Recenze
Škoda Favorit 135 L
Technické info
Přezdívka auta Bartík Rok výroby 1992 Koupeno ojeté najeto [km]:76000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1289 výkon [kW]: 43 kroutící moment [Nm]: 94 zrychlení 0-100 km/h [s]: 14 maximální rychlost [km/h]: 150 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 zavazadlový prostor [l]: 240 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7.6 (udávaná)spotřeba naměřená:
Popis vozu
Je to můj první vůz a vlastně jsem ho vůbec neměl mít. Jo jo! :o)
Od začátku mi bylo jasné, že při své finanční situaci a navíc s malými zkušenostmi s údržbou si Tatru 603, po které léta prahnu a považuju ji za to nejlepší, co český automobilový průmysl kdy zplodil, nikdy nekoupím a že tak (možná navždy) zůstane skutečně "autem snů", jak je tu v profilu hezky uvedeno. Proto jsem uvědoměle svoji touhu po tomto voze přesměroval na dravý výplod socialistické éry naší Škodovky, kterým byla Škoda 136 Rapid. Dělala se i Škoda 130 Rapid, ale ta údajně trpěla některými nedostatky, jimiž bratříček s vyšším číslem netrpěl.
Uchvacoval mě a dodnes uchvacuje interiér v béžovém provedení, navíc se stylovým volantem a moderní palubní deskou, vše doplněno parádními a skvěle tvarovanými sedačkami. Tvar vozu je prostě dokonalý, motoricky na tom je dobře a navíc je to zadokolka, což má vzhledem k zážitku z jízdy své nesporné výhody. Prostě dravec! ;o)
Ale protože člověk žije ve velikém světě, jehož zákonitosti jsou člověku nadřazeny, dopadlo to nakonec úplně jinak. S ohledem k jiným osobám, které se původně měly dělit o řízení Bartíka (nyní tedy pouze a cele MÉHO miláčka :o), jsem nakonec zvolil Škodu Favorit. Má osobitý vzhled, který moderním škodovkám bohužel chybí (ne že by třeba neměly výrazný chladič ap., ale už to prostě není ono - ta výrazná osobitost škodovek je ta tam), tluče v něm české srdíčko a navíc je v něm téměř všechno dobře přístupné a opravitelné. Náhradní díly jsou za pakatel a až na výjimky všechno seženete velmi snadně.
Nechal jsem si však poradit (a DOBŘE jsem udělal!!!) a volil ke koupi moravské regiony, příplatkové barvy a motory s obchodním značením 135, které mají levnější provoz a jsou oproti starším 136 trochu doladěny.
Když jsem "toho favorita" poprvé viděl na vlastní oči, byl jsem trochu rozladěný a moc se mi nelíbil. Všechno mi přišlo tak nějak zastaralé a opotřebované, všechny vady jsem viděl čtyřikrát větší, než byly. Ale pak to přišlo - rozhodující chvíle v mém vztahu k tomuhle vozu, jakési zásnuby. A víte, co to bylo? Poprvé jsem se ho dotkl, otevřel dveře u řidiče a sedl si do něj...
Co vám budu povídat - mráz mi šel po zádech a já cítil, že to tak hrozné nebude. Najednou mě něco jakoby nutilo: "Nastartuj, tak neseď tu jen tak, projedeme se!" A tak jsem poslechl, vsunul klíč a nahodil motor. Naposledy jsem zaváhal, protože jsem měl v tu chvíli pocit, že se proti mně řítí hromada starého šrotu (ten hluk, na který jsem nebyl zvyklý, mě opravdu vyvedl z míry). Ale nic mě nerozdrtilo, tak jsem šlápl na plyn a vůz rozjel.
A od té chvíle jsme se stali nerozlučitelnými přáteli - já a můj nový kamarád, Bartík.
Možná se divíte, proč mu tak říkám, když je v obci favoriťáků slyšet spíše jiná jména. Ale to víte, za prvé jsem tehdy ještě v obci favoriťáků nebyl ;o) a za druhé to bylo na den sv. Bartoloměje podle církevního kalendáře. A tak bylo rozhodnuto! :oP
Bartíka čekala zkouška ohněm - zatěžkávací test v podobě šestihodinové cesty domů. Měl jsem trochu strach a navíc jsem nebyl na Bartíka a jeho chování zvyklý. Po cestě se také projevily některé mušky, na které mě předchozí majitel jistě pouze zapomněl upozornit. :o) Ale vesměs šlo jen o nevracející se páčku levé směrovky, zlobivou ručku palivoměru nějakou chvíli po dotankování plné nádrže ap. Všechno včetně topení běželo na jedničku, jen osvit topení se kamsi vytratil, řazení nebylo oproti novým vozidlům nejpřesnější a navíc jsem chudáčkovi musel dotáhnout šroubky v palubce, protože nás ten koncert oba trochu vysiloval.
