Recenze
Škoda Octavia 1.9TDi 81kW
Technické info
Přezdívka auta ropucha agáta Rok výroby 1999 Koupeno ojeté najeto [km]:231664 palivo: nafta počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1896 výkon [kW]: 81 kroutící moment [Nm]: 235 maximální rychlost [km/h]: 190 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální zavazadlový prostor [l]: 548 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 4.8
Popis vozu
OBSAH (vzhledem k délce)
Popis vozu
--Úvodem
--Vozidla, která jsem vyzkoušel/řídil
--Výběr auta
--Výběr motoru
--Co jsme vybrali, Informace
--Počáteční opravy
--Výbava
--Propíraný prostor na zadním sedadle
--Prozatím závěrem
Jak to vidím po dvou letech
--Motor, výkon, spotřeba
--Ten dým ignoruj - TDi
--Prostor, praktičnost, komfort, hlučnost
--Jízdní vlastnosti, spolehlivost, brzdy
--Provozní náklady, cena dílů
--A kam dál?
Silné stránky
Slabé stránky
Zkušenosti se servisem
Zkušenosti s prodejcem
--Nakolik to vyjde do první jízdy
ÚVODEM
Slovo úvodem, aneb s čím jsem si zajezdil za krátkou dobu co mám - i přes na dnešní dobu vyšší startovací věk - řidičské oprávnění. Po přehledu všech typů se plynule přesuneme k výběru našeho prvního auta, tak přeji příjemné čtení.
VOZIDLA, KTERÁ JSEM MĚL MOŽNOST VYZKOUŠET
Škoda Octavia II, 1.6TDi, 77kW??
common-rail, nazval bych to takovým skoro benzínem, jezdil jsem s ním v autoškole, řekněme 400km, docela se mi zalíbil, nejezdí špatně, ale při jízdě na spotřebu už to opravdu moc nejede :-).
Škoda Octavia II, 1.9TDi PD
opravdový traktor, také autoškola, odhadem 200km, začínaj jsem v zimě na sněhu a pokud bylo auto studené, tak zvuk byl nezapomenutelný.
Peugeot 309GR, 1.4 benzín
auto rodičů, příjemné, docela dost výkonu na hmotnost, jezdím v něm rád, takový auto na "hraní", zároveň docela praktické, naježděno okolo 700km.
Citroen C5, 2.0HDi, 105kW??
auto rodičů, moc mi nesedí, vše je tak nějak dogumova, jak řazení, tak pedály, ale je pravda, že jsem jel jen jednu cestu (60km) a bude to jen o zvyku.
Aktualizace 6/2015: zase jedna delší cesta a nemůžu si pomoct, tohle by nebylo auto pro mne, nemastné, neslané, gumové a "pocitově" pomalé, minimálně reakcí. Za vesnicí jsem nechtěl "zdržovat" provoz a při zařazené trojice sešlápl plyn, nicméně 66kW Octavie TDi si z toho prakticky vůbec nic nedělala a byla přede mnou. Po pár vteřinách se sice motor nadechne, nicméně to už je rychlost na limitu okresky a tím to končí...
No a pak už zbývá jen před autoškolou vyzkoušená škoda 105, ale to bych šel až příliš do minulosti :-). Tedy nyní už zpět k výběru našeho prvního auta.
AKTUALIZACE 11/2013
Mitsubishi Pajero Sport 2.5TDi (2005)
1000km po Norsku a několik cest po ČR, parádní traktůrek, jen ta spotřeba...
(tak a dalších 500km v Norsku v roce 2014)
AKTUALIZACE 5/2014
Škoda Fabia 1.4MPi, 44kW
Naše druhé vozítko pro cesty po městě a pro ženu do práce, velká spokojenost, prozatím bez problémů a i velmi příjemné pro cesty, na které bylo vybráno (tedy pod 20km), na nich není třeba ani tisíc elktronických vychytávek, ani 100kW. Aktualizace: Celkově už na ní mám najeto k 1000km a musím napsat proč vlastně ne, jede to lépe, než jsem čekal.
VÝBĚR AUTA
Při rozhodování o nákupu auta jsme měli celkem jasnou představu, Octávie nám v rodině už jedna (aktuálně už dvě, přidala se další) jezdila, a byla vyhovující. Potřebovali jsme navíc z důvodu častých převozů objemnějších věcí velký prostor v kufru, a tak bylo jasno i mezi kombi/nekombi verzí.
VÝBĚR MOTORU
Při výběru motoru jsme se také drželi toho, co nám doma jezdí, tedy 1.9Tdi, přičemž původně jsme se chtěli spokojit s 66kW variantou. Při plánovaných trasách minimálně 20km + občas dlouhý "výlet" vycházel tento motor rozumně. Nakonec jsme se náhodou dostali k výkonější variantě - prostě zbytek auta byl v super stavu, měla ověřený původ i kilometry, tak proč řešit ve výsledku lepší motor.
CO JSME VYBRALI, INFORMACE
Nakonec se nám tedy před domem objevila 81kW Octavia s najetými 231664km ve slušném stavu, výbavě SLX, pro upřesnění roku výroby 1999, modelová řada 2000 (snad jsem to napsal správně). Přidám informaci o zemi původu - Německu (ať se na mne nikdo nezlobí, ale při srovnání i s novějšími jezděnými v ČR je rozdíl neskutečný).
POČÁTEČNÍ OPRAVY
Vzhledem k tomu, že se stav zdál být dobrý, byly udělány klasicky rozvody, doplněná klimatizace, proběhla výměna fitrů, výměna oleje a doplnění/výměna původních plastových krytů na spodku "motoru". S tím by měl asi víceméně počítat každý. Jedinou opravou navíc byla výměna nesvítící žárovka a výměna vlnovce. Seznam všeho, co se nakupovalo před "prvním vyjetím" je úplně na konci.
