Recenze
Ford Focus ST
Technické info
Přezdívka auta fíkus st Rok výroby 2009 Koupeno ojeté najeto [km]:91500 palivo: benzin počet válců: 5 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 2522 výkon [kW]: 200 kroutící moment [Nm]: 450 zrychlení 0-100 km/h [s]: 6.5 maximální rychlost [km/h]: 241 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 18 zavazadlový prostor [l]: 420 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 9
Popis vozu
Jak jsem se k mému fíkusu dostal.
Po třech letech s i20 na vyježdění nastal čas hledat adekvátní povýšení. Vše začalo touhou po lásce z dětství Impreze STi jako stále naprosto praktickém a zábavném vozidle.
Po zjištění jaké náklady sebou obnáší vlastnit tuto ikonu a jaké kousky jsem našel ve svém budgetu ,mě myšlenka na imprezu opustila a začal jsem se poohlížet jinde nejlépe po nějakém hothatchy.
Ač při mém ročním nájezdu přez 20 tis. už by bylo na pováženou zamyslet se nad naftou. Té jsem však opravdu odpůrcem a benzín byl jasnou volbou. Chtělo to však něco speciálního, něco co by se zvukově vyrovnalo impreze, v tu chvíli bylo jasné že se hodlám vyhnout čtyřválcům, golf gti? Moc obyčejné. No nic, nebudu to dále okecávát v tu chvíli přišla řada na focus st se svým brumlavým pětiválcem.
Vnější vzhled
Co si budem povídat focus II už není nejmladší auto ale po fl mi příjde jako velmi nadčasový a i po 6ti letech vypadá stále k světu. Jedná se o sportovní model, takže tu samozřejmě nesmí chybět jiný nárazník, prahy , přítlačné křídlo, difuzor a dvojice koncovek výfuku. Na autě jsou přes léto kola Team dynamic pro race v 18ti palcích, což mi přijde jako taková poslední hranice komfortu. Většímu průměru se hodlám zatím vyhýbat dokud to nebude(možná v budoucnu brzdy) nutné. Na zimu mám klasické OEM 18ky aktuálně kvůli ochraně v dipu( a když to po zimě sloupnu tak proč si trošku nevyblbnout s barvou že)
Interiér
Interieru dominují hlavně naprosto fenomenální sedačky recaro. Nelze na ně říct křivého slova, perfektně podrží v zatáčkách a jsou velmi pohodlné.Jediná výtka směřuje k výškovému nastavení. Pravděpodobně to tak je, protože mají sedadla neskutečného množství nastavení ale i v nejnižší poloze sedí člověk velmi vysoko. Dále kvalitní volant s tlustým věncem a kovové pedály. Na palubní desce jsou budíky s teploto oleje, tlakem turba a tlakem oleje. Čeho si na interieru cením, tak to jsou použité materiály. Jasně palubka je klasika tvrdý plast na určitých částech měkčená, ale co vypadá jako kov je opravdu pravý kov , žádné chromované plasty , také kůže na řadičce a volantu je kvalitní a ani po skoro 100tis km nejeví žádné známky opotřebení. Jinak je můj focus vybaven poměrně sporadicky, kromě dvouzonové klimatizace, oken v elektrice a palubního počítače se není příliš o čem bavit ale tempomat by se občas hodil.
Motor a převodovka
Nyní jsme u zlatého hřebu tohoto auta a tím je jednoznačně motor. Už se sériovým výfukem umí vytvářet pěkné divadlo plné bublání a praskání, do 2500 otáček však umí být klidný, takže neobtěžuje. Motor má upravenou řídicí jednotku od britské firmy Bluefin, která posouvá tlak turba z 0,6 baru na 1,2 a výkon nad hranici 270k a 440nm , společně s úpravou na E85, který výkon posouvá ještě citelně dále ,bylo třeba upravit pár drobností aby se zbytek auta s výkonem vypořádal. To znamená upravený airbox s konickým KN filtrem, kompletní spojka z RS a aby to přední gumy lépe zvládali tak i samosvorný diferenciál Quaife. Co se týče průběhu výkonu tak pokud člověk řadí kolem 2 tis. otáček vůbec nevíte, co za bestii se zde skrývá, chová se jako tichá klidná benzínová atmosféra. Přibližte se však k 2500 otáčkám, kdy se začíná turbo citelně nadechovat a předjíždění se stává snadnou záležitostí. Do 4 000 narůstá tlak turba naprosto lineárně k sériovým 0,6 bar , po překročení této hranice se však rozevře brána pekel,auto chytí druhý dech a vystřelí kupředu spolu s ručičkou tlaku na 1,2 , s neskutečně brutálním zvukem a i se samosvorem má člověk na nekvalitní cestě práci s volantem. Mohutný tah nepolevuje až k 6500 otáčkám, kde už ztrácí dech, přecijen je to turbomotor a ne po otáčkách lačnící atmosféra ,takže ho nemá cenu tak vysoko trápit. Dostáváme se k oblíbené otázce spotřeby. Ne , že by to u takového auta bylo relevantní ale přecijen je to každodenní auto , dá se s nim tedy jezdit s přijatelnými náklady? Samozřejmě že dá. Opět se mi potvrdilo, že nezáleží na autě ale na stylu jízdy. Při předpisové jízdě na trase Náchod - Brno se mi podařilo jet se spotřebou 6,7L na 100km. Palubní PC v žádném případě nelže je spíše pesimistou. Samozřejmě, že s takovou spotřebou člověk jede jen velmi hluboko pod potenciálem auta a dlouho vás to bavit nebude ale jak je vidět je to možné. Při běžné jízdě na delší trasy není problém pohybovat se kolem 9ti litrů a to budete stále rychlejší než většina provozu. při využití potenciálu to bude spíš 11 a při blbnutí nebo na okruhu klidně 20-30L. V městském provozu nepočítejte pod 13 ale tohle auto opravdu není do města. Jinak při jízdě na E85 má motor jemnější chod a je celkově tišší, spotřeba je vyšší zhruba o 1,5L ale to při pořizování této úpravy, kdy benzín stál 35kč a E85 24kč je zanedbatelné. Co se týče převodovky tak po zahřátí oleje je velmi přesná s krátkými drahami, za studena jde poměrně ztuha(i po výměně oleje). Jedinou nevýhodou je krátká 6ka. Jsem zastánce názoru že 6ka má být v podstatě rychloběh na nízkou spotřebu na dálnici a auto už na ni nemá příliš zrychlovat. To se zde nekoná auto na 6ku bez problému zrychluje v 80ti i do kopce a při 140ti točí něco málo přez 3000 otáček a spotřeba je kolem 9-10L což je trošku škoda.