Cestu jsme oba zvládli na jedničku a rádi si po novém zážitku a dlouhé cestě odpočinuli. Spalo se nám jako dřevorubcům! :oD
Od té doby tvoříme spokojený pár, který si vytvořil užší vztah; jeden druhému si rozumíme a umíme vycítit, co ten druhý zrovna potřebuje. Mám ho rád a on mě za to těší jedinečným řidičským zážitkem, který z nových aut (mám zkušenosti s oktávkou a meganem po úpravě, obojí kolem roku 2000) neznám. A když je mi někdy těžko a nemám zrovna po ruce našeho psa, který umí přece jen ještě trochu více potěšit, jdu za Bartíkem, sednu do něj :o) a jedeme se projet po okreskách.
Děkuji vám všem za přečtení, bylo mi velice příjemné vám Bartíka a své seznámení s ním představit! :o)
Silné stránky
Startuje bez potíží, dobře zabírá, na dálnici ostudu neudělá, zvládne i těžší terén (nové oktávky a podobné vozy mohou při přejíždění větších nerovností jen tiše závidět; případně to zvládnou také, ale pak ztrácejí kousky nárazníků ap.), opravy jsou buď snadné, nebo levné, velmi kvalitní je lak ještě s původní lesklostí (příplatková tmavě červená 8302), vůz zásobuje řidiče během jízdy dostatkem informací (výhoda nepřítomnosti posilovače), na výsost si pochvaluji zavírání kufru a palivové nádrže (jen zacvaknu, a je zamčeno ;o) a naprostým vrcholem výhod je obrovský vnitřní prostor a pohodlí (s výjimkou prudších zatáček - sedačkám chybí boční vedení). Zvládá i velmi dlouhé tratě a vždy dojede, kam má. Jízda v něm je příjemný zážitek. :o)
Slabé stránky
Rez (ačkoli v mém případě jen minimální) - ODSTRANĚNA, typické potíže (těsnění pod hlavou - OPRAVENO, hydrokorektor naklápění předních světel - VYMĚNĚN ZA FUNKČNÍ), některé nedomyšlené věci (spousta míst, kde se drží voda; kufr, pokud člověk používá jen jeden klíč k vozu a kufr zamyká, jde otevřít až po vypnutí motoru; osvětlení kufru - pokud tedy je, já sám ho nemám - je možné jen při zaplých světlometech) a ne zrovna nejkvalitněji provedený interiér. Navíc, nechá-li člověk původní náby, které jsou hodně praktické, nemůže příliš počítat s dozdobením kol poklicemi ap., prostě se tam nevejdou. :oD
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Hned po koupi jsem nechal opravit těsnění pod hlavou, vyměnit náplně a seřídit motor. Současně jsem nechal opravit výše uvedené mušky. Všechno bylo neuvěřitelně levné (za to všechno jsem zaplatil asi jako za světlomet u dražšího vozu)! :o)
Brzy po koupi jsem si (na doporučení) sehnal velmi dobrého člověka, který se mi o vůz stará. Pasoval jsem ho do role "dvorního mechanika" a jsem s ním velice spokojený. Má Bartíka rád, je pečlivý, rychlý a levný a ještě je s ním dobrá řeč. (Je-li někdo z okolí mého bydliště a svého servisáka na větší zásahy ještě nemá /ono taky dneska někomu věřit!/, klidně mi napište SZ, rád tomu svému udělám reklamu.)
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Soukromá osoba, první majitel. Zkušenosti v podstatě dobré - vůz je hodně zachovalý a s nějakou tou zámlkou musí člověk při koupi počítat.
