Recenze
BMW Z4 Z4 2.5i
Technické info
Přezdívka auta Zetko Rok výroby 2006 Koupeno ojeté najeto [km]:180000 palivo: benzin počet válců: 6 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 2494 výkon [kW]: 130 kroutící moment [Nm]: 230 zrychlení 0-100 km/h [s]: 7.1 maximální rychlost [km/h]: 229 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 18 zavazadlový prostor [l]: 280 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 10 (udávaná)spotřeba naměřená:
Popis vozu
První generace BMW Z4 se vyráběla v letech 2002 až 2008 v USA. Celkem jich BMW v továrně v Jižní Karolíně nesekalo 197 950, z toho bylo 17 094 poměrně vzácných kupé (Z4M ve verzi roadster se vyrobilo 5 070 kusů). Můj vůz je z úplného konce roku 2006 (tedy již po faceliftu), poháněný řadovým šestiválcem 2,5 i (N52B25), s manuální převodovkou. První majitel (dle vizitky architekt milující golf / v navigaci byly snad všechny golfové hřiště v blízkém i vzdáleném okolí Wormu) si připlatil za M podvozek, M kola a M sedačky… a dobře udělal. Vozu byla (a i nadále bude) věnovaná příkladná péče, nebyl zasažen žádným tuningem, vše je v původním, udržovaném stavu a funkční. Taky jsem po vhodném kousku pátral půl roku, a že jsem jich viděl spousty.
Tradiční řadový šestiválec s atmosférickým sáním má krásný zvuk a zároveň nabízí dostupné a přátelské výkony. Motor o objemu 2497 cm³ má výkon 130 kW a točivý moment 230 Nm, což sice nevypadá na nějakou řidičskou hitparádu, ale zdání klame. Šestistupňová převodovka je nakrátko poskládaná a jízdu po zatočené silnici si řidič naplno užije. Díky ostré reakci motoru na plyn je zážitek z jízdy velmi intenzivní. Sundáte střechu a máte skvělé sportovní auto pro radost s přiměřenými provozními náklady (dá se sice jezdit za 8 litrů, ale1 při využití potencionálu auta je to kolem 10 l). Na dlouhé trase poklidným tempem spotřeba spadne i pod osm litrů na sto kilometrů.
Roadster BMW Z4 není už svou povahou nějaký okruhový speciál, ale občasný výlet na nějaké volné okruhové ježdění by snést mohl. M-kový podvozek na slušných pneu má limity vysoko (výše, než mi strach dovolí jet). Při jízdě v serpentinách se kupodivu neozývají žádné výraznější pazvuky a adheze je příkladná, stejně jako zpětná vazba od podvozku a volantu.
Design BMW Z4 E85 už nevzbuzuje tolik kontroverzí, jako po prvním představení. Dlouhá příď vypadá úžasně a po otevření kapoty je jasné, proč je vlastně tak dlouhá. Dojem z nekončící přídě je velkolepý zejména při jízdě. Cítíte se nevšedně a co víc, dostává vás to díky pozici mezi zadními koly do úplně jiné jízdní dimenze – sedí se prakticky u zadní nápravy a velice nízko. Jízdní zážitek je tak úplně jiný než v běžném autě, nemluvě o pocitu při výjezdu ze zatáčky, který majitelé předokolek nikdy nepoznají. M sedačky jsou luxusní (pokud teda nemáte nadváhu) a tělo perfektně podrží. Nastupování a vystupování není nic pro gaučové povaleče a chce to trochu cviku a zdravá záda. Soužití je se Z4 překvapivě snadné, prostě se těšíte na každý den, kdy je venku hezky. Topení nabíhá rychle a ani se střechou dole nejsou turbulence nijak strašné. Stačí si pustit výhřev sedaček, nastavit výdechy ventilace a i když je venku kolem deseti stupňů nad nulou, dá se jezdit se střechou dole. Vůz je překvapivě praktický díky poměrně velkému kufru. Problém, jak přepravit na dovolenou i mé silniční kolo jsem vyřešil koupí nosiče na míru, který se však bohužel prodává jen v USA.