VÝBAVA
Ještě jsem se nezmínil o výbavě, ale řekl bych odpovídající SLX, nějak jsem to extra nestudoval, tak tedy:
-okna v elektrice (vpředu i vzadu)
-zrcátka v elektrice včetně vyhřívání
-2xairbag
-dělená zadní sedačka, se "stolečkem"
-přední sedadla výškově nastavitelná, včetně nastavení bederní opěrky
(zde to ještě dopřesním :-) )
PROPÍRANÝ PROSTOR NA ZADNÍM SEDADLE
Nyní bych také část recenze věnoval prostoru v autě - především zadním sedadlům. Jsem vysoký 189 cm a na plánku, který jsem naměřil, jsem nakreslil základní míry po nastavení sedadla do vyhovující polohy. Při tomto nastavení se za sebe spíš nevejdu, pro byť jen trochu delší cestu bych sobě jako řidič musel udělat ústupek posunutím sedačky o jednu pozici, škoda, chybí málo. Lepší je to za spolujezdcem, kde je sedačka vzhledem k přeci jen o malinko menší partnerce o dvě pozice vepředu, navíc je tam (myšleno vepředu) i "více místa". Tedy kdybych to měl shrnout, pokud bych vezl stejný pár, jako jsme my, stačilo by prohodit pozice žena/muž vzadu a vešli bychom. Věřím, že by se tak dala absolvovat i delší cesta bez "větších potíží". Více o naměřených mírách v galerii - fotografie 15.
PROZATÍM ZÁVĚREM
Prozatím závěrem bych rád uváděl aktualizace spotřeby a podobné informace, případně nějaké zajímavosti a postřehy po určité odjeté vzdálenosti:
2000km - průměrná spotřeba 5,4l/100km, s autem jsme si na sebe zvykli, i průměr z posledních jízd vychází výrazně nižší než tohle číslo.
15000km - spotřeba se ustálila pod 5l na 100km (kombinovaná), s poměrně značnou složkou jízdy po městě (odhadem 15% jízdní doby) = velká spokojenost!
30000km - začalo se více jezdit po dálnici i po městě, i přes to se - zřejmě díky přivyknutí si na auto - spotřeba ustálila ještě o pár desetin litru níž, 4.8l/100km
57000km - spotřeba opět na 5l, jezdím o hodně více dálnice a hold je to znát. Jinak za tuhle porci km se projezdilo zhruba 85000Kč v naftě, jen pro zajímavost.
************************************************
JAK TO VIDÍM PO DVOU LETECH?
Mohla by zde zaznít otázka, zda bych vybral stejně. Těžko říct, po zkušenostech za ty dva roky bych řekl, že ano. Jen o něco novější :-). Pohodlí je tak akorát, minimálně pro potřeby cestování ve dvou, případně v jednom s nákladem, případně - a to je samozřejmě nejčastější - v jednom. Ano, je to tak, zařadil jsem se do řady naprosté většiny účastníků silničního provozu, kteří se ve svém autě mohou "bát" osamoceni.
MOTOR, VÝKON MOTORU, SPOTŘEBA
Traktor? Vážně? I ten bych bral znovu? ANO, bral, i přes to všechno příkoří, který tenhle motor nabízí. Ale vážně, ačkoli je 66kW varianta bez "naklápěcích" lopatek v turbu jednodušší, tak jsem strašně rád za to, že to je nakonec 81kW. 66kW bych si v případě naloženého auta bez čipu asi moc nedovedl představit. 81kW je tak akorát, a v případě, že člověk jede sám, tak nabízí i velmi příznivou dynamiku. A čip, nebudu motor trápit, na rovinu ale říkám, že by mne tak 20kW navíc opravdu potěšilo. Tedy motor i výkon celkem spokojenost, jen je třeba vysvětlit ona "příkoří".
Tím jsem myslel především "náročnost" používání, doufám, že to bude správně pochopeno, protože dle mého názoru je to jeden z náchylnějších motorů na poškození uživatelem. Zmíním především jízdu v "optimálních" otáčkách, které rozhodně nejsou někde pod 1700-1800, dochlazování turba, pokud možno "nepoužívání" turba při studeném motoru, i přes postarší motor náchylnost na špatné palivo, vznik závad, které se vlastně moc neprojevují při "pomalé" jízdě (váha vzduchu, teplotní čidlo, malé přisávání vzduchu...).
Pokud to ale uzavřu, celkově motor nabízí dobrou dynamiku (stále myslím pro běžné přemisťovadlo z bodu A do bodu B bez ohledu na náklad), za určitého zacházení minimální poruchovost a spotřebu, o které se tabulkovým hodnotám dnešních vozů sice nezdá, za to ty reálné hodnoty se musí spolu s nařízeními EU stydět. Dlouhodobě je to pod pět litrů, naložené, nenaložené...
Ten dým ignoruj - TDi
A ještě k motoru, respektive propíranému dýmu. Kdy mi motor kouřil? Začnu tím nejjednoduším - při tankování nekvalitní nafty. Začínal jsem na levných naftách a občas to kouřilo. Pak jsem přešel na lepší paliva a bylo to o dost lepší. Pak jsem začal tankovat Shell FuelSave a nyní jsem vzhledem k pádu cen palin dokonce i Nitro+ (tím nechci říct, že je nejlepší, zkoušel jsem různá paliva a s tímhle jsem byl spokojený, tak už jsem u něj zůstal). Něco jako černý/hustý dým neznám. Auto vlastně zakouří jen v jednom případě. Po dlouhé cestě po městě (typicky 20-30km poskakování bez ohřátí motoru v průběhu několika dní) se při roztočení do vysokých otáčet hold vyčistí usazené zbytky. Je to tak. Udělá to jednou a už se to do dalšího popojíždění se studeným autem neopakuje.
Druhá možnost nastane, když mám auto po čipu, bez komentáře. I čip se dá udělat tak aby to v 99,9% nehulilo jak "parní" lokomotiva. Bohužel, co vidíme na silnicích, je občas tragedie.
