Recenze
Honda Jazz 1.4 i-VTEC Comfort, GE6
Technické info
Přezdívka auta Friendly smile Rok výroby 2009 Koupeno nové najeto [km]:36500 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1339 výkon [kW]: 73 kroutící moment [Nm]: 127 zrychlení 0-100 km/h [s]: 14 maximální rychlost [km/h]: 182 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 340 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 5.2
Popis vozu
Zdravím čtenáře M.A.CZ!
Po prvním roce soužití jsem se rozhodl přepracovat celou recenzi,
zaměřenou spíše na technické detaily posbírané po celém světě včetně vlastních poznatků.
Auto jsem za dobu užívání nešetřil a to ani vlastní kritikou..
Spousty kusých a někdy dost zajímavých postřehů najdete v záložkách **NOVINKY** --> stojí skutečně za počtení! :-)
VÝBĚR VOZU
Po roce a půl přemítání, které auto by bylo nejvhodnější pro naše potřeby, spousty hodin strávených na internetu (www.auto.cz převážně),autosalonech a předváděcích jízd padla má volba na Hondu Jazz.
Tomu všemu předcházela "zkušební jízda" Hondou Fit (již II.generace) mého kolegy s pravostranným řízením při poslední služební cestě do Japonska (Kariya City, Aichi prefektura) - v tu chvíli bylo téměř rozhodnuto.
"Utrpením" bylo čekání na uvedení modelového roku 2009 na evropský trh, tuším někdy v půli listopadu 2008.
KONKURENCE
jež (by) byla v našem „hledáčku“
► Přímá - miniMPV: Opel Meriva, Nissan Note, Škoda Roomster, Citroen C3 Piccasso, Mitsubishi Colt.
*UDPATE / Březen 2010* Opel Meriva (MY2010), Kia Venga.
*UPDATE / Říjen 2010* Hyundai ix20
► Nepřímá - Hatchback: Toyota Yaris, Nissan Micra, Suzuki Swift, Mazda 2, Ford Fiesta, Ford Fusion, Toyota Auris, Kia Ceed.
*UPDATE / Březen 2010* Volkswagen Polo, Citroen C3 (MY2010), Škoda Fabia II kombi 1,2TSi.
Stařičká Suzuka Swift (1.3i sedan, r.v. 1995, stále ještě Japonec/nikoli Maďar, přestavěná na pohon LPG) se po 5,5 letech a k tomu dalších najetých 149.500km! odebrala k jinému majiteli formou protiúčtu dealera Hondy (auto mělo těsně před TK, oprava by převýšila následnou prodejní cenu).
Posloužila dobře, celou dobu mi trpěla po silnicích Liberecka, 2x se podívala do Chorvatska, sem tam do Německa, už bylo skutečně na čase....
KTERÁ HONDA TO BUDE?
Nakonec jsme zavítali k libereckému dealerovi, projeli jsme se a prozkoumali verze 1.2 Trend, kterou jsme původně zamýšleli, poté i 1.4 Comfort.
Trošku jsme váhaly mezi 1.2 a 1.4, hlavně co se týče ceny vozu. I když se na první pohled zdála neúměrně vysoká - po dorovnání příplatkových položek jejích konkurentů na stejnou úroveň vyšla nakonec nejlevněji (cca o 30-40.000Kč).
Jak se známe, v případě kompromisu cena vs. užitná hodnota bychom posléze litovaly a tak náš výběr padl na lepší variantu i s ohledem na momentální ceny (posilující YEN o 2 týdny později způsobil navýšení startovací ceny o 40.000, ta se pak vrátila na původní úroveň až s příchodem výroby v angl. Swindonu).
Prodejce se nás ještě snažil zlomit na Civica 8G 1.4 Comfort, ale na to už vážně nebylo pomýšleno - vždyť krize právě nabírala na obrátkách...
***Kritéria jež mi byla vodítkem při výběru vozu******
► úsporný benzínový motor (převážně na cesty do práce a zpátky)
► dostatečný výkon, objem motoru do 1,35l
► prostorný a variabilní interiér
► hatchback anebo miniMPV
► menší riziko krádeží (oproti Škodě Octavia)
► klimatizace
► TOP 10 v žebříčcích JD Power a německé TUV/ADAC
BARVA - to byl boj!
Chtěl jsem bílý metalický lak s perleťovým efektem (TAFETTA WHITE - budí dojem většího auta než ve skutečnosti je), žena si zase přála žlutou metlu - HELIOS YELLOW.
Takže bylo rozhodnuto --> tyrkysová metalíza (Cerulean Blue Metallic - BG53 M) --> to je logický, néé? :-)
*UDPATE / Březen 2010*
s odstupem času docházím názoru, že jsme měly spíš sáhnout po STORM SILVER, protože modrých Jazzů potkáváme na můj vkus až moc..
Srdcovou barvu (zelená metla jakou má Mazda2) nenabízejí - ta by slušela na 200%!
*UDPATE / Září 2010*
Zelená se nakonec přeci jen dočkala uvedení na trh, bohužel ne jako volitelná, nýbrž jako součást verze HYBRID. Předseriový vůz bude představen na autosalonu v Paříží/ Říjen 2010.
Jelikož se kolem Japonců a všeho japonského nějaký ten pátek pohybuju, směrovalo mé přání, aby nový vůz pocházel z japonské fabriky v Suzuce, namísto z čínské provincie Dongzhua (Dongfeng Motor). Prodávající se sice dušoval garancí stejné úrovně kvality, ale já se nenechal :-)
*UDPATE / Září 2010*
Ač jsem si přál - život chtěl jinak. Vůz sice pochází z JP ale jeho kvalita je spíše průměrná, než-li nadprůměrná v segmentu a za cenu za jakou jsem vůz s vidinou bezproblémového provozu kupoval!
* KOUPĚ AUTA*
Spousta papírů a zařizování, nakonec jsme se po 3 týdnech dočkaly.
Poprvý a pravděpodobně naposled nové auto....... bezesná noc jak před maturitní zkouškou....
*poznámka*
Druhý den po podpisu rezervačního poplatku 20.000Kč se stornem ve výši 100% jsem přišel z dovolené zpátky do práce. Šokem bylo propuštění 35 kolegů z kanceláří a to i přes to, že se vedení dušovalo nedotknutelnosti TH zaměstnanců.
Nakonec jsem z toho vyvázl bez újmy, ale nebyl to tehdy příjemný pocit!
_____________Den D - 12.3.2009-16:00__________
cestou mě Swišť několikrát škitl, (nefungovala lambda) bože vydrž!!!! ještě 2,5km a pak si klidně klekni!!
Uff je to tu, auto připravené, nablejskané, uvnitř typická „vůně“ novotou (i když jde ve skutečnosti o zápach způsobený vysokými hodnotami VOC/FOG)
Úsměvy, papíry, podpisy, klíčky - JUPÍÍÍÍ!!!!!
*poznámka*
O týden později jsem si přijel pro RZ a technický průkaz, bohužel se špatně vyplněnou první kontrolou TK/EM a to již za dva roky – úředníci zřejmě nebrali v potaz, že jde o nový vůz, kde se chodí až po 4 letech – týden na to bylo již vše v pořádku.
*UDPATE / Říjen 2010*
Ač byl vůz zakoupen s 8 měsíčním odstupem (od zahájení výroby), nakonec jsem zjistil (na základě zvyšujících se potíží - reklamací), že byl vyroben již v 2. měsící (Září 2008).
Není tedy až takovým překvapením, že auto není ve 100% kondici.
------------------------------------------------------------------
ZAJÍMAVOST
** JMÉNO **
Když chtěli Japonci uvést na trh první generaci Hondy pod jménem Fitta, netušily, že se dostanou do úskalí skandinávského jazyka, který v dánštině, švédštině a norštině znamená vulgární výraz pro ženské pohlaví.
To marketingovým specialistům zamotalo hlavu a změna na Fit zase nedávala Japoncům smysl (slova končí obvykle souhláskou)
Narychlo se musela kampaň i s vytištěnými propagačními materiály předělat v řádu několika milionů dolarů.
Automobilka si nemohla dovolit ztroskotat na sloganu: Honda "Fitta" je na první pohled malá, ale když se do ní vstoupí, je prostorná; velikostí je malá, ale překvapení uvnitř veliké! Honda Fitta - je každodenní potěšení."
Od této události zůstal název FIT pouze v USA a Japonsku(?), všude jinde pak Jazz.
Uznejte, že s tímto by "díru" na severu příliš neudělali - nic proti Renaultům... ;-)
** TECHNICKÉ ZPRACOVÁNÍ **
Není žádným tajemstvím, že Toyota Yaris (nebo chcete-li Vitz v JAP.) posloužila jako vzor pro novou Hondu.
