Recenze
Škoda Octavia 1,6 TDI CR 77 kW Elegance
Technické info
Přezdívka auta Oktávule Turbodehtová Rok výroby 2011 Koupeno nové najeto [km]:14000 palivo: nafta počet válců: 4 objem [cm3]: 1598 výkon [kW]: 77 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 17 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 5.6
Popis vozu
V květnu, po několika měsíčním střídání veřejných hromadných prostředků dopravy a půjčováním vozidla mojí přítulky - holobyt auto Škoda Fabia r.v. 2007 se stavem tachometru lehce přes 100 tis.km a končícím leasingem jsme se rozhodli pořídit hlavně na cestování a moje časté delší cesty něco lepšího (výkonnější motor, výbava, více prostoru).
Mám zkušenosti s vozy Škoda Felicia 1,3 (krátká i combi), Škoda Felicia 1,6 (combi), Škoda Fabia 1,4 (combi), Škoda Fabia 1,2 HTP první i druhá generace (krátká i combi), Škoda Roomster 1,2 HTP + 1,4 TDI, Škoda Octavia 1,6 první generace, Škoda Octavia 1,9 TDI první generace (combi), Škoda Superb 1,9 TDI první generace, VW Polo 1,2 TSI, VW Passat B6 1,9 TDI, VW T5 2,5 TDI, VW Sharan 1,9 TDI, VW Caddy 1,4, Renault Clio 1,2, Peugeot 206 1,1, Peugeot 406 2,0 HDI, Audi A6 3,0 TDI, Audi A6 1,8 T, Kia Ceed 1,4, Dacia Logan MPV 1,6, Toyota Yaris 1,0, Mercedes Benz třídy A 1,7 CDI, Volvo S40 1,8, Toyota Rav4 2,0 D. Zařadil jsem pouze vozidla, se kterými mám zkušenosti natolik dlouhé, abych si mohl o nich udělat úsudek - předváděcí vozidla neuvádím, jelikož během krátkého svezení "kolem komína" si neudělám dostatečný úsudek o jízdních vlastnostech a kvalitách vozu. Ojetinu jsme zavrhli, jelikož potřebujeme auto, které bude sloužit a přeci jenom u nového vozu je pravděpodobnost bezporuchového provozu vyšší než u "leštěnek" z tripleA a podobných "autocenter" s velkým množstvím vozidel pochybného původu i kvality, kde by nám prodali s úsměvem opravenou a stočenou totálku s nějakou srdcervoucí legendou o pánovi, který s autem jezdil jen na nákupy do Lidlu, Penny, či jiného lowcost marketu, občas na chatu a samozřejmě se servisní knížkou (chtěl bych vidět pána, který si koupí auto nižší střední nebo střední třídy v naftě za 3/4 mega "v plný palbě", s tím, že s ním natočí v průměru za rok 10 000 km, uznávám, že stát se to může, ale těch leštěnek s podezřele nízkým nájezdem kilometrů je v ČR nějak moc - nezachrání to ani zfalšované servisní knížky, které se dají koupit za pár stovek).
Rozhodovali jsme se mezi Roomsterem, Golfem, Focusem, Leonem, ix35 a Octavií. Roomster (přerostlá Fabia), Golf (pěkný, kvalitně zpracovaný), Focus (pěkný, divný interiér - hlavně středová konzole, vypadala jako z korejského vozu a celkově interiér na mě působil jak z Renaultu nebo Dacie), Leon (kvalitně zpracovaný, uvnitř málo prostoru), ix 35 (výborný poměr cena/výkon, pěkný výhled z vozidla, laciné plasty uvnitř, velmi omezený počet skladových vozů, horší image značky) Octavia (pěkná, kvalitně zpracovaná). Po dlouhém rozhodování mezi Golfem a Octavií jsme se rozhodli pro Octavii. Byl to dlouhý boj, jelikož moje přítulka upřednostňovala Golfa a já naopak Octavii - vesměs se jednalo jen o vzhled vozu, protože uvnitř jsou vozidla téměř identická. Nechtěli jsme čekat na nové vozidlo z výroby, tudíž jsme se porozhlíželi po skladových vozech. Výběr skladových vozidel u VW není tak velký jako u Škody. Po prohlédnutí nabídky všech dealerů Škoda v okruhu 100 km od místa našeho hlavního působení jsme našli 2 favority a to Škoda Octavia 2,0 TDI RS combi v černé metalíze a Škodu Octavia 1,6 TDI Elegance combi v modré aqua metalíze. Po kratší debatě jsme dospěli k závěru, že RS je zbytečně silné auto a hodí se více pro agresivnější typ řidičů. Stačí nám "obyčejná" Oktávka a ušetříme téměř 200 tisíc Kč. Auto jsme si odvezli hned druhý den odpoledne. Prodejce byl příjemný a asi 30 minut nám ukazoval, co má auto za výbavu, jak se co ovládá, na co si dát pozor atd., kdyby tam nebyla přítulka, půl věcí mohl vynechat, ale ženy některé technické věci prostě nepochopí rychle jako muži a mají tendence se ptát i na úplné zbytečnosti.
