Recenze
Toyota Prius XW5P
Technické info
Přezdívka auta PriusPHV Rok výroby 2018 Koupeno nové najeto [km]:6400 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1798 výkon [kW]: 72 kroutící moment [Nm]: 5200 zrychlení 0-100 km/h [s]: 10.7 maximální rychlost [km/h]: 162 počet rychlostí: 1 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 359 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 3.5 (udávaná)spotřeba naměřená:
Popis vozu
Když bylo v rodině jasné, ze nám jedno auto nestačí, nastala klasická otázka. Co koupit? Jedno bylo po zkušenostech s Priusem jasné - bude to hybrid a nejspíš Toyota.
Chvíli jsem zvažoval aktuální generaci Priuse a nebo Hyundai Ioniq, ale nakonec jsem čím dál tím víc začal uvažovat nad plug-in hybridem. Ideálně vyhovuje potřebám naší rodiny. Přes týden klasické rodinné pojíždění po okolí (čistě na elektriku), o víkendech bez problémů větší vzdálenosti (elektrika + benzín). Na auta německých výrobců jsem ani nekoukal, takže zbyly dvě možnosti - Prius PHV (známý též jako Prius Prime) a Hyundai Ioniq v plug-in verzi.
Cenově to vycházelo podobně (Ioniq vypadá ceníkově lépe, ale jen než tam přidáte věci, které má Prius už "v základu"), recenze nijak zvlášť neporadily. Absolvoval jsem s zkušební jízdu s Priusem, ale na Ioniq už nedošlo. Jednak se mi nechtělo jít do úplné novinky přes nesporné kvality (Ioniq je pro Hyundai novinka, Prius je ve 4. generaci, nehledě na ostatní hybridy značky) a pak se také Toyotou svezla manželka. A bylo rozhodnuto.
Výbavu nemělo smysl řešit. Plug-in verze Priusu se u nás dodává jen v jedné výbavě, ke které si můžete dokoupit dva balíčky. Ten se solární střechou je u nás celkem nesmysl. Druhý, pojmenovaný "Tech", je už zajímavější. Přidává pár asistentů (parkování, detekce překážek při couvání, parkovací senzory ze všech stran), lepší audio a kožené sedačky. Ty jsme ale nechtěli, tak jsme tenhle balíček nechali plavat.
Autem jezdíme od první poloviny října 2018.
Prvním překvapením (porovnávám s 2. generací Priusu, kterým jezdím už bezmála 10 let) byly jednoznačně jízdní vlastnosti. I když se starým Priusem nemám žádný problém, musím uznat, že aktuální generace je jízdně úplně jinde. Hlavně kvůli nově vyvinutému podvozku, který je znát jak v zatáčkách, tak při jakýchkoli nerovnostech na silnici, které s přehledem zvládá.
Dalším velmi příjemným překvapením jsou "matrix LED" světla (nevím, jestli to má nějaký český název). Toyota je zatím dává jenom do tohoto plug-in Priusu a to ještě jen v japonské a evropské verzi. Stručně řečeno - auto můžete nechat pořád se zapnutými dálkovými světly. Ve dne funguje jen denní svícení, v noci podle rychlosti auta. Při pomalé jízdě (cca do 60km/h) svítí světla doširoka. Při vyšších rychlostech se zapnou dálková světla. Ale svítí jen tam, kde nejsou auta (ať už jedou před vámi, nebo proti vám). Světla umí vypínat jednotlivé segmenty, takže svítíte dálkovými všude, jen ne na auta před vámi. Težko se to popisuje, ale funguje to velmi dobře. Detekce aut je rychlá a funguje spolehlivě - jen občas je musím vypnout ručně, když je protijedoucí auto na dlouhé rovince ještě hodně daleko (ve stovkách metrů). Světla totiž svítí až do vesmíru a detekce protijedoucích aut víc než nějakých 200-250 metrů nezvládá. Je krásně vidět, jak světla před protijedoucím autem "uhýbají". Zvláštní je, že občas nefungují dobře za deště - dálková se zapnou později a také později vypnou. Asi to souvisí s vlhkostí v autě nebo teplotou kamery - problém zmizí chvíli po zapnutí klimatizace a vytopení kabiny auta.
EKONOMIKA PROVOZU
Tohle bude asi zajímat skoro každého čtenáře téhle recenze, tak s tím začnu. Za čtyři měsíce provozu auta a 5300 najetých km jsem tankoval pětkát, celkem za 4004 Kč. Poprvé po převzetí auta (s téměř prázdnou nádrží) a naposledy včera večer. Do galerie jsem dal fotku spotřeby benzínu po měsících dle palubního počítače (v prosinci jsem začal jezdit po dálnici, proto vyrostla průměrná spotřeba téměř na 3L/100km).
To samozřejmě nezahrnuje elektřinu. Od koupení auta jsme dobili cca 420 kW (měřeno digitálním měřákem z hobby marketu), což hrubým výpočtem vychází v průměru na nějakých 400 Kč za elektřinu za jeden měsíc (nebo 1300 ujetých km).
Jestli to z hlavy počítám správně, tak to vychází zhruba na 1,15 Kč za ujetý kilometr. Samozřejmě záleží na profilech jízdy apod. Tohle jsou čísla pro náš způsob používání auta, u jiného majitele to bude jinak. Podotýkám, že nejezdíme "na spotřebu", v autě je standardně puštěná klimatizace a topení - nemrzneme jen proto, že topení zkracuje elektrický dojezd.
Pokud by to někoho zajímalo, tak dobíjení sleduju na https://docs.google.com/spreadsheets/d/1AIQQDyfIINOSGNCFjq7EgGBqighgvkLGA2VeoCysm20/edit?usp=sharing (než mě to přestane bavit). Zatím to vychází tak, že *průměrně* dobíjíme necelé 4kW denně.
Benzín mám na https://www.spritmonitor.de/en/detail/977640.html (umí to i elektriku, ale je otrava to tam zadávat, tak jsem to rychle přestal dělat).
Spotřeba při provozu je zhruba následnující: Krátké trasy za trochu elektriky, okresky na letních pneu okolo 3,5l/100km v HV režimu (viz níže) rychlostí na hranici předpisů (nejsem brzda provozu, ale nezávodím se starými černými Golfy a zjevně služebními Oktávkami). Dálnice na zimních pneu cca za 5,2 (tempomat na 125, občas víc, abych nebrzdil provoz).
DOJEZD NA ELEKTŘINU
V létě není deklarovaných 50kilometrů žádný problém. Po nastartování ukazuje odhad vzdálenosti cca 56 kilometrů a pro městský a příměstský provoz to i platí (závisí samozřejmě na stylu jízdy).
V zimě to ujede také, ale nesmíte topit. Topení snižuje dojezd až na nějakých 30-35 kilometrů v závislosti na teplotě venku a požadované teplotě uvnitř. Pro masochisty je samozřejmě možné topení vypnout a dostat se na těch 50km, ale my normální si zatopíme a smíříme se s tím, že pokud potřebujeme jet kousek dál, nastartuje nám benzínový motor.
NABÍJENÍ
K autu jsme dostali dva kabely. Jeden na obyčejnou zásuvku na 230 voltů, druhý ve standardu Mennekes (též známý jako Type 2). Používáme ten na klasickou zásuvku. Druhý se hodí pro veřejné rychlonabíječky a nebo pokud by si někdo chtěl udělat třífázovou rychlonabíječku doma. Nám to za to nestojí, tak ten kabel leží ve sklepě.
Auto dobíjíme vždy po zaparkování doma (bydlíme v rodinném domě), hned jak po příjezdu vystoupíme z auta. Připojení auta na zásuvku je záležitost cca deseti sekund a už to děláme naprosto automaticky. Kabely zůstávají vždy doma, na cesty je s sebou nevozíme. Vzhledem k tomu. že auto jezdí extrémně levně i na benzín, nepovažuju za nutné při každém zastavení hledat zásuvku. Stejně tak s rychlonabíječkami - už jsem několikrát zvažoval, že nějakou vyzkouším, ale kvůli měsíčnímu paušálu za používání se nám to nevyplatí.