Je přímo ukázkou konkurečního boje - to, co inženýrům a uživatelům na Toyotě vadilo, to Jazz pořešil.
Kvalitou jsou oba konkurenti srovnatelní (pokud nenarazíte na špatný kus), to v čem Jazz pokulhává jsou elektrické součásti (viz poslední svolávací akce pro pravostranné verze).
Dále pak propaganda, (to ale víc souvisí s politikou Hondy) - jen 1x jsem v lednu 2009 viděl reklamu v ženském časopise a 1x v TV - od té doby nic a je to škoda (330 prodaných vozů za rok 2009; 187ks za rok 2010 je víc než výmluvné!)
_________________Fit alias Jazz v USA:____________________________
http://automobiles.honda.com/fit
http://www.lovemyfit.com
http://automobiles.honda.com/images/2009/fit/downloads/my09-fit-online-brochure.pdf
Osobně se mi líbí přední nárazník Fitu, který musel být s ohledem na americké bezpečnostní předpisy předělán, přepracované přední světlomety, bombou pak je modré podsvícení budíků - nemají chybu! :-)
__________________________________________________________________
*************** TECHNICKY ZAMĚŘENÁ ČÁST RECENZE ***************
PLATFORMA
* Honda Small Vehicle - malý kompaktní vůz, sub kategorie miniMPV
* Typové označení GE6 (motory 1,2i a 1,3i)
v USA, Japonsku i Austrálii k dostání taktéž verze GE8 (motor 1,5i)
KAROSERIE
* Jednoprostorová - v jazyku Hondy předsunutá kabina vpřed.
* Výška vozu 1525mm zůstala s ohledem na automatizované parkování v Japonsku nezměněna.
* Koeficientu odporu vzduchu Cd 0,336.
* Konstrukce skeletu ACE - Advanced Compatibility Engineering - tvořena účinnými bočními rámy s polygonálním průřezem, které mají za úkol pohlcovat nárazovou energii.
Pomáhá tak předcházet vyosení deformačních zón, současně vytváří víc cest pro pohlcování energie, které vznikají při nárazu – následně se rozptylují do různých částí karoserie - tímto řešením byla zvýšena tuhost karoserie o slušných 64% oproti předchozí verzi GD.
*Nižší světlá výška z důvodu lepší aerodynamiky způsobuje v zimních měsících, nebo při přejíždění velkých zlomů nemalé problémy (drhne břichem)
MOTOR/SPALOVÁNÍ
* 1,4 i-VTEC® (kódové označení motoru L13Z1-1)
* Výkon 73kW/100koní při 6000 ot/min - bohužel až moc vysoko :-(
* Kroutící moment 127Nm při 4800 ot/min
* Emisní plnění EURO 4, 128g CO2/km
* Zážehový, řadový, vodou chlazený čtyřválec uložený vpředu napříč
* Objem 1,34 l
* Řetězový rozvod ventilů SOHC 16V VTEC® (16 ventilů ovládaných 1 vačkou za účelem snížení třecích ztrát, technologie variabilního časování a zdvihu sacích a výfukový ventilů) řízena elektronicky, ovládaná pomocí hydraulických pístků.
* Elektronicky řízené vícebodové vstřikování paliva PGM-FI
* Indikátor řazení SIL (jen u modelů s manuální převodovkou), poskytuje vizuální signalizaci nejlepšího okamžiku pro přeřazení/podřazení s ohledem na zvýšení hospodárnosti provozu.
* Sací a výfukové ventily svírají úhel pouze 30°, takže hlava motoru je nyní úzká a kompaktní.
* Blok motoru je otočený, sání směřuje k nárazníku, výfukové "parohy" k čelnímu oknu.
* Vrtání x Zdvih (mm) 73 x 80,0, kompresní poměr 10,5 : 1
* Ovládání/akcelerace "Drive by wire" - pedal s elektronickým snímačem polohy.
* Dvouelektrodové Iridiové zapalovací svíčky DENSO
* Výfukové spaliny jsou analyzovány LAF sensorem (Honda Linear Air/Fuel Sensor) měřící poměr vzduch/palivo, poté putují do hlavního katalyzátoru, zádní kyslíkový sensor pak vyhodnotí účinnost hlavního katalyzátoru, kde následně dojde k finálnímu dočištění v druhém, neboli podlahovém katalyzátoru.
* Výfukové potrubí:
je vyrobeno z nerezové oceli, aby se snížila hmotnost ale i tepelné ztráty z výfukových plynů. Na druhou stranu pomáhá rychle zvýšit teplotu v katalyzátoru, díky rychlejšímu zahřátí pak i čistším výfukovým emisím.
* Hlučnost:
po nastartování je motor extrémně tichý a to jak uvnitř, tak zvenku, velmi dobře je ale odhlučněn i v nízkých a středních otáčkách, do kabiny jeho zvuk proniká výrazněji po překročení 3500 otáček, což nemá přítelkyně moc v oblibě ;-)
*UDPATE / Leden 2011*
odhlučnění interiéru bude zlepšeno až s faceliftovou verzí, která by se měla dostat na náš trh v létě 2011: zesílená skla, izolace podlahy, stropních a dveřních výplních a především pak motorové příčky - viz galerie.
PŘEVODOVKA
* Přesné a krátké dráhy řazení
* 5-stupňová, manuální, ovládaná přes hydraulický válec NISSIN
(případně volitelná 6 stupňová robotizovaná převodovka CVT i-SHIFT s pádly pod volantem)
* Jednokotoučová, suchá spojka s talířovou pružinou.
* Synchronizace třetího převodového stupně je nově vyrobena z karbonu, při nízkých teplotách pod 5`C se projevuje "neochotou" podřadit.
* Odstupňování už není taková paráda - hlavně 4řka stojí za starou belu...
*** Poměry převodů vs. dosažitelná rychlost ***
její sestavení více vyhovuje popojíždění po městě a okreskách..
Zpátečka: 3.308 - maximálku jsem nezkoušel ;-)
1.stupeň: 3.308 - 49km/h
2.stupeň: 1.870 - 90km/h!? (@)
3.stupeň: 1.303 - 137km/h
4.stupeň: 0.949 - 178km/h - téměř nevyužívám
5.stupeň: 0.727 - 185km/h při 6.200ot./min – omezovač ani výkon víc nedovolí.
- 100km/h při 3.000ot./min
- 130km/h při 4.000ot.min --> u dálkových cest je hlučnost v kabině celkem vysoká, těžší převod by byl vhodnější, potažmo šestka navíc, fakt by to cestování zpříjemnilo.
(@) - nic moc na předjíždění, 1x se mi nevyplatilo (zasáhl omezovač v půlce předjížděcího manévru, ztratil jsem na výkonu kvůli pozdnímu přeřazení) Swift zvládal 115km/h což bohatě stačilo.
*UDPATE / Leden 2011*
odstupňování bude zlepšeno až s faceliftovou verzí, která by se měla dostat na náš trh v létě 2011: otáčky by měli v průměru klesnout o 500rpm - viz fotogalerie
Se stoupající teplotou oleje převodovky stoupá i ochota podřadit z 3 na 2.
Za studena to je ale bída (daří se jen při velmi nízkých otáčkách cca 1.200).
Občas zazlobí i zpátečka, nechce zaskočit mezi ozuby, stejně jako starej Swift -podle vyjádření Hondy to je pojistkou proti nechtěně zařazené zpátečky při jízdě vpřed - pomůže v tom zařazení 1 a následně zpátečky (po 1,5 roce užívání jsem tento postup objevil přímo jako požadavek v uživatelském manuálu)..
PALUBNÍ POČÍTAČ
snadné i intuivní ovládání na volantu.
Dvoubarevný LCD display (bílé texty-standard /oranžové-výstrahy)
* Zobrazení aktuální, průměrné spotřeby pro dva režimy A+B
* Celkově najeté km, A+B režim najetých km.
* Venkovní teplota
* Odhadovaný dojezd
* Servisní položky
* Rezerva paliva (hladové oko)
* Signalizace nezapnutých pásů, neodjištěná ruční brzda, nazavřených dveří + jejich identifikace, rozvícená světla, klíče v zapalování, VSA, riziko námrazy,....
PODVOZEK A ŘÍZENÍ
* Náhon na přední kola / v některých zemích i jako AWD
* Větší kola 5,5x15" ET45
* Přední náprava McPherson, zadní tuhá náprava se zkrutnou tyčí, vinuté pružiny.
* Přepracované odpružení a delší rozvor náprav/širší rozchod kol má zajišťovat větší agilitu a zároveň zlepšují pohodlí při jízdě, osobní zkušenosti ale toto moc nepotvrzuje - na nerovnostech poskakuje, u retardérů přímo kope do ledvin
Při prudší změně směru jízdy z pruhu do pruhu mírně plave, řidič pak cítí v zádech, že by to nemusel zvládnout. Nechci to pokoušet ...
