Recenze
Ford Mondeo ST200
Technické info
Přezdívka auta eSTéčko Rok výroby 1999 Koupeno ojeté najeto [km]:152000 palivo: benzin počet válců: 6 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 2495 výkon [kW]: 151 kroutící moment [Nm]: 235 zrychlení 0-100 km/h [s]: 7.8 maximální rychlost [km/h]: 229 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 8
Popis vozu
Zdravím fanoušky "Modrého oválu" a zejména všechny řidiče, pro které není jízda autem jen pouhým přemístěním se z bodu A do bodu B, ale především radost, relax či koníček. Na následujících řádcích se vám pokusím přiblížit, jaké je řídit a "živit" u nás poměrně vzácné auto, kterým je v mém případě Ford Mondeo ST200.
Jak jsem k němu přišel?
Když jsem si ve svých dvaceti letech pořizoval své vlastní auto, vybral jsem si Ford Mondeo Kombi z roku 2000, a to z několika důvodů. Musel jsem si na něj ušetřit sám, zvládnout z velké části i jeho servis a údržbu, "krmit" ho, platit pojistku, dál je asi zbytečné pokračovat, jelikož každý majitel auta ví, co stojí jeho provoz a že koupí to všechno teprve začíná. Také sem chtěl auto, které bude spolehlivé a nebudu se každou noc strachovat, zda-li jej najdu tam, kde jsem ho zaparkoval. Jelikož mám od útlého věku k autům vřelý vztah, po získání řidičského oprávnění jsem jich vyzkoušel několik, ale právě Mondeo mi přirostlo k srdci nejvíce. Je to auto, které se skvěle řídí, přesně víte, co se děje pod koly, při správném zacházení a údržbě je velice spolehlivé, má přijatelnou spotřebu, uvnitř je spoustu místa a pohodlně dovolí ujet cestu dlouhou přes 1000 kilometrů bez toho, aniž byste se cítili rozlámaní. Když k tomu přidám levné náhradní díly a jednoduchý servis, který alespoň trochu zručný člověk zvládne i svépomocí, bylo to auto přesně pro mě :) (vím, že většina lidí v mém věku prahne po sporťácích, já chtěl ale tak trochu obyčejné auto, jehož řízení mě ale bude bavit, jelikož je to pro mě zejména radost, zábava a relax, a to při cestě dlouhé 10 nebo 1000 km).
Spokojený s Mondeem jsem ale pořád po očku pokukoval po perle z divize ST - Mondeu ST200. Až jsem jednou narazil na inzerát, kde prodejce nabízel kombíka, řekl jsem si, že se na něho musím zajet alespoň podívat. Jak sem auto spatřil, byl jsem šťastný i zklamaný zároveň...z toho, že stojím u vysněného eSTéčka, které je ale v dosti bídném stavu (oprýskaný lak, prohnilý jeden práh a blatník, spousta škrábanců). Vevnitř bylo vše v dobrém stavu, ale takový s prominutím bordel se jen tak nevidí. ST jsem ale chtěl zejména kvůli tomu, co má pod kapotou - šestiválcový Duratec. V obavách jsem nastartoval...po několika otočeních motor naskočil a já hned věděl, že jestli je v tom autě něco v dobrém stavu, tak je to právě motor. Už studený běžel hladce a klidně, z hrdla pro nalévání oleje nic nestříkalo, jako jsem to už několikrát viděl. Zkušební jízda ukázal dobrý stav podvozku (i když jsem měl ihned podezření na špatné kulové čepy ramen, což se později potvrdilo) i převodovky, v kabině bylo také nádherné ticho (sebelepší čtyřválec prostě nikdy nebude tak dobrý). Po stlačení pedálu plynu na podlahu jsem se podruhé zamiloval...ne kvůli tomu, že to umí jet rychle, ale jak vás to auto do všeho dění vtáhne. Prodejci jsem poděkoval a domů odjížděl se skutečně těžkou hlavou. Věděl jsem, že pokud si ST koupím, bude na něm kopa práce a bude to stát dost peněz, což pro mě jako studenta nebylo příliš lákavé. Pár (nezasvěcených) známých se mne také ptalo, proč chci jiné, ale vlastně stejné auto :) Já věděl proč: když ne teď, tak už nikdy, protože narazit na něj bude vzhledem k cca 6 tisícům vyrobených kusů velmi těžké, budou to vylítané vraky...ale hlavně si vás to auto získá. Svezení v něm doporučuji každému, kdo má vůči Fordu nepodložené předsudky.
Vše jsem si rozmyslel, rychle se mi podařilo prodat mé mondeo, a tak jsem si nakonec pro tu modrou bestii dojel.
