Recenze
Ford Mondeo Ghia
Technické info
Přezdívka auta Mondeo, Mondi Rok výroby 1999 Koupeno ojeté najeto [km]:104000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1796 výkon [kW]: 85 kroutící moment [Nm]: 158 zrychlení 0-100 km/h [s]: 10.9 maximální rychlost [km/h]: 195 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 1610 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6.6
Popis vozu
Je zde spoustu recenzí a naději na získání maximálního počtu bodů mají hlavně ty lahůdkové vozy, které existují hlavně pro radost svých majitelů. Tento vůz je jiný, dá se říct tuctový a jeho hlavní náplní je věrně sloužit a být co nejméně náročný ke svému majiteli. Určitě to nebude pokořitel rychlostních rekordů, ale i tak může udělat mnoho radosti a potěšení. Tak tedy....
Každý má nějakou srdeční značku a pro mne je to Ford. Už než jsem si dělal řidičák, tak jsem měl za favorita Fiestu MK I. Ale čas šel dál a nároky rostly. Můj první vůz stále je Scorpio MK I r.88 - pohodlný držák, který odveze všechno. Dlouhou dobu ho pak používala manželka pro realizace zahrad. Chudák Scorpi, stále vozil vlhkou zem, kůru, rostliny, údržba minimální, no karoserie po těch letech už nic moc. Už začal mít své rituály a zvyky a běžný uživatel si s ním už moc nezajezdil. Začalo být nezbytně nutné pořídit náhradu. Značka již je určena a jediný přijatelný nástupce je Mondeo. Už zde jsem udělal první kompromis a zvolil pro podnikání praktické kombi místo 5ti dvířka, které považuji za jedno z nejhezčích aut vůbec, obvzláště jeho velmi zdařilá zadní světla. Po dohodě se známým, který se zabývá dovozem aut ze zahraničí začalo pátrání po novém vozu. Ročník byl určen 1998 - 2000, prostě z doby, kdy měly automobilky ve zvyku dělat opravdu robustní plechařinu a výbavu spíše větší - oproti moderním vozům jde o nezávisle pracující systémy, které při nefunkčnosti nemají dál žádný vliv na jiné funkce auta. Po pár nabídkách, které nevyšly, jsem měl nakonec k výběru dvě stříbrné Ghii s bohatou výbavou v motorizaci 2,0L nebo 1,8L. Vybral jsem si vůz 1,8L s ohledem na emise, povinné ručení i spotřebu i přez vědomí, že na auto je výkonově tak akorát a vůz jsem si nechal dovézt z Německa. Je po prvním majiteli a byl garážovaný. Vůz byl v bezvadném stavu, bez koroze s prasklým předním nárazníkem a vodorovnou rýhou na přední kapotě. Majitel nastartoval v garáži se spojkou a narazil do zdi s poličkou. Této události jsem využil a zárazník nechal vyměnit za nový a při té příležitosti zrušil ostřikovače předních světlometů - jsou nevzhledné a jejich účinnost diskutabilní.
Vůz je ve výbavě Ghia
a má tedy:
- ABS, EBD + TCS
- digitální poloautomatickou klimatizaci
- airbagy řidiče a spolujezdce
- boční airbagy
- vyhřívání předního skla + vyhřívané trysky ostřikovačů
- vyhřívání zadního skla
- vyhřívání předních sedadel
- kožená sedadla + interiér
- loketní opěrky vpředu, vzadu
- volant nastavitelný 4mi směry v kůži
- palubka v imitaci dřeva
- palubní počítač
- elektrické stahování všech bočních oken
- elektrické střešní okno
- čtecí lampičky + 3 stropní světla + osvětlení prostoru pro
nohy vpředu
- rádio s CD a ovladačem na sloupku řízení
- plně nastavitelné sedadlo řidiče v elektrice (výška pření
a zadní části sedáku, posun vpřed a vzad, sklon opěradla)
- nastavení bedení opěrky u řidiče i spolujezdce
- parkovací senzory
- elektrická vnější zrcátka
- centrál SLG7 s dálkou a dvoustupňovým odemykáním (1 řidič,
2 celé auto, + kufr)
- mlhovky
- Al kola Ford turbo 16' + zimáky 15' na plechu
- mříž zavazadlového prostoru
- vysokou vanu v zavazadlovém prostoru
- ostřikovače světlometů - zrušeno
- podsvícení klik dveří vpředu - nově
- noční podsvícení prostoru pro nohy - nově
- rozptýlené osvětlení v interiéru - nově
- digitální kompas - nově
co není:
- Tempomat - pro motory 1,8L a méně se nedodával,
- Alarm - trochu překvapení, uvidíme co se dá dělat
- dvojité zamykání - při tomto uzamčení se vyřadí z funkce
vnitřní kliky dveří - nu škoda, docela šikovná věc
- systém AVS - display s autíčkem na palubní desce se zobrazením
otevřených dveří, stavu žárovek, kapalin, brzd, možnosti
námrazy - tohle dodělat je prakticky nemožné, škoda, je to
příjemný pomocník.
