Recenze
Ford Tourneo Custom L2 Titanium
Technické info
Přezdívka auta autobus Rok výroby 2014 Koupeno nové palivo: nafta počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 2200 výkon [kW]: 112 kroutící moment [Nm]: 390 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 pohon kol: přední spotřeba naměřená:
Popis vozu
Předchozím vozidlem bylo Volvo XC90, sedmimístné a pro naše další vozy v rodině nasadilo volvíčko velmi vysokou laťku. Nicméně počet členů domácnosti se zvýšil o jednoho malého člena a při započtení jednoho místa na dovolenou (babička apod.) jsme již překročili počet povolených přepravovaných osob ve volvu.
Proto logicky vyvstala otázka- co většího? Nabídka se zúžila na velká, spolehlivá, s dostupným servisem a zároveň s možností každodenního dojíždění do práce 50+50km, protože dvě auta doma neužijeme... Možnosti proto byly následující- VW, Mercedes, Ford. Zvítězila cena- první dva byly o 30-40% dražší a tak za cenu předváděčky u Forda bychom sehnali ojetého Mercedesa nebo Caravellu od VW...
Hodně mne přesvědčil i test vozidla na iprima.cz a musím přiznat, že byl velmi objektivní a pravdivý (viz odkaz na video níže)
Silné stránky
- skutečně prostorný vůz pro velkou rodinu
- obrovský kufr (verze L2)
- mnoho přihrádek vepředu u řidiče a spolujezdce, méně pak vzadu.
- údajně spolehlivý starý typ motoru po jeho vylepšení - uvidíme, zda měli pravdu :-)
- příjemné, byť tvrdší kožené sedačky
- snadné sklápění sedaček v druhé a třetí řadě - nezaměňovat s jejich přenášením, neboť má dvojsedačka údajně přes 50 kg ( nevážil jsem, ale nesl jsem jednosedačku a tak věřím...)
- perfektní rozhled řidiče a jízdní vlastnosti podobné kombíku střední velikosti. Na tuhou zadní nápravu velmi příjemné chování vozu
- hladce jdoucí řazení - až bude mít více než aktuálních 1300km, sedne si určitě i řazení dvojky, jinak vše již od začátku velmi hladce.
- servisní intervaly 2roky / 50tis km !
- závěsné zařízení z výroby s propojením s ESP vozu ( omezení kývání přívěsu )
- integrované střešní nosiče, sklápějící se do prolisu střechy- ale ! při jejich "postavení" jsou na "výšku" a tak bude potřeba ještě adaptér, abych uchytil např. střešní box či držáky na kola !
- integrované roletky v druhé a třetí řadě oken
Slabé stránky
- hrooozně dlouhé převody ( snaha snížit emise a spotřebu...). Výsledkem je např. problém se rozjet do kopce s přívěsem či pomalé popojíždění na jedničku... Např. kolem rychlosti 100km/hod točí na šestku cca 1600 ot/min ! (ale na obranu motoru- táhne dobře)
- v autě za cca 800 tis bych očekával automaticky: koberečky, podběhy nad kola (?!?) i další drobnůstky.
- velké víko od kufru vyžaduje si skutečně nechat prostor za autem při nakládání / vykládání
- asi promyšlený, ale neskonale složitý informační systém ve střední konzoli (navíc ten je v angličtině). Na rozdíl od slušně běžícího a česky komunikujícího palubního počítače u řidiče.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
- koupeno v 5/2014 nové, začínáme téměř od nuly...
Letní kola- originál Ford disky + z prvovýroby pneu letní Continental Vanco 2 215/65 R16C. Prvních 1000km na mokru hrozně kloužou !!!
- 1500km (červen 2014) - před dovolenou proveden chip motoru z 92kW na + 20kW a + 40Nm (jako vždy u www.diesel-technik.cz), 7990,- Kč. vzhledem k tomu, že motor je ještě syrový, tak očekávám sednutí motoru za několik tisíc (desítek tisíc ) km, ale kolem 1300-1500 ot/min je již nyní patrný příjemnější nástup tahu motoru.