Třetí možnost je závada - termostat/teplotní čidlo/váha vzduchu... Je potřeba se o auto starat a přistupovat k němu tak, že se o něm něco i naučím. Pak ani tahle varianta není tragická a v servisu to při včasné návštěvě vyjde na pár korun.
(tímto nějak nezpochybňuji kouřivost TDi, samozřejmě je to nafta bez filtru pevných částit, tak určitě kouří, spíš mi šlo o ty extrémní případy...).
PROSTOR, PRAKTIČNOST, KOMFORT, HLUČNOST
Vynechám zadní sedadla, je to na vás, jak to budete brát. Ve své době to ušlo, dnes nic moc, při velkém řidičovi spíš nic. Ale na druhou stranu pro děti ok, pro kratší cesty ok, do Chorvatska by se mi vzadu moc jet nechtělo, ale dojel jsem tam i v Citroenu C4 a místa v něm bylo ještě méně. Tedy dá se to přežít. Zbytek auta nabízí prostoru dost, řidič si nemá moc na co stěžovat, a už vůbec ne z pohledu ovládání, vše je tam, kde to má být. Kufr je bez debat optimální. Ano, asi jsem rozmlsaný, ale je optimální, když jedeme ve dvou, tak se do něj vejde vše v jedné vrstvě a když chci cokoli vyndat, tak to nemusím přerovnávat. A to je dle mého názoru optimální. Do auta nemusím dávat nic a můžu mít i zataženou roletku a není tak vidět, kolik toho vlastně je v autě. Menší kufr bych prostě moc nechtěl. Sedáky dělené v poměru 1/3 a 2/3 bych považoval za základ. Skládat celou sedačku je nepraktické.
Kvalita sedadel je z pohledu stáří neskutečná, žádný problém nemám. Sedák by mohl být delší, ale kupodivu mi to nevadilo ani po 800km v kuse.
No a další "perlička" - tedy hlučnost. Po městě špatné - 50km/h na trojku stojí za prd, ale do města to auto není. Okresky jsou co se hlučnosti týče optimální - v rychlostech 70-120km/h nepovažuji hlučnost za nesnesitelnou. Nad 110km se spíše začíná ozývat aerodynamický hluk a pneumatiky. Ty převládají až do 140km/h, kdy se k nim přidá zpět i motor. A ty už to pak táhnou pospolu až k limitním rychlostem vysoce převyšující zákon. 130km/h je dle mých zkoušek dlouhodobě snesitelná úroveň hluku, 145km/h už ne - zajímavé je, že se to okolo 160km/h zase trochu uklidní. Vše uvedené je rychlost na tachometru, tedy odečtěte si necelých 10%.
(Nakonec jsem si na prázdných dálnicích zvykl jet trochu na čuně 155-160km/h dle tacho, tedy 140-145 reálných, kdy to hučí o něco méně než při 130...)
JÍZDNÍ VLASTNOSTI, SPOLEHLIVOST, BRZDY
V recenzi jsem uvedl, že brzdy jsou nezáludné. A je to tak, pokud má člověk kousek nad rameny mozek, Octavie ho podrží a nezaskočí. Pokud si sedám do auta, které má za zadními koly ještě metr "železa", musím s tím počítat. Projevilo se to například na škole smyku, kdy jsem si opravdu parádně zatočil volantem při přetáčivém smyku, ale zvládnout se to dá. Auto je celkově nedotáčivé, ale při kluzkém povrchu velmi rádo přechází na přetáčivé a kupodivu to může být i "zábavné" - tedy pokud zrovna chcete, aby vás ten zadek "předjížděl" :-). Jinak je cestování přijatelně pohodlné.
Spolehlivost je z mého pohledu stále nadprůměrná, ale samozřejmě odpovídá ani ne tak tomu, jak je auto staré, ale jak se o něj staráte. Pokud necháváte půlku věcí "vyhnít", je to špatné... Nikde jsem neměl problém, ano, jednou jsem jel 200km bez alternátoru. Dojel jsem v pohodě, i druhý den do servisu (dokonce i 60km :-) ).
A zmíněné brzdy jsou kapitola sama pro sebe - opět platí, že pokud jedu běžnou rychlostí, stylem odpovídajícím autu, není problém. Pokud do každé zatáčky stojím na brzdách, je tu "problém". Nikdy jsem se nesetkal s vadnutím brzd v běžném provozu. Nevidím v tom tedy "chybu", ale vlastnost. Pokud mi nevyhovuje, měl jsem si asi koupit jiné auto na sportovnější vyžití.
PROVOZNÍ NÁKLADY, CENA DÍLŮ
Možná už to vyplývá z předchozího textu. Provozní náklady jsou při "vysoké starostlivosti řidiče" (optimálně pouze jednoho) nízké. Dost věcí se dá opravit za "pár minut" doma. Cena dílů je velmi přijatelná i u originálu, na některých místech není problém použít druhovýrobu. Náklady na palivo jsou minimální, necelých 5 litrů nafty je hodně málo. I z toho důvodu si s klidem tankuji drahou naftu.
Jen tak mimochodem - zkuste si spočítat, kolik jste za 3 roky projezdili benzínu/nafty. To je pěkná "raketa"... (viz výše)
A KAM DÁL?
A kam se vydám dál, jaké auto bude mé příští? Nevím, přiznám se, že asi Škoda, a asi i benzín, láká mne hravost TSI. Ale je to ještě doufám daleko. Octavie jezdí výborně, prozatím bez zaváhání a doufám, že s ní strávím ještě mnoho a mnoho desítek tisíc kilometrů. Pro "radost z jízdy" (těžko se tomu věří u TDi a takovouhle lodí s převisem vpředu i vzadu, co?). A ano, myslel jsem to tak, že mne baví řídit, nejzábavnější auto to určitě není :-).
Silné stránky
Spotřeba
Prostor ve předu
Kufr
Motor s dostatkem výkonu
Spolehlivost (předpoklad, uvidíme)
Doplňuji - neskutečná spolehlivost a levná údržba.
