Recenze
Technické info
Přezdívka auta Ford Rok výroby 2000 Koupeno ojeté najeto [km]:110000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1997 výkon [kW]: 96 kroutící moment [Nm]: 178 zrychlení 0-100 km/h [s]: 10.3 maximální rychlost [km/h]: 199 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 540 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7.3
Popis vozu
Než začnu popis tohoto samotného krasavce, tak něco málo k historii. Předtím jsem měl tu čest s Peugeotem 206 1.1 44 kw. Auťák to byl červený s decentním křídlem na zadním dveřích, z čehož byl celkem pěkný babolap :-). Auto to bylo darované, takže darovanému koni na zuby nehleď, avšak přeci jenom jsem si v duchu neustále stěžoval. A byl to především výkon, co mě nenechávalo klidným. Vůz jsem používal především na dojíždění z Jeseníku do Brna a zpět, občas i něco delšího. Problém byl, že jsem občas vozil s sebou i nějaký ty spolupasažéry, aby se cesta moc neprodražila, což byl kámen úrazu, protože jakmile jsem jel sám, tak se s tím výkonem dalo jakžtakž pracovat a zároveň to ani moc nežralo, ale při zatížení 2 dalších lidí (maximum, protože za mě si už nikdo nesedl) to byl konec a spotřeba lezla prudce nahoru. Předjetí bylo možné jedině traktoru nebo něčeho pomalejšího na rovném úseku s velkým dohledem. Je dobré poznamenat, že jezdím víceméně předpisově a žádné divočiny. Začal jsem se tedy v létě poohlížet po něčem větším a především silnějším. Nechtěl jsem ojetého diesela z důvodu rizika velkých servisních nákladů, tak z poměru cena/výkon se mi nejvíce zdál Ford Focus kombi 1.6 74kw. Byl jsem se na jednoho takového podívat, ale majitel byl krapet hovado, takže motoricky se zdál v pohodě, ale v interiéru nehrál 1 reproduktor a místo toho byl pod volantem mezi nohama přivrtán reprák od Vietnamců a do něj natažen kabel. Když jsem to viděl, dál jsem neuvažoval nad koupí, protože takový homemade opravdu nemusím a něco málo to říká i o starostlivosti o zbytek vozidla. Poohlížel jsem se dál a našel jsem v autobazaru tohle Ford Mondeo MKII r.v. 2000, tedy poslední rok, než byl nahrazen novější "hranatou" generací. Výbava vozidla Ghia obsahující krom klasických prvků ABS, ASR, kožené sedadla, interiér s imitací dřeva, digitální klimatizaci, vyhřívané sedačky, sedačka řidiče v elektrice, stejně tak ovládání všech oken, zrcátek a jako bonus 6CD Changer, který bohužel z mě neznámého důvodu nekomunikuje s rádiem, i když je originál a propojený. Dovoz z Itálie z Fordu autosalonu, najeto 102 000 km po STK a s 2.0 benzínem 96kw. Cena byla na takový starý vůz trochu vyšší, ale nakonec jsem se sbalil a jel se na něj podívat. Po příjezdu jsem čekal všelicos, ale to co jsem uviděl, tak ve mě doslova vyvolalo úsměv na tváři. Auto z venku krásný, jen 2 promáčkliny od dveří na parkovišti, žádný prasklý nárazník na což tyhle Mondea trpí snad nejvíce. Podvozek z jihu Itálie, tudíž žádná sůl, a tedy absolutně bez koroze i po 12 letech. To stejné motorový prostor. Interiér zachovalý, kůže nepopraskaná, všechno fungovalo a navíc na autě byly nové letní Bridgestony (15" originál lité kola). Jízda naznačila, že je rozhodnuto a Forda jsem si teda odvezl. Doma jsem ho nechal prohnat kompletním servisem a jediné, co bylo nutné vyměnit byly gumičky od stěračů a preventivně olej. Podvozek bez vůlí, geometrie v pořádku. S autem jsem dodnes najezdil přes 8 000 km za 3 měsíce a stále vše funguje jak má, startuje i v zimě bez problémů, takže v tomto ohledu max. spokojenost až jsem to sám nečekal. Jediné čeho jsem se tehdy bál byla spotřeba. Přeci jenom 12 let starý 2.0 zetec asi nebude nejúspornější, ale realita to vyvrátila. Jak jsem psal na začátku, auto používám především na jízdu z bodu A do bodu B a zase za týden zpět. Minimálně s ním jezdím po městě a vůbec po dálnici (nemám známku). Jezdím pokaždé ve 4 lidech a s plným kufrem a konečná průměrná spotřeba činí 7.3l/100km, když trochu pojezdím po městě nebo víc využívám potenciál motoru zejména v kopcích, tak stále se do 8l/100 km vlezu (odečítáno na palubním počítači, skrz nádrž plná-plná to vycházelo podobně). Snažím se ale