Recenze
Jeep Grand Cherokee V8 5,2
Technické info
Přezdívka auta Cheero Rok výroby 1995 Koupeno ojeté najeto [km]:191000 palivo: benzin počet válců: 8 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 5200 výkon [kW]: 155 kroutící moment [Nm]: 380 maximální rychlost [km/h]: 180 počet rychlostí: 4 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 15 pohon kol: 4x4 spotřeba [l/100km]: 20
Popis vozu
Jak jsem se k tomu dostal?
Většina lidí a hospodských snílků má kupy a kupy chytrostí a znalostí o rychlých autech, o silných autech a o autech, která mají pod kapotou něco víc, než 4 šálky kávy.
Kolik lidí si opravdu pořídí a má koule na to, to provozovat? Ano, je řeč o pořádném motoru…a když pořádném, tak aspoň nad 3 litry objemu a od 6 válců. Jde konkrétně o ještě docela dostupnou vstupenku do světa amerik s odznakem “pořádného motoru V8”.V mém případě konkrétně o Jeep Grand Cherokee ZG V8 5,2, rok výroby 1995-tzn.ještě před faceliftem.Dříve jsem vlastnil ještě Gran Cherokee ZJ s klasickou řadovkou R6 4.0 a typ po faceliftu r.v. 1996, takže se to bude někde protínat a doplňovat. ZJ je americká verze (potřebuje vyjímky v TP), ZG evropská verze vyráběná v rakouském Gratzu.
Začalo to tak, že jsem prostě člověk, co si něco umane a jde za tím. Ať už to byl R6 nebo V8. S osmiválci jsem toho dost prožil v jůesej, portoriku a při služebních cestách, tak jsem si to chtěl trochu zopáknout :-)
Na můj konkrétní kus jsem narazil v jednom autobazaru, co se specializoval čistě na dovoz Jeepů, auto bylo po prvním majiteli ,což bylo doloženo i originálním techničákem, kde byl od 95týho jeden majitel a jako další dotyčný bazar.Cheero bylo v supr stavu, spodek absolutně bez koroze, kastle supr. Nefungovala klima, střešní okno, zadní okýnka, spadlá stropnice, vysypanej kat. Zvuk mě přišel malinko divnej, ale jinak motor jakš takš fungoval.Auto bylo ještě osazené megagumama 255/75 R15…balóny pěkný, jen kdyby neměli v krajních rejdech intimní kontakt s ramenama náprav. ….ale jinak krasavec, jinak to nešlo, domů se jelo s ním. Ani manželka neměla námitek, smířená s mejma ujetejma nápadama.Při jízdě zjištěno, že podvozek je cajk, nikde se nic neozývá, drží pěkně. Motor nejede úplně dle představ, převodovka má problém při přeřazení v KickDownu na červeným…začne cukat v omezovači.Servis jsem si dělal sám. Klasika, všechny filtry, oleje. Pravidlo jedna, do klasickýho OHVéčka patří minerální olej! čímkoliv jiným ho časem zabijete. Dle specifikace jsem sehnal Petrol Canada, vyměnil i s filtrem. Samozřejmě vzduchovej filtr. Když jsem u toho motoru, koupil jsem originál americké svíčky a zapalovací kabely. při demontáži zjištěno, že tam původní majitel dal nějaké BERU se 4mi jiskřišti. Taková svíčka tam samozrejmě nemá co dělat. Vyměnil jsem svíčky a kabely a byl z toho naprosto jinej motor! Jak zvukem, tak výkonem. Krásný sametový běh!Ještě vyměnit termostat. Kapitola sama pro sebe byly diferenciály. Většinou na to lidi serou. I tady jsem tahal mazut z obou difů. Proplach a nový olej. Vzadu je samosvor, takže do olejové náplně patří aditivum pro samosvory (já dával od BG). Samozřejmě jsem měnil olej i v mezinápravě. V mém případě to byla tuším NV249 – Quadra drive? Jde o řežim stálé 4x4 s mezinápravovým diferenciálem a jeho uzávěrou ovládanou viskozní spojkou, druhý režím výběru 4x4 Lo s pevným uzavřením mezinápravy. Tak to mám rád, když jde 4x4 furt a nemusím přemýšlet po čem jedu, abych to nezkurvil. Jde ještě hlavně o manželku, která by se zadohrabem a tím výkonem v zimě byla hned ve škarpě. Tady to šlapalo výborně, při pomalém rozjezdu v plném rejdu ani prd známky po trhání, cukání, či pazvucích. V blátě okamžitý záběř všech 4 kol, zadní samosvor taky funguje výborně.