Můj první dojem po usednutí do vozidla - auto hezky voní (je to maličkost, ale podle nějakého průzkumu se člověk při koupi auta rozhoduje i podle čichu). Ovládání klasicky známé třeba z Fabie. Auto jsem s tímto motorem nikdy neřídil a na prodejně neměli předváděcí vozidlo s tímto motorem, tudíž jsem se mohl projet až po zaplacení. Auto se nám líbilo, cenu se nám podařilo stlačit o 10 %, takže jsme si ho vzali. Jako největší nedostatek u tohoto auta, resp. motorizace vidím cca 2 sekundovou prodlevou než se sepne turbo a auto začne táhnout. Pro někoho, kdo dříve jezdil s legendární 1,9 TDI 66 kW to může být dost nepříjemné, jelikož u této starší motorizace dle mého subjektivního pocitu auto okamžitě po sešlápnutí plynového pedálu vystřelilo (v rámci možností). Hlavně při vyjíždění na frekventovanou silnici se s touto charakteristikou motoru musí počítat.
S autem jezdíme cca 50% dálnice, 30% okresky a 20% město. Auto nějak moc nehoním, ve městě 55 nebo 75 km/h, okresky 100 -110 km/h, dálnice většinou na tempomat 140 km/h (ze 70% jezdí v autě jeden člověk s prázdným kufrem). Měřeno podle rychloměru ve vozidle. Průměrnou spotřebu mám 5,6 l/100 km podle palubního počítače. Naftu beru z 90% u Globusu (většinou Ultra Diesel) a Benziny (Verva nebo TOP Q). Velkým obloukem se vyhýbám v ČR Shellu (předražené palivo) a čerp. stanicím ONO (nekvalitní palivo). Nejlepší palivo jsem tankoval u OMV v Maďarsku - MaxxMotion Diesel, auto jelo o poznání lépe, ale za cenu v přepočtu 38 Kč/l. Super Diesel Aditiv od VIFu ani jiná aditiva do nafty nepřidávám. V 80 % případů jezdím s vypnutou klimatizací.