uvažuji.
- navigace - asi jsem již také postižený, ale občas se hodí. Největší problém je, kam s ní - určitě ne na přední sklo, to je neestetický hnus, no a na palubce a všude okolo něco je, tak asi jedinné místo bude před přihrádkou na pokuty vedle středových výdechů klimatizace
Silné stránky
Stačí se podívat na auta řemeslníků, hodně často je to právě Mondeo, robustní, s velkým nákladovým prostorem, přitom pohodlné a hlavně nenápadné. Na vrakovišti spousty dílů a nových také více než dostatek.
Vyhřívání čelního skla - kdo neokusil - neví. Nejde jen o to, že škrabku vozíte v autě spíše se solidarity a nostalgie, ale za vlhkého počasí vám udržuje dobrý výhled bez nutnosti pouštět klimu, nebo hekticky ofukovat čelní sklo.
Posilovač - někomu připadá, že jde ztuha, ale držet v ruce máslo teda také není ono. Volant vám jasně naznačí co se děje a i při vyšších rychlostech je tuhost právě ideální, aby se dalo dobře kontrolovat i jednou rukou. No a už jste ve 150ti chytli ná dálnici pravými koly ohromnou louži? - zde posilovač funguje jako tlumič nárazu. Mondi se lehce zavlní, volant oznámí, že to tady moc nedrží a jede se dál.
Tlumiče - pohodlné a přesto výtečně držící - my zadky zvyklé ze Scorpia můžem tvrdit že jsou dost tvrdé, ale odladění je tak akorát. Už jsem jezdil s mnoha auty a v Mondeu vás záda určitě bolet nebudou. Dále tlumiče vzadu jsou šikmo pod podlahou, vůbec tedy nezasahují do nákladového prostoru, některé výrobce, kteří tvrdí, že vyrábí kombíky to ani nenapadne. Plně naložený vůz se také chová prakticky stejně jako prázdný. Zjištějí, že u některých výrobců toto není pravidlem je vyškrtlo z mého seznamu výrobců automobilů.
Řazení - přesné dráhy s jasnou definicí poloh, pojistným kroužkem na zpátečku a vhodnou délkou - vždy poznáte co tam zrovna je a nikdy není páka daleko. U některých aut jsou rychlosti tak blízko u sebe, že nevíte. Jen je škoda, že sem nemohu dát svou řadící páku z jabloňového dřeva, vybroušenou přesně do ruky.
Převodovka MTX 75 je legenda, dávala se do všech vyšších modelů Fordů, vždy se stálým převodem vhodně zvoleným pro daný motor.
Mnoho lidí právě toto vyčítá, ano stálý převod je poměrně těžký a zrychlení není bomba u žádného Fodu (vyjma RS). Fordi jsou sprinteři na dlouhé tratě - rozumná rychlost, rozumné otáčky.