Slabé stránky
Prostor na zadních sedadlech
Není nejnovější (ale to pro nás není mínus)
Doplňuji samozřejmé - hluk v autě, relativní nedotáčivost, sedadla jsou prostě tak nějak z bodu A do bodu B, pokud to není daleko.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
20.5.2013
Zde vynechám opravy provedené po nákupu a zmíněné výše v textu. Tedy startujeme od 231664, uvidíme co bude dál.
27.5.2013
232500km: Máme za sebou repas alternátoru (nedobíjel, pryč uhlíky, kroužky a diody) a vzhledem k problémům s pády do nouzáku na čtyřku a víc rozebráno turbo a egr, vyčistěno, včetně sání (viz několik fotek).
20.6.2013
Zatím 2000km a vše v pořádku.
10/2013
Zasekl se mechanismus vracení u jedné zadní destičky, tedy výměna. Toť vlastně jediná porucha.
22.11.2013
Jsem na dohled najetým 15000km a děkuju, že nás nepotkala ani žádná nehoda a ani žádná porucha.
02/2014
250500km, špatné studené starty = výměna žhaviček (šla jedna) + k tomu teplotní čidlo. Cena zhruba 300Kč/žhavička, 300Kč čidlo, práce ve stokorunách.
03/2014
252500km, oprava silentbloky + stabilizační tyčky + výměna termostatu, celkem 3600Kč s větším podílem práce.
04/2014
254500km - přezuto na léto, koupena ztracená krytka tažného do předního nárazníku (110Kč), zavírání stolku u řidiče (220Kč) + ne nutný, ale chtěný výdaj - nové koberce na léto (550Kč). Vše original Škoda.
05/2014
256500km, bez problémů, s nákupem druhého auta do "města" padá spotřeba dolů, stále doplňuji všemožné krytky a šroubečky, které různě v interiéru chybí.
06/2014
260600km, olej, filtry atp, zjištěna prasklá manžena u předního kola, opravena v servise (850Kč s prací, díl okolo 350,-)
8/2014
263600km, přisával vzduch zkrz přepadovou hadičku od vstřiků, výměna všech hadiček + v plánu vyměnit úplně všechny, cena pár korun, nic významného, práce na pár minut.
11/2014
269600km, váha vzduchu, výměna, cena okolo 2300Kč, doporučuji dělat doma, je to otázka pěti minut i s příchodem k autu.
2/2015
272500km, olej, filtry - prostě vše :-), zjištěno malé rosení olej, teď ještě zjistit, co je to, z čeho to rosí :-)
6/2015
282000km, tedy zhruba 50000km od koupě, výměna ložiska předního kola a nějaké drobnosti (viz novinky)
11/2015
284800km - olej + filtr oleje + trychtýř měrky oleje, který byl prasklý.
03/2016
288800km - filtry (vzduch).
11/2016
293200km - olej, filtry (olej, nafta, vzduch, kabina).
11/2017
298500km - olej, filtry (mimo palivo).
11/2017
298500km - zadní kotouče, destičky, "plechy" a kompletní čistka v okolí + vyvážení všech kol (zima + léto).
10/2018
303000km - olej, filtry jako vždy.
04/2019
307101km - technická, bez problémů včetně emisí
04/2019
308000km - nasazeny nové letní gumy Falkem Ziex
05/2019
spojka - to, co z ní zbylo, to tu raději nebudu ani ukazovat. Nová spojka je super, neklouže to a zjevně to bralo slušnou část kopnutí, protože si občas nechtěně písknu pneu i na dvojku.
09/2019
olej + filtry, stejně jako vždy
09/2019
rozvody + hydroštely, aneb druhý díl velkého servisu. Motor necvaká a i celkový projev se umravnil do normálu.
2019/2020
Olej + filtry, jako vždy spíše dříve než později.
06/2020
Tak - nespínala spojka na kompresoru, tak výměna kompresoru (vrakáč) a jezdíme a chladíme dál.
08/2020
327000km - tradičně olej, filtry a tak, včetně palivového, tentokrát po 11000km, na moje poměry hodně km na jeden olej, ale zase samé dálky.
04/2021
335750km - olej, filtr (olej, vzduch) po skoro 9000km, a také technická + nutná oprava prasklé podložky na brzdiči vzadu, oprava pár míst se rzí, které o to prosily už několik let.
Nakonec jsem opravil i přední blatníky - prorezlé za kolem, obě strany, původně jsem je chtěl vyměnit, ale nakonec se to dělalo docela dobře a uvidím, co to vydrží. Při té příležitosti jsem sundal pro můj ročník snad už nepovinné plácačky. Stejně to zrezlo kvůli nim.
12/2021 - autobaterie už dosloužila, ani se ji nedivím, jen u mě jezdila 8 let a vypadala jak původní. Výměna plynovek u kufru, po osmi letech jsem to vzdal a koupil za 4 kila nové.
01/2022
345000km - olej, filtr oleje, filtr vzduch, ještě si udělám filtr paliva, výměna termostatu, chladící kapaliny. Zjištěn lehký únik oleje z vany (těsnění), příště to půjde dolů a přetěsní se to.
08/2022
?km - olej + filtr oleje + vzduchový filtr. Na nové spojce povolila páka, díl za pár korun, ale rozborka půlky auta. Vyměněno. Doplněny nové krytky osvětlení SPZ.
03/2023
?km - olej, filtr oleje + vzduchový filtr, přední kotouče + destičky, výměna vlnovce. Zjištěna ještě prasklá pružina pravého předního kola. Dány nové koberce (byla v nich u řidiče díra) a dána nová "kůže" na řadičku. Vráceny na vnější osvětlení neLED žárovky.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Prodej byl v pohodě, malý autobazar v ČR (Humpolec), zatím to vypadá, že vše bylo v pořádku, stav a km odpovídali inzerátu, jednání dobré, vyšli vstříc, počkali, nebylo problémem auto projet (několikrát), důkladně prohlédnout...
