Recenze
BMW Z4
Technické info
Přezdívka auta Manfred von Richthofen Rok výroby 2012 Koupeno ojeté najeto [km]:15000 palivo: benzin počet válců: 6 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 2979 výkon [kW]: 250 kroutící moment [Nm]: 450 zrychlení 0-100 km/h [s]: 4.8 maximální rychlost [km/h]: 250 počet rychlostí: 7 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 19 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 12.6
Popis vozu
Přiznám se, že kabriolety byly dlouho zavrhovanou kategorií aut a míjely se s mou garáží. Asi jsem tušil, že jejich čas teprve přijde, že k nim člověk musí dozrát, tak nějak životně zpomalit.. protože v otevřeném voze rychlá jízda vlastně ani není moc příjemným zážitkem. Co jsem tehdy netušil byl fakt, že mužům ve středních letech se navíc může přihodit něco, co se označuje jako krize těchto středních let (to zas pak ale vnímáte, jak je ten život rozmanitý – každý den vás nasere někdo jiný).. Tam pak už kabriolet není otázkou zda ano či ne, ale kdy. Protože auto bez střechy je bezesporu lékem na tento typ krize. A léčba, má-li být účinná, musí být nasazena včas!
Z výše uvedeného plyne, že potenciální nákup vozu se sundávací střechou jsem zvažoval až v poslední době a nebyl jsem tak díkybohu konfrontován s předchozími BMW modely, s jejichž pořízením bych býval mohl mít vnitřně problém. Mám na mysli BMW Z3 E36 a Z4 E85. Ani jeden se mi moc nelíbily a nelíbí a nejsou navíc konstruovány pro celoroční provoz.. nemají pevnou skládací střechu, což byla jedna z mých podmínek. Naproti tomu, do modelu E89 jsem od jeho uvedení beznadějně zamiloval. Byl jsem od začátku přesvědčen, že k sobě patříme, jako Čuk s Gekem (Geka z této ruské pohádky nezaměňovat s Gordonem Gekkem z Wall Streetu). Pro jistotu jsem se ještě byl projet s SLK od Mercedesu (mizerná převodovka), F-Typem od Jaguaru (plátěná střecha, šílená cena) a Nissanem Micra Cabriolet (to jak jsem měl ten zánět mozkových blan).
S klidným srdcem jsem se pak věrně vrátil k výběru konkretní zet čtyřky. Měl jsem tu představu, že si pořídím základní model sDrive 23i, tj. s 6ti válcem, objem 2.5 litru, atmosféra, výkon 205 koní, krouťák 250 Nm, manuál, nejlíp modrá barva a světlý interier. Pro toho, kdo by nesouhlasil, nezná mě odsud z MA, a poukazoval by například na nedostatek výkonu, mám jednoduché vysvětlení – na opravdu rychlou jízdu mám jiné, dostatečně silné kupé, a od Z4 jsem požadoval jen ten bonus v podobě skládací střechy. A dál ještě šest válců, samozřejmě. Protože aktuální filozofie BMW, a sice náhrada 23i za 18i a 20i s turby a redukcí válců ze šesti na čtyři, se nesetkala s mým pochopením (zvukový projev nových modelů je pak totiž stejně rozpačitý jako u vozů současné „daunsajzingové“ F1). Nastalo asi dvouleté období vyhledávání toho jedině správného auta. Čas mě nikam netlačil, těšit se na novýho miláčka má taky svoje kouzlo. A co se svleče, neuteče. Nebo tak nějak..
Auta mi ale přišla docela drahá a žádné mi nepadlo do oka. Krom toho, modrých bylo snad úplně nejméně. Samá bílá, černá.
Jednoho dne na jaře 2013 jsem měl cestu do Olomouce. Jen z důvodu, že mi zbyl nějaký volný čas, jsem se byl podívat k dealerovi Fordů, firmě Autobusch, kde pan majitel nabízel k prodeji krom všech možných Focusů a Mondeí i svou soukromou Z4. Byl to ale nejvyšší model 35iS, pro mě zbytečně silné auto s podivnou kombinací červeného exteriéru (červený Báwo.. no kdo to kdy viděl??!) s černo – žlutou alcantarou uvnitř. Kroutil jsem nad tím hlavou, ale tato barevná kombinace interieru je kupodivu součástí originální BMW příplatkové výbavy, paketu „Design Pure Traction“. Projel jsem se, podíval se na cenovku, zavrávoral, poděkoval a odjel.
