Recenze
Toyota Prius XW3 ZVW30L AHXEBW(1)
Technické info
Přezdívka auta Priusek Rok výroby 2010 Koupeno nové najeto [km]:200 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1798 výkon [kW]: 100 kroutící moment [Nm]: 142 zrychlení 0-100 km/h [s]: 10.4 maximální rychlost [km/h]: 180 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 17 zavazadlový prostor [l]: 446 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 4.5
Popis vozu
Úvodem musím napsat, že jsem si vozidlo kupoval, protože se mi líbí, že je na velmi vysoké technické úrovni a má spoustu technických „vychytávek“, ne tedy pro spotřebu či ekologii. Tím chci jen různým kritikům dopředu avizovat, že je mi zcela jedno, zda spotřebuje 3 nebo 6 litrů, zda baterie do auta vydrží či nevydrží 5 nebo 10 let, nebo kolik stojí jejich případná výměna a zda je výroba ekologická či ne. Jsem překvapen nenávistí některých diskutujících k tomuto autu a jak hledají nějaké zástupné problémy. Nechápu také, proč se vůbec k vozidlu vyjadřují, když jim tak vadí a srovnávají ho se škodovkou a jim podobnými vozidly. Osobně si myslím, že v tom nikdy nejeli a podle mne srovnávají nesrovnatelné. Teď k vlastnímu vozidlu.
Koupil jsem si ho s výbavou Premium a to zejména kvůli jeho výbavě. Na výbavě se mi zejména líbí: potkávací a obrysové LED světlomety, adaptivní tempomat, čalounění z kůže (já mám světlé provedení), vyhřívaná přední sedadla, dešťový senzor a přednárazový bezpečnostní systém. Z další výbavy mne oslovily 17 palcová litá kola, převládající osazení světel LED technologií, projekční displej HUD (Head-Up Display), multifunkční volant s dotykovým ovládáním s vizuálním zobrazením (Touch Tracer), systém Stop&Start, 7 airbagů, ABS, EBD, BA, TRC, VSC+, aktivní přední hlavové opěrky. Má automatickou převodovku s technologií CVT, díky níž je akcelerace vozidla pružnější a plynulejší a přechod na vyšší rychlost je hladší s optimálním řízením výkonu obou pohonných jednotek (zážehový a el. motor).
Kromě výše uvedené základní výbavy má vozidlo ještě následující mimořádnou výbavu:
- Technology Pack, obsahující navigační systém s pevným diskem 40 GB, z toho 10 GB paměti volné pro hudbu, audiosystém s funkcí Bluetooth®, 8 reproduktorů, zadní parkovací monitor/kamera, inteligentní parkovací asistent IPA,
- Protection Paket, obsahující ozdobné prahové lišty, ochrannou lištu zadního nárazníku, vertikální upevňovací síť, plastovou rohož zavazadlového do prostoru,
- Chrom Paket, obsahují rámečky předních mlhových světel, chromované boční lišty dveří, ozdobnou lištu na páté dveře.
Kromě této výbavy je vozidlo vybaveno těmito doplňky: textilní koberečky, zámky litých kol, lapači nečistot (přední i zadní) a LED světlomety pro denní svícení s automatickým rozsvícením.
Co se týče pohonu, tak je vozidlo vybaveno zážehovým motorem 1,8 l VVT-i (variabilní časování ventilů s inteligencí) s Atkinsonovým cyklem, se 16 ventily, bezřemenové rozvody DOHC o objemu 1798 cm3, výkonu 73 kW s max. točivým momentem 142 Nm při 4000 ot.min-1. Dále dvěma elektromotory, jeden sloužící pro dobíjení baterií v rámci rekuperace energie (při sundání nohy z plynového pedálu, při brzdění nebo při zařazeném stupni „B“ = brzdění motorem). Ten dokáže baterii kdykoli nezávisle dobíjet. Druhý, sloužící pro pohon vozidla (synchronní s permanentním magnetem) s výkonem 60kW a max. točivým momentem 207 Nm. Výkony však není možné sčítat a tak je uváděn celkový výkon motorů 100 kW (136 koní). Vysokokapacitní baterie s výkonem 27 kW (převádí stejnosměrný proud z baterie na střídavý proud s napětím 650 voltů). Maximální rychlost 180 km/h a zychlení na stovku za 10,4 s. Spotřeba u vozidla se 17 palcovými koly 4,0 l na 100 km. Emise CO2 jsou uváděny 89 g/km. Rozvor 2700 mm.