Pokud je baterka v autě úplně vybitá, trvá nabíjení 2,5 až 3 hodiny a auto si vezme ze zásuvky něco málo přes 6kWh. Stav baterky je vidět i zvenku, za předním sklem jsou tři modré diody, které ukazují stav nabíjení. Pokud svítí všechny tři, je plně nabito (viz fotky).
JÍZDNÍ VLASTNOSTI
Porovnávám mám hlavně se starým Priusem (recenze tady na MACZ). Potvozek je výrazně lepší, řízení ochotnějsí a přesnější, celkově se auto chová velice kultivovaně (auto má nezávislé zavěšení všech kol, nízké těžiště a ideální rozložení hmotnosti). Ve městě je jako doma, ale ani na na okreskách a dálnici se neztratí. Celkově je auto velmi řidičsky příjemné, pokud nechcete závodit. Tedy kromě rozjezdu od semaforů, tam závodit můžete (a prvních pár desítek metrů skoro určitě vyhrajete).
Auto je samozřejmě velmi tiché. Při jízdě na elektřinu si můžete se spolujezdcem šeptat. Při zapnutém benzínovém motoru také, pokud zrovna nezrychlujete (pak je motor slyšet, ale nijak hrozně). Při ustálené jízdě po rovině na dálnici s tempomatem na 125km/h (117 dle GPS) není slyšet vúbec, ozve se až ve stoupáních. Celkově je zvuk motoru hlubší a příjemnější než u starého Priusu.
JÍZDNÍ REŽIMY
Můžete volit mezi režimy Normal, Power a Eco. Nemá to ale žádný význam, mění to jen reakci auta na pedál plynu. V režimu Power auto poskočí dopředu, sotva na pedál fouknete, zatímco u Eco musite plyn sešlápnout aspoň do třetiny, aby si toho Prius všimnul. Reálně to dává smysl jen pokud máte těžkou nohu. Já to nepoužívám, jezdám na Normal. Pravdou je, že v režimu Eco se trochu sníží výkon klimatizace, ale to se dá nastavit i ručně, kdyby to někdo chtěl.
Zajímavější jsou režímy EV, HV a EV City. Ty se nastavují nezávisle na těch předešlých a ovlivňují souhru benzínového a elektrických motorů. Po nastartování je auto vždy v režímu EV. V něm jezdí na elektriku co nejvíc, dokud má dost nabitou baterku. Na benzín se přepne když baterka dojde (resp. zbývá posledních cca 15%), nebo pokud je potřeba velký výdej energie. Typicky při zrychlování v zimě (občas se mi stane na výpadovce za městem, když zrychluju z 90 na 110km/h) nebo při ofukování předního skla (je rychle potřeba hodně tepla).
Režim HV můžete kdykoli zvolit ručně a pro auto znamená "chovej se jako klasický hybrid". Prius zapojí benzínový motor a přestane ždímat baterku. Pokud při baterce nabité na 60% stisknete tlačítko HV a ujedete třeba 100km, na konci bude baterka ukazovat pořád 60%. Přitom můžete jet většinu klidně polovinu cesty jen na elektriku, ale bude to proložené častými starty benzínového motoru, stejně jako u klasického Priusu. U některých jiných plug-in hybridů se tento režim označuje "Hold". Používám, pokud jedu delší trasu a vím, že na konci pojedu nějakým městem, aby mi zbyla elektrika v baterce. Typicky na cestě po dálnici do Prahy apod. Při příjezdu do Prahy režím HV vypínám a dál pokračuju v EV režimu.
"EV city" je stený režim jeko EV, ale auto se snaží jet na elektriku co to jenom jde. Přitom má o něco horší zrychlení (zabírá jeden ze dvou elektromotorů) a pokud má dost šťávy v baterce, tak benzín nastartuje jen když na plyn šlápnete oběma nohama a prostrčíte pedál podlahou do motorového prostoru (je to vyhodnoceno jako nouzová situace). Tenhle režim nepoužívám.
Existuje ještě režim CHG (Charge, dobíjení). Při tom se zvýší výkon benzínového motoru a za jízdy se dobije baterka až do cca 80%. Nepoužívám, není proč.
MOTOR
Zmínil jsem motor. Auto má atmosférickou 1.8 pracující v Atkinsonově cyklu (nižší výkon a nižší emise než klasický Ottův cyklus). Výkon samotného motoru je 90 kW. K tomu jsou ještě dva elektromotory (jeden má myslím 53 kW, druhý 23 kW). Ten silnější se točí vždy, když se točí kola. Při 130 km/h na dálnici má přibližně 15000 otáček za minutu.
Zvláštností je jednocestná spojka, která zabraňuje benzínovému motoru točit se "v protisměru", pokud zabírají oba elektrické motory. Tu žádný jiný Prius nemá, protože u běžných Priusů neumí ten slabší motor pohánět auto. U plug-inu ano.
Převodovka a elektrické motory jsou vidět na videu tady (anglicky): https://www.youtube.com/watch?v=vHc-_E8xWnM&t=840s
Planetová "převodovka" označovaná eCVT je pěkně vidět tady: https://www.youtube.com/watch?v=vHc-_E8xWnM&feature=youtu.be&t=1056
Do téhle sekce se asi hodí, že auto až do nějakých -10 stupňů venkovní teploty bez problémů topí tepelným čerpadlem a nepotřebuje kvůli tomu startovat benzínový motor (nejbližší konkurence, Hyundai Ioniq, tohle nezvládá). Spotřebovává to samozřejmě elektriku. V extrémním případě to může snížit elektrický dojezd až cca o třetinu. Prius umožnuje tenhle dopad snížit speciálním režimem klimatizace a topení, kdy ofukuje jenom sedadlo řidiče (a spolujezdce, pokud sedí v autě), ale když vzadu děti drkotají zuby, tak jim tam občas trochu toho tepla taky pustím, nejsem nelida ;-)
POHODLÍ A PRAKTIČNOST
Prius je velmi příjemnné auto. Místa pro lidi všude dost, pokud nejste basketbalisti. Aby ne, když jsou vzadu jen dvě místa, třetí si doprostřed nesedne. Není tam ani místo, ani bezpečnostní pás (Pozn. už neplatí - po faceliftu už je pětimístný).
Problémem je malý kufr. Plocha je v pořádku, ale dno je hrozně vysoko - když otevřete páté dveře, tak je tam překvapivě ještě schod nahoru. Nemá zvedací podlahu, jen malou úzkou kapsu, kam se vejdou jen nabíjecí kabely. Tohle budu občas řešit rakví na střechu. Na kolo nemyslete, skladný kočárek nebo golfový bag by možná šly, ale k nim už pak jenom síťovka se svačinou ;-)
Do auta se nedá dáť rezerva, můžete ho mít jen se sadou na opravu pneu. Ale ani to už dnes bohužel není žádná výjimka.
V autě je také jen takové to standardní množství běžných úložných prostor, zatímco starý Prius jich měl překvapivě hodně (třeba dvě schránky před spolujezdcem, extra šuplík pod středovou konzolí, atd).
VZHLED
To je samozřejmě individuální. Mně se zepředu líbí, zezadu už o něco míň a z boku je to slabota. Ale je to prostě daň za nízký odpor vzduchu při jízdě. A ano, má patnáctipalcová kola a s jinými ho mít nemůžete. Zajímavostí je zadní sklo, které má uprostřed prolis kopírující ten na spojleru. Kvůli tomu tam není zadní stěrač, sklo prostě není rovné.
VYCHYTÁVKY (NEJEN PRO ŘIDIČE)
Nemá smysl v roce 2019 psát, že auto má ABS, ESP a detekci aut v mrtvém úhlu. Ale můžu se zmínit, že má kompletní sadu bezpečnostních systémů a jízdních asistentů, které je dnes Toyota schopna nabídnout. Od adaptivního tempomatu přes nouzové brždění (i s detekcí chodců), varování před jinými auty pří couvání z parkoviště, asistent pro jízdu v pruhu (nefunguje pod 50km/h), systém rozpoznáváni dopravních značek (mám vypnutý).
