Recenze
Ford Focus
Technické info
Přezdívka auta Foc Rok výroby 1999 Koupeno ojeté najeto [km]:181000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1596 výkon [kW]: 74 kroutící moment [Nm]: 145 zrychlení 0-100 km/h [s]: 10.9 maximální rychlost [km/h]: 185 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 8
Popis vozu
Úvod
Mé první autom můj Foc. Původně jsem si chtěl pořídit Escort, ale když jsem zjistil, že bude v mých silách našetřit oněch pár desítek tisíc navíc, neváhal jsem dlouho a začal se poohlížet po novějším autě. Chtěl jsem něco praktického a levného, ale zároveň se špetkou zábavy a neotřelosti. V té době mě také začal oslovovat fenomén hot hatchů a jelikož mí kamarádi měli Fordy, padl mi do oka Focus. Dny i noci jsem trávil sněním o svém prvním autě a srovnáváním trojice Focus - Golf - Astra. Subjektivně mě oslovil design a především kladné recenze ohledně okreskových schopností a komunikativního řízení Focusu. S motorizací jsem váhal už déle, a nakonec koupil 1.6. Dnes bych bral 2.0.
Auto je dovezené z Německa, koupil jsem ho 23.4.2009 po nějaké paní, která s ním dojížděla do práce. Navštevovalo Ford servis, odkud jsme ho také vyhandlovali se slušnou slevou za prasklinku v čelním skle.
První setkání
I pod vrstvou pylu vypadal krásně. Třásl jsem se vzrušením a nedokázal ani pořádně mluvit. Tiše a s rozpaky jsem sledoval jeho linky vykukující zpod pylového prachu. Originální 15 alu kola byla bez škrábance, kotoučové brzdy na obou nápravách, excentrická barva Aquamarine. Motor naskočil bez problému a chod měl celkem kultivovaný, za studena čtyřválcově hlučnější, ale pak se usadil. Pak jemně kolísal na volnoběhu a jeho vibrace byly cítit skrz volant. Auto bylo po servisní kontrole. Mělo nově dělané rozvody, měněné kapaliny, filtry a dostalo se mu i komplet nových zadních brzd. První dojem po nasednutí do auta byl, že je všechno nějak tvrdé. Od podvozku po řazení. Doma jsem zjistil, že paní zřejmě kvůli spotřebě přehustila pneu, takže se problém s přehnanou tvrdostí až občasnou nervozitou na nerovnostech ustal. Začalo mi ale něco ťukat na přední nápravě, což se ukázalo jako vymlácené stabilizační tyčky, které jsem pak měnil díky českým silnicím každý rok.
Interiér
Interiér byl zachovalý a nekuřácký, bez větších škrábanců nebo děr. Sedačka řidiče má trochu prosezené boční vedení a teprve po dlouhých 3 letech jsem zjistil, že je zlomená nebo vyhozená podpěra bočního vedení zespod. Trochu se stydím. Palubní deska se mi libí odvážným nadčasovým tvarem a po čase používání zjistíte, že je všechno při ruce. Páčka blinkrů je z laciného plastu, který najdete napříč všemi Fordy až po Transit. Tlačítko varovných blikačů se na můj vkus spouští příliš tvrdě a občas je tak nespustím napoprvé. Naopak tlačítko otevírání kufru mě překvapilo elektronickým vyklapnutím pátých dveří na dvojitý zámek. Po zvyku používání středověkého mechanického táhla je to příjemná, až luxusní změna. Inženýři jej umístili šikovně vlevo vedle palubky, takže se neohybáte a v létě lze zmáčknout zvenku skrz otevřené okno. Kufr se dá otevírat i dálkově pomocí klíče, což jsem využíval při nákupech. Rádio bylo Fordovské 4000RDS s kazetovým přehrávačem. Auto je ozvučeno čtyřmi reproduktory, ale fungovaly pouze 2 v předních dveřích, což jsem neřešil, protože stejně moc hudbu v autě neposlouchám. Výhled z auta dopředu a do stran je skvělý, zpětná zrcátka též super. Výhled dozadu už je horší, ale auto je kompaktní a dá se velmi snadno parkovat. Ovšem oproti některým novějším designově přehnaným hatchbackům je na tom ještě opravdu dobře. Celkový dojem neurazí, spíše mírně překvapí. Překvapivě je například kvalita výplně dveří lepší než ve druhé generaci, kde se opíráte o tvrdý plast, kdežto zde je polštářek, textil a lakovaná lišta.
DOJMY:
Jízdní pozice je vyšší, než by mi vyhovovalo, ale s ohledem na popularitu SUV bych měl spíše diplomaticky hovořit o dobrém rozhledu. Můj kamarád, který jezdí Yetim, si paradoxně stěžoval na nízký posez, tak si vyberte.
