Recenze
Mazda 6 2.0 MZR-CD
Technické info
Přezdívka auta Hoyerswerda Rok výroby 2007 Koupeno ojeté najeto [km]:47000 palivo: nafta počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1998 výkon [kW]: 105 kroutící moment [Nm]: 360 zrychlení 0-100 km/h [s]: 9.5 maximální rychlost [km/h]: 203 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 492 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7
Popis vozu
Jak jsem k ní přišel:
Tohle autíčko bylo už pár let mým snem – krásné, spolehlivé, prostorné. Jen smutně jsem koukal na obrázky na internetu a slintal nad ladností křivek této povedené dračice na čtyřech kolech.
Po mnoha měsících strávených po večerech u počítače, nasávaje co nejvíce informací o tomto voze, se nade mnou má žena smilovala a slova „Tak už jsi našel, kterou si teda koupíme?“ pro mne zněla jako rajská hudba. Okamžitě jsem se jal najít vůz, jež si již dávno (byť jen od pohledu) zamilovala i má žena.
Bylo mi jasné, že v našich končinách není radno hledat. Ne jen proto, že v bazarech o nezloděje nezakopneš, ale také proto, že nabídka nebyla tehdy, a to ani dnes, nikterak široká. Navíc jsem měl specifické požadavky: liftback, 2litrový diesel, po faceliftu (= šestikvalt), do 3 let stáří (aby byla ještě v záruce), xenony, tempomat, sedačky ne v kůži. Navíc jsme se shodli s drahou polovičkou i na barvě, která by nám oběma udělala radost. Volba padla (jak jinak) na Německo, tak jsem permanentně žhavil autoscout a mobile.de. K výše zmíněným podmínkám navíc tedy přibylo, aby se dalo auto dovézt po vlastní ose během jednoho dne.
Úkol se to zdál být nesnadný, leč již po pár dnech jsem narazil na vůz, jež mi vyhovoval po všech stránkách – výbava AKTIVE znalým napoví, těm neznalým prozradím snad jen to, že v této výbavě, jež se mimochodem prodávala až v závěru výroby, najdete téměř vše, co se do šestek dávalo – chybí tak snad jen kožená sedadla s elektrickým nastavováním (kůži nechtěl, takže jen škoda, že elektrostavidla s pamětí! se nedávala i do klasických sedaček - toť jediné, co mě vzhledem ke střídání se ve voze chybí).
Přesto se mě podařilo najít vůz, jež byl v nabídce autorizovaného prodejce, s nulovým nájezdem a půlročním stářím, proto mě zarazila jeho poměrně nízká cena. Přesto jsem to zkusil a zkontaktoval pána, který za úplatu zprostředkovává dovoz vozů z Německa – buďto formou osobní účasti při dovozu, nebo pouze jako telefonista, který to vyjedná a bude na telefonu. Vzhledem k výrazně nižší ceně a tomu, že anglicky + rukama nohama jsem schopen se jakžtakž domluvit, jsem zvolil druhou variantu. Bohužel nastaly komplikace – prodejce nebyl ochoten přistoupit na prodej bez DPH (u nových aut se musí platit DPH u nás) a neměl jsem dostatek financí ani ochoty absolvovat martýrium placení 2xDPH + vrácení DPH zpět od prodejce, musel jsem se poohlédnout po něčem jiném. Naštěstí se mi do druhého dne podařilo najít vůz jiný, ale přesto stejný – komplet totožné auto, pouze s tím, že mělo najeto necelých 40 000km a tím pádem odpadaly potíže s DPH (které se v tomto případě hradilo u prodejce a dále se nic neřeší), stáří 8 měsíců. Bohužel cena byla stejná jako první volba, přesto docela výhodná.
Po potvrzení rezervace a vyjednání alespoň malé slevy „pánem na telefonu“ vše nabralo rychlý spád – domluvil se s kamarádem, jestli by s náma jako třetí řidič do Deutschlandu zafrčel a pak již jen bezesné čekání na jednu ráno, kdy jsme vyrazili.
Cesta tam proběhla bez problému. Měl jsem trochu obavy, jestli barva vozu je opravdu ta, kterou chtěli (fotky na internetu přeci jen trochu zkreslují), ale ihned po příjezdu ještě před otvíračkou jsme s nadšením obletovali autíčko, které stálo venku a evidentně to bylo právě „ono“.
