Recenze
Opel Zafira Z18XE
Technické info
Přezdívka auta Žirafka Rok výroby 2002 Koupeno ojeté najeto [km]:143260 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1800 výkon [kW]: 92 maximální rychlost [km/h]: 180 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7.5
Popis vozu
Naši Žirafku jsme koupili od rodinného známého, který ji bouranou koupil od člověka co ji dovezl ze Švýcarska.Od prvního okamžiku jsme se do ní zamilovali a původně zamýšlený Renault Scénic šel stranou.Jsme s ní spokojeni, ikdyž má malé mušky a je potřeba ještě něco doladit, protože nám bude muset vydržet tak dlouho, než našetříme na "béčkovou" Zafiru nebo na jiné MPV
Nahradila v naší rodině Škodu Fabii HTP 1.2 40 kW Atractive, která byla v roce 2002 zakoupena za šílené peníze jako nová.Dobře sloužila, ale přestala nám stačit prostorově a hlavně motoricky - po hororovém předjíždění kamiónu s nutným podřazením z 5. na 3.rychlost padlo rozhodnutí "Ty pujdeš" a šla... a my s ní...a pro Žirafku:-)
Součástí naší Žirafky je mimo jiné i :
4x airbag
el. okna a zrcátka
ABS a TC
tónovaná skla
Bylo toho tu o jízdních a užitných vlastnostech tohoto auta napsáno snad vše, takže naše postřehy...
Silné stránky
Motor - je to 1.8 16V, 92 kW, tedy benzín.Na naftu v tomto autě mám osobní a negativní názor podepřený zkušeností kolegy "Zafiráka"
Interiér - klasika s vysokou užitnou hodnotou.Poslední řadu sedadel nevyužíváme, přední sedadla vyhřívaná, zadní sklopná a posuvná ( využito při stěhování skříně )
Vzhled - ve srovnání s Scénicem, Xsara Picasso nebo korejskými MPV stejného ročníku, je Zafira bezkonkurenční - klasický, funkcionalistický look zaměřený na praktičnost a nadčasový design
Podvozek - je to MPV, na podvozku osobáku, takže žádná divočina, ovšem na podvozku zamakali kluci od Porsche a je to znát, ve srovnání s "frantíky" , kteří v zatáčce plavou a na cestě se vznáší, Zafira v zatáčce pěkně drží stopu
Slabé stránky
Zatím jsem nic výrazného v koncepci tohoto auta nenašel, snad jen extrémně drahé příslušenství by Adam Opel AG, jako např koberec do kufru nebo roleta nad kufr - ceny astronomické, přitom je to taková blbost:-)
na jednu jsem přišel, nemá kontrolku na rozsvícená tlumená světla, hledal jsem ji a po několika dotazech tam prý prostě není, ale to je jen takový drobný detail
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Zatím měněno :pylový filtr, motorek PP světlometu a samozřejmě olej (ELF 10W40), dále rozvody + vodní pumpa, čeká nás olej motor + převodovka
Na STK v roce 2010 zjištěno, že pan prodávající nejspíš "opoměl" narovnat pravý držák motoru a tím pádem byl motor vyosený směrem na pravou stranu a natlačený i s převodovkou dozadu, vše opraveno pečlivým panem opravářem Tomášem, který má Žirafu od té doby v pravidelné péči.Taky zatmavená skla se na STK ukázala jako problém, vyřešeno opět panem Tomášem - zajistil atestaci.Po jeho zásahu je auto tišší, lépe se řadí a nemusím se bát, že budu muset strhávat folie z oken.Takže díky němu jsem získal STK na další 2 roky
2010 - měněný koncový díl výfuku ( od AUTOKELLY ), musel jsem sundat koncovku výfuku, až skončí záruka, výfuk zkrátím a půjde tam kam patří.Taky to chtělo nové destičky FERODO a srazit hrany kotoučů.
2011 - výměna oleje STARLINE 10W40 a všechny svíčky BRISK
Plánuju totální úklid celého auta, kdo má malé děti ví o co jde:-) spojený s ošetřením plastů a škrábanců získaných během zimy.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Jediným koho činím odpovědným za následná překvapení jsem já sám, měl jsem auto nechat prověřit v autorizovaném servisu Opelu, jistě bych ušetřil nemalé peníze...
Sport paket
Naše Žirafka nám byla doručena se slušivými spojlery, které dotvářejí už tak dost smart look tohoto auta.Na výfuku je zdvojená koncovka SPARK.Okna jsou pokovena a z venku není dovnitř vidět.Litá kola jsou originál Opel a nehodláme je měnit, jen dostanou jinou barvu, nejspíš grafitově černou metalízu.Líbí se mi maska jakou mají Oply vyráběné v UK - tam se jmenují VAUXHALL, takže časem tam možná přibude.