Nedostatkem jsou nepříjemné zvuky ve vozidle v rychlostech nad 160 km/h, ať již od motoru (pomohl by 6. převodový stupeň) nebo od proudění vzduchu (možná že je problém v nějakém těsnění kolem oken). Chtěl jsem vyzkoušet maximální rychlost, ale v cca 180 km/h jsem to vzdal, jelikož ten hluk byl pro moje uši opravdu nepříjemný (pro rýpali - měl jsem zavřená všechna okénka až na doraz) a tudíž nebudu maximálku zkoušet ani v Německu.V cca 170 km/h (tachometrových) jsem měl pocit, že auto už tak dobře nesedí na silnici a má tendenci "se vznášet" - znám ten pocit z Fabie při cca 140 km/h (po zkušenostech s řízením Audi A 6 r.v. 2008, kdy i při rychlosti kolem 220 km/h auto dobře sedělo na silnici je to nepříjemné a i KIA Ceeď ve 170 km/h drží na silnici lépe). Jen pro zajímavost, při rychlosti 180 km/h aktuální spotřeba 9,6 l/100 km. Motor 1,6 TDI 77kW je spíše pro klidnější řidiče, ale na předjíždění Fabií HTP to stačí :-). Po každé delší jízdě nechávám motor běžet cca 30 vteřin na volnoběh, aby se prodloužila životnost turba. Dalším mínusem je ovládání tempomatu na páčce směrových světel - jde dosti z tuha a pokud si s tím chvilku "hraji", bolí mě ukazováček. Nelíbí se mi také ovládání dvouzónové klimatizace - pro někoho, kdo se s tím setkal poprvé je ovládání dosti neintuitivní. Jako závadu vidím chrastění v reproduktorech už cca při 50% hlasitosti (nevadí mi to, většinou poslouchám rádio cca na 30% výkonu). Pokud chci větrat za jízdy pouze zadními okénky jde do vozidla neuvěřitný hukot od proudícího vzduchu i při nízkých rychlostech (30km/h), nezbývá než trochu stáhnout okénko u řidiče nebo u spolujezdce vedle řidiče, aby hluk byl na snesitelné úrovni a interiér se rychleji vyvětral, což pokud jede řidič a jeden spolujezdec, přitom oba jsou náchylní na vítr z venku, znemožňuje v létě rychlé vyvětrání rozpáleného vozidla a při zavřených okénkách trvá i výkonné klimatizaci cca 2 minuty než je v autě snesitelně. Tím pádem je pro mě celkem zbytečné zadní stahování oken v elektrice. Rád bych se také vyjádřil k podvozku - pokud mám prázdný kufr, subjektivně mi přijde, že zadní část vozidla jde do smyku v zatáčce v nižší rychlosti než Fabia. Závažným negativem je zájem zlodějů (během 3 měsíců odcizená anténa + pokus o odcizení kol). Nepříjemné je, pokud Vás ve vozidle někdo zamkne, nemáte moc možností jak se z auta bez násilí dostat - okénka, kliky ve dveřích i vnitřní tlačítko centrálu jsou nefunkční, nezbývá nic jiného než a.)zavolat držiteli klíče od vozidla ať Vás přijde odemknout, b.)rozbít okno, c.)nějak se dostat do kufru a zkusit auto otevřít přes zámek 5. dveří. Dále nedoporučuji nechávat klíč od auta v interiéru mimo zapalování, zavřít dveře a nechat je více jak 2 minuty zavřené - auto se samo zamkne. Nevím, jestli je to mým neopatrným zacházením, ale stalo se mi, že roletu kufru jsem jednou našel vysazenou a zhruba 50 cm rolety s tyčkou bylo spadlých v kufru , tudíž jsem jí musel zpátky nasazovat do kolejničky, což nebylo dvakrát příjemné z obavy o plastovou tyčku, kterou bych mohl zlomit - po asi 5 minutách se mi to podařilo nasadit a je to OK.
Silnou stránkou u mě je jednoznačně design, auto se mi opravdu moc líbí, hlavně přední maska. Super spotřeba, věřím tomu, že kdybych s autem občas nedělal vylomeniny klidně bych mohl spotřebu o 0,5 litru snížit bez větších obětí. Z výbavy bych rád upozornil na parkovací senzory v zadním nárazníku, díky kterým je parkování s relativně velkým vozem snažší (po zařazení zpátečky se automaticky ztlumí radio, přepne se displej radia ,na kterém vidíme pomocí grafického znázornění v podání čárek a našeho vozu vzdálenost od překážky, což doprovází i akustická signalizace). Užitečnou pro rodiče zvídavých dětí může být funkce, kdy bez sešlápnuté spojky nelze nastartovat. Díky ASR se mi ještě nikdy nepodařilo protočit kola (narozdíl od Ceedu, kde díky divné spojce se toto stávalo nejen mě často), tudíž