Z posledních zkušeností s výběrem ještě jedné octavie I 1.9TDi musím uznat, že jsme měli s touhle štěstí. Ať už při přímém prodeji nebo přes autobazary se setkáváme se stočenými kilometry ještě častěji než bych čekal. Takže dvakrát bacha, pokud můžete, ověřte si kilometry, projeďte to s někým, kdo tomu alespoň trochu rozumí a kontrolujte, zda nebylo auto bourané - občas to vypadá, že to složili ze dvou kusů :-(.
NA KOLIK TO VYJDE: NÁKUP, "NUTNÉ" OPRAVY + VŠE DO PRVNÍ JÍZDY
Nebudu počítat cenu auta, to si každý připočte sám, další výdaje (jen pro informaci, ceny se pohybovaly od 65 do 90 tisíc s podobnou výbavou - cena platná k datu nákupu - Q2/2013):
200,- technická prohlídka po koupi
800,- evidence vozidel
3000,- ekologická daň z vozidel (od 0,- do 10000,- dle EURO)
500,- kontrola a doplnění klimatizace
877,- chladící kapalina, drobné díly, krytky, vlnovec atp
540,- olej 4l (AKCE)
1375,- kryty motoru, všechny filtry, sada žárovek, vesty, lékárna
630,- tažné lano, oleje, čistič klimatizace, čistič plastů a další čistící prostředky
908,- geometrie nápravy
7000,- rozvody, napínák (minimálně rozvody se dělají skoro vždy)
Tak tedy suma sumárum ještě nějaká kačka navíc, ale to je spíše pro ty, co čekají, že to zaplacením auta končí. Doufám, že i tahle informace někomu pomůže, částky se mohou měnit, můžete ušetřit něco na čistících prostředcích, "náplně" můžete už mít také doma a nebudete třeba doplňovat poškozené plasty ze spodku.
Novinky v recenzi
Prodáno
Tak trochu s lítostí/smutkem musím napsat, že po 10 letech se vydala pracovat dál. Ač to prostě byla úplně ta nejobyčejnější "jednička" v kombíku a v naftě, bylo to super auto, servis vyšel levně, jezdilo to hezky a nikdy se tomu nezastavil motor, přál bych novému majiteli, aby to ještě nějaký čas vydrželo. A co se navozila...
Skoro přesně 10 let (lehce přes) a skoro přesně 130000km...
Budu vzpomínat - nastavila laťku vysoko a na první auto se nezapomíná :-).
Po 10 letech
Kupodivu to stále jezdí, vlastně to stále jezdí i bez problémů. Nejhorší je stále koroze. Motorově tomu není moc co vytknout, stále to polyká kilometry bez problémů a odveze to vše, co je třeba :-). Ale věk už je znát.
Olej, filtry, jezdíme
Ono už tu není co psát, jezdí to, jezdí to a jezdí to. A tak to dostalo olej + filtry, včetně filtru na palivo. Tentokrát po 11000km, na moje poměry hodně km na jeden olej, ale co už - jezdil jsem hodně delší trasy. Letos jsem se do toho opřel a s nájezdem zhruba 20000km/12 měsíců je to vzhledem k tomu, že neodjedu dál než 40km od baráku celkem fofr :-). Tím nechci říci, že je to hodně km, ale není to každodenní cestování do práce a tak, a tak je to problém běžně najezdit.
Jinak tedy, stále jezdím na V-power nitro+, dlouhodobá spotřeba je vzhledem ke svižnějšímu tempu okolo 5.5/100. Dá se to i přes vyšší cenu přežít, auto nekouří a sání je čisté (ale to je asi i provozovanými otáčkami :-D )...
Klimatizace
No, nespínala spojka klimatizace - nešla ani sundat z klimy. Takže jetej kompresor z vrakáče a bylo, doplnit klimu a chladíme zase na plný pecky. Kompresor stál 2000, tak snad už s autem dožije...
Alespoň shrnutí zimy/jara
Stále to jezdí, teď i docela hodně. Mám za sebou olej+filtry (někdy z jara) a hodně cest za prací, navíc nyní i každodenní provoz a stání spíš venku než v garáži. Objevují se první místečka napadená rzí a tak se tomu asi pověnuji, protože měnit se mi auto nechce. Čeká mne i drobný servis (spojka na kompresoru klimatizace). Každopádně motorově (i jinak) to jezdí a jezdí a jezdí i přes to, že to dostává víc než často za uši :-). Nebo možná spíš právě proto?
Rozvody a hydroštely
Tak jsem se rozhodl dát autu ještě nějaký ten život navíc, takže rozvody a hydroštely, když už se do toho hrabalo. Oprava to není levná, ale ty 2000 navíc za neorigo hydroštely přežiju. Jinak to jezdí - no jako vždycky, prostě normálně :-). Tohle auto nepřekvapí a to je vlastně dobře...
Po delší době :-) + nové letňáky
Je to až skoro (u takovýhle starší herky :-) ) zázrak, ale po šesti letech jsem dospěl do fáze první větší servis, auto jezdí bez problémů, prošlo v pohodě technickou, ale začala prokluzovat spojka a stejně mne čekají rozvody. Inu když už, tak už.
Příští týden razím na spojku, pak budou následovat rozvody a pak asi ještě vstřiky. Z drobných problémů jsem si při posledním LOGu všiml, že se malinko pomaleji reguluje turbo (je tam lehký přestřel tlaku, než se ustálí na správné hodnotě), nicméně do nouzáku to nepadá a po opravě spojky se na to mrknu. Promazal jsem zatím regulaci turba - zdálo se mi, že to v baňce trochu vrže a ráda přirezá, takže to je můj první "pokus".