Silné stránky
- slušná velikost zavazadelníku = 446 litrů,
- dobrá přístupnost do zavazadelníku a po sklopení zadních opěradel vznik rovné plochy,
- celková prostornost a komfort vnitřního prostoru,
- technická propracovanost,
- možnost volby ze tří módů: EV – elektrický pohon (mj. jsem na tento mód jel více než 55 km/h) , ECO – ekonomický pohon za využití obou motorů dle provozních potřeb, PWR – pohon spalovacím motorem,
- rozjezd vozidla na elektromotor,
- pro dosažení vyšší efektivity slouží recirkulace ochlazených výfukových plynů navracejících se zpět do motoru,
- bezklíčové (dotykové) zamykání a odemykání vozidla a „startování“ vozidla
Slabé stránky
- postrádám duální klimatizaci,
- klimatizovanou schránku na nápoje,
- USB konektor, který je jen za nemalý příplatek
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Žádné - nové vozidlo.
Určitě, tak jako u předchozího vozidla, budu jezdit na pravidelné servisní prohlídky podle servisní knížky a také, pokud to Tyota organizuje i sezónní prohlídky (jaro, podzim).
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Jen ty nejlepší. Vozidlo jsem kupoval u C & K Toyota Brno, Vídeňská ul. Brno. Perfektní předvedení vozidla, poučení z obsluhy, ochota prodávajícího – tedy zcela bez výhrad, příkladný přístup.
Novinky v recenzi
STK + Emise
O víkendu dovrším 6 roků stáří vozidla a tak bylo nutné provést STK + emisní kontrolu. Vše dopadlo OK, nebylo nalezeno žádných závad a veškěré naměřené hodnoty byly ve stanoveném rozmezí. Podle techniků je auto stále jako nové
Garančka po 5 letech + prodloužení záruky hybridní baterie
Byla provedena pravidelná (garanční) prohlídka vozidla po 5 letech a také jsem si nechal provést kontrolu hybridní soustavy k prodloužení záruky na hybridní baterii o jeden rok. Vše bylo OK, nebyla shledána žádná závada a také záruka hybridní baterie byla prodloužena o jeden rok.
Nadjetí již přejetého zajíce s drahými důsledky za 10217 Kč
Při běžné a klidné jízdě po silnici jsem se blížil k již přejetému zajíci a abych si "nezašpinil" kola, tak jsem nasměroval jeho nadjetí na střed vozidla. Jaké však bylo mé překvapení, když při jeho nadjezdu se ozvala strašlivá rána a rachot odvalujícího se těla pod vozidlem. Nevěřil jsem tomu, že auto je tak nízké. Zřejmě z něj trčela nějaká kost, která způsobila tu ránu. Asi po ujetí 20 kilometrů se ozvaly další rány a rachot z pod celého vozidla. Vozidlo se začalo velmi podivně chovat a tak jsem ihned zastavil a šel se podívat, co se stalo. Čekalo na mne velké a nemilé překvapení. Z pod vozidla trčel, proti směru jízdy, kus plastového krytu (část, která se odklápí při výměně oleje v motoru). Abych mohl pokračovat, tak jsem musel jízdě bránící část krytu odstranit. No jak je vozidlo nízké a nemajíc u sebe žádné páčidlo, tak to bylo velmi obtížné, dokonce jsem uvažoval o povolání asistenční služby. Nakonec jsem co to šlo, vozidlo u pravého předního kola nadzdvihl heverem, lehl si pod auto a asi po 15 minutách různého ohýbání a lámání se mi za pomocí kliky od heveru podařilo vyčnívající kus vypáčit a tak se dalo s vozidlem pokračovat v jízdě. Hned následující den jsem zajel do servisu, kde mne čekalo další překvapení, po prohlídce bylo naznáno, že bude nutné vyměnit celý plastový kryt pod motorem. Dalším šokem byla jeho cena, i s "clipy" stál 9854 + 363 Kč za práci (vše s DPH). No je to velmi drahé poučení. Příště, pokud to bude možné, objedu jakoukoliv překážku na silnici.
