Recenze
Ford Focus
Technické info
Přezdívka auta Arnošt Rok výroby 1999 Koupeno ojeté najeto [km]:150000 palivo: benzin počet válců: 4 objem [cm3]: 1596 výkon [kW]: 74 kroutící moment [Nm]: 145 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7.5
Popis vozu
Už od Vánoc 2009 jsem projížděl inzeráty a hlavně recenze ojetin. Zajímal jsem se o Astru G, Peugeota 406, octavku, fabii a podobná auta. Po čase jsem ale dospěl k názoru, že je fuk, co to bude za auto, hlavně aby to byla férová nabídka (žádné stáčení kilometrů, maskování bouraného auta apod.).
I když jsem vyloženě nešel po focusu (tss, ta přístrojovka...fuj), zavolal jsem kamarádovi z Fordu. Vysmál se mi, že bych jako chtěl slušného focuse do 70.000. Jenže neuběhl ani měsíc a už mi volal. V den, kdy slavil arnošt svátek - proto taky přezdívka auta :-) Když mi řekl kompletní historii auta, byl jsem nadšený a okamžitě věděl, že i když mi spoření končí až za měsíc tak ty prachy prostě seženu jinde.
A proč že jsem se rozhodl právě pro něj? Hatchback, motor 1,6, paprikově červená barva, druhý majitel (táta přenechal auto synovi a od něj putoval focus ke mně), 140.000 km, servisovaný ve Fordu, garážovaný a cena rovných 70.000 Kč
Silné stránky
- jízdní vlastnosti
To, co si můžu dovolit ve Fofo, je nesrovnatelné s jakýmkoli fáčkem či feldou, s jakou jsem kdy jezdil. Pokud jsem usednul do něčeho lepšího, jel jsem slušně.
Ani jednou jsem nepocítil náznak plavání nebo snad počínající stádium smyku. Vážně neskutečné.
- bezpečnost
Ve své době si Fofo vedlo v testech NCAP více než dobře, což jsem také zohlednil při výběru. Hravě strčí do kapsy escorta, mondeo ´97, Peugeota 406 ´97, vectru ´97 a další a další
- vzhled
Co dodat, je to prostě fešák. Přístrojovou desku jsem znal z obrázků a myslel si o ní své, ale co mám Arnošta doma, nikdy nenastal okamžik, kdy by mi na ní něco sebemíň vadilo
Slabé stránky
Tady budu jmenovat patrně jen věci, které nejsou neduhem "od narození", ale vznikly postupným užíváním...
- startování v kopci
Je-li Fofo zaparkované v kopci (čumák nahoru) a částečně na chodníku (pravý bok nahoru), tak si neškrtnu už asi s 1/5 nádrže! Nemusí ani svítit hladové oko a já ho zkrátka nenatočím. Resp chytne, ale okamžitě zase zdechne. Teď už to vím a dávám si na to pozor, ale poprvé mě to vcelku vyděsilo
- spotřeba oleje
Původní majitel se rozplýval nad tímto motorem a s hrdostí otce mi sděloval, že si motor nevezme decku oleje. O to víc mě překvapilo, když jsem při výměně oleje z motoru vypustil tak litr a půl oleje z ideálních 4. Olej teď pravidelně dolívám stejně tak, jako dříve do feldy :-/
- občasné kolísání volnoběžných otáček
Čas od času se stane, že se motor na volnoběh trochu zakucká a někdy nečekaně i chcípne. Po montáži nové baterky se zdálo, že je vše zažehnané, ale problém se vyskytl i poté. Zatím jsem ho nijak neřešil. Uvidím, až vyměním svíčky...
- aerodynamika
Samozřejmě nemám na mysli velký aerodynamický odpor, to nedokážu posouit. Mám na mysli spíš to, že se hrozně špiní zadní část auta. Jednou jsem dokonce dělal takový pokus, který brzy přidám jako video.
Situace: rychlost cca 110 km/h, spuštění ostřikovačů zadního okna a pozorování. Přebytečná voda stekla z okna směrem k liště 5. dveří a místo aby odkápla kamsi, vzdušný vír ji vrhne zpátky na zadní sklo. Zní to absurdně, ale špinavé zadky focusů mluví za vše
- stěrače
Věřte nebo ne, ale i felda má, co se stěračů týče, fakt navrch. Už ten fakt, že zapnu ostřikovač čelního skla a v tu chvíli se sepnou i stěrače... V praxi to ale vypadá tak, že se nejdřív rozjedou stěrače na suchém skle a ostřikování začne až při polovině cyklu stěračů (stěrač někdy dojede skoro až ke sloupku řidiče).
Navíc se běžně stává, že přebytečná voda pod stěrači opět znečistí už setřené čisté okno. Rozhodně tedy nestačí cyklus se třemi setřeními, ale člověk pak prostě musí ještě stírat manuálně.
Že jsem moc kritický? Možná, ale tohle mi zkrátka vadí.
