Recenze
BMW řada 1 120d
Technické info
Přezdívka auta Červený Rok výroby 2007 Koupeno ojeté najeto [km]:204000 palivo: nafta počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1995 výkon [kW]: 130 kroutící moment [Nm]: 350 zrychlení 0-100 km/h [s]: 7.5 maximální rychlost [km/h]: 228 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 17 zavazadlový prostor [l]: 330 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 6
Popis vozu
Auto jsme pořídili v roce 2013. Tou dobou jsem hodně jezdil do Německa, takže jsem potřeboval něco svižnějšího s nízkou spotřebou. Zároveň jsem nechtěl ustoupit ze zábavy za volantem a potřeboval jsem i něco menšího do města. A tak nějak padla volba na 120d e87.
Tento kousek jsme našli přímo v Mnichově, měl najeto 147 000 km, a výbavu, která přesně odpovídala tomu, co bych si do auta dal sám: Mpaket (podvozek, exterier i interiér), manuál, automatická klimatizace, střešní okno, černý interiér s hliníkovými lištami a další maličkosti. Byl to model z jara 2007, tedy už verze po faceliftu.
Stav byl téměř perfektní. Jediný nedostatek byl protržená sedačka u řidiče a ošoupaný volant na levé straně. Lak byl ve slušném stavu, ale bylo vidět, že párkrát v myčce byl. Po navoskování, ale vypadal fajn a červená jedničce sluší. To je samozřejmě subjektivní, ale v záplavě šedých a stříbrných BMW docela vystupuje z řady.
Exteriér
Mně se popravdě tyhle jedničky nikdy moc nelíbily, ale s Mpaktem a z některých úhlů to vypadá fajn. Postupně mi přirostla k srdci.
Interiér
Interiér patří k těm menším, minimálně pocitově. Zároveň ale musím poznamenat, že mám 195 cm a za volant se vejdu perfektně. Sedačky jsou nízko a volant se dá hezky přitáhnout. Málokteré auto v této nebo i vyšších třídách má tak skvělou polohu za volantem. Zadní sedačky jsou použitelné, ale nic na delší vzdálenosti to není.
Kufr opět patří spíš k podprůměru, ale po sklopení zadních sedaček toho uveze hodně. Naložit dovnitř kolo nebo lyže a odjet ve dvou na týden do hor není problém a víc od přepravní kapacity jedničky ani nečekám.
Motor
Dvoulitrový diesel s parametry 130 kW a 350 Nm by ani dnes nedělal ostudu a s relativně lehkým autem hýbe slušně. Navíc, na diesel, se nechá vytáčet i za 4000 ot a jeho naladění působí relativně sportovně. Samozřejmě, že to není benzinový šestiválec, ale mezi dvoulitrovými diesely patří nepochybně k tomu nejlepšímu.
Na volnoběh má docela hrubý projev, ale po zahřátí už funguje fajn a zvuk ani tolik neobtěžuje. Převodovka jde hodně ztuha, ale ke svižnější jízdě se to hodí a s krátkou Mkovou pákou se řadí příjemně. Je to prostě něco jiného než i30, Focus nebo Octavie.
Spotřeba
K papírovým 4,1 mimo město jsem se nikdy nedostal. Dlouhodobě se pohybuji kolem 6 litrů, ale jezdím svižněji než většina provozu. Při jízdě podle předpisů se dá na okreskách dostat k 5 litrům. Brno Praha v rychlostech mezi 160 a 180 km/h vychází zhruba na 7,2 litrů. Ve městě taky kolem 7.
To jsou ale opravdu spíš vyšší hodnoty a chci to uzavřít tím, že náklady na pohonné hmoty s tímhle autem fakt řešit nebudete :)
Ke snížení spotřeby by měl teoreticky pomoci i systém start-stop, který se dá naštěstí vypínat, ale namáhat diesel takovými nesmysly odmítám. Už první majitel nechal systém softwarově natrvalo vypnout a já jsem to tak nechal taky. Po jedné návštěvě servisu se systém zase aktivoval (takže vím, že fugnuje), ale nechal jsem ho znovu vypnout. Je to prostě kravina, která – zvlášť u dieselů – nemá v autě co dělat.
Jízdní vlastnosti
Je to jediné auto ve své třídě s pohonem na zadek, má to krásně tuhé řízení a příjemnou zpětnou vazbu. Dofouknutelné sedačky s výrazným bočním vedením, tlustší věnec volantu i řadící páka vypadají, že vypadly z M3. Na hatchback s dieslem je to opravdu příjemné sportovní nářadí. Do zatáček si přidřepne a vykrouží přesně takovou stopu, jakou chcete. Na výjezdu pomůže krouťák s decentní přetáčivostí. Třeba s Octavií RS, která má téměř stejný výkon, se to nedá ani srovnat. Octavia RS je prostě jen rychlejší Octavia. Jednička s Mkovým pdovozkem je vážně relativně sportovní.