Jakmile ale přejdete ke sportovnější jízdě, ostatní vjemy vám posez vyženou z hlavy. S trochou sebezapření a mírným vykloubením kotníku je možné dávkovat meziplyny patou. Kromě příliš utopeného plynu jsou pedály celkem slušně uspořádané a mají skvělou zpětnou vazbu. Ergonomii mého "nového" BMW je ale auto bohužel na míle vzdálené. Plyn by mohl být jedovatější a mít kratší chod, působí trochu ospale, ale zase se nestane, že by vám auto cukalo, je elektronicky řízený. Měnil jsem spojku a nová spojka je vždy příjemně progresivní a měkká. Brzdy jsou adekvátní a i když nepostrádají cit, na limitu jsou hůře čitelné, tvrdě jdete tak do poloviny chodu pedálu a v nižších rychlostech pak zasáhne ABS. Dobré je, že nevadnou a poradí si s lehkým Focusem obstojně. Motor se vzhledem k jeho nájezdu snažím nijak netrápit, pomalu zahřívat a pravidelně dolívat olej. Když ho totiž občas proženete, je schopen najednou dost sežrat. K omezovači ho vytáčím jen při notně ostrém předjíždění, kdy je dobré využít celé spektum otáček, jinak cítíte, že má spíše silný střed, tj. okolo 4000 ot. V běžném provozu málokdy potřebujete překročít tuto hranici. Samozřejmě záleží, kolik vezete posádky. Prázdné auto překvapí slušnou dynamikou, motor žádostivě křičí a nechává o sobě dost vědět v kabině. Je zvláštní, že jsem řídil ještě 3 další Focusy první generace a všechny měly motor v otáčkách daleko více utlumený. Na dálnici si tedy stěžuji, na okreskách srdce plesá!
Výbava:
- Manuální klimatizace
- 4 airbagy
- 4 el. okna
- kotoučové zadní brzdy
- el. vyhřívané čelní sklo
- ovládání rádia u volantu
- dálkový centrál
- alarm
Silné stránky
Přesnost a cit řízení:
Skvělý kožený volant s malým průměrem a perfektně tlustým věncem padne jako ručně šitá rukavice. Díky tuhosti hydraulického posilovače máte pocit jistoty. Řízení je přesné i okolo středové polohy, je bez vůle a hlavně je citlivé! Ten cit je nepřekonatelný. Působí tak přirozeně a poslouchá na slovo. Vrní jako kocour a je komunikativní jako bába Tučková.
Podvozek:
Je trochu tužší, ale odvděčí se vám dobře odvedenou prací na našich nekvalitních okreskách. Je neutrální a nabádá vás: Jeď rychleji, já to za tebe vyžehlím. Přirozenou nedotáčivost většiny předokolek pak pomáhá na limitu potlačit ESP, takže je auto dost bezpečné a ve většině situací i krásně blbuvzdorné. A ano, šlo by jej poslat ťuknutím na brzdu do přetáčivého smyku, ale ESP je nevypinatelné (v zimě jsem vytahoval pojistku ABS, jenže ABS se popravdě dost hodí). Za bezpečnost se zkrátka platí zábavou.
Spotřeba:
Když jsem se hodně snažil, klesla mi spotřeba ve městě na 7,3l. Teď už ji moc neřeším a pohybuje se kolem 8l dlouhodobě, na dálnici ve 130 za 7,5l.
Individualizace pozice:
Od výškově i teleskopicky nastavitelného volantu po výškově nastavitelný sedák. Slušné boční vedení předních sedaček. Vzadu už je to s vedením horší.
Slabé stránky
Motor
1.6 má na svou dobu obstojných, ale na dnešní poměry skromných 100 koní a 145nm. Výkony a spotřebu tak berte spíše v kontextu starších aut.
Kufr
Přestože se snadno sklápí sedačky, nacpat do auta kočár zabere nějaký čas a když už se vám něco povede nacpat dovnitř, stíráte si z tváře pot.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Něco jsem si dělal sám, něco jsem dával do servisu.
2009
- Výměna stabilizačních tyčí, 600kč
2010
- Nové pneu na přední nápravu, 3500kč
- Oprava rozlomeného výfuku. Naštěstí ještě není potřeba měnit, zlomil se zrezlý spoj středové a koncové části výfuku, 500kč
2011
- Výměna stabilizačních tyčí, 400kč
- Výměna oleje, 700kč
- Prasklá vinutá pružina, výměna obou, 4000
- Ložiska na zadní nápravy, 3000
- Přední brzdy komplet, 3000
2012
- Spojka, 7000kč
- Náboj předního kola + ložisko, 2000kč
- Diagnostika, čištění volnoběžného ventilu a škrtící klapky, 1500kč
- Napínací sada řemene, 2500kč
- Zadní destičky, 650kč
2013
- kladka řemene, 2000Kč
Ostatní
Ošoupanou řadicí páku jsem přelakoval na černou barvu, stejně jako kryt pod ní matnou. Možná se vrhnu i na středový panel, kterému by taktéž slušela.
Ovládání rádia u volantu nefunguje.
Nehrají zadní reproduktory, nejspíš to má spojitost se špatným zapojením neoriginálního Ford rádia.
* Zrychlení jsem opsal z oficiálních údajů, sám jsem naměřil přibližně 12,5s.
** Oficiální údaj, Foc ovšem na autobahnu vytáhl 191km/h na gps.
Další vozy Ford Focus
-
Ford Focus (1999) Majitel: Gorillaz
Přidáno: 9.5.2008 679 Majitel 9.94 Uživatelé
-
Ford Focus (2000) Majitel: biker7
Přidáno: 10.5.2007 1319 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Ford Focus (2001) Majitel: zip2016
Přidáno: 26.5.2008 115110 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Ford Focus (2002) Majitel: parkoviště
Přidáno: 20.8.2008 739 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Ford Focus (2001) Majitel: jvkgrifone
Přidáno: 27.7.2013 810 Majitel 9.89 Uživatelé