Úpravy
Tohle už je složitější a taky mnohdy finančně náročnější. Určitě si chci Bartíka upravit k obrazu svému, ale také mu chci zachovat punc původnosti. Složitě tedy musím rozmýšlet, co ho zvelebí tak, aby vypadal lépe a více odpovídal mé povaze, ale současně také abych mu nevzal jeho už v popisu zmiňovaný osobitý ráz. To by si můj Bartík nezasloužil... :o)
Klub Škoda Favorit: můj profil a další snímky, hlavně motor (dole na stránce ještě odkaz na galerii Psychobolovo).
http://www.skodafavorit.cz/index.php?show=profil&id=2515
-------
SRAZY:
1) Místní, Liberec
jaro 2008
http://www.skodafavorit.cz/index.php?show=galery&album=731&PHPSESSID=
050c63c82925a260b202ef5766649bea
2) Celoklubový, Horka II u Zruče nad Sázavou
léto 2008
Bartík vyhrál pohár za "NEJ sériovku" roku 2008. :o)
http://concionator.rajce.idnes.cz/Celostatni_sraz_klubu_Skoda_Favorit_-_Horka_II_1.-3._VIII._2008/
3) Místní, severočeské Trojmezí - Hrádek nad Nisou (Čechy), Zittau/Žitava (Německo), Bogatynia/Bohatyně (Polsko), Albrechtice u Frýdlantu (Čechy), s bohatou "přespolní" účastí
podzim 2008
http://www.skodafavorit.cz/index.php?show=galery&album=857
4) Mimoklubový, Praha, vysokoškolská kolej Větrník
podzim 2008
Bartík a Fanouš
5) Místní, Podještědí, "Ve stínu Ještědu" - Stráž pod Ralskem, Hamr na Jezeře, Sychrov (s procházkou v zámeckém parku), s bohatou "přespolní" účastí
jaro 2009
http://www.skodafavorit.cz/index.php?show=galery&album=1005
6) Celoklubový, Horka II u Zruče nad Sázavou
léto 2009
Bartík vyhrál pohár za "NEJ sériovku" roku 2009. :o)
(na závěr se část klubu Škoda Favorit spojila s částí klubu Škoda Techweb a společně jsme s necelou dvacítkou naleštěných vozů navštívili depozitář prototypů ve škodováckém muzeu v Mladé Boleslavi)
-------
Další srazy:
http://concionator.rajce.idnes.cz/
Novinky v recenzi
Sraz škodovek vyrobených do roku 1985
ODKAZ:
http://hundertgang.spc-net.cz/phpBB3/viewtopic.php?f=106&t=7361&sid=01bbd4238efb3a9196327b56b67e887e
BLIŽŠÍ INFORMACE:
jahudicka@email.cz
Podzimní fávosraz 2011
Vizte:
http://concionator.rajce.idnes.cz/2011-10-01_Podzimni_favosraz_nazvany_Krajem_muz_a_rozervanych_srdci
18. IV. 2009 proběhl severočeský sraz klubu Škoda Favorit nazvaný "Ve stínu Ještědu". Sjeli se nejen Severočeši, ale i pražští a hradečtí a společně jsme projeli zajímavou a prudce se klikatící cestu vedoucí velkou částí podještědského kraje s cílem u sychrovského zámku, kde jsme se pokochali krásou zámeckého parku. Snímky jsou v galerii.
31. X. 2008 - malý, ale dlouho očekávaný pražský srázek Bartíka a Fanouše (Fanouš je sice o poznání starší, ale skotačit a dovádět rozhodně nezapomněl a stále mu to velice sluší). Jeho páníček má svůj profil tady: http://moje.auto.cz/marozKO/fanous.html (nakoukněte!). ;o)
27. IX. 2008 proběhl severočeský sraz klubu Škoda Favorit (i s mimoklubovou účastí). Sjeli se nejen Severočeši, ale i pražští a přípražští a společně jsme projeli zajímavou krajinou severočeského Trojmezí. Snímky (a snad i video) se připravují.
Šťastně jsme se dnes odpoledne vrátili s Bartíkem z celorepublikového srazu. A protože jsme se po cestě domů zastavili s několika "seveřany" ve škodováckém muzeu, je pořízeno hodně nových a zajímavých snímků... Pokusím se je dodat co nejdříve (ale dnes už půjdeme spinkat, zažili jsme toho spolu opravdu hodně).
Bartík se mi vrátil z nemocnice!!! Brzy dodám snímky...
Bartík mi dnes dopoledne odjel do nemocnice... (pan doktor ho zbaví všech nepěkných vřídků a jizev, trochu mu protáhne cévky a odstraní vrzání kloubů; za odměnu prý Bartík dostane nové hodinky)
19. IV. 2008: liberecký sraz a spanilá jízda z Liberce do Kryštofova Údolí se zastávkou u místního orloje (jen podotýkám, že pro mne i pro Bartíka to byl sraz historicky první).
Odkaz: viz sekci ÚPRAVY!