Další dva měsíce věnovány opět studiu inzertních webů. V červnu 2013 jsem se o jednom víkendu zase začetl do Tipcaru a zmiňované červené BMW na svém místě, tj. skoro na konci seznamu při vzestupně řazeném filtru podle ceny, již nebylo. Pomyslel jsem si, že to za tu cenu snad fakt nejakej cvok koupil. Jak jsem se vracel seznamem na začátek, nevěřícně zírám na důvěrně známé auto o několik stránek blíže směrem k levnějším nabídkám. Sleva ze dne na den byla 260 tisíc. Váhání trvalo asi 15 minut. A pak jsem se s lačným úsměvem, mnouce si škodolibě dlaně, dopustil jednoho ze smrtelných hříchů. Chamtivosti (normálně na to beru prášky. A beru jich hodně, moc!!). Tu hříšnou slevu neshrábne někdo jiný!
Od 18. června 2013 (auto mimochodem bylo do provozu uvedeno 18. června 2012) jsem tedy majitelem něčeho ale úúúplně jinýho, než jsem původně hledal. Nejvyšší model 35iS, 6 válců, objem 3 litry, 2 turba, výkon 340 koní, krouťák 450 Nm, dvouspojková 7mi stupňová DCT M-ková převodovka s pádly pod volantem, adaptivní podvozek, M - paket. Jako bonus ještě fakt, že se jedná o vůz kupovaný v brněnském Renocaru (tedy původ bez jakýchkoli pochyb), 5ti letý servis zdarma, v okamžiku prodeje tachometr ukazoval 7.000 km a stav se nedal nazvat jinak, než jako nové auto. Ten kontrast mezi záměrem a výsledkem mi vzdáleně připomenul jednu absurdní historku o chlapovi, co dostal chuť na pivo a místo orosenýho půllitru si pořídil pivovar..
Motor, zvuk
Souhlasím s poměrně kategorickým názorem, že v konfiguraci motoru vpředu (navíc na přední nápravě, nikoli za ní) a pohonu na zadek spolu s měkčím vyladěním podvozku pro komfortnější jízdu, je Z4 35iS s 340 koňmi přemotorované auto, snad až nebezpečné, pokud by si je pořídil nezkušený řidič. Jistým prvkem pro prevenci před touto hrozbou je pak defaultově nastavený režim převodovky do běžného módu Normal, kde fungují všichni protikluzoví asistenti a reakce motoru na sešlápnutí plynu je taková hodně mdlá, gumová. Ideální do městského poposkakování.. S dalšími dvěma přepnutími už končí legrace a začíná soustředění na jízdu (poloha Sport), případně na vyhledávání likvidátora pojistných událostí (poloha Sport +). Každopádně samostatnou kapitolou je vyladěný, sytý a hluboký zvuk přeplňovaného šestiválce. Při běžné jízdě o něm až tak nevíte, neobtěžuje. Na dlouhé cestě by to navíc bylo únavné. Ovšem při akceleraci je to bomba.. kam se hrabe Hirošima! Připomíná hrůzu nahánějící nálet střemhlavého bombarďáku Luftwaffe - Junkerse JU 87 Stukka s náporovou sirénou. O jízdě v tunelu nemluvě už vůbec!! Tuneláře jsem neměl v lásce, ale to už neplatí. A to nasraný prskání do výfuku, když sundáte nohu z plynu a dobržďujete z vysokých otáček motorem! Infantilní, že..? Ono se ne nadarmo říká, že chlapci a muži se liší jen velikostí svých.. hraček..
Spotřeba
Klást důraz na spotřebu mi u tohoto auta příjde jako když se prostitutka dívá na hodinky.. Spotřeba je silně závislá na způsobu jízdy. Dá se jet i za 7.5 litru mimo město, když držíte hormony na uzdě. Já mám kombinovanou spotřebu 11.9 litru. Bude to i tím, že po městě mám najety asi tři čtvrtiny celkově ujeté vzdálenosti a tam motor papá přirozeně s větším apetitem. Motorový olej nemusím řešit do roku 2017 (viz. poznámka o servisu zdarma), nicméně jsem zaznamenal, že při občas drsnější jízdě se dolévá v přepočtu asi litr na 5.000 km.
Převodovka
Pádla pod volantem, intuitivně členěné řazení dolu - vlevo, nahoru - vpravo, v komfortu a logice ovládání o generaci jinde, než „kolébkový“ předchůdce. Neskutečně rychlé sázení rychlostí, směrem dolů s nezbytným meziplynem. Módy popsány výše.
