Recenze
Chevrolet Cruze 1.8 LT
Technické info
Přezdívka auta Penélope Rok výroby 2010 Koupeno nové najeto [km]:30000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1796 výkon [kW]: 104 kroutící moment [Nm]: 176 zrychlení 0-100 km/h [s]: 10 maximální rychlost [km/h]: 200 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 17 zavazadlový prostor [l]: 450 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6.8 (udávaná)spotřeba naměřená:
Popis vozu
Vítejte v mé garáži. Každý, kdo uvažuje o koupi nového, resp. zánovního auta, ví, že všechny informace nad rámec oficiálních PR sdělení automobilek jsou cenné. Když jsem Cruze poprvé tváří v tvář viděl na lipském autosalonu, kdesi v podvědomí jsem cítil, že první krok k výběru nového auta byl učiněn... Postupem času jsem shromažďoval informace o autech různých značek, která potenciálně přicházela v úvahu, avšak o Cruzovi bylo informací poměrně málo. Nejcennější se pak ukázaly ty, které píší samotní majitelé těchto aut. Ideová myšlenka serveru moje.auto.cz se mi líbí, a protože i odtud jsem čerpal řadu informací při svém výběru nového auta, rozhodl jsem se sepsat své zkušenosti s novým vozem a pomoci tak k rozhodování dalším potenciálním zájemcům o Chevrolet Cruze.
První své pocity s novým autem jsem shrnul v komentářích u bodového hodnocení. Ve své recenzi se nebudu primárně zaměřovat na věci, které lze o autě vyhledat jinde na internetu. Pokusím se přinést hlavně ty informace, které mně samotnému chyběly, když jsem se začal o auto zajímat. Vzhledem ke stále ještě poměrně malému rozšíření Cruze u nás věřím, že mé poznatky budou přínosné pro ty, kteří nad tímto sympatickým autem uvažují, ale pobaví a zaujmou i ty, kteří mají obecný zájem a oblibu v autech.
S Cruzem jsem zatím nenajezdil mnoho kilometrů, musím však konstatovat, že se mi neomylně auto dostává každým ujetým kilometrem pod kůži a mám z něj stále lepší pocity. Je to moje čtvrté vlastní auto (všechna auta kupovaná jako nová), z Cruze mám jednoznačně nejlepší dojem. Vypadá, působí a chová se jako "dospělé" auto. Zvenku působí mohutně, ale zároveň elegantně a dynamicky, uvnitř vás pak přijme do svých pohodlných sedadel a obklopí ergonomicky řešenými ovládacími prvky. Interiér se každému nemusí líbit, já ho ale vnímám jako moderní a příjemný. Výbava LT zahrnuje malý kožený paket - loketní opěrka, řadicí páka a volant jsou potaženy na dotek příjemnou šedou kůží. Část palubní desky je obložená stejným látkovým dekorem, jako vnitřní části sedadel. Vypadá to skoro až luxusně, jak tento prvek odolá zubu času jsem však sám zvědavý. S kvalitou ostatních plastů problém nemám (v některých recenzích se k plastům vyjadřovali dosti hanlivě), myslím, že pokud se k autu budete chovat šetrně (což vnímám jako samozřejmost), budou vypadat stále dobře. Důležité je, že je vše slícováno s naprostou přesností, nikde nic nevrže ani nedrnční. Kvalitou zpracování jsem opravdu příjemně překvapen. LT provedení dále přidává chromované kroužky kolem tubusů ciferníků. Na přístrojové desce je vše dobře čitelné, neaktivní kontrolky neprosvítají jako u některých vozů jiných značek (zkrátka nevíte, že v daném místě nějaká kontrolka je). Jen při startování motoru se všechny kontrolky rozsvítí, aby po naskočení opět pohasly. Implicitně zůstává svítit jen kontrolka automaticky zapínaných světel, eventuálně kontrolka nezapnutých bezpečnostních pásů. Shrnu-li dojmy z přístrojové desky, pak musím říci - bezvadné.
