Recenze
Technické info
Přezdívka auta Ceed Rok výroby 2013 Koupeno nové najeto [km]:53000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1596 výkon [kW]: 99 kroutící moment [Nm]: 167 zrychlení 0-100 km/h [s]: 9.9 maximální rychlost [km/h]: 200 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 17 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7
Popis vozu
Tuto recenzi se chystám napsat už zhruba tři roky. Přišlo mi, že psát ji hned druhý večer po tom, co auto převezmu v autosalonu je úplně mimo, tak jsem si dal rok, ze kterého jsou nakonec roky tři. A je pravda, že teprve až teď vím, že recenzi můžu napsat po pravdě a bez zbytečného přikrášlování, které v prvních měsících vlastnictví vozu vždycky hrozí.
O koupi nového auta jsem začal uvažovat ve druhé polovině roku 2012. Moje první auto byla Dacia 1300, která byla o deset let starší než já, druhé auto byl Forman na LPG a poté jsem jezdil služební Fabií 1,4 TDI. Tenkrát jezdil soused už nějakou dobu Kiou Soul a já se při studiu ceníků podíval i na nabídku této značky. Ihned jako první na mě vyskočila reklama na tenkrát teprve přicházející C´eed a já se okamžitě zamiloval. Je pravda, že jsem o značce Kia nejdříve vůbec neuvažoval a plánoval jsem vybírat z tria VW Golf, Ford Focus a Toyota Auris. Bohužel ale VW celkem záhy stahlo z nabídky mou vysněnou variantu Golfa 1,4 TSI Highline (125k), takže můj zájem opadnul. Do 1,2 TSI jsem jít nechtěl a diesel jsem zavrhnul rovnou, protože tolik km ročně nenajezdím. Focus tenkrát v požadované výbavě a s rozumnou motorizací vycházel relativně draze (můj limit byl 450 tis. Kč), takže ten též vypadnul a zbyla jen Toyota a Kia. Aurise jsem měl půjčeného na víkend. Auto to je už na první pohled a dojem poctivě postavené, motor 1,6 Valvematic nejel špatně, ale ten interiér! Tlačítka, která by si rozměrem nezadala s těmi v autobusu a obecně ovládací prvky a jejich rozmístění mi vůbec nesedlo. A navíc ty digitálky na palubovce! Proč?! Auris šel z kola ven. Zbyl tedy C´eed a k němu tou dobou přibyla nová Škoda Octavia. Koukal jsem po výbavě Elegance a motoru 1,4 TSI 103kW. Zaváděcí cena byla tenkrát, tuším, i s metalízou 495 tis. Kč. V tu dobu jsem však dostal bezkonkurenční nabídku na C´eed v plné výbavě. Cena byla tak výtečná, že za 450 tis. jsem nakonec pořídil auto, sadu kvalitních zimních pneu na ALU discích (Goodyear Ultragrip 8 o rozměru 205/55 R16 na discích Dezent RT – bohužel, kvůli elektronické brzdě na auto nedáte menší disk než 16“ a to kvůli větším brzdovým kotoučům) a k tomu ještě nadstandardní havarijní pojištění s GAPem. A vlastně ještě zbyly peníze na několik plných nádrží. No, obrázek si udělejte sami, ale pochybuji, že by nad takovou nabídkou někdo ohrnul nos. Mimojiné, auto jsem kupoval za „hotové na dřevo“. Žádné splátky, úvěr, třetinky, atd.