auto není vhodné pro jedince, většinou s kšiltovkou a masivním stříbrným řetězem kolem krku, kteří rádi ničí pneumatiky "efektním" rozjezdem na semaforech s vidinou oslnění ostatních řidičů, případně kolemjdoucích náctiletých mladých dam s nezbytnou fake kabelkou od Louise Vuittona. Po předchozí zkušenosti s některými novými vozy asijské (Korea) provenience jsem ocenil loketní opěrku, která je opravdu funkční. Velké množství odkládacích přihrádek v tomto vozidle ani nevyužiji. Dekory, které na mě působí dojmem imitace karbonu nebo hliníku nevypadají špatně a vypadají lépe než kýčovité dekory dřeva. Nadstandardně zatmavená zadní okna oceníme při delším parkování na sluníčku, kde se auto tolik nevyhřeje. Řízení je méně komunikativní, jinak je příjemné (volant s chromovým úsměvem je desingově trochu rozporuplný, je potažen kůží, takže je příjemný na dotek, tříramenný volant v Golfu současné generace mi přijde hezčí). Řazení je velice přesné, ale občas jde trošičku ztuha. Výkonnost brzd jsem otestoval na dálnici, kde jsem musel krizově brzdit v rychlosti zhruba 130 km/h ( 100 metrů před autem na mě ze křoví od středových svodidel "vyběhla" přenosná polystyrenová lednice o rozměrech cca 70x50x50 cm, kterou jsem cca v 80 km/h rozstřelil na několik kousků a co jsem nestihl já, dokonala dodávka, která jela v pravém pruhu, naštěstí se s autem nic nestalo, ale byla to nepříjemná rána a hlavně nechci pomyslet, kdyby v té lednici bylo například lahvové pivo, nebo jel 10 metrů za mnou nějaký "lepič" ) - auto neztratilo stabilitu. Potkávací světla svítí celkem dobře, ale přijde mi, že v Roomsteru svítí lépe - asi by to chtělo jiné žárovky. Kladných věcí by se jistě našlo ještě více, ale vesměs se jedná jen o prvky nadstandardní výbavy typu "auto má samostatnou přihrádku na brýle zabudovanou u vnitřního osvětlení, auto má čtecí lampičky i nad druhou řadou sedadel, klimatizovaná přihrádka chladí podle nastavení klimatizace", to se mi zde vypisovat nechce, jelikož to dnes asi nikoho nepřekvapí. Trošku mi chybí xenony, USB vstup (vozidlo má pouze AUX šikovně schovaný v loketní opěrce), samozatmavovací zpětná zrcátka a ovládání radia na volantu.
Momentálně máme v plánu nechat doinstalovat do auta vyhledávací zabezpečovací zařízení (nejlepší je Sherlog, nedá se oproti konkurenci tak snadno odrušit, ale ta cena...), díky kterému se nám bude lépe spát a dostaneme od pojišťovny 15% slevu na havarijní pojištění. Je to z hlediska pojišťovny nejlepší zabezpečení vozidla. Často používaný zámek zpátečky jsme nechtěli - nemusíme nic odemykat (ztráta času) a vyvarujeme se možných problémů při řazení, což se občas u zámku zpátečky stává. Za necelé 3 měsíce jsme s autem najezdili téměř 14 000 km a zatím spokojenost. Auto má nějaké chyby, ale to má každé auto.
Silné stránky
design
kvalitní zpracování, kvalitní materiály použité v interiéru
pocit bezpečí
nízká spotřeba při dodržování rychlostních limitů
výsuvná loketní opěrka
komfortní výbava
Slabé stránky
hluk při rychlosti nad 160 km/h
prodleva než začne motor "táhnout"
absence 6. převodového stupně
chrastění v reproduktorech při vyšší hlasitosti
ovládání tempomatu
zájem nenechavců
relativně drahé havarijní pojištění (při 5% spoluúčasti cca 20 000 Kč/rok), částečně díky nadprůměrnému zájmu nenechavců o vozy tohoto typu
Novinky v recenzi
Foto
Po téměř 14 dnech jsem se konečně dostal k doplnění fotogalerie.
Další vozy Škoda Octavia
-
Škoda Octavia (2009) Majitel: ericn
Přidáno: 25.7.2014 139 Majitel 9.93 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2007) Majitel: filko
Přidáno: 1.11.2007 3689 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2007) Majitel: raceday
Přidáno: 1.2.2008 1218 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2010) Majitel: H.Karlik
Přidáno: 4.3.2012 409 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2005) Majitel: pedro26
Přidáno: 23.9.2007 16910 Majitel 9.91 Uživatelé