Ovládání palubního počítače je intuitivní (kolečkem na levé páčce pod volantem), mezi údaji lze rolovat dopředu i dozadu. Poslední navolený údaj zůstává aktivní i při příštím spuštění motoru. Vše je příjemně tyrkysově podsvíceno, hodnoty dobře čitelné. Opět bez připomínek.
Dobře a srozumitelně řešenou přístrojovou desku ještě umocňuje velký barevný LCD displej nad středovou konzolí zobrazující údaje z rádia, CD/AUX/USB přehrávače, z vestavěné navigace a z nastavení klimatizace. Více o tomto prvku výbavy v samostatné sekci recenze - v novinkách.
Patrně nejdůležitějším řidičovým pocitem je dojem ze samotné jízdy. Ten je v mém případě u Cruze velmi dobrý. Za svůj řidičský život jsem najezdil již mnoho set tisíc kilometrů a pobyt na silnici jsem často bral jako nutné zlo k překonání vzdálenosti. Cruze tyto mé pocity eliminoval, jízda v něm je opravdu pohodlná a zatím se na ni vždy těším. Výkon motoru je dostatečný i pro dynamičtější jízdu, při předjíždění podřazením i o dva stupně dosáhnete velmi rychle potřebné akcelerace. Přestože nejde o žádnou sportovní verzi auta (spíše naopak), zvuk motoru při vyšších otáčkách zní dravě a agresivně. Při normálním jízdním režimu je v kabině vozu ticho, cestování je proto opravdu příjemné.
Další postřehy budu postupně přidávat.
Avik
Silné stránky
- elegantní vzhled
- prostorný interiér
- LCD navigace a USB přehrávač
- objemný zavazadelník
- tichý a výkonný motor
- příjemné měkké řazení
- přehledná přístrojová deska
- tempomat
- kůže na volantu velmi příjemná na dotek
- rychlá a účinná automatická klimatizace. Skutečně!!!
- pohodlné sedačky a skvělé (!) hlavové opěrky
- spousta užitečných/příjemných drobností
(automatické denní svícení, dešťový a světelný senzor,
samozatmavovací zpětné zrcátko, parkovací senzory,
možnost zapnout pouze levá, resp. pravá parkovací světla atd.)
Slabé stránky
- spotřeba (věřím, že si časem "sedne")
- klakson není dvoutónový ;-)
- občas zapískají brzdy
- dálková světla svítí víc na značky kolem silnice než na silnici
samotnou - oslňuje to; výkon osvětlení celkově není největší...
zkrátka jde pouze o H4 systém
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Zatím v servisu montovali pouze lapače nečistot od kol; jde o originální příslušenství, vše tedy sedí. Provedeno na počkání.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Zakoupeno u Autovars Praha, což je pobočka kladenské firmy KTK pana Křesiny. Telefonicky jsem si domluvil zkušební jízdu. Absolvoval jsem ji 21. 5. 2010 v Kladně, neboť na pražské pobočce v té době měli pouze vozy s motorem 1.6 a já byl rozhodnut jednoznačně pro motorizaci 1.8. Samotná testovací jízda byla VELMI krátká. Bohužel jsem narazil (poprvé a naposledy) na mladíka, který jednak nevystupoval příliš profesionálně a jednak měl až panický strach sedět na místě spolujezdce. Proto jsem s vozem ujel jen asi kilometr, navíc rychlostí omezenou městským provozem. O jízdních vlastnostech jsem si tedy nemohl udělat úsudek žádný, jediné, co jsem stihl vnímat, byl příjemný tlumeně dravý zvuk motoru, plynulý rozjezd bez škubání a příjemný pocit ze sedadel...
Vůz se mi líbil, a protože jsem o něm již hodně přečetl na českých i zahraničních webech (ano, i zde; díky, Chrudoši, za cenné zkušenosti :-)), rozhodl jsem se koupit. Vše jsem na místě prodiskutoval přímo s majitelem autosalonu, s panem Křesinou, a domluvil s ním podmínky prodeje. Zároveň jsem mu nabídl svůj ojetý vůz (Renault Megane Grandtour, 2005) na protiúčet.