Poměrně rychle jsem si zvyknul i na HUD. Původně jsem myslel, že ho vypnu a nebudu používat, ale po pár dnech jsem přestal sledovat rychlost na palubní desce a koukám už jen na něj. Je barevný a údaje na něm jsou částečně nastavitelné. Já tam mám aktuální rychlost a odhadovaný dojezd na elektriku. Z nějakého důvodu se tam neukazují navigační pokyny, i když v zahraničí (Japonsko, USA) to funguje. Příjemné taky je, že HUD je promítán přímo na přední sklo, nejde o žádný plastový štítek vyrůstající z palubky.
Skvělé maticové LEDky jsem už zmiňoval.
Příjemné je osvětlení prostoru pro nohy při nastupování (řidič a spolujezdec) a také drobná LEDka ve stropě, která v noci nenásilně osvětluje prostor okolo řadící "páky" a infotainmentu.
Infotainment je bohužel bolavou patou současnch Toyot. Funguje docela dobře, když si na něj zvyknete, ale okamžitě bych ho vyměnil za ten dvanáct let starý ze starého Priusu. Na druhou stranu se nikdy nestalo, že by se infotainnment restartoval nebo se nepřipojil telefon na Bluetooth. Jako pozitivní beru i to, že narozdíl od americké verze stejného auta, která má jedenáctipalcový displej a vše se nastavuje na něm, tady zůstala fyzická tlačítka na ovládání klimatizace. Důležité věci se taky dají nastavit na volantu (hlasitost, vypínání a zapínání rádia nebo MP3, přepínání stanic atd.), nebo hlasovými povely (třeba to přepínání stanic rádia). Hlasové povely fungují celkem spolehlivě narozdíl od starého Priusu, kde fungují jenom když je v autě řidič sám (neptejte se mě proč, nevím).
Můžete bezdrátově dobíjet telefon, pokud to ten váš umí.
Auto se umí přes telefon připojit k Internetu a spouštět na displeji infotainmentu Entune aplikace. Nevyzkoušeno.
CO SE NEPOVEDLO
Jednoznačně kufr. Kolují informace o tom, že baterka měla být původně pod zadními sedadly jako u běžného Priusu (co není plug-in). Ale marketing Toyoty USA prý začal lobovat za zvýšení elektrického dojezdu aspoň na 30 mil (50 km) tak vehementně, že Toyotě nezbylo než zvětšit baterku a vrazit ji prostě do kufru. Co je na tom pravdy nevím.
Slabší infotainment jsem už zmínil. Narozdíl od většiny konkurence nezvládá Android Auto ani Apple CarPlay (což mi momentálně nevadí, stejně nemám kompatibilní telefon). Navíc je umístěný tak, že podvečerní slunce zprava se odráží řidičí přímo do obličeje. K tomu mu zhruba pět vteřin trvá než nastartuje, což je pěkně otravné pokud chcete třeba vypnout hlasité rádio, které tak zůstalo nastavené z minulé jízdy.
V autě je jen jedno USB a jedna 12V "zapalovačová" zásuvka. Obojí neprakticky těsně před loketní opěrkou. Není to ideální, pokud tam chcete zapojit autokameru nebo za jízdy vyměnit USB flash disk.
Prakticky ve všech recenzích si lidé stěžují na tlačítka pro vyhřívání sedadel utopená pod palubní deskou. Mně je to jedno, nepoužívám.
BEZPEČNOST
K tomu jen jedno - podívejte se na stránky EuroNCAP a jejich zprávu z konce roku 2016. Hádejte, které auto je tam mezi třemi nejlepšími?
https://www.euroncap.com/en/press-media/press-releases/euro-ncap-s-best-in-class-cars-of-2016/
DROBNOSTI
Volant z umělé kůže je na omak trochu horší než opravdu kožený. Ale není to žádná tragédie.
U staršího Priusu se navigace a infotainment dají téměř kompletně ovládat z volantu, nový to už neumí. Trochu mi to chybí, ale na funkci rostlináře to nemá žádný zásadní vliv ;-)
TYPICKÉ SPOTŘEBY
S autem už jezdím docela dlouho (najeto skoro 20 tisác km), tak už si můžu dovolit generalizovat spotřebu. Níže uvedené se týká provozu v takřka ideálních podmínkách (cca 22 až 28 stupňů venkovní teploty bez deště a větru), se zapnutou klimatizací a rodinou a autě:
* padesátkou až šedesátkou v hustém provozu ale bez zastávek (silnice na pobřeží, kde se nedá moc předjíždět) - 3,0
* české okresky a obce podle předpisů - do 3,5
* okresky a obce svižnějším tempem - do 4,0
* dálnice 135 tempomat / 128 GPS - lehce pod 5,0
Už jsem psal v novinkách, že jsem jednou jel D11 striktně na 130 GPS - na zimních pneu to tenkrát bylo za 5,8
PRIUSEM DO CHORVATSKA
Po 30 letech jsem se znova ocitnul v Chorvatsku. Vyrazili jsme s rodinou autem a nějakým zázrakem se nám povedlo vše potřebné nacpat do kufru Priusu tak, že jsem za jízdy bez problémů viděl v zrcátku provoz za sebou. Kromě téhle výzvy to bylo celé naprosto bez problémů. Auto zvládlo vše naprosto s přehledem. Pár pozorování z cesty:
* Dálnice v povolených rychlostních limitech (tempomat na 135) nejsou vůbec žádný problém. V autě je ticho a spotřeba se drží okolo pěti litrů. Při stoupání do kopce se to pochopitelně zhorší, ale následný sjezd to zase kompenzuje.
* Na plné nabití baterky potřebujete sjet z cca 1800 metrů nadmořské výšky až dolů k moři.
* Pokud auto už nemá rekuperovanou elektriku kam dávat, spustí specialní režim kdy spalovací motor pracuje "proti" elektromotorům. Zažil jsem to jen krátce na konci opravdu dlouhého sjezdu z prudkého kopce.
* Naprosto v pohodě bylo vyjetí od moře na vrchol Sveti Jure (1762 m.n.m). Mimochodem v závěru jde o nejvýše položenou silnici v Chorvatsku. Viz https://www.dangerousroads.org/eastern-europe/croatia/871-sveti-jure-croatia.html (článek je anglicky, v něm vložené video je česky). V závěru stoupání auto atakovalo 11 litrů průměrné spotřeby od nastartování.
* Trasu Makarska - Split a zpět dovolenkovým tempem po pobřeží ve vláčku aut jedoucích zhruba šedesátkou dá auto v pohodě za 3 litry spotřeby (v čistě hybridním režimu, se zapnutou klimatizací)
* Po cestě jsem nikde nenabíjel (kabely zůstaly doma). Většina elektriky z baterky padla na klimatizaci v zácpách na hranicích. Je příjemné sedět v autě s vypnutým motorem a mít pár hodin funkční klimu.
* Díky tomu, že je auto v zatáčkách neutrální (má rozložení váhy 50:50) se velmi dobře vykružují ostřejší zatáčky na dálnici. Na trase Graz - Vídeň jsme většinu času patřili k nejrychlejším autům.
* Za celou dovolenou auto ujelo 2370km s celkovou spotřebou 4,2 l/100 km. V tom je započteno i courání po okolí a ten výlet na Sveti Jure. Návratových 1100 km na trase Makarska - Hradec Králové bylo za 4,4 (na dálnici lehce pod pět při 135 na tempomatu, zlepšilo se to v zácpách na hranicích, při přejezdu měst a pak na dojezdových okreskách v ČR).
PO ROCE PROVOZU:
Pokud se nepletu, tak máme auto přesně rok. Za tu dobu najelo 22300 km. S autem jsem pořád maximálně spokojen. Většinu času jezdá "kolem komína", parkrát do měsíce jedeme delší trasu (typicky okolo 400 km).