* Nejmenší průměr otáčení 9,80 m se několikrát pozitivně osvědčil - výborná záležitost! :-)
* Malý volant (nastavitelný ve dvou osách) s tlustým věncem se perfektně drží a nikterak nepřináší komplikace nekožený povrch během letních dní.
* Řízení hřebenové s elektrickým posilovačem (EPS)
chová se netečně, chce to chvíli trénovat než si člověk zvykne.
3.4! otáčky od/dorazů (standard 2,5); doporučuju řadit před prudkou zatáčkou, nikoli v zatáčce - tento manévr by za jiných okolností prošel - u Jazzu to ale moc nejde, jsou potřeba obě ruce!)
A to nemluvím o kroucení volantem jak šašek při parkování...
BRZDY
* Brzdná schopnost byla zvýšena pomocí větších třmenů kotoučové brzdy vpředu
s přepracovanými vlastnostmi brzdového pedálu zlepšující citlivost – jedovatý, přesto se dají unavit.
* Přední kotoučové brzdy (262mm) s vnitřním chlazením a zadní plné kotoučové (239mm/t=8mm), zadní kotouče se rychle zanáší bordelem (hlavně v zimě)
* ABS + EBD - Elektronický rozdělovač brzdné síly a brzdový asistent
* Všechna tři brzdová světla tvořena LED diodami zvyšující bezpečnost posádky díky rychle nastupujícímu rozsvícení.
* Ruční mechanická brzda přímo napojená na čelisti (nemá malé pakny)
BEZPEČNOST
* Při brždění (sešlápnutím pedálu) a zároveň sepnutých stěračích se přední okno automaticky setře, systém reaguje i na několikanásobné sešlápnutí - oceňuji tuto funkci!
* Krom ACE®, VSA® (Vehicle Stability Assist™) kontrolou trakce je u všech modelů
dodávána šestice airbagů (výrobce TRW): dvojstupňové přední airbagy, boční airbagy umístěné v předních sedadlech a hlavové airbagy podél stropu.
* Airbag na straně spolujezdce může být deaktivován, aby bylo umožněno umístění dětské sedačky obrácené zády ke směru jízdy na přední sedadlo
* Poprvé je Jazz vybaven signalizací zapnutých bezpečnostních pásů pro přední(tlakovými senzory v sedadlech) i zadní sedadla (senzor sledující vytažený pás, nikoli zapnutý???)
* Přední sedačky jsou rovněž vybaveny aktivními opěrkami hlavy za účelem minimalizace rizika poranění krku (během Euro NCAP testu vyšly pouze jako mírně uspokojivé)
* Tříbodové pásy (výrobce Takata Corp.) na všech pěti místech, přičemž pásy na předních sedadlech mají dvoufázové předpínače s omezovači tahu.
# Pihou na kráse jsou pak vysoko položené kotvy zadních bezpečnostních pásů - osoby pod 160cm mají po přikurtování pocit na oběšení - pás jde nepříjemně podél krku a hlavy namísto podél ramene - prodloužená kotva by byla vhodnějším řešením.
* Dva úchyty ISOFIX na levé a pravé zadní sedačce společně s fixovacím ukotvením ve střeše.
* Euro NCAP hodnoceno 5*, na 27.místě ze 40 testovaných vozů (1. VW Golf 6.g)
VARIABILITA INTERIERU
Promotion video (úplně dole) je nanejvýš výmluvné..
*** Zadní Kouzelná sedadla ***
koncept z 1.G Hondy Jazz a City přechází dál…
Nádrž je stejně jako u předchozí verze umístěná pod předními sedadly.
* Nyní už není zapotřebí posunout přední sedačky vpřed, aby bylo možné sklopit sedačky vzadu. Místo toho díky opěrkám hlavy, které téměř splývají s opěradlem zadní sedačky (dělené v poměru 60:40). Při sklopení nedosáhnou na přední sedačky, a to ani v případě, kdy jsou přední sedačky posunuty úplně dozadu.
Výsledná plochá podlaha v tomto režimu měří 1.7m na délku, což je dost pro tři horská kola. Délka nákladu v tzv. dlouhém režimu je ještě větší – posunete-li sedadlo spolujezdce úplně dopředu, sklopíte ho, a získáte nákladový prostor o délce 2,4 m.
* Kufr má v základu díky rezervě (135/80 R15) pouze 340l po hranu okna (i tak jde o nadstandard v této kategorii), menší skládací kočár se však vejde.
** Z vlastní zkušenosti můžu potvrdit, že se mezi přední a zadní sedadla napříč dá bez problému přepravit 94cm LCD TV v krabici, při sklopených sedadlech jsme již 2x v autě nocovaly (o komfortu se ale mluvit nedá).
* Oproti zadním výplním se v předních 1,5l PET lahev nevejde, zkoušeli jsme i variantu „upité“ lahve, to ale nakonec vedlo k tomu, že se spoj plastu roztahoval, po delší době se objevilo zbělání… Nechtěli jsme to pokoušet a tak máme vepředu 0,75l max.
* Potahy předních sedadel se dají sundat a vyprat.
AUDIO
* Integrovaný přehrávač ALPINE, 4x repro, regulace hlasitosti dle rychlosti jízdy SVC (Speed-Sensitive Volume Control) - funguje na výbornou.
* 4x40Wattový AM/FM/CD Audio System
* Přehrává formáty MP3/WMA/ACC (během přehrávání lze prohlížet obsah disku)
* Vstup AUX 3,5mm jack (nejčastěji využívané), kompletní ovládání na volantu.
* Během jízdy v údolích nelze přeslechnout pokulhávající příjem rádia - chrastí a šumí až je to k nevíře - nakonec toto potvrdil i nedávný test.
Pro naše potřeby ale zcela stačí, DRAG DB vyhrávat nepotřebujeme :-)
__________Trochu té profesionální deformace_______________
KLIMATIZACE - A/C OKRUH A TOPENÍ
► Design leader mateřská společnost DENSO Corporation Japan
► Výrobce pro pravostranně řízené vozy (RHD) - DENSO, druhovýrobce pro levostranně řízené vozy (neboli LHD - v mém případě) Keihin Air Conditioning Japan (sesterská společnost Hondy Motor Corporation)
► Kondenzátor - (LHD - SHOWA Thajsko, RHD pak DENSO), na horní hraně je přilepen speciální gumový deflektor zvyšující výkon následně řazeného chladiče díky optimálnímu proudění vzduchu.
► Kompresor (LHD - SANDEN Japan, RHD - DENSO) s variabilním účinkem (podle míry zatížení AC systému podává adekvátní výkon) automaticky odpojitelný při vyšší zátěži motoru (např. jízda do kopce, předjíždění)
► Radiátor neboli chladič (DENSO Airconditioning Japan)
** KLIMATIZAČNÍ JEDNOTKA**
► Jednozónová automatická se samočinným regulátorem otáček ventilátoru.
► Evaporátor (Sanden Aircon JPN)
Přípojení trubkami 5/8“ a 8mm.
--> sensor teploty jádra usazený mezi finy (přesnější vyhodnocení pracovní teploty)
► Medium: stále ještě tetrafluoroethan (HFC 134a, jenž u nových vozů vyrobených po roce 2011 ustoupí přírodě šetrnějšímu mediu HFO 1234yf/Hydro Fluoro Olefin, Tetrafluoropropenu).
► Základní materiál u plastových dílů je PP-TD15 (plněno 15% mastkem, standard v JP), v Evropě se naopak nejvíce používá 20% příměs).
► Fresh/Rec dvířka jsou Systexové konstrukce – plast vstřikovaný do PUR pěny, jeho výhodou je nižší hladina hluku oproti konvenčnímu typu elastomerového těsnění.
FACE/DEF dvířka jsou rotační konstrukce
► Centrální kinematická vačka, Airmix dvířka a sací komora ovládaná tichými servomotory.
► V případě jízdy za Š120, nebo dieselovým vozem je díky absenci uhlíkového filtru nutno zapnout vnitřní cyklus, AUTOSPEED režim je příliš pomalý - cca 5s pro 1 cyklus, nutno zapnout s předstihem!
► Pouze prachový/pylový filtr s 3 výztuhami uložený v praktickém šuplíku (zabraňuje vibracím způsobené nasáváním fanu, samotné vlny jsou příliš měkké, nedrží tvar) – není schopen pohltit venkovní zápachy.
V JP jsou k dispozici rovnou 4 typy filtrů, mimo dealerství Hondy lze již nyní sehnat i kombinovaný s obsahem aktivního uhlí u neoriginálních výrobců (cca 1.100Kč).