STK + Emise
Dovršil jsem 4 roky od novoty a tak bylo nutné provést STK + emisní kontrolu. Vše dopadlo OK, nebylo nalezeno žádných závad a veškěré naměřené hodnoty byly ve stanoveném rozmezí.
Garančka po čtyřech letech
V březnu (6.3.2014) jsem absolvoval garančku po čtyrech letech (23.000 km) a vše bylo v pořádku. Provedena pravidelná prohlídka po 4 letech nebylo shledáno závad. Důraz položen na brzdy; dále: výměna oleje, olejového filtru, výměna brzdové kapaliny, doplnění nemrznoucí směsi, výměna vzduchového filtru, výměna filtru klimatizace. Provedl servis ID auto, Brno.
V rámci této garančky jsem ještě absolvoval v rámci celosvětové svolávací akce přeprogramování řídící jednotky z důvodu možné nefunkčnosti invertoru. Vše je OK, s autem jsem nadmíru spokojen.
Špatná funkce světel pro denní svícení
Dne 29.11.2013 při odjezdu od hypermaketu jsem odrazem světel ve výloze zjistil, že mi spolu s tlumenými (potkávacími) světly svítí i světla pro denní svícení, což odporuje čl. 6.19.Předpisu č. 48 Evropské hospodářské komise Organizace spojených národů (EHK/OSN). Bylo nutno provést opravu. Jednalo se vadné spínací relé denních světlometů.
Aktualizace databáze mapových podkladů navigace
Počátkem června 2013 jsem se rozhodl pro aktualizaci mapových podkladů navigace. Aktualizace byla provedena na dva pokusy - první pokus proběhl 5.6. (zhavaroval HDD servisu, odkud byla data přenášena; naštěstí HW navigace si pamatoval, že aktualizace nebyla dokončena a tudíž si pamatoval i licenční klíč); druhý pokus proběhl zdárně 10.6. a aktualizace skutečně pokračovala od místa, kde byla 5.6. přerušena. Byl jsem překvapen, že v servisu (bylo zřejmé, že aktualizaci na mém systému navigace dělají poprvé) nemohli najít konektor pro připojení kabelu od aktualizačního HDD. Nakonec jsme jej společnými silami našli za odklopenou obrazovkou. Sílou ovšem je, že aktualizace je (oproti jiným komerčním navigacím, které jsou buď úplně a nebo alespoň po dobu záruky zdarma) "silně" zpoplatněna; celá "sranda" stála 5437 Kč. Další výtku mám vůči dovozci Toyota ČR, který ještě dnes v bloku "Aktualizace map navigace" uvádí jako novinku, že je k dispozici podzimní aktualizace 2012, přitom od konce dubna je v síti servisů již dostupná aktualizace jarní aktualizace 2013 a dále mi od dovozce chybí jasný přehled, v čem (jaká nová data) je nová databáze map aktualizována. Toto obdobně platí i o stránkách http://www.toyota-mapupdates.eu, tam ta tabulka s aktualizacemi je velmi obecná a jarní aktualizace tam také není. Toyota ČR bych doporučoval aktuálně informovat o termínech aktualizací a hlavně co si za tak "hříšné" peníze kupuji, tedy co přibylo od předchozí, zejména velmi konkrétní bych byl u nově upravené silniční sítě a křižovatkách. Je sice pěkné, že vím, kolik mi v mapě přibylo škol, muzeí, radnic, atd (to si ale můžu najít na jiných stránkách týkajících se konkrétních POI), ale aktualizovaná silniční síť (což je pro řidiče a jeho navigaci nejdůležitější) je uvedena jen v celkové délce silnic a ještě bez porovnáním s minulou aktualizací, takže údaj nic nevypovídající!