Nervozita, jestli se domluvím, ze mne opadla hned po prvních pár větách s prodejcem – evidentně na tom byl s angličtinou hůře než já, takže rukonožní domluva byla oboustranná. Navíc jsem měl po boku svou ženušku, která mě s komunikací vydatně pomáhala. Přístup prodejce byl ovšem výborný, příjemný chlapík vše vysvětlil, předvedl, na zkušební jízdě pobízel k razantnější jízdě (ať si to pořádně vyzkouším), ale taky varoval před radarem, který postával u cesty. Nadšení a vzrušení bylo obrovské, slovo dalo slovo a během hoďky a půl již podepisoval smlouvu o koupi. Pojistku pro převoz a odhlášení zajistil prodejce, pouze malý problém nastal tehdy, když mě nedali zelenou kartu – marně jsem vysvětloval, že ji opravdu potřebuji. Nyní se opět ukázala výhoda investice do pomoci – telefonát do Čech a rozhovor s prodejcem v jejich mateřština a problém byl vyřešen. Do čtvrt hoďky, během které jsme ještě skoukli vně i uvnitř Mazďuli nové generace a shledali, že starší vydání má i přes 6 let na trhu stále své charisma a podstatně více nás chytla za srdce, jsme měli kartu v ruce a vyrazili směr domov.
Cesta zpět již nebyla tak pohodová – otřesná dálnice v Polsku směrem do Slzezska + totální zácpa díky nehodě nás zdržely přinejmenším o 2 hodiny. Kolem desáté večer jsme byli i s naší novou Hoyerswerdou doma (jméno má dle místa koupě…no není libozvučné? :).
Martýrium s registrací v ČR bylo sice únavné, ale díky dalším radám pána pomocníka jsme ušetřili nějakou tu korunku.
Dříve, než se konečně dostanu po dlouhém úvodníku k recenzi, musím si ještě postěžovat – má radost z nového autí byla bohužel zkažena již po 14 dnech – někdo si řekl, že označení klíčem na dveřích a blatníku se bude krásně vyjímat. Stejně mě zničili auto na kapotě po měsíci u prvního vozu. Je to krásný příklad toho, jaký jsme národ závistivců a v oblasti slušného chování daleko ve středověku. A to mě tedy štve dodnes. Navíc ani ne po půl roce do mne zezadu vrazil milý spoluobčan tmavé pleti se starým bavorákem, který se strašně divil, jak se mu to jen stalo, vždyť on umí tak skvěle driftovat! Navíc jsem si opravu málem musel platit ze svého….uff, už nikdy více!
Silné stránky
Design a pohodlí:
Auto má, jak již předeslal, nádherný design. I dnes se za každou šestkou otočím a nemůžu se vynadívat. Design je sice poměrně subjektivní otázkou, ale nutno podotknout, že jsem nenarazil na člověka, který by řekl, že se mu šestka nelíbí. Uvnitř nadšení neutuchá, musím říct, že design palubní desky a středového tunelu se mě líbí jako v žádném jiném autě – kombinace titanové šedi, černého rádia, stříbrných doplňků a kruhových výdechů ventilace se mě zkrátka velice líbí. Nutno podotknout, že rozdíl v interiéru mezi verzemi před a po FL je minimálně o jednu třídu. Vše působí luxusně a vkusně a i funkčnost a ergonomie je dobrá. Palubní počítač by mohl mít větší plochu a přepínání vnější/vnitřní teploty vedle displeje není nejpohodlnější, ale kdo takovou vymoženost dříve neměl (můj případ), tomu to vadit nebude. Červené posvícení vypadá v noci velmi dobře, nastavitelnost intenzity je vyřešena lépe než ve verzích před FL a vše je dobře vidět i za ostrého slunce.
Sedadla jsou pohodlná a tvrdá tak akorát, dlouhé cesty neunavují, mají boční vedení, ale přeci jen ještě výraznější by nebylo na škodu. Mám výšku ke dvěma metrům, přesto místa pro řidiče je všude dost a i za mne si bez problému sedne osoba průměrného vzrůstu. Jinak je to samozřejmě vzadu, kde díky svažující se střeše mám velký problém se pohodlně usadit. Dokoupil jsem proto přenosnou bederní opěrku, takže teď mohu mít záda dále od opěradla sedadla a tím se i trochu celkově snížím a cestování je tak snesitelnější. Ovšem delší trasu bych takto cestovat nechtěl, řekl bych, že optimum pro zadní pasažéry je tak do 180cm výšky. Na šířku je místa dostatek i pro tři osoby, což se ostatně dá od vozu této třídy a velikosti očekávat.