Jízda, podvozek
Někdo by mohl konstrukci podvozku Z4 vytknout přílišné zaměření na komfort, který ubírá stabilitě a jisté sportovnosti projevu. Pokud zrovna ale nejste okruhoví entuziasté a většinu času trávíte na běžné silnici, toto naladění oceníte. Sám jsem měl trochu obavu, jak se mi bude jezdit se sériovými 19“ M-kovými koly. Ale je to nakonec pohodlnější, než na předchozím autě s 18“. I když.. srovnání komfortu s daleko sportovnějším 996 Turbo samozřejmě není zcela na místě. Jediné, co by se dalo autu jednoznačně vyčíst i v běžném provozu, je nestabilita, neposednost a odskakování zadní nápravy při přejíždění terénních nerovností (např. kolejí nebo „roletek“) v zatáčce. Při jízdě rovně si ale můžete vychutnat návykové zrychlení. Stovku zvládnete za 4.8 s. V manuálu jsem si početl i o extrémní hračce, tj. možnosti použít Launch Control. Ne, nevyzkoušel jsem to. Bojím se. Je to moje třináctá komnata. Řízení je přesné, dle mého názoru mírně přeposilované, volant nádherně padnoucí do ruky. Tuhost karoserie typu kabrio je dostatečná, jediné slabé povrzávání přichází od gumového těsnění na řidičových dveřích. Aerodynamický hluk se střechou nahoře nulový i při vyšších rychlostech.
Design
Pro mě nádherný a elegantní kabriolet s neskutečně dlouhou přídí. Červená (Melbourne red) je velmi výrazná, umocňuje jeho dravost, a autu sluší. Nechápu, že jsem o ni zpočátku pochyboval.. teď bych neměnil!!! Sám nevím, jestli se mi Z4 líbí víc se střechou nebo bez ní. Pokud je složená v kufru, autu dominují dva stříbrné oblouky za hlavami pasažérů. A tady vidím snad jediné minus. Jak povrch těchto oblouků, tak stříbrných krytů zpětných zrcátek je proveden ve velmi lacině působícím plastu, zcela neadekvátním třídě a výkonům Z4. Budu to řešit přefoliováním.. V interieru je design podřízen funkčnosti. Nemyslím to vůbec pejorativně, právě naopak! Je to funkční, přehledné, intuitivní, krásné a luxusně zpracované dohromady. Dokonalý interier doplňující nebo spíš tvořící nedílnou součást dokonalého exteriéru. Prostě dokonalé německé auto. Poslední poznámkou tohoto odstavce budiž ta o multimediích. Nemám bohužel tu úplně NEJ vychytávku, a sice TV tuner (ano, vím, dodatečné odstranění tohoto nedostatku je otázkou cca 11.000 korun). Jinak je ale muzika (rádio, CD, flashka), DVD player a navigace, vše zobrazované ve výklopném panelu a ovládané joystickem na středovém panelu, dalším prvkem, který rozmazluje řidiče a který mu dává důvod se za volant opět těšit.
Zkušenosti, tuning
Pro zpravodajskou úplnost ještě dodávám, že jde o dvoumístný roadster s omezeným kufrem, zejména když máte střechu poskládanou dole. Pokud se s vámi žena rozvádí, protože jí třeba zahýbáte se Z4, kufry jí budete muset přestěhovat jiným vozem. Ale to není nic nového. Myslím fakt, že získat ženu je podstatně jednodušší, než se jí zbavit.
S autem jsem zatím neměl nejmenší problém, pouze dolévám benzin (stačí mu kupodivu 95 oktanů) a olej. Mohu tak zatím potvrdit, že krásné 5. místo v letošním TUV reportu v kategorii aut stáří 2 – 3 roky pro Z4 není náhoda!!
Snahy o vylepšení auta bych spočítal na prstech jedné ruky pyrotechnika. Čeká mě polepení plastových dílů, zrcátka a oblouků. Za sebou už mám výměnu původních klasických žárovek H8 za LED diody. Nelíbilo se mi, že Angel Eyes svítily do žluta, zatímco xenonový střed světlometu bíle. Teď už jsem spokojen!
Silné stránky
design
motor
převodovka
cestovní komfort
Slabé stránky
odskakování zadní nápravy
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
do roku 2017 to (doufám) není zajímavé téma - viz. text
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
chovají se ke mně pěkně
Novinky v recenzi
Ibiza po 12ti letech našla nového majitele..
.. a uvolněné místo v garáži zaplní Toy GT86 nebo Sub BRZ. Pokud byste někdo tohle auto měl na prodej nebo věděl o někom takovém, dejte mi prosím vědět.. Měli byste u mě jedno velké nesmazatelné plus. Dík předem!! Mike
Barvou Velikonoc je.. červená.. ne?? :)
Aneb setkání s kámošem z nejbližších.. a s jeho "divoškou" .. červenou Fabií RS..
Rudá záře nad Brnem..
.. aneb setkání s Martinem a jeho Toy GT86.. :)
Stretko s Nismem..
.. a jedním dlouholetým recenzentem MACZ :)
vypálil jsem na Pálavu..
1. je tam krásně
2. 18/6/2014 jsme měli s Manfredem výročí, rok spolu!
3. už jsem tam dlouho, tj.cca 7 dní, nebyl..
Na Kaskádě je blaze..
.. kór vedle krásnýho mnichovskýho sourozence jménem Grankupé. No a taky jedno srovnání..
pohled pod sukni..