Garančka po třech letech
V březnu jsem absolvoval garančku po třech letech (18.000 km) a vše bylo v pořádku. Posléze jsem ještě byl na jarní prohlídce, při které jsem si nechal vyčistit klimatizaci. S autem jsem zatím velmi spokojen,
Garančka po dvou letech
21.03.2012 jsem absolvoval s vozidlem pravidelnou prohlídku po dvo letech (najeto 13201 km). Vše bylo OK (bylo by smutné, kdyby tomu tak při počtu ujetých kilomterů nebylo). Navíc, oproti obsahu prohlídky jsem si nechal vyměnit stěrače předního skla. S vozidlem jsem nadmíru spokojen. Dříve popisované problémy s vybitou baterií se snad dají připsat nevhodnému zapojení světel pro denní svícení (rozsvícení proběhlo při poklesu napětí v síti. Zřejmě, když kvůli oslabené baterii došlo k poklesu napětí i při zaparkování v garáži, tak zřejmě svítily celou dobu a baterii daly co proto. Po jejich přepojení - rozsvícení až na "klíček", je již vše OK). Prvotní zapojovaní světel prováděl prodávající v rámce předprodejního servisu.
Zakoupení a instalace čidla ecoRouteHD
V návaznosti na problémy s baterií 12 V, kdy podle autoelektro servisu je na odepsání a podle značkového servisu Toyota je v pořádku, jen je málo nabitá, tak, abych měl přehled o stavu baterie 12 V a o dalších údajích z řídící jednotky vozidla, jsem přistoupil k nákupu čidla ecoRouteHD, o kterém jsem již dávno uvažoval, neboť mi ve vozidle scházely informace o otáčkách motoru a třeba teplotě chladící kapaliny. Tímto jsem vyřešil vše potřebné. Čidlo sleduje i ekonomiku provozu, takže mohu navzájem srovnávat, co vyhazuje hybridní display a co říká tento systém. Je zajímavé, že třeba na rychlosti je rozdíl 5 km (čidlo udává rychlost, kterou ukazují i měřiče rychlostí v obcích; tedy vozidlo ji udává o 5 km/h nižší). Kromě vyhodnocování ekonomiky jízdy, okamžité spotřeby, průměrné spotřeby, atd., to ukazuje i tyto hodnoty: zatížení motoru; teplotu chladící kapaliny; tlak v sacím potrubí; předstih; teplotu nasávaného vzduchu; pozici plynu; napětí baterie; rychlost; otáčky motoru. Jinak se zapojuje do konektoru OBD II. Vše funguje jak má (přidal jsem i pár obrázků) a mj. vidím i stav baterie 12 V, což byl počáteční impuls pro pořízení tohoto čidla. Jinak OBD II. se nachází ve středu pod volantem. Jen je škoda, že není kompatabilní s vestavěnou navigací, ale potřeba si pořídit navigaci od Garminu a nebo mít jiné zařízení (např. mobilní telefon) se systémem Android.
Zkušenosti s vybitým akumulátorem 12 V
Tento týden jsem měl problémy se startem vozidla. Vzhledem k tomu, že jsem delší dobu nemohl vyjet s autem, tak se mi vybila baterie. Kromě toho, že mi velmi hodně "řádilo" GPS zabezpečení vozidla - několik po sobě jdoucích upozornění a alarmů o poklesu napětí v síti, jsem se ani nemohl rozjet. Domníval jsem se, že se rozjedu na elektromotor - hybridní baterie byla skoro nabitá a pak mi již naskočí i spalovací motor, ale nebylo tomu tak. Ani jsem si "neškrtnul". Naštěstí po několika různých pokusech se mi to přeci jen podařilo, ale vůbec mi nešel displej uprostřed přístrojovky. Byl jsem z toho docela zděšen. Ani po ujetí cca 15 kilometrů a opětném startu (ten již proběhl normálně), se displej neaktivoval. Tak jsem si šel řešit určité záležitosti a po cca 2 hodinách vozidlo normálně "nastartovalo" a i diplej byl v pořádku. Po opakované konzultaci u dvou autorizovaných servisů Toyota, jsem provedl klasické dobití 12 V akumulátoru a to přímo ve vozidle a bez odpojování jakéhokoliv kontaktu. Dobití se zdařilo, nic se nepoškodilo, palubní systém normálně pracoval, takže doufám, že je a bude vše OK. Musím říci, že jsem měl poměrně velké obavy z dobití 12 V akumulátoru a ještě přímo ve vozidle a bez odpojení, byť ukostřovacího pólu, jak se uvádí v manuálu. Ale v obou servisech mi sdělili, že to tak normálně dělají. Takže pro příště již budu určitě klidnější a klidně baterii "oživím".
