Recenze
Mazda 3 G122 Plus, Style, Sound
Technické info
Přezdívka auta žádná Rok výroby 2019 Koupeno nové najeto [km]:2000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1998 výkon [kW]: 90 kroutící moment [Nm]: 213 zrychlení 0-100 km/h [s]: 10.4 maximální rychlost [km/h]: 202 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 18 zavazadlový prostor [l]: 450 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6
Popis vozu
Člověk se primárně rozhoduje na základě emocí. Nová Mazda3 je toho zářným příkladem. Neoslní výkonem nebo prostorností. Má své chyby. Ale když k ní přicházíte, posadíte se do ní a zmáčknete tlačítko zapalování motoru, něco se stane. Mazda3 vás pohltí a vy už nechcete jinak.
Toto jsem už jednou zažil. Bylo to v roce 2014, kdy jsem si pořídil Mazdu 3 G120 HB. I po 3 letech a více než 140.000 najetých kilometrech Mazda efekt neustále fungoval a do auta jsem se vždy těšil.
V listopadu 2017 jsem přesedlal do přímého konkurenta – Honda Civic X 1.5 Turbo Sport (http://moje.auto.cz/Wency/nema.html). A nezklamal. Skvělé auto s fantastickým motorem, kdy dokonalost kazila gumová převodovka a nelogické ovládání infotainmentu, kdy změna písničky hraničila s život ohrožující akcí.
Po roce a půl se situace změnila – vstoupil jsem do firmy, následoval prodej Civica a nákup firemního vozu. Zkoušel jsem několik skvělých aut – Peugeot 308 SW GT, Peugeot 508 – nikdy bych neřekl, že s mou až chorobnou zálibou v japonských vozech budu vážně přemýšlet zrovna o Peugeotu. nebo Nissan Qashqai, Mitsubishi Eclipse Cross. Výborné auta, logicky velmi dobrá volba. Ale… a jsme zpátky u těch emocí. Hlava by klidně volila Francii, srdce pouze Japonsko :)
Na jaře jsem se vydal k prodejci projet Mazdu6. A byla tam. Úplně nová a úchvatná. Mazda3. První pohled, nastartování a pár kilometrů zkušební jízdy rozhodlo. Tady nebylo co řešit. Vlastně bylo – hatchback nebo sedan, barva a výbava.
V autě jezdím převážně sám, obě děti už z kočárků a sedaček vyrostly. Občas ale potřebuju něco do kufru dát a zavazadlový prostor v hatchbacku je spíše nouzový. Díky malým okýnkům a tmavému interiéru máte na zadních sedadlech potom pocit, jako byste seděli zavření v krabici. Takže finální verze zněla: Mazda3 G122 Plus sedan, barva Deep Crystal Blue, volitelné pakety Style a Sound. Jako formu financování jsem zvolil operativní leasing ve variantě full service.
Samotný vůz budu občas srovnávat s již zmíněnými vozy: Mazdou3 BM a Hondou Civicem.
Exteriér
Design je otázka osobního vkusu. Mně se Mazda3 sedan neskutečně líbí. A to každým dnem víc a víc. Je dravá a zároveň elegantní. Moderní, bez zbytečných okras, prolisů a nefunkčních kudrlinek. Zato se dvěma funkčními koncovkami výfuku.
Metalická barva Deep Crystal Blue je úžasnou alternativou k „profláklé“ Red Soul Crystal. Na přímém slunci je až světle modrá, ve stínu přechází až do perleťově černé. V Hirošimě si s laky dokáží vyhrát. Třeba se v budoucnu zaměří ještě na samotnou kvalitu, aby už od výroby nebyly na karoserii vlasové škrábance.
Dálkový ovladač
Na první pohled působí prémiově. Je elegantní a lehký. Leč design tady vítězí nad funkčností. Za prvé je podstatně větší než dříve. Tlačítka odemykání a zamykání jsou velmi malá, navíc utopená na boční straně ovladače. Naštěstí bezklíčové otevírání funguje bezchybně, tak klíče můžete klidně nechat v kapse.
