Recenze
Škoda Favorit
Technické info
Přezdívka auta Skautík Rok výroby 1993 Koupeno nové najeto [km]:120000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1397 výkon [kW]: 40 maximální rychlost [km/h]: 157 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7.6
Popis vozu
Favorita znají v Česku a na Slovensku všichni.
Můj Skautík se liší od ostatních zvýšenými tlumiči od HP Sporting. Na zimu se to hodí a lépe sedí. Navíc jsem mu stříkl prahy gumoasfaltem, ne že by nějak zvlášť rezly, ale voda s prachem a pískem z nich soustavně i přes zástěrky brousila barvu. Navíc kombinace černé nárazníky + černé prahy o něco lépe vypadá.
Díky těmto úpravám je můj favorit úplně nej offroad, takže jsem mu v Inventoru nakreslil nápis SCOUT a nechl vyříznout jako červenou nálepku, aby to vypadalo jako tovární výbava. :-D Teď má ale nové páté dveře a mně se nechce shánět novou nálepku, takže už je Scoutem jenom v mojí paměti.
Čím se Skautík odlišuje od většiny favoritů, je bohatá historie. Zpočátku s ním jezdili prarodiče, než děda odevzdal řidičák a na chuděru favorita zbyla role jakéhosi rodinného služebáku. Jezdili s ním výhradně začátečníci - bratr, já, později moje bývalá přítelkyně.
Do roku 2007 se favorit motal skoro výhradně okolo Jablonce. Cesty nad 100km by se daly spočítat na prstech ruky neopatrného dělníka na pile. V té době jsem si ještě neuměl představit vzít favorita a jet s ním po dálnici do Prahy. "Vždyť je to starý, pomalý a ne moc bezpečný auto!"
Potom ho bratrova snoubenka nabourala a málem šel do šrotu.
Zachránilo ho, že byl jinak ve vynikajícím stavu. Já jsem navíc zrovna studoval ve Francii, bez auta.
Do toho se babička rozhodla že mi favorita daruje a já s opraveným favoritem, pro kterého Praha byla "děsná dálka", vyrazil do 1000km vzdáleného Besançonu.
Od té chvíle Skautík cestoval. Tři roky bydlel v Besançonu a později rok v Lille. Za tu dobu najezdil více než 60 000km a navštívil Švýcarsko, Belgii, Lucembursko, Holandsko a, samozřejmě po cestě Německo a Polsko.
Jako jeden z mála favoritů se podíval do Alp, více než 2000 metrů nad mořskou hladinu a stal se jedním ze symbolů skupiny studentů ekodesignu na Université de Franche-Comté, které vozil na praktika jako test kvality vodního toku, návštěvu spalovny a podobně.
Můžu zodpovědně napsat, že favorit je do Francie vynikající volba!
1) Je jednoduchý a snadno se mi opravoval.
2) Když byla oprava komplikovaná, hravě dojel z Lille domů do Čech s prasklými prachovkami, přicpaným výfukem a odpojenou lambda sondou.
3) Vzbuzuje pozornost čechů a na každé delší cestě mě pozdravilo alespoň jedno české auto nebo kamion. Docela to potěší. :-)
4) Stará dobrá česká SPZka je imunní vůči stacionárním radarům. Bliknul na mě několikrát ve Francii i ve Švýcarsku, ale pokutu jsem nikdy nedostal.
Navíc jsem jednou strávil dva dny v zákazu stání bez botičky nebo pokuty. Četníci se asi báli, že s pokutou bych si ho už nevyzvedl a museli by ho na obecní náklady odtáhnout a po čase zlikvidovat. :-D
Silné stránky
Spolehlivé, levné a praktické auto.
V perfektním stavu se dá udržet za pár korun.
Ideální auto do ciziny.
Kdo ho zná, snadno v něm schová cestou z Holandska kávu tak, že ji celníci nenajdou. :-D (Kdo se vyzná v Lille, schová se před celníky.)
Jedna slečna mi v posteli řekla, že ji "hrozně vzrušuje že jezdím favoritem". Fakt!
...z tý postele smíchy spadnul.
Slabé stránky
Pořád se na něm něco sype. ...nikdy se mi ale nezastavil.
Slabý motor
Na dnešní poměry slabá pasivní bezpečnost. (Deformační zóny ale má. Kdo tvrdí že ne, machruje na téma, o němž neví ani zblo.)
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Pod kapotou není kus plastu, ale motor!
Tohle auto se opravuje samo.
A ty ceny! 2010: Výměna celého výfukového potrubí, homokinetických kloubů s prachovkami a levého předního světla: 5000kč! ;-)
2012: Nové brzdové kotouče: 200kč
Levněji to nejde. ;-)
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Nemám tušení, bylo mi osm.
Novinky v recenzi
Prodáno :-(
Ježdění s favoritem už pomalu nestíhám a v následujících 3-4 letech to bude jenom horší.
Aby Skautík nerezivěl nečinně na zahradě, šel 4.5.12 do sousední vesnice do služeb důchodce, který s ním bude pravidelně jezdit a nechá ho spávat v garáži.
Sbohem Skautíku a hodně šťastných kilometrů!
Další vozy Škoda Favorit
-
Škoda Favorit (1993) Majitel: Ronault.
Přidáno: 12.8.2009 23429 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Škoda Favorit (1993) Majitel: Ronault.
Přidáno: 12.6.2014 13810 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Škoda Favorit (1994) Majitel: parkoviště
Přidáno: 20.12.2009 459 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Škoda Favorit (1992) Majitel: parkoviště
Přidáno: 29.11.2008 459 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Škoda Favorit (1988) Majitel: Popeye the Marine
Přidáno: 5.7.2009 598 Majitel 9.85 Uživatelé