16. IV. 2008 - Bartík dostal nové botky na léto (o číslo širší).
O Velikonocích jsem Bartíkovi dokoupil litá kola a mlhovky.
Vykoledoval si je i bez pomlázky... :oD
Na Tři krále si Bartík vykoledoval nové víčko rozdělovače - průhledné. ;o)
(spokojenost na obou stranách)
Přidal jsem pro vás nové snímky. Samozřejmě s novými "botkami" od firmy Dębica. Věřím, že se Bartík nemá za co stydět! ;o)
Konečně mám přezuto! Docela se mi ulevilo... Bartík dostal nové pneumatiky Frigo Directional od firmy Dębica. Takže - před zimou všechno hotovo. :o) Bohužel však pořád nemůžu vystavit nové snímky, protože nebyla příležitost pořídit takové, aby za to stály. Snad už vás nebudu dlouho napínat! ;o)
Tak se mi Bartík vrátil. Cítí se daleko lépe a je to na něm ve všech ohledech znát. V podstatě mu nic nebylo, ale je to, jako když se člověk vrátí z lázní... Všechno pracuje, jak má, a jen si tak spokojeně přede. Až se u nás udělá lepší počasí (třeba vysvitne sluníčko), tak pořídím nějaké ty snímky.
2. XI. 2007 - Bartík jde k panu doktorovi, protože po prvním majiteli trpí v podstatě jediným větším neduhem (favoriťáci už možná tuší): těsnění pod hlavou (potíž je naštěstí v začátku). U tohohle vozidla je to však záležitost vcelku levná. A hned, jak se vrátí, ho přezuju a vystavím čerstvé snímky. Nové botky mu budou slušet! :o)
Video
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: Škoda Favorit 135 L
- Cestování s okřídleným šípem 04.06.2010 09:16 Psychobolos
- Pokračování od Toma Chevroleta Cruze 04.06.2010 01:08 Ronault.
- 31. VII. - 2. VIII., Horka II u Zruče nad Sázavou, celorepublikový sraz 29.06.2009 21:10 Psychobolos
- Re: Nej sériovka 04.11.2008 23:28 Psychobolos
- Nej sériovka 03.11.2008 15:24 Special-line
- Re: 10 za zachovalost 31.08.2008 21:02 Psychobolos
- Re: 10 za zachovalost 31.08.2008 10:27
- 10 za zachovalost 30.08.2008 16:31
- Re: Luxus...... 21.07.2008 23:22 Psychobolos
- Luxus...... 21.07.2008 22:27
- Re: Folie 20.07.2008 22:37 Psychobolos
- Re: Folie 20.07.2008 20:19 Ladi
- Re: Re: Re: Re: Folie 20.07.2008 18:27 Sienn
- Re: Re: Re: Folie 20.07.2008 18:22 Psychobolos
- Re: Re: Folie 20.07.2008 18:08 Sienn
- Re: Folie 20.07.2008 17:48 Psychobolos
- Re: Folie 20.07.2008 12:58 Sienn
- Folie 20.07.2008 12:54 Sienn
- Re: Re: Poraďte, prosím... 16.07.2008 12:22 Psychobolos
- Re: Poraďte, prosím... 16.07.2008 12:17 spanel
- Re: Poraďte, prosím... 09.07.2008 21:57 Poustnik
- Re: Poraďte, prosím... 09.07.2008 21:43 Special-line
- Poraďte, prosím... 09.07.2008 21:39 Psychobolos
- Když je žízeň, není co řešit... 05.06.2008 07:39 Psychobolos
- Krásný příběh 29.01.2008 23:11
- Re: Paráda 24.01.2008 02:11 Psychobolos
- Paráda 23.01.2008 14:30
- Krasny vuz 15.01.2008 12:34 hacek.hacek
- Re: Recenze 06.01.2008 00:06 Psychobolos
- Recenze 05.01.2008 23:28 Special-line
Další vozy Škoda Favorit
-
Škoda Favorit (1993) Majitel: Ronault.
Přidáno: 12.8.2009 23429 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Škoda Favorit (1993) Majitel: Ronault.
Přidáno: 12.6.2014 13810 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Škoda Favorit (1994) Majitel: parkoviště
Přidáno: 20.12.2009 459 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Škoda Favorit (1992) Majitel: parkoviště
Přidáno: 29.11.2008 459 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Škoda Favorit (1988) Majitel: Popeye the Marine
Přidáno: 5.7.2009 598 Majitel 9.85 Uživatelé