Stahování nebo zavírání oken pomocí dálkového ovladače funguje třeba v Hondě perfektně, u Mazdy je tato funkce „trojce“ upřena. Škoda.
Nástup do vozu
Mazda3 je nízké auto. V kombinaci s menšími dveřmi je nástup poměrně nepohodlný. Já jsem ze Civicu zvyklý, pokud ale přesedáte z SUV, počítejte s častým výskytem boulí na pravé straně hlavy.
To samé platí u nasedání do zadní řady, a to je situace u sedanu nepoměrně lepší, než ve verzi hatchback. Tam by měla být helma součástí povinné výbavy.
Interiér
Mazda3 udělala obrovský skok co do kvality materiálu a odhlučnění kabiny. Začíná to tlumeným zavřením dveří, pokračuje přes pohodlný sedák, úžasný volant, prostě všude cítíte prémiovou třídu. Dokonce si vaše pravé koleno hoví na kůži a neotloukává se o tvrdý plast. Proč je lesklá plocha hned u řadící páky, to je mi záhadou. Čisté to vydrží asi pět minut.
Jako řidič nebo spolujezdec si na nedostatek místa rozhodně stěžovat nebudete. V zadní řadě už je situace jiná a pokud plánujete jezdit s vícero vzrostlými dospělými na delší trasy (a záleží vám na jejich pohodlí), může to být problém. Tady Mazda třeba na Hondu citelně ztrácí. Stejně tak Civic vede ve velikosti zavazadlového prostoru. Kufr u Mazdy3 v sedanu je ale pro běžné potřeby naprosto dostačující.
Motor a převodovka
Dvoulitr atmosféra. Manuální převodovka. V minulé „trojce“ skvělá, v té nové dotažená k dokonalosti. To už samo o sobě značí řidičský zážitek. A nějak vám nevadí, že Mazda nemá 200 koní a stovku nedá pod šest. V koloně na D1 je vám to naprosto jedno. To pravé začíná, když vidíte značku označující konec obce. Zařadíte dvojku a šlápnete na plyn. Necháte se unášet plynule narůstajícím výkonem a na tváři vám roste lehce slabomyslný úsměv. Nirvána.
Ve městě občas pocítíte vypínání, nebo spíš zapínání dvou válců. Ten pocit bych popsal, jako by se motor sbíral s nízkých otáček. Je to sekundová záležitost, kdy se motor lehce „otřese“. Stejně jako i-Stop je to systém, který je dle mého názoru naprosto k ničemu. Na ekonomiku jízdy zásadní vliv mít nebude, spíše se zvyšuje pravděpodobnost budoucí návštěvy servisního střediska. Podobnou záležitostí bude zřejmě i systém M-hybrid.
U minulé trojky i u Hondy Civic jsem měl naprosto shodnou spotřebu – 5,9l na 100 ujetých kilometrů. Nová trojka bude mít velmi podobné výsledky – po nájezdu necelých 2000 km jsem na hodnotě 6,1l. A to se nijak neomezuju :) O dalším vývoji budu informovat.
Jídní komfort
18 palců velká kola vypadají úchvatně. Dobrá zpráva je, že tím netrpí celkové pohodlí. To je naprosto srovnatelné s Civicem, který měl obutí o palec menší. Co občas pocítíte jsou příčné nerovnosti, ale není to nic tragického.
Tragédie však nastala, když svět oběhla informace, že Mazda u nové trojky upustila od multi-linku a vrátila se k torzní příčce. Já nevím. Se svým jízdním stylem to zřejmě neposoudím a stejně se domnívám, že to nepozná dalších 90% běžných uživatelů.