Pár statistik:
* Podle spritmonitor.de byla nejhorší spotřeba 4,91 l/100km. Celou nádrž jsme spotřebovali na dálnici cestou z Chorvatska
* Na benzínce jsem byl za rok 19x. Nebýt srpnové cesty k moři, skoro by to vycházelo na jedno tankování za měsíc.
* nejlepší spotřeba byla 1,95 (v srpnu asi hodně jízdy na elektriku).
* Celkový průměr podle tankování ja momentálně 2,77, což je podle Spritmonitoru 64g CO2 na km a prakticky přesně 1Kč na kilometr (bez započítání spotřeby elektriky).
* Náklady na 1km včetně elektriky mi hrubým výpočtem vycházejí těsně pod 1,20Kč
* Podle palubního počítače, který poskytuje statistiky po měsících, byla nejhorší spotřeba v srpnu: 3,5 - to bylo to Chorvatsko. Zimní měsíce se pohybovaly mezi 2,4 a 2,9, letní mezi 1,7 a 2,3. Profil jízd se nijak výrazně neměnil.
* Spotřeba elektriky vychází zhruba na 1090 kWh (nemám to změřené úplně přesně). To je průměrně 3,7 kWh za den.
* Palubní počítač tvrdí, že auto jede 60% času na elektrický pohon při průměrné rychlosti 49km/h. Jsou to data od posledního resetu, což bylo myslím na jaře.
* Průměrná spotřeba elektriky v nejlepším měsíci byla celkem pochopitelně v létě: červen 12,2, červenec 11,6, srpen 11,3, září 13,7 kWh/100km.
* Naopak "špatná" je kvůli topení zima: prosinec 19,8, leden 19,7, únor 18,7 kWh/100km. Podle PP se v zimě spotřebuje 23% této energie na vytopení auta (údaj za leden, prosinec byl 20%, únor 19%)
* Nikdy jsem nedobíjel jinde než doma z klasické 230 V zásuvky.
Prakticky jediné, co mi na autě vadí, je malý a mělký kufr. Dá se na něj zvyknout, ostatně zvládli jsme s ním i to moře, ale kufr z klasického Priusu bych neodmítl. Infotainmnent je sice tak nějak nepovedený, ale kvůli němu jsme auto nekupovali. Základní věci fungují. Velkým plusem je nastavování klimatizace tlačítky, žádné zoufalé patlání po dotykovém displeji za jízdy.
Co se týká jízdních vlastností, jsou podle mě lepší, než by běžný řídič podle vzhledu a nápisu "hybrid" čekal. Ve městě a okolí je auto hodně agilní a obratné, na dálnici se v legálních rychlostech nestydí. Jen při předjíždění ve vyšších rychlostech je potřeba být trochu opatrný - rezerva výkonu není moc velká. Je to přeci jen auto orientované na emise a spotřebu. Nikdy a nikde s ním ale nemusíte brzdit provoz (dobře, v Mostě na okruhu byste ho asi brzdili).
Silné stránky
- jízdní vlastnosti, chování ve městech a na okreskách
- světla
- ekonomika provozu
- očekávaná spolehlivost
- ticho při jízdě
- levné pneu
Slabé stránky
- nízký kufr
- jen čtyři místa pro pasažéry
- infotainment Toyoty
- slabší zrychlení 0-100
- max rychlost něco přes 160km/h, není to auto na dálniční přejezdy.
- nemá rezervu
- nízké slunce zprava zezadu se přes obrazovku infotainmentu nepřijemně odráží na řidiče
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Zatím nic
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Kupováno v Toyota Louwman, spokojenost. Dokázali dodělat i parkovací senzory, které jsme chtěli. I když teoreticky nejsou pro tenhle model jako volitelný prvek k dispozici.
Novinky v recenzi
Pět let s Priusem PHEV
Dnes je to na den přesně pět let, co jsem Prius PHEV přivezl poprvé domů. Za tu dobu najelo cca 85 tisíc km a baterie už je pomalu zralá na výmě.... no pochopitelně, že ne. Auto jezdí jako nové a nebýt škrábanců na exteriéru a odřeného klavírního laku v interiéru, můžu ho z fleku prodat jako nové auto.
S autem se jezdí pořád parádně a příjemně, jen ho už moc nepoužíváme na delší trasy (nevejdeme se do něj) a až na pár čestných výjimek slouží převážne v roli mamataxi, proto ten relativně nízký nájezd. Jsme s ním pořád velmi spokojeni a klidně bych ho koupil znovu.
Co se týká stavu baterky (o které mi před lety někteří prorokovali, že ji za tři roky budu muset nechat vyměnit), tak je naprosto v pořádku. Nenechával jsem ji nikde diagnostiovat, ale auto jezdí stejně jako když bylo úplně nové. Než před pár dny padla ranní teplota k deseti stupňům, ukazovalo auto odhadovaný elektrický dojezd cca 57 kilometrů, což je pořád o 7km víc, než papírová hodnota deklarovaná Toyotou.
Abych nezapomněl, auto teď absolovalo STK bez jakéhokoli identifikovaného problému.
80 tisíc km a servis.
Auto má na hrbu téměř 80 tisíc kilometrů. Dnes jsem s ním byl v servisu na kontrolu a výměnu filtrů a provozních kapalin, jiné práce nebylo potřeba dělat. Bratru za necelých 6 tisíc Kč (i s výměnou kol na letní a uskladněním).
Jinak auto je jako nové, až na pár škrábanců. Dnes ráno hlásilo odhadovaný EV dojezd 56 kilometrů a to ještě ani není léto.
Dnes ráno ujelo auto na elektriku nejmíň, co pamatuju. V teplotách okolo nuly a silném větru se zapnul spalovací motor cca po pětadvaceti kilometrech jízdy, což je polovina deklarovaného dojezdu.
Na obranu auta musím napsat, že drtivá většina trasy byla mezi poli, kdy foukal silný boční nebo čelní vítr a celkově počasí nebylo nic moc. Pár kilometrů trasy vedlo po silnici s limitem 110 km/h. V autě pochopitelně zapnuté topení.
A protože to je PHEV, tak se prostě jen postupně připojil spalovák a převzal pohon auta, žádná tragédie.
Pětasedmdesát tisíc km
Auto nedávno překročilo hranici 75000 najetých km a tak nějak vlastně není o čem psát. Auto stále funguje na jedničku a kvůli rodinné situaci ho používáme primárně na cesty kolem komína (klasické mamataxi), na delší cestu už se dlouho nepodívalo. I díky tomu je spotřeba benzínu za minulý měsic 0,2 L/100km.
Jedinou "závadou" je to, že se někomu z nás povedlo zatlačit do palubky malý panel s tlačítky na ovládání HUD a dálkových světel, takže teď nefunguje přepínání mezi "chytrými" Matrix LED a normálními "hloupými" dálkovými světly. Budu to řešit při příští návštěvě servisu.
WLTP spotřeba opět překonána :)
Dnes jsem se po hodně dlouhé době zastavil na benzínce. Stojan mi ukázal tankovaných 31,16 litru benzínu. Protože to bylo po 3255 ujetých kilometrech, vychází to na 0,96 litru na sto.
Je to podruhé za dobu vlastnictví auta, co jsme se (bez nějaké snahy) dostali pod deklarovanou spotřebu :)
Letní elektrický dojezd
Dnes se mi po zapnutí auta ukázal odhadovaný dojezd na elektriku 63,8km. Takže i po téměř třech letech provozu je asi baterka v dobré kondici, protože deklarovaný dojezd podle výrobce je 50km.
Výjezd na Černou horu čistě na elektriku.
Měl jsem dnes legitimní důvod vyjet autem až nahoru na Černou horu v Krkonoších. Vzal jsem to jako test, jestli do Prius dá jen na elektriku, když už je to ten národní park.
Stručně - auto vyjelo úplně v pohodě, jen ve stoupání mezi odbočkou z hlavní a vrcholem spotřebovalo cca 60% baterky na cca 7km jízdy. Cestou dolů se zase nějakých 30% do baterky vrátilo (obojí se zapnutou klimatizací).