- 4900km (červenec 2014): tak máme dovolenou již za sebou :-( a otestovali jsme rozumným způsobem, jak obstojí náš "autobus" v horkých krajích jižní Evropy, v plném obsazení a s karavanem (1400kg). Když jsme měli přejet Šumavu, tak při řazení 2-3 jsem si říkal- no nazdar, to bude v Alpách hrůza. Jak si motor sedal, bylo to lepší a lepší. Předem prozrazuji, že vše dopadlo dobře. Takže zkušenosti:
- jen vyklápěcí okénka ve střední řadě skel bohatě stačí, neboť větrání několika průduchy ventilace stropu v zadní části na vyvětrání a vychlazení druhou klimatizací je dostatečné.
- spotřeba s karavanem (karavan 1400kg), tempomat 100km/hod, Diesel Verva a v zahraničí pak lepší z naftové nabídky 11.5 l(100km, bez karavanu při plynulém courání kolem 7 l/100km. Klima asi + 0.5 l/100km navíc.
- po rovince nutno s karavame jet aspoň 95-100km/hod a pak i malé kopečky šestka vezme. Jamile je stoupání, je lepší dát pětku a pořád 100km/hod a držet otáčky kolem 2tis ot./min a jede v pohodě. Až Alpy kolem Villachu i někdy na 4-ku (s karavanem !). Při předjíždění s karavanem je nutné opravdu dobře plánovat, je to jako když vás ve vyšší rychlosti předjíždí Fabia 1.2 HTP :-) Ve srovnání s Volvem XC90, kdy stačilo i s karavanem dát blikač a jelo se... Přesto 112kW po chipu vcelku stačí.
- obrovské výhrady mám ke zpřevodování: převody jsou hróóózně do rychla a rozjet se s karavanem byť jen do minimálního !!! kopečku vyžaduje brousit spojku aspoň do 20km/hod, jinam motor chcípne a nebo se klepe v uložení. A to bolí pak řidičovo srdíčko... Představa, že mám dodávku a každy den ji s řemeslníky a přívěsem vozím po kopcích do práce, tak za 50 tis km jdu měnit spojku, fakt hrůza. Ale jak se vše rozjede, pak není již problém.
- dobře fungují hlavní světlomety ( mám navíc žárovky Osram NightBreaker Plus- šajnujou fakt dobře ).
- souprava má téměř 13 metrů s karavanem a v úzkých uličkách Chorvatska a Itálie to někdy bylo o fous.
- ještě něco k venkovním zrcátkům- jsou dodávkového typu ( na výšku) a jsou SKVĚLÁ. A nástavce na zrcátky kvůli karavanu sloužila jen na hlídání kol karavanu v zatáčkách, křižovatkách apod, vše ostatní vzala běžná zrcátka a byl super přehled i za karavanem.
- srpen 2014 (stav 6500km): opakovaně tankováno (bez karavanu)- 90% mimo město, 10% nákupy po městě- 7.5 l/100km spotřeba (Diesel Verva). Navíc díky spřízněným duším nalezeny odkazy na autodíly na Turneo a podběhy:
Doplňky: http://www.vanstyle.co.uk/van/accessories-styling-ford-transit-transit-custom-c-2_252_5162_4508.html
Plastové podběhy: http://www.lokari.de/epages/62716287.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/62716287/Products/IKF-206-L-R
- říjen 2014 (13.000km): vyřešena ochranu podběhů nástřikem spodku a podběhů ochranou "gumoasfaltem" (cca 2000,-Kč).
