Recenze

9 Majitel

Seat Leon FR 1.5 TSI 110 kW 6M

9.69 Uživatelé

Hodnoceno: 14× Ohodnoťte toto auto - přihlašte se

Seat Leon, foto 1 Seat Leon, foto 2 Seat Leon, foto 3 Seat Leon, foto 4 Seat Leon, foto 5 Seat Leon, foto 6 Seat Leon, foto 7 Seat Leon, foto 8
Seat Leon, foto 9 Seat Leon, foto 10 Seat Leon, foto 11
 

Technické info

Přezdívka auta Leon 99 Rok výroby 2020 Koupeno nové palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1498 výkon [kW]: 110 kroutící moment [Nm]: 250 zrychlení 0-100 km/h [s]: 8.2 maximální rychlost [km/h]: 215 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 18 zavazadlový prostor [l]: 587 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 5 (udávaná)spotřeba naměřená:Spritmonitor.de

Popis vozu

ÚVOD

Úvodem bych rád popsal, jak a proč jsem se rozhodl ke koupi právě vozu SEAT Leon ST. Recenzi jsem se odhodlal napsat také z toho důvodu, aby si ostatní uživatelé mohli přečíst něco o vozu SEAT Leon, jelikož o konkurenčních Oktávkách a Golfech je toho napsáno podstatně více.

Hledal jsem nástupce dosluhujícího vozu Škoda Octavia II 2.0 TDI 103 kW. Původní úvaha byla zakoupit ojetý vůz, stáří max. 4 roky, cena cca 300-350 000 Kč, najeto do 150 000 km. Uvažoval jsem především o autech Škoda Octavia, VW Golf, SEAT Leon, AUDI A4, Ford Focus, Hyundai i30, Kia Ceed.

Požadavky na nástupce stávajícího auta byly následující:
- výkon cca 150 koní
- v případě turbobenzínu spotřeba kolem 6,5 l
- manuální převodovka
- LED či Bi-xenonové světlomety
- min. R17 kola
- možnost sdílení navigace z telefonu na infotaintment (např. Full link)
- rozumné rozměry - délka max. 4,5 m - (nechtěl jsem žádný mega vůz kategorie Passat).

Asi rok jsem se probíral nabídkami bazarových ojetin, kde se ve většině případů nabízely spíše naftové motory. Nebyl jsem vyloženě proti koupi naftového motoru, ale chtěl jsem vyzkoušet turbobenzín. Už jsem byl smířen s tím, že pokud chci auto v pěkném stavu s vyšší výbavou, nájezdem do 150 000 km, stářím do 4 let, tak budu muset zaplatit těch hraničních 350 000 Kč.

Byl prosinec roku 2019 a tak jsem s přítelkyní podnikl výlet do nákupního centra v Jihlavě. V tuto dobu zde byl vystaven právě vůz SEAT Leon ST FR ve stříbrné barvě s popisky "cena již od 399 XXX" (již nevím přesně). Stál jsem u toho auta a již nějakou dobu jsem si ho prohlížel. Najednou ke mně přišel dle vzhledu pán bez domovu a poprosil mě, zda nemám drobné peníze. Nějaké drobné jsem mu dal a on mi řekl, že jsem dobrý kluk a že mi to auto sluší a moc mi ho přeje.

VÝBĚR KONKRÉTNÍHO VOZU

Od té doby mi začal Leon šroubovat v hlavě a to hlavně skrz cenu, když jsem mohl mít fungl nové auto o pár desítek tisíc dráž než 4 roky starou ojetinu se 150 000 km. Začal jsem procházet skladové vozy a zjistil, že je aktuálně slušná nabídka výprodeje stávající generace 5F.

Jelikož jsme od Olomouce, domluvili jsme si předváděcí jízdu v Olomouci. Jako předváděcí vůz zde měli SEAT Leon ST FR 1.5 TSI 96 kW. Musím říct, že motorově mě tato verze mile překvapila, až jsem byl nalomený, zda má vůbec smysl si připlácet 25 000 Kč za o 20 koní a 50 Nm silnější verzi. Po domluvě s prodejcem následovala ještě projížďka 150 koňovou verzí, kterou zde měli v bazaru. I když výkon nebyl na první pocit tak výrazný, tak jsem se stejně rozhodl pro silnější verzi především z důvodu vyššího kroutícího momentu.

Následoval výběr konkrétního skladového kousku. Váhal jsem mezi barvami Magnetic Grey a Desire Red, ale favoritem byla červená perleť. Následně jsem zjistil, že SEAT Leon ST FR 1.5 TSI 150 PS v barvě Desire Red je na importérském skladu poslední kousek, tak jsem moc neváhal s jeho objednáním. Následné předání auta proběhlo asi týden poté.