Srážka s blbcem
Dnes dopoledne jsem si na silnici "užil" zajímavou situaci. Před pár týdny mě málem v Sorentu sestřelila ze silnice dodávka kvůli srnce přes cestu, dnes jsem pro změnu potkal cyklistu, který měl geniální nápad bez ukázání a bez ohlédnutí(!) odbočit na silnici I. třídy křížem přes provoz doleva. Bohužel jsem byl v té chvíli cca 30 metrů za ním a jel jsem devadesátkou.
Aby to bylo výživnější, nějaký šikula za mnou si myslel, že pro Fabii stačí v téhle rychlosti nějaké dva metry odstupu od auta ním. Na brzdy jsme šli všichni, já to dobrzdil ještě před cyklistou a šikula na mých zádech skončil celkem pochopitelně v protisměru, protože se mi musel nějak vyhnout. Měl velikánské štěsti, že proti nám zrovna nic nejelo.
Lidi neblázněte a nechávejte si rozumný odstup od auta před sebou. Díky!
70 tisíc km
Auto někdy minulý týden překonalo hranici sedmdesáti tisíc najetých kilometrů. Stále šlape jako hodinky bez sebemenší závady. S nástupem letních měsíců se opět ukazuje odhad elektrického dojezdu přes 60 km, přičemž hodnota udávaná výrobcem je rovných 50.
Aktualní hodnota dlouhodobé spotřeby benzínu (dle tankování) je menší než 2,4 L/100km. Reálné přímé CO2 emise jsou podle spritmonitor.de na hodnotě 56 g/km.
67 tisíc km a servis
Konečně jsem dovezl auto na "velkou" sevisní prohlídku po 60 tisících km (trochu opožděně, hlavně kvůli Covidu). Prohlídka dopadla podle očekávání bez problémů, nechal jsem jen vyměnit stěrače a samozřejmě provozní kapaliny.
Nové letní pneumatiky
Dnes přezuto na letní pneu. Protože Bridgestone Ecopia z výroby byly už sjeté, Prius dostal Michelin Primacy 4. Uvidíme, jak se osvědčí.
Po dlouhé době na benzínce
S Priusem až na výjimky jezdíme jen krátké trasy (protože se do něj už celá rodina nevejde) a tím pádem je drtivá většina jízd na elektriku. Dnes ráno mě už nebavilo koukat na symbol "dochází benzín", který svítí od poslední delší cesty před dvěma týdny a zastavil jsem u benzínky. Do nádrže se vešlo necelých 36 litrů benzínu, takže tam ještě byla slušná rezerva (nádrž je cca 43 litrů). Asi nám to zase na nějakou chvíli vydrží :)
Pro milovníky čísel: poslední tankování bylo 12. října a auto od té doby ujelo přes 4500km. To vychází na průměrnou spotřebu benzínu cca 0,8 litru na sto. Elektriku změřenou nemám, to mě přestalo bavit už dávno.
3500 kilometrů bez tankování
Dnes jsem si uvědomil, že jsem s Priusem už hodně dlouho nebyl na benzínce. Pochopitelně za to může Sorento, se kterým jezdíme delší trasy (protože do Priusu se nevejdeme) a Toyota teď primárně slouží jako mamataxi.
Mrknul jsem se pro zajímavost na historii taknování a zjistil, že naposledy byl Prius na benzínce v první polovině října a od té doby ujel přes 3500 kilometrů. A nádrž je ještě asi ze čtvrtiny plná.
Najeto 60 tisic km
Uz jsem parkrat v diskusich napsal "najeto skoro 60 tisic", ale teprve dnes rano se ta sestka na PP opravdu ukazala. Auto porad jezdi jako nove a nepozoruju zadne zmeny na pohonu, podvozku nebo v interieru.
Dlouhodoba spotreba benzinu podle tankovani je 2,56 litru na sto, PP tvrdi 2,4.
Asi nový rekord v odhadovaném elektrickém dojezdu
Včera ráno se na HUD v autě objevil odhadovaný elektrický dojezd 65,2 km. To mě překvapilo, protože jsem byl přesvědčený, že přes 65 to nikdy nepůjde a nikdy jsem takovou hodnotu neviděl. Oficiální elektrický dojezd je podle výrobce 50 kilometrů.
Léto se hlásí
S letními teplotami se opět prodlužuje elektrický dojezd. Dnes ráno auto odhadovalo dojezd na 62km (oficiální údaj je 50). Trasu, kterou jsem v mrazech jen stěží dával na elektriku (zbývalo minimum baterky, nebo těsně před cílem nastartoval benzín) teď dojíždím s cca 20 kilometry indikovaného zbývajícího dojezdu na elektriku.
V sobotu se shodou okolností podařil zajímavý kousek, kdy jsem díky kombinaci faktorů (počasí, relativně pomalá jízda kvůli provozu) během dne ujel asi 70km s indikovanou denní průměrnou spotřebou elektriky 9,2 kWh/100km.
První tankování po třech měsících
Kvůli lockdownu jsme v poslední době jezdili víceméně jen krátké trasy "okolo komína". A díky tomu jsme jezdili prakticky jen na elektřinu, poslední dva měsíce ukazatel nádrže indikoval "poloprázdno". Až o víkendu nás čekala cca 400km dlouhá trasa včetně dálnice, na jejímž konci se rozsvítilo "hladové oko".
Dnes ráno jsem tedy natankoval, poprvé od 21. února. Auto za ty tři měsíce ujelo 2480km.
Náhodné setkání s jiným Priusem PHV
Včera navečer jsem podruhé za dva roky potkal jiný Prius PHV. Bylo to velmi krátké setkání, oba jsme sjížděli z D35 u Opatovic nad Labem. Stihli jsme na sebe jen bliknout, než jsme se vydali každý jiným směrem.
To první setkání bylo asi před rokem, když jsme se míjeli v Praze na začátku D11, každý jiným směrem.
Chování v mrazu
Dnes ráno bylo příjemných -13 stupňů, což je za limitem tepelného čerpadla v autě. Poprvé se tedy při zapnutí vyhřívání před jízdou nastartoval na pár minut spalovák. Když jsem k autu přišel o 10 minut později, topila už jen elektrika.
Totéž při jízdě. Auto bylo sice v EV režimu, ale nedokázalo zároveň topit (topení nastaveno na 21 stupňů) a jet. Tj. jelo v hybridním režímu, kdy se chvílemi připojoval spalovák, hlavně při akceleraci. Většinu cesty bylo ´-15 stupňů.
Na pár minut jsem vypnul topení a auto celou tu dobu jelo jen na baterku, tj. je schopné jet čistě v EV režimu i v takových mrazech. Ale nejsem takový masochista, abych jen kvůli čistě elektrické jízdě netopil. Kromě toho by to určitě neprospívalo baterce, která je vyhřívána teplem z kabiny.
Nájezd 50 000 km
Auto má najeto rovných 50 tisíc. Naprosto bez závad (kromě drobné oděrky, kdy do něj nacouvali na parkovišti) a bez jakýchkoli problémů.
Už jsem si zvyknul i na infotainment, který je vizuálně nezajímavý a trochu nepraktický, jako u všech soudobých Toyot. Na druhou stranu se nikdy nerestartoval a nezazlobil, bez problémů se páruje s telefony a prostě funguje, jak má.
Velkým plusem je to, že sednu do auta a jedu. Nemusím vypínat žádné asistenty, čekat až se nastartuje displej abych si zapnul topenl (má na vše fyzické přepínače), atd. atp. Navíc si ráno pomocí tlačítka na klíčku zapnu topení, než se jdo oblékat, takže sedám do vyhřátého nebo klimatizovaného auta.
Kdybych dnes vybíral auto ve stejné cenové relaci, bez zaváhání si ho koupím znovu. Pokud bych měl na autě něco změnit, chtěl bych o trochu hlubší kufr a o 10% víc výkonu v rychlostech cca 80-130km/h.
Velmi příjemná je mrštnost auta ve městě a překvapivě dobrý podvozek.