Podvozek
Další silná stránka auta. Velmi rozumný kompromis mezi komfortem a sportovností. Podvozek je samozřejmě tvrdší ale nevymlátí z váz duši. V mém případě byly sériové tlumiče nahrazeny bilstein b6 a na předku jsou jiné silentbloky powerflex, které je třeba jednou za čas namazat ,neb vržou když vyschnou. Máte dostatek informací do zadní části těla o kvalitě povrchu (což je s podivem jak vysoko člověk sedí, ano zase to musím zmínit, sedí se moc vysoko!) ale veškeré rázy jsou tak jako vzdáleně pohlcovány a ne přenášeny přímo do cvakání zubů cestujících. Do zatáček se auto vrhá statečně a s vervou doprovázenou mírnými náklony. Na limitu je dlouho neutrální, později se hrne všemi 4mi bokem. Překvapivě očekávaná nedotáčivost vzhledem k velkému motoru na předku se nekoná. Teď se ale dostávám k drobnému neduhu auta. A tím je parkování. Ne,že by z auta byl nějak extrémně špatný výhled.No dozadu trochu je , zadní sklo je dost šikmé a křídlo výhled ještě mírně omezuje + v mém případě kombinace velmi zatmavených zadních skel a opravdu "chytře" umístěnému parkovacímu světlu ve spodku nárazníku. Jde tu hlavně o rejd. Počítejte že z obchodních center ne vždycky vyjedete na poprvé, ale budete muset couvnout, to samé, že pokud daná cesta nemá dohromady 3 pruhy, nepočítejte, že se jen tak na poprvé otočíte.
Prostor
Co se týče prostoru v interiéru je ho ve všech směrech dostatek. Vzadu je třetí cestující mírně vyvýšen vzhledem k vybrání sedadel, ale nejedná se o nic hrozného. Jasně, nedáte si před nohy basu jako v superbu ale o to ani nikdo nestojí, navíc se tu člověk tak netísní do šířky jako ve zmíněném superbu. Kufr je se 420L víc než dostatečný, jen s rezervou nepočítejte. Vzhledem k obřímu tlumiči výfuku na ni pod podlahou kufru nezbylo místo a musíte si vystačit s lepící sadou.
To jsem se ale nějak rozepsal, doufám, že tahle recenze nebyla příliš nudná a co říct závěrem? Že až na malé drobnosti si auto nemohu vynachválit a dělá mi jen radost a TEN ZVUK!!!
Silné stránky
Motor
Podvozek
Sedadla
zvuk
předjíždění
Slabé stránky
Mizerný rejd
Vysoký posez
absence rezervy
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Auto je servisováno v servisu Honda Autoelegance Brno. Proč Honda? Bývalý majitel tam jezdil a dělali mu zde na autě úpravy takže ho už dobře znají a já si taktéž jednání nemůžu vynachválit. Navíc zkusenosti se servisy Ford v Brně nepatří k nejlepším.
zatím měněny jen svíčky, baterie a váha vzduch
auto bylo kupováno v létě 2014 při 66 000km
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Kupováno od soukromého majitele, který autu věnoval příkladnou péči. Skvělá domluva auto šlo na zvedák pro kontrolu a bez problému.
Novinky v recenzi
22.1.2016
Servis, výměna oleje po 13 000km(stav 92 780), geometrie.
Přídáno pár fotek interieru, až bude hezké počasí přidám více.
Přidat názorDiskuse: Ford Focus ST
- Re: Závidím 20.02.2016 18:36 tesnav
- Závidím 20.02.2016 15:34 positivemind
- Re: Pěkný kousek 24.01.2016 11:43 tomcar007
- Pěkný kousek 16.01.2016 13:13 g3.
- Re: Diferák 29.11.2015 13:41 tomcar007
- Re: Re: Ethanol 29.11.2015 13:40 tomcar007
- Diferák 26.11.2015 19:30 Nagano
- Re: Ethanol 23.11.2015 23:33 Gross.Viking
- Re: Ethanol 15.11.2015 00:12 tomcar007
- Úprava etanol 14.11.2015 22:17 Gross.Viking
Další vozy Ford Focus
-
Ford Focus (2006) Majitel: tesnav
Přidáno: 26.4.2010 3010 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Ford Focus (2009) Majitel: LukasRS
Přidáno: 18.10.2009 25410 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Ford Focus (2010) Majitel: Mates81
Přidáno: 29.11.2010 1119 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Ford Focus (2010) Majitel: parkoviště
Přidáno: 25.7.2010 9910 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Ford Focus (2008) Majitel: doktorbartollo
Přidáno: 1.9.2008 299 Majitel 9.90 Uživatelé