VÝBAVA FR
Kromě standardní výbavy auto obsahuje navíc paket Technology FR:
- 18" kola Performance
- LED světla
- parkovací senzory vpředu a vzadu
- zadní parkovací kamera
- dešťový a světelný senzor
- vyhřívaná přední sedadla a trysky ostřikovačů čelního skla a předních světlometů
- LED osvětlení interiéru
- Full Link Technologie
- Paket Safety - senzor únavy řidiče a signalizace zapnutí bezpečnostních pásů vzadu
- Alarm

MOTOR

Zvolil jsem benzínový motor 1.5 TSI 110 kW (150 PS), 250 Nm s manuální převodovkou. V tu dobu to byla nejsilnější nabízená benzínová motorizace s manuální převodovkou. Dal se ještě občas sehnat 2.0 TSI 140 kW, ale bohužel jen s DSG. Tento motor mě však ani tak nezaujal - když už benzínový dvoulitr, tak bych volil rovnou Cupru. Jsem relativně mladý a tak by vyšší objem znamenal krom vyšší spotřeby hlavně vyšší náklady na pojištění atd., a to jsem nechtěl. I když by mé automobilové srdce určitě Cupru uživilo, tak jsem vzal rozum do hrsti a rozhodl se tak, jak jsem se rozhodl. Třeba příště bude něco silnějšího a objemnějšího.

Nyní k motoru 1.5 TSI 110 kW: na své parametry jede motor dle mých zkušeností příjemně. Na rozdíl od předchůdce 1.4 TSI začíná motor zabírat až ve vyšších otáčkách, takže pokud vyžadujete svižnější akceleraci, chce to alespoň 2 500 - 3 000 ot., což však na benzínový motor není nic zvláštního. Díky kroutícímu momentu 250 Nm motor i pocitově příjemně zatahuje, i když to pořád není žádný naftový zátah. Spíše než pocitově tak auto zvyšuje rychlost na tachometru. Při běžném předjíždění nemá motor smysl točit nad 5 000 ot, jelikož už tam výkon výrazně negraduje, ale já osobně motor občas protáhnu až k červenému poli.

Motor má technologii ACT, tzn. při mírné zátěži vypíná 2 válce. Je pravda, že vnímavý člověk jízdu na 2 válce postřehne. Nejvíce to jde poznat při jízdě na druhý nebo třetí převodový stupeň. I když bych se bez této technologie obešel, tak se nedá nic dělat, pokud si to dnešní ekologie žádá… Dále je motor vybaven částicovým filtrem OPF. Na rozdíl od dieselových motorů o tomto filtru vůbec nevím.

S motorem jsem tedy velmi spokojen - je tichý, na svůj výkon je dynamický, úsporný (aktuální dlouhodobá spotřeba necelých 6,5 l). Jedinou slabou stránkou motoru jsou jeho rozjezdy - když si nedávám pozor a snažím se rozjet na otáčky lehce nad volnoběhem, může motor občas cukat. Bohužel je to známá věc a tak nějak jsem s tím počítal (není to chyba auta, ale koncernového motoru). Řešením jsou rozjezdy na vyšší otáčky nebo citlivější práce se spojkou. Nebýt této vlastnosti, tak bych si asi neměl na co stěžovat. Jinak cestou z jedné dovolené nebyl problém dosáhnout na dálnici tachometrových 230 km/h.

SPOJKA

Práce se spojkou vyžaduje trénink a vyšší pozornost. Pedál je trošku gumový, ale není to naštěstí tak hrozné. Oproti Octavii II 2.0 TDI 103 kW mi chod spojky přijde delší a zabírá více nahoře. Možná je to o zvyku a o počtu najetých km a určitě se na to dá zvyknout, ale chod spojky u staršího auta mi přijde lepší. Rozjezdy s autem by tak mohly být lepší.

PŘEVODOVKA

Kulisa řazení je přesná, krátká. Převodové stupně jsou odstupňované optimálně. Řazení jde příjemně ztuha a přesně. Jedinou slabinou je občasné obtížnější řazení zpátečky, ale to je prý o převodovce MQ250 známé.

ŘÍZENÍ

Příjemné, přesné, rychlé. Součástí výbavy FR je i funkce SEAT Drive profile, která umožňuje měnit nastavení tuhosti řízení. Já jsem však změny mezi jednotlivými profily téměř nerozeznal.