Ovládání oken je u všech dveří dvoustupňové – pokud stisknete trochu, okno sjíždí jen po dobu držení, pokud více, sjede automaticky až do krajní pozice. Navíc je zde možnost aktivovat systém pootevření (pro účely větrání za jízdy), kdy při lehkém namáčknutí se okno jen pootevře asi o 2cm, zastaví a po chvíli stahování pokračuje. Tlačítka jsou decentně podsvícená, takže ani v noci není problém je najít. Okna navíc umožňují otevření/zavření dálkovým ovládáním (všechna najednou).
Klimatizace funguje zatím na výbornou, umožňuje nastavení po půl stupni celsia a funguje v automatickém a poloautomatickém režimu. Pro automatický režim stačí stisknout tlačítko AUTO a klima už řídí vše sama, tzn. krom řízení teploty foukaného vzduchu také sílu a směr, kudy proudí, vnitřní a vnější okruh a režim. Pokud něco změníme (např. sílu foukání), tak ta zůstane dle nastavení, vše ostatní pracuje dále v automatu. Navíc se přepíná i do tzv. ECO režimu, kdy by Vám měla svou „spořivou“ činností uspořit nějaké to deci paliva. Bohužel je v tomto modelu k dostání pouze jako jednozónová.
Rádio je vkusně zakomponováno. Černé provedení ladí k celku, audio Bose hraje pro mne výborně, pro náročnější posluchače snad přijatelně. Subwoofer v kufru krásně vrní celým autem. Changer na 6 CD je fajn, škoda jen nemožnosti přehrát mp3 (některé varianty rádia toto umožňují). Příjem rádia není bohužel zrovna nejlepší, výhodou je ovšem vestavba přímo na míru do tohoto vozu, takže se netěší zájmu zlodějů.
Hluk uvnitř vozu je do 100km/hod absolutně bez problému, nad touto rychlostí však rychle stoupá, především aerodynamický hluk a hluk od pneumatik. Odhlučnění motoru by také sneslo více tlumících materiálů, ovšem není to nikterak tragické (před FL verze mají údajně s tímto větší problém).
Zatím nikde nic neskřípe, nedrnčí a až na krytku úchytného oka v kufru ani nic neupadlo, ale to se vzhledem ke stáří vozu snad ani nečeká. Bohužel B sloupek je zevnitř ze strany řidiče již poměrně dost poškrábaný, což dost dobře nechápu od čeho, ale náchylnost k tomuto typu poškození je na tomto místě zřejmá.
Stěhujeme, cestujeme:
Vůz je v provedení liftback, takže nakládání rozměrných předmětů je brnkačka. Objem 492 litrů je tak akorát pro čtyřčlennou rodinu (podotýkám bez miminka, to pak nároky na místo radikálně rostou :) ). Systém Karikuri, kdy jedním zatáhnutím páčky se složí levá či prává část sedadel do roviny, potěší a právě mazda byla jedním z prvních průkopníků tohoto snadného způsobu sklápění sedaček. Zadní dveře se vyklápí poměrně vysoko, ovšem já se svou výškou jsem se již najednou přesvědčil o tom, že zámek nepříjemně trčí do prostoru. Průměrní lidé však nebudou mít s tímto problém. Vzpěry fungují bezvadně, ale je cítit výrazný rozdíl v jejich tuhosti v závislosti na počasí. Navíc údajně brzy „odcházejí“…no uvidíme.