Nové zimáky- Michelin Agilis alpin, 215/65 R16C + kola Brock, černá- cca 26 tis Kč :-(
Spotřeba na dojíždění denně 2x50km po silnicích 1.třídy kolem 7.1-7.2 l/100km. Opakovaně příjemné překvapení, palubní počítač kecá (to by nebylo nic nového), ale asi o 0.2 nahoru ! Takže reálná spotřeba je menší, než na počítači :-)
- únor 2015 (21.tis km): v zimě se ukázaly jízdní vlastnosti v pohodě, též dílem dobrých pneu. jen náhle přestala na Silvestran rozehřívat pravá polovina čelního skla. Chyba byla nejspíše ve špatném kontaktu na pojistkové skříňce či pojistce, kde po vyjmutí ( neporušená ) pojistky vše začalo fungovat o.k. Spotřeba při mrazech kolem minus 5 st.C- cca 8 l/100km
- duben 2015 (27tis km): první kontrola v servisu plánovaná ( jinak intervaly 50tiskm/2roky), ale doporučeno, abych první výměnu oleje udělal v půlce intervalu), dále nějaké to promazání posuvných dveří a přezutí pneu za letní.
- říjen 2015 (44.tis km): letošní léto a časný podzim byl ve znamení ježdění do práce na skútru a tak, když pominu několik dálkových cest (Rakousko, Německo, Itálie, 2x na jih Moravy apod), tak se moc s autem nejezdilo. Přes léto klesla spotřeba kolem 7 l/100km, motor táhne dobře, jen pozoruji menší vůli v řízení. Až půjdu po Novém roce na kontrolu, tak bych chtěl, aby se nato ve Fordu podívali. Taky jsme poprvé v celé šíři využili přepravní kapacity vozu- stěhovali jsme dcerám byt ... S podzimními plískanicemi začaly být mokré silnice a opět musím potvrdit- původní letní pneu z výroby- UKRUTNĚ NA MOKRU KLOUŽOU. Pořád.
- leden 2016 (52.tis km): pravidelný servis po roce (skoro) a v 52.tis km. Nějaké drobnosti ohledně domontování světla do kufru (původní je mžouradílko).
- Dále řešena otázka problému s řízením - jeho výměna kompletního řízení v rámci záruky. Jestli předtím v řízení skřípalo při točení z rejdu do rejdu, poté řízení bylo při točení těžké-snadné-těžké a stočen volant doprava. Geometrie v pořádku, takže výměna řízení. Teď točí jako nové, sice je trochu nutné zabrat (srovnání s Yetinou, Leonem apod), ale plynule a přesně :-)
- říjen 2017 (90.000km)- po 1.5 roce a cca 40.tis km na plánovaném servisu. Výměna předních destiček (poprvé), filtrů, náplní, promazání všeho možného a oprava píchlého zadního kola ( kolem baráku jsme po odfušované opravě střechy našeho činžáku našli po letech ještě další hřebíky a dráty i nyní)- vše za 10tis Kč.
-------------------------
Pokud mám za 3.5 roku provozu (90 tis km) hodnotit našeho fordíka, pak asi stručně (berte moje hodnocení jako přerostlého kombíka, hlavního vozidla naší vícečetné rodiny):
- prostorný - dodnes jsem nemusel i přes naší početnou rodinuě použít rakev na střechu :-)
- s karavanem je potřeba plánovat, ale není problém jezdit Alpy s tempomatem a průměry rychlostí s karavanem z Itálie kolem 90km/hod. Motor táhne pěkně, spotřeba v létě kolem 7, v zimě 7.5-8.0 l/100km. S karavanem stabilně 11-12 l/100km.
- provedena obnova nástřiku vnitřních ploch předních blatníků- svépomocí.
- lehce se viklá sedačka řidiče (ale to jsem už hnidopich)
- občas se 1-2x ročně musí ošetřit kožené sedačky, promáznout šoupací dveře a na zimu těsnění hlavně u šoupaček (jinak těsnění vrže nebo přimrzá).
- řazení beze změn, spokojenost.
- olej za 40tis km od minulé kontroly- bez potřeby dolití.
- už jsme při výměnách pneu postupně ožižlali jeden bezpečnostní šroub ...- letní pneu neubývají...a pořád na mokru hrozně kloužou. Něco za něco...
- oproti novému vozu nic zásadně neskřípe, nebouchá, vše ok.
