Recenze
Technické info
Přezdívka auta Grand Rok výroby 2022 Koupeno nové najeto [km]:2000 palivo: benzin počet válců: 3 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1200 výkon [kW]: 96 kroutící moment [Nm]: 230 zrychlení 0-100 km/h [s]: 10.3 maximální rychlost [km/h]: 186 počet rychlostí: 8 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 17 zavazadlový prostor [l]: 514 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 6.7
Popis vozu
Na začátek je nutné zmínit, že do výběru hodně promluvila moje manželka, která trvala na autu s automatem a ideálně SUV. Auto občas používá pro cesty do práce a přes to nejel vlak. Do té doby jsem vlastnil jen auta nižší střední třídy s manuálem a za ty roky už si člověk na tuto kategorii zvykne. Na druhou stranu proč nezkusit něco jiného. Při výběru jsem byl otevřený všem variantám i značkám. Osobně jsem názoru, že dnes se automobilová produkce dost vyrovnává a i kvalitou si člověk mezi jednotlivými značkami moc nepomůže.
Já sám se považuju za člověka, který se o auta a jejich techniku docela zajímá. Často čtu motoristické časopisy, články a odborná videa na youtube. Vlastně vždy vím, jaký typ auta a motorizaci bych si aktuálně pro dané účely koupil nebo doporučil někomu jinému. Když tedy přišla potřeba výběru auta z této kategorie a jedině s automatem, v rámci daného rozpočtu se tím výběr docela zásadně zúžil a to na auta koncernu PSA nabízející 8-st hydroměnič od aisinu spolu s motorem Puretech. Zde se jedná o výbornou kombinaci, která je chválena snad všemi recenzenty. Více v sekci motor.
Jako první kandidát se tedy objevil Peugeot 3008. U něj nám moc nevyhovoval interiér a byl v té době po zdražení už poněkud cenově mimo. Navíc jsme byli prodejcem upozorněni, že výroba má velké problémy a čekat se bude minimálně rok. Už nějak jsem ale předem stejně tušil, že Opel Grandland bude pro nás lepší kandidát, protože podle recenzí se jedná oproti P3008 o auto s jistějšímu jízdními vlastnostmi a interiér je pojatý konzervativním způsobem. Osobní zkušenost s autem u prodejce byla výborná, ale bohužel už starý model nešel objednat. Objednávali jsme tedy později už dražší faceliftovanou verzi, jejíž podobu jsme bohužel mohli vidět jen na obrázku. Ač nový vzhled masky není špatný, podle mě auto poněkud opticky zužuje a předchozí vzhled vypadal tak nějak víc dospěle. Podobu digitální přístrojové desky mi prodejce ukázal na modelu Mokka, kde je stejná.
Objednávka byla podepsána koncem října 2021 s tím, že auto bude vyrobeno koncem května 2022. Prodejce mě ale předem upozorňoval, že vzhledem k veřejně známým problémům v zásobování díly u výrobců, může být dodání auta opožděno o 2-3 měsíce. K mému velkému překvapení mi prodejce volal už začátkem května 2022, že už auto dorazilo. Asi jsem měl štěstí.
Motor
Motor Puretech 1.2 byl chválen i ve speciálu světa motorů Martina Vaculíka, který se věnoval testu malých tříválců. 96 kW není žádný trhač asfaltu, ale pro moje potřeby výkon bohatě postačuje. V případně potřeby umí i v kopci na D1 slušně zaakcelerovat. Pravda s tímto motorem byly z počátku také problémy, ale v současnosti se prodává již třetí vylepšená verze a k zásadním problémům by již při odpovídající péči nemělo docházet. Pro dlouhý a bezproblémový chod je jen potřeba dodržet několik zásad.
Výměna oleje maximálně po 15 000 km.