Infotainment, ovládání, audio systém
Tady někdo hodně přemýšlel. Do Mazdy prostě sednete a jedete. Vše je v dosahu a naprosto intuitivní. U Hondy jsem první musel studovat kde co najdu a teprve potom vyjet do světa. A trefovat se na tankodromu na D1 prstem na displej, to je trend, kterému nerozumím. Inženýři v Hirošimě jdou proti proudu a obrazovka se ovládá pouze otočným ovladačem, a ovládá se skvěle – i podpora Apple CarPlay funguje bez chybičky. Prostředí je logické, odezva velmi rychlá a excelentní rozlišení oceníte především při zařazené zpátečce. Obrovský skok oproti například Mazdě6, kdy obraz z couvací kamery silně připomíná tetris na 14palcovém CRT monitoru.
Výborná ovladatelnost se promítá i dalšími prvky v interiéru – nastavení klimatizace, multifunkční volant. Další výborná novinka – barevný head-up display – zobrazuje rychlost, nastavení tempomatu, dopravní značky. Adaptivní tempomat, asistent jízdy v pruzích a další asistenti působí dotaženým dojmem, jako by v předchozí generaci byla nasazena jen testovací beta verze. Mazda3 je prostě auto pro řidiče.
Rád poslouchám hudbu na kvalitním zařízení, takže vždy volím buď prémiovou audiosoustavu, nebo na vytlumení dveří a výměnu reproduktorů zajedu do brněnské Ahifi. Těm ale tentokrát tržbu neudělám. Bose systém hraje totiž úchvatně. Mnohem lépe, než v minulé generaci Mazdy6 nebo například v Infiniti. Dokonce i manželka, pro kterou je Bowers & Wilkins a její mobilní telefon zvukově na podobné úrovni, prohlásila, že „to hraje nějak hezky“. Nesrovnávejme Bose v Mazdě s audio systémy firem jako B&W, Burmester, naim apod. Na svou třídu hrají ale skutečně nadprůměrně – detailně prokreslené výšky a hutné basy, nikde žádné drnčení nebo rezonance. Rozhodně palec nahoru.
LED světla
Hlavní důvod, proč jsem připlácel za paket Style. Adaptivní LEDky fungují spolehlivě, přepínání segmentů je velmi rychlé a zatím na mě žádné protijedoucí auto neblikalo. Jinak LED osvětlení najdete i všude v interiéru, což jen umocňuje pocit luxusu. Tedy to doby, než otevřete zavazadlový prostor. To si nezapomeňte čelovku.
Coming/Leaving Home – při odemknutí vozu na dálkovém ovladači vám cestu k autu ozáří zapnutá světla. To minulá trojka neměla, Civic touto funkcí oplývá. To samé by Mazda měla udělat i v situaci, kdy vůz opouštíte – osvětlit vám cestu k domovu, abyste nevrazili hlavou do zdi v garáži. Až po úporném pátrání v manuálu k vozu jsem zjistil, proč tomu tak není. Mazda to totiž nedělá automaticky – musíte tomu pomoci tak, že než se z auta vysoukáte, je třeba světlomety zapnout! Ony se poté automaticky po nastaveném čase vypnou. Tady zase měli v Japonsku asi přestávku na oběd.
Závěr
Nová Mazda3 není bez chyby. Mohla by být rychlejší, prostornější, levnější. Ale je tady něco, co nejde napsat do recenze. Hezky to přiblížil Krabatt u své Mazdy6 (http://moje.auto.cz/Krabatt/zadna.html). Jakmile usednete do Mazdy, prostě to přijde. Jinba-Ittai.
Silné stránky
+ vzhled
+ řazení
+ LED světlomety
+ infotainment
+ audiosystém Bose
+ Apple CarPlay / Android Auto
+ Head-up display
+ adaptivní tempomat
+ použité materiály
+ odhlučnění
Slabé stránky
- pár koní navíc by neškodilo
- prostor na zadní řadě
- dálkové ovládání
- nelogické fungování Coming Home
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Problémy zatím žádné a doufám, že to tak i zůstane.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Vlastnímu objednání vozu předcházelo několik zkušebních jízd a vytváření spousty nabídek na různé varianty auta a jeho financování. Tady naprosto v pořádku, komunikace rychlá, vstřícná a korektní.
