné silnici (dálnici) drží auto jak přibité. Houpavá francouzská jízda v zatáčkách je tatam a Peugeot nyní bez nadsázky snese srovnání i s auty koncernu VW.
Ne tak co se týká řazení. Oproti 307 je to prý zlepšení o 100%, ale i tak jsou dráhy řazení delší než by bylo záhodno a ne tak přesné jako třeba ve škodovce. Chybí mi tam takové to šupšup, strčím prstíkem do "šaltrpáky" a je přeřazeno. Nicméně to zas není nic hrozného a jde jen o zvyk. Ještě jedna poznámka, odemykání nádrže a její víčko není hodno takového vozu. Ještě že můžete pověsit klíček na krytku nádrže :o)).
Silné stránky
- nádherný interier
- kvalitní a tichý motor
- kvalita zpracování
- odhlučnění interieru
- vynikající brzdy
- výborné sedačky
Slabé stránky
- absence 6.stupně
- absence Stop&Start
- vysoká nákladová hrana
- delší dráhy řazení
- při vyšších rychlostech v zatáčce na nerovnostech lehce neposedná zadní náprava (můj subjektivní pocit, ale i tak auto na kvalitní silnici sedí jak přibité)
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Po cca 2 letech provozu první drobná závada. Navlhlá řídící jednotka. Vyřešeno prohřátím motoru volnoběžným chodem.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Při koupi auta jen ty nejlepší, se servisem střídavé. Občas by se rozkrájeli, jindy se zas tváří stylem : "Co mě zas otravuješ". To samé platí o cenách. Nejdřív mi vymění olej za 3500Kč a za měsíc namontují tempomat jen za 2100Kč.
Hodnocení ostatních
Důraz dávám na to, aby se mi auto líbilo a na zajímavé fotky. Vzhledem k tomu, že ne každý má "spisovatelský talent", recenzi tolik nepodrobuji kritice, avšak pokud je někdo nadšený z nového auta (což plně chápu) a dá všude 10 bodů a napíše, že auto nemá slabé stránky, nehodnotím do doby než nějaká slabá místa najde. Dokonalé auto neznám.
Pokud jsou pěkné fotky, zajímavé auto a slušná recenze dávám
3 x 10 bodů
Ostatní nehodnotím, protože nehodlám někoho srážet v žebříčku nějakýma sedmičkama. To bych musel ohodnotit a přečíst všechny recenze na MACZ. A co se nelíbí mně neznamená, že není pěkné pro ostatní.
Novinky v recenzi
LSonda
Po nastartování kolísaly otáčky cca minutu, než se zahřál motor na nějakou elementální teplotu. Výměna lambda sondy vše vyřešila.
Předjarní údržba
1) vyměněny hadice chladícího systému
2) vyměněno těsnění pod hlavou
3) doplněna a zkontrolována klimatizace
4) vyčištěny a "poštelovány" vačky a ventily
Výsledek ... Sonic jede jako nový. Vzhůru do dalších dobrodružství!
Prasklá hadice
Ze zatím neznámého důvodu praskla hadice přivádějící chladící kapalinu do čerpadla. Poučení? V zimním období ujede Peugeot 308 až 40km bez vody :-)
100 000Km
Hodnocení po 100 000 ujetých Km najdete v sekci blogu:
http://matii0039.blog.auto.cz/2015/07/peugeot-308-po-100-000km/
Sanace zadních brzd
Ááááá protože mi v zimě tak trochu zarezla levá zadní brzda, v důsledku čehož se sjela deska a kotouč utržil pár šrámů, nechal jsem oba zadní kotouče "sjet" a krom brzdovky doplnil i nové desky (samo že ATE keramika). Cena krom destiček 1200Kč což je super.
Konečně jaro!
Sonic umytý a na letních, nalakované třmeny, lízátka, lišty. V plánu jsou příští týden zadní desky, výměna brzdovky a zřejmě i klimatizace. Užíváme si první opravdu teplý den.
Lakovací den
Dnes 10 hodin práce. Lakování třmenů a lišt na červeno. Výsledek super. Viz první fotky v galerii.
Nový volant
Jelikož po 5 letech se začala loupat ta slabá kůže, jíž je potažený volant, začal jsem hledat, zda by nešel domontovat nějaký lepší kousek, třeba z RCZ. Bohužel volanty na RCZ byť pasují na 308 se pohybujív cenové relaci 8000 - 12 000Kč za věnec bez airbagu. U 308 to není lepší. Nakonec sem na tureckém fóru zjistil, že stejný volant, který na 308 stojí kolem 7000Kč je pro řadu 3008/5008 o mnoho levnější. Má silnější a lépe tvarovaný věnec, dole zkosený a hezká kovová ozdoba (viz galerie první dva obrázky). Takže sakumprásk i s prací to vyšlo na 3336Kč což je super cena. Vivat Peugeot.
Už se těším na jaro, to karbonové obložení půjde do červeno-oranžova a třmeny do červena. Za měsíc sem dám foto.
Podzim se Sonicem
Tak zaplaťpánbu mám nějaký čas klid od lapálií s motorem. Před zimou jsem obrousil a nalakoval malé plošky na pátých dveřích a dveřích spolujezdce, kde se udělaly na vnitřní straně malé puchýřky. Prevence je prevence.
Trochu byl v létě slyšet (neznatelně) omezovač dveří, takže jsem ho jak správný trubec na radu nějakého génia z Peugeot fóra prostříkl WGéčkem. Naštěstí jen ten u spolujezdce, takže teď práská jak u staré 105. Snad pomůže vazelína.
V galerii jsou ty fotky loga WRC na zadním skle, vypadá to fakt suprově. Barvení třmenů a další věci nechám na jaro. Blíží se pomalu ale jistě 100 000km, takže někdy po novém roce bude obsáhlý a nezaujatý test. Do 70 000 bych na Peugeota vsadil, ne že bych byl nespokojen, ale přeci jen některé drobnosti by ještě mohly počkat. Například:
drobné puchýřky v laku na vnitřní straně dveří
loupání koženého potahu volantu v místě úchopu levé ruky
lehké drnčení řadičky při zařazené pětce okolo 3500 otáček
nepravidelný chod motoru do zahřátí lambda sondy
lehké praskání omezovače dveří ve vlhku
vrzání plastových částí vnitřních madel
prodřená kůže u ruční brzdy
Peugeoťácké lapálie - doplnění
eee tady je ten obrázek:
http://www.tuning.sk/images/news/virtual_tuning_sutaz_peugeot_308gti_16092010/peugeot-308-gti-virtual-tuning-sk-vt-august-2010_1.jpg
Peugeoťácké lapálie
Najeto 87 000 Km. Letošní rok jakoby byl prokletý. Začalo to již výše zmíněnou poruchou čidla fázového posunu. Následoval únik oleje (značný) - prasklé těsnění napínací kladky. Následně motor začal drnčet. Musela se vyměnit vodní pumpa. Na druhou stranu všechna čest Peugeotu, na tyto vodní pumpy u starých modelů přispívá, jelikož si je vědom, že u starých modelů nebyly zrovna z nejkvalitnějších a to i po záruce. Takže bohudík je to jen za cenu práce.