A teď často pokládaná otázka, stačí menší šestiválec k blaženému úsměvu v serpentinách někde v Alpách? Někdo tvrdí, že dvaapůl litru je málo a že když už, chce to rovnou plnohodnotný třílitr. Samozřejmě je dynamika „plnotučného“ motoru atraktivnější, ale slabší šestiválec 2,5 l, s výkonem 130 kW a točivým momentem 230 Nm naprosto stačí, se střechou dole se stejně budete hlavně kochat. A když motor vytočíte, tak se i tady dočkáte parádního zvuku. V dnešní době působí charakterní řadový šestiválec jako pohlazení na duši. A právě akustický doprovod utváří v případě roadsteru celkový zážitek.
Interiér nízkého BMW je strohý až studený (chlad vyzařuje hlavně z precizně upraveného hliníku táhnoucího se napříč celou palubní deskou), ještě že interiér rozjasní sedačky ve světlé kůži. Kvalita a slícování celého vnitřního prostoru je příkladné a nikde nic nevrže a nevydává pazvuky. Jediné, co mi vadí (nejenom u tohoto BMW) je červené podsvícení budíků…to je prostě zlo (horší je už jenom modré) a pak letitá navigace (grafika a ovládání je daň za stáří auta). Audio je jinak překvapivě slušné (8 x repro + zesilovač v roadsteru stačí). Praktická stránka interiéru je samozřejmě dle očekávání mizerná, ale zavazadelník o objemu 280 litrů mnohé dohání. Plátěná střecha se sklápí do titěrného prostoru hned za sedadly, díky čemuž vůbec nezasáhne do prostoru kufru. A doba sklápění střechy? Jen 12 sekund.
Celková ergonomie je na vynikající úrovni, sedačky jsou parádní, posed nízký, nikde nic netlačí, výhled z auta slušný, vše je relativně po ruce, řadička má fajn krátké dráhy. Problém s posedem mohou mít jen lidé s nadváhou a pak dlouháni nad 2 metry (platí pro sportovní sedačky).
Při jízdě auto perfektně sedí! Náklony karoserie sice cítíte, ale díky motokárově přesnému M podvozku a nízko posazenému těžišti jsou průjezdy serpentinami famózním zážitkem, kterého se nejde nabažit. A rozhodně se nezdá, že by výkonu bylo málo. Z4-ka má totiž dar bavit svou posádku po celou dobu jízdy, a to nejen dosahovanými rychlostmi.
Silné stránky
komunikativní řízení
jízdní vlastnosti
charakterní jízdní projev
zvuk šestiválce
pružnost v nízkých rychlostech
nekončící zábava na kvalitních okreskách
Slabé stránky
interiér s minimem odkládacích prostor
slabší výkon světlometů (bixenony) – uvidím po výměně, možná jsou už vysvícené
nevím proč, ale tohle auto chce na dálnici každý předjet…budiž vám přáno
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Zatím vypadá vše OK (výměna všech náplní včetně diferenciálu; nové svíčky; nové přední tlumiče; nové pneu, nová hydraulika pohonu střechy.
Novinky v recenzi
Příprava na léto
Kompletní výměna VANOS. Nebylo to zadarmo, ale stálo to za to :-).
Příprava na sezónu
Výměna zadních tlumičů, výměna čidla excentrického hřídele, výměna obou lambda sond, výměna mlhových světel. Vyčištění sedaček; vyčištění, obnova barvy a impregnace střechy. Vyčištění odtokových kanálků a kontrola motoru střechy. Instalace BT modulu (s podporou BT 5.0). Auto připraveno na sezónu :-)
Přidat názorDiskuse: BMW Z4 Z4 2.5i
Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.
Další vozy BMW Z4
-
BMW Z4 (2006) Majitel: doomsnoopy
Přidáno: 22.3.2009 2110 Majitel 9.92 Uživatelé
-
BMW Z4 (2004) Majitel: Nemcour_z4
Přidáno: 29.9.2008 5710 Majitel 9.92 Uživatelé
-
BMW Z4 (2007) Majitel: Karlito
Přidáno: 15.11.2011 010 Majitel 7.90 Uživatelé
-
BMW Z4 (2010) Majitel: Vranis
Přidáno: 31.8.2013 2710 Majitel 9.93 Uživatelé
-
BMW Z4 (2012) Majitel: s-mike (RSKa)
Přidáno: 21.4.2014 6810 Majitel 9.93 Uživatelé