Recenze
Lancia Lybra SW
Technické info
Přezdívka auta Lancia Rok výroby 1999 Koupeno ojeté najeto [km]:150000 palivo: benzin počet válců: 5 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1998 výkon [kW]: 113 kroutící moment [Nm]: 186 zrychlení 0-100 km/h [s]: 10.7 maximální rychlost [km/h]: 210 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 420 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 8.6
Popis vozu
Na úvod bych se asi měl představit - jmenuji se Honza, jsem studentem Fakulty architektury na pražské ČVUT a mám slabost pro auta. Proto jsem se na jaře rozhodl pořídit si své první auto.
S přítelkyní a kamarády rádi podnikáme různé výlety a půjčování auta od rodičů bylo vždy komplikované - tak jsme se rozhodli koupit auto. Jenže jaké? Rozpočet byl do 100.000,- a auto muselo být schopné přepravit pět lidí a nějakou tu bagáž a vzhledem k poměrně malému ročnímu nájezdu jsme chtěli benzínový motor.
Já měl vždycky slabost pro italská auta a tak se výběr zúžil na Alfu Romeo 156SW, Alfu Romeo 166 a Lancii Lybru. Náš místní mechanik mě odrazovaal od motorů Twin Spark v Alfách, tak jsem začal koukat po šestiválcích 2.5. Našel jsem několik 156 v doceela dobrém stavu, ale vnitřní prostornost mě dost odrazovala. Nepotřebujeme žádný stěhovák typu Mondeo, ale 156 je až příliš malá... Tak zůstala ve výběru Alfa 166 2.5 V6 a Lancia Lybra SW. Jeli jsme se na ně podívat s přítelkyní a ta se do Lancie okamžitě zamilovala. Alfa jí přišla příliš velká a já mezitím zjistil, jak jsou na tom ceny některých dílů u Alfy Romeo a byl jsem taky pro Lancii.
Motorizaci jsme chtěli zážehovou, JTD jsou dobré motory, ale jejich údržba je drahá a benzínový motor je přecijen příjemnější společník. Na výběr byly tedy tři motory - 1.6 16V, 1.8 VVT a 2.0 20V. Šestnáctistovka je na Lybru slabá, 1.8 je moc příjemný motor, ale pětiválec 2.0 má nádherný zvuk, velmi dobrou pružnost a bývá s ním spojená i lepší výbava.
Takže bylo rozhodnuto pro vrcholovou verzi 2.0 20V. Nutno podotknout, že za takové peníze se lépe vybavené auto snad ani pořídit nedá a po dobrých zkušenostech s auty v naší rodině (Fiat Uno, Fiat Tempra SW, Fiat Marea Weekwnd a Fiat Stilo 3d) nedám na nějaké fámy o spolehlivosti italských aut.
A teď konečně k popisu auta. Jedná se tedy o Lancii Lybra SW s nejsilnějším motorem 2.0 20V (113kW). A začneme pod kapotou:
Pětiválec táhne od nízkých otáček a nad 4.000/min přidává krásný zvuk. Síly má dost i pro pružné zrychlování na dálnici, jezdí se s ním opravdu příjemně. Spotřeba se pohybuje podle stylu jízdy od 7 po 9 l/100km, což je myslím přiměřená hodnota. Převodovka je pětistupňová manuální, šestý stupeň by jí rozhodně neškodil, na dálnici točí motor nad 4.000/min. Kvůli dobrému odhlučnění to není žádný problém, spíš spotřeba by se tím dala ještě o trochu zredukovat.
Podvozek využívá vzadu víceprvkové nápravy, takže stabilita je příkladná. Lybra není sportovní auto, jízda s ní je spíše plavná, ale rozhodně je stabilní a když se něco pokazí, dokáže vás dostat z průšvihu. I při rychlostech okolo 200km/h je naprosto klidná a pohodlná. Řízení jde lehce, řazení také, pedál brzy je díky EBD hodně citlivý, nicméně správné dávkování brzd není problém. Nevýhodou umísění pětiválce napříč je zhoršený rejd, což je trochu znát při parkování.