Dosavadní spotřeba auta je 2,7 litru na 100 km + elektrika (už ji neměřím, ale dobíjel jsem v průměru 4kWh za den (když jsem to ještě měřil). Na jednu nádrž (43 litrů) ujedu v průměru okolo 1300-1600 km. Reálně jezdím přes týden skoro čistě na elektriku a o víkendech pak na kombinaci elektrika+benzín.
Kontrola po 45 tisících, přezutí pneu.
Včera jsem byl s autem v servisu na kotrole po 45 tisících najetých km. Proběhla výměna oleje, kontrola auta, kontrola hybridního systému (vše bez problémů) a výměna pneu na zimní. Bratru (i s uskladněním pneu) za 6400 Kč.
Denní nájezdy
V diskusích na auto.cz se často zmiňuje (a zpochybňuje) denní nájezd průměrného řidiče, tak jsem si to spočítal u svého auta.
Průměrný denní nájezd mám 124 km, v roce 2020 je to jen 62 km (vliv pandemie). Mediány by byly ještě mnohem níž, průměr je vytažen k vyšším hodnotám delšími cestakmi k moři a na lyže.
Jednoznačně z toho vyplývá, že by to rodina až na velmi vzácné výjimky zvládla v pohodě s jakýmkoli dnešním elektromobilem, i kdyby se nabíjel jen doma z klasické 240V zásuvky.
Blog - jak jezdí hybridy po dálnici
Už mě nebavilo pořád v diskusích na auto.cz číst, jak se hybridu na dálnici vybije baterka a pak ji s sebou zbytečně tahá, tak jsem k tomu něco málo sepsal: https://blog.auto.cz/jirkav/2020/09/jak-jezdi-plug-in-hybrid-po-dalnici/
Chorvatsko podruhé, takřka neuvěřitelná spotřeba
Právě jsme se vrátili z dovolené v Chorvatsku, kam jsme opět jeli Priusem. Letos jsme jeli víc mimo dálnice (ne účelově, ale vyšlo to tak kvůli destinaci) a při návratu jsme stravili dva dny výletováním ve Slovinských (okolo Triglavu) a Rakouských (pod Dachsteinem) Alpách. Většinu trasy navíc řídila manželka. Obojí se asi podepsalo na výsledné spotřebě rových 4,0 litru (2408km, 97,5 litru benzínu podle tankování). Za celou dobu dovolené jsme nedobíjeli auto ze zásuvky (kabely nevozíme), i když jsme vyjeli s plnou baterkou.
Zvlášť pikantní to bylo včera při návratu, kdy manželka usedla za volant na parkovišti u lanovky na Dachstein a dojela do Českých Budějovic, kde při zastavení ukazoval PP trasu 295km se spotřebou 2,8 a 54% podílem jízdy čistě na elektřinu. Při startu z Dachsteinu byla baterka nabitá na 11km elektrického dojezdu, po 5km sjezdu k mýtné bráně už ukazovala stav nabití na 29km dojezdu, reálně se motor nastartoval po 48km od začátku trasy (je to tam hodně z kopce a často omezení rychlosti na 70, 50, nebo 40km/h).
Kompletní výměna chladiva
Minulý týden jsem se objednal do autorizovaného servisu na údržbu klimatizace před letní dovolenou. Tam mě čekalo překvapení - podle servisu bylo chladivo kontaminováno a plnička odmítala nové chladivo doplnit. Byl jsem přeobjednán na dnešní ráno s tím, že dorazí technik s jinou plničkou, kde to půjde.
Dnes bylo tedy provedeno odčerpání starého chladiva a doplnění nového. Spolu s filtry a prací za cca 5500,- :(
Zopakován experiment se 130km/h po dálnici
Už jsem tady jednou psal, že jsem by zvědavý na spotřebu auta na dálnici. Jezdím po D11 a ve večerních hodinách se dá nastavit tempomat a jet. Když jsem to zkusil loni, bylo to na zimních gumách za mírného deště a skončil jsem se spotřebou 5,8.
Teď jsem to zkusil znovu - na letních pneu a za takřka ideálních podmínek. Na konci trasy (Benzina před Hradcem Králové) ukazoval PP spotřebu 5,6. Docela mě to překvapilo, čekal bych o něco větší rozdíl mezi zimními a letními gumami.
Když se mám skoro dvě třetiny trasy v motoru nepohne válec
V pátek večer si tak jedu po okreskách a potřeboval jsem natankovat, takže zastávka na cestě. Rodina pospávala, na trase před námi pár kopců, a mne napadl drobný experiment. Při výjezdu z benzínky jsem vynuloval PP a nastavil hybridní režim auta (aby se nespotřebovávala elektrika z baterky). Přejel jsem běžnou cestovní rychlostí (na hranici předpisů) a o nějakých 30 km dál jsem kouknul na údaje z PP. Ujeto 33 km, průměrná rychlost 62 km/h (je tam pár delších vesnic a chytil jsem blbě jediný semafor po trase), poměr elektrické jízdy 63%, spotřeba 4,1.
To znamená, že benzínový motor jel jen cca třetinu trasy, a ještě jsem díky kopcům měl v baterce o něco víc elektriky na konci trasy než na začátku (asi o 4km indikovaného dojezdu).
Šlo o trasu ONO Cvikov - Šluknov. Je tam jedno převýšení o cca 200 metrů nahoru a dolů, pak hned další cca 130m.
Odhadovaný dojezd o 20% lepší
S návratem jarních teplot auto nabralo na optimismu a vrátilo se k překonávání oficiálních údajů. Včera navečer jsem po zapnutí auta na HUD našel odhadovaný elektrický dojezd 60km, což je o 20% víc než oficiální údaj. Ze zkušenosti vím, že ten odhad na HUD celkem odpovídá realitě..
Přezutí na letní pneu
Minulý týden jsem nechal auto přezout na letní pneu. Ihned se to projevilo na spotřebě. O víkendu jsem s rodinou ujel celkem 370km (drtivou většinu po okreskách), na konci ukazolval PP spotřebu 3,4 a info o tom, že 57% trasy jelo auto pouze na elektriku (auto jsem po cestě nedobíjel ze zásuvky).
Kam se hrabou EV ;-)
Včera jsem shlédl zahraniční recenzi faceliftovaného Plug-in Priusu (pětimístný interiér, možnost Android Auto a pár kosmetických změn - pohon a exteriér se nezměnily). Zaujalo mě tam jedno tvrzení - při jízdě na elektriku je to údajně druhé nejlepší auto ve využití elektriky pro pohon. Lepši jsou jen některé verze Tesla Model 3 (ne všechny).
To, že hybridní auto (se spalovákem, chladičem a všemi těmi věcmi okolo) prodávané od roku 2016 předčí v roce 2020 v efektivitě i drtivou většinu prodávaných EV aut je myslím docela zajímavé.
Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=HTSj7ipSeg0
Servis po 30 000km
V pondělí auto absolvovalo předepsanou servisní prohlídku. Vše naprosto v pořádku, hybridní systém bez problémů, brzdy jako nové. Proběhla výměna kapalin a filtrů.
Jen mě mrzí, že se nepovedlo určit přesnou příčinu problému, který jsme zažili při přejezdu Ale. Při přejezdu Brennerského průsmyku jsme po zastavili na jedné z benzínek a v té chvíli byl v autě cítit pach spáleniny (jako by se pálila spojka - znám to od spalováků z letištních srazů ;-)
Podle autorizovaného servisu je auto úplně v pořádku. Za pravděpodobnou přičinu označili výfuk - prý se to u Priusů v mimořádné zátěži může stát. Osobně tipuju systém rekuperace tepla z výfuku - zřejmě není dimenzován na to, aby motor jel dlouhodobě ve vysokých otáčkách. Za běžné jízdy taková situace nenastává.
Cesta na lyže do Alp
Právě jsem se s rodinou vrátil z lyžovačky v Italských Alpách. Do textu jsem přidal údaj o spotřebě, do fotogalerie pár fotek z cest a fotky PP po návratu (jedne fotka je trasa tam a zpět, druhá jen zpět).