Proražení pneumatiky
Tak v tomto týdnu jsme měl první kolizi s vozidlem. Brzy ráno, za tmy a deště jsem najel do neoznačené díry na vozovce. Jednalo se o nesprávně ošetřený překop vozovky po opravě vodovodu. Díra byla plná vody a vzhledem k tomu, že celá vozovka se leskla, tak nebylo na ni vidět. Hluboká byla minimálně 20 cm. Při jejím přejetí se ozvala velká rána a na řízení jsem cítil, že došlo k defektu. Po zastavení mne čekala, za velkého nečasu, výměna za rezervu. Po příjezdu do servisu mi sdělili, že pneumatika je neopravitelná a musí se vyměnit. Vzhledem k rozměru 215/45 R17 jsem měl obavy, zda ji mají. Samozřejmě že neměli, ale naštěstí v celorepublikovém skladu měli poslední dvě pneu tohoto rozměru, typu a výrobce. Ještě jsem musel zajet do servisu Toyota ke kontrole náprav. Kupodivu tam byla mírná závada na sbíhavosti, ale vše opravili a náprava je, podle jejich prohlídky, neporušena. Tato kolize mne vyšla cca na 4.400 Kč. Jen uvádím, že nové zimní pneu jsem měnil 19.10. a na pneu bylo najeto 500 km. Proražení viz obrázek. Vodárenská se naštěstí k neoznačenému překopu hlásí a tak doufám, že mi bude škoda uhrazena.
Nové zimní obutí
Tak ve čtvrtek 21.10.2010 jsem priuska obul do nových pneumatik Nokian Tyres R17 215/45 a disků Dezent RE R17. Viz poslední čtyři obrázky.
Provoz po 5.000 ujetých km
Dnes jsem překročil hranici 5.000 km. Od novoty do dnešního dne mi vykazuje palubní počítač průměrnou spotřebu 4,6 litrů na 100 kilometrů. Se snižováním teplot se to ale zřejmě změní, neboť již teď pozoruji navýšení spotřeby, způsobené zejména „naskočením“ spalovacího motoru ihned po rozjezdu. Běží i když stojím na křižovatce, což v létě nebylo. Jak však motor dosáhne provozní teploty, tak se hybridní systém chová jako v létě. Snad jako nedostatek musím říci, že je škoda, že automobilky u nových aut přestávají montovat teploměry. Tím se ztrácí přehled o jedné důležité provozní informaci. Také uvažuji o změně nastavení signalizace zpátečky. V servise je možné variantní nastavení a to, že namísto přerušovaného „pípání“ při zařazení zpátečky to „pípne“ jen jednou. Tím, že to „pípá“ stále, tak to dost mate a ze zvyku z ostatních aut s čidly je řidič zmaten a hledá překážku. I přes stávající zpětnou kameru bych rád doplnil vozidlo i o čidla, a to i přední, neboť do předu není také nic moc vidět. Ideální by bylo, kdyby tam mohla být také kamerka jako je u např. Corola Verso. Také jsem si objednal zimní sadu kol s pneumatikami (lité disky na zimu 7Jx17 DEZENT RE a pneu Nokian HKPL R215/45 R17 91RTL XL). Vše by mělo být v polovině tohoto měsíce, což bude podle předpovědi zřejmě ten správný termín pro přezutí. Žádné negativní poznatky (kromě toho „pípání“ ze stávaného provozu nemám.
Dosažení nejnižší spotřeby a dlouhodobá spotřeba
Zatím mám najeto necelých 1500 km a provedl jsem zatím jen dvě delší jízdy (nad 100 km; jinak jezdím jen do práce a zpět - cca 30 km denně) Při té první jsem měl průměrnou spotřebu 3,7 l; při té druhé dokonce 3,4 l. Průměrná spotřeba od počátku - zakoupení vozu je 4,46 l na 100 km.
Přeinstalace světel pro denní svícení
Ve čtvrtek 8.4.2010 jsem navštívil specializovanou firmu na montáž el. zařízení do aut a po vzájemné konzultaci možností či nemožností nové instalace světel pro denní svícení jsme dospěli k závěru, že je ponecháme ve stávajícím prostoru s tím, že je zapustíme do mřížky nárazníku, což bude estetičtější a profesionálnější. Výsledek viz obrázek "Světla pro denní svícení 3" (není vidět ani držák, ani žádné drátky).