Co se týče výbavy, jedná se tedy o v té době nejvyšší výbavu Exclusive (dnes ji nahradil TOP) s paketem Ultra 3. Takže už k tak velmi dobře vybavenému autu navíc přišly následující záležitosti:
- adaptivní xenony s denním LED svícením, automatickým rozsvěcováním AFLC a natáčením do zatáček (při jízdě to člověk většinou nepostřehne, to jen při parkování v garáži nebo popojíždění v parkovacích domech je vidět, jak se kužely světla pohybují do stran)
- zatmavená skla zadních a pátých dveří
- přístrojovka Supervision s barevným TFT displejem
- bezklíčový vstup SmartKey a startovací tlačítko (aneb kdo by v 21.století ještě odemykal auto dálkovým ovládáním a pořád manipuloval s klíčem, s tím se machrovalo před dvaceti lety, dnes je to už opruz)
- osvětlená klika a vstup u řidiče a spolujezdce (hodí se v noci, kdy vám auto diodou pod klikou ukáže kam sahnout a diodou pod zrcátkem osvětlí nástupní prostor)
- vestavěná navigace v češtině se 7“ dotykovým displejem (každoroční aktualizace v rámci servisní prohlídky)
- inteligentní parkovací systém SPAS (i když to využiju jen občas, tak lidi tím ohromíte vždycky)
- parkovací senzory vzadu i vepředu
- varovný systém při opuštění jízdního pruhu LDWS
- vyhřívané přední sedačky a volant (za ten volant by měl někdo dostat Nobelovku nebo minimálně metál! V zimě je to skvělá věc, když nastoupíte do studeného auta, ale za chvíli si vyhříváte kromě pozadí i ruce!)
- vyhřívaný prostor pod stěrači
- elektronická parkovací brzda (hodně návyková věc, ale jak jsem už psal, na auto pak nedáte kola menší než 16“)
- posuvná středová loketní opěrka s výdechy klimatizace
- kryt držáků nápojů (na středovém panelu na vás nezírají dvě velké díry)
- elektricky ovládané sedadlo řidiče s pamětí a funkcí jednoduchého nastupování/vystupování (před vystoupením sedadlo odjede a při nastartování se opět přisune k volantu)
- elektricky nastavitelná bederní opěrka pro řidiče a spolujezdce
- výškově stavitelná sedačka spolujezdce
- dešťový senzor
- elektrochromatické zpětně zrcátko
- parkovací kamera (popravdě, bez ní už mívám trochu problém zaparkovat)
- vyhřívaná a el.sklopná zrcátka s blinkry
- mlhovky
- zadní LED světlomety
- bluetooth handsfree
- USB vstup
- tempomat s omezovačem rychlosti
- indikátor řazení
- asistent pro rozjezd do kopce
- kromě předních a bočních airbagů i záclonové airbagy pro přední i zadní sedadla (např.u VW musíte za ty zadní připlácet!)
- všechna okna v elektrice s automatickým stahováním (většinou bývá jen u okna u řidiče, tady je automat na všech oknech a ovladačích)
- chromované dveřní lišty
- provedení interiéru Color C (viz. foto)
- 17“ palcová litá kola s pneu 225/45 (viz. foto)
- metalízu jsem zvolil hnědou, typ D5U, aby ladila s hnědým interiérem
Chybí pouze tři věci:
- senzory tlaku v pneu (ze všech stran slyším jen stížnosti, takže jsem tenkrát evidentně udělal dobře)
- panoramatické střešní okno (aneb kdo chce na střeše permanentně vozit dalších 25-30kg, když to auto má potenciál mít velice dobré jízdní vlastnosti)
- celokožené sedačky (mám pouze polokožené, protože Kia v tomto segmentu ještě nenabízela odvětrávání a neustále vystupovat z auta s propocenými zády opravdu nechci, děkuji uctivě)
K vozům tenkrát Kia dávala pro verzi Exclusive program 777, který zahrnoval i každoroční servisní prohlídky zdarma (práce + materiál) po dobu tovární záruky, tedy 7 let. Když si člověk spočítá, že by v servisu každý rok nechal průměrně třeba i jen 5 tisíc…
Co tedy vlastně můžu po 3 letech o autě říct? Auto i po čase vypadá velice dobře. Pan Schreyer odvedl skvělou práci. A to jak zvenku tak i zevnitř. Podle mě má toto auto nejlépe designově řešené denní LED svícení. Je to nižší střední třída (Focus, Octavia, Golf, Leon, …), takže ač to zvenku nevypadá, tak uvnitř je místa více než dost. Nutno říct, že auto jsem kupoval s vědomím, že v něm budou jezdit dva lidi. Na rady lidí, ať si koupím rovnou kombík jsem nereagoval, protože netrpím v Česku velmi rozšířenou kombi-nemocí. A prodejce mi navíc řekl, že kdybych chtěl někdy převézt něco většího nebo svézt víc jak 5 lidí, tak že se mám zastavit a oni mi takové auto bez problémů (rozuměj bez poplatků) půjčí.