Olej jen předepsané specifikace PSA, jinak hrozí naleptání rozvodového řemenu
Co nejméně krátkých jízd, jinak hrozí ředění oleje benzínem a zakarbonování motoru. (To je ale obecný problém všech moderních přímovstřikových motorů)
Kvalitní palivo - N98 tomuto motoru obzvláště chutná. Co jsem zjistil, tak veškerý N98 na našich pumpách se vozí ze zahraničí. Při cenách benzínu těsně pod 50 korunami se cenový rozdíl 2 kč na litru mezi N95 a N98 vrátí zpět na nižší spotřebě. Jako bonus při dlouhodobém použití máte čistší motor, protože N98 používá jako biosložku ETBE místo biolihu u N95.
Jednou za čas při zahřátém motoru dostat do otáček.
Co se týče předností technického řešení tehoto motoru bych zmínil vnitřní EGR a automatické dochlazování turba, což oproti většině konkurence přináší snížení rizika budoucích problémů.
Jsem smířený s tím, že po nějakých 80t km nechám preventivně vyměnit rozvodový řemen. Za klid to stojí a s tím jsem do toho šel. Tento úkon naštěstí není v tomto případě nijak složitý.
Převodovka
Naprosto hladký chod. Řazení poznám jen podle otáčkoměru. Jízda je i o tom, že vy musíte poznat chování převodovky a ona zase styl vaší jízdy. Po 2000km si už rozumíme a na mé pokyny v podobě jemného přišlápnutí plynového pedálu pohotově reaguje.
Je jen jediný okamžik, kdy převodovka zaváhá. Typicky při delším dojíždění s uvolněným plynovým pedálem a následným větším sešlápnutím. Tam si dá trochu na čas.
Měl jsem strach z podtáčení motoru automatem, což se díky bohu ve většině případů neděje. Automat se snaží držet otáčky těsně pod dvěma tisíci. Pokud má motor maximální točivý moment při 1750 otáčkách, v 1900 podle mě není motor podtočený a ani zvuk tomu moc nenapovídá. Rozhodně nedoporučuju přepínat režim do eco módu, protože tam už k podtáčení podle mě dochází.
Kdy jsem za tento automat opravdu rád, je jízda někde v koloně za hustého provozu. V těchto případech dokáže přesvědčit i zastánce staré školy trvajících na manuální převodovce. Je to prostě jiný svět.
Jízdní komfort
Auto je podvozkově velmi dobře naladěno a v zatáčkách se zdaleka tolik nenaklání, jak bych od podobně vysokého auta čekal. Nerovnosti pomáhá dobře tlumit i použité obutí 215/65 R17. Pokud přičtu pohodlné sedačky s dobrou pozicí za volantem nemám ke komfortu výhrady.
Co je zajímavé, auto poněkud zklidnilo můj jízdní styl. Ne že bych nějak dříve divočil, ale toto auto svojí povahou přímo vybízí k defenzivní jízdě. Člověk nějak nemá potřebu se nikam cpát a jede se opravdu na pohodu.
Světla
Potkávací LED světla mají velmi dobrou svítivost. Oproti mé předchozí kie Ceed II se starými halogeny je to velký rozdíl.
Funkce automatických světel taky funguje skvěle, ale na dálnici je tato funkce nepoužitelná. Senzor si totiž nedokáže poradit s detekcí světel protijedoucích aut jedoucími za vysokými středovými svodidly a proto často zapíná dálková světla. Pokud tuto funkci necháte na dálnici v režimu auto, tak minimálně řidiči kamionů vás budou nenávidět. Přepnutí z režimu auto na potkávačky je tedy na dálnici nutnost. Vzhledem k dobré svítivosti světlometů si tam s nimi stejně v drtivé většině případů vystačíte.
Ergonomie
Až na ten zmiňovaný displej je ergonomie naprosto v pořádku. Zásadní ovládací funkce mají díky bohu stále hardwarová tlačítka a to i onen proklínaný stop-start. Deaktivace je umístěna pěkně přímo naproti ovládací páce automatu a dá se před rozjetím lehce vypnout.