Mé Mondeo 100Km/h = cca 2200rpm
Rádio - zarytí audiofilové mne teď asi ukamenují, ale pro mne je největším plusem komunikace rádia s autem - nastavitelné automatické přidávání na hlasitosti dle podmínek jízdy v menu skryté pod zkratkou AVC - Auto Volume Control, jinak standart RDS, vyhledání nejsilnějšího vysílače.... Zvukově ujde - audiofilům určitě chybí Loudnes a výkon. Je však dvou dinové, takže velké - dobře se ovládá a nemají ho rádi zloději.
Slabé stránky
Protože jsem Fordy prodával, vyzkoušel jsem snad všechny dostupné modely, ročníky i motorizace, tak pro Mondeo MK II je nejlepší 2,0L i se všemi negativními aspekty. Trochu se mi po něm stýská, jeho krouťák mi trochu chybí - uvažuji o načipování počítače. 1,8L bohatě výkonově pokryje provoz rodinného vozu při běžných rychlostech, ale když chcete předjet, nebo když se opravdu naloží, tak už se musí řadit častěji. Také my zvyklí na křesílka ze Scorpia budeme vždy vyčítat délku sedáků.
Diesely - je vyhlášeno, že je Ford moc neumí, možná až ty nejnovější, ale ty jsou z koncernu PSA
Koroze - zadní lemy blatníků - u mého auta se zatím nic neděje, ale je pro Fordy typické že všude je OK a od zadních dveří dál, jako by bylo auto tak o 5-10 let starší - lemy zadních blatníků jsou nejvýraznější ukazatel.
Odkládací prostory - v autě jich je dostatek, ale chybí tak takové, které byly v době designu tohoto vozu neznámé - třeba kam s pitím na dlouhé cesty.
Multimediální propojení - opět chci moc - Bluetooth a USB rozhraní byly (možná ještě nebyly) pouze na počátku svého života
opěrky hlavy - oproti dřívějším modelům tu jsou jen malé bobky tak jsem zde nasadil velké opěrky ze Scorpia. Ty jsou měkoučké a dají se natáčet
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Není nad to, mít sousedy a známé co dělají v autech. Mondeo dostává vše co je třeba, ale nemění se tam zbytečně díly, které to ještě nepotřebují, ani se neůčtují drahé normohodiny. Zatím se dávala nová spojka - po 100 tis. km nic co by překvapilo, doladění geometrie, dutinky a spodek jsem nechal nastříkat již při koupi vozu. Nyní mám v práci k dispozici servis, tak se často doladí nějaká maličkost - vyvážení, světla, geometrie..... stále pod dozorem.
Hlavně pracant
Přez to, že je Mondi mým mazlíkem, jeho hlavní práce je přeprava materiálu a osob za prací. Nejvíc si s ním užívám, když jedu za prací, ale času na tunění moc není (majitelé nemovitosti určitě vědí co tím myslím) a také nechci tuněním vytvořit nápadný samohyb. Čím méně je z venku na autě neobvyklého, tím lépe.
Méně tak láká zloděje, korozi a vysoké obrubníky. Podmínek i času na kvalitní popis hlavně foto je velmi málo, ale i tak budu příležitostně opravovat a přidávat i lepší obrázky.
Novinky v recenzi
úsporný program
Postupně vyměňuji všechny žárovky za LEDky. Zůstanou jen H1 a H4. Hlavní světla - v pakovačkách 30ti chip LED. Pokud není letní sluneční žár, tak stačí na bezpečné osvětlení vozu. I policajti se už ptali, jestli to jsou denní světla. Zadní světla - poziční LED alt. dvouvlákno a na značku 2 x 8mi chip LED. Svítivost je vidět na obzázku. Interiér - všechnz palubní světla jsou LEDkové vyjma čtecích lampiček a většiny žázovek v palubní desce - ta má asi teď také největší spotřebu energie ze všeho co denně svítí - zatím
červen 2011
Tak ještě nekončíme - Mondi nedobíjí. Nova baterka + oprava alternátoru cca 5000,-. To nám to zase hezky jede. Také se začínají zase hlásit ramena a stabilizátory na přední nápravě. Tohle by snad měli platit paušálně silničáři, vžyť tady u nás už ani neni kudy jezdit. Člověk by je ujezdil, než najde pěknou silnici
kveten 2011
Plánovaná obnova letních pneumatik - nové protektory od Vraníka - kvalita/cena - i s přezutím 4500-. Neplánovaně výměna prasklého čelního skla. Bylo pojištěno ale i tak s upgradem na modrý sluneční pruh a se spoluúčastí 4500,- No aspoň zase vyhřívá v celé ploše.
