Recenze
Technické info
Přezdívka auta MG ZS 180 Rok výroby 2004 Koupeno ojeté palivo: benzin počet válců: 6 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 2497 výkon [kW]: 130 kroutící moment [Nm]: 240 zrychlení 0-100 km/h [s]: 7.6 maximální rychlost [km/h]: 224 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 17 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 10.5
Popis vozu
Je to už tři čtvrtě rok, co jezdím tímto nevýrazným anglickým gentlemanem. No, gentlemanem… spíš takovým schizofrenikem. A proč nejezdím například… například autem? Možná proto, že tenhle schizofrenik si mě umí omotat kolem prstu. Ale tihle schizofrenici občas i trochu zlobí, ne? No, zlobí. Tak se ho zbav, ne? No, ale on si mě umí omotat kolem toho prstu!
Výběr
Koupě MG ZS byla úplným krokem do neznáma - o značce jsem do té doby nic nevěděl, nikdy o ní neslyšel. Není divu… ony ty Morrisovy garáže už nějaký čas neexistují a povědomí tak mají buď pamětníci zašlé slávy, nebo současní nadšenci (těch je u nás zhruba tolik, co fanoušků mistrovství ČR v rychlovyšívání). ZS taky není nic, co by unavené oko, už týden sledující internetové nabídky, nějak zaujalo. Prostě jeden z mnoha sedanů, co navíc vypadá jako čínská kopie trojkového bavoráka. Fuj. Tedy ne bavorák, ale kopie. Jenže v průběhu dní nějak odpadají všechny ostatní doposud zajímavé nabídky - toto je jen čtyřválec, toto má jen 110kW na tunu a půl, tady nedám do kufru kolo, toto je nějaké neforemné, tuhle je blbá barva, toto napadl tuner. Zkrátka se mi nějak často začal ve stále se zúžujícím výběru objevovat MG. Vzdych. Tak teda jo, ukaž se ty zpuchlý rte mezi předními světly.
Design
Po několika hodinách študování fotek a videí s tématikou MG ZS 180 se začíná na tváři tvořit úsměv. Jako... zpuchlý ret to má, to jo, ale ta vrchní linie předních světel je taková nenápadně dynamická a přimhouřená. A blinkr, jakoby mu dalo vzniknout jen pouhé uslzení předních světlometů, stejně jako se děje cyklistům ve vysokých rychlostech, a své funkci dostál jen náhodou, když už se tam, na vhodném místě, vytvořil. Ale není to jen o světlech, celé auto je tvořeno štíhlými liniemi a vyváženými proporcemi. Sportovní 17" kola sedí přesně. Větší by seděly taky, ale k večernímu machrování u benzinky. Decentní spoiler na zádi se tváří, že se s autem narodil. Kdepak, ZS není kopií BMW. Při transformaci z rodinných Hondy Civic a Roveru 45 odvedli designéři kvalitní, citlivou práci a ZS tak vypadá, že bylo pro účely sportovního sedanu stvořeno od píky.
Koupě
Vnější vzhled auta je pro mě důležitý a tady, i když ne na první pohled, MG prošlo na 95% (Proč ten zpuchlý ret? Proč?). Jak probíhala koupě? Jsa hnán slepou touhou, nedbal jsem varovných signálů v podobě vyhýbání se textové komunikaci ze strany prodejce. Ostatně i telefonní hovory připomínaly spíš učitele zpovídajícího nejpomalejšího žáka ve třídě, schopného pouze vět o třech slovech. A neodradil mě ani vizuální stav vozu neodpovídající textu inzerátu. Jako bonus, pro můj prozíravý přístup, se po prohřátí vozu při jízdě domů ukázalo, že řadit rychlosti nebudeme a pokud teda chceme řadit rychlosti, budeme muset vyměnit spojku a celé její ovládání. Uklidněn telefonátem s prodejcem, že to znáá, že to půjde opravit za pět tisíc (ano, pořád jsem mu ještě věřil), jsem o týden později vyplázl tisíců osmnáct. Tím byla uzavřena kapitola koupě a počíná se dějství třetí: seznamování.