Na Mazdu jsem musel zhruba měsíc a půl čekat. Tady bych očekával aktivnější komunikaci - kde auto je, kdy dorazí atd. Maily obsahovaly pravopisné chyby a občas jsem měl pocit, že byly psány ve velké rychlosti.
Celkový dojem s průběhem od prvního kontaktu až po předání auta je pozitivní.
Nových aut jsem už pár měl. A téměř vždy jsem překvapen, že vyjíždíte z autosalonu bez koberečků. No a po týdnu jsem zjistil, že jsem vyjel i bez povinné výbavy. Tak nějak bych čekal, že to k novému vozu přibalí automaticky. Třeba příště :)
Přidat názorDiskuse: Mazda 3 G122 Plus, Style, Sound
- Motor 10.06.2020 14:37 palix
- Gratulujem 10.06.2020 14:36 palix
- Re: Re: Re: Re: Mazda 3 22.09.2019 19:53 Cavalera
- Re: alarm 15.09.2019 09:36 Wency
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mazda 3 15.09.2019 09:32 Wency
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mazda 3 13.09.2019 22:06 reign88
- Gratulujem 13.09.2019 22:01 reign88
- alarm 13.09.2019 06:18 Cavalera
- Re: Paráda 02.09.2019 20:33 Wency
- Paráda 02.09.2019 19:02 rozdělovač-kondenzátor
- Re: Mazda 3 vs Honda Civic 02.09.2019 08:22 Wency
- Mazda 3 vs Honda Civic 31.08.2019 21:53 zane
- Re: Re: Vypadá dobře 31.08.2019 06:19 Invisible
- Re: Re: Re: Mazda 3 30.08.2019 21:53 palix
- Re: Re: Re: Re: Mazda 3 30.08.2019 19:52 Wency
- Re: Re: Re: Mazda 3 30.08.2019 19:16 _Teddy_
- Re: Re: Re: Re: Mazda 3 30.08.2019 12:01 Cavalera
- Re: Re: Re: Mazda 3 29.08.2019 22:48 Wency
- Re: Re: Mazda 3 29.08.2019 19:55 Cavalera
- Re: Vypadá dobře 29.08.2019 15:38 Wency
- Vypadá dobře 29.08.2019 11:24 Invisible
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mazda 3 28.08.2019 14:20 palix
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mazda 3 28.08.2019 14:16 palix
- Re: Re: Mazda 3 27.08.2019 16:19 Wency
- Re: Mazda 3 27.08.2019 15:36 _Teddy_
- Krasavec 26.08.2019 23:01 Arnošt Anýž
- Re: Re: Re: Re: Re: Mazda 3 26.08.2019 21:37 idam.i
- Re: Mazda 3 26.08.2019 21:13 Wency
- Re: Re: Re: Re: Re: Mazda 3 26.08.2019 21:10 Wency
- Re: Re: Re: Re: Re: Mazda 3 26.08.2019 21:00 Verny_2013
Další vozy Mazda 3
-
Mazda 3 (2019) Majitel: icetiger
Přidáno: 20.9.2019 1910 Majitel 8.67 Uživatelé
-
Mazda 3 (2019) Majitel: janok77
Přidáno: 20.12.2019 09 Majitel 8.10 Uživatelé
-
Mazda 3 (2019) Majitel: ondrapl
Přidáno: 2.1.2020 1210 Majitel 7.11 Uživatelé
-
Mazda 3 (2008) Majitel: - Radek -
Přidáno: 20.4.2008 47910 Majitel 9.94 Uživatelé
-
Mazda 3 (2017) Majitel: palix
Přidáno: 28.8.2017 5010 Majitel 9.93 Uživatelé