Přepínání mezi jednotlivými módy přístrojové desky a dostat se k informacím o spotřebě taky nebylo na první dobrou. V manuálu o tom není ani čárka. Musel jsem si na to přijít sám.
Jako takové drobné mínus musím ještě zmínit USB konektor utopený hluboko v přední zavírací přihrádce. Pokud nemáte ruce dítěte, tak vám připojení kabelu do konektoru dá docela práci. Toto se dá ale lehce vyřešit nějako krátkou USB prodlužkou.
Spotřeba
Mile mě překvapila spotřeba. Na základě průměrných spotřeb na spritmonitor.de jsem čekal něco kolem 7,5 L, ale má zkušenost s ne ještě zajetým motorem je o dost lepší.
Při poklidné jízdě na trase Praha-Znojmo byl průměr dle PP 6L. Trasa Rychnov nad Kněžnou - Praha s normálním jízdním stylem a dálničními 130 km/h celkově za 6,9 L. Nyní mám průměr 6,7, ale realita asi bude jak to u PP bývá o nějakou tu desetinku horší. Každopádně na vysoké SUV s nezajetým motorem a s cestami s poměrem dálnic 50 procent je to slušné.
Je nutné říci, že spotřeba je hodně závislá na vaší pravé noze. Ukazatel okamžité spotřeby vás poměrně rychle naučí. Kdo šlape na plynový pedál jak na pedál klavíru, ten si může nechat o nízké spotřebě u tohoto typu motoru jen zdát. Co mám vypozorováno, tak automat umí velice dobře plachtit. Je potřeba toho umět využít a jsme opět u té potřeby lehké pravé nohy.
Pokud budete jezdit zlehka delší trasy po rovinkách, dá se jezdit hluboko po šest litrů. Zablbnete si v kopcích a máto to minimálně za deset. Každopádně toto auto s tou motorizací umí být úsporné i jízdně zajímavé, ale záleží na vašich preferencích.
Zavazadlový prostor
Zavazadlový prostoru má dobře využitelných 514 l. Dokonce i při použití volitelné dojezdové rezervy může zůstat podlážka v dolní poloze a využitelný objem se tak nezmenší.
Negativem je zde pevné plato. Kdo je zvyklý z kombíků na praktickou roletku, tak je pro něj je tento neskladný kus ničeho jen k vzteku. Naštěstí je objem kufru i pro rodinu dostačující a plato může v drtivé většině případů zůstat na svém místě.
Jako specialitu tohoto auta bych zmínil přídavnou bezpečnostní síť, kterou mám jako doplňkovou výbavu. Protože chalupařím a často vozím v autě různý rozměrný materiál, využil jsem nabídku tohoto příslušenství. Musíte se ale při konfiguraci auta objednat položku "Příprava pro bezpečnostní síť zavazadlového prostoru". Příprava spočívá v tom, že ve stropě za předními i zadními sedadly malé plastové krytky, pod kterými jsou oka umožňující zaháknutí sítě. Musím ale upozornit, že tato síť je poměrně malá. Pokud ji použijete v prostoru za předními sedadly, tak vám chrání jen prostor nad sedačkami, ale samotné sedačky a prostor mezi nimi už moc ne. Horní část sítě je po cele délce uchycena železem. Znamená to tedy, že ji nesložíte a v případě přepravy v kufru tam bude docela překážet. Já to vyřešil tak, že ji vozím položenou na zadním platu a mám ji zaháknutou za oka dole v kufru, aby v případě nehody neohrozila posádku na zadních sedadlech.
Negativa:
Jako největší negativum bych uvedl vzhled digitální přístrojové desky. Jsem si vědom toho, že jsem si kupoval základní verzi tohoto auta s jen 7 palcovým přístrojovým displejem, ale ani graficky to není žádná sláva. Co si budeme vykládat, konkurence je dnes jinde. Ona ta grafika ani u vyšších verzí tohoto auta s větším displejem taky není žádná hitparáda. Když už jsem auto objednával, byl jsem s tímto smířený. Na druhou stranu je pravda, že pro ergonomii řízení je lepší, když vám toho svítí v kapličce před obličejem co nejméně. 99 procent informací řidič auta stejně má získávat z dění před předními skly a ve zpětných zrcátkách a ne se kochat zíráním na grafiku budíků. Možná je to tedy vlastně i výhoda.