A ještě jedna novinka - rozloučil jsem se starými letňáky, které sice měly 3-4 mm, ale klouzaly jako *****. Inu po chvilce hledání padla volba na Falkem Ziex, v testech dobré (výborné), cenou také, tak proč ne. Po 1000km to vypadá na dobrou volbu, i při jízdě "na hraně" (z pohledu ochcávky v kombíku :-D :-D, tedy naftové ochcávky) drží dobře a nenechají se rozházet. Oproti předchozím velká krása.
Zima u konce
Na zimu jsem nasadil krytku chladiče a čekal, zda to pomůže a auto bude "lépe" topit. Ono ne že by předtím netopilo, ale při delších sjezdech z kopce padala teplota na motoru ještě rychleji jak nadmořská výška... Kupodivu se efekt dostavil a motor si drží krásně teplotu a navíc se výrazně rychleji ohřívá (a tedy i topí). Takže doporučuji - za 200Kč je to super jednoduchá věc, která zpříjemní celkem velkou slabinu tohohle motoru...
Zadní brzdy
Tak letos už došlo na zadní kotouče + destičky, stav nic moc už na jaře, ale na technický to brzdilo v pořádku. Nyní se napůl rozsypala jedna destička a zbytek vypadal všelijak, tak jsem to vzal při jednom a šlo to vše nové - destičky + kotouče + krycí plechy, který už spíš nebyly. Při tom se to celý vyčistilo a rovnou jsem nechal vyvážit letní i zimní gumy. A zadek je tím pádem "komplet" - na jaře pružiny/tlumiče, teď brzdy. Přední kotouče vypadají mnohem lépe - ty už asi byly jednou vyměněné.
Rok se s rokem sešel
Rok se s rokem sešel a proběhla další výměna oleje. Doslova po pár tisících km :-). Letos se moc nenajezdilo, zase na druhou stranu vše mimo město, auto jezdí jak má a jen se mění "filtry" a olej. Tak hurá na sníh! :-)
Přezuto a po technické
Zima letos byla krátká, přezuto už je. A tím pomalu končí novinky - auto jezdí, jen se mi opět objevilo přisávání vzduchu do nafty. Nakonec pomohla výměna sponek okolo palivového filtru a také výměna (opětovná) to bazmeku, co vrací teplou naftu do filtru a všech kroužků na něm.
Také jsem razil na technickou a nevím, zda to má smysl nějak řešit - měřit emise při 5250 otáčkách u nafty je slušně řečeno nesmysl. Nicméně i přes neskutečné týrání auta vše ok, emise v pořádku, kouřivost prakticky "nulová" = 0.01. Zbývá se jen ptát proč...
Konec letní sezóny
Tak jsem zakončil sezónu letních gum cestou na vysočinu, naštěstí ještě po suché silnici. Tam jsme provedli výměnu oleje, filtrů (vzduch, olej, nafta, kabina) o víkendu přehodím i kola. Tím bude prakticky splněno, rád bych ještě stříknul výfuk a především bych po hodně delší době rád vyluxoval - nevím, zda je to v autě blíž k lesu, kamenolomu a nebo skládce :-). Když bude čas, tak mi dorazilo i několik druhů LED žárovek, tak je tam nafrkám také.
Zadní tlumiče
Tak mi začal téct jeden tlumič - no ono mají asi něco nalítáno, tak šup do servisu a vyměnit oba. Během chvilky telefon a krom tlumičů to byly i obě pružiny. Ale je pravda, že teď auto jede o chlup lépe :-). To je z toho, když z toho člověk dělá občas stěhovák a rve všechno do kufru, když už se to tam vejde - mimochodem víte, že se dá pod zástěrku kufru narvat 600l mulčovací kůry v 60l pytlích :-).
Diagnostika
Tak jsem si po dlouhém "váhání" pořídil KKL kabel na nějakou tu jednoduchou diagnostiku. A když už jsem ho tedy získal, tak jsem si zkusil (mimo vyčtení paměti závad, kde naštěstí nic není) naměřit i jak funguje regulace turba po skoro 300000km (čištěno před 65000km).
Po chvilce přemýšlení, kde najdu v okolí Kolína kopec, kde by se dala prohnat trojka a čtyřka od 1500 do 4000 otáček jsem se vydal na měření. Když už jsme u toho, hledání kopce nebylo snadné - ono na trojku to ještě jde, rychlost při 4000 otáčkách je "lehce" za legálním limitem, se čtyřkou už je to ale citelně horší :-). Nakonec jsem to trochu vzdal a dotočil ji pouze na 3600 otáček, na diagnostiku to i tak stačí a letět 160 na okresce se mi dvakrát nechtělo.
Výsledek - kupodivu to "fouká" jako za mlada, regulace funguje super, vlastně není plnící tlak překročený vůbec. Jen na náběhové hraně je drobné zpoždění (okolo 1s), ale ono tam asi i tak nějak patří :-). Každopádně snad i docela překvapivý výsledek potvrzující dojem, že auto teď jezdí v naprosté pohodě.
Ostatně přicházející podzim - kdy sluníčko už tolik nepálí ale je pořád akorát teplo vybízí k "pohodovější" jízdě :-).
Začátek léta
Octavie teď hodně "odpočívá", vyjede ven pouze několikrát za měsíc, zato vždy na delší cestu. Zdá se, že ji to svědčí, jen mne s počátkem letní sezóny přivítala "prázdná" klima. Moc ji nepoužívám, ale nechal jsem ji doplnit a když už za to člověk platí, tak ji asi i občas zapnu. Nyní vše v pořádku a klima chladí ihned po sepnutí.
Různé LEDky
Tak jsem zkoušel různé druhy LED žárovek a zároveň používal ty v parkovačkách. Musím uznat, že asi celkem drží, zatím bez problémů a nevypadá to, že by se nějaké objevily. Zatěžkávací zkouška bude léto, kdy se hodně zahřejí (především, pokud budou svítit i hlavní světla)...
Zkusil jsem také H4 o výkonu 7W, ten pro zkoušku - samozřejmě jako hlavní světlo to použít nejde, nicméně do nějakého přídavného by to mohla být zajímavá volba. Dobrou zprávou je, že to překvapivě svítí kam má, nemělo by to nějak extra oslňovat.