duben 2011
Tak nám začíná souboj s časem - koroze lemů zadních blatníků, zadních dveří a prahů hned za předními koly. Vzhledem k tomu, že nevozím zástěrky, tak nic divného. Oni vlastně nebyly ani moc rezavé, jako opískované na holý plech. Zatím vše opraveno a zalakováno. Na vyvařevání je času dosti.
pár malých změn
Koupil jsem nová zrdcátka s antireflexní úpravou, mají namodralou barvu, Přez den tak normal, ale v noci mi xenonoví svítilové už moc nevadí.
Další změnou je přesun kompasu z výřezu střešního okna do prostoru před řadící páku místo popelníku. Je tam mnohem více v zorném poli a využívá místo jinak téměř nepotřebné věci - popelníku
inventura ročních technických nákladů
zdravím, zkusím si vzpomenout, kolik nás vlastně stála údržba:
už při koupi zlobil - plovák v nádrži 1500,- výměna 0,-
cca ve 110tis. km - geometrie 0,-
cca ve 120tis. km - spojka komplet s ložiskem 5000,- výměna 0,-
cca ve 125tis. km - olej a filtry asi 1200,- už si nepamatuji výmena 0,-
cca ve 130tis. km - kulový kloub pravého předního kola 500,- výměna 0,-
cca ve 135tis. km - přední brzdové destičky 500,- výměna 0,-
cca ve 140tis. km - zimní pneu Pirelli, stav cca 40% cena 0,- výmena 0,- závaží 85,-
pár nových žárovek, ale s těmi spíš experimentuji, takže se často mění dříve, než po skončení životnosti - nelze ohodnotit, jinak servis mám přímo v práci, nebo doma vedle soused s velkým zvedákem v dílně - no pro motoristu ideál
no a to je asi tak všechno - co se týče hardwaru
pár nových obrázků
tak jsem vsunul pár nových obrázků, hlavně změny v osvětlení a nějaké ty náladovky, stejně už se ale těším na jaro, to Mondiho vezmu někam do přírody a pak se tu objeví mnohem lepší obrázky.
změna podsvícení
Tak noční podsvícení pod palubní deskou už je zelené. Na každé straně jsou nainstalovány páskové LED. 3 moduly, každý se třemi čipy zalitými v pryskyřici. Světelný výkon byl tak velký, že jsem musel, hned po noční světelné zkoušce, po jednom modulu odstranit. Teď už jde z podpalubky tlumené zelené šero, které je opět napojeno na regulaci intenity.
Při nejbliřší příležitosti odfotím.
nové obrázky
Měl jsem zase chvilku Mondiho sebe. Počasí sice nic moc, ale pár obrázků jsem udělal. Hlavně porovnání LED a halogenů v parkovačkách. Připravuji také změnu barvy nočního podsvícení pod palubní deskou. Zelená bude k tomuto ročníku mnohem vhodnější. Až bude trochu příznivější počasí, nainstaluji a nafotím.
sem tam nějaký díl
abych nezapomněl, občas už nějaký díl potřebuje, destičky do předních brzd - zadní byly jako nové a kulák u levého kola, každá položka cca 500,-. Na to že už má cca 140tis. km docela v pohodě.
Jednou vyletěla pojistka hodin a osvětlení interiéru a při té příležitosti se splašila klima - začalo to topit a foukat na maximum. Nikdo si s tím nevěděl rady a tak jsme domů jeli ještě s vyřazenou klimou. No ještě, že máme vyhřívání sedaček, předního skla a šíbr. Ráno dám zpátky pojistku a světe div se, klima běží jako hodinky. Tak jsem rád, že mám klasiku a ne moderní auto, kde je veškerý provoz řízen po signálových kabelech, nechci ani domyslet co by se jinak stalo.