Docela jsem koukal, kolik nečistot bylo už po prvních 200 km za plastovým podběhem předního kola. Nevím, jestli to má souvislost se systémem odvodu vody z prostoru předního skla, kam je systém vyveden, ale asi bude nutné čištění tohoto prostoru potřeba věnovat zvýšenou pozornost. Pokud se tam bude totiž držet zvýšená vlhkost několik let, tak to bude mít na dřívější korozi jistě zásadní vliv.
Pokud mám vše shrnout, tak s autem jsem spokojený a šel bych do něj znovu. I po 2000 km se na jízdu s ním těším.
Silné stránky
práce automatické převodovky
jízdní komfort
spotřeba
Slabé stránky
vzhled digitální přístrojové desky
klavírní lak je sice na pohled hezký, ale z hlediska údržby interiéru peklo
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
zatím žádné
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
První kontakt byl s BS Auto Průhonice, kde nám byl předveden ještě předfaceliftovaný model. O vůz jsme měli vážný zájem, ale stará verze již nešla objednat. Sepsali si naše požadavky a vzali si na nás kontakt. Bohužel už se nikdy neozvali. No nic, asi mají zákazníků dost.
Auto jsem nakonec objednával u Autovars v Praze - Holešovicích. Zde bylo od prodejce pana Straky vše vyřízeno k mé plné spokojenosti a nemohu si na nic stěžovat.
Novinky v recenzi
hodnocení po prvních 15 000 km
Celkově stále vládne spokojenost. Doplním drobné výhrady, na které jsem narazil.
Při rychlostech kolem 100 km/k se od pravého zrcátka ozývá jemné hvízdání. Vnímá to jen spolujezdec. Ještě jsem nezjistil příčinu.
Při mrazech jde ztuha otevírat přihrádka na brýle. Prostě je to plast a fyzika udělá své.
Na můj vkus je docela velký hluk v kabině při cestě na silnici ošetřené inertním posypem.
Trošku bych zkritizoval i návod k obsluze. Některé funkce zde nejsou dobře popsány a člověk na ně musí přijít sám. Mám pocit, že je to způsobeno předěláním původní manuálu na předfaceliftovaný model a zůstalo zde několik věcí a referencí, které jsou zde již díky novému infotaimentu řešeny jinak. jinak.
Trochu i uberu známku za praktičnost. Pokud něco často stěhujete, tak podobný typ auta asi není úplně to pravé. Srovnám z předchozími combi nižší střední, kde ta praktičnost v tomto ohledu byla opravdu o něco větší. V Grandlandu třeba nepřevezu nic delšího než 2,5 metru. Dát do kombíku palubky v délce 3m nebyl problém, tady ano.
Co se týře průměrné spotřeby, tak ta po přezutí na zimní pneu Continental TS870 R17 215/65 dělá v zimním období 7,1 l/100 km. Během léta byla celková spotřeba 6,8 l/100 km a to s podílem dálničního provozu 50 procent.
Další vozy značky Opel
-
Opel Grandland X (2020) Majitel: BruceWayne
Přidáno: 5.2.2021 3410 Majitel 9.41 Uživatelé
-
Opel Grandland X (2020) Majitel: jk07
Přidáno: 23.2.2021 09 Majitel 4.00 Uživatelé
-
Opel Vectra (2005) Majitel: lubaan
Přidáno: 30.4.2008 8710 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Opel Insignia (2009) Majitel: Toman01
Přidáno: 3.3.2010 479 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Opel Zafira (2003) Majitel: m.z.
Přidáno: 2.8.2009 3210 Majitel 9.91 Uživatelé