Další pokus byl s brzdovkama, nicméně zatím jsem je nesehnal kombinované se světly, jinak ale svítí parádně a použitelné by to určitě bylo! Vypadá to, že do těch zhruba 20W půjde bez problémů použít LED náhrada o výkonu 5-10W...
LEDky a čistka
Teď jsem dlouho jen a jen jezdil, a octa už prosila i kolemjdoucí o čistku. Vše se zadařilo včetně výměny filtrů (vzduch + dodělám i kabinu). Autu vlastně zdá se nic neschází a po výměně hóóódně špinavého vzduchového filtru citelně ožilo, především ve vyšších (u nafty docela vtipné :-D) otáčkách.
Jinak LED parkovačky svítí, svítí dokonce tak, že na mne lidi neblikají, abych si rozsvítil hlavní světla. A zatím drží a neshořeli, dokonce ani při delší cestě (2h) s rozsvícenými hlavními světly. Tak uvidíme!
Zkusím asi objednat i jiné druhy žárovek a budu "informovat". Cílem je jich nahradit co nejvíc, ale ne na úkor extrémně krátké životnosti a už vůbec ne oslňování všech kolem.
Philips WhiteVision W5W vs. LED 2W
Tak jsem zkusil udělat srovnání Philips WhiteVision W5W vs. LED W5W/2W/200lm (9xSMD5050). Samozřejmě LED žárovky jsou v tomhle případě bez homologace. Nicméně hned v úvodu musím napsat, že mne překvapilo, že svítí dokonce o něco níž než klasika. Tedy oslňovat to nebude a v případě této 2W varianty to neoslňuje ani přímo před autem.
Svítí ale výrazně víc než poměrně drahé Philipsky, vyzkoušel jsem je hlavně proto, že mne zajímá jak dlouho vydrží žárovky koupené v Číně za 1.5USD/ks a zároveň také jako test "jak moc to svítí", respektive jaký výkon volit do interiéru atd.
Fotky jsou ve fotogalerii (někde okolo 30. fotografie).
Uvidíme, vzhledem k tomu, že neoslňují, tak je tam nechám a napíšu, za jak dlouho se odpálí.
Přezuto + malá
Po výměně oleje se mi stále nezdála trubička, do které se zasouvá měrka oleje (trychtýř měrky oleje), kupodivu byl dole prasklý a hlavně kus vylomený. Dobrá zpráva je, že oleje tudy moc nevyteče, špatná, že i tak je to tam zahumusený... Jen mneš překvapilo, že to i "rozpadnutí se" drželo a vypadalo to v pořádku (prasklina byla ze strany od motoru. Cena okolo 100Kč, výměna na pár minut. Jinak máme přezuto, letos to vyšlo naprosto přesně!
Olej, filtry
Tak konečně došlo na olej - místo původních 10000km nakonec po 12000km, ale i tak se podařilo zkrátit interval. Škoda, že není motor takhle "potichu" pořád, to bych musel měnit olej po 5000 :-). Jinak ale vše ok, od té doby, co parkuji v garáži, už vše šlape jak má. Tak teď si ještě počkat na ochlazení a přezout, zatím si spíš užívám otevřeného okénka než puštěného topení :-)!
Padající ručičky už jsou tu
Před rokem mi poprvé spadly ručičky, jednou a od té doby to dalo pokoj. Tak jsem si říkal, kdy se to vyvrbí a stalo se tak včera. Dneska jsem jel a po hodině spadly - zdálo se - naposled a už se neráčily napřímit a především něco ukazovat. Inu nevydržel jsem a měl jsem i trochu času, tak jsem se pustil do oprav. Postupoval jsem dle návodu:
http://www.octaviaclub.cz/clanky/navod-oprava-padajicich-rucicek-pristroju-octavia-1-329.html
Naštěstí zdá se vše fungovalo jak má a ručičky zase jezděj :-). Uvidíme jak dlouho :-D. Jinak k návodu bych dodal, že kalibrace ručiček jde provést i od "oka" a poměrně jednoduše. Jediná ručička, u které jsem se netrefil je nejspíš rychlost - odchylka bude zdá se o 1-2km/h proti původnímu nastavení. Nevadí, časem to když tak doseřídím.
Oprava opravdu trvá pouze "pár minut", uvedená hodina je odpovídající v případě, že to zkusíte nejprve přepájet jen bez rozebrání.
Takže tak :-).
Olej v převodovce
Už jsem si to sliboval skoro rok, že nechám vyměnit olej v převodovce - inu dneska se tak konečně stalo, doma jsem si to nedělal z důvodu "superněkolikahranu" potřebného na povolení šroubu, takže servis, cena 780Kč mi nepřijde nikterak hrozná - především z pohledu toho, že jsem to dělal nejspíše poprvé a zároveň naposledy...
Ve starém oleji byla sbírka šupinek - ale nevypadal tak zle, nejspíš byl měněn poprvé od roku 1999 a po (snad) skoro 300000km... Inu relativně nesmyslná "celoživotní" náplň...
Letní novinky :-)
Kromě toho, že na Shellce sbíráme LEGO kolekci, což se nám díky letním výletům daří docela dobře :-), se nám blíží další výměna oleje. Už bych se také rád dostal k oleji v převodovce. Nicméně jinak vše ok - navíc od chvíle, kdy jsem pod střechou v garáži, zmizely problémy se spojkou, asi opravdu vlhkost, teď jen zjistit, kde se tam bere a co s tím.
Měl jsem rozdělané podběhy u předních kol - a opět mne nezklamal nános písku, možná ještě od západních sousedů.
Mám za sebou i úklid interiéru, při nedávných vedrech mi v něm za jízdy bouchla petka, takže jsem měl poměrně důkladně vymalováno prakticky od předního až na zadní okno. Docela je to slušná rána, naštěstí jsem ji ustál bez leknutí - jak to tak bývá, bouchla šikovně zrovna na dálničním sjezdu :-).