► Ovládání soustavy pomocí 2 sdružených ovladačů – pro mě nešikovné rozložení, chce to cvik (většinou sáhnu na ovládání teploty namísto rychlosti větráku) aktuální režim lze sledovat na kulatém LCD displeji - v režimu AUTO uživatel nepozná, jaké množství vzduchu a kam zrovna "proudí". S nástupem faceliftového Jazzu (MY 2011) tomu již tak nebude.
► DEFROST/DEMIST režim – oblíbené tlačítko zajištující okamžité odmlžení (odmrazení trvá dýl) čelního skla, zlepšuje bezpečnost provozu.
► Kvůli ochraně motoru před studenými starty a krátkodobým provozem nespustí systém topení dříve, než dojde k dosažení pracovní teploty (do +5°C cca 1km, při -15°C - 5km) ať už je zvolen manuální nebo automatický režim.
► Chlazení přihrádky spolujezdce se v této výbavě standardně nedodává, přesto její zprovoznění zabere sotva hodinu práce (uzávěr lze použít např. z Fabie I. vložené do záslepky, napojení pryžovou hadicí po odříznutí odbočky průduchu z foukaného plastu.
**AUTOMATICKÝ REŽIM**
► dle nastavené cílové teploty si klima sama řídí rychlost, teplotu a směr proudění vzduchu na základě vyhodnocení 3 senzorů (venkovní-před kondenzátorem, vnitřní kabinový-pod volantem a slunečním - měřící intenzitu záření Q, na palubní desce).
Pokud počítač klimy rozpozná vysoké nároky na "vychlazení" interiéru (např. vnitřní teplota je 45°C, venkovní 35°C a vnitřní chce uživatel docílit 25°C) pak se cirkulace vzduchu přepne na vnitřní okruh, dochladí menší množství vzduchu a posléze se přepne zpátky na venkovní režim s dochlazováním nasávaného vzduch.
**POLOAUTOMATICKÝ REŽIM**
► zákazník má volbu vlastního natavení rychlosti, teploty a směru proudění vzduchu.
ŠRÁMY A KARAMBOLY
Karamboly se nám za zimu 2009 i při intenzivním ježdění naštěstí vyhnuly.
Se šrámy je to už horší:
* Odcizené 4 poklice na autě v hodnotě 15.684Kč, viz záložka č.3 NOVINKY
na e-bay je k dostání kopie bez H-loga za 1.100Kč včetně dopravy – fakt paradox! (viz foto složka)
* U kliky PZ dveří nechal Zorro svůj „podpis“
* Přední nárazník nám už stačil někdo trefit, nejspíš při parkování, sedřený lak jsem opravil korekční barvou (dovezenou z JP) na drobné oděrky.
* UPDATE Říjen 2010
při průjezdu Chorvatskými okreskami jsem byly zasažení smrští šutrů (od nárazníku, čelního a bočního okna a dveří až dozadu) když silničáři prováděli sekali motorovou kosou pangejty bez ohledu na provoz - zkuste se s nima hádat a žádat náhradu škody! :-(
ZÁRUKY-GARANCE
* Standardní záruka 3 roky/100.000km na vady materiálu a výrobní vady
* Koroze povrchu vozidla 3 roky
* Prorezavění vozidla 12 let (blatníky, kapota, víko kufru, dveře, podlaha, motorová přepážka, podběhy, střecha, sloupky, přední a zadní podélné nosníky, prahy)
* Koroze podvozku 10 let (ramena zavěšení kol, nosníky zavěšení kol, hnací hřídele, brzdové potrubí, palivové potrubí a nádrž)
* Výfukový systém 5 let (sběrné potrubí, tlumiče výfuku, katalyzátor)
* Koroze skeletu vozidla 6 let
* Honda Assistance - 3 roky, bezplatná asistenční služba je poskytována na území aktuální platnosti zelené karty 24 hodin denně, 7 dní v týdnu.
CENY NÁHRADNÍCH DÍLŮ A SERVISNÍCH PRACÍ
Obecně lze říct, že v tomto segmentu vozů patří mezi nejvyšší.
* Originál ploché poklice na kola (byly mi ukradeny) 4x3.921= 15.684Kč!
* Originál poklice s dírami na šrouby z Hondy CITY 4x1.990= 7.960Kč
* Průměrná normovaná hodina servisní práce: 700Kč (nadprůměr v této kategorii)
* Spojka komplet =14.200Kč; 11.000Kč díly, 4.5h práce.
* Zadní nerezový tlumič výfuku = 7.500Kč
* Přední brzdové destičky = 2.450Kč
* Přední světlomet = 7.200Kč
* Čelní okno = 10.650Kč
* Přední nárazník 12.190Kč bez práce
* Zadní nárazník 10.600Kč bez práce
* Přední blatník 3.990Kč bez práce
* Filtr klimatizace 1388Kč!!!!!
* Pryžová lišta stěrače 650mm - 340Kč
* Stěrač předního okna 350mm - 302Kč
* Vzduchový filtr (sání) - 375Kč
CENY PŘÍSLUŠENSTVÍ
astronomicky vysoké, na to že jde o kategorii MALÝCH vůzů, nerozumím téhle politice Hondy.
BUDOUCNOST MODELU
* Po malém úspěchu modelu FR-V nahradí jeho místo příští generace Hondy Jazz, jež by měla zase o kousek v rozměrech nárůst, přibude hybridní technologie IMA po úspěšním zařazení ve verzi CIVIC sedan, Insight a CR-Z.
* Update Říjen 2010
Jazz Hybrid představen na pařížském autosalonu.
* Facelift se očekává v roce 2011.
OCENĚNÍ
# 2009 Auto roku Řecko
# 2009 Vůz s nejnižší ztrátou hodnoty, U.K.
# 2010 Nejlepší kup, hatchback, U.S. News & World Report
# 2010 Top 10 Cool new car pod 18.000 dolarů dle Kelley Blue Book
http://www.kbb.com/car-news/all-the-latest/coolest-cars-3
# 2010 Top 10 Green car dle Kelley Blue Book
http://www.kbb.com/kbb/green-cars/articles.aspx?BlogPostId=1794
# 2010 Top 10 Nejpozoruhodnější vozidla dekády a TOP doporučených vozů ke koupi dle www.edmunds.com
ROČNÍ PRODEJE MODELU HONDA JAZZ-FIT II.G v ČR versus Japonsko
# 2009: 330ks - 157.324ks
# 2010: 187ks - 185.439ks tomu říkám rozdíl :-)
Silné stránky
Klame tělem - neuvěřitelná variabilita interiéru předchozího Jazzu vypilovaná k dokonalosti s trochou přidaných inovací navíc.
► Pružný a ochotný motor i při plném osazení vozu
► Celkově nízká spotřeba paliva
► Luxusní spotřeba srovnatelná s dieselovými motory, nízké "povinko"
► Pákové ovládání opěradel sedaček namísto nekonečného kroucení kolečkem, víčko nádrže na straně řidiče
► Skvěle padnoucí tvarování výplně dveří, kam se loket krásně uvelebí
► Diodové lampy - super účinné hlavně při brždění, nevídané v této třídě.
► Boží volant, jež si Civic 8G nenechal pro sebe :-)
► Krátké dráhy řazení s velmi přesným vedením
► Zrcátka v laku s integrovaným blinkrem, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná.
► Skvělěj rejd a manévrování při parkování s výborným výhledem vzad.
► Spoustu asistečních a ochranných systémů.
► Kompletně zakrytovaný spodek vozu
► Skrytá koncovka výfuku
► Trojblik směrovky na 1 ťuknutí.
► Odpočívadlo na levou nohu (death pedal)
Slabé stránky
► Zadní náprava s vlečnými rameny a zkrutným stabilizátorem namísto multilinku (nervózně poskakující náprava při přejezdu příčných nerovností)
► Vzhledem k typu podvozku/pneumatik, výšky a tvaru karoserie není určen k závodění ve vyšších rychlostech mírně "plave" – nutno přizpůsobit styl jízdy
► Tvrdé plasty palubní desky a výplní dveří
► Nemožnost výběru čalounění (líbí se mi víc z nižší výbavy Trend)
► Přední okna v částečném stažení na nerovnostech "drnčí"
► Odlesky palubní desky v čelním skle
► Mizerný příjem FM rádia
► Cvakající relé spínače cyklického stírání čelního okna
► Poddimenzované kotvy bezp.pásů na zadních sedadlech (osoby pod 160cm se mohou na pásu pomalu oběsit)
► Ceny dílů, příslušenství a servisní hodiny
**DROBNOSTI JEŽ BY PŘIŠLY VHOD POKUD BY BYLY VYLEPŠENY**
► Možnost ponechat svítit jednu stranu obrysových světel
► Možnost dotáhnout okna klíčkem ve dveřích (anebo jiným způsobem), pokud je zapomenu zavřít po vystoupení z vozu.