V létě jsem ji vzal na Stelvio i do Schwarzwaldu a všude fungovala výborně. S dieselem je to ale spíš o svižnějších zatáčkách, než o ostrých vracečkách – vytáčet diesel na jedničku nebo dvojku prostě nechcete. Zatímco silnice s rychlejším tempem a delšími zatáčkami je to ideální prostředí.
Od 17“ kol s Mpodvozkem jsem čekal dost nepohodlí, ale není to špatné. Problém jsou jen příčné nerovnosti – třeba pražské křižovatky s příčnými tramvajovými pásy. Pokud v Praze potkáte červenou jedničku, která přejíždí koleje v rychlosti 10 km/h, moc se vám omlouvám, ale mám to auto příliš rád.
Na zimních 16“ je to už pohodlnější, ale rány od podvozku se občas ozvou. Proto se snažím po Praze téměř nejezdit, a když ano, plánuju cestu tak, abych se vyhnul kostkám a rozbitým úsekům, i kdybych kvůli tomu měl objet celé město :).
Spolehlivost a servis
Moderní diesely jsou náročnější na servis a o bavoráckém N47 to platí dvojnásob. Jeho hlavní problém jsou praskající rozvody. Většinou odcházejí mezi 160 a 200 tis. km. Já jsem je nechal preventivně vyměnit ve 165 tis km. Je to docela velká operace, motor musí jít ven. Ještě s nějakámi dalšími drobnostmi to vyšlo na téměř 40 tis. Ale tak do 300 tis km by měl být klid. Jinak měním jen brzdové destičky a kotouče, olej, filtry a další standardní věci. Olej se má měnit podle BMW snad po 20 tis km, což mi přijde jako hrozně moc, takže měním spíš preventivně každých 10 tis km. Ty baworácké long-life intervaly jsou hrozný nesmysl a zbytečné trápení.
Dále jsem měnil přední tlumiče, termostat v motoru, chladič výfukových plynů (ten byl za 13 tis) a baterku (za 7,5 tis). A pak pár čidel a drobností.
Všechno dělám u Odetun Racing Engines v Brně Šlapanicích, kam jezdíme se všemi BMW v rodině. Nejsou ani zdaleka nejlevnější, ale vědí, co dělají. Což se o předražených servisech BMW občas říct nedá.
Na okruhu jsem s autem nikdy nebyl, s dieselem ho nemá cenu tam trápit. Do myčky taky nejezdím (první majitel zřejmě ano) a dvakrát ročně jde auto na voskování. Snažím se auto udržovat v originálním stavu, takže kola nechávám původní Mková a v interiéru všechno taky.
Silné stránky
- výkon a krouťák
- spotřeba
- dálniční schopnosti
- podvozek a jízdní vlastnosti
- pohon zadních kol
- sportovní sedačky
Slabé stránky
- zvuk (je to diesel)
- méně místa na zadních sedačkách
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Ve 165 000 km preventivně vyměněny rozvody, ve 180 000 km nová gelová baterka, ve 187 000 nové přední tlumiče, jinak klasické provozní věci: pneumatiky, olej (každých 10-15 tis km), brzdové kotouče a destičky. Servisováno v Odetun Racing Engines
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Přivezeno individuálně z Mnichova, všechno v pořádku
Novinky v recenzi
Přidán text a fotky
Konečně jsem měl čas něco sepsat a vybrat pár fotek. Jen škoda limitu na fotky, přidal bych jich víc
Přidáno info a fotky
Konečně jsem měl čas něco sepsat a vybrat pár fotek. Jen škoda limitu na fotky, přidal bych jich víc
Doplněno info a fotky
Konečně jsem měl čas sepsat víc informací a doplnit fotky. Bohužel mě limit fotek zastavil v rozletu :(
Další vozy BMW řada 1
-
BMW řada 1 (2012) Majitel: MrBeranek
Přidáno: 25.7.2015 2410 Majitel 9.95 Uživatelé
-
BMW řada 1 (2007) Majitel: MrBeranek
Přidáno: 27.3.2011 10610 Majitel 9.92 Uživatelé
-
BMW řada 1 (2006) Majitel: Vietrak
Přidáno: 29.4.2011 319 Majitel 9.91 Uživatelé
-
BMW řada 1 (2009) Majitel: Mimas
Přidáno: 30.8.2010 3510 Majitel 9.91 Uživatelé
-
BMW řada 1 (2009) Majitel: MarTin1
Přidáno: 10.10.2009 4910 Majitel 9.91 Uživatelé