Interiér
Ono je to těžko... ZS se totiž nijak nesnaží zaujmout. K vnějšímu designu jsem se musel prokoukat. Na druhou stranu, potěšení z estetiky, ke které se člověk dopracovává a dopracuje, má dlouhodobé trvání. To je univerzálně platné. Ovšem interiér, tam jsem si úplně nezvykl nikdy. Jistě, dílčí detaily jsou zde skvělé. Například na bílé budíky s oranžovým podsvětlením se můžu dívat pořád a pořád jsem nadšený. Jednoduchý vkusný volant, kterému stylové logo MG dodává sportovní šmrnc. Hlavice řadicí páky nebo sedačky. Jenže palubní deska, přístrojový tunel, dveře, to všechno jsou záležitosti nadělené Civicem 6. generace, který pochází snad někde z roku 1995 a to je pro auto rv. 2004 už citelně stará káva. Navíc dost nekvalitní… kryt spolujezdcova airbagu je zvlněný, potah stropu prověšený a tapecy na všech dveřích postupně se zcvrkávající a nenápadně mizející. Zmiňoval jsem kufr? První měsíc jsem žil v domnění, že mi někdo zapomněl do igelitky přibalit poslední třetinu vnitřních krytů. Hm, ne. Takhle MG ZS opravdu vypadá. A takto se interiér po čtrnácti letech typicky projevuje. Snažím se chápat, že auto není nejmladší, jenže takto se neprojevoval žádný z mých předchozích vozů, které vlastně všechny byly služebně starší. Pro objektivní postoj nutno dodat, že ve věcech designu a kvality konstrukce jsem obecně kritický a většina mých spolujezdců interiér jako příliš starý nevnímala. Naopak se i líbil.
Jízda
Pojďme se posadit a nastartovat. V předchozím odstavci na mě konstruktéři zapomněli, ale sedačky – ty vyrobili přímo pro mě. Do sportovního vykrojení člověk zapadne a už nikdy nechce ven. Každé zahloubení, každé zakřivení je na nejlepším místě. Řadicí páka je přesně pro mou ruku, volant je tam, kde ho dlaně očekávají. Jako bych cítil zprávu, kterou mi MG předává: kámo, na design interiéru ti kadí bílej tesák - my dva jsme se tu setkali z jiných důvodů. A možná má ZS pravdu, perfektní posed leccos naznačuje.
Startuju. Slast. Kdo kdy řídil šestivál, ví. Zavrčení skrze stisknuté zuby značící velké plíce. Jezevčík s turbem, rezonátory a falešným štěkotem do reproduktorů nikdy nemůže nahradit prostého vlčáka. Řadím za jedna a… řadím? Ten pocit kynutého těsta neměl příliš společného s přesnou mechanickou akcí. Jedeme dál, řadím dvojku. Aha, těstem mi obalili i dvojku. Postupem času zjišťuju, že vlastně celé řazení je založeno na principu přetékajícího těsta. Co naplat… MG má zvláštní zálibu v tom, člověka nalákat a zchladit. A nalákat a zase zchladit. Zařadit dostatečně rychle a přesně jsem se časem naučil, jenže „dostatečně“ je u sportovního auta, zvlášť u tak klíčového parametru, jaksi - nedostatečné.
Okresky
Rozjíždím se a očekávám dynamiku atmosférického dvaapůllitru. Motor krásně hluboce vrčí, ale neduní a to mám rád. Dunění přenechávám majitelům snížených podvozků a odstraněných DPF filtrů. Ale zpět k dynamice. Kde je? Jsme nějací vlažní ne? Nic, jen vrčení šestiválce, který si mě nevšímá a jede si lenivé piánko. Krčím rameny a jedu. Víc než 3 tisíce netočím, zatím jsme opravdu vlažní. Po dlouhých deseti kilometrech je už teplota nějaký čas na správné hodnotě a zároveň mi mává konec obce. Ideální konstelace. Podřazuju za dvě, plyn na podlaze. Do nějakých 3 a půl tisíce otáček se nic moc neděje, pak ale systém VIS otvírá kratší sání. V tu chvíli MG vlčáka zahazuje, směnu spěšně nastupuje tygr s přesně danými instrukcemi. Otáčky letí prudce nahoru, MG za nimi, do té doby civilizovaný výfuk začíná hrát šestiválcové rodeo. Dosahujeme sedmi tisíc otáček, řadím tři, plný plyn. Celý proces se opakuje, ručička otáčkoměru horečně pročesává číselník, aby se zase potkala se svou oblíbenou sedmičkou. Řvoucí motor pod kapotou nevnímá svět, MG se chechtá, já se chechtám. Tak to je ono!
Čtverka. Silnice se před námi kroutí v zatáčku a rychle se blíží. Meziplyn, podřazení na tři, otáčky letí k nebi, nájezd a za apexem plný. Podvozek dává naprosto matematicky vědět, co se děje. Ještě můžeš, ještě můžeš. Blížíš se k hraně. Neboj se toho, ještě kousek. Rovinka. Srovnávám volant, drobné zakolísání a korekce. I v této rychlosti auto přesně reaguje na pozici volantu. Kabina se trochu zavlní, ale podvozek má ve smlouvě s cestou zjevně dojednány koleje. Wow! MG nic, prst v nose a významně se dívá nahoru, jestli už vím, proč není interiér důležitý.