Nejvíce se mi líbí reakce některých lidí, když jim řeknu, že mám Kiu C´eed. Nejdříve si dělají legraci, dobírají si vás, pak ale auto vidí naživo a řeknou, že nevypadá vůbec zle. Pak je do auta posadím, svezu, ukážu vychytávky typu SPAS, vyhřívaný volant, parkovací kamera, atd. a oni pak vystoupí, se svěšenou hlavou nastoupí do svojí 10+ let starý ojetiny s dírou místo rádia a okýnkama na kličku, po chvíli se klíčkem trefí do zapalování a jedou pryč.
Jinak narozdíl od mnoha profi recenzí v autě ani po třech letech nic nevrže, což je při provozu po českých silnicích chválihodné. Plasty neblednou ani netvrdnou, umělá kůže ve dveřích a na sedačkách drží barvu, tlačítka nejsou osahaná, sedačky ošoupané, všechno funguje, jak má.
Motor – atmosférická 1,6 s přímým vysokotlakým vstřikováním, 99kW, 167 Nm. Supersportovní výkony od toho nečekejte, ale brzdou provozu rozhodně nebudete. Na 150-160 km/h se dostanete hodně rychle, pak už se digitální rafika nahoru šplhá o něco pomaleji, ale na tachometrových 200km/h se dostane. Mimojiné, při této rychlosti zasáhne omezovač, otáčky na 6.stupeň spadnou na 5000 a výš vás už elektronika nepustí. Maximálně motor točí 6750 ot., takže po určitém softwarovém zásahu by se během těch 1750 otáček maximálka jistě přehoupla přes 200km/h, ale tady nejsme v Německu, takže to je stejně k ničemu.
Co se týče spotřeby, tak ta se ustálila až při ca. 25000 najetých km. Momentálně jezdím za 7,0 litrů na sto a co ukazuje palubní počítač odpovídá i aplikaci v mobilu, kam už od začátku zapisuji všechna tankování, ujeté km, atd. Jinak provoz auta obnáší 70% město, 30% okresky. Když auto půjčím tátovi, tak ten s ním dokáže jet za 5,5 litru a to se rozhodně neplazí 80kou a nerad jezdí za kouřícím dieselem. Holt zkušenosti jsou znát.
Nedávno jsem překročil hranici 50000 najetých km.
Podvozek – víceprvková zadní náprava, za kterou musíte jinde draze platit nutností koupě výkonnější motorizace je tady u všech motorizací. Tato náprava spolu s širokými koly a lehkým a relativně výkonným motorem dělá z auta zábavnou hračku. Naučí vás to projíždět zatáčky tak, jak jste si doposud netroufli. Měl jsem strach, že po roce ježdění na našich autodromech bude podvozek na výměnu, ale je pořád v top stavu.
Update - 23.11.2016 - po nastartování mi palubní počítač zahlásil, že je slabá baterie v klíči. Klíč jsem tedy doma rozebral, vypadlo z něj spousta nečistot, vyndal jsem baterii a klíč pořádně vyčistil. Druhý den jsem koupil náhradní, vyměnil za starou a vše v pořádku. Jedná se o CR 2032 3V a v Globusu jí koupíte za 49,90 Kč, což je podle cen na internetu naprostá zlodějina, ale to jsem při koupi ještě nevěděl. Každopádně abych to shrnul - můj strach, že jednou přijdu k autu a neodemknu kvůli vybité baterii byl planý, baterie při víceméně denním používání vydržela 3,5 roku a auto si o výměnu samo řekne, čímž se mi opět potvrdilo, že to auto je chytřejší než já.