Koupil bych si vůz ještě jednou ? ANO !, ale:
- s automatickou převodovkou (od letoška ji konečně do Turnea Custom začaly dávat)
- s adaptivním tempomatem
- s asistentem regulující směr při bočním větru
- s novým motorem 2.0 s 125kW
- duben 2018 (100.000km): Oslavy auto-narozenin neproběhly zrovna nejlépe. Koncem ledna v mrazech pod mínus 10stC opět po zahřátí auta (po 10km) - ztráta výkonu, přechod do nouzového režimu a hláška- Porucha motoru - servis nutný. Původní myšlenka- zamrzlo palivo. Protiargument- jezdím jen a pouze na Verva Diesel a celou zimu k tomu ještě aditivum VIF- to je už spíše nektar do mínus 40stC a přesto zamrzlo ?!? vyčištění paliv. filtru (opět po půlroce) a za týden to samé. Zkrátím - postupně se intervaly zkracovaly a začalo to dělat i při teplotě nad nulu. Diagnostika ve FORDU v servisu - nic. Vůbec nic ! Ráno studené starty do práce při teplotách 4-8 st.C (nyní již plusové teploty!) a znovu nouzové dojetí. Opět diagnostika a konečně se aspoň rozsvítila kontrolka žlutá - porucha motoru (nejen text na displayi). Diagnostika- porucha váhy vzduchu, proto osloven kamarád - šikovný a velmi hloubavý- vzal si Turnea a rovnou vypálil filtr pevných částic (cca 74% plný, po vypálení 0% a popílek po 100tis km jen 14%). Vyměněna váha vzduchu - na vyzkoušení. Druhý den ráno - opět hláška textová, bez kontrolky, ale nouzový režim... Znovu diagnostika a v ní nic zásadního. Šel do živých dat, jezdil s počítačem po okolí, ukládal data, hodnotil, prolezl všechna důležitá fóra servismanů se špeky na toto téma a nakonec závěr: nutno provést přehrátí původního softwaru vozu (za novou verzi) + výměna teplotního čidla vzduchu za turbem. Další ráno v 7:00hodin budíček, se studeným motorem asi 10km (odpoledne v teple ještě 100km) a ! konečně bez hlášek, auto jede. Problém je, že původní software znamená zpět 92kW a auto jede jako lemra. Příští týden proto bude čipnutí zpět na vyšší výkon :-)
- červen 2018 (104 tis km) - přehrátí softwaru vedlo k několika zásadním změnám:
1. přestalo neskutečné, několik sekund trvající pískání jako "od klínového řemene", které bylo už od nového auta typické pro studený start po dešti či umytí auta (jindy ne). Od té doby nepíská. Když jsem četl na jednom anglickém fóru, že po změně softwaru za nový přestal motor pískat, domníval jsem se, že je to blbost. A přece...
2. následným chipnutím motoru zpět na vyšší výkon, resp vyšší točivý moment se zcela změnila charakteristika motoru. Motor táhne až kolem 1700 ot. a výše. Dříve od 1250 do 2500 ot. a pak umřel. Nyní se vesele točí až klidně k 3500 otáčkám (využívám jen občas, při potřebě vytočit při předjetí), ale motor sviští o 106 :-) . "Problémem" je jen to, že aby na šestku motor táhnul, musím jen aspoň 100 km/hod. Dálnice je teď pro Customa to nejpohodlnější- (pro motor i pro klid v kabině) optimální rychlost je kolem 130km/hod - auto jede i zrychluje při této rychlosti jako z praku (na dodávku) a je uvnitř příjemný "hluk".
Navíc v tuto dobu musel Ford akutně do servisu, neboť jsem při manipulaci s výškovým stavěním volantu asi způsobil uvolnění mechanismu řízení / sklápění / vytahování volantu, že po měsíci se volant a tyč řízení tak náhle uvolnila, že bylo potřeba rozebrat pod volantem řízení a znovu sesadit ( 2700,- Kč ).
- červenec 2018 (105 tis km) - ford je opět po měsíci v servisu - Ford Blohmann Klatovy - přestala chladit klima. Provedena "kontrola" těsnosti systému, doplnění- cca 6tis Kč. Za dva dny je klima prázdná (kde udělali soudruzi z NDR chybu?... Navíc ve faktuře vyúčtována kontrola těsnosti...)
