Recenze
Saab 9-3 2.2TiD
Technické info
Přezdívka auta Helga Rok výroby 2001 Koupeno ojeté najeto [km]:300000 palivo: nafta počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 2171 výkon [kW]: 93 kroutící moment [Nm]: 285 zrychlení 0-100 km/h [s]: 10.3 maximální rychlost [km/h]: 200 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 494 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6.4
Popis vozu
Helga byla můj první dieselový Saab a potřeboval jsem jí, protože jsem začal denně jezdit do Mladé Boleslavi. Ano, jistě víte kam. Našel jsem jí v nějakém bazaru na vysočině. Vypadala pěkně, nikde žádná rez, podvozek bez vůlí a motor 2.2 TiD byl možná trochu zanedbaný, ale žádné nepřekonatelné problémy nevěstil. A cena byla čupr trůpr. Asi protože si něvěděli rady s tím motorem.
No, už cestou domů mi to spadlo do nouzáku. Po restartu to chvíli jelo normálně, ale pak to spadlo znovu. No nic, tyhle motory buď jedou, byť v nouzáku, ale oprava nebývá nijak dramatická, nebo nejedou vůbec, ale pokud není zrovna prasklá klikovka, tak to taky nebývá nijak dramatické. Takže jsem dojel domů a začal řešit. Našel jsem tam nějaké amatérské udělátko, které mělo emulovat EGR, který byl odpojený. Zapojil jsem EGR, udělátko vyhodil a.... padalo to do nouzáku míň. Vyčistil jsem EGR a všiml si, že solenoid co ovládá VGT nefunguje. Tak to asi ta hláška o příliš vysokém tlaku turba. No ten jsem vyměnil, ještě vyčistil sání od bordelu a od té doby s Helgou nebyl zásadní problém. Tedy pokud nepočítám tu epizodu, jak mi praskla trubka od turba, to jsme akorát jeli s kamarádkou na výlet a byli někde u Karlových Varů.
No co budu vyprávět. Auto nejelo, jako že vůbec nejelo, zato se za ním táhla podobná stopa z padajících briket, jako kdysi z Olfíka. Trochu se to zlepšilo, když po půlhodině motor konečně spadl do nouzáku, ale pak to jelo ještě o poznání hůř. Jako, doplazili jsme se domů, ale kouř byl hustej. Jenom doplním, že sehnat tu trubku nebylo moc snadné. Nová stála opravdu nesmysl a nechat si jí vyrobit byl nesmysl ještě větší, protože měla dva průměry a byla tvarovaná. Saab v daném období doplatil na některá omezení EU ohledně nedovolených látech v plastech a zrovna v době 9-3 se moc nedařilo bez nich vyrobit odolné plastové díly. Ale v tom nebyl sám. Tyhle problémy měly snad všechny auta z té doby (cca. přelom století). Ale nakonec jsem sehnal nějakou trubku z druhovýroby a už z lepších materiálů a byl pokoj.
Auto jsem měl myslím čtyři roky k plné spokojenosti. Motor 2.2 byl relativně silný a díky systému VTG (změna geometrie statorových lopatek turba) na diesela i poměrně pružný a dobře se ovládal. Jako každý diesel s rozdělovacím čerpadlem byl trochu těžkopádný při roztáčení pod zátěží, ale zas to byl takový ten ryzí dýzlák, kterého z nějakého důvodu musel mít člověk rád. Akorát ten klasický dunivý hluk dieselu unavoval, zvlášť na dálnici, protože 9-3 měla ještě jen pětistupňovou převodovku a ve 140 točila 3000, což je na diesel už dost. Navíc neměla dvojhmotu. A ještě jedna věc mě mátla. Řídící jednotka ovládala vlastně celé auto. Což o to, to byl saabí přístup a na motoru se toho beztak moc elektronicky řídit nedalo. Ale byla umístěná u palivového čerpadla a chlazená palivem. Dost zranitelné místo, ne?
Jízdní vlastnosti původní 9-3 byly veskrze dobré. Nedalo by se říct excelentní, ale dobré. Auto bylo stabilní a nemělo žádné záludnosti. V souladu se svou koncepcí bylo převážně nedotáčivé a uvést do smyku obě nápravy vyžadovalo mnoho snažení. Většinou se jen za řevu hrnuté gumy sunulo poněkud po tečně ven. Tedy na asfaltu. Ve Švédsku jsem si na sněhu pochopitelně užil smyků poněkud více, i "zdařilejších", tedy takových, že ujelo všechno a auto vlivem dlouhého zadku přecházelo do přetáčivosti. Nikdy jsem ale něměl problém to srovnat a udržet na silnici.
Po vyřešení problémů s řízením motoru se kterými jsem auto koupil, jsem musel měnit jen regulátor kabinového ventilátoru, jinak jsem do toho musel jen lít naftu, měnit volej a dolévat kapalinu do ostřikovačů. A občas vyčistit EGR a sání. No krása. Idilku bohužel nabourala nějaká netěsnost v palivovém vedení, které se začalo zavzdušňovat (tohle auto nemělo podávací čerpadlo) a Helga přestala startovat, pokud měla v nádrži méně než polovinu. Při pohledu na diagram palivové soustavy mi bylo jasné, jednak že se mi to dělat nechce a jednak že je to zase problém způsobený tou nešťastnou gumou. No, prodal jsem jí, ale z obliga jsem ještě nebyl. Vysvětlím později. Teda vlastně hned.
Veselá historka
Helgu si odemě koupil nějakej asi kamioňák a byl z ní celkem nadšenej i přes mnou pravdivě vysvětlený problém. Ale jaký problém? Cena odpovídala, tak co? Helgu si vzal, smlouvu jsme uzavřeli ústně, poslal jsem mu plnou moc pro převod, jenže on jí asi měsíc nepřeváděl, byl pryč, až mi pak napsal, že jí zrušil o strom. Ale že naštěstí klasický Saab - jemu se nic nestalo. Trochu jsem trnul, aby jí někde neodstavil a já pak bez smlouvy budu dokazovat, že už není moje jak? Ale na základě plné moci jí naštěstí z registru nechal odstranit. Aspoň že skončila v plné síle, holka...
Silné stránky
Solidní spolehlivé a pěkné auto s dobrou spotřebou
Slabé stránky
Hlučný dieselový motor bez dvojhmoty (fakt tam nebyla z výroby), který navíc v dálničních rychlostech nepříjemně duněl v příliš vysokých otáčkách vlivem pouze pětistupňové převodovky.
Malá životnost gumových dílů.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Jezdil jsem do TrollJets, případně servisoval sám. Obojí se obcházelo bez problémů až do zmíněných problémů se zavzdušňováním.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Klasický bazárista někde na Vysočině.
Přidat názorDiskuse: Saab 9-3 2.2TiD
Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.
Další vozy Saab 9-3
-
Saab 9-3 (2000) Majitel: maiky81
Přidáno: 13.12.2008 519 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Saab 9-3 (2002) Majitel: parkoviště
Přidáno: 12.8.2010 189 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Saab 9-3 (2001) Majitel: Integran
Přidáno: 1.12.2011 65 Majitel 9.69 Uživatelé
-
Saab 9-3 (2002) Majitel: parkoviště
Přidáno: 8.1.2009 61 Majitel 8.90 Uživatelé
-
Saab 9-3 (2002) Majitel: dodge4dodge
Přidáno: 28.7.2014 610 Majitel 8.67 Uživatelé