Jakmile bude Sonic doma, mám pro něj rochu "tunningu". Inspiroval jsem se tímto obrázkem a objednal tu samolepku WRC na zadní okno. Za 200Kč bude frajeřiny v ulici až až :-)
Snad už je všemu konec a Sonic bude
Sonic je zpět ze servisu
Vyměněno těsnění napínáku řemene. Celkem slušný únik oleje. Letos už to stačilo.
Sonic připraven k meziplanetárnímu cestování aneb závada opravena
Po dnešní diagnostice zjištěna závada "fázového posunu vačkového hřídele sacích ventilů" což zní jako ze StarTreku.
Provedeno vyčištění elektromagnetického ventilu a nahrání nového softwaru. Zatím vše šlape jak má.
Jen jsem netušil, že 308 má možnost meziplanetárního cestování. Takže s heslem Peugeot do každé galaxie se loučím a odlétám do mlhoviny Kentaura.
Čekání na astronomické jaro
Eeeeeeech ... nejraději bych už Sonicovi nazul loni koupené GoodYearky, ale rozum zatím velí počkat. Vzhledem ke každodennímu pojíždění nebudu riskovat případnou pokutu od snaživých příslušníků, kteří číhají na sebemenší našincovo zaváhání.
Udělal jsem si alespoň radost do té míry, že jsem namísto gumových koberců dal letní a vyměnil reklamní podznačky pod SPZ za Peugeoťácké, jež vypadají super (viz galerie). Následně Sonic prošel jarní očistou, což odneslo jako každý rok moje zdraví, takže momentálně doma léčím nějaký morribundus (nachlazení).
Technická
Ano je to bohužel tak, Sonicovi jsou už čtyři roky a tak chca nechca musel na technickou. Kromě toho, že prošel na výbornou, mi udělalo radost, že mě žádný strejda nenutil vyndat LED žárovky denního svícení.
Z údržby se poladila trochu klimoška, bo začala nelibě zavánět. Spravil to desinfekční prostředek Sonax za dvě kila.
Dolomity 2013
Sonic se se ctí vypořádal s italskými Dolomity. Sjezdili jsme oblast mezi Madonnou Di Campiglio a Cortinou resp. "třemi zuby". Nové GoodYearky odvedly skvělou práci a i motor se držel statečně. Největší záhul dostal při stoupání na tři zuby (Tre Cime Di Lavaredo), kdy i dvojka měla v protisměrných zatáčkách co dělat.
Celkem odjeto (ČR - Itálie - ČR) 2600Km
Spotřeba mimo horskou oblast 6,0l
Spotřeba v Dolomitech 8,1l
Bačkůrky
a po dlouhém vybírání vítězí .... GoodYear Eagle F1 Asymetric 2 (225/45R17). Dneska nasazeny, ujeto 5km, ani jsem netušil jaký může být rozdíl mezi ojetými a novými pneu. Především při projíždění děr a příčných prahů.
Nějaké novinky
Dokoupeny nové koberce (někde dole v galerii) od německého výrobce. Cena včetně poštovného poloviční, než originál koberce Peugeot. Padlo těch 70 000Km, brzo se bude měnit olej. Též nové logo "Peugeot Sport" již z Hong Kongu dorazilo. Sonic je zdá se v dobré kondici.
Jaro a 70 000Km
70 000km za dveřma. Stav auta nezměněn, přes zimu bohudík opět bez závad.
Přezuto, sejmuté Michelin Alpin PA3 205/55 R16 vypadají po čtyřech zimách stále jako nové. Ne tak letní, Continental Conti Sport Contact 3 po třech sezónách už melou z posledního, nejraději bych je ohobloval někde na okruhu do hladka. Už jsem byl téměř přesvědčen, že nástupcem budou Pirelli Cinturato, avšak GoodYear přišel letos s novinkou Eagle F1 Asymetric 2 a oproti předchůdci je k dostání i s indexem 94 (zesílené boky), které mám předepsány.
Letos neplánuji (vyjímečně) žádné úpravy, snad jen výměnu loga Peugeot Sport v zadní části ... staré nějak vybledlo. Objednáno z Honkongu, bohužel nějak nechce dojít.
Nové desky vzadu
Dnes vyměněny zadní brzdové destičky, Opět ATE v keramice. Cena 1500Kč + 400Kč práce u soukromníka. V Peugeotu by to bylo kolem 3 litrů.
Sleva na Peugeot 308
Co se ještě před rokem zdálo nemožné je tady. Peugeot drasticky zlevnil ceny za 308. Nejlevnější 1.4VTi už za 230 000 Kč!!!
GTi 410 000Kč za 200 koňové auto!!!
Když si uvědomím, že před 3 lety jsem platil o 100 000Kč víc ... :-(
Odloučení
Ještě že jsem stihl přezout, neb minulý týden jsem si na schodech užil trochu nechtěné akrobacie. Bohužel to odnesla tři žebra, takže od ježdění a Sonica mám na měsíc utrum.
Něco k pneu.
Michelin Alpine PA3 (205/55R16) - nasazeny pro 4. zimní sezónu vypadají téměř jako nové.
Conti Sport Contact 3 (225/45R17) - po třech letních sezónách běžného ježdění na odpis.
Na jaře uvažuji o Pirelli Cinturato, mají výborné výsledky, bohužel vzorek vypadá hrozně. Ještě uvidím
Výměna filtru a svíček
Jelikož mám najeto přes 60 000, musel jít ven filtr a svíčky. U soukromníka koupeno o cca 1/3 levněji než u Peugeota. (Filtr Bosch a svíčky NGK)
Filtr vyměněn za 10 min, svíčky byl trochu oříšek, je potřeba speciální klíč, který nelze sehnat. Ve všech obchodech mi řekli: "Autodíly děláme už nějakou dobu, ale tohle jsme ještě neviděli". Nakonec u Auto Kelly koupen nástavec na ráčnu, který na tu svíčku pasoval.
60 000km aneb konec záruky
Ujeto 60 000km, čímž mi skončila záruka na auto. Dovolím si malé, troufnu si tvrdit nezaujaté, shrnutí závad bez příkras a subjektivní hodnocení auta, tak jak to vidím.
Závady:
1) Po třídenním stání v husté namrzající mlze došlo zřejmě k navlhnutí řídící jednotky, nebo namrznutí teplotního čidla, přesná závada nebyla diagnostikována. Následným "napíchnutím" na PC byla zjištěna pouze přechodná chyba na 3. a 4. válci Výsledkem bylo, že motor neměl sílu a běžel nepravidelně spolu se zapnutým čelním větrákem a to i při mínusové teplotě . Vše vyřešilo cca 10 min prohřátí motoru. Od té doby vše bez problémů.