► Automatické stahování okna spolujezdce (oproti řidiči s AUTO modem nemá pojistku proti přiskřípnutí ruky, Honda nejspíš spoléhá na duchapřítomnost řidičů)
► Krycí čirý plast budíků i zadní černý plast kufrových dveří odolný vůči poškrábání při stírání prachu – fakt průšvih
► Krátký anebo sklopný klíček (současný "nanuk" je přežitkem doby)
► Větší hlavice řadící páky ("golfový míček" není ideální volbu)
► Lepší výhled vpřed pro vyšší postavy – vhodněji umístěné zpětné zrcátko (nyní je zhruba v 1/4 výšky zorného pole)
► Standardní-evropský zvuk klaksonu bez příplatku/přestavby -> s „mik-mik“ tónem si respekt rozhodně nevybuduju :-)
plánuje se výměna za příplatkový originál Honda klakson „evropského“ tonu.
http://www.honda.co.jp/ACCESS/fit/osusume/eurohorn.html, výsledek během dubna.
► Chlazení přihrádky již v základu – není standardem – naštěstí se dá zprovoznit.
► Barevná jednotnost podsvícení palubovky:
oranžových budíků, bílo-šedé tlačítka a displej radia s klimatizací společně se zelenými tlačítky (okna, VSA, zrcátka..) mohli ponechat původní bílé (GD), anebo sjednotit s americkými (modré)
*UDPATE / Říjen 2010*
Nově příchozívší Jazz Hybrid má již modře podsvícené budíky i display radia
► Možnost ztlumit podsvícení komplet CELÉ palubovky-nejen budíků.
► Osvětlení přihrádek spolujezdce (nutné rozsvítit stropní světlo, to má ale nízkou účinnost) do budoucnosti přidělám diodové osvětlení
► USB, iPOD interface pouze za příplatek?
► 12V zásuvka v zavazadlovém prostoru
► Systém stop&start
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Potíže spíše přibývají, jejich řešení se zdálo v nedohlednu.
Vše vyústilo ve schůzi se zástupcem Hondy ČR.
Dialog byl červenci 2010 navázán a i řešení se postupně nacházela.
Jak už bylo v záložce *NOVINKY* napsáno, servisní úkony se mi zdají neúměrně vysoké v porovnání s Hondou ve Frýdku o které píše
Marceb. Dle vyjádření HČR - úměrné kupní síle v jednotlivých regionech.
PŘEHLED REKLAMACÍ - závažné i nezávažné (dle mého soudu - na jednoleté auto až příliš!)
* Díra v LZ podběhu/2009 **OPRAVENO**
- nedostatečná technologická úprava antikorozním materiálem, objevuje se skoro na každém 3.voze
- řešeno vytmelením a nástřikem dutiny po domluvě s dealerem.
* Odstátá hrana krytu B-sloupku dveří řidiče-hluk/2009 **OPRAVENO**
- řešeno seřízením závěsu dveří --> tento zásah následně způsobil zatékání do interieru!
* Drncající přední okna - vůle v gumové uložení/2009
- překontrolován systém, dle slov dealera tomuto stavu nelze zabránit z důvodu zvoleného konstrukčního řešení - tím ale naopak sám poukazuje na reklamovatelnou položku - nevhodné technické řešení
#ČERVENEC 2010: stanovisko HČR - okna vykazují vůle ve vedení v porovnání s jinými vozy, nepovažují však za závadu, avšak charakt. daného konstr. řešení
- bude řešeno výměnou oken
#ŘÍJEN 2010: prozatím vyměněno okno řidiče, vůle se snížily, účinnost se teprve prokáže
#BŘEZEN 2011:
zlepšení se neprokázalo, navíc sitauaci zkomplikovala záležitost ohledně vypískování VIN kodu na nové okno, po dohodě v servisu vrátily původní okno i s VIN kodem.
* Hlučný doraz okna/2009
- Vyčištěné a namazané gumy (odstranění zátěže motoru -> redukce přítlačné síly)
#ČERVENEC 2010: stanovisko HČR - v porovnání s jinými vozy vykazuje obdobné vlastnosti - zamítnuto.
* Poškozený kryt ovladačů oken/2010
při opravě výše uvedeného problému "profesionálové" z Hondy použily na demontáž krytu a obložení dveří plochý šroubovák, čímž díl znehodnotily (vytlačily díru)
#ŘÍJEN 2010: kryt nahrazen novým dílem
* 3mm spára lišty okna na dveřích řidiče/2009 **OPRAVENO**
* Hlučný poslední tlumič výfuku/2009
zní to jako foukání do poloplné lahve - možná větší množství kondenzátu z krátkodobých tras - neřešeno.
#ČERVENEC 2010: stanovisko HČR - v porovnání s jinými vozy vykazuje obdobné vlastnosti - zamítnuto.
* Manžeta řadící páky sklouzává cca 1cm pod hlavici/2009
- prvně opraveno
- po druhé odmítnuto s odkazem na vozy v showroomu
#ČERVENEC 2010: stanovisko HČR - v porovnání s jinými vozy vykazuje obdobné vlastnosti - zamítnuto.
* Rezavá matka na stabilizátoru podvozku/2010
- podmět s ohledem na umožnění demontáže při případné opravě
- odmítnuto dealerem
#ČERVENEC 2010: stanovisko HČR - záruka na korozi se nevztahuje na podvozkové součástky, preventivně však bylo ošetřeno
* Zasekává se kinematika sací komory klimy/2010
Při změně režimu sání vzduchu z vnitřního okruhu na sání z venčí a zároveň rozehřáté palubní desky dochází k sevření dílů. Ty se zaseknou a po překročení kroutícího momentu se uvolní - kinematika cvakne
- odmítnuto dealerem, z důvodu neprokázání během testu
#ČERVENEC 2010: stanovisko HČR - zvuk se nepodařilo reprodukovat (interier nebyl rozehřátý) - po společné diskusy zajistím
tlumící podložkou, kterou dodám. Následně zaslané video zobrazující problém byl přijat jako důvod pro řešení.
#ŘÍJEN 2010: podložka nainstalována, účinnost se teprve prokáže
#BŘEZEN 2011: doposud bez problémů
* Vrzající palubní deska, v pravém rohu u spolujezdce/2010
na nerovnostech se ozývá skřípání
- při testovací jízdě s dealerem se neprojevilo, v případě přetrvávajících potíží nabídli možnost následného řešení.
#BŘEZEN 2011: vrzání je čím dál znatelnější, během g.p. nezjištěna závada.
* Vrzající sedadlo/2010 **OPRAVENO**
při průjezdu zatáčkami se ozývá skřípání kolem sedadla
- při testovací jízdě s dealerem se neprojevilo
- následně jsem příčinu našel ve spoji bezpečnostního pásu se zámkem.
#ŘÍJEN 2010: oprava, zlepšení se teprve prokáže.
#BŘEZEN 2011: doposud bez problémů
* Koroze přední motorové příčky/2010
při odkrytí přední mřížky jsem objevil korozi - viz galerie
- po kontrole dealerem byla koroze navíc objevena na pravém nosníku. Toto bylo zaprotokolováno a vyfoceno, termín opravy bude někdy v srpnu 2010
#ČERVENEC 2010: stanovisko HČR - koroze bude odstraněna v rámci záruky.
#ŘÍJEN 2010: koroze odstraněna, příčka nalakovaná, účinnost se teprve prokáže během zimní sezóny
* Skřípe přední náprava/2010
při otáčení volantem s nohou na brzdě se z podvozkové části ozývá křupání (připomíná houpání dřevěného korábu)
#ČERVENEC 2010: stanovisko HČR - při testu se zvuk nepodařilo reprodukovat, následně zaslané video zobrazující problém byl přijat jako důvod pro řešení, podezření padá na hornim ulozeni McPhersonu.
#ŘÍJEN 2010: podvozek bez vůlí, pokud bude i nadále přetrvávat tento stav, odstraní se během jarní garanční prohlídce.
#BŘEZEN 2011: doposud bez problémů, uvidíme po přezutí na ALU kola.
* Nedostatečná těsnost gumového těsněnní LP dveří/2010
při cestě do Chorvatska během deštivého dne mi začalo cosi kapat na levou ruku - při zpáteční cestě již nikoli - projednám s dealerem
#ŘÍJEN 2010: seřízen závěs dveří, účinnost se teprve prokáže
#BŘEZEN 2011: doposud bez problémů
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Askoti z Liberce - dokud člověk kupoval (auto, doplňky) tak spokojenost nejvyšší.
Když ale došlo na reklamace....
... Změnil jsem lokál, měl jsem se více
zaměřit na reference - hold můj problém...