V pofacelift verzi je Quadra drive bez středového diferenciálu, je tam viskospojka přímo na výstupu pro přední nápravu a umožňuje prokluz, v režimu LO se také uzavírá. Problém je, že po cca 200 000 km už je zdechlá a spojka zůstává částečně uzavřená a v plném rejdu se auto trhá atd. Nová stojí bohužel cca 20 000,-.V tomto je na tom 4kola staršího typu lepší.
K té převodovce… měla být po výměně oleje, ale v režimu “podlaha” kdy se otáčky dostali k červenému a převodovka má přeřadit na vyšší kvalt zůstane motor v červeném a cuká se v omezovači a až po nějaké době přeřadí, pro mě už to byla známá věc ze 4litru. Buď je málo oleje v převodovce, nebo moc. Samozřejmě málo a málo dotažené šrouby filtru. Po dotažení a dolití na správnou míru už vše fungovalo na výbornou. Olej čistej, nesmradlavej.
Pro doplnění dodávám, že olej se měří měrkou při běžícím motoru a správné teplotě, je potřeba počítat s roztažností oleje-ale je to popsáno na měrce. Projet všechny pozice automatu. U R6 4.0 se měří v pozici P, u V8 v pozici N ! Patří olej ATF 4+ !!!! Ještě doporučím naučit se u starých automatů zacházet s tlačítkem O/D OFF (vyřazení nejvyššího stupně) , dost tím prodloužíte život převodovky.
Klimu jsem neřešil. U střešáku jsem přišel na to, že v jeho zadní části jsou relátka pro ovládání motorků, jedno mělo vyklepanou nožičku v cínovém spoji, přepájeno a okno funkční. Co se týče nefunkčních zadních oken, problém byl v ukroucených kablíkách ve vedení ze dveří do kastle. Byla to prcačka, ale opraveno, jedno okno jsem zprovoznil, byly i zatuhlé stahovačky a u druhého motorek KO, neřešil jsem.Ještě se měnil snímač tlaku oleje-praskla membránka, co tlačí na piezo a motor vycákal všechen olej ven skrz prasklou membránu. Naštěstí jsem si toho všiml včas. Výměna snímače je pro gynekology, nachází se v zadní části u rozdělovače.
No a to je, co se týče oprav vše, takže hned na začátku napíši, že za více jak rok se jednalo o supr spolehlivé auto.
Tak a jak, že se s tím osmiválcem do Vé žije?
Při takovém autě vždy dojdou první slova na spotřebu. Inu, není to vochcáfka v TDI. Prostě osmička v OHVéčku si vezme svoje, tak to je! Město 20 a jinak dle nohy, ale pod 15 na sto se moc nedostanete :)Výkon 155kw na ten objem není mnoho, ale motor se chová, jak elektromotor. Táhne lineárně od volnoběhu až po omezovač. Samozřejmě to není zdechlina a leckoho dokáže ta stará škatule dost nepříjemně překvapit. Otec v Superbu 2.0 tdi 125kw neujel, byla přesně znát místa, v jakém otáčkovém spektru ropák ztrácí dech , kde měl Cheroo jasně na vrch. A to i prehistorickou převodovkou.Ještě si vzpomínám na závodníka ve vytuněném VW CC, kterému se také nepodařilo ujet. SDost srandy jsem si také užíval ve výjezdu do stoupání Březová nad Svitavou – směr Svitavy, kdo zná, ví…. Samozřejmě nelze čekat s tuhýma nápravama, že to bude řezač zatáček, ale nechal si toho líbit poměrně dost. Každopádně mohu říct, že určitě je lepší V8 , než R6. Tím nechci říct, že čtyřlitr je špatný motor, ale osm hrnců, když lítá….Něco málo pro offroadysty. S černým drakem jsem terén moc nezkoušel, byla to leštěnka, ale zelenáč (4.0) si toho užil dost. A s klidným svědomím mohu prohlásit, že toho vyjede sakra dost! Myslím, že někde by jsme měli problém se vyplazit po vlastních. Zvláště, když jsem černocha pak vybavil menšíma gumama 235/75 R15 s terénnějším zimním vzorkem, tak to jelo všude. Projet louku do krpálu se sněhem po nárazník nebyl problém.
