Recenze
Opel Zafira Design Edition 1,8 16V
Technické info
Přezdívka auta Opel Zafira Rok výroby 2004 Koupeno ojeté najeto [km]:135000 palivo: LPG počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1796 výkon [kW]: 92 kroutící moment [Nm]: 170 maximální rychlost [km/h]: 188 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 17 zavazadlový prostor [l]: 600 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 8 (udávaná)spotřeba naměřená:
Popis vozu
Zdravím čtenáře auto.cz,
před časem jsem řešil výběr auta, které by uspokojilo nároky, které na něj klade v tu dobu zanedlouho již 4-členná rodina. Předchozí auto již prostě nemohlo komfortně převážet pasažéry, respektive jejich zavazadla (kočár atd.) Takže jsem trávil večery pročítáním a vyhodnocováním, který vůz by splňoval naše představy. Který typ karoserie zvolit? Kombi nebo MPV? Přesvědčila mě větší variabilita MPV. Vždycky jsem pokukoval po Opelu Zafira. Líbil se mi designem (i Zafira A je po letech stále ještě pěkné auto) a samozřejmě provedením interíéru (systém Flex 7 umožňuje využít přepravní kapacitu vozu opravdu na 100%) Takže jsem skončil....u Zafiry...kdo to čekal? :-) A teď jenom vybrat tu správnou,s jakou výbavou apod. Chvíli jsem koketoval se Zafirou B, ale v dobrém stavu byla takřka o 100000 CZK dražší. Takže byl určen strop, aby se člověk nerozšoupl a neutratil víc. Fakt je ten, že tahle Zafira A byla z těch nejdražších v nabídce. Vybavená je myslím solidně, stav velmi zachovalý....tak snad bude dobře sloužit. Samotný výběr auta trval dlouho, nemohl jsem najít takovou, která by mě oslovila. Lámal jsem si hlavu, jestli vzít s motorem Y22DTR (nafta,92 kW) nebo Z18XE (benzín,92 kW) (chvilku byl ve výběru i Z20LET (benzín,147 kW), nakonec to po projížďkách a propočtech vycházelo nerozhodně a tak jsem si říkal, že prostě jak natrefím na pěknou Zafiru a bude mít jeden z těchto motorů,beru ji. Jestli jste už prohlíželi technické informace, tak víte, že to dopadlo vítězně pro Z18XE. Můžu teď s odstupem pár měsíců znovu popřemýšlet jestli jsem udělal dobře a myslím, že ano. Rozdíl ve spotřebě 1,5 litru při nájezdu cca 15000 km za rok s rizikem problémů s motorem (kdo zná čerpadlo VP44, tak ví) mi za to prostě nestojí.
To hlavní z výbavy:
- 4x airbag
- automatická klimatizace
- ABS + Traction Control + ESP
- vyhřívání sedaček
- tempomat
- navigační systém NCDR 1100
- designový paket OPC
Trochu bych se rozepsal o NCDR 1100: v podstatě na první pohled standardní rádio s CD + CD changer pod sedačkou spolujezdce a lepší grafický display. Co vím, dal se k tomu pořešit i barevný. To,že v autě byla navigace mě nechalo chladným, mám svoji a tak jsem si říkal, že ji ani nemá cenu zkoušet. Neočekával jsem, že by byla uživatelsky nějak zajímavá a taky jsem měl pouze CD s mapou DE s hlavními tahy EU z roku 2004. Pak jsem se dostal k aktuálním mapám Evropy a tak jsem to zkusil. A byl jsem mile překvapen. Nedosahuje sice přehlednosti jako dnešní navigace, ale dá se podle toho bez problému jet. A hlavně to mám v autě trvale a nemusím ji vydělávat, když někde parkuji. Samozřejmě když je v CD mechanice vložené navigační CD a zapnutá navigace, lze poslouchat rádio nebo changer. Takže hodnotím velmi kladně. S rádiem je propojen HF sada Funkwerk Audio 2000. Držák je na Nokii, odzkoušeno, funguje dobře.
Co se týká systému Flex7 v Zafiře, tak asi nemá smysl se k tomu nějak sáhodlouze vypisovat. Věřím, že každý už o tom něco slyšel, četl, vyzkoušel. Je to prostě bezvadně promyšlený. Nicméně mohla být střední lavice rozdělená jak opěradla a posouvat se samostatně. Třetí řadu jsem použil jednou, zřejmě bych ji využíval častěji,ale jelikož vozím kočár, tak to holt prostě nejde.
Jízdní vlastnosti Zafiry hodnotím jako dobré. Přestože velikost vozu a hmotnost vozu je poměrně velká, řidič nemusí mít strach do zatáčky najet rychle. Zafira drží, příliš se nenaklání. Svou roli v tom jistě hrají pneu 225/45 R17 (později zjištěno, že se můžu spolehnout i na ESP, o kterém jsem nevěděl, že ve voze je viz. novinky) Výtku mám k brzdám, jsou na můj vkus tupé, nástup je pomalý a je potřeba pořádně sešlápnout pedál. Otázka je nakolik by pomohla výměna destiček za kvalitnější. Anebo je to jen můj subjektivní pocit a zvyklost na ostré brzdy z předchozího vozu.