Dodatečná výbava
► Zástěrky předních a zadních kol (pro někoho trapnost, pro mě účelnost)
► Decentní ochranné lišty dveří (z Fabie I.)
► 1kg práškový hasicí přístroj
► LED diodové žárovky namísto 5W celoskleněných žárovek
► VIN kód na všech 10 oknech
► Originální loketní opěrka
► Ochranná folie (e-bay) všech nášlapných hran dveří - namísto lišt
► Originální přední gumové koberce
► Originální kit na opravu autolaku
► Doplněna výbava autolékárničky dle vyhlášky MDČR č. 283/2009 Sb.
► Lopata na sníh
► 15" ALU SPARCO (divize OZ) Rally White, 7.5kg, pojistné šrouby, středící kroužky, krytky
Novinky v recenzi
Honda postaví fabriku na Jazze v Mexiku
http://www.hondaclub.cz/default.aspx?a=2488
3.garanční prohlídka
V půlce března jsem absoloval 3.prohlídku na 30.500km:
Počítač ukazoval na B7 - tj to samé co předloni plus výměna brzdové kapaliny.
Níže bych chtěl názorně porovnat obě prohlídky:
2.garančka
Olej Helix, vlastní: 720Kč
Filtr oleje: 370Kč
Podložka: 162Kč
*1)Výměna Oleje a filtru: 284Kč
Dolití ostřikovačů: 97Kč
Servis 2,9Nh: 2.053Kč
Filtr, vlastní 2*): 0Kč
Výměna kabin. filtru 3*): 212Kč
__________________________
Celkem 1.:A, B1: 3.305Kč
Celkem 2.:A, B2: 3.898Kč
Pozn.: Servisní úkony za položky A, B + čištění brzd 2,9Nh
V servisní knize uvedeno 0,3Nh olej a 0,6Nh za "A, B"
3.garančka
Olej Helix, vlastní: 720Kč
Filtr oleje: 370Kč
Podložka: 246Kč
*1)Výměna Oleje a filtru: 312Kč
Filtr oleje: 380Kč
Dolití ostřikovačů: 41Kč
Servis 2,9Nh: 2.262Kč
Brzd.kapalina DOT4 0,25l: 218Kč
__________________________
Celkem 2.:A, B2: 3.898Kč
Celkem 3.:A, B7: 4.549Kč
1*) Nerozumím tomu, proč si za výměnu oleje v 2. případě naúčtovaly 0,4Nh? Že by "daň" za vlastní materiál?
Při první garančce mi auto umyli a vyluxovali, při 2. a 3. prohlídce již nikoli..
Zasekávání kinematiky sací komory přetrvává, bez efektivní opravy, koroze přední příčky pod nárazníkem se po 1,5roce opět objevila, Honda argumentovala těmito potíží trpí více vozů (ostrá hrana bude bez zásahu i po přelakování stejně korodovat), palubovka čas od času povrzne, Hondě se do opravy moc nechce - riziko zhoršení stavu.
Letošní zimu jsem sice přežil bez újmy na silnici avšak karambol se přihodil při couvání do garáže - odřený pravý bok zad.nárazníku a zástěrky. Šrámů na předním nárazníku, A-sloupcích a čelním sklem od odlétajících kamínků neúměrně přibývá. Při dodržování zákl.pravidel jsem neměl problémy se startování během letošní tuhé zimy.
Motor mi dělá radost, škoda té poddimenzované převodovky a průměrnému podvozku, větší hlučnosti v interiéru, jinak by to byla pecka
Maximálka 200km/h je možná ale dlouho ji neudržíte - zasáhne omezovač, konstantně se dá udržet 190km-h při spotřebě 9,5l/100km (měřeno na vzdálenosti 140km na něm.dálnici)
....ale jinak spokojenost
Pár fotek z Kyota
Mimo fotek chrámů jsem pořídil během prvního týdne listopadu v ulicích japonského Kyota i pár fotek Hondy Jazz - alias Fit. Jezdí jich tu mnoho, určitě víc jak u nás, stačí se podívat na prodeje.. Barvy jsou ale po většinou nevýrazné - šedá, stříbrná, bílá perleť, občas žlutá a zelená..
Recenze faceliftového Jazzu
http://www.auto.cz/test-honda-jazz-1-4-i-vtec-v-rytmu-reggae-61429
Přestavba chlazení přihrádky
Po delší odmlce přidávám několik fotek z proběhnuté přestavby chlazení přihrádky spolujezdce.
Postup je jednoduchý - u dealera objednat na počkání otevřený ventil 77506-TF0-G00ZA BASE VALVE LH z Honda katalogu - viz exploded výkres. Cena kolem 400Kč. Zároveň je potřeba si sehnat od Hondy pokud možný související spojovací prvek (koleno), nebo jinou náhradu (gumovou hadici) jež bude především držet na zaslepené odbočce pravé ventilace dveří.
Po otevření spodní přihrádky (jako u výměny filtru - viz servisní knížka) strčte ruku směrem vzhůru - nahmatat aretace krytky, zatlačení ku středu ji vyjmout.
Poté velmi ostrým nožem, nebo horkou pájkou odstranit zaslepenou odbočku (raději menší kus, ubírat lze pak snadněji).
Následně nasunou spojku, zaaretovat ventil do kastlíku a poté spojit s ventilem.
Práce trvá cca hodinu, když máte vše připravené a pečlivě odzkoušené.
1. servis autoklimy
Dva a čtvrt roku od zakoupení vozu jsem zašel na nezávislý servis autoklimy poté, co se zápach v interieru slušně projevoval a účinnost chlazení klesala.
Dle manuálu mělo být v okruhu 425±25g media R134a.
Překvapením byl výsledek 190g a téměř žádný PAG olej?
58% únik mi příjde slušně vysoký...
Alespoň máme na léto auto připraveno, teď ještě zkontaktovat Hondu probrat s nimi tento jev..
Nemůžu si pomoc, ale opět mi "profesionál" z liberecké Hondy nahrál na smeč!: Pane servismane - ještě si stojíte za svým názorem, že je klima hermeticky uzavřený systém a tudíž není důvod řešit množství media?
...už by bylo na čase, abyste navštívil nějaké interní školení, o kterém se Honda na svých stránkách zmiňuje:
http://auto.honda.cz/o-honde/novinky.html/63_345-aktualita/5
2. Garanční prohlídka
Tento pátek jsem absoloval 2.prohlídku na 22.060km:
Počítač ukazoval na B2 - tj to samé co loni plus filtr klimy.
Níže bych chtěl názorně porovnat obě prohlídky:
1. garančka
Olej Helix 4l: 2.194Kč
Filtr oleje: 370Kč
Podložka: 162Kč
Servis 2,9Nh: 2.053Kč
_________________________
Celkem A, B1: 4.779Kč
Pozn.: Servisní úkony za položky A, B + čištění brzd 2,9Nh
V servisní knize uvedeno 0,3Nh olej a 0,6Nh za "A, B"
2.garančka
Olej Helix, vlastní: 720Kč
Filtr oleje: 370Kč
Podložka: 162Kč
*1)Výměna Oleje a filtru: 284Kč
Dolití ostřikovačů: 97Kč
Servis 2,9Nh: 2.053Kč
Filtr, vlastní 2*): 0Kč
Výměna filtru 3*): 212Kč
__________________________
Celkem A, B1: 3.305Kč
Celkem A, B2: 3.898Kč
1*) Nerozumím tomu, proč si za výměnu oleje v 2. případě naúčtovaly 0,4Nh? Že by "daň" za vlastní materiál?
2*) Filtr běžně stojí 1.388Kč (když uvážím, za kolik jej Hondě prodáváme, mazec....)
3*) 20minut na výměnu? Do 1 minuty do zvládne i amatér, v servisní knize je uvedeno 0,1Nh.
Jak je vidno, pokud si člověk zařídí vlastní materiál, dá se významně ušetřit, co ale odlišuje AskotMB od ostatních je 1,4Nh navíc u čištění brzd.
Při první garančce mi auto umyli a vyluxovali, při 2. prohlídce již nikoli...??
Za ten 2.rok auto již nějak zvšednělo, většina problémů krom dorazu oken a vrzání palubovky zmizela, spotřeba je přímo úměrná vzdálenosti a stylu jízdy. Čím kratší, nebo agresivnější tím leze spotřeba nahoru.
Při ostré jízdě (v délce 50km), rychlost 160-190kmh se spotřeba vyhoupne k 10l - udržet v auto v jízdním pruhu je pak fakt fuška.
Letošní zimu jsme přežily bez újmy, i když byly momenty, kdy tomu moc nechybělo. Šrámů na předním nárazníku od odlétajících kamínků neúměrně přibývá. Stále zlobí 2.stupeň když je motor studený. Co se týče tepelného výkonu klimy bych uvedl, že je spíš uspokojivá - čekal bych víc.
