Recenze
Technické info
Přezdívka auta xxx Rok výroby 2005 Koupeno ojeté najeto [km]:252000 palivo: nafta počet válců: 4 objem [cm3]: 1870 výkon [kW]: 88 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6.3
Popis vozu
Nejprve trochu o mně, resp. mých řidičských zkušenostech - jsem příslušníkem generace "husákových dětí", tedy už žádný zajíček. Za svůj život jsem vlastnil chvíli Škodu MB1000, poměrně dlouho Škodu 120LS, celkem dvě Škody Felicie, a to v 40 a 50kW provedení (ta silnější byla ve výbavě o jaké se většině škodovkářů ani nesnilo, tedy střešní okno, dělené sedačky, airbag řidiče, mlhovky, světla s ostřikovači, přední okna v elektrice a palubní počítač) a Ford Mondeo Mk.2 v benzínovém dvoulitru, k tomu jsem nařídil nespočet kilometrů ve služebních Feliciích, Fabiích a Octaviích. Vozy různých značek, kdy jsem je měl v ruce jen na pár desítek či stovek kilometrů, nemá smysl zmiňovat. Kromě čtyřkolových vehementů jsem prožil mnoho sezón v sedle motocyklu, a to především variacích GSX-R od Suzuki.
A teď tedy k automobilu z nadpisu.
Rovnou předesílám, že moje "recenze" se obejde bez většiny technických detailů, které zvídavý čtenář snadno najde na internetu, spíše se podělím o drobné postřehy z běžného užívání.
Vozidlo jsem zakoupil s najetými (a diagnostika to nerozporuje) cca 235 OOOKm. Dalo by se říci, že vlastně náhodou, protože do bazaru jsem si původně přišel pro zcela jiný vůz - no a čas ukáže, nakolik byl osud ke mně milostiv, když mi přihrál tohoto francouze :-) Vůz je v maximálním stupni výbavy, tedy Initiale Paris. Na první pohled je tedy vybaven maximálně, například kožené sedačky, navigace Carminat DVD, audio Cabasse Auditorium a spousta dalších drobností, které v plně funkčním stavu člověku zpříjemňují život a které by u "koncernového" auta znamenaly několikastránkový seznam výbavy (ano, má to i volant, opěrky hlavy, dokonce i plato v kufru :-D ) jako třeba elekronická ruční brzda, která v automatickém módu příjemně zjednodušuje rozjezd do kopce, spoustu 12V zásuvek atd. Na druhou stranu vzhledem k jeho specifikaci pro italský trh mu chybí překvapivě například ESP... Auto získalo nevalnou pověst ohledně spolehlivosti díky prvním ročníkům druhé generace, kdy kvalita byla poměrně kolísavá a především v elektroinstalaci řádil šotek Markýz de Kurvill více než bylo řadě majitelů milé. Nicméně můj vůz je již z po faceliftovaného období a zdá se, že zvěsti nelhaly a toto provedení je již prosté těchto nepříjemností. Avšak nic není zcela dokonalé ani u faceliftované varianty. Díky konstrukci zhášecí klapky dochází k úniku oleje, a to přímo do prostoru EGR ventilu a kabeláže - řešitelné jen výměnou klapky za cca 1200Kč. V případě mého kusu ještě drobnost s ovládáním pravého zadního okna, Markýz de Kurvill v tomto případě odvedl skvělou práci a toto okno je plně ovladatelné jen od řidiče, spínačem na dveřích lze jen zavřít (ať kteroukoli polohou spínače) - výměna všech spínačů nepomohla, ale třeba to francouzský trpaslík časem opraví sám, stejně jako například kdysi chybovou hlášku elektronické brzdy :-D
Silné stránky
Pohodí, pohodlí a ještě jednou pohodlí, vozidlo zcela vším člověku jasně říká "nespěchej", ať projevem motoru, poskládáním převodovky nebo podvozkem. V praxi to znamená, že vozidlo se poměrně úspěšně vypořádává s nástrahami českých silnic bez větších rázů. A výkonem bohatě stačí pro drtivou většinu jízdních situací. S pohodlím souvisí také výbava. Pohodlná křesla, ovšem s nevýrazným bočním vedením, skvělé audio od Cabasse, nijak velká hlučnost z venku a od motoru, smysl pro detail v interiéru... Ale také třeba technické vymoženosti, které ani dnes nejsou u všech standardem, namátkou bezklíčový vstup a start, kdy stačí mít kartu v kapse, elektronická ruční brzda fungující ve dvou módech nebo třeba drobnost jako tempomat, který nemusíte před každou jízdou aktivovat...