Motor Z18XE odvádí v Zafiře dobrou práci. Aby ze sebe vydal to nejlepší je nutné samozřejmě motor dostat do otáček. Můj styl jízdy je plynulý, hodně využívám tempomatu, ale pokud potřebuji předjet, napojit se na dálnici apod. využiji potenciál motoru naplno, točím do plných :-) Jak už jsem psal výše, uvažoval jsem i o Z20LET (tedy o Zafiře OPC),nakonec jsem z toho vycouval. Svezení fakt super, motor je někde jinde oproti Z18XE, ale se spotřebou bych se nedostal pod 10 litrů a taky navíc choulostivé turbo. Prostě racionální rozhodnutí...ale netvrdím, že někdy nepomyslím, jak by se mi s ní jezdilo :-)
Převodovka ve voze je 5-ti stupňová, zpřevodování hodnotím jako optimální. Přesnost řazení nedosahuje dnešních standardů, přesto nelze říct, že by bylo špatné. Nicméně jsem musel promazat kulisu řazení, vydávalo to podivné zvuky. Už zvuky nevydává, řazení je také krapet lehčí.
Naměřené hodnoty otáček motoru pro běžné předepsané rychlosti:
(rychlost měřena GPS)
50 km/h - 3 r.s. - 2700 ot/min
50 km/h - 4 r.s. - 1650 ot/min
90 km/h - 4 r.s. - 3000 ot/min
90 km/h - 5 r.s. - 2400 ot/min
130 km/h - 5 r.s. - 3450 ot/min
U 1,6 a 1,8 Zafir byly dvě verze převodovek. Mám "klasickou" převodovku s označením M79 a pak byla "sportovní" převodovka MG4. Ta je poskládaná hodně nakrátko. Takže eventuelní možnost výběru u téhle motorizace tu je. Označení je na štítku na příčce nad chladičem.
Jinak odkaz na spotřebu tohoto vozu mám v technických datech.
Trošku se ještě rozepíšu o interiéru. Začnu pro někoho důležitou informací - Zafira má přístrojovku z měkčeného plastu (vrchní část). Nevím, pro mě to přínos nemá, takže přeskočíme na sedačky. Tady bych viděl velké plus Zafiry OPC (krom bezvadného motoru) v sedačkách Recaro. Tu ale nemám, takže zprostředkuji zkušenosti z těch klasických. Jsou celkově tvrdší, přední mají možnost i nastavení úhlu sedáku, boční vedení v podstatě žádné (tohle vynahradí již zmiňovaná verze OPC). Prostřední řada sedadel je posuvná s nastavení sklonu opěradel. Podle mě cestování ve "druhé třídě" je v Zafiře komfortní. Pasažér si sklopí střední opěradlo jako opěrku, může využít držáky na nápoje - tohle je fakt dobrý. Hodnotit cestování ve "třetí třídě" zatím nebudu, není pořádně odzkoušeno.
O komfort pasažérů se stará automatická klimatizace, jelikož jsem ji měl i v předchozím autě, tak jsem ji vyžadoval zase. Stavitelné výdechy jsou i u druhé řady a jistě pomáhají udržovat teplotu ve relativně velkém voze.
Možná si říkáte proč nehodnotím svoje auto oproti zvyklostem tady 10 body. Aby to bylo, to bych musel mít Ford S-Max. A i on by je možná nedostal:-)
PS: budu se snažit informace a zkušenosti se Zafirou postupně aktualizovat. Stay tuned :-)
Silné stránky
- prostornost (přestože to stále není full size MPV)
- variabilita interiéru
- klima si s velikostí kabiny bez problémů poradí
- přesný rychloměr (zatím všechna auta co jsem řídil ukazovala víc)
- samozatmavovací vnitřní zpětné zrcátko (relativně drobnost,ale přesto fajn)
- auto se mi prostě líbí
Slabé stránky
- účinek brzd
- utlumeni motoru mohlo být krapet lepší
- umístění řadící páky mě stálo hodně zvykání
- chybělo mi denní svícení (doděláno)
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Po koupi jsem udělal rozvody, olej, svíčky atd. K tomu jsem byl nucený nechat vyměnit termostat, zůstával totiž otevřený (toho jsem si všiml již při zkušební jízdě). Servis neproběhl v Opelu, nechal jsem si to nacenit a cena by byla přes 20000 CZK. To se mi dávat nechtělo. Nakonec mi známý doporučil jeden servis, cena byla poloviční,moje spokojenost maximální.