PODVOZEK

V případě verze FR jde o sportovně laděný podvozek se sníženou světlou výškou oproti standardní verzi o 15 mm. Součástí paketu Technology FR jsou také 18“ kola. Vzhledem ke kvalitě našich silnic jsem se bál kombinace sportovního podvozku a pneu 225/40 R18, ale není to tak hrozné. Samozřejmě auto není bůhví jak komfortní, ale že by bylo nepříjemně tvrdé, to ne. Spíše než chyba podvozku to je chyba na straně naší silniční infrastruktury, jelikož jsme s autem vyrazili na dovolenou do Chorvatska, kde kvalita silnic je úplně někde jinde a podvozek se tam choval perfektně. Projíždění zatáček je s Leonem FR zábava. Za určitých okolností se podvozek dokáže i zhoupnout, popř. v zatáčce naklonit, takže se opravdu nejedná o nesmyslně tvrdé auto. Kombinace perfektního podvozku a rozumně výkonného motoru (150 PS) znamená, že podvozek by měl tak výkonné auto bez problému zvládat a je to tak.

BRZDY

Nejsem si jistý, ale průměr předních kotoučů je 288 mm a zadních 253 mm, takže se nejedná o žádné závodní či mimořádné velké brzdy. Přesto brzdí a jsou naladěné perfektně. Při běžné i svižné jízdě jsem nikdy neměl problém. Na okruhu by to asi mohlo být o něčem jiném, jenže 1.5 TSI FR 110 kW si asi nekupují lidé, co plánují nějak extrémně divočit a jezdit pravidelně na okruhy. Z mé strany jsem s brzdami maximálně spokojen.

INTERIÉR

Je to jeden z důvodů, proč jsem se také rozhodl pro Leona. Líbí se mi především 8“ infotaintment umístěný mezi výdechy klimatizace, tzn. je umístěný výše než v konkurenčním Golfu či Octavii. Displej je navíc matný, což mi přijde praktické. Oproti Golfu působí interiér více plastově, avšak všechno je přesně tam, kde byste očekávali. Palubní deska je zpracována kvalitně a prostě mi sedí. Pohodlné jsou také sportovní sedačky. Součástí je elektronická ruční brzda, která mi nijak nevadí. V běžném provozu je jízda s ní praktičtější, i když věřím, že spousta lidí i nadále nedá dopustit na klasickou ručku. Nádherné jsou budíky otáčkoměru a tachometru.

Mezi jeden z největších záporů v interiéru podle mě patří horší výhled z auta. Občas si také v interiéru něco vrzne - mám podezření na uložení zadních sedaček, ale to se bude zřejmě řešit. Oproti svým koncernovým sourozencům a zřejmě i jiným konkurentům chybí více odkládacích prostor v interiéru. Není zde schránka na brýle na stropě, popř. schránka na palubní desce jako v Octavii II nebo schránka vlevo pod volantem např. na brýle. Horší je to také s plnou 1,5 l lahví, kterou chcete umístit do dveří - některé tvary lahví se tam dávají stěží.

Pokud jde o zavazadlový prostor, tak ten je opravdu menší než v Octavii II a zřejmě je také nejmenší ze všech konkurenčních bratrů, i když to z papírové objemové velikosti tak nemusí vypadat. Pokud bych ale chtěl největší kufr, tak si nebudu kupovat jedno z nejhezčích kombi na trhu, že ano?

EXTERIÉR

Jedna z nejsilnějších zbraní Leonu generace 5F. V reálné situaci vypadá auto ještě lépe než na všech možných fotkách. Z koncernových sourozenců je vzhled Leonu, především tedy např. ve výbavě FR, jasně na přední příčce. Full LED světla perfektně celý vzhled podtrhují. Pokud jde o zkušenost s těmito světly, tak svítí pěkně. Jedná se však o obyčejné LEDky, takže nedisponují žádným chytrým natáčením a podobně. Rozdíl ve svítivosti oproti halogenům ve však jasný. Vzhledem k ceně a kategorii automobilu mi je jasné, že nedostanu špičku na trhu a tak i světla hodnotím. Svítí pěkně, svítí hodně, někdy až hodně (např. reflexní značky zbytečně osvětlují), ale to je dáno tím, že jsou na dnešní dobu již „hloupé“ a neumí odkloňovat jednotlivé paprsky. Pro běžného řidiče jsou však naprosto dostačující. Velice se mi také líbí neobvyklý tvar zrcátek.