Ovšem nejen výbavou je člověk živ (byť je dalekosáhlá, kupříkladu kromě již zmíněného: dvouzónová klimatizace, el. posuvné a ovládané sedačky s pamětí u řidiče, navi, vyhřívaná a sklopná el. zrcátka, samostmívací zrcátko, kožený interiér s dřevěným dekorem, vyhřívané sedačky řidiče a spolujezdce, zadní parkovací senzory, automatické rozsvěcení světel - tedy teď včetně automatického přepínání mezi denními a potkávacími světly a spousta dalších samozřejmostí...), konstruktéři mysleli i na další záležitosti člověku usnadňující život s Lagunou, jako například šestikvalt nebo samostatně otevíratelné okno v pátých dveřích, kotvící oka v zavazadlovém prostoru, stejně tak oka, které umožňují sítí oddělit zavazadlový prostor od kabiny cestujících, gumová "poutka" v zavazadlovém prostoru, kterými se dá uchytit třeba lékárnička nebo žárovky, drobnost jako to že víčko od nádrže je spojeno s hrdlem nádrže plastovým okem a samotné víčko se dá při tankování pověsit na háček, který je z vnitřní strany dvířek od nádrže, takže se víčko takřka nedá ztratit a při tankováni se nemusí zapírat o hranu dvířek, dávat ho na střechu a vůbec řešit, co s ním .-) a nebo na svůj věk i absence prutu antény, takže před vjezdem do myčky člověk nemusí nic šroubovat...
Slabé stránky
V okamžiku, kdy se člověk smíří s nulovými sportovními ambicemi (případně si právě proto toto vozidlo kupuje), tak jen drobnosti. Například v nejvyšší výbavě není vzhledem k přítomnosti měniče na 6 CD ŽÁDNÝ držák na nápoje (u běžného rádia je teleskopický držák na palubní desce)! Za ergonomické prohřešky považuji umístění spínače výstražných světel před loketní opěrku a nebo umístění kontrolek blinkrů tak nešťastně, že jsou povětšinou překryty volantem. Za podstatnou chybu také považuji, že palubní počítač v okamžiku, kdy se jede na "rezervu", neukazuje aktuální dojezd. Prostě v momentě, kdy by člověk potřeboval nejpřesnější informace o zbytku paliva, se zobrazení dojezdu změní na čtyři čárky! Obtěžující jsou pazvuky, které se dokáží linout z interiéru. Dosti to sráží jinak dobrý dojem z materiálů (vyjma "pogumování" madel ve dveřích řidiče i spolujezdce, kde jde tato vrstva snadno poškodit) i zpracování - pravdou je, že většinu zvuků se mi již podařilo eliminovat. Další slabší stránkou je přístup při sebemenším servisním úkonu - typicky třeba při výměně žárovek ve světlometech nebo taková drobnost, že reproduktor vydávající tón parkovacího asistenta je natočen směrem do podběhu, tedy není příliš slyšet a jeho hlasitost se se spuštěným rádiem nezvyšuje.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Mám zkušenost se servisem v Libochovičkách, který není značkovým a mohu jej plně doporučit (výměna čepů a silentbloků). Stejně tak mám zkušenost s firmou LZ tuning na Kladně - práci odvedli skvěle (výměna mlhovek za mlhovky s denním svícením), ale bez optání mi nalepili nálepku s firmou na zadní okno... Také mám pozitivní zkušenost s HS autosdružením na Kolbence (rozvody). Co se týká značkových servisů, tak mám zkušenost jen s Renaultem na Zličíně...na koupení dílů a doplňků fajn, ale jinak bych jim nesvěřil ani šlapací autíčko. Místo výměny žárovky v pravých zadních dveřích se snažit vnutit zámek za skoro 5000Kč (pokud nesvítí ono světlo, tak také nejde signailzace zavřených/otevřených dveří na displeji palubního počítače), případně netušit, co znamená symbol signálu na displeji (jedná se o sílu signálu spárovaného telefonu - místní specialista se motal v tom, jeslti je to signál rádia, GPS nebo čeho vlastně...)... raději nedomýšlím, čeho by byli (ne)schopni, kdyby je člověk opravdu potřeboval...