Reproduktor ve dveřích řidiče dostává pěkně na frak - při nastupování, vystupování se z bot dostává do mřížky bordel - bláto a již tam zůstává.
....ale jinak spokojenost - samozřejmě :-)
Prodejní výsledky za rok 2010 v ČR versus Japonsko
http://www.auto.cz/cesky-trh-v-roce-2010-nejprodavanejsi-male-vozy-53989
Oproti hospodářské krizi roku 2009 kdy se prodalo 330ks(v Japonsku pak 157.324 ks), došlo k radikálnímu poklesu prodeje Hondy Jazz v roce 2010 na celkových 187ks (Japonsko 185.439 ks!).
Jednak byla pobídka Cicivů zajímavější a taky musíme přihlédnout k nástupu II.G Hondy City která na podílu ubrala 87ks.
Uvážím-li, že v ČR máme 27 dealerství, tak na 1 z nich vychází necelých 7ks za rok!
Pane Poliči: ještě jste názoru, že jich prodáváte "MRAKY" a jen já si furt stěžuju? .....někdo tady pěkně krmííí.......
Honda Fit (Jazz) již jako facelift
http://www.auto.cz/honda-fit-a-hybrid-omlazeni-japonsky-trh-52123
Krom příchodu HYBRIDu nabízí předělaný přední nárazník, novou mřížku, zadni světla, sjednocení barvy podsvícení budíků a ukazatelů včetně širší nabídky barevného zpracování potahů
Hluk z kufru odstraněn
Po delším čase jsem odstranil "drncání" plata kufru (servis se k tomu neměl). Problém byl hlavně v místě kontaktu plata s obloukem krytu motoru zadního stěrače, dodatečně jsem pořešil i pryžové dorazy (6ks) součástí plata. Ve všech případech nalepením EPDM pěny v tlouštce 20x10x3mm. Spokojenost nejvyšší! :-)
Už zbývá jen palubka na straně spolujezdce.....
Honda Jazz nejen v losím testu - 09/2010
Magazín AUTO MOTOR A SPORT - podrobil 10 nejprodávanějších malých vozů serii testů (zrychlení, brzdění, spotřeba, variabilita, výhled, manévrování...)
kde v losím testu dle metodiky VDA vyšel jako nejhorší (při deaktivovaném ESP=VSA), naopak v testu účinosti světlometů (výrobce STANLEY) se umístil na 2.místě.
V konečném součtu pak na celkovém 5.místě
Hybridní Jazz potvrzen
http://news.auto.cz/nove-modely/honda-jazz-hybrid.html
Hlavní rozdíly:
Modře podsvícené budíky a display, sjednocená palubní deska, tlačítko ECON vedle VSA a sklápění světel, pohon IMA s rekuperací kinetické energie, rámeček displeje klimatizace v chromu, lišta zadního stěrače v chromu, nový nárazník s mřížkou, zelený lak, přepracované světlomety, čiré zadní svítilny, zmenšený kufr z 340 na 300l (prostor vpravo kolem podběhu uzavřen krytem)..
Chorvatsko 2010 - spotřeba 4,8l/100km
Máme za sebou další dálkový trip - tento rok mnohem náročnější podmínky. Vyjeli jsme na večír. Průměrná rychlost 84km/h.
Zastavily jsme pouze v Rakousku natankovat 20l, jinak se furt jelo...
Celkem 15h jízdy, popojíždění v kolonách (včetně klimy - mlžilo se okno, pak pařák), ČR-déšť (dálnice, okresky, venku 15°C), Rakousko-déšť (dálnice), Slovinsko-déšť (okresky, 17°C), Chorvatsko-slunečno (dálnice, venku 23-30°C). Poprvé dálka s hliníkovými disky - oproti plechům i menší spotřeba.
Pozitivem je i živost motoru (podřazoval jsem z 5.stupně jen v případě nutnosti rychlejšího předjíždění do kopce, jinak vůbec), co mě ale více potěšilo - rozdíl mezi EKONOMICKOU jízdou a SVIŽNOU jízdou činil pouhých 0,5l/100km.
Koroze na přední příčce a pravém nosníku!
Je to až k nevíře, ale již po 1. roce se na Jazzu objevila koroze (podotýkám že jde o Japonce, ne Číňana)- viz fotogalerie.
Na korozi jsem přišel při namátkové kontrole po jednom článku Honda Civic 8G po 100.000 km (taktéž na to trpěl). Překvapení bylo veliké, především proto, že je auto garážované a při březnové garanční prohlídce bylo posouzeno jako OK (technik by musel odstranit mřížku, to ale dle Hondy nemají v manualu kontroly)
Po následné reklamaci mi bylo sděleno, že byla objevena i na pravém nosníku. Po dovolené odevzdávám auto na opravu - tak jsem zvědavej... :-(
Letní obutí - Jazzik už není "nahatej"
Už bylo na čase, po dlouhém hledání jsem vybral 15" ALU kola - nejsem masochista alá 16, bo 17 palců - zuby a ledviny chci mít ještě dlouho! :-D
SPARCO RALLY WHITE (divize OZ Racing), váha 7.5kg, středící kroužky (63.4 -> 56,1), pojistné šrouby, zkrácené chromované ventily, to celé zakryté pokličkou. V límci je pak modrá linka. V kominaci s tyrkysovou barvou karoserie paráda - hlavně za mírného deště - dost efektní.
....jen to čištění je peklo..
Něco pro spořílky :-)
http://www.tipcar.cz/honda-jazz---je-nova-generace-uspornejsi--3881.html
Honda Jazz Si: sporťák pro Británii
http://www.hondaclub.cz/default.aspx?a=2016
1.ROK s JAZZikem - garanční prohlídka po 11.670km
Po roce užívání se ozval palubní počítač s kontrolou položky *B*
což obnášelo olejový filtr + olej Shell(??ne Honda??) Helix Ultra 5W-40 s podložkou za 2,730Kč(!)
K tomu kompletní kontrola podvozku, brzd: jejich vyčištění a promazání kluzných částí, náplní, řízení, pneu, palivových trubek a spojů, světel, náplní, stěračů, výfukového systému, ručky, koroze a na závěr zkušební jízda.
Za tyto úkony si napsali 2,9Nh za dalších 2.053Kč, tedy celkem úctyhodných 4.783Kč
Jako bonus "zadarmo" mytí+voskování karoserie s umytými gumovými podlážkami a vysátým interierem (motorový prostor nemyli)
Když k tomu připočtu splátky a parkování v domě - drahej luxus na takový škvrně! :-(
Vše ostatní ohledně užívání vozu během roku najdete v přepracované recenzi a v záložkách **NOVINKY**
Recenze AUTO 7
Test malých MPV v trojlístku Honda Jazz, Nissan Note a Kia Venga opět potvrdil kvalitu tohoto vozu, kde získal 9/10 bodů.
KLADNĚ ohodnotily motor, spotřebu, převodovku, celkovou agilnost, zpracování interieru, slušný prostor pro pasažéry i řízení.
NEVÝHODOU byl menší kufr, ztížené ovládání klimy při řízení(rozložení ovladačů)
Výsledky britské analýzy propad ceny, opotřebení vozů
Dle britské studie zahrnující 300 modelů ročních vozů s proběhem 16.000km se v první 40-tce objevilo až 35 malých a levných aut.
V první desítce pak výhradně malá vozidla, 7 z nich japonských.
Vozem který ztrácel svoji hodnotu nejméně byl vyhodnocena Honda Jazz GE6.
Za rok provozu ztratila jen 12,5% z prodejní ceny.
Denně to vychází cca na 125Kč.
Jeden z pouhých 330 prodaných vozů
Dle poslední statistiky prodejů za rok 2009 se celkem prodalo pouhých 330 vozů s názvem Jazz/GE6
http://news.auto.cz/statistiky/fusion-fabia-cesky-trh-v-roce-2009-male-vozy-prvni-s-obrovskym-propadem-dovozovou-jednickou.html
Honda Jazz Tuning Contest 2009
Mezi posledními fotografiemi naleznete několik povedených kousků z proběhnuvšího veletrhu v Jakartě 5.-8.11.2009
Souhrn - 10.000 km
Tak už to máme taky za sebou :-)
po motorové stránce uspokojivé i když bych od 73kW čekal víc, doposud tankujeme obdobnou alternativu Carreru 95 od OMW, 50% pojezd po městě do 4km, 50% dálky - celková kombi spotřeba 5,7l/100km..
Zima:
► studený vzduch motoru svědčí - výrazněji táhne.
► uložení okna řidiče v mrazu tuhne, to pak po stáhnutí na 2cm po nerovnostech drnčí - poptám v Hondě, co by s tím vymysleli?