Bezvadně fungující hlídání mrtvého úhlu
Dnes jsem si náhodou uvědomil jednu věc - v autě je hlídání mrtvého úhlu, které funguje jak má. Když jsem jel auty některých jiných značek, stávalo se, že hlídání mrtvého úhlu hlásilo svodidla, křoví u cesty a pevné ploty. Prius tohle nedělá. Na dálnici nebo víceproudé silnici ale funguje jak má. Nevím, jak to mají v Toyotě vymyšlené, ale evidentně to funguje.
Plug-in na prodej
Ne ten muj, samozrejme :) Byl jsem dnes v Toyote Pardubice menit kola na zimaky a prodejce se zminil, ze tam maji cerveny Prius Plug-in s najezdem okolo 12 tisic km za necelych 600 tisic Kc. A to mi prijde jako velmi zajimava nabidka.
Zajímavost - záruka na baterii
Shodou okolností jsem teď zjistil, že Toyota v USA zavádí novou záruku pro Prius Prime (tj. to auto, co mám já, jen s jiným pojmenováním). Od modelového roku 2020 (tj. auta prodávaná teď) je na baterii nová záruka na 10 let nebo 150 tisíc ujetých mil, která se při prodeji přenáší na nového majitele auta. To nezní špatně :) Netuším, jestli se to nějak projeví i u nás. MY 2020 tu myslím zatím není ani nabízen (pozná se mj. podle toho, že je pětimístný).
Rok provozu
Přidal jsem na konec popisu nějaké statistiky a hlavní dojmy po roce ježdění s autem. Sumář: za mě rozhodně spokojenost.
Přidal jsem do popisu typické spotřeby a zkušenosti z dovolené v Chorvatsku kdy se ukázalo, že typický diskusní argument "baterka se spotřebuje na prvních 50 km a pak ji s sebou auto tahá úplně zbytečně" jednoduše a prostě neplatí.
Nová RZ
Dnes dostal Prius novou registrační značku "EL". Ne že bych si od ní něco sliboval (do Prahy jezdím jen vyjímečně a tamní parkování zdarma je pro soukromou osobu jediná současná výhoda této značky), ale chtěl jsem si o ni zažádat předtím, než se někdo rozhodne že patří jen čistým elektromobilům.
Na místním registru vozidel jsem způsobil mírné pozdvižení - nebyli si jisti, jestli mi ji mohou dát, protože ve velkém TP je jako palivo zapsáno pouze "BA". Nakonec dali všichni hlavy dohromady a usnesli se, že jsou tam taky emise 28g/km a tím pádem má i moje auto nárok (což jsem pochopitelně věděl). Nakonec byli velmi ochotní a výměna RZ proběhla zdarma.
Spotřeba v EV režimu
Přidal jsem do fotogalerie data z palubního počítače, ukazující průměrnou spotřebu elektriky po měsících. V červenci se auto dostalo až pod 12kWh/100km. Je to samozřejmě "vylepšeno" tím, že po dálnicích jezdím normálně na benzín. Ale odpovídá to reálnému provozu ve městě a na okreskách.
Podotýkám, že to je měřeno opravdu jen v čistě elektrickém provozu. Kdykoli auto jede v HV režimu (ať už benzinový motor běži trvale, nebo se jen zapojuje podle potřeby), tak se spotřeba elektriky přestane počátat.
Zároveň také končím s denním sledováním dobíjení, už mě to přestalo bavit a jsou to relativně nezajímavá čísla, protože silně závisí na způsobu používání. Naše rodina dodnes dobíjela v průměru 3,8 kWh za den (mírně to kleslo, na konci zimy to bylo 4,1).
Víkend s půjčeným dieselem
Měl jsem teď na čtyři dny půjčený Nissan Qashqai "v dýzlu" (konkrétní motor nevím, bylo z půjčovny). A můžu vám s klidným svědomím říct, že jsem ho moc rád vracel. Manuální řazení v běžném autě je pro mě po deseti letech ježďení s hybridy prostě otravné (s něčím sportovním by to bylo asi jiné). Při rozjíždění jsem měl pocit, že se auto prostě nechce hýbat. V ostřejších zatáčkách to vypadalo, jako bych chtěl přemluvit k otočení stodolu (to je asi problém SUV obecně, ne jen konkrétního modelu). To jsou ale jen subjektivní dojmy někoho, pro koho je SUV v naftě prostě mimo oblast jakéhokoli zájmu.
Negativně mě ale překvapily dvě objektivní věci. Do Priusu jsem dal cestovní kufr "na délku" a zbylo mi spousta místa. Do Nissanu se ale nevešel, musel jsem ho dát "napříč" a místa v kufru najednou razantně ubylo. Pravda, Prius má kufr mnohem mělčí, ale Tetris raději hraju na počítačí než v kufru auta.
Druhá věc je horší - během prvních 200 kilometrů (půl dálnice, půl okresky) mi auto třikrát na půl sekundy duplo na brzdu kvůli "nouzové situaci", která se nekonala. Dvakrát jsem dojížděl zpomalující auto a měl spoustu času a místa na pohodlné zastavení, potřetí to dokonce bylo při normální jízdě po dálnici, kdy auto přede mnou jelo stejně rychle jako já a bylo dost daleko. Pak už jsem ten systém raději vypnul.
Byly i nějaké pozitivní dojmy? Ano - panoramatická střecha. Tu si děti zamilovaly.
Celkově jsem byl z auta dost zklamaný. Nezachránila to ani spotřeba, přestože jsem větší část trasy jel po dálnici. Celkově jsem cca 350km ujel se spotřebou 5,3 litru nafty. Bohužel v zemi, kde je maximální rychlost na dálnici 70mph, tj. asi 112km/h. A přes 120 jede málokdo, takže ani tady nemá nafta proti hybridu výhodu.
Servisní prohlídka po 15000km
Dnes jsem byl s autem na první servisní prohlídce (najeto 14850km). V autorizovaném servisu proběhla výměna oleje (0W20) a běžné kontoly (brzdy, baterie, hybridní systém). Vše bez problémů. Bratru za 4000Kč.
Spotřeba auta nadále klesá - už umí i za rovné tři litry.
Se stoupající venkovní teplotou nadále klesá reálná spotřeba. O víkendu jsem s rodinou ujel cca 380 km s celkovou spotřebou 3,0 l/100km. Nešlo o žádné závodění, ale rozhodně jsme nebyli brzdou provozu. Taková ta běžná rodinná jízda na hranici dovolené rychlosti, mezi Libercem a Turnovem 110 až 130 podle značek a provozu. Šlo zhruba o trasu Hradec Králové - Liberec - Rumburk a zpět. Nikde po trase jsem nedobíjel ze zásuvky. Fotku PP z konce trasy jsem dal do galerie.
Také stoupá odhadovaný dojezd na elektriku. Dnes ráno se na HUD objevilo 64,5 km (oficiální údaj je 50 km).
Zajímavost - výška předního nárazníku
Včera jsem náhodou viděl oba své Priusy z boku a z úrovně země. Přitom jsem si poprvé všimnul, že přední nárazník a celá kapota nového je výrazně výš nad zemí, než u starého. Odhadnul bych to minimálně na 10cm rozdílu. Takže obrubníky při parkování nejsou problém. Zároveň kapota a kryt motorů směrem "od nosu" k předním kolům mírně klesá, takže by nemělo ani vadit parkování v místech, kde se silnice k obrubníku trochu svažuje.
Dojezd na elektriku se zvysuje
Nevim, jestli je to primarne kvuli pocasi nebo si auto "mapuje" jak s nim jezdime, ale odhadovany dojezd se neustale zvysuje. Pri koupi auta to ukazovalo okolo 55km, vcera rano se na HUD objevilo 60,7.
Vim, ze tech 50km se ujet dalo. Jestli se mi povede i tech 60, podam o tom zpravu :)
Spotřeba elektriky
ZImu máme za sebou, tak přidám pár čísel o spotřebě el. energie. Auto ukazuje průměrnou spotřebu elektriky po dnech a po měsicích.