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Vozidlo jsem kupoval v AutoDiskont, což jsou de facto AAA. Prodejce byl vcelku v pohodě a i ostatní zaměstnanci - myšleno slušností vystupování. Co až tak v pohodě nebylo, bylo úmyslné prodlužování prodeje, aby člověk kývnul na takřka cokoli, stejně tak pozdější snaha k ceně přilepit poplatky za administrativní úkony... Předchozí vozidlo jsem kupoval v Auto ESA a musím říci, že podobné způsoby tam na mne rozhodně nezkoušeli. Tedy pokud máte na nákup vozu celý den a jste dostatečně trpěliví, tak si i v AAA auto vyberete stejně jako kdekoli jinde...pokud máte představu, že se projedete zvoleným vozem a bez jakýchkoli postranních úmyslů odjedete třeba za hodinu z bazaru...jděte rovnou jinam.
Provedené servisní zásahy
Po koupi preventivně udělány rozvody, výměna oleje, filtrů (olej, vzduch, kabina), provedena celková kontrola a vyměněny rejdové čepy, silenbloky zadní nápravy, anténa GPS, silenblok uchycení motoru, doplněna klimatizace, vyměněna zhášecí klapka a zbytečně vyměněny spínače dětské pojistky, ovládání zadních oken od řidiče a spínač pravých zadních dveří (závada ve stahování okna - tedy, že lze plně ovládat od řidiče, ale přímo na dveřích pouze zavřít - přetrvává). Koupeny alukola, byť se znaky Renault, tak nejspíše Ronal, včetně TPMS senzorů - provedeno jejich oživení a přezutí na Barum Bravuris 3HM (auto koupeno na plecháčích bez senzorů se zimními pneumatikami Goodride). Provedena záměna standardních mlhovek za LED mlhovky s funkcí denního svícení. Mnou pak vyměněno vnitřní osvětlení za LED - kromě vzhledu to také šetří housingy světel od vyhřátí.
Novinky v recenzi
Auto prodáno
Vozidlo mne opustilo, ovšem nikoli pro nějaké nedostatky, ale jen z důvodu omlazení vozového parku. Ostatně mojí spokojenost s Lagunou dokresluje i nástupce - pořídil jsem si opět Lagunu, tentokrát kupé.
Jen krátké shrnutí spolehlivosti. Auta jsem se zbavil s 309 000km, jediná oprava nad rámec spotřebního materiálu byla výměna EGR ventilu v cca 304 000Km a výměna řemenice v cca 300 000km. Vozidlo mělo v době prodeje původní turbo, původní vstřiky i původní spojku. Nikde žádná koroze a nic nefunkčního kromě ovládání pravého zadního okna z pravých zadních dveří (od řidiče ovládat šlo). V autě jsem měnil olej po 10-12 000km, a to ELF. Musím říci, že u tohohle konkrétního vozu se jakákoli příslovečná nespolehlivost francouzských vozů nepotvrdila.
Po roce
Za rok jsem najezdil takřka 40 000km. Auto za tu dobu dostalo dvoje litá kola s TPMS senzory (jedny na léto a jedny na zimu) a také se za tu dobu nahromadily nějaké problémy. Předně jsem nechal zrepasovat xenonové světlomety, které se mi zdály nedostatečně svítící (na to, že to jsou xenony). Opravu jsem svěřil firmě "Sviť líp" a dobře jsem učinil - provedli rovnou přestavbu na bixenony a i já se svojí blbozrakostí nyní vidím perfektně. Dále budu muset nechat opětovně vyměnit silentbloky zadní nápravy - prostě šetřit pár stokorun se nevyplatilo, takže dojde na výměnu za originální. Věkem a kilometry také došlo na tlumič výfuku, byť zvenčí vypadá stále "jako nový", tak se zjevně vysypal zevnitř. Další nepříjemnost, která mne potkala souvisí s twindoorem. Hřeje mi už pouze jeden drát výhřevu zadního okna - a to z prostého důvodu. Věkem při častém otevírání pouze okna se otlačí část vyhřívající mřížky okna do gumového těsnění ve dveřích, a to tak, že časem začnou kousky na oné gumě ulpívat - tedy mřížka se poškodí a výhřev přestane fungovat, je to nemilé, ale po dvanácti letech používání vcelku pochopitelné - budu to řešit výměnou okna. Tak jsem si postěžoval :-) Jinak musím říci, že auto slouží k plné spokojenosti a neočekávám v tom nijakou změnu. Olej měním po 10 - 12 000km, a to pouze ELF Evolution SXR.