► trysky ostřikovačů jsou chladem omezené, snížená účinnost
► zadní okno je turbolentním vířením neustále zahnojené
► v chladu do 5C nemá klima problém zatopit již po ujetí 1,5km, spotřeba pak činí do 6,7l/100km
► v mrazu však tepelný výkon klimy radikálně klesá (dnes -17C), spotřeba pak při pojezdech vyskočí až na 8,7l/100km
► VSA (ESP)zasahuje do řízení víc než by mi bylo milé (při driftování ručkou nutno vypnout atd..), naopak na zpátečku anebo do zatáčky bez nohy na plynu se tváří netečně, nevidím tedy jeho přínos až příliš přínosný, Škoda Yeti je v tomto ohledu mnohem dál...
Další dálkový trip, tentokrát směr Inbruck
Vytáhli jsme Jazzika na výlet k zámku Neuschwanstein poblíž Německo-Rakouských hranic.
Najeto 1.301km/ průměrná rychlost 84km/h, spotřeba 5.3l/100km dle PP ve dvou lidech bez použití klimy. Na zimní období to docela ušlo. Pár fotek - viz album
Podzimní prohlídka
Vůz zkontrolován, připraven na zimu.
2l nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů příjdou vhod,
dveře řidiče seřízeny tak, aby lícovali (byly mírně odtažené, aerodynamický hluk)
Honda zvažuje výrobu Jazzu v USA
http://news.auto.cz/aktuality/honda-zvazuje-vyrobu-jazzu-v-usa.html
Přezuto na zimáky
Zima zaklepala na dveře, dřív, než bych čekal a tak nové botičky Uniroyal MS 66 plus 175/65 R15 84T putovaly na Jazzíka
Výroba Jazzu nyní i v anglickém Swindonu!
http://news.auto.cz/nove-modely/honda-jazz-evropska-vyroba-zahajena-v-anglickem-swindonu.html
Pořízeny gumové koberce na zimu
Tak už jsou namontovány originální přední gumové koberce 08P18-TF0-610, k mému překvapení MADE IN POLAND? Kvalita 99% drobné nedostřiky - bubliny. Společně se 4 kusy náhradních aretací jež jsou normálně součástí pevného koberce.
Chorvatsko-spotřeba
Po Chorvatsku ve 2 lidech s plným kufrem krámů najeto 2.500km při spotřebě dle PP 5.0 l/100km, skutečně slušný výkon, bez nutnosti podřazovat - spokojenost nejvyšší!
Pojišťovna potvrdila uhrazení škody
po bezmála týdenních peripetiích ohledně krádeže poklic pojišťovna potvrdila jejich uhrazení.. Tak jsem zvědavej..
Díra v PZ podběhu opravena
.
Krádež - odcizeny kryty kol
Dnes ráno jsem zjistil nemilou věc - někomu se zalíbily originální poklice.. :-(
Šok ale nastal ve chvíli, kdy si Honda řekla za 4ks nových neuvěřitelnou částku 15.684Kč!!! Neuvěřitelná zlodějna na obou stranách - zloděje i prodejce...
Navýšení cen se projevilo
http://news.auto.cz/cesky-trh/mpv-kombi-prehled-cen-novych-aut-ceskem-trhu-mala-a-crossovery-cerven-2009.html
Rozporuplný výsledek Euro NCAP: 4* nebo 5*
Tak už jsme se dočkali, máme tu výsledek crash testů a mé osobní pocity čeho bych se moh v jazzině bát se jen potvrdily! ;-\
Doufám, že COOL nikdy nepotkám, zadek mi nebude chtít nikdo políbit (posledně to pekelně bolelo a to jsem nejel ani 30kmh), nechtěl bych se vysmeknout ze sedačky jako ten panák v testu a při čelním nárazu doufám, že stihnu nohy včas uklidit :-(
Pro porovnání viz obrázek výsledku testů předchozí a současné Hondy Jazz.
Instalovaná originální loketní opěrka
Už je to tu, Comfort s komfortem jak má být! :-)
Ještě pořídím černé plastové nábytkářské záslepky na zápustné hlavy vrutů, ať je to pěkně "začištěný".
První měsíc spolu :-)
► Už je to tak, první měsíc spolu, už mě to ale případá celou věčnost 1500km za sebou..
► Dle článku auto.cz --> http://news.auto.cz/statistiky/fusion-fabia-cesky-trh-v-breznu-2009-poradi-malymi-a-dlouho-nic.html
jeden z 37 majitelů v měsící březnu
► Odstraněn rámeček pro RZ -- vypadá to teď líp
► Test ekonomické jízdy:
délka cca 20km okreska téměř stále přímým směrem bez stoupání, 50% z toho skrz vesničky, spotřeba 2,5l/100 km,
pak okresky 40km včetně velkých stoupání a klesání rychlost do 80kmh spotřeba 3,7l/100 km takže jsem stále více překvapen, hurá do Chorvatska :-)
Spotřeba, najetý první tisící kilometr
Na cestě na lipský autosalon změřena spotřeba na 5.stupeň při obsazení vozu 3 lidmi:
*mimo město:
rychlost 90-100km/h, najeto 180km, průměrná spotřeba dle PPC- 4,6l/100km
*dálnice:
rychlost 130-140km/h, najeto 480km, průměrná spotřeba dle PPC- 5,5l/100km, dle plnění nádrže pak 5,7l/100km
Leptání VIN
všech 10 oken, zaneseno do registru
20.3.2009 - RZ a emisní plaketa, trable
Montáž RZ, vylepení emisní plakety (zelená 4)
Úředníček mi vyplnil do techničáku příští kontrolu již za 2 roky.
Asi mu nějak vypadlo, že funglofky choděj až po 4 letech.
...tak znova milí Askoti, vstát si tu frontu na úřadě...
19.3.2009 - První registrace
tak už je to černý na barevném :-)
Video
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: Honda Jazz 1.4 i-VTEC Comfort, GE6
- Wow 06.10.2015 12:25 Gabo1
- Kufr 08.06.2013 12:05 elka_cz
- Re: reklamácie 05.09.2012 19:57 MilE3ater
- reklamácie 29.08.2012 08:00 mikinko
- Re: Dotaz 03.04.2012 21:38 MilE3ater
- Re: Re: Re: Honda Jazz 1.2. Trend 04.11.2011 17:20
- Re: Re: Honda Jazz 1.2. Trend 04.11.2011 17:08
- Re: Honda Jazz 1.2. Trend 04.11.2011 05:46 MilE3ater
- Dotaz 07.10.2011 22:23
- Honda Jazz 1.2. Trend 24.09.2011 22:42
- Re: Re: Re: Zdravím 16.04.2010 18:57 MilE3ater
- Re: Re: Zdravím 14.04.2010 12:16 Pincek
- Re: endželo devilo ajso 10.04.2010 11:52 MilE3ater
- endželo devilo ajso 10.04.2010 11:14 Brandon Walsh
- Re: Zdravím 10.04.2010 00:02 MilE3ater
- Zdravím 09.04.2010 21:41 Pincek
- Re: Zdravím kolegu 31.03.2010 15:23 O_i_vtec
- Re: Zdravím kolegu 29.03.2010 18:44 marceb
- Re: Zdravím kolegu 29.03.2010 17:43 MilE3ater
- Re: Re: Re: Garanční prohlídka 29.03.2010 17:30 MilE3ater
- Zdravím kolegu 29.03.2010 10:48 O_i_vtec
- Re: Re: Garanční prohlídka 23.03.2010 18:23 marceb
- Re: Garanční prohlídka 13.03.2010 21:46 MilE3ater
- Garanční prohlídka 13.03.2010 13:27 marceb
- Re: Re: Chorvatsko 20.08.2009 11:29 marceb
- Re: Chorvatsko 19.08.2009 15:49 MilE3ater
- Chorvatsko 19.08.2009 07:51 marceb
- Re: Re: poklice na kola za 15.684Kč ? 23.07.2009 16:56
- Re: Re: poklice na kola za 15.684Kč ? 16.07.2009 17:47 Special-line
- Re: poklice na kola za 15.684Kč ? 16.07.2009 17:40 MilE3ater
Další vozy Honda Jazz
-
Honda Jazz (2009) Majitel: marceb
Přidáno: 15.4.2009 256 Majitel 9.89 Uživatelé
-
Honda Jazz (2012) Majitel: Pete62
Přidáno: 24.5.2017 1910 Majitel 9.89 Uživatelé
-
Honda Jazz (2010) Majitel: Pincek 122210
Přidáno: 8.4.2010 199 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Honda Jazz (2011) Majitel: porew
Přidáno: 3.2.2020 29 Majitel 9.52 Uživatelé
-
Honda Jazz (2009) Majitel: macbet78
Přidáno: 2.1.2015 410 Majitel 9.52 Uživatelé