Recenze
Toyota Prius
Technické info
Přezdívka auta tramvaj Rok výroby 2010 Koupeno ojeté palivo: hybrid počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1798 výkon [kW]: 73 kroutící moment [Nm]: 142 zrychlení 0-100 km/h [s]: 10.4 maximální rychlost [km/h]: 180 počet rychlostí: 1 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 445 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 4.5
Popis vozu
Toyota Prius vzbuzuje v zemi, kde peníze za reklamy přikazují velebit diesel, obrovské vášně. Nějaký pomatený rozumbrada napsal článek o těžbě a lodích, a hned se toho pár snadno ovlivnitelných jedinců chytlo. Jestli tedy Prius není ekologický, vážím si každého jeho odpůrce, který do záchodu nelije savo, a na mytí nádobí nepoužívá jar. Nebo snad pro ostatní automobily rostou díly a pneumatiky v sadech a zahradách, odkud se po světě vozí na oslech?
Touto recenzí bych rád vyvrátil některé lži, které šíří špatně informovaní nebo hloupí lidé. Občas kritizovaný vzhled je otázkou vkusu. Mně by se třeba nelíbila dívka takového kritika...
PRIUS, KRÁL HYBRIDŮ
Benzínoelektrický hybrid vymyslel již v roce 1900 Ferdinand Porsche. Myšlenka postavit funkční a úspěšný hybrid se oživila vždy po nějakém světovém ropném šoku. Ve světě proběhlo několik pokusů, ale až od sedmdesátých let minulého století koketovali s vlastními hybridními vozy inženýři japonské Toyoty.
První Toyota Prius se začala prodávat v roce 1997 v Japonsku, dále pak v USA a v Evropě. Zpočátku se Prius neprodával dobře, ale rostoucí ceny ropy a plynu se staly důvodem, proč lidé hledali alternativu. Skutečným hitem a modlou hi-tech se Toyota Prius stala v roce 2001, kdy si své auto u dealera v Hollywoodu koupili Leonardo DiCaprio a Cameron Diaz. První generace se prodalo okolo 70.000 kusů.
Druhá generace Priusu se představila v roce 2003 s upraveným pohonem, který znamenal zlepšení parametrů při současném zvýšení výkonu. Nový pětidveřový Prius byl silnější, rychlejší a úspornější než jeho předchůdce, a stal se okamžitě módní ikonou. Obě generace používaly stejné základní technologické prvky, stejný elektromotor a stejný motor o objemu 1 497 ccm, jen s nepatrně jinými parametry. V roce 2008 dosáhl celosvětový prodej 1 milion vozů.
Od roku 2009 je na trhu třetí generace s výkonnějším elektromotorem (60 kW) a motorem o objemu
1 798 ccm (73 kW). Celkový výkon systému Hybrid Synergy Drive je 134 koní a kombinovaná spotřeba 3,9 l/100 km.
Jako majitel již čtvrtého Priusu doporučuji plynulou jízdu, je nutné naučit se ovládat specifické vlastnosti vozidla, a potom není problém se dostat spotřebou právě pod 4 litry. Prius třetí generace se rovněž může pochlubit koeficientem odporu vzduchu 0,25, a tím je nejvíce aerodynamickým sériově vyráběným automobilem na světě. Do dnešních dnů prodala Toyota více než 3 miliony Priusů.
Nejprodávanější a nejoblíbenější hybridní automobil na světě se v roce 2015 dočká čtvrté generace. Spekuluje se o menším elektromotoru, větších akumulátorech a není ani jasné, zda zůstane u NiMH článků nebo jestli přejde na Li-Ion nebo úplně jiný typ. Nový Prius dostane novou globální platformu TNGA, která vozu zajistí větší tuhost a snížení těžiště, což by mělo zlepšit chování na silnici. Příští generace má být zkrátka výkonnější a ještě úspornější, a podle vedení automobilky svým designem přijatelnější pro širší okruh zákazníků. Čtvrtý Prius bude možná plný překvapení.
LEŽ Č.1 NEEKOLOGICKÁ VÝROBA
Prius se vyrábí v supermoderním závodě s ekologickými atributy, tedy v továrně, jaká k vozu šetrnému pro životní prostředí rozhodně patří.
Pýchou závodu Tsutsumi jsou plochy s bohatou vegetací a alternativní zdroje energie. Čistička použité vody vypouští dokonce pětkrát čistší vodu než je v řece, z níž se do závodu čerpá. Denně automobilka spotřebuje pět tisíc tun vody, kterou takto vrací do řeky.