A je to tak. Tady nejsme v naftovém kombíku, kde je účelem izolace od vnějšího dění a snaha o co nejrychlejší a nejpohodlnější dosažení bodu B, bez zbytečně otravných vnějších podnětů. V tomto světě existuje jen řidič, kterému z rukou roste volant, z nohou motor a ze zadku podvozek. Interiér a karosérie jsou jen nutný vedlejší produkt. MG zde není k izolaci, ale ke zprostředkování. Na dnešní dobu není 130kW závratná hodnota, každé druhé nafouklé SUV nabízí podobné výkony, jenže tady jde o způsob, jakým vám je auto podá. A v tom MG exceluje. MG ZS – vaše denní dávka emocí.
Každodenní svět
Teď ale zpět do reality. Silniční síť nejsou jen brzce ranní a podvečerní okresky zalité sluncem. Někdy se člověk musí obtěžovat kočičími hlavami, přejezdy kolejí a výmoly. A tady už nemluvíme o zábavě: „zedeso“ je totiž tvrdé. To samé auto, které je na okreskách dopředu se rvoucí tygr, je ve městech důchodce a prudí provoz zpomalováním. Přes koleje a propadlé kanály zkrátka nemám to srdce jet víc než 25km/h. Perfektní posed na jednu stranu zajišťuje, že i po čtyřech stech kilometrech z auta vysednete čilí, z kufru vytáhnete dvě horská kola, bagáž a zabydlíte se v chatě, ale podvozek na druhou stranu všechny impulsy nemilosrdně posílá dál do karoserie a vás to bolí za auto.
Shrnutí
MG ZS 180 je čistokrevný sportovec. Tváří se jako sedan, umí nabídnout prostor pro čtyři lidi a náklad, ale je to jen doplňková funkce. Jádro je zde v řidiči milujícím zábavnou sportovní jízdu a tomu je vše podřízeno. V tak čitelném a bezprostředním sedanu s předním náhonem jsem ještě nejel.
A porovnání s nejoblíbenějším českým povozem Škodou Octávií? Oktávka je konzervativní holka, která dá na společenské konvence, oblíká se slušně, ale bez nápadu, má dobrou práci v kanceláři. Sex provozuje pravidelně, někdy je to lepší, někdy horší. To proto, že při něm občas přemýšlí nad zítřejší rýží k obědu. S kolegyněmi si občas zajde na vínko. Dvakrát týdně jóga.
MG ZS je holka, která na konvence… ji nezajímají. Kde pracuje, se neví. Práce je prostředník, ne životní cíl. Kryštofy a Činaski považuje za úsměvně plytké. S kolegyněmi popíjí vínečko, ale na párty objednává čistou vodku a odchází s posledními. Během deseti minut je připravena jít na celodenní tůru do okolních kopců. Sex s ní je živočišný, řvoucí a ještě 10 minut po něm tupě civíte do stropu a usmíváte se. Občas vás ale seřve, práskne dveřma a dva dny ji nevidíte. Pokaždé znova ale doufáte, že se ty dveře zase otevřou.
Silné stránky
Projev motoru
Řízení
Podvozek
Slabé stránky
Nekvalitní interiér
Nepřesné řazení
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Jdu z extrému do extrému :-) Všechna má předchozí auta byla v perfektním stavu, dle inzerce.
Když se zpětně podívám na text inzerátu MG ZS, prodejce nenapsal pravdu snad ani v jednom jediném bodu. Tedy napsal, předmětem inzerátu bylo opravdu MG ZS 180 :-)
Novinky v recenzi
Kvalita řazení
Nevím, jestli je těstoidní řazení problémem mého konkrétního vozu nebo modelu obecně. Jedna část roverů-znalých říká, že jsem koupil špatně, druhá část vrtí hlavou, že ne, že jde o typický projev.
Další vozy značky MG
-
MG ZS (2003) Majitel: Pegas
Přidáno: 27.4.2010 3910 Majitel 9.94 Uživatelé
-
MG F (1997) Majitel: Lotus-Plzen
Přidáno: 3.1.2011 37 Majitel 9.89 Uživatelé
-
MG F (1998) Majitel: Dendy
Přidáno: 29.5.2007 239 Majitel 9.87 Uživatelé
-
MG ZR (2005) Majitel: tommas
Přidáno: 25.2.2016 77 Majitel 9.82 Uživatelé
-
MG TF (2002) Majitel: Lotus-Plzen
Přidáno: 8.11.2017 09 Majitel 9.67 Uživatelé