Objednal jsem specifikaci 1.8 LT, která mi ve všem vyhovovala. Jedinou příplatkovou položkou byla černá "carbon" metalická barva.
Termín dodání byl v květnové objednávce uveden do 30. 10. 2010. To nebylo příjemné zjištění; inu, co se dá dělat.
Počátkem června mi volal pan Křesina, že by pro mě měl vůz ve výbavě LT, v černé barvě, ale oproti mé objednávce navíc včetně příplatkového navigačního systému. Vůz by mohl být dodán do měsíce. To byla zajímavá nabídka, nicméně cena 22 tisíc za navigaci, kterou jsem nechtěl, mi přišla vysoká. Po krátkém vyjednávání mi pan Křesina nabídl zhruba 50% slevu na navigaci, což už mi přišlo zajímavé a tak jsem kývl. Myslím, že jsem dobře udělal, více v recenzi.
Z dodací doby jednoho měsíce se nakonec vyklubaly měsíce dva (složitá logistika z Koreje, dovolené atd.), což mi ale nevadilo.
Chtěl jsem, aby byl vůz připraven k odběru na pražské pobočce, tak se i stalo. Prodejce mi vyšel ve všem vstříc a přestože - vycvičen z běžného života k obezřetnosti a obecné nedůvěře ke všemu a všem - jsem stále očekával nějaké to "ale", musím konstatovat, že k němu nedošlo a naopak předání nového vozu proběhlo k mojí naprosté spokojenosti. Přístup předávacího technika byl tentokrát profesionální, byl na svou práci dobře připraven a měl příjemné, ale nevtíravé vystupování. Po zhruba půlhodinovém povídání kolem auta a krátkém papírování jsem již držel klíčky (mimochodem celkem hezké a skladné) od nového vozu.
První dojmy jsou velmi dobré, zatím spokojenost.
Novinky v recenzi
Chyba Code 79
Po cca 17 000 najetých kilometrech se během klidné jízdy rychlostí kolem 120 km/h rozsvítila oranžová kontrolka servisního klíče a nápis "Code 79". Podle manuálu k autu to znamená dolití malého množství motorového oleje. Doplnil jsem tedy asi 2 dl syntetického oleje 5W30. Zatím se zdá vše O. K.
Žárovky a spotřeba
Spotřeba:
Najeto cca 12 tisíc kilometrů. Spotřeba plus mínus 9 l/100 km. Hodně záleží, kudy jezdíte. Po rovinatých okrskách a s jízdou podle předpisů lze pohodlně jezdit za 7,5 l/100 km . Jakmile ale jedete po dálnici nebo musíte častěji akcelerovat (město, kopce, předjíždění), reálná spotřeba je kolek devíti litrů. I při "brutální jízdě" střídané normálním stylem jízdy se to již výrazněji nezvyšuje. Podle mne tento motor potřebuje devět litrů...
Žárovky:
Osram Night Breaker odešly (skoro stejně) zhruba ke konci ledna. Vydržely tedy cca 5 měsíců. Což je žalostně málo... Zatím jsem je nahradil původními (výrazně menší svítivost), hledám náhradu. Díky Driverovi133 za cenné postřehy.
Vrzající sedačka řidiče
Při prudším průjezdu zatáčkou nebo při vystupování lehce začala povrzávat sedačka řidiče. Návštěva servisu - demontováno, promazáno, již nevrže... Auto vráceno čisté, v pořádku. Spokojenost.