- srpen 2018 - podruhé v servisu kvůli klimatizaci- konečně díra v systému nalezena, výměna spojovací trubičky mezi přední a zadní části obou klimatizačních jednotek. Opět naplnění, cca 5500,-Kč. Od té doby klima jde, ale nějak slabě, až na vyšší výkon, spíná později. (viz červenec 2019...). Opět Ford Klatovy.
- listopad 2018 (113 tis km) - prováděno nově u www.autokopacka.cz - Ford je plánovaně na roční kontrole. Za poslední rok najeto méně než roky předtím (o to více s druhý rodinným autem + motorkou), ale nadešel čas na výměnu brzdových kotoučů (rovnou i destiček), k tomu zvykle olejové náplně, filtry i brzdové kapaliny. Maximální spokojenost, vše nafoceno, okomentováno, vysvětleno :-)
- červenec 2019 (cca 125 tis km) - při dovolené v Itálii je venku 35-36 st.C a ... odešla klima. Slabě a slabě až nic. Umřela. V autě 42 st.C, vzadu bez klimy je nevyvětratelno, nedýchatelno... Po návratu z dovolené kontaktován "osobní" servisman pan Kopačka (www.autokopačka.cz) a doporučeno se obrátit na firmu, která klima do aut dělá skutečně profi- p. Štefl z Kaznějova (www.autoklimatizace.info). Oprava mechanismu spojky kompresoru, který odešel poté, co ve Fordu v Klatovech při plnění po opravě v 8/2018 naplněno přesné množství chladiva, bohužel jen na jednu jednotku (auto má ale dvě, navíc je to i ve faktuře- to to servismani ve Fordu neví ?!?). To vysvětluje poslední rok, že klima chladila málo, jen na plný výkon a spouštěla pozdě po sepnutí. Ach jo... Tímto děkuji velmi do Kaznějova a mohu jen doporučit :-)
- duben 2020 (134 tis km) - roční servis + oprava uvolněné řemenice servočerpadla + STK. na přání i vyčištění motoru proplachem TEC2000 (osvědčeno u jiného našeho auta + zkušenost servisu). STK bez problémů.
- červen 2020 (136 tis km) - opět prázdná klimatizace- potřetí za 5 let je auto v servisu s klimou. Nyní se vracíme na začátek- další trubička děravá ( dělají ji snad z alobalu...) a u druhé je příruba uhnilá - hrůza, jak Ford šetří. Problémem není cena trubičky, ale již potřetí za poslední roky plná náplň klimy pokaždé cca za 6700,- Kč... Ale letos poprvé před dovolenou...
- prosinec 2020 (cca 143 tis km)- rachtání vpravo v motorovém prostoru -... abych to shrnul - nakonec došlo na výměnu klima kompresoru a byl klid. Nicméně od stejné doby mírně nepravidelný chod na volnoběh. Upozorněno, že při roční kontrole (slibováno s předstihem od 100 tis km) bude kontrola vstřiků.
- květen 2021 (147.tis km)- po pravidelném ročním servisu (Auto Kopačka, Rokycany) a protože jsem byl opakovaně dopředu upozorňován, že tenhle motor kolem 150 tis km začíná mít problémy se vstřiky (a to i přes ježdění na Vervu, s VIF aditivem apod...) Závěr - výměna zcela jednoho a oprava dalších tří + výměna ventilu regulace tlaku nafty. Motor si teď musí chvilku sednout (projet, sbírat data pro elektroniku auta). Volnoběh je výrazně lepší, odspodu motor táhne plynuleji a snad už dokonce ani necuká (jupí) a nad 2 tis otáček jede znovu jako z praku. Takhle si to ani nepamatuji, že byl živý ve středních otáčkách.