Další hrátky
Ledkové žárovky překvapily nízkou životností a po cca 4-6ti týdnech se spálily, dodané druhé také po čase začaly zlobit a tak byl čas vrátit klasiku, tedy částečně - objevil jsem halogenové celoskla do parkovaček a ty se svojí standartní spotřebou aspoň svítí jako vzteklé a navíc mají stejnou barvu jako hlavní světla. Rozptýlené osvětlení v novém Mondeu mne inspirovalo a už tu máme příjemné šero s regulací intenzity svitu napojené na osvetlení interiéru vozidla. Myši mi napadly staré dobré Scorpio a zničily přívod digitálního kompasu, ten byl opraven a při té příležitosti umístněn v Mondeu.
hra světel
Tak jsem konečně dokončil podsvícení klik u dveří. Rozebral jsem kvuli tomu ovladače stahování oken, zjistil na jaké piny je napojeno jejich osvětlení a napojil se na ně. Osvětlení SPZ je vyměněno za spolehlivější LED žárovky a stejně tak i žárovky v parkovačkách.
Mini úpravy
Tak si i přez zásadní nedostatek času najdu občas chvilku na Mondika. Prozatím modré podsvícení prostoru pod palubkou a vzadu v prostoru pro nohy cestujících. Také jsem stihl rozebrat přístrojovku, dát všude nové žárovky a očistit světlovody. Chystám se na podsvícení vnitřních kliček dveří, ale zatím nemohu nikde najít, kde se připojit s diodami. Z venku mi přibyl tenký reflexní pásek pod zadním sklem, výhoda je, že za mormálních okolností není skoro vidět, ale když se na něj zasvítí... No bezpečnost především. Až bude vhodná příležitost, vše vyfotím a pověsím na web.
Přidat názorDiskuse: Ford Mondeo Ghia
- Zdrávím može s Fordem .... Fordí smečkou 09.07.2010 22:32 Bekstorm
- Re: Re: Re: Re: Čipování 01.04.2010 21:47 Petrko
- spoilery 25.02.2010 00:39 MenInFord
- Pěkné zimní spoilery 24.02.2010 20:48 FRPE
- technic literatra 08.02.2010 19:40 MenInFord
- Mondeo je parádní 04.02.2010 19:34 Hitachi
- Re: auto 15.12.2009 13:05 MenInFord
- auto 30.11.2009 20:12
- Re: Re: Re: Re: Čipování 29.09.2009 19:57 tofoj
- Re: Re: Re: Nazdar 28.09.2009 14:00 MenInFord
- Re: Re: Re: Nazdar 28.09.2009 13:54 MenInFord
- Re: Re: Nazdar 28.09.2009 13:48 Chobot
- Re: Nazdar 28.09.2009 13:08 MenInFord
- Re: Re: Re: Čipování 28.09.2009 11:50 MenInFord
- Re: Nazdar 28.09.2009 08:20 MenInFord
- Re: Re: Čipování 26.09.2009 17:50 tofoj
- Nazdar 26.09.2009 10:52 Chobot
- výbava 20.08.2009 22:00 MenInFord
- Re: Re: Čipování 20.08.2009 16:51
- Re: Čipování 19.08.2009 22:40
- Čipování 19.08.2009 21:16 brizak
Další vozy Ford Mondeo
-
Ford Mondeo (1999) Majitel: tigerbp79
Přidáno: 18.5.2008 8510 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Ford Mondeo (1999) Majitel: Š.i.m.i
Přidáno: 13.8.2012 129 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Ford Mondeo (1997) Majitel: genie
Přidáno: 25.5.2008 219 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Ford Mondeo (1997) Majitel: Giorgos
Přidáno: 5.10.2010 49 Majitel 9.85 Uživatelé
-
Ford Mondeo (1997) Majitel: Bedrzich
Přidáno: 21.6.2010 49 Majitel 9.81 Uživatelé