Jízda:
Musím říct, že vůz jezdí přesně dle mých představ. Je spíše tvrdšího naladění, ovšem na nedostatek komfortu si nelze stěžovat. Auto i s těžkým naftovým motorem zdatně drží stopu, žádné odskakování kol se nekoná. Obouvám na léto 205/55R16 a v zimě 195/65 R15, což jsou výrobcem doporučené rozměry. Větší kola by sice mazdě slušela více, já bych tam osobně větší kola či nižší profil nedával – jízdně by to pro mne bylo již příliš tvrdé, a i když občas jedu svižněji, preferuji spíše pohodlí. A v zimě vyšší profil jen prospěje, protože v tomto období a zvláště na jaře, kdy je spousta výtluků, to mnohem lépe tlumí nárazy. Kůží obšitý volant padne dobře do ruky, čemuž jistě nemalou měrou napomáhá možnost seřízení ve dvou osách. V menších rychlostech se mi zdá tuhost řízení optimální, ale ve vyšších namísto aby přituhl jde naopak příliš lehce. Přesto díky hydraulickému systému posilovače je auto dobře čitelné.
Motor a převodovka:
Dieselový motor MZR-CD 105kW/360Nm uspokojí snad každého i dravějšího českého řidiče. Motor sice začne tahat až od 1800rpm, lze jej však bez ztráty jízdní dynamiky točit až k cca 4500rpm, ovšem takto vysoko půjdete jen v opravdu kritických situacích, jinak to není vůbec zapotřebí. Auto díky velkému kroutícímu momentu krásně táhne a předjíždění je otázkou okamžiku. Do kopce se hrne, jako by tam snad ani nebyl, což mě obecně oproti benzínovým agregátům dělá vyloženě radost. Při dojíždění ke křižovatce je třeba si dát pozor na to, že pokud chcete z pomalé jízdy vyjet na dvojku, motoru se vůbec nechce a dokud se otáčkoměr nevyšplhá k výše zmíněné hodnotě, máte pocit, že máte za sebou snad dvoutunový přívěs. Proto při potřebě rychlého výjezdu do křižovatky je lépe raději zařadit za jedna, byť je vozidlo v pohybu (převodovka s tím nemá problém). Když už jsem u převodovky – rychlostní stupně jsou přesně vymezené, vůle řadičky téměř žádná. Pouze u dvojky lze při přímém přeřazení z jedničky občas cítit menší odpor (lupnutí). Řeším to řazením přes neutrál, což jsem zvyklý už z minulého vozu, takže při běžné jízdě to neshledávám jako problém. Hlučnost a kultivovanost běhu je na velmi slušné úrovni, byť ve vyšších otáčkách o sobě dá uvnitř vozu vědět. To je ovšem otázka odhlučnění kabiny, nikoli motoru jako takového. Vůz je bohužel vybaven DPF, o jehož přínosu ekologii nejsem vůbec přesvědčen, a to již proto, že zvyšuje jeho spotřebu. Navíc funguje tak nešikovně, že pokud vypnete motor v okamžiku, kdy probíhala regenerace filtru, pak při další jízdě se regenerace spustí znovu od začátku. Tímto způsobem může dojít až ke kompletnímu zanesení filtru (= návštěva servisu, v horším případě drahá výměna celého filtru) a navíc se ředí olej naftou. Obecně se proto doporučuje toto auto k provozování na delší trasy. Já jej používám spíše ve městě, ale regeneraci se snažím aspoň trochu sledovat a olej pravidelně kontroluji (aby hladina nepřesáhla kritickou mez), tak jen doufám, že čas ukáže, že to není s tímto systémem tak kritické. Spotřeba se pohybuje mezi 6.5 až 7.5 litru, kdy na 7.5 se dostanu jen v zimě při jízdách po městě. Jinak město + meziměsto (dálnice téměř vůbec) = 7 litrů, což je vzhledem k třídě vozu a charakteru motoru slušný výsledek.
Slabé stránky
Nectnosti:
Co bych mohl vytknou? Pár drobností jsem již zmínil výše, mezi zásadnější nectnosti mohu uvést například okna – pokud nejsou plně dovřená, mají skla oken velkou vůli a při jízdě po nerovnostech lze zaslechnout, jak „třískají“. Zabouchávat dveře s otevřeným oknem je pro mne holým utrpením, skla jsou tam opravdu jaksi na volno. Dveře obecně jsou velmi lehké, což sice usnadňuje manipulaci s nimi, ovšem ani po roce užívání jsem si na to stále plně nezvykl a tu správnou sílu, jakou je třeba vyvinout pro jejich zdárné bezhlučné zavření, stále nemám v ruce. Zvuk zabouchnutí sám o sobě také není zrovna z těch nejhezčích, což bych připsal právě na vrub jejich lehkosti. Pokud se chcete dostat k rezervě, je nutno zvednout plato. Přes něj ovšem vede kablík k subwooferu, který je nutno odpojit, což ne vždy se ukáže jako snadný úkol (ale jinak to jde snadno, pokud člověk ví, jak na to). Naštěstí tuhle činnost člověk neprovádí tak často. Obecně se tvrdí, že mazda a šestky nevyjímaje mají bídnou antikorozní ochranu. Šestky speciálně v oblasti zadních lemů blatníků. Údajně až po půli roku 2007 došlo k nápravě (což je tedy zatraceně pozdě), takže uvidíme v budoucnu, jak se bude držet. Uvítal bych také signalizaci zapnutí potkávacích světel na palubní desce.