ZÁVĚR

Po roce zkušeností a najetých cca 10 000 km koupi vozu SEAT Leon ST FR nelituji. Pokaždé se těším na další jízdu a vracím se k autu s radostí a auto mě baví řídit a i přes malé drobnosti jasně převládá spokojenost. Doufám, že Leon bude nejen v záruce, ale i po ni nadále příjemný a spolehlivý společník na cestách a výletech.

Silné stránky

- Bohatá výbava FR s doplňkovým paketem Technology FR
- Dostatečně výkonný tichý a úsporný motor
- Příjemné řízení a řazení
- Perfektní podvozek
- Super brzdy
- Neobvykle řešený interiér
- Skvělý, neokoukaný vzhled

Slabé stránky

- Obtížnější rozjezdy s motorem 1.5 TSI
- Občasné vrzání v interiéru
- Méně odkladových prostor a schránek v interiéru

Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):

Zatím nemohu posoudit.

Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)

Maximální spokojenost s průběhem koupí auta v salonu AutoCentrum Olomouc.

 


Přidat názorDiskuse: Seat Leon FR 1.5 TSI 110 kW 6M

Další vozy Seat Leon



Vyhledat podle modelu
Vyhledat pouze:


Hodnocení
spolehlivost
10

Během prvních 10 000 km a roku v provozu bez problému. Hlavně aby tomu bylo tak i nadále :D

praktičnost
8

V rámci kombi vozů je Leon ST určitě praktický, ale pokud vyžadujete více odkládacích prostor, tak to zrovna Leonova silná stránka není.

prostornost
9

Nedostatkem místa Leon určitě netrpí, ale např. po přesednutí z Octavie II jde cítit, že prostor je trošku stísněnější.

jízdní vlastnosti
10

Perfektní, zde není nic ke kritice.

jízdní komfort
9

Vzhledem ke sportovnímu podvozku a pneu 225/40 R18 auto není bůhví jak pohodlné, ale není to tak hrozné.

provozní náklady
0

Nemohu objektivně hodnotit.

náhradní díly
0

Nemohu objektivně hodnotit.

výkon motoru
10

1.5 TSI 110 kW dává autu těžkému cca 1275 kg dostatečnou dynamiku, takže na svůj výkon je auto celkem svižné.

spotřeba
10

Spotřeba kolem 6,5 l, takže o cca 0,6 l vyšší než u starého 2.0 TDI 103 kW - to je paráda.

hlučnost motoru
10

Motor je příjemně tichý, ale při vytočení o něm víte a tak to má být.

kvalita sedadel
10

Sedadla jsou perfektní a pohodlná (vyzkoušeno na trase dlouhé cca 900 km a délce jízdy cca 11 hodin v kuse)

brzdy
10

Super, brzdí a dávkují se perfektně.

zavazadlový prostor
9

Dle papírových hodnot bych čekal, že zavazadlový prostor bude větší, občas mi tam chybí více háčků na nákupy atd. Na rozdíl od VW Golf je nutné počítat s více skloněným zadním sklem.






Blesk.cz

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby strčila minci do zásuvky

Hlasová asistentka Alexa vyzvala dívku (10), aby…

Virtuální asistentka Alexa od americké společnosti Amazon vyzvala desetiletou dívku, aby přiložila minci k…

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků: Nejčastější otázky a odpovědi, největší fígle prodejců!

Vrácení, výměna i reklamace vánočních dárků:…

Radost z vánoční nadílky se může snadno změnit v rozčarování, stres a vztek. Stačí najít pod stromečkem nevhodný…

 

iSport.cz

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec Falta líp než křídla před ním?

Za čtyři flopy jeden Lischka. Prosadí se umělec…

Výdaje na Rudolfa Reitera, Milana Lalkoviče, Romana Potočného a Pepeho Menu, čtyři nedávné neúspěšné akvizice…

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid, Beran trénuje s Bohemians

Přípravy na ligu ONLINE: Slávista Bah má covid,…

Jarní část fotbalové FORTUNA:LIGY odstartuje 5. února 2022, jednotlivé týmy už proto v prvním lednovém týdnu…

 

Reflex.cz

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů Čechů, nastínil Dušek pesimistický scénář

Omikronem se do konce týdne nakazí až dvacet milionů…

Přední český covidový scénárista Ladislav Dušek, který během pandemie zveřejňuje různé scénáře vývoje, opět…

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí zájem o „všeuměly“

Poučení z odchodu Angely Merkelové. Voliči ztrácejí…

Angela Merkelová odešla ze světové politiky v plné slávě a dalo by se očekávat, že její úspěchy svědčí o tom, že…