Po koupi
Možná splněný sen, možná velká chyba, říkal jsem si tehdy, a od té doby jsem už na to nemyslel. Po nezbytném byrokratickém kolečku jsem si dal do kupy seznam, co vše je na autě potřeba udělat, aby vypadalo k světu. Začal jsem údržbou - nový olej Catrol 5W40 (650 Kč), filtr (90 Kč), vzduchový filtr (cca 250 korun), převodový olej (cca 500 korun), tyčky stabilizátoru zadní nápravy (obě 800 Kč), tyto věci jsem vyměnil hned první víkend. Vše svépomocí. Po prozkoumání vozu jsem na podvozku nenašel žádnou korozi ani únik provozních kapalin. Předchozí majitel na přední nápravu namontoval stavitelné tlumiče D2, které jednak jsou i v nejvyšší poloze velmi nízko, takže při parkování si musím dávat pozor i na ty nejmenší obrubníčky, a v kombinaci se 17" koly obouvající pneu o šířce 225 mm a profilu 35 byla jízda opravdu velmi tvrdá. Rozhodl jsem se tedy, že místo nich nasadím "šestnáctkové" disky s pneu 205/50, co jsem měl na předchozím mondeu. Líbí se mi více, zlepšil se komfort jízdy, ale zároveň byla zachována výborná ovladatelnost vozu. Následovala výměna svíček - 6x originální Motorcraft za 1950 korun, napínací kladky drážkového řemene (1390 Kč), vodící kladky drážkového řemene (780 korun), řemene samotného (330 Kč), vodní pumpy (1200 korun), jejího řemene (90 Kč) a kladky (1040 korun) a zapalovacích kabelů (1000 korun). Opět vše svépomocí. Poměrně značná investice, nicméně musím dodat, že některé věci jsem měnil preventivně v rámci údržby, bylo u nich evidentní, že jsou ještě původní a nerad bych například zůstal stát u krajnice s tekoucí vodní pumpou a "uvařeným" motorem.
Z technického hlediska už bylo auto v pořádku, po několika měsících šetření financí jsem auto svěřil svému známému na opravu exteriéru. Ta zahrnovala opravu obou prahů, lemů zadních blatníků, kompletní přelakování kapoty (extrémně oprýskaný lak), obou nárazníků (to stejné),pátých dveří (po drobné nehodě od předchozího majitele byly v jiném odstínu), všech 4 dveří odspodu po ochranou lištu, obou zadních blatníků, zadního křídla a ošetření podvozku proti korozi. Mechanik mi také vyměnil čepy řízení (mnou koupené oba za 440 Kč), spodní kulové čepy ramen (měly velkou vůli a při zatáčení vrzaly-cena obou 705 korun) a ložiska předních kol (jedno hučelo, u druhého jsem to brzy očekával, proto preventivně obě ložiska dohromady 1200 korun). Následovalo asi dvoutýdenní čekání, než se vše stihne. Z výsledku jsem byl nadšený, auto teď vypadá opravdu hezky. Za všechny práce a materiál na lakování jsem zaplatil rovných 15 tisíc, vzhledem k rozsahu prací jsem ale velmi spokojen. To byla prozatím poslední investice.
Společný život
Za devět měsíců, co vůz mám, jsem s ním ujel cca 13 tis. kilometrů. Každý z nich jsem si užil a vždycky dojel do cíle. Jak už jsem napsal na úvod, tohle auto ocení zejména ti, co je baví řídit. V dnešní době "dokonalých" aut je Mondeo ST200 tím správným syrovým vozem, který jen tupě nemlčí a naopak s řidičem komunikuje. Dá vám přesně najevo, když už je podvozek v úzkých (to ale musí být opravdu extrémní situace, v běžném provozu se na jeho limity prakticky nikdy nedostanete) a pokud nájezd do zatáčky přepálíte, dá se s tím ještě něco dělat. S jakým klidem a přesností je lze vykroužit majitelé například focusů nebo mondeí jistě znají. Při klidné jízdě vůbec nevíte o motoru, co se týká zvuku, pokud si jej chcete užít, je nutné poslat jej přes 4500 ot./min. Zhruba v tomto okamžiku IMRC modul otevře krátkou větev sání, následuje zhrubne zvuk a postřehnutelný je také nárůst síly, která nepřestává táhnout auto vpřed až do omezovače při necelých 7 tisících otáček. Silně návykové je předjíždění při zařazené trojce a otáčkách nad 3000...auto doslova letí kupředu a dokáže překvapit nejednoho majitele načipovaného koncernového auta. Inu, atmosférický šestiválec a 205 koní udělá své, nemusí se nadechovat a s rostoucími otáčkami nevadne, ale naopak táhne více. Ve městě není problém jet na pětku při otáčkách okolo 1500/min. A spotřeba? Celkem jsem se jí obával, ale ukázalo se, že zbytečně. Pokud totiž nejezdíte stylem brzda-plyn, ale ve správný okamžik využijete setrvačnosti, bez problému lze držet spotřebu okolo osmi litrů na 100 km. Má dlouhodobá spotřeba je 7.9 (měřeno podle dotankování, palubní počítač je o deci až dvě optimističtější), při poměru cca 30% město, 50% okresky a 20% dálnice. Plynulá, ale nikoliv pomalá jízda s občasným "provětráním koní" :) Co musím opravdu pochválit jsou sportovní polokožená sedadla Recaro, ve kterých se výborně sedí a v zatáčkách vás výborně podrží. Automatická klimatizace, elektrické stahování oken, dálkový centrál s odskokem pátých dveří, elektricky nastavitelná zrcátka, vše po 15 letech funguje a více ani nepotřebuji. Rádio pouštím výjimečně...proč taky, když vám pod kapotou mrumlá šestiválec.