Tak létu zdar!
Ložisko předního kola a další novinky
Tak máme za sebou slibovanou výměnu ložiska - cena ložiska je okolo 1000Kč, měnil jsem i "plech" kryjící kotouč, který už tam spíš nebyl než byl. Ten stojí zhruba 250Kč, k tomu nějaká práce - návštěva servisu vás tedy v tomhle případě vyjde lehce přes 2500Kč.
Vyměnil jsem i T na palivovém filtru, vypadá to, že už mi konečně neběhají bublinky při prudkém přídání plynu a reakce motoru je teď předvídatelnější, předtím se mi stávalo, že občas to prostě zabralo míň než člověk čekal/očekával.
No a poslední novinka je, že to vypadá, že jsem sehnal garáž kousek od místa bydliště - vyšlo to akorát, značně se teď sníží můj kilometrový nájezd a tak jsem se chtěl uklidit z deště pod střechu. Tak snad mi to i vyjde!
Novinky 06/2015
Tak se tu dlooouho nic neobjevilo - nebylo vlastně co psát, Octavie jezdí a jezdí a jezdí... Ale nakonec přeci jen na něco došlo, začalo hučet ložisko v předním kole. Cena opravy nebude nic moc vysoká, tak to půjde do servisu co nejdříve.
Jinak sem pouze doobjednal pár drobností: gumičky do stěračů, nějaké náhradní žárovky a teď ještě ventil na palivový filtr (takový to T). Stále mám problém s malinkým přisáváním vzduchu a tohle je poslední věc, která zůstává a zítra mi dojde poštou. Pokud ani to nezabere, tak už zbývá jen "hadice" filtr->směr nádrž.
Počasí nám začíná přát, tak ať nám to jezdí bez problémů, alespoň do konce léta (a nejlépe toho dalšího). Jinak stále Shell NITRO+ a stále spokojenost, spotřeba malinko spadla, aktuálně se pohybuji mezi 4.3-4.8l/100km dle cesty...
Technická
Tak máme za sebou technickou, bez problémů a s jen jedinou závadou - obligátní koroze na nápravě "bez vlivu na funkci", takže paráda, další dva roky v pohodě. Na technickou auto dostalo očistnou kůru a také letní gumy, v Kolíně už nějaký ten pátek nemrzlo a během dne je okolo 15°C. Byl bych rád, kdyby mi z těch zimních gum zbylo ještě něco na další sezónu :-D...
Tak užívejte jarního počasí a vyražte někam ven!
Po dvou letech - takové malé sečtení + a -
(poznámka - časem tento post asi přidám i do hlavní recenze)
PO DVOU LETECH...
A je to tady, slíbil jsem, že se ohlédnu zpětně a tak je třeba dostáti svým slibům. Blíží se nám dva roky, po které jsme s autem strávili nemálo času a kilometrů bez nehody a bez závažných potíží. Celkově to dělá něco přes 40000km za 21 měsíců, včetně několika delších cest (více než 500km) a to už nabízí možnost nějakého shrnutí. Tedy s chutí do toho, vezmeme to po kapitolách, které budou odpovídat jak původní recenzi, tak bočnímu menu hodnocení na tomto serveru.
VÝBĚR AUTA
Mohla by zde zaznít otázka, zda bych vybral stejně. Těžko říct, po zkušenostech za ty dva roky bych řekl, že ano. Jen o něco novější :-). Pohodlí je tak akorát, minimálně pro potřeby cestování ve dvou, případně v jednom s nákladem, případně - a to je samozřejmě nejčastější - v jednom. Ano, je to tak, zařadil jsem se do řady naprosté většiny účastníků silničního provozu, kteří se ve svém autě mohou "bát" osamoceni.
MOTOR, VÝKON MOTORU, SPOTŘEBA
Traktor? Vážně? I ten bych bral znovu? ANO, bral, i přes to všechno příkoří, který tenhle motor nabízí. Ale vážně, ačkoli je 66kW varianta bez "naklápěcích" lopatek v turbu jednodušší, tak jsem strašně rád za to, že to je nakonec 81kW. 66kW bych si v případě naloženého auta bez čipu asi moc nedovedl představit. 81kW je tak akorát, a v případě, že člověk jede sám, tak nabízí i velmi příznivou dynamiku. A čip, nebudu motor trápit, na rovinu ale říkám, že by mne tak 20kW navíc opravdu potěšilo. Tedy motor i výkon celkem spokojenost, jen je třeba vysvětlit ona "příkoří".
Tím jsem myslel především "náročnost" používání, doufám, že to bude správně pochopeno, protože dle mého názoru je to jeden z náchylnějších motorů na poškození uživatelem. Zmíním především jízdu v "optimálních" otáčkách, které rozhodně nejsou někde pod 1700-1800, dochlazování turba, pokud možno nepoužívání turba při studeném motoru, i přes postarší motor náchylnost na špatné palivo, vznik závad, které se vlastně moc neprojevují při "pomalé" jízdě (váha vzduchu, teplotní čidlo, malé přisávání vzduchu...). A ještě to doupřesním, není to o tom, že se závada neprojevuje vůbec, je to o tom, že například má žena a nemálo dalších řidičů si jich nevšimne/nepovažuje za důležité a přitom vedou k opravám s cenou ne příliš potěšující.
Pokud to ale uzavřu, celkově motor nabízí dobrou dynamiku, za určitého zacházení minimální poruchovost a spotřebu, o které se tabulkovým hodnotám dnešních vozů sice nezdá, za to ty reálné hodnoty se musí spolu s nařízeními EU stydět. Dlouhodobě je to pod pět litrů, naložené, nenaložené...
Ten dým ignoruj - TDi
A ještě k motoru, respektive propíranému dýmu. Kdy mi motor kouřil? Začnu tím nejjednoduším - při tankování nekvalitní nafty. Začínal jsem na levných naftách a občas to kouřilo. Pak jsem