Update 23.11.2016 - dodány další fotky, díky kolegovi v komentářích
Silné stránky
Budu se opakovat, ale napíšu to znova – auto vypadá pořád velice dobře. Ano, je to i díky maximální výbavě, chromovaným prvkům, velkým kolům, metalíze, zatmaveným sklům, ale tak to prostě chodí. Chudší verze celkově tak dobře nevypadají.
Motor – netrhá asfalt, ale když chci, dostanu z něj hodně zajímavé výkony a pár řidičů muselo po konfrontaci se mnou pravděpodobně na přišití dolní čelisti.
Převodovka – že převodovky umí jen Němci? Nene, už dávno nejen oni.
Interiér – perfektní sedačky, příjemné materiály, přístrojovka orientovaná na řidiče.
Vychytávky – SmartKey, parkovací kamera, automatické parkování, vyhřívaný volant, atd. Prostě a jednoduše máte k dispozici věci, které jsou i dnes mnohdy jen doménou vozů vyšších tříd.
Program 777 – 7 let servisní prohlídky zdarma, 7mi-letá záruka, asistence, sleva 1 Kč na litr benzínu u Agipu (ten už zaniknul, teď je to MOL) a další drobnosti, které potěší
Slabé stránky
Značka – jak jsem už psal, spousta lidí bude nad autem ohrnovat nos, i když budou sami jezdit v posunovadle jakékoliv značky a stáří. Věřím, že i s nejlevnějším Golfem v té nejnižší výbavě a na plechových kolech bych u některých lidí měl vyšší kredit, ale to platí hlavně v Čechách. Musíte se holt obrnit a přijmout fakt, že budete poslouchat posměšky a řeči o tom, proč jste si nekoupili jinou značku, model, atd. A to většinou od lidí, jejichž maximem je x let stará oktávka z bazaru se zaručeně najetými 100 tis.km po důchodci z Německa za 200 tis.Kč. Na splátky.
Systém SmartKey na určitých místech nefunguje. Auto musím odemknout tlačítkem na DO a nastartovat tak, že modulem DO stisknu startovací tlačítko. Zřejmě se jedná o velmi silně zarušené oblasti. Vím o dvou takových místech a těm se vyhýbám. Paradoxně je jedno přímo vedle jednoho velkého prodejce vozů Kia.
Asi dvakrát během předposlední zimy se mi stalo, že po nastartování zůstal střed digitálního tachometru tmavý, bez údajů o dojezdu, aktuální a průměrné spotřebě a počtu km. Zobrazil se kruh s rychlostí, rafika, ale vše ostatní zůstalo tmavé. Při dalším nastartování už vše OK a od té doby se to už nestalo.
Po první zimě, kdy auto ještě nebylo garážované, jsem si na předním skle všimnul drobných horizontálních škrábanců od škrabky na led.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Jedenkrát za rok auto ráno přistavíte, předáte klíče, odvezou vás do práce, odpoledne si pro auto přijedete, podepíšete papír a jedete domů s čerstvě servisovaným a k tomu ještě umytým autem. A plnou peněženkou. A tak by to mělo být.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Poslal jsem poptávku, dostal jsem nabídku, podepsal objednávku (8.4.2013), zaplatil zálohu, auto bylo zadáno do výroby a 14.6. jsem pro něj jel.
Další vozy Kia Ceed
-
Kia Ceed (2013) Majitel: Atomas
Přidáno: 10.5.2013 419 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Kia Ceed (2016) Majitel: melonsvk
Přidáno: 12.6.2017 129 Majitel 9.79 Uživatelé
-
Kia Ceed (2012) Majitel: harvym
Přidáno: 25.10.2012 4010 Majitel 9.65 Uživatelé
-
Kia Ceed (2012) Majitel: wlastimil
Přidáno: 3.12.2012 4110 Majitel 9.64 Uživatelé
-
Kia Ceed (2012) Majitel: maxipes6
Přidáno: 22.7.2013 39 Majitel 9.63 Uživatelé