- duben 2022 (162tis km) - proveden v Auto Kopačka v Rokycanech pravidelný roční servis - najeto horko těžko "jen" 15tis km za rok :-( , což ve srovnání s prvním rokem (skoro 40tis km/rok) auto skoro pořád stálo (jezdila motorka a druhý vůz v rodině), proto jen běžná roční údržba + dle očekávání nové brzdové destičky na všech kolech a konečně kotouče i vzadu (160tis km !!!). Nakonec provedena nové STK do 4/2024. Poslední rok díky Covidu moc fordík nejezdil se mnou, protože nebyly pro děti kroužky, závody apod a tak se jezdilo jen s malým autem a na motorce. Fordík jel v létě na dovolenou s karavanem, na jaře 2022 otočkou na výlet do Říma + trochu ve dnech, kdy nebylo druhé auto v rodině volné. Pak jezdili naši "mladí" s dvojkočárkem a vnoučaty (šup dvojkočárek dovnitř bez problémů...). I proto na servisu a palivem nechci zbytečně šetřit, protože asi Fordík bude doma ještě dlouho sloužit. Jó - zimáky asi budou příště na poslední zimu (sada zimní a letní mají 160tis km ! - letní se ne a ne ojet, zimáky na další zimu a dost...)
- květen 2023 - 174 tis km - praskla tlaková hadice od turba- hadice + složitejší demontáž- cca 6 tis Kč (AutoKopačka)
- září 2023 a 178 tis km - letní pneumatiky po 9.letech jsou spíše obruče- výměna za nové Micheliny Agilis 3 (sada pneu letní a zimní byla dosud originální !!! a letní měly tak ještě asi 20% použitelného vzorku, ale na mokru fakt už děsně klouzaly, jak byly tvrdé).
- listopad 2023 (179tis km) - po roce a kus velký (opravdu velký) servis na moje přání. Na jaře nás čeká STK a poté v červnu plánujeme na 3 týdny dlouhý výlet až do Portugalska. Proto prosba směrem k p. Kopačkovi z Autokopacka.cz v Rokycanech byla konkrétní- opravit vše co je potřeba, preventivně vyměnit to, co je kandidátem na budoucí výměnu a procvaknout auto z maxima možných stran. Tak jo- s nadsázkou jsme zdvojnásobili cenu auta... No, to zcela ne, ale přes 60 tis Kč to bohužel stálo: Takže hlavní věci- nové přední ložisko (náboj) kola, střední díl výfuku, přední kotouče (ty byly ještě původní!) a destičky, prorezlá vana motoru, výměna poslední dvou vstřikovaců (minule jeden měněn a jeden opraven - takže jsou už všechny OK). ... A jdeme jezdit :-) !
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Koupeno jako předváděcí vůz u Ford Blohmann Klatovy. Vstřícnost a snaha papíry vyřešit co nejrychleji. Mírným zádrhelem bylo, že vozidlo bylo ve vlastnictví dovozce, tak se trochu čekalo právě na ty papíry z Prahy...
----------------------------
Za poslední roky se bohužel v autorizovaných servisech dosti často mění situace: nejsou nejspíše schopni zaplatit šikovné automechaniky a tito často odchází jinak. Výsledkem je situace, kde dochází někdy k perfektním a jindy vysloveně šlendriánským opravám, podle toho, který technik se o Vaše auto stará ( viz anabáze s klima u mne po 100tis Km... )
Pro vložené video nebyl nalezen vhodný přehrávač. Pro jeho spuštění použijte přímý odkaz.
Přímý odkaz na video.
Další vozy značky Ford
-
Ford Mondeo (2015) Majitel: Ozzman
Přidáno: 7.8.2019 1519 Majitel 9.98 Uživatelé
-
Ford F-250 (2010) Majitel: tichucko
Přidáno: 27.10.2016 79 Majitel 9.94 Uživatelé
-
Ford Focus (1999) Majitel: Gorillaz
Přidáno: 9.5.2008 679 Majitel 9.94 Uživatelé
-
Ford F-150 (2013) Majitel: velitel mesta bugulmy
Přidáno: 2.8.2015 3810 Majitel 9.93 Uživatelé
-
Ford Sierra (1990) Majitel: jardafox
Přidáno: 5.9.2015 39 Majitel 9.93 Uživatelé