Po 20 000Km
Možná přišel čas na drobné shrnutí po cca dvaceti tisících kilometrech.
Vozidlo kupodivu stále slouží, a to bez závad. Z používání mohu potvrdit to, co jsem již psal v recenzi - záporné stránky jsou občas vrzající části interiéru, nemožnost aktualizovat mapy, chybějící držáky nápojů, chybějící údaje o dojezdu v okamžiku, kdy svítí rezerva, naprosto mizerný přístup při výměně žárovek/výbojek, nepříliš velký světelný výkon xenonových světlometů (proti jiným xenonům), trochu vyšší hlučnost motoru na volnoběh.
Závada se oproti stavu, jak jsem vozidlo kupoval (a nutnosti výměn spotřebního materiálu - rozvody, olej, filtry, rejdové čepy a silentbloky zadní nápravy) projevila jen jedna, a to přibržďování levého zadního kola při vyšších rychlostech, stačilo diagnostikou znovu "načíst" ruční brzdu - na vině byl zřejmě servis, který měnil někdy v nedávné minulosti zadní kotouče a destičky a ruční brzdu špatně seřídil. Zatím tedy stále platí, že vozidlo svojí poruchovostí nikterak nevybočuje ze standardu ostatních značek a potvrzuje, co dlouhodobě tvrdím, tedy že je vcelku jedno, kdo auto vyrábí, pokud to nejsou ultraošizené korejské "rozpočtovky" (především starších ročníků).
Vozidlo bych si tedy s klidným svědomím koupil opět, značka Renault ve mně nebudí strach ani při výběru dalšího případného povozu, naopak každodenně moje vozidlo dokazuje, že preference značky je spíše o naturelu než o spolehlivosti vozu. Dokonce si troufnu tvrdit, že na trhu ojetých vozů je Laguna II ph II (po faceliftu) jednou z nejlepších možných koupí z pohledu cena/výkon, a to díky předsudkům vůči dvojkovým Lagunám a francouzským vozům vůbec.
Konečně závada! :-D
Něco málo pro škarohlídy, konečně po deseti tisících se vyskytla závada, kterou bylo třeba řešit v servisu (myslím tím závada vzniklá za mého používání vozidla). Při vyšších rychlostech začalo přibržďovat levé zadní kolo. Vzhledem k nedostatku času jsem využil služeb značkového servisu. Následovalo příjemné překvapení - provedeno seřízení a "načtení" sestavy ruční brzdy, když už auto bylo v servisu, tak také vyměnili olej v převodovce... Takže ano, konečně francouzské auto ukázalo pravou tvář poruchového střepu (velmi ale velmi silná ironie - ono je to totiž dnes vcelku jedno, kde ty auta skládají...).
Něco málo pro škarohlídy, konečně po deseti tisících se vyskytla závada, kterou bylo třeba řešit v servisu (myslím tím závada vzniklá za mého používání vozidla). Při vyšších rychlostech začalo přibržďovat levé zadní kolo. Vzhledem k nedostatku času jsem využil služeb značkového servisu. Následovalo příjemné překvapení - provedeno seřízení a "načtení" sestavy ruční brzdy, když už auto bylo v servisu, tak také vyměnili olej v převodovce... Takže ano, konečně francouzské auto ukázalo pravou tvář poruchového střepu (velmi ale velmi silná ironie - ono je to totiž dnes vcelku jedno, kde ty auta skládají...).
Další vozy Renault Laguna
-
Renault Laguna (2007) Majitel: Marblik
Přidáno: 11.8.2011 1610 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Renault Laguna (2004) Majitel: hruodolf
Přidáno: 11.8.2013 08 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Renault Laguna (2001) Majitel: Ronault.
Přidáno: 29.12.2013 628 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Renault Laguna (2001) Majitel: parkoviště
Přidáno: 18.3.2009 09 Majitel 9.85 Uživatelé
-
Renault Laguna (2005) Majitel: romaario
Přidáno: 27.8.2010 319 Majitel 9.81 Uživatelé