Perfektní je také vnitřní prostornost, místo nechybí ani vpředu ani vzadu, a stačí sklopit opěradla zadních sedadel a máte k dispozici téměř rovnou plochu o délce přes 2 metry.
Abych jen nechválil, tak kritiku si zaslouží dle mého názoru poddimenzované brzdy. Mondeo přece jen není peříčko a stačí pár prudších zabrzdění k tomu, aby brzdy zvadly, nebo se rovnou zkroutily kotouče. Tento problém jsem víceméně eliminoval instalací předních brzdičů a desek z mondea mkIII, a kotoučů z Fordu Focus ST170, zadní brzdy jsou sériové, byť i zde jsou nové kotouče a desky. Celkem se v mém případě jednalo o investici cca 4,5 tis. Kč za díly, práce provedena svépomocí. Výtku si zaslouží také těsnící lišty oken, v nichž začne korodovat výztuha a lišty jednak netěsní, ale také škrábou okna. Opotřebovávající se klíče jsou obehranou písničkou, dálkové odemykání a zamykání jejich životnost ale znatelně prodlouží.
Co se týká poruch, musel jsem prozatím řešit pouze zkorodované ukostření pod baterií. Celá elektroinstalace ve voze postupně jakoby "umírala" a žila si vlastním životem, vypínalo se rádio, slabě pracoval centrál, stahování oken, dokonce i světlomety. V konečné fázi nefungovala správně "sahara", což v horkých dnech v městském provozu znamenalo problém s chlazením motoru, někdy se nepodařilo ani na poprvé nastartovat. Dobíjení pracovalo správně, baterie už na tom byla hůře (napětí pod 12 V;původně jsem ze všech problémů podezříval hlavně ji, tudíž jsem pořídil novou za rovné dva tisíce -74 Ah), ale skutečný problém se ukázal až po jejím vytáhnutí z vozu - oka kostřících kabelů v dezolátním stavu. Udělal jsem tedy ukostření nové, vše očistil a vše funguje, jak má, oprava za cca 50 korun svépomocí.
Závěr
Přes počáteční vyšší investice jsem za koupi Mondea ST200 neskutečně rád. To auto má duši, získá si vás a jeho řízení vás bude opravdu bavit. Nabídne skvělé jízdní vlastnosti, řízení a jistou "syrovost", kterou novější vozy postrádají. Není problém si v něm "zablbnout" na okruhu, nebo odvést postel bez nutnosti použít přívěs, stejně jako se po složení sedaček v autě pohodlně vyspat. Dokáže být rychlé, ale "nesežere" vás. Motoru stačí pouze měnit olej a filtry, po 90 tis. km také svíčky. Jinak je prakticky bezúdržbový, mezi výměnami po 10 tis. km mi zmizí zanedbatelné dvě deci oleje. Pokud se nestane nic nečekaného (nehoda, drahá porucha motoru), v blízké době ho neplánuji prodávat. Auto je ve výborném stavu, bez zbytečné elektroniky, jezdí perfektně s potenciálem najet ještě mnoho a mnoho kilometrů. Už teď vím, že se s ním budu jednou jen těžko loučit a prozatím ani nevím, jaké auto by eSTéčko dokázalo zastoupit.
Silné stránky
skvělé jízdní vlastnosti a řízení
skvělý motor
i přes svoje stáří vše funguje
praktičnost verze kombi
Slabé stránky
dražší ceny a horší dostupnost některých dílů
většina nabízených vozů je velmi zanedbaná
specifická místa napadá koroze
na potenciál vozu poměrně slabé brzdy
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
viz popis
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
soukromý prodejce - slušný, čestný
Další vozy Ford Mondeo
-
Ford Mondeo (1999) Majitel: tigerbp79
Přidáno: 18.5.2008 8510 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Ford Mondeo (1999) Majitel: Š.i.m.i
Přidáno: 13.8.2012 129 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Ford Mondeo (1997) Majitel: genie
Přidáno: 25.5.2008 219 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Ford Mondeo (1999) Majitel: MenInFord
Přidáno: 19.8.2009 2110 Majitel 9.86 Uživatelé
-
Ford Mondeo (1997) Majitel: Giorgos
Přidáno: 5.10.2010 49 Majitel 9.85 Uživatelé