- variabilita
Jasně, nemůžu od hatchbacku očekávat, že do něj naskládám spousty věcí. Díky menšímu prostoru pro zavazadla bych ale očekával například dělenou lavici zadních sedadel. Sedadla sice dělená jsou, ale lavice je vcelku. Potřebuju-li tedy převážet třetí osobu a delší náklad, nemohu počítat s rovnou plochou.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Zkušenost se servisem je zatím jediná - někdo mi pod barákem Arnošta naboural a ujel. Mám promáčklý a odřený LP blatník a odřený nárazník. Cena v autorizovaném servisu odhadnuta na 30.000 Kč!!!
A to mi jako zkušenost se servisem docela stačí :-)
Drobné opravy ale zvládám sám.
Od koupě až do dnešního dne jsem měnil:
- olej a filtry (1200 Kč, materiál Ford)
- baterka (60Ah, Varta Blue Dynamic, 1500 Kč)
- tyčky stabilizátorů (780 Kč)
- nastříkání zadních bubnů (cca 300 Kč za barvu)
Novinky v recenzi
Zadní kola - ložiska
Tak, a je to tady. zvuk, který jsem byl doposud zvyklý slýchat jen u fáčka a feldy mě dostihl i u Forda, a to při 155.000 km.
Zajímavé je, že po vyndání ložisek vyplynulo, že už byla měněná. Jedno bylo febi a druhé Starline. Že neuhodnete které hučelo :-) No jo, Starline.
Každopádně byla ložiska vyměněna, a tak mi snad SKF vydrží poctivých pár desítek tisíc kiláků.
Kontrola po 150.000 km
Od koupě mám najeto nějakých 12.000 km, a tak nastal čas pro výměnu rozvodů. K nim jsem přidal vodní pumpu a napínací kladky.
Motor ale stále chcípá (např při vyřazení před křižovatkou...viz výše), a to i přesto, že mám nové svíčky, ventil odvětrání klikové skříně, pročištěný volnoběžný ventil a vzduchový filtr je tam teprve nějakých těch 12.000 km.
Kontrola dále zjistila počínající problémy v servu (orosená nádržka).
Provedené opravy:
- rozvody (řemen, kladky, vodní pumpa)
- klínový řemen
- svíčky
- ventil odvětrání klikové skříně
- výměna brzdové kapaliny
- seřízení ruční brzdy
- kontrola geometrie (nedávno jsem vjel v 90 km/h do nehezkého výtluku)
- kontrola tlaků ve válci (kvůli ubývajícímu oleji)
- vyčištění škrtící klapky (nepovedlo se, a tak jde plynový pedál stále dost těžce a na začátku každé jízdy je nutné ho prošlápnout a "odlepit")
- vyčištění volnověžného ventilu
A suma? 8.000 Kč
Zimní pneu
K autu jsem dostal sadu zimáků Barum Polaris 2 se vzorkem přes 5 mm. První zkušební jízdu sněhem jsem s nima absolvoval 29.11., kdy nastala celorepubliková sněhová kalamita a já zrovna musel z Mělníka do Příbrami. Focus je dost lehký, a tak prakticky každé přidání plynu znamenalo okamžité prokluzování. Jinak ale cesta ubíhala vcelku dobře. Problémy pak nastaly v Praze, kdy jsem měl na sídlišti problémy na každém rohu. Uvíznul jsem prakticky všude. V hlubokém sněhu neměla přední kola sílu překonat zabořená zadní, uvíznul jsem většinou, když jsem se musel rozjíždět do stoupání (i minimálního). Po podrobnějším průzkumu pneumatik jsem zjistil, že jsou 6 let staré, a tak šly z domu.
Výběr nových pneumatik:
Možností je tolik, že jsem si nejdřív přečetl recenze a až pak se poohlížel po tom, kde nakoupit. Vybral jsem si Fulda Kristall Montero 3, a to kvůli poměru cena/vlastnosti. Nakonec jsem ale v rozměru 195/60/15 sehnal GoodYear UltraGrip 7+ za 1470 Kč/ks, čemuž se nedalo odolat. Jisté zklamání nastalo při převzetí pneumatik, kdy jsem zjistil, že dvě gumy mají stejný DOT kód, ovšem zbylé dvě ho měly úplně jiný. Dvě tak mám vyrobené tuším ve 30. týdnu 2010 a jednu asi ve 40. týdnu 2009 a poslední v asi 35. týdnu 2009. Při takovéto ceně jsem ale nemohl čekat nic jiného.
A zkušenosti? Jsem maximálně spokojený. Tam, kam jsem ještě nedávno nevyjel, se nyní dostanu bez problémů. Samozřejmě není nová zimní pneumatika zázračná, ale běžně se mi stává, že auto zaparkuju v kopci, vylezu a okamžitě lehnu :-)
Přímý odkaz na video.
Další vozy Ford Focus
-
Ford Focus (1999) Majitel: Gorillaz
Přidáno: 9.5.2008 679 Majitel 9.94 Uživatelé
-
Ford Focus (2000) Majitel: biker7
Přidáno: 10.5.2007 1319 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Ford Focus (2001) Majitel: zip2016
Přidáno: 26.5.2008 115110 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Ford Focus (2002) Majitel: parkoviště
Přidáno: 20.8.2008 739 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Ford Focus (2001) Majitel: jvkgrifone
Přidáno: 27.7.2013 810 Majitel 9.89 Uživatelé