Zajímavostí je výroba elektrické energie v slunečních článcích, jež pokrývají střechy továrních budov spolu se zatravněnými plochami. Poprvé byly namontovány v březnu 2008 s kapacitou 2000 kW, což odpovídá spotřebě pěti stovek domácností, uspoří 740 tun CO2 ročně a také 2500 sudů ropy po 200 litrech objemu. Dalším z vrcholů ekologických opatření je fotokatalytický nátěr továrních budov na ploše 22 000 čtverečních metrů, jehož částice reagují s ultrafialovým zářením slunečních paprsků a vytvářejí efekt čistění vzduchu, eliminace bakterií na zdech a odstraňování prachu ze zdí. Toyota uvádí, že jde o stejný účinek, jaký může zajistit dva tisíce vysazených topolů, známých očistnou funkcí přilehlých ploch. Navíc je Prius z více než 85 % recyklovatelný a z více než 95 procent navratitelný.
LEŽ Č.2 NEEKOLOGICKÁ DOPRAVA
Automobilka Toyota vylepšuje nejen své továrny, ale i nákladní lodě kterými přepravuje svá auta.
Loď Auriga Leader je od roku 2009 vybavena 328 solárními panely. Později byla doplněna o NiMH baterie, které snižují spotřebu paliva. Během jedné cesty loď převeze 6200 automobilů. Ve stavbě jsou další hybridní lodě, a probíhají též pokusy s vlečnými větrnými draky.
LEŽ Č.3 DRAHÉ BATERIE
Hojně používaná lež o drahých bateriích je asi nejzásadnější. Občas jsem v diskusích zahlédl i dohady o statisícových částkách. Cena baterií pro Prius 3 je k březnu 2014 pouze 44.444 Kč. V České republice ještě není jediný Prius, který by výměnou baterií prošel. Ze světa jsou známy výměny baterií od najetí 500.000 km a mnohem více! Jsou totiž případy, kdy se baterie nemusely měnit ani po ujetí milionu kilometrů.
To mi nedá porovnat třeba s výměnou filtru pevných částic u moderních dieselů. Jsou to velmi drahé časované bomby, a otázkou je, jak dlouho vydrží do další výměny. Kolik jich je asi potřeba například do ujetí oněch 500.000 km?
PRIUSŮ NIKDY NENÍ DOST
První Prius jsem koupil v roce 2009 manželce. Do té doby používala 3 SUV, naposledy Nissan Murano V6. Po narození syna se zkrátka začalo po Praze jezdit více, navíc hrůzovláda carevny Nagyové v celé zemi snížila životní úroveň, a tak bylo nutné se podívat po nějaké náhradě. Podmínkou bylo auto spolehlivé (čti japonské), a během pár dní se dostavila myšlenka na pohon hybridní.
Po přečtení několika nezaujatých testů (zahraničních) jsme se rozhodli pro Toyotu Prius.
První Prius II (r. v. 2008) jsem koupil v Táboře. Žena si ihned auto zamilovala, a během několika dní si jeho zeleným lakem označkovala všechny cesty vedoucí domů. S Priusem II jsme najezdili zhruba 40.000 kilometrů. Krásných a bezstarostných kilometrů! 3 roky spokojenosti způsobily touhu po další generaci Priusu.
Toyota Prius druhé generace má zážehový čtyřválec o obsahu 1497 ccm3 s 57 kW, a elektomotor s 50 kW. Zrychlení 0-100 km/h za 10,9 s.
První Prius III jsem koupil v Berlíně. Od té doby jsem jich vystřídal hned několik, včetně praktičtějšího Priusu Plus.
Toyota Prius třetí generace má zážehový čtyřválec o obsahu 1798 ccm3 se 73 kW, a elektomotor s 60 kW. Zrychlení 0-100 km/h za 10,4 s.
Silné stránky
Ekonomický provoz, pověstná spolehlivost, a stále ještě vysoká individualita. V porovnání s moderním dieselem se stejnou spotřebou je Prius mnohem výhodnější servisem.
Slabé stránky
Tady nemůžu napsat nic. Prius si to nezaslouží. Nebudu jako nějaký týpek z diskuse na AUTO.CZ, a nebudu psát, že Prius není sportovní automobil, ani že se vůbec nehodí do terénu.