Co se interiéru týče, prostě stará amerika, levné plasty, imitace dřeva k blití, ale vše v El. Samozřejmě palubovka pofaceliftu vypadá sakra líp, ale i s tou starší verzí se dá žít. Plus v pofaceliftu jsou plně el.sedačky, jejich vyhřívaní, zrcátka(málokdy na ně paměť ještě funguje) a sedačka řidiče na pamět dle použitého klíčku(ovladače).Nevýhoda pofacelift verze je imobilizér v ovladači, který občas dělá pěknou paseku. Spadlou stropnici jsem vylepil novým potahem v černém semiši.
Po více, jak roce jsem Grand Cheero prodal. Užil jsem si s ním spoustu skvělých kilometrů, spoustu propáleného benzínu a prostě…byl to skvělý čas. Za celou dobu se na něm nic nevysralo, nikde mě nenechalo, někde do pustiny a chladných krajů optimální kámoš. Žel dnešní uspěchaná doprava, stará konstrukce a mizivá bezpečnost z hlediska bočního nárazu a z hlediska zadního až přímo nebezpečné auto (nádrž u nárazníku)k tomu dítě a auto jsem používal každodenně. Prostě už jsem se v té dopravní džungli bál jezdit s takto starým autem a přenechal někomu, kdo se o něj bude pěčlivě dál starat. Ale nebyl bych to já, abych si pořídil něco normálního, nahrazen byl Range Roverem L322 3.0 td6 ale o tom zas třeba někdy příště…..
Na konci jen pro případné odvážlivce: nebojte se pořídit si po čem toužíte. Pokuď to bude Jeep v benzínu, je to supr parťák, jen nezapomeňte měnit olej po 6000/8000 km a dát všude ten správný olej. Jinak to není moc náročný kamarád ;)…akorád si rád přihne…
Silné stránky
Charakter Vé 8mičky
Jízdní vlastnosti v terénu
Návrat do minulosti
Slabé stránky
Spotřeba je, jaká je s tím každý musí u V8 počítat. Zvláště u OHV a 4x4
Bezpečnost...žádné deformační zóny ve dveřích, jeden airbag u řidiče.
Dále nebezpečnost auta skrze palivovou nádrž umístěnou před zadním nárazníkem. V případě nárazu zezadu je hodně velká šance, že bude auto rázem v plamenech. A v plné nádrží je 85 litrů paliva.
Bezpečnost je taky věc, proč jsem auto dal dál. Představa nehody a v lepším případě z toho dostávat děcka, psa, nedej bože z hořícího auta. To ne.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Dá se říci, že vše jsem si dělal sám. Díly dostupné a levné. Vše servisně jednoduché.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
kupováno v bazaru specializujícím se na dovoz Jeepu. Vše OK, nic netajili, férový přístup
Přidat názorDiskuse: Jeep Grand Cherokee V8 5,2
Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.
Další vozy Jeep Grand Cherokee
-
Jeep Grand Cherokee (1996) Majitel: Biturb
Přidáno: 15.12.2008 1510 Majitel 9.82 Uživatelé
-
Jeep Grand Cherokee (1995) Majitel: tmaxSVK
Přidáno: 21.1.2019 28 Majitel 9.78 Uživatelé
-
Jeep Grand Cherokee (1998) Majitel: tmaxSVK
Přidáno: 25.4.2018 28 Majitel 9.61 Uživatelé
-
Jeep Grand Cherokee (1998) Majitel: parkoviště
Přidáno: 1.6.2007 3110 Majitel 9.48 Uživatelé
-
Jeep Grand Cherokee (1994) Majitel: parkoviště
Přidáno: 6.5.2007 159 Majitel 9.00 Uživatelé