V interíéru vládne pohoda. Je čalouněn alcantarou a bohatě vybaven. Je tu dvouzónová automatická klimatizace, audioaparatura Böse se šesti reproduktory a suwooferem v zavavazadlovém prostoru, elektrické ovládání oken i zrcátek (vč. sklápění a vyhřívání), osvětlení nástupního prostoru lampičkou ve dveřích, nastavitelná bederní opěrka řidiče a spousta dalších hraček. Sedadlo i volant řidiče lze nastavit v širokém pásmu nastavení, osobně bych ale měl radši sedačku ještě o trochu níž. Co je ale peklo největší, jsou sluneční clony. Když si je totiž nastavíte do ideální pozice, mají tendenci se samovolně zaklapnout. Kdo tohle vymyslel...?
O bezpečnost se stará ABS, EBD (brzdový asistent) a ASR (protiprokluzový systém), dále jsou tu 4 airbagy a protipožární systém, kdyby něco :-) Další prvky, které osobně považuji za bezpečnosti prospěšné jsou automatické stěrače a ovládání rádia na volantu. Přecijen neodvádí tolik pozornosti od řízení...
Zavazadlový prostor je tak akorát, 420l není žádný zázrak, ale stačí. Je tu i otočná podlaha (koberec/guma) a průvlak na lyže, po sklopení dělených sedadel vznikne rovná plocha bez schodu, takže i spát by se tu dalo... A je tu i jedna ze tří 12V zásuvek.
Takže co dodat? Jsme spokojení, auto slouží dobře a jsme rádi, že jsme se rozhodli právě pro něj. Líbí se nám design, který ani po deseti letech nezestárl, líbí se nám nadčasovost interiéru (vč. velkého displaye, tolik populárního u dnešních aut), líbí se nám i originalita a jedinečnost auta, kterých v ČR opravdu mnoho nejezdí. Obavy o dostupnost servisu a dílů (Lancia Lybra nikdy na českém trhu oficiálně nebyla) se nevyplnily, díly jsou většinou na skladě a opravit to umí každý, kdo má zkušenost s Fiaty.
Fotografie přidávám zatím jen ty, co mám ještě z bazaru, časem auto pořádně nafotím..
Silné stránky
Výkon a spotřeba motoru
Bohatá výbava
Design
Originalita
Nezájem zlodějů
Skvělý Lancia-klub
Jízdní vlastnosti
Cena
Slabé stránky
Pouze pětikvalt
Podivná konstrukce slunečních clon
Malý rejd
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Hned po koupi byly vyměněny rozvody, filtry a brzdové obložení. Krátce na to pak olejová vana (tatínek si půjčil auto a bylo vymalováno...)
Zatím byl problém jen s řemenem k alternátoru, resp. jeho kladkou. Jinak pouze běžná údržba a opravy drobných vad, se kterými jsme auto koupili (popelník, schránky v interiéru, vazelínou zanesný cyklovač stěračů apod.) které zvládám sám.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Auto jsem koupil v Auto-Rudná a jsem spokojený. Stav odpovídal ceně, prodejce vyměnil baterii a prasklé žárovky a doplnil provozní kapaliny, aby palubní počítač nehlásil žádné chyby, což bylo vše, co jsem požadoval. Navíc mi zařídil i kompletní přihlášení a pojištění.
Novinky v recenzi
Auto je prodané, ale vzpomínám na něj rád.
Přidány fotky
Přidány nějaké fotky, až bude hezky, přidám další...
Přidat názorDiskuse: Lancia Lybra SW
- Re: Velikost 20.12.2009 22:10 Hamster
- :-) 20.12.2009 22:09 Hamster
- Re: Re: Kufr 18.12.2009 09:30 Stejsn
- S Italem v garáži 18.12.2009 00:04 FRPE
- zajímavá... 17.12.2009 20:01
- Velikost 16.12.2009 21:14 PlumJelinek
- Re: Kufr 16.12.2009 16:45 sybokcz
- Re: Kufr 16.12.2009 15:21 Hamster
- Kufr 16.12.2009 13:28 Stejsn
Další vozy Lancia Lybra
-
Lancia Lybra (2002) Majitel: jardafox
Přidáno: 14.9.2016 410 Majitel 9.93 Uživatelé
-
Lancia Lybra (2001) Majitel: Daniel
Přidáno: 25.6.2012 1039 Majitel 9.89 Uživatelé
-
Lancia Lybra (2002) Majitel: salazar
Přidáno: 29.10.2007 329 Majitel 9.77 Uživatelé
-
Lancia Lybra (2003) Majitel: PlumJelinek
Přidáno: 5.7.2009 710 Majitel 9.75 Uživatelé
-
Lancia Lybra (2001) Majitel: eMBébé
Přidáno: 24.9.2016 18 Majitel 9.67 Uživatelé