Nejhoršími měsíci byly celkem nepřekvapivě prosinec (19,8 kWh/100km, 20% z toho na topení a klimatizaci) a leden (19,7 kWh/100km, 23% z toho na A/C). Průměr za květen je zatím rovných 14,0 (10% na A/C).
Co se týká denních průměrů, tak nejhorší byl někdy v lednu (cca 26 kWh/100 km, nepamatuju se přesně). Nejlepši byl zatím včerejšek, kdy jsem na elektřinu ujel 30km s průněrnou spotřebou 11,8 kWh/100km.
Co jsem tak odpozoroval, tak auto tohle počítá jen v připadě, že jede pouze na elektřinu. Provoz v hybridním režimu se nezapočítává, i když v i tomhle režimu auto jezdí s vypnutým spalovákem dost často.
Drobná nehoda
Před pár týdny se stala drobná nehoda - vracel jsem se k autu zaparkovanému na parkovišti a u něj PČR. Ukázalo se, že mi do auta nacouvala studentka se starým Cliem. Naštěstí to odnesl jen odřený nárazník a to ještě nijak výrazně.
Experiment - spotřeba při ustálené jízdě po dálnici 130km/h - 5,8 l/100km (zimní pneu)
Včera večer jsem měl cestu Praha - Hradec Králové po D11, tak jsem se rozhodl vyzkoušet, kolik auto bude brát při 130km/h podle GPS. Na první benzínce za Prahou (u Burger Kinga) jsem na výjezdu vynuloval palubní počítač, nastavil jsem na tempomatu 140km/h (tj. reálně 130) a vydal se směrem Hradec Králové.
První polovinu trasy se auto drželo na 5,6 l/100km (klesání k Labi u Poděbrad), pak začalo mírně pršet a začaly kopečky před Hradcem. Zastavil jsem na Benzině před HK (u McDonalda), PP ukazoval spotřebu 5,8 litru. Překvapilo mě, že PP ukazuje průměrnou rychlost trasy podle GPS a ne podle indikované rychlosti na tachometru.
Celou trasu jsem jel víceméně těch 130 reálných, jen několikrát jsem musel zpomalit za předjíždějícími auty (a pak zase zrychlit na těch 130). Venkovní teplota byla asi 7 stupňů. Fotky PP jsem přidal do galerie.
Zimní pneu
Zapomněl jsem napsat, že jsem k auto koupil zimní pneu i s disky. Výběr disků nebyl moc velký, skončil jsem u Dezent RE 6x15 5x100 ET38. Pneu jsem zvolil Dunlop WinterSport 5
Ujeto prvních 5000km
Po ujetí 5000 km myslím, že už auto docela znám, tak jsem výrazně rozšířil recenzi.
První jízda po dálnici
O víkendu jsem absolvoval první jízdu po dálnici. Cca 400 km celkem. Cestu tam 200 čistě dálnice v hybridním režimu (bez vybíjení baterky) s průjezdem Prahou za 5,3 l/100km. Zpět jsem nechal baterku vybít a po ujetých 400 km se palubní počítač zastavil na 5,1 l/100km. Venkovní teploty okolo nuly, na dálnici tempomat nastavený na 125km/h (GPS 117km/h), zimní pneu.
Co mne překvapilo, byl adaptivní tempomat - na průměrně zaplněné české dálnici je celkem nepoužitelný. Po chvíli jsem přepnul na "hloupý" tempomat, se kterým dokážu jet na dálnici plynuleji.
Druhe tankovani
O vikendu jsem musel podruhe natankovat benzin. Po cca 1800 ujetych kilometrech se do nadrze veslo necelych 35 litru. Vychazi to tesne pod 2 litry na 100km.
To je samozrejme zavadejici udaj, protoze nebere v uvahu elektriku. Te jsem za ten mesic dobil cca 120kWh, coz pri aktualnim tarifu vychazi na necelych 400Kc.
První měsíc za námi
Po dvou týdnech jsme s autem víc než spokojeni. Až bude chvíle času, doplním hlavní recenzi. Ale většinu lidí bude zajímat hlavně ekonomika provozu, tak jsme přidal pár fotek a udělal pár výpočtů. Auto poskytuje spoustu statistik o provozu, takže po ujetých 1200km (z toho dvě třetiny "kolem komína", jednou cca 350km trasa bez použití čistě elektrického režimu, jednou asi 120km taktéž) to vypadá následovně: v nádrži je necelá polovina toho benzínu, který jsem natankoval před 20 dny cestou od dealera. Do auta jsem dobil necelých 90 kWh elektriky (vychází to v průměru na 4,4 kWh denně), což podle mých výpočtů dělá cca 300Kč za elektriku. Vždy jezdíme se zapnutým topením a klimatizací, kvůli spotřebě se nijak neomezujeme.
Přidat názorDiskuse: Toyota Prius XW5P
- Re: Nový Prius 20.11.2022 10:27 JirkaVejrazka
- Nový Prius 19.11.2022 10:18 St.
- Re: Černá hora je nic 03.08.2022 11:05 Mikesus
- Re: Černá hora je nic 28.07.2022 15:23 JirkaVejrazka
- Černá hora je nic 28.07.2022 12:26 Ozzman
- dojezd 03.10.2021 19:21 priusjezek
- Re: dojezd 03.10.2021 19:10 JirkaVejrazka
- dojezd 03.10.2021 17:57 priusjezek
- Re: Re: Re: dojezd 03.10.2021 17:12 JirkaVejrazka
- Re: Re: dojezd 03.10.2021 16:02 priusjezek
- Re: dojezd 03.10.2021 07:52 JirkaVejrazka
- dojezd 02.10.2021 17:04 priusjezek
- Re: Re: Re: Re: 420kW za 400 Kč? 19.05.2021 17:37 JirkaVejrazka
- Re: Re: Re: 420kW za 400 Kč? 19.05.2021 16:57 Martin911Turbo
- Re: Re: Re: 420kW za 400 Kč? 19.05.2021 16:50 JirkaVejrazka
- Re: Re: 420kW za 400 Kč? 19.05.2021 14:52 Martin911Turbo
- Re: 420kW za 400 Kč? 19.05.2021 14:34 JirkaVejrazka
- 420kW za 400 Kč? 18.05.2021 14:33 Martin911Turbo
- Re: Re: Denní nájezd 15.10.2020 21:51 twistedTSD
- Re: Denní nájezd 15.10.2020 19:35 JirkaVejrazka
- Denní nájezd 15.10.2020 00:08 twistedTSD
- Re: Re: chladivo klimatizace 23.06.2020 22:00 Mikesus
- Re: chladivo klimatizace 23.06.2020 19:18 JirkaVejrazka
- chladivo klimatizace 23.06.2020 16:34 Mikesus
- hlídání mrtvého úhlu 27.11.2019 14:05 Verny_2013
- Re: Re: Diesel po hybridu 01.08.2019 11:06 Mikesus
- Re: Diesel po hybridu 01.08.2019 08:16 Ozzman
- Re: Re: Diesel po hybridu 31.07.2019 21:46 Mikesus
- Re: Diesel po hybridu 31.07.2019 10:40 JirkaVejrazka
- Diesel po hybridu 30.07.2019 22:06 Mikesus
Další vozy Toyota Prius
-
Toyota Prius (2010) Majitel: Dylan McKay
Přidáno: 5.11.2011 14810 Majitel 9.94 Uživatelé
-
Toyota Prius (2010) Majitel: hamire
Přidáno: 28.3.2010 5610 Majitel 9.89 Uživatelé
-
Toyota Prius (2010) Majitel: PALO-Prius
Přidáno: 17.8.2014 4410 Majitel 9.84 Uživatelé
-
Toyota Prius (2012) Majitel: Invisible
Přidáno: 20.12.2015 399 Majitel 9.80 Uživatelé
-
Toyota Prius (2008) Majitel: JirkaVejrazka
Přidáno: 20.4.2009 919 Majitel 9.75 Uživatelé