Výměna žárovek
Jak jsem již zmínil v recenzi, světla nejsou příliš silnou stránkou Cruze. Jelikož není jiná legální (rozuměj homologovaná) cesta, jak světla trochu vylepšit, než vyměnit původní žárovky za lepší, rozhodl jsem se to vyzkoušet. Zakoupil jsem žárovky Osram Night Breaker H4 60/55 W. Výměna šla provést snadno, ke všemu je dobrý, v případě LP světlometu až luxusní přístup. Dnes jsem otestoval jízdu v noci, dokonce za deště. Výsledek předčil má nejsmělejší očekávání. Nikdy bych nevěřil, že pouhou výměnou žárovek dojde k tak rapidnímu zlepšení svítivosti. Zejména patrné je to u dálkových světel. Také již nedochází k oslňujícím odrazům od značek kolem silnice. Barva světla je i viditelně chladnější, vše více "vystupuje" ze tmy a je kontrastnější. Uvidím, jak to bude s trvanlivostí žárovek. Nyní jsem spokojený, výměna žárovek rozhodně měla smysl a všem majitelům Cruze ji jednoznačně doporučuji.
Jízda se střešním boxem
Zakoupeny originál Chevrolet příčné nosníky a střešní box Thule Pacific 200 (totožný s nabízeným z katalogu Chevrolet příslušenství, jen za poloviční cenu...). Jízda s boxem povolenou dálniční rychlostí je tichá, žádné vibrace ani hukot ze střechy. Dobrá volba pro rozšíření zavazadlové kapacity při delších rodinných cestách.
Pojistné matice na kola
Po koupi vozu jsem řešil zabezpečení originálních 17palcových litých kol. Již z doby minulé jsem měl dobrou zkušenost s pojistnými šrouby firmy McGard, proto jsem se rozhodl pro jejich výrobek. McGard vyrábí mnoho typů šroubů i matic a je nutné vybrat ten správný, aby přesně seděl na daný disk. McGard má na webu konfigurátor, kde si můžete podle značky a typu auta vybrat přesně ty matice, které budete potřebovat. Jak správně tušíte, Cruz ve výběru konfigurátoru chybí. Ani v návodu k autu jsem nenašel přesnou specifikaci originálních matic. Obvolal jsem tedy několik servisů, kde jsem dostával různé, vesměs neurčité informace. Šel jsem tedy cestou přeměření originálních šroubů a procházení různých webových fór. Nakonec jsem vybral jeden typ, který se mi zdál správný. Objednal jsem a - sláva - pasuje přesně. Pro ty, kdo řeší stejný problém, uvádím zde přesnou specifikaci pojistných matic, které je třeba objednat.
Pojistné matice pro Chevrolet Cruze (1.8 LT), originální kola:
McGard M12×1,5 24157 SU, klíč 19, cena cca 1.000,-
Přidána fotogalerie popisující navigaci a centrální ovládání vozu prostřednictvím LCD
Navigační systém, pracující na mapových podkladech NAVTEQ (data 2009/2010, tedy poslední, co lze u Navteq objednat), se ovládá intuitivně a snadno pomocí otočného ovladače s centrálním potvrzovacím tlačítkem. Mapa a navigační symboly se zobrazují na dobře čitelném nedotykovém LCD. Zobrazení mapy není 3D, přesto je při jízdě snadné se podle mapy orientovat. Vše je doplněno hlasovými povely v češtině; ženský hlas je příjemný, bez přízvuku, navádění je srozumitelné. Funguje i při reprodukci hudby (CD/rádio), kdy v okamžiku hlasového povelu se na chvíli lehce ztlumí hudba a po odeznění hlasu se opět plynule zesílí na původní hlasitost. Navigace je doplněna příjmem hlášení o omezeních na trase (TMC). Mapu lze plynule zoomovat, rolovat atd. Výpočet trasy je rychlý, než si připnete bezpečnostní pásy, můžete vyrazit. V přístroji jsou mapové podklady pro střední Evropu (CZ, Hungary, Slovakia, Latvia, Lithuania, Estonia, Poland, Scandinavia) a průjezdní mapa celé Evropy. Tento obsah byl k autu dodán na CD. Po nahrání jeho obsahu do vnitřní 1 GB velké paměti určené pouze pro navigaci již není třeba CD v přístroji mít. Další mapové podklady lze koupit přímo u Navteq (jednotlivé sady dle daných států vždy po 99 £) nebo také prostřednictvím dealerství Chevrolet (což vás vyjde dráž). Update map lze provést uživatelsky, jediný limit je zmiňovaná gigová paměť.