Podle mého nemá Prius slabé stránky, navíc je generaci od generace lepší a lepší! Jak bude asi vypadat Prius 10? ;-)
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Nic. Opravdu nic, a to je to nejdůležitější. Pouze servisní prohlídky a svolávací akce, které jsou spíše reklamním tahem.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Všechny Priusy jsem koupil na různých místech. Důležité je se s prodejci moc nemazat (pokud nekupujete auto nové), nenechat se houpat řečmi o předešlém majiteli starém pánovi nebo staré vdově. Důležité je vzít si technický průkaz vozu, zavolat dealerovi (ne vždy je vstřícný), a zeptat se na VIN. Pokud jsou nějaké pochybnosti, je lepší jít pryč.
Novinky v recenzi
Prius maratón
S posledním Priusem jsem během tří týdnů najezdil 4.500 kilometrů. Nejdříve byla cesta z Prahy do italského Janova, tedy ke Středozemnímu moři, kde nás čekala 13 denní plavba s MSC Sinfonia do Atlantiku a pak jsem jel autem z Janova přes Prahu do Amsterdamu, kde jsem se podíval až k Severnímu moři a užil si jako kapitán plavbu menší lodí po kanálech.
Průměrná spotřeba 4,4 litru je výsměchem všem rádoby (zaujatým) odborníkům, kteří vidí výhody hybridu jen a pouze ve městě.
Nejdůležitější je pro mě však neuvěřitelná spolehlivost auta. Prostě už se všeho ostatního bojím.
Upgrade
Dnes proběhl u bílého Priusu tovární upgrade.
Přidat názorDiskuse: Toyota Prius
- Re: Objektivnost 06.10.2017 22:55 Dylan McKay
- Objektivnost 23.09.2017 17:46 Lukas.L
- Změna 30.05.2017 21:48 Dylan McKay
- Další Prius 05.11.2016 12:51 Dylan McKay
- Prius+ 26.10.2016 20:39 Dylan McKay
- Test Prius IV- pro všechny priusáky! Upřesnění. 09.04.2016 23:06 Dylan McKay
- Prius v topce 08.03.2016 08:09 Dylan McKay
- V mládí jsem tolik netunil 28.02.2016 19:25 Dylan McKay
- Re: Re: Jsem asi první Čech, který viděl Prius 4 14.09.2015 18:51 Dylan McKay
- Re: Jsem asi první Čech, který viděl Prius 4 14.09.2015 18:29 AUDIRS6
- Jsem asi první Čech, který viděl Prius 4 14.09.2015 18:08 Dylan McKay
- Prius 4- už dnes! 08.09.2015 13:40 Dylan McKay
- Re: Re: Létající Lexus 20.07.2015 08:09 Dylan McKay
- Re: Létající Lexus 19.07.2015 22:59 šmoula nešika
- Létající Lexus 19.07.2015 16:27 Dylan McKay
- Re: Re: odpovedi se asi nedockam... 15.06.2015 16:16 Ted
- Re: Re: odpovedi se asi nedockam... 15.06.2015 16:13 Ted
- Re: odpovedi se asi nedockam... 15.06.2015 16:08 Dylan McKay
- Re: odpovedi se asi nedockam... 15.06.2015 15:45 Brandon Walsh
- odpovedi se asi nedockam... 15.06.2015 13:16 Ted
- proc uz sesty?? 09.06.2015 11:35 Ted
- Re: Spotřeba 4,4 litru je výsměchem... 27.04.2015 17:56 Dylan McKay
- Spotřeba 4,4 litru je výsměchem... 27.04.2015 14:56 PALO-Prius
- Děkuji redakci za krásný den! 23.03.2015 14:20 Dylan McKay
- soutěž o nic 03.03.2015 15:34 Dylan McKay
- Re: Re: Re: toyota 02.03.2015 07:20 Dylan McKay
- Re: Re: Re: toyota 12.02.2015 14:51 Dylan McKay
- Re: Re: toyota 12.02.2015 11:10 Brandon Walsh
- Re: toyota 12.02.2015 08:34 Dylan McKay
- toyota 11.02.2015 19:57 tomtoylc
Další vozy Toyota Prius
-
Toyota Prius (2010) Majitel: hamire
Přidáno: 28.3.2010 5610 Majitel 9.89 Uživatelé
-
Toyota Prius (2010) Majitel: PALO-Prius
Přidáno: 17.8.2014 4410 Majitel 9.84 Uživatelé
-
Toyota Prius (2012) Majitel: Invisible
Přidáno: 20.12.2015 399 Majitel 9.80 Uživatelé
-
Toyota Prius (2009) Majitel: thanatos
Přidáno: 25.9.2017 09 Majitel 5.11 Uživatelé
-
Toyota Prius (2012) Majitel: Břetislav Karpíšek
Přidáno: 26.7.2022 1010 Majitel 0.00 Uživatelé