Závady:
Zatím mě praskla jen jedna žárovečka v podsvícení ovladače na přístrojovce. Dále jsem vypozoroval, že při přeřazování rychlostních stupňů se ozývá jakési drnčení – po konzultaci a projížďce s technikem mě bylo řečeno, že se jedná o dvouhmotový setrvačník. Údajně se to děje často u dieselových mazd, ale obvykle se to nezhoršuje. Pokud by se to zhoršilo, budou to řešit. Moc se mě to nelíbí, sic se to zdá být zvukově stále stejné, ale je to slyšitelné a ten zvuk mi tam vadí (byť na funkčnost to nemá vliv), takže bych byl raději, kdyby ke zhoršení došlo a vyměnili v záruce za nový.
Závěr:
Auto se mě zamlouvalo před koupí a po více než roce užívání se mě zamlouvá ještě více. I přes některé nedostatky je to povedený vůz, ve kterém si užije jak sportovně založený řidič, tak i chlapík s rodinkou v zádech. Doufám, že toto autíčko dostojí pověsti značky a vydrží nám v bezvadné kondici po mnoho let.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
V jednom autorizáku absolutní propadák, ve druhém absolutní spokojenost (jde hlavně o přístup zaměstnanců).
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
V Německu jen ty nejlepší...
Novinky v recenzi
STK
Dnes byl na STK, Mazďulka má za sebou 78t. km, vše na 1. Až na přibývající otlučeniny od dobráků z ostatních vozů si nemohu na nic stěžovat (ťuk ťuk).
DPF
Vzhledem ke krátkým pojížďkám do práce se rozhodl odstranit DPF. Zatím to šlape jak má, spotřeba klesla cca o litr.
V rámci péče nechal provést nástřik dutin a spodku vozu.
Změny 2010
Od koupě dostalo autíčko několikero vylepšení: denní LED svícení, orig. koncovka výfuku, tmavé fólie, nezávislé topení webasto, natřeny brzdiče a opraven poškrábaný lak.
Jinak zatím šlape jako hodinky.
Přidat názorDiskuse: Mazda 6 2.0 MZR-CD
- Hoyeswerda - bozemoj!!!! 09.07.2013 12:42 Snaphands
- Re: DPF 30.12.2009 00:46 koka
- DPF 16.11.2009 22:07
- Re: spotreba 30.09.2009 11:23 koka
- spotreba 25.09.2009 10:51
- Re: mazda je mazda... 15.09.2009 13:32 koka
- Re: Re: Hluk 14.09.2009 13:38
- mazda je mazda... 14.09.2009 11:57 _Teddy_
- Re: Hluk 14.09.2009 08:53 koka
- Re: Re: Hluk 14.09.2009 08:42 majki
- Re: Hluk 13.09.2009 20:54 koka
- Hluk 13.09.2009 19:09
- Re: Mazda 13.09.2009 16:58 koka
- Mazda 13.09.2009 14:47 Tymkoo
Další vozy Mazda 6
-
Mazda 6 (2005) Majitel: STi (Modo Team)
Přidáno: 27.7.2009 819 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Mazda 6 (2006) Majitel: GuitarsHero
Přidáno: 29.4.2007 21510 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Mazda 6 (2005) Majitel: twik
Přidáno: 24.4.2008 299 Majitel 9.87 Uživatelé
-
Mazda 6 (2005) Majitel: parkoviště
Přidáno: 23.3.2010 119 Majitel 9.84 Uživatelé
-
Mazda 6 (2004) Majitel: roox
Přidáno: 17.2.2014 299 Majitel 9.83 Uživatelé