.. aneb Z4 v lakovně s odřeným nosem. Je holt móóóc dlouhej. Ale krásnej. :)
stretko 25.5.2014
potkali se.. ale ne u Kolína, nýbrž u Olympie. Prima pokec a prohlídka nové Z06. No a nezbytná fotodokumentace, samozřejmě.. :)
Servis 15.000 km
U příležitosti předepsané výměny oleje a filtrů při 15.000 km jsem v Renocaru reklamoval dvě závady. Jednak auto za dobu, co ho vlastním, asi dvakrát zacukalo ve chvíli, kdy se po něm chtěl plný výkon. Pak už ale bez viditelného problému. A za druhé se na displeji objevila hláška "FTM System Error!", "Driving stabilization failure!". Proběhla záruční oprava spočívající:
1. v přeprogramování řídících jednotek
2. ve výměně všech 6 svíček
3. ve výměně všech vstřikovačů
Teď už je auto opět perfektní, takže jsem OKAMŽITĚ odjel na testovací jízdu do Bílovic - viz. foto :)
Bismarck x Manfred von Richthofen
při příležitosti vyhánění pavouků z 850ky jsem postavil dědečka a vnuka vedle sebe v souboji dvou fotogenických vozů.. Nevím, kdo vyhrál. Asi oba. Druhou várku fotek jetě zpracovávám a přidám příští týden pod Bismarcka.
vejlet do Telče 27/4/2014
fakt úžasný město.. doporučuji navštívit a fotit a fotit..!! Taky jsem párkrát zmáčkl spoušť :)
Video
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: BMW Z4
- Z4 27.08.2022 10:02 frodooo
- Re: Z4 28.03.2017 07:22 s-mike (RSKa)
- Z4 22.03.2017 21:26 Fána
- Re: Re: Re: Re: Re: Pěkný, pěkný... 01.10.2014 08:54 s-mike (RSKa)
- Re: Re: Re: Re: Pěkný, pěkný... 30.09.2014 21:18 MrBeranek
- Re: Re: Re: Pěkný, pěkný... 30.09.2014 18:52 s-mike (RSKa)
- Re: Re: Pěkný, pěkný... 30.09.2014 16:15 MrBeranek
- Re: Pěkný, pěkný... 30.09.2014 13:55 s-mike (RSKa)
- Pěkný, pěkný... 30.09.2014 13:15 MrBeranek
- Re: creme de la creme 11.09.2014 17:47 s-mike (RSKa)
- creme de la creme 11.09.2014 15:41 chegue
- Re: Re: Re: Re: Re: Krásná barva 07.08.2014 08:38 s-mike (RSKa)
- Re: Re: Re: Re: Krásná barva 06.08.2014 22:16 Prase
- Re: Re: Re: Krásná barva 05.08.2014 08:59 s-mike (RSKa)
- Re: Re: Krásná barva 04.08.2014 22:03 Prase
- Re: Krásná barva 02.08.2014 10:24 s-mike (RSKa)
- Krásná barva 01.08.2014 22:14 Prase
- Fotosoutěž 17.07.2014 13:07 šmoula nešika
- Re: foto 12.07.2014 19:15 s-mike (RSKa)
- Re: Aaaaaaaaaaach 12.07.2014 08:57 s-mike (RSKa)
- Aaaaaaaaaaach 12.07.2014 07:14 matii
- foto 11.07.2014 10:09 volha.driver
- Re: Rudá záře nad Pálavou... 21.06.2014 09:35 s-mike (RSKa)
- Rudá záře nad Pálavou... 20.06.2014 20:29 Ronault.
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak se to jen mohlo stát... 20.06.2014 20:26 Ronault.
- Re: RenaultCar 06.06.2014 09:03 s-mike (RSKa)
- RenaultCar 06.06.2014 00:20 poterienko
- Re: nádhera 29.05.2014 14:38 s-mike (RSKa)
- nádhera 29.05.2014 10:34 Dejvy
- Re: Z4 23.05.2014 08:55 s-mike (RSKa)
Další vozy BMW Z4
-
BMW Z4 (2010) Majitel: Vranis
Přidáno: 31.8.2013 2710 Majitel 9.93 Uživatelé
-
BMW Z4 (2011) Majitel: parkoviště
Přidáno: 24.4.2011 5510 Majitel 9.70 Uživatelé
-
BMW Z4 (2011) Majitel: blaster_blaster
Přidáno: 29.5.2014 710 Majitel 9.61 Uživatelé
-
BMW Z4 (2006) Majitel: doomsnoopy
Přidáno: 22.3.2009 2110 Majitel 9.92 Uživatelé
-
BMW Z4 (2004) Majitel: Nemcour_z4
Přidáno: 29.9.2008 5710 Majitel 9.92 Uživatelé