2) Jemné lupání v řídícím sloupku při točení na místě od dorazu k dorazu. Jako když škrtnete nehtem o nehet. Vůle ani vliv na řízení žádná. Jelikož bylo auto v záruce, vše vyřešil servis, který příčinu neluštil a vyměnil celý řídící sloupek. Údajně je uvnitř jakási manžeta naplněná mazivem, která když praskne vydává tyto zvuky. No nevím.
3) Žárovky - původní vydržely rok, ale protože svítily jako petrolejka, vyměnil jsem je za Osram Cool Blue. Bohužel půlroční životnost žárovek za 400Kč je daní za efekt a vyšší svítivost.
4) Povolený tisícihranný šroub ve dveřích držící zámek dveří. Dotaženo v servisu, zatím drží.
5) Opotřebovaná manžeta ruční brzdy (malá dírka)
6) Při smáčknutí madel předních dveří jejich plast lehce vrže.
7) Nazrzlý výfuk
8) Původní pneu Conti Sport Contact 3 (225/45 R17) nevydržely víc než tři letní sezóny, přestože jsem s nimi jezdil ohleduplně.
9) Lak je nějaký měkký, protože tolik škrábanců, důlků a vrypů jsem nikdy na autě neměl. Za zmínku stojí holubí trus, který v suché přischlé formě dokáže lak při snaze odstranit ho "za sucha" dokonale poškrábat.
Hodnocení:
Peugeot 308 splnil nade vše má očekávání. Nebýt výše popsaných dvou "závažnějších" závad, z nichž pouze jedna potřebovala zásah servisu, byl Sonic po celou dobu (60 000Km/3 roky) spolehlivým partnerem na cestách.
Něco k motoru. Až po zajetí (cca 5000Km) byl tou pravou "šestnáctistovkou". Výkon si drží dodnes, bohužel je dost citlivý na horší benzín a studené starty. Chce to do něj občas natankovat nějaký aditivovaný benzín a po nastartování cca 30s počkat, než si motor nasaje co potřebuje, stabilizuje se klimatizace apod. a pak teprve se rozjet.
Exteriér auta lehce zestárnul, avšak jeho extravagance (zvláště čelní části) je i dnes atraktivní pro ty, kdož nechtějí zapadnout do šedi silničního provozu. Naopak interiér se dodnes řadí mezi nejhezčí ve třídě. I po smíněné dávce kilometrů kromě již zmíněných madel je vše dokonale odhlučněno, slícováno a není slyšet žádné pazvuky. Škoda jen typických francouzských řešení plastů v místech, kde se stýkají různé části kapoty. Zbytečně složité plastové patvary například pod pátými dveřmi, či mezi kapotou a čelním sklem by se daly vyřešit jednodušeji a praktičtěji.
Zbytek auta: musím opět kvitovat brzdy. Po výměně předních desek BOSCH za keramické ATE je účinek stejný a brzdy stejně jedovaté jako při koupi auta. Zpočátku jsem měl obavy o těsnost skleněné panoramatické střechy, ale po třech zimách strávených před barákem je vše OK a taktéž elektrická roletka pracuje stejně ochotně, jako v době koupě. Je to s podivem, ale po "servisním úspěchu" 307 je 308 s motorem 1.6 VTi (88kW) naprosto jiným a především spolehlivým autem. Ťuk, ´tuk, ´tuk.
Sada pseudokarbonu
Peugeot vyprodává skladové ležáky a tak jsem jak slepý k houslím přišel k pseudokarbonové sadě obložení. Jedná se o klasický černý plast se vzezřením karbonu. Sadu tvoří difuzor, dvě boční lišty a dvě čelní lišty. Původní cena byla 11900Kč, po slevě 2100Kč. No nekupte to. Celkem pracná instalace (jen jedna boční lišta má 13 nýtů) byla odměněna osobitým vzhledem auta. Pořádné fotky udělám až auto umeju, prozatimní fotky jsou v diskuzi pod názvem "Sleva". Tímto si mohu odškrtnout další položku v plánovaných úpravách, takže zbývá KN filtr (spíše pro radost než že bych očekával nějaké výkony) a zmenšený sportovní volant z RCZ potažený Alcantarou (zatím stojí 6500Kč).
Nejlepší recenze
Děkuji dotyčným (ému) za prestižní nálepku. Cítím se polichocen, jako by mne vyznamenal sám Pohlreich :-)
Francie 2012
Najeto: 3506Km
Spotřeba: 6,4l
Prům.rychlost: 82Km/h
Tachometrové údaje
Dálnice jsem jel 120-130Km/h (tempomat)
Silnice pro motorová vozidla 112Km/h (tempomat)
Obyč silnice klasika 90 tempomat kde šel.
Na 1.6 benzín 88kW slušné. Pacholci u Peugeotu mi při poslední garančce dolili olej jen natolik, aby při diagnostice nesvítil, čili na spodní hranici. Takže po dovolené padl do motoru další litr sudového INEO za 560Kč :-(
Jelikož mi při 60 000Km (najeto 58 200) nebo v říjnu končí záruka, končím tímto až na vyjímky s jejich předraženým servisem.
Jak funguje kapitalismus aneb výměna řídící tyče
Když jsem byl ještě jinoch školní docházkou povinný a soudruh Husák bodře shlížel z obrazu na naši třídu, povídalo se s nepochopením jak mezi mládeží, tak i dospělými, že prohlilí imperialisti místo aby dali spravit pračku, ledničku, či jiný spotřebič, raději je vyhodí na smeťák a koupí nový. Doba a ti prohnilí imperialisti nás dohnali, rok se s rokem sešel a my též po vzoru našich západních sousedů vyhazujeme starou, funkční, nebo opravitelnou elektroniku měníc ji za nové modely.
Ovšem firma Peugeot dotáhla dle mého soudu tento trend k dokonalosti. Jednoho rána uslyšel jsem při točení volantem na místě drobný, téměř neslyšitelný zvuk, jako když nehet o nehet zachytí. Žádná vůle, žádný vliv na funkci nebyl znát, poze ten neslyšný zvuk: "Lup, lup". Majíc záruku na Sonica do října, jal jsem se optat do značkového servisu, zdalipak se o počátek závažnějšího problému nejedná.
Moudří muži poslouchali, moudří muži auto zvedli, moudří muži na důkladnější prohlídku objednali .... moudří muži spekulovali, moudří muži se na to vysrali, celý sloupek objednali a vyměnili. Cák by se jeden s hledání také malichernosti namáhal!
A tak jsem se stal šťastným majitelem nového sloupku řízení stal ...
Přední desky
Po 52 000Km vyměněny přední brzdové desky. Už měly namále. Zatímco Peugeot servis nabízel výměnu i s prací za 3500Kč, sehnal jsem přes jeden malý servis desky ATE v keramice za 1700Kč, montáž pak stála 300Kč. Jelikož v říjnu mi končí záruka, tak sbohem značkový servise.
Štěstí nebo smůla?
Každý to známe, přijdeme ke svému miláčkovi a ejhle ... na střeše či kapotě kolečko od ptáčka. Jednou jsem ho na střeše Fabie nechal asi 14 dní a pak se světlého fleku již nezbavil.
