Recenze
Honda Civic 1.5i VTEC
Technické info
Přezdívka auta Síva Rok výroby 1996 Koupeno ojeté najeto [km]:174950 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1493 výkon [kW]: 84 kroutící moment [Nm]: 134 zrychlení 0-100 km/h [s]: 10 maximální rychlost [km/h]: 192 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 14 zavazadlový prostor [l]: 410 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6
Popis vozu
Jak jsem se k autu dostal. Po předchozím autě Mazda 323F BJ přišel čas na změnu. Parametry pro volbu dalšího auta byla taková: Nic slabšího než byla Mazda (84kw), ani nic menšího, pokud možno o něco úspornějšího (pod 7 na 100km) a taky levnějšího na servis a tak jsem hledal a hledal, načež mi přišla myšlenka do hlavy. Civic 1.5 VTEC. A právě proč přišla? V roce 1996 jsme právě tento model v rodině již jednou měli jako nový a perfektně splňoval veškeré mé očekávání.
Další kapitolou bylo takové auto najít, Civiců EK je spousta, ale najít nějakého pěkného ve slušném stavu s motorem 1.5i už tak snadné nebylo. K mému štěstí se jeden objevil v Pardubicích, ihned ten den jsme se domluvili na obhlídce auta a vyjeli jsme směr Pardubice. Po vizuální prohlídce a odzkoušení auta na silnici, bylo rozhodnuto o koupi.
Cesta domů již byla po tmě a pro mě s novým autem také novým dobrodružstvím kdy si člověk zvyká zase na jiné auto, ať se to týká posazu za volantem nebo dynamiky auta.
Druhý den jsem se dal na očistu Hondy, byla v dost zaneřáděném stavu, interiér plný prachu, kufr plný kačírku. Auto používal děda z rodiny prodávajících jako auto na zahradu a taky podle toho vypadalo. Každopádně interiér poškrabaný nebo jinak znehodnocený nebyl. Na řadu přišel vysavač, hadr, wapka, leštěnka a po cca 4 hodinách práce šlo o úplně jiné auto .
Mohlo se začít jezdit. Z první cesty domů jsem se na jízdní vlastnosti a jiné věci příliš nesoustředil, byl jsem rád, že je doma v pohodě v garáži.
Jízdní vlastnosti člověk porovnává většinou již s tím, čím jezdil, což byla pro mě Mazda 323F BJ 1.8 z roku 99. Jde o auta úplně odlišně zaměřená, Mazda byla tvrdá, sportovní. Honda je naladěna na pohodlnou, svižnou jízdu. Tomu odpovídá i nastavení vozu. Honda krásně žehlí nerovnosti a díry na silnici i díky své zadní víceprvkové nápravě, která napomáhá i k eliminaci náklonů v zatáčkách. Odezva na řízení perfektní a řazení přesné. K nízké spotřebě paliva napomáhají poměrně úzké pneumatiky o rozměru 175/65 momentálně posazené na ALU R14 Enzo H.
Motor je samostatnou kapitolou. Jde o motor 1.5i VTEC-E o výkonu 84 kw.
SOHC VTEC-E ( převzato z Hondaclubu.cz )
Z názvu by se mohlo zdát, že se jedná klasický SOHC VTEC s důrazem kladeným na ekonomický provoz, ale pozor E skutečně znamená Economy.
Rozdíl mezi SOHC VTEC a SOHC VTEC-E je ten, že k ovládání sacích ventilů u prvně jmenovaného slouží tři vahadla a tři vačky kdežto v případě toho druhého pouze vačky dvě. Pokud bychom měli tento motor charakterizovat jedním slovem pak je to určitě slovo ekonomický. Tento motor pracuje v nízkých otáčkách jako tříventilový. Jeden z každého páru sacích ventilů je prakticky vyřazen z funkce a profil vačky dovoluje maximální zdvih pouze 0,65 mm. Druhý sací ventil dosahuje plného zdvihu 8 mm. Toto řešení vyvolává ve spalovacím prostoru víření, které umožňuje spalovat velmi chudou směs (směšovací poměr dosahuje hodnot 14,7 - 23,5 : 1 !). Zároveň je tím dosaženo jejího maximálního vrstvení, což znamená soustředění nejbohatší směsi v prostoru kolem zapalovací svíčky a tím zvýšení její zápalnosti a efektivního využití. O tom, že motor pracuje v ekonomickém režimu, informuje řidiče tzv. Eco kontrolka umístěná na palubní desce. Při požadavku vyššího výkonu je propojením obou vahadel za pomocí hydraulického čepu aktivován druhý do této doby pasivní sací ventil. K zapojení druhého ventilu dochází v závislosti na zatížení motoru mezi 2700-3300 ot/min. Oba ventily pak dosahují stejného zdvihu 8 mm jenž je určen profilem vačky druhého ventilu.