Jinak po pár tisících km od výměny oleje není naštěstí spotřeba oleje velká. Jo, to když vzpomenu jak papala olej Opel Tigra co jsem kdysi měl :-)
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Koupeno v bazaru, jednání takový neutrální... nemazal med kolem huby o stavu auta, nepřesvědčoval, nevnucoval. Nechal mě auto v klidu prošmejdit, projet
Novinky v recenzi
30000 km
Tak se Zafirou mám už najeto 30000 km. Takže je na čase trochu ohlédnutí. Za tu dobu nabrala nějaký ty šrámy z provozu, ale s tím se počítá. V zimě mě potrápilo LPG. Kombinace studený motor, následné automatické přepnutí na LPG dělalo neplechu - v lepším případě chvilkové cukání auta, v horším vypnutí motoru. V obou případech rozvícení kontrolky emisí. Přes zimu několikrát v rámci záruky ve Fedor Autu - bez úspěchu. Výmluvy na natankování špinavého LPG. Přes léto ok, uvidíme tuhle zimu. Zafira šla na STK. Dostala do TP, že je nezpůsobilá provozu. Důvod? Uhnilý držák výfuku (oprava ve SPEI za 100 Kč) a slabý výkon ruční brzdy. S tím jsem šupal do Opel Morava. Výměna lanovodů, seřízení a nechal jsem tam doplnit medium do AC. Cenovka tuším cca 6000 Kč. Pak reparát na STK a už mohla zpět na silnici. Chvilku jsem nechal synka v zaparkovaným autě za volantem. Povedlo se mu hodit do CD mechaniky bůra a rádio si nějaký čas dělalo co chtělo. Moje pokusy o vytáhnutí byly marné, 5 kačka tam furt je, ale už se to nijak neprojevuje. Případný další majitel má navýšenou hodnotu vozu o zmiňovaných 5 kaček :-)
LPG
Rok se Zafirou je pryč. Menší bilancování: výměna žárovky v předním a zadním světle. Minimální únik chladící kapaliny a náznak koroze z vnitřní hrany zadních dveří u podběhu. Z tohohle viním plasty OPC paketu, které v těhle místech chytají veškerou špínu a vlhkost. Tyhle dva problémy nutno vyřešit.Jo a doplněna náplň klimatizace - zjištěna a odstraněna netěsnost na spoji. Jinak se za ten rok nic jiného neřešilo - najeto 12000 km.
Hlavní novinkou je přestavba na LPG. Důvod je jasný - provozní náklady. Víc o LPG napíšu až najedu víc km a budu mít nějaké zkušenosti.
Mlžení skel
V minulé novince jsem se negativně zmiňoval o mlžení skel. Jedna cesta z lyžování, kdy bylo auto plně obsazeno a ventilátor běžel na plný výkon a přesto jsem takřka neviděl na cestu mě donutila s tím něco dělat. Přečetl jsem nějaký info na netu a šel na jisto - vyskočené táhlo ovládání cirkulace vzduchu. Klapka zůstala samozřejmě v poloze vnitřního oběhu.
Zimní provoz
Tak hlásím nějaký poznatky se zimního provozu. Auto jezdí teď na Pirelli SOTTOZERO 205/55 R16. Díky tomu, že letošní zima je relativně bohatá na sníh, tak bylo možnost otestovat chování v pořádných zimních podmínkách. Zjistil jsem, že nemám jen TC (jak jsem si původně myslel), ale TC+ESP. Přítomnost ESP ověřena na sněhu a podle toho (jak píší na jednom německém webu), že vozy s ESP mají odlišné brzdové hadičky od posilovače než vozy bez ESP. Což mi souhlasilo. Vyzkoušena funkce obou dvou fičur a spokojenost maximální. Málem bych zapomněl na vyhřívaná přední sedadla. To je prostě komfortní! S čím už jsem méně spokojen, tak s mlžením skel.
Motor se u Zafiry v zimě naplno ohřeje poněkud pomaleji než jsem zvyklý z jiných vozů, ale zase o to dřív mi připadne, že fouká teplý vzduch na sklo.
Novinky, zkušenosti
Tak 5 měsíců se Zafirou je pryč, najeto něco přes 5000 km. Provoz auta bez problémů. Vlastně si uvědomuji, že se mi občas stalo, že po nastartování nezhasla kontrolka ABS a TC. Po zhasnutí motoru a novém nastartování ok. Vyjímečný jev, tak zatím neřeším.
Na Zafiru jsem instaloval ostřikovače z Insignie. Co mají navíc? Nestříkají,ale rozprašují. Instalace jednoduchá, investice 150 CZK. Viz www.forum.astra-g.cz
Jinak jsem o víkendu vyrazil na otočku do Krkonoš. Nějakých 450 km při spotřebě dle PP 6,8 ltr. Zkusil jsem taky maximální rychlost, podle GPS jsem se dostal na 189 km/h. Motor točil cca. 5000 ot/min.
Další vozy Opel Zafira
-
Opel Zafira (2003) Majitel: m.z.
Přidáno: 2.8.2009 3210 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Opel Zafira (2002) Majitel: beny.vize
Přidáno: 5.8.2010 2310 Majitel 9.75 Uživatelé
-
Opel Zafira (2002) Majitel: Tomino_OPC
Přidáno: 15.8.2010 2810 Majitel 9.70 Uživatelé
-
Opel Zafira (2002) Majitel: kempo
Přidáno: 24.5.2009 78 Majitel 9.62 Uživatelé
-
Opel Zafira (2003) Majitel: Martin011
Přidáno: 3.10.2012 49 Majitel 9.56 Uživatelé