Co se ale děje nyní přesahuje mé chápání. Začalo to minulý týden v pondělí. Přijdu k autu (před zaměstnáním) a na přední kapotě dvě kola jak od orla, sluníčkem krásně zapečené. "To sem ještě neviděl" nadávám a čistím papírovým kapesníčkem. Jedu na polikliniku objednat dceru na rentgen. Přijdu k autu a na straně spolujezdce vykonalo potřebu snad hejno holubů nakažených salmonelou. Výkaly ještě čerstvé doslova tečou svrchu okna přes celé dveře až na práh. Včera měla auto půjčené žena a přijela oči navrch hlavy. Auto bylo pos ..né tak, že se musela vrátit na recepci a půjčit si hadr s vodou, aby to dostala dolů. Fleky průměru 10cm přes celou přední kapotu a masku o síle kravského lejna. Ještě jsem je odlupoval včera večer. Co myslíte? Dneska přijedu pro ženu do práce a ta už zdálky slzí. "Co to máš na kapotě?!!" Ve spěchu jsem si ani nevšiml. Dokonalé kulaté lejno snad z kondora, perfektně zapečené odpoledním sluncem. Stavím na Shellce srdnatě myji (šmudlám) stěrkou na okna ptačí exkrementy. Je to normální? !!!!
Daň za 17
Příčné prahy a stav našich silnic, spolu se 17" koly si vybraly daň na zlomeném kloubu ojničky u pravého předního kola. Naštěstí prodloužená záruka je skvělá věc, takže jsem nic neplatil a za hodinku bylo vše OK. Ponaučení? Už nebudu nadávat na řidiče, kteří přijedou k příčnému prahu, téměř zabrzdí a jen tak tak přes něj své auto převalí.
Přezuto
V sobotu jsem Sonica přezul do letních ... no co budu vyprávět sluší mu to moc. Bohužel se potvrdila slova pána ze servisu, přední desky snesou ještě 5000Km a finito. K tomu CSC3 ... sice fajn gumy, ale po dvou sezónách sjeté jako prase. A že jezdím ohleduplně. Takže letos je dojezdím a příští rok jdu do Michelinů i za cenu 14 000Kč.
50 000Km
I když ne úplně (nějaký ten kilometr ještě zbývá), přeci jen je v poločase příležitost bilancovat.
- auto najelo tuto vzdálenost v poměru 40%město, 30%meziměsto, 30% dálnice.
- Tankován byl převážně benzín Carrera 95/100 (nyní se jmenuje Maxx Motion)
- Výměna 2x olej+ filtr, 1x brzdová kapalina
- 1 již zmiňovaná závada ... po cca 2 letech provozu namrzlá řídící jednotka/vstřiky (vyřešeno prohřátím motoru)
- Opotřebení: obložení předek po cca 5000Km půjde, zadek ještě OK. Krom silničního lišeje žádné známky po korozi apod. Trochu nazrzlý výfuk. Pneu .. letní (CSC3) ještě zvládnou 2 sezony, zimní (MichAPA3) jak nové. Stěrače téměř netknuté. Interiér díky péči jak kdyby vyjel z továrny. Nic neklepe ani neskřípe.
- Spotřeba Minimální (tempomat 5.stupeň ve městě 50Km/h) ... 3,5l Maximální (zima po vytočení 8,9l)
Průměry: Tempomat 90km/h ... 5,5l, Tempomat dálnice 130km/h ... 7,5l, Léto + klima okolo 6,9l, zima průměr okolo 8l
- Dodatečně objevené plusy a mínusy ... madla dveří mohla být kovová, na robustní a těžké dveře jsou o trochu poddimenzovaná, dodělaný tempomat stojí 5x méně než příplatek k novému vozu, panoramatická střecha po třech krutých zimách a parkování venku drží na 100% (měl jsem strach ze zatékání), obložení se opotřebovává více než jsem čekal (zřejmě díky městskému provozu a agresivitě nástupu), zároveň však ani trochu neuvadá.
- sečteno podtrženo převládá spokojenost. Auto vypadá i po uvedení faceliftované verze stále atraktivně jak v interiéru, tak i zvenčí. Po motorové stránce žádné změny, jede moc hezky na 120k. Překvapila mě kvalita materiálů, přeci jen jsem čekal alespoň mírné ošoupání apod.
- Při garanční prohlídce byly pouze vyměněny náplně a promazán mechanismus zadních brzd ...
Má spokojenost 95% bez přehánění.
VOE
Voe já už chci jaro ...
Předjarní shrnutí
a) Najeto 48 000Km (v 50 000 jde Sonic na garančku). Krom drobné závady v listopadu (namrzlá řídící jednotka) vše bez nejmenších problémů.
b) Anabáze s praskajícími H7 OSRAM Cool Blue vyřešena, v tuningovém obchodě mi doporučili tyto :
http://www.led-autozarovky.cz/led-autozarovky/eshop/3-1-Zarovky-H7/0/5/22-Sada-autozarovek-H7-White-Laser-12V-55W
a zatím překonávají všechna očekávání. Svítí výborně (lehounce do modra) a životnost zatím 100%. Mají malou chybku ... chybí homologace, avšak modré baňky díky krytům vidět nejsou a pro jistotu sebou vozím krabičku s homologací od těch Osramek ... ať mi příslušníci dokážou, že to nejsou oni.
c) Michelin Alpin byla výborná volba. Po 3 zimní sezoně (cca 20 000Km celkem) vypadají stále jako nové.
Shrnuto podtrženo spokojenost ... ťuk, ťuk, ťuk
Čekání na jaro
Po cca 2 měsících jsem Sonica umyl. Stále se čeká na jaro jako každý rok. Najeto 46 000Km a nebýt toho drobného namrznutí, auto po 2,5letech provozu bez závad. Teda ne že bych si stěžoval. Čeká nás druhá garančka, hlavně olej by chtěl už vyměnit.
První drobná závada
... a doufám poslední. Po 14 dnech couraček po městě a následných třech dnech stání v husté inverzní namrzající mlze, v pondělí ráno auto jelo, jako Škoda MB1000 s neprohřátým motorem. Po 100m jízdy vyhodilo hlášku. "Antipollution system faulty". Jak jsem se následně dozvěděl, vyhodí ji vždy, když se zhorší emise. Prý je kvůli legislativě či co. Vše vyřešilo prohřátí motoru. Po konzultacích s odborníky jsou možné příčiny dvě.
1) Navlhlá řídící jednotka.
2) Nechtělo se mu v pondělí ve 4:30hod vstávat
Následná diagnostika byla bez chyb, jen historii zaznamenána přechodná chyba zapalování 3. a 4. válce.
"Hochu tady nejsi na azurovém pobřeží, tady jsou severní Čechy, smogová oblast, takže ještě jednou a přestávám s tebou mluvit".
Kovové pedály
V pondělí dorazily kovové pedály z HongKongu. Do Čech za týden v téměř předvánočním čase, to je slušný výkon vzhledem k tomu, že poštovné bylo zdarma.