Rozvodem SOHC VTEC-E byly na českém trhu vybaveny motory (D15Zx) pohánějící šestou generaci Civiku. Motor zdvihového objemu 1493 cm3 byl k dispozici ve dvou výkonových variantách 66 kW při 5500 ot/min a 84 kW při 6500 ot/min. O ekonomice tohoto motoru (D15Z6 - Civic 3D r.v. 1997) svědčí i mnou dosažená dlouhodobá spotřeba paliva jenž činila cca 6.0 l / 100 km.
Převodovka odstupňovaná poměrně dlouze, to napomáhá ekonomické jízdě i k ukázání zač je toho Honda občas je sranda pozorovat jak auto ve vedlejším pruhu již řadí druhý stupeň a Honda jede stále na 1. druhý rychlostní stupeň jede až do 110km/h.
Při cestovní rychlosti 90km/h na pátý rychlostní stupeň točí cca 2350ot./min. při této rychlosti je v TP uvedená spotřeba 4,8l/100km.
Při dálniční rychlosti 130km/h motor točí okolo 3000ot./min.
Maximálky na jednotlivé stupně:
1 - do 60
2 - něco kolem 100
3 - do 140
4 - už do maximálky která je dle TP 192km/h
5 - už je ryze ekonomický stupeň
technická data:
Pohotovostní hmotnost: 1100 kg
Užitečná hmotnost 500 kg
Počet dveří 4
Počet míst 5
Rozchod kol vpředu 1478 mm
Rozchod kol vzadu 1488 mm
Rozvor náprav 2620 mm
Palivová nádrž pouze 45 litrů, ale není problém na ní najet přes 700km.
Ve výbavě vozidla nechybí všechna okna v elektrice, el. zrcátka, klimatizace, ABS, 2x airbag.
Silné stránky
++ Spotřeba
++ Jízdní vlastnosti
++ Velice originální Honďácký zvuk
startování
++ Zvuk ve vysokých otáčkách
++ Motor
++ Dostupné náhradní díly za slušné ceny
Slabé stránky
-- slabší boční vedení sedadel
-- konvexní zrcátko řidiče mi vadí, ale to je
objektivní
-- absence předních mlhovek
-- auto je poměrně nízké, při podélném
parkování u vyššího obrubníku buď
neotevřete dveře nebo lezete z auta po
4 , stejně tak při parkování předkem u vyššího obrubníku
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Zatím jen věci spojené s údržbou. Spojka, přední kotouče a destičky, včetně nastavení zadních brzd, spojkový váleček a přední tyčky stabilizátoru
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Slušné jednání - auto koupeno od soukromníka v Pardubicích
Novinky v recenzi
Přehozeno na letní
Konečně přehozeno na letní pneušky i s litýma :)
Další vozy Honda Civic
-
Honda Civic (1997) Majitel: Pepino_Honda
Přidáno: 1.5.2007 459 Majitel 9.89 Uživatelé
-
Honda Civic (1996) Majitel: VipermCZ
Přidáno: 29.12.2010 1010 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Honda Civic (1998) Majitel: Garfielld
Přidáno: 21.3.2011 648 Majitel 9.86 Uživatelé
-
Honda Civic (1998) Majitel: Hanss (MoDo Team)
Přidáno: 20.1.2010 3710 Majitel 9.81 Uživatelé
-
Honda Civic (1996) Majitel: Fishbone
Přidáno: 7.10.2008 89 Majitel 9.67 Uživatelé