Slušivé spojlery se ukazují jako problém při každém přezouvání, auto se usí zvednou ručně, neboť se pod autoramena zvedáků nevejdou:-(((
Novinky v recenzi
Rozvody
V 140.000 km se 6/2014 udělaly komplet rozvody - rozvodová sada INA
Výfuk
Koncový díl výfuku ASSO ( 3400 Kč ) dosloužil - namontovaný v 9/2010 - místo něj šel Polmpostrów za 1300 Kč - uvidím jak dlouho vydrží. Doufám, že aspoň 3 roky
Olej
Poslední výměna oleje v motoru proběhla v 6/2013 - já vím, jsem bordelář a takové zacházení si Žirafka nezaslouží. Takže místo Shell Helix 5W40 šel do motoru olej Meyle 10W40. Uvidím jak se osvědčí, přece jen jezdím na LPG a nároky na olej jsou v tomto případě trošku vyšší, že?
Hadice chladič - motor
Po výměně termostatu následovala výměna hadice od chladiče k motoru - i s prací a nemrzkou 1300 Kč
Termostat
S příchodem zimy a potřeby mít v autě teplo jsem přišel na nemilý fakt - odešel termostat. Po zapnutí topení se rafička teploměru velice rychle vracela tam, odkud před okamžikem přišla - vyřešeno výměnou vložky termostatu za 350 Kč
Diagnostika motoru
Dnes se mi po cca 150 km, které jsem najel na LPG rozsvítila kontrolka diagnostiky motoru - naštěstí svítila oranžově. Po kontaktu s panem Adamcem, který mi řekl, že se nemám znepokojovat, jsem v klidu urazil dalších 100 km domů. Každopádně po těch kilometrech, které jsem se Žirafkou najel na benzín, nijak výrazně nepociťuju snížení výkonu nebo navýšení hluku. Právě naopak, auto se mi jeví tišší.
Po pátrání na www.astra-g.cz jsem se rozhodl, že půjdu do těchto svíček :
BOSCH FLR8LDCU
Plán 2015
- na jaře výměna svíček - NGK
- nový koncový díl výfuku - nejspíš BOSAL
- oprava předního nárazníku nebo jeho výměna
Vše dle aktuálních finančních možností...
Co ještě musím stihnout v 2014
- výměna oleje
- přidělat spodní kryt motoru
- samozřejmě přezout
Modernizace 2014
29.září jsme auto nechali u pana Adamce v Olomouci předělat na LPG. Od září jezdím denně cca 200 km, takže to byla jedinná volba.
Komponenty :
- toroidní nádrž STAKO s kapacitou 50 lt.
- regulátor tlaku MAGIC BF
- víceúčelový ventil TOMASETTO
- reduktor MAGIC 3
- vstřikovače MAGIC JET
- řídíci jednotka MAGIC G 4
Oprava 2014
V červnu vyměněny rozvody + vodní pumpa + chladící směs + zavařená příruba výfuku. Vše zvládl kolega z práce ve své dílně - cena 6000 Kč
Údržba 2013
V červnu výměna oleje - Shell Helix H7 10W40 + olejový, vzduchový a palivový filtr. Dále vyměněna brzdovka.
Kosmetické úpravy
Sundal jsem boční lemy prahů - byly s nimi jen problémy - každé přezouvání nebo zvedání auta.
baterie
dnes vyměněna originální baterka Opel 55 Ah za Banner 62 Ah
:-(
nějak se podařilo dost zešednout venkovním plastům - boční lišty a hlavně nárazník, který se začal loupat, nechám to ještě přes zimu "dojít" a na jaře se na to vrhnu.Nehodlám jít cestou nějakých sprejů nebo mazadel, ale plasty sundám a nechám znova nastříknout.
Rozvody
nechal jsem udělat rozvody, tj. kladky, řemen, vodní pumpa, při celkové prohlídce se přišlo i na prasklý stabilizátor PP nápravy, takže vše ( materiál 1 práce ) vyšlo na 8800 Kč.
Ještě mne čeká výměna oleje v přeodovce a asi v listopadu půjdu na výměnu oleje v motoru
Další vozy Opel Zafira
-
Opel Zafira (2003) Majitel: m.z.
Přidáno: 2.8.2009 3210 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Opel Zafira (2002) Majitel: beny.vize
Přidáno: 5.8.2010 2310 Majitel 9.75 Uživatelé
-
Opel Zafira (2002) Majitel: Tomino_OPC
Přidáno: 15.8.2010 2810 Majitel 9.70 Uživatelé
-
Opel Zafira (2004) Majitel: squedo
Přidáno: 18.8.2010 67 Majitel 9.67 Uživatelé
-
Opel Zafira (2003) Majitel: Martin011
Přidáno: 3.10.2012 49 Majitel 9.56 Uživatelé