především o ekonomickou jízdu při zachování plynulosti, ale naopak nezdržovat provoz, takže žádná brzda-plyn, obec 55 km/h mimo 95-105 km/h. Tím se dostávám k samotnému motoru. Je to 96kw s 178 Nm, což oproti 206 s 44kw a 93 Nm je setsakramenský rozdíl. Předjíždění není problém v jakékoli rychlosti, ale kvůli dlouhým převodům mám občas dilema, když je nutné předjet z rychlosti cca 85 km/h, tak na 3ku už jsou otáčky za max. točivým momentem a na 4ku zase daleko před. Co mě těší je dlouhá 5ka, která při 100 km/h točí 2200 ot/min, takže v autě je klid a aktuální spotřeba 5-6l/100 km. Jízdní vlastnosti. Můžu prakticky porovnat jenom s Peugeotem a co víc říct, než že mnohem lepší :-). Je pravda, že s tím jezdím slušně a žádné pískání gum se nekoná, takže jsem auto ještě nezažil třeba při nedotáčivém smyku, ale obecně se zatáčky dají jezdit rychleji než s 206 a hlavně auto se minimálně naklání. K tomu ale není co víc psát, protože všechno bylo vyjádřeno v různých recenzích, které o tomto autě byly napsány. Možná ještě k brzdám, které jsou kotoučové na všech 4, kde i při větším naložení vozu nemusím o moc víc šlapat na brzdu než při voze prázdném. Poslední informace bych hodil k interiéru. Tady mám výtku k sedadlům, které jsou typicky americké, tedy velké křesla s malým bočním vedením, což pro mne hubeňoura znamená, že si občas zajezdím i se svým zadkem uvnitř sedáku :-D. Ke kůži se vyjadřovat nebudu, osobně kdyby ji auto nemělo, byl bych raději. To stejný dřevěný dekór, který se mi vyloženě nelíbí, ale co si pochvaluji, je digitální regulace klimatizace/teploty, protože to funguje parádně a nemusím pořád kroutit kolečkama, aby byla teplota taková jaká chci. Dále mi zde vadí vrzající střední tunel s loketní opěrkou, která je hodně daleko za řadící pákou a i když mám dlouhé ruce, tak na řadící páku dosáhnu leda tak, když je zařazená 2ka nebo 4ka. Zmínil jsem řazení. Kdo řídil staršího Peugeota, tak ví. Řazení tam bylo šíleně dlouhé, realizované táhly, takže to neskutečně rachotilo a řazení z 1ky na 2ku byla chuťovka sama o sobě, jelikož mi vždy připadlo, že tu páku ohnu. Mondeo tohle má diametrálně jinde, s řazením si jednoduše chrochtám, i když by mohlo být klidně ještě kratší. Poslední věc, kterou zmíním a která je zřejmá je gigantický zavazadlový prostor. Ještě se mi nestalo, že bych ho naplnil tak, abych nezatáhl roletku a nebo nedej bůh skládal zadní sedačky. Poslední věc, co mě na autě mrzí, ale to není ani tak jeho vina je to, že tyhle staré Mondea jsou dnes už především zastoupeny u různých dělníků, zedníků, malířů a bohužel i našich milých spoluobčanů, protože se tam vleze veškerý materiál vč. desítky děcek. Auto se tak stalo v lidském podvědomí jako takový pracovní šrot a proto není v provozu nijak zajímavé a pro většinu lidí už ani moc líbivé.
Silné stránky
Motor
Podvozek
Vysšší světlá výška (z důvodu prodírání se jesenickým sněhem)
Silné světlomety (především dálkové)
Dobrý výhled z vozidla
Digitální klimatizace
Komfortní a tiché svezení
Slabé stránky
Vrzání interiéru
Vůle v sedačce řidiče, která nelze vymezit, protože je elektronicky seřizovatelná, a tedy oprava velmi nákladná
Delší dráhy řazení
Ve městě vyšší spotřeba
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Zatím jsem byl v servise pouze po koupi, což jsem popsal v popisu, takže zkušenosti víceméně nulové.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Perfektní přístup p. Šišky z autobazaru www.autosiska.cz, který má omezený výběr, ale za to jsou vozidla vymazlená, takže příští nákup ojetiny budu realizovat opět přes něj.
Další vozy Ford Mondeo
-
Ford Mondeo (1999) Majitel: tigerbp79
Přidáno: 18.5.2008 8510 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Ford Mondeo (1999) Majitel: Š.i.m.i
Přidáno: 13.8.2012 129 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Ford Mondeo (1997) Majitel: genie
Přidáno: 25.5.2008 219 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Ford Mondeo (1999) Majitel: MenInFord
Přidáno: 19.8.2009 2110 Majitel 9.86 Uživatelé
-
Ford Mondeo (1997) Majitel: Giorgos
Přidáno: 5.10.2010 49 Majitel 9.85 Uživatelé