Na velkém LCD se dále zobrazují informace z ovládání klimatizace, rádia, CD přehrávače, případně z připojeného USB disku. Disky DVD přístroj přehrávat neumožňuje. Lze zde také nastavit všemožné parametry vozu (čas, datum, odemykání, parkovací senzory, automatické svícení atd.). Vše je vyvedeno v dobře čitelné decentní grafice.
Myslím, že touto příplatkovou výbavou Cruze získal nejen vestavěnou navigaci, ale zároveň se velmi zpřehlednila a zpříjemnila práce s ovládacími prvky auta. Pro potenciální zájemce o Cruze jednoznačně doporučuji!
Přidat názorDiskuse: Chevrolet Cruze 1.8 LT
- Žárovky 07.03.2012 08:26 mirastr
- Re: Re: Re: Žiarovky 11.01.2012 13:44 Avik_CZ
- Re: Re: Re: Žiarovky 11.01.2012 13:41 Avik_CZ
- Re: Re: Žiarovky 06.01.2012 20:45 Dannik91
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Žiarovky 07.10.2011 12:32 matii
- Re: Re: Žiarovky 07.10.2011 11:39 Adept
- Re: Re: Zkušenosti po x kilometrech 15.06.2011 21:25 mikys
- Re: Zkušenosti po x kilometrech 15.06.2011 20:51 Avik_CZ
- Zkušenosti po x kilometrech 15.06.2011 15:12 mikys
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Žiarovky 11.02.2011 16:24 Bud
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Žiarovky 11.02.2011 00:29 Ronault.
- Re: Re: Re: Re: Re: Žiarovky 10.02.2011 23:04 Bud
- Re: Re: Re: Re: Žiarovky 10.02.2011 22:53 Avik_CZ
- Re: Re: Re: Žiarovky 10.02.2011 21:48 Bud
- Re: Re: Žiarovky 10.02.2011 14:54 Avik_CZ
- Re: Motor 10.02.2011 14:53 Avik_CZ
- Re: Žiarovky 30.01.2011 11:42
- Motor 15.10.2010 17:54 mikys
- Re: přístroje 02.10.2010 00:28 Avik_CZ
- přístroje 27.09.2010 12:33 caddy09
- Re: pekná a praktická recenzia 30.08.2010 21:10 Avik_CZ
- pekná a praktická recenzia 30.08.2010 21:03 stevosk
- Re: Re: Blahopřání ke skvělému vozu 28.08.2010 23:20 Psychobolos
- Re: Re: Matice 14.08.2010 21:59 chrudoš
- Re: Matice 04.08.2010 23:33 Avik_CZ
- Matice 04.08.2010 22:26 chrudoš
- Re: Blahopřání ke skvělému vozu 30.07.2010 00:20 Psychobolos
- Re: Blahopřání ke skvělému vozu 30.07.2010 00:15 Psychobolos
- Re: Blahopřání ke skvělému vozu 29.07.2010 11:20 Avik_CZ
- Re: Blahopřání ke skvělému vozu 29.07.2010 11:12 Avik_CZ
Další vozy Chevrolet Cruze
-
Chevrolet Cruze (2011) Majitel: klm121
Přidáno: 7.5.2012 2210 Majitel 9.83 Uživatelé
-
Chevrolet Cruze (2010) Majitel: chrudoš
Přidáno: 27.5.2010 689 Majitel 9.57 Uživatelé
-
Chevrolet Cruze (2013) Majitel: M1K0
Přidáno: 20.4.2014 69 Majitel 9.05 Uživatelé
-
Chevrolet Cruze (2013) Majitel: JRSVK
Přidáno: 30.12.2017 09 Majitel 8.67 Uživatelé
-
Chevrolet Cruze (2012) Majitel: kukin42
Přidáno: 9.12.2012 69 Majitel 7.50 Uživatelé