Klesající spotřeba
Tak jak si s autem na sebe vzájemně zvykáme a já přicházím na rytmus hybridního pohonu a způsob jízdy s tímto vozidlem, tak i bez jakéhokoliv cíleného hlídání spotřeby tak ta pomalu a jistě klesá. Teď jsem se již dostal na průměrných 4,4 l/100 km. To je pěkné, ne?
Dnešní spotřeba
Tak dnes jsem poprvé zvolil ECO mód a spotřebu jsem dostal pod 5 litrů, konkrétně na 4,9. Sice také nic moc, ale pohybuji se v malých vzdálenostech a zejména z kopce dokopce. Až si na auto zvyknu, tak snad to půjde o něco dolů. Poznámka: tak jak jsem uvedl v popisu, nepořizoval jsem auto kvůli spotřebě, ale oproti předchozímu autu se pohybuji o 3 litry méně, což je určitě milé.
Přidat názorDiskuse: Toyota Prius XW3 ZVW30L AHXEBW(1)
- Koupě 22.09.2014 13:26 Phill
- Re: zajic a spodni plast. 07.07.2014 16:14 hamire
- zajic a spodni plast. 06.07.2014 18:57 lazybarber
- Re: Stav velké baterie (akumulátorů) 06.07.2014 18:46 lazybarber
- Stav velké baterie (akumulátorů) 30.01.2014 08:25 rypal
- Dobrá volba 14.01.2014 12:43 cb
- Re: Re: Částečný nesouhlas 18.06.2012 22:21 Bully_
- Re: Re: Částečný nesouhlas 17.06.2012 10:54 Switch007
- Re: Částečný nesouhlas 17.06.2012 10:38 Bully_
- Částečný nesouhlas 17.06.2012 09:40 Switch007
- Re: eco Router HD 29.03.2012 12:22 hamire
- eco Router HD 23.02.2012 15:52 majk162
- CVT 14.06.2011 00:10
- Re: 1 07.11.2010 07:28 hamire
- 1 02.11.2010 23:30 MichalSN
- Nádherné auto 18.07.2010 09:00 Brázdin
- Re: Re: Spotřeba 07.06.2010 09:33 PeT-a (RSKa)
- Re: Spotřeba 03.06.2010 17:44 hamire
- Re: Re: Re: Re: 17" kola a LED denne svetla? 30.05.2010 20:15
- Spotřeba 30.05.2010 15:04 PeT-a (RSKa)
- Re: Re: Přeinstalace světel pro denní svícení 20.04.2010 18:49 hamire
- Re: Přeinstalace světel pro denní svícení 20.04.2010 16:49 Ozicom
- Re: Přeinstalace světel pro denní svícení 12.04.2010 21:01 štíreček1
- Přeinstalace světel pro denní svícení 11.04.2010 08:18 hamire
- grafika displayov 05.04.2010 17:49 maro-01
- Re: Re: Re: Diky za recenzi (a drobna chybicka) 02.04.2010 20:28 štíreček1
- Re: Re: Diky za recenzi (a drobna chybicka) 02.04.2010 06:40 hamire
- Re: Spotřeba 02.04.2010 06:39 hamire
- Re: Re: Diky za recenzi (a drobna chybicka) 01.04.2010 22:32 JirkaVejrazka
- Re: Diky za recenzi (a drobna chybicka) 01.04.2010 21:09 štíreček1
Další vozy Toyota Prius
-
Toyota Prius (2010) Majitel: Dylan McKay
Přidáno: 5.11.2011 14810 Majitel 9.94 Uživatelé
-
Toyota Prius (2010) Majitel: PALO-Prius
Přidáno: 17.8.2014 4410 Majitel 9.84 Uživatelé
-
Toyota Prius (2012) Majitel: Invisible
Přidáno: 20.12.2015 399 Majitel 9.80 Uživatelé
-
Toyota Prius (2009) Majitel: thanatos
Přidáno: 25.9.2017 09 Majitel 5.11 Uživatelé
-
Toyota Prius (2012) Majitel: Břetislav Karpíšek
Přidáno: 26.7.2022 1010 Majitel 0.00 Uživatelé