Spojka a brzda namontovány bez problémů, stačilo stáhnout gumové manžety a na předpřipravené otvory přišroubovat kovové nášlapy. Plyn je trochu složitější, bylo třeba vyvrtat dva otvory, přičemž přístup kvůli středovému tunelu není zrovna nejlepší. Zároveň bylo třeba dokoupit delší šroubky, neb Peugeot si zřejmě libuje v mnohotvarech alá Star Trek, když zespoda plynového pedálu, stejně jako na mnoha dalších místech auta, je spousta hran, výčnělků a dalších patvarů a tudíž ty krátké šroubky nestačily.
Přezuto na zimní. Stále kvituji výběr pneu Michelin Alpin provedený dle testů ADAC, kdy tyto pneu mají údajně třetinové opotřebení proti konkurenci. Kolegové v práci nevěřili, že na nich pojedu třetí zimní sezonu, protože gumy jsou téměř jako nové.
Hliníkové pedály - objednáno
Objednal jsem přes e-bay hliníkové pedály, cena spadla na 35 doláčů + poštovné zdarma. Takže ještě jedna drobná individualizace do konce roku mimo plán.
Naneštěstí jsem objevil francouzské fórum Peugeot s e-shopem, kde se dá sehnat i nemožné. Když jsem to spočítal kolem a kolem, mám možnost nacpat do auta dalších 40 000Kč jen za originální doplňky. Bože asi půjdu vykrás banku. Jinak o víkendu konečně přezouvám.
Galerie IAA
http://www.ironmaidenfc.cz/IAA/index.html
IAA 2011 Frankfurt
Frankfurtské dojmy v heslech
(tak jak jsme je postupně navštívili):
Hala 3 (přízemí)
- Škoda Mission L jediné lákadlo Škody pro našince, jinak nic nepřekvapí
- Outfit modelek okolo Škodovek (vyjma té u Mission L) pasován okamžitě na nejhnusnější z celého autosalonu. Bílá zmuchlaná souprava z neidentifikovatelné textilie a na nohách číny z Asia shopu.
- Z VW nadchnou zejména ostré červeně lakované modely R od Scirroca a Golfu, Polo WRC a klasika Gti edice 35
- Přehršel všech druhů a typů Porsche je krom 911 Carrera S volně přístupná … paráda
- Bugatti, Lambo a Bentley jsou už jen třešničky na dortu
Hala AUDI
- Nejkrásnější expozice výstaviště
- Návštěvníci mají požnost svézt se v nových modelech AUDI po trase, která vede částečně přes výstavní halu a částečně po venkovní straně atypicky postavené haly (viz galerie)
- Největší pozornost budí R8 e-tron
Hala 9
- Focus ST ve žluté je opravdu úchvatný
- Největší expozici má kromě Fordu překvapivě Chevy
- Cadillac úplně míjíme, bo mi nic neříká
- Volvo a Honda vystavuje povětšinou již známou klasiku
- Nový Civic? …. Udělejte si názor sami
Hala 8
- Hvězdami haly jsou Astra GTC Citroen DS 5 a Toyota FT-86 II
- Peugeot 508 RXH? … Kdy že byl na trhu Scout?
- Peugeot 308 Gti … Pěkný, jen bych mu nechal tu starší masku
- Peugeot Butique? … Triko Peugeot Sport a přívěšek 308 mě oberou o 33 „ojropeněz“, zvlášť když obsluha ženského pohlaví je original Made In France
- Citroen začal dělat na pohled opravdu pěkná auta
Hala 11
- Minicooper pěkný, ale není to má krevní skupina
- RR stejný případ
- U BMW poprvé houstne „doprava“ tak, že je problém fotit
- Model z filmu „Mission Impossible“ díl XYZ, jež přijde v lednu do kin hvězdou haly.
- Stejně jako u AUDI projíždějí bavorské modely okolo celé haly i nad hlavami návštěvníků
- Okolo modelů BMW jejichž značení je pro mne španělská vesnice, počínaje písmenem M a konče modelem iabcd320dUVKSČ, se motá spousta lidí, mezi nimiž nechybí tyroláci s kloboukama stejně tak jako zjevy hodné poslední řady STAR TREK.
Hala 6
- Na začátku prohlížíme Hyundai Veloster a novou i30, poté nastává „mlýnek na maso“
- Italská část expozice nejen že není k prohlédnutí, bohužel nejde skrze davy lidí okolo Ferrari téměř ani projít
- Nakonec se ke 458 Spider protlačím, ale co na tom autě mají netuším
Hala 5
- Moje srdcovla Lotus hned na začátku a bez tlačenice
- Fotíme monopost F1 do něhož bych se nenasoukal ani náhodou
- Zbytek haly jsou známé tunningové firmy (Wiesmann, Brabus, Hamann atd.)
- Smart Brabus? Nevypadá to špatně.
Hala 3 (patro)
- Kia Rio vypadá opravdu zajímavě a bude Fábii silnou konkurencí
- Monopost F1 RedBull a Megane RS středem pozornosti, nicméně proti Italské hale téměř bez lidí
- Modelky Kia mají na rozdíl od Škody nejhezčí outfit, když je přes průsvitnou bílou vidět téměř vše (raději nefotím, bo mě vyvedou jako úchyla, nebo se budu rozvádět)
Hala 2
- Nádherně zpracovaná Festhalle (viz foto)
- Bohužel opět narváno
- Medvědi stejně jako BMW mi moc neříkají
- Fotím všechny možné XYZ klasse dokud mi nedojde po 4 hodinách baterie ve foťáku
Shrnutí
- Chcete-li vidět auta, jaká v životě pohromadě neuvidíte a zažít nádhernou atmosféru, určitě na podobný podnik jeďte
- Máte-li iluze, že si do podobných skvostů sednete a pořádně si je ošaháte, pak jedině po dlouhém čekání a probíjení s následným funěním do ucha těch co čekají, až z auta vypadnete
- Chcete-li si takto osahat sériové „tuctovky“, pak raději navštivte nějaký lokální český autosalon. Sice na ně není taková fronta, ale přeci jen je tam těch lidí víc
- Připravte si prašule na občerstvení. Vstup ve všední den 13 „ojropeněz“ je slušný, zato Coca Cola 4dl za 3,75 už tak skvělá není
- Do 11:00 nejpozději si projděte své favority, pak už je to davové šílenství
H1 Nightbreaker
Konečně jsem na ně narazil ... v OBI! Za 2ks 160Kč no neber to.
Žárovky
Dnes ráno odešla do věčných lovišť další H7 OSRAM Cool Blue, což mě utvrdilo v tom, že tyto žárovky se ničí po půl roce bez ohledu na to, zda s nimi svítíte, či ne.
Vyměním poslední co mám v zásobě a začnu se ohlížet po nějaké LONG LIFE žárovce s trochu větší svítivostí, než má originál Peugeot, což budou asi všechny. Za případné rady a doporučení předem děkuji.
Individualizace
Tento týden proběhla další část individualizace vozu (zadní část). Konečně, po téměř třech měsících, dorazila z Francie ta okrasná lišta na páté dveře, kterou můžete vidět na faceliftovaných 308kách. I přes rozporuplné názory motoristické veřejnosti mi přijde na stříbrné barvě pěkná. Na tmavších už o tom tolik přesvědčený nésu.
Zároveň s tím přišlo i logo Peugeot SPORT objednané přes e-bay z Hong Kongu. Lepení lišty bylo trochu komplikované na měření, jelikož jak jí jednou přiložíte na kapotu, už jí neodlepíte, jedině za cenu jejího poničení. Fotky jsou na konci galerie.
Tím s individualizací pro letošní rok končím. Nerad bych volně přešel ke Globus Designu (vše stříbrné co se sežene se nalepí na auto). Příští rok po zimě plánuji kovové pedály a po garančce v květnu KN filtr jen tak pro dobrý pocit.
Auto stále bez závad (ťuk, ťuk, ťuk) dokonce jsem se cestou na houby (150Km) dostal na průměr 5,5l. V říjnu půjde Sonic na výměnu brzdovky, pak se přezuje a bude čekat na jaro. Nesnáším zimu.
Individualizace pokračuje
Zadní část Sonicova hotova jest, neb okrasná lišta pouze nové modely 308 zdobící, z Francie dorazila přes odpor žábožroutů, po téměř třech měsících. A k tomu vlajka Francouzská s nápisem Peugeot Sport ... pravá je, originál, přímo z Hong Kongu. Dále viz poslední fotky.
Tempomat
Dnes konečně dodělán tempomat (bez omezovače). Cena 2100Kč vč. DPH za diagnostiku, práci i materiál ve značkovém servisu mile překvapila. Odzkoušeno na dálnici do Drážďan, funguje to skvěle. Ještě udělám nějaké testy na spotřebu, zda se do kopce vyplatí tempomat, nebo auto rozjet o něco dřív na vyšší rychlost a pak to tolik nervat.
Dovolená
Odjeto dalších cca 3500Km (Slovensko, ČR, Německo) bez nejmenších problémů (ťuk, ťuk, ťuk). Motor je zatím jako víno, čím starší, tím lepší. Opět běžel na Carreru 100 a i při 160-170Km/h byl velice tichý.
Včera při návratu z Německa jsem objevil super dálnice, když jedete mezi Erfurtem a Drážďanama. Široké tři pruhy, malý provoz, takže se to dá mastit dost slušně. Vím, že je to ohraná písnička, ale opět jsem kvitoval sedadla, ani po 1000Km nebolí záda ani sedací část.
A ještě jedna věc stojí za zmínku. Nechci dělat reklamu, ale koupil jsem do ostřikovačů Sheron (jablečný-zelená barva) v tom pytlíku. Na vrchu je označený, že má efekt tekutých stěračů. Říkal jsem si "To je zas nějaká kravina a reklamní lákadlo", ale ouha, hned po prvním umytí skla jsem se nestačil divit. Při drobném dešti na Slovensku jsem normálně vypnul stěrače, bo ty kapky samy odjížděly tak, že bylo super vidět. I při silném se shlukují do velkých kapek a odlétávají pryč a stěrače mají ulehčenou práci. Vřele doporučuji všem, kteří jako já doteď používali nejmenovanou letní směs proti hmyzu, která zanechávala po uschnutí bílý film.
Zítra jdu konečně domontovat tempomat.
Tempomat
Dnes proběhla diagnostika (zdarma) a bylo zjištěno, že je možné tempomat zabudovat. Jinak ceny benzínu jsou fakt příšerný. Myslel jsem si, že OMV Carrera 95 (stovku už jsem prozatím vzdal) je za 36,90Kč drahá, než jsem viděl v TV, že v Brně stojí 38,90Kč!!!
Nějaké úpravy
Příští týden jsem se objednal na diagnostiku, kvůli zabudování tempomatu. Celkem by to mělo vyjít na cca 4000Kč.
Také doplněny žárovky do blinkrů OSRAM DIADEM stříbrného vzezření (blikají oranžově).
Frankfurt
Odjeta cesta do Frankfurtu a zpět (cca 1000Km). Křídlo neulétlo ani při 180Km/h tak vládne spokojenost. Po období pojíždění po městě jsem opět natankoval Carreru 100 a bylo to znát. Auto šlapalo jak hodinky a motor nebylo téměř slyšet. Nedávno jsem při lokální povodni najel na otevřený kanál a zlomil plastovou krytku, jež je součástí předního spoileru (tlamy). Není to moc vidět, bohužel je tam na pevno a výměna by stála 10 000Kč ... hrůza. Jinak mne potěšilo, že lze dodělat tempomat za cca 3500Kč, což není tak moc. Ono ale těch tisícovek co by se tam dalo nacpat je víc, takže počkám po dovolené.
Střešní spoiler
Dnes namontován střešní spoiler vzor GTi. Po počáteční skepsi byla cena celkem ucházející a to 6500Kč včetně lakování a upevnění. Nová okrasná lišta na páté dveře jen tak nebude, bo mi vzkázali Frantíci, že je určena pro nový model a na starý ho nechtějí dávat. Grrr .... žábožrouti!
Objednány nové díly
Dnes objednán střešní spoiler (křídlo) včetně lakování typ GTi a okrasná lišta zadních dveří z faceliftované 308. Do 14 dní by mělo být vše připraveno k montáži.
LEDky pryč
Včera na minisrazu Peugeot Clubu mi odešla pravá LEDka pro denní svícení (odpálený drátek). Jelikož sada stála 500Kč, rozhodl jsem se vykašlat se na to a vrátit zpět dvouvlákna. Spolu s obměnou H7 cool blue by se z toho stala docela slušná černá díra na peníze.
Garanční prohlídka 30 000Km
- Klasická kontrola (světla svítí, ostřikovače ostřikují)
- Vyměněný kabinový uhlíkový filtr
- dolití 0,5l ultramegasuper oleje, který vám za ty prachy musí pozlatit motor zevnitř
ABSOLUTNĚ BEZ ZÁVAD ... jestli to tak půjde dál, zlobit se nebudu.
Stropní LED světlo (přepsáno z rubriky Ostatní)
7.2.2011 doplněno stropní LED světlo (tzv.náladové) Svítí současně se zapnutými potkávacími světly. Cena včetně montáže a diagnostiky 1100Kč. Za pomoc děkuji Modzillovi.
Denní LED svícení
Dnes jsem vyměnil klasické žárovky P21/5W (dvouvláknové, běžně se používají pro brzdová světla)pro denní svícení za LEDky stejných parametrů. Důvod byl jednoduchý, k těm OSRAM Cool Blue šly jako pěst na oko. Žlutá k bílé. Denní svícení funguje u P308 takto: Pokud svítíte potkávacíma H7kama, svítí u té P21/5W jen jedno vlákno. Jakmile vypnete potkávací, rozsvítí se na obě vlákna. LEDka pak mírně pohasíná, nebo se rozsvěcí. A teď to nejlepší. Před chvílí jsem to testnul po setmění a vypadá to .. no ... jak bych to řekl ... Úúúúúúúúúžasně. Žádný Globus design, opravdu decentní. Navíc prostřední dioda z 19 je světle modrá, takže je to lehounce lízlé do modra a super to ladí k těm COOL Blue. Po vypnutí ta prostřední ještě chvilku svítí na zbytkovou energii. No mám radost jak malej Jarda na vánoce.
Hodnocení ADAC
Pro hardcore příznivce 308 dávám odkaz na ADAC hodnocení P308 1.6VTi:
http://www.adac.de/_ext/itr/tests/Autotest/AT3934_Peugeot_308_120_VTi_Sport/Peugeot_308_120_VTi_Sport.pdf
+ velice prostorný
+ lehké ovládání
+ kultivovaný motor
+ ESP
+ silné brzdy
+ dobrý výkon
+ vysoká bezpečnost
+ výhodné pojištění
- extrémě zkosená kapota
- hlučný podvozek
- necitlivé řízení
- vysoká spotřeba
Celková známka 2,3. na francouze v německém testu slušné. Nejlepší známka za brzdy 1.1
Hodnocení
Po roce a půl provozu upraveno hodnocení v pravém sloupku.
308 GTi
Následující novinka je jen pro zaryté příznivce 308ček.
Tano1 z Peugeot Clubu dotáhl do ČR jednu z prvních 308GTi (147kW/200koní). Tady je videjko ze sjíždění z plaťáku:
http://www.youtube.com/watch?v=vuHQxEiaHpY
nádhera.
Nová 308
Tak už se objevila (aspoň na obrázcích) nová 308. Změn je krom nových motorů e-HDi poskrovnu. Nejvíc se změnila přední maska kopírující nový design Peugeotu započatý 508kou. Elegantní, trochu méně ostrá, ale pěkná.
http://motorimpress.com/peugeot/the-new-peugeot-308-official-details-and-pictures.html
http://autoviny.zoznam.sk/cl/100333/1000796/Peugeot-308-dostal-facelift
25 000Km
Najeto 25 000Km ... bilance:
Doba provozu ... 15 měsíců
Závady ... 0 (ani sebemenší)
Havárie ... 1 (nebyl jsem u toho = polehčující okolnost)
Spotřeba ... léto 7, zima 8 litrů
Náklady na servis ... cca 14 000Kč (z toho 10 000 spoluúčast při výměně prahu a dveří)
Spokojenost ... stále trvá
Zas...á zima
Vzhledem k nekončící zimě a cenám benzínu omezuji jízdy Sonica na couračky Domov-Práce-Supermarket-Domov. Ani se mi nechce fotit a natáčet, bo ty zmrazky na podvozku mě doslova žerou. Navíc trpím dalším absťákem, protože jsem auto už drahnou dobu nemyl a tento koníček mi žádná myčka nenahradí. Takže zimu trávím plány na nějaký menší facelift a vyvoláváním jara. Zatím tuhé mrazy a přehršel sněhu nezanechali na Sonicově funkčnosti ani jediný šrám, tak doufám, že to tak zůstane i nadále.
Ještě jedna poznámečka k pneu. Byl jsem v polovině prosince v Praze na koncertu Helloween a cestou domu mě přepadlo kolem druhé hodiny ranní husté sněžení. Kdo znáte ten stoupák v obci Bílka pár kilometrů za koncem D8, tak tam jsem byl jediný, kdo ho vyjel a to jsem ještě v půlce kvůli zablokované silnici musel zastavit. Ostatní jen zírali a hrabali. Takže vivat Michelin Alpin! :o)
Cesta 1
První pokus s kamerou, bohužel v šeru nějak nemohla zaostřit:
http://www.youtube.com/watch?v=AQ9c7tNPmYE
Držák na kameru
Minulý týden jsem ze všech možných dílů, jež byly původně určeny pro chemickou laboratoř sestavil držák na videokameru. Za pomoci jednoho sváru a přeláknutí mám solidní stativek do auta "zadáčo". První pokusy proběhly již koncem týdne, bohužel bylo dost hnusně a první umístění na zadní sedadlo nedopadlo dobře, bo kamera zabírá řidiče, spolujezdce a především zpětné zrcátko, takže kdykoli zkontroluji situaci za sebou, vejrám do kamery jak pablb.
Druhý pokus se uskutečnil již za tmy, takže tři roky stará kamera to nějak nezvládala. Jakmile čas a počasí dovolí nafotím držák a natočím nějaké roadvideo. Sice jsou na nerovnostech znát mírné vibrace, ale na slušnější silnici je vše OK. Řešením by bylo uchycení na obě opěrky, ale zase s tím nechci dělat profifilmy a takhle to prozatím stačí.
Přezuto
Po nádherných, jakoby jarních dnech se hlásí zima a to je signálem pro celou živočišnou říši: "Zalezte do svých nor a děr, připravte se na zimu!". A tak i člověk rozumný (dá-li se mu tak ještě říkat) připraví svého plechového miláčka na toto nevlídné roční období. Ne, že by ho zahrabal do země či pokryl vrstvou listí, ale stejně tak jako vy si vezmete teplé boty, nasadíte mu zimní pneu. Dole v galerii je několik málo fotek mého Sonica v zimních sněhulích.
Cesta do Prahy
Včera jsem absolvoval cestu do Prahy a zpět po D8, tedy spíš po tom, co je z ní dokončeno. Už asi dva měsíce tankuju OMV Carreru 100 a zdá se, že spolu s nedávnou výměnou oleje to má na Sonica více než blahodárný vliv. Auto je velice živé a reakce na plynový pedál jsou až nečekané. Tu sílu připravenou vyrazit jakobyste pod plynovým pedálem doslova cítili. Celou cestu jsem se musel držet, abych dodržel aspoň těch 150Km/h. Zvykl jsem si mimo dálnici trochu ho držet v otáčkách (řadím až po 4000), ale zato se mi odvděčuje až neskutečným tahem při spotřebě 6,8l/100Km včetně města. Navíc, jak už jsem psal, motor už tak dost tichý se do rychlosti 90Km/h při optimální teplotě projevuje zvuky větroně, to jest slyšíte jen šumění pneumatik a svištění větru a ani po překročení této mety to není o nic horší. Jestliže jsem si při 10000 najetých kilometrech liboval, jak si pod kapotou vše sedlo, pak nyní je to naprostá nirvána. Je vidět, že chlapíci od BMW motory dělat umí, takže díky jim jsem si těch 200Km parádně užil.
Podzimní prohlídka
Dneska šel Sonic na prohlídku a výměnu oleje po roce provozu. Vše bylo v naprostém pořádku, takže PEUGEOT si napravuje pošramocenou pověst značky. Jen ten TOTAL OL5W30 INEO SUD, filtr a těsnění přišly na 2254Kč bez daně.
H7
Klasické H7ky montované v Peugeotu mi přišly dost dožluta laděné a mdlé, takže jsem se rozhodl pro koupi něčeho lepšího. Po průzkumu trhu :o) jsem se rozhodl pro OSRAMky (okolo500Kč/2ks), byť prý ty PHILLIPSky (okolo 1000Kč/2ks)vydrží déle. Nakonec se výběr zúžil na souboj Nightbreaker (NB) vs ColdBlue (CB) jinak řečeno vysoká svítivost vs xenon efekt. Tak nějak si nedovedu představit tu vyskokou svítivost NB, poněvadž jsem se nakonec rozhodl pro CB a připadá mi, že je to o 100% lepší. Možná to dělá to bílé světlo. Důvodem byl spíše můj pohyb po městě, než v úplné tmě a nižší životnost NB při celodenním svícení, jehož si užiju v zimních měsících dost a dost. Jelikož 308 v režimu denních světel nesvítí vzadu, je třeba v těchto šedivých dnech používat klasické "potkávačky".
Příští týden mě čeká první "garančka" o kterou si řeklo auto již po 20 000km (původně až po 30 000km nebo 2 letech). Důvodem prý je zvýšený pohyb auta po městě.
Maximálka
Dneska jsem "Sonicovi" cestou na Drážďany trochu protáhl kosti a jelikož bylo bezvětří a celkem slabý provoz, dostal jsem se v pohodě až na 200Km/h. Nebýt charakteru dálnice, která se dost klikatí, odhaduji, že by si minimálně 20Km/h ještě nechal naložit. Příjemné bylo zjištění, že i v této rychlosti seděl jak přibitý, hluk v interiéru se téměř nezvýšil a volant krásně tuhnul v závislosti na rychlosti.
Sonic is back!
Tak konečně! Auto je doma, díky slušnému přístupu Fair Autotop Ústí nad Labem to trvalo jen 14 dní. To samé se nedá říci o nejmenované pojišťovně, která si dává jen na zaslání krycího dopisu (nikoli peněz) plus mínus týden. To by je jeden nakopal do ... menisku. Vyměněné a nalakované díly (dveře a práh) jsou k nerozeznání od těch původních. Auto mi předali vyleštěné, jakoby přišlo z výroby. Zapomněli jen nalepit prahovou lištu, takže mi ochotný servisu slíbil, že ji objedná a nalepí zdarma jako pozornost podniku. To si nechám líbit. Navíc jsem se rozhodl, že budu tankovat pouze Carreru 100. Motor je znatelně tišší, na výkonu je to sice znát jen nepatrně, ale spotřeba klesla podle prvních odhadů o cca 0,3l/100Km, což hravě pokreje korunový rozdíl mezi Carrerou 100 a 95.
Oprava
Tak jsem bez auta z důvodu opravy odřených dveří (viz galerie). Musí se dát nové dveře, odříznout práh, navařit nový a nalakovat. Prý to bude trvat minimálně 14 dní. Připadám si jak bez ruky. Ale Sonic bude zas jak nový ...
Dovolená
Právě jsem dojel z dovolené (4000Km), takže čerstvé dojmy. Auto jelo bezvadně, hlavně na dálnici s Carrerou 100 v nádrži jsem letěl s větrem o závod. Původně bylo v plánu zkusit maximálku, ale cestou tam jsem s naloženým autem šetřil benzín a zpět bylo 300Km kolem Mnichova samá průtrž a byl jsem dost unavený, takže snad příště. Znovu kvituji sedadla. Dnes 2000Km zpět a absolutně žádný problém s bolením zad nebo něčeho jiného. Nebýt 2h zácpy za Scaleou jel jsem s naplno běžící klimatizací za 6.8l/100Km. Nezaznamenal jsem jediný problém. V současnosti najeto celkem "sakumprásk" 16 000Km. Dole v galerii několik málo fotek.
Auííííííííííííí
Teda moje srdce krvácí. Kuk do galerie. Sice to není moje práce, ale to se stává.
Nové foto
Doplněny nové fotografie.
Video
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: Peugeot 308 Premium 1.6VTi 120k
- Cena 308 GTi 25.09.2015 09:45 matii
- Re: CHCI HOOO !!! 16.04.2015 20:47 martin0102
- Re: Mně se to líbí 16.04.2015 20:04 Jetty
- CHCI HOOO !!! 16.04.2015 18:57 matii
- Re: Mně se to líbí 11.04.2015 20:16 white label
- Mně se to líbí 11.04.2015 20:02 matii
- Re: Prahy... 11.04.2015 17:34 white label
- Prahy... 11.04.2015 12:49 Ronault.
- Re: Re: volant 09.03.2015 12:21 roox
- Re: volant 07.03.2015 18:47 matii
- Re: Drobné puchýřky 07.03.2015 18:44 matii
- volant 05.03.2015 13:15 roox
- SZ 10.02.2015 09:59 bicak77
- Drobné puchýřky 01.01.2015 20:25 jeniiceks
- RCZ R 24.05.2014 07:28 matii
- Re: Re: Re: wrc nalepka 21.05.2014 16:29 Nerez
- Re: Re: Re: Re: wrc nalepka 21.05.2014 14:18 woody-alien
- Re: Re: Re: wrc nalepka 21.05.2014 11:22 matii
- Re: Re: wrc nalepka 20.05.2014 23:43 šmoula nešika
- Re: Re: wrc nalepka 20.05.2014 22:34 Ronault.
- Re: Re: wrc nalepka 20.05.2014 18:29 matii
- Re: wrc nalepka 14.05.2014 15:44 matii
- wrc nalepka 14.05.2014 08:54 Brandon Walsh
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Cekani na jaro a pneu 18.03.2014 16:02 woody-alien
- Re: Re: Re: Re: Re: Cekani na jaro a pneu 18.03.2014 15:46 matii
- Re: Re: Re: Re: Cekani na jaro a pneu 13.03.2014 21:24 matii
- Re: Re: Re: Re: Re: Cekani na jaro a pneu 13.03.2014 21:04 woody-alien
- Re: Re: Re: Re: Cekani na jaro a pneu 13.03.2014 19:26 šmoula nešika
- Re: Re: Re: Cekani na jaro a pneu 13.03.2014 18:56 woody-alien
- Re: Re: Re: Re: Cekani na jaro a pneu 13.03.2014 17:06 šmoula nešika
Další vozy Peugeot 308
-
Peugeot 308 (2010) Majitel: martin0102
Přidáno: 27.6.2010 1810 Majitel 9.89 Uživatelé
-
Peugeot 308 (2011) Majitel: Tano
Přidáno: 10.4.2011 14610 Majitel 9.87 Uživatelé
-
Peugeot 308 (2008) Majitel: parkoviště
Přidáno: 12.4.2008 10710 Majitel 9.74 Uživatelé
-
Peugeot 308 (2011) Majitel: maman 308
Přidáno: 21.12.2011 228 Majitel 9.73 Uživatelé
-
Peugeot 308 (2015) Majitel: Leipaer
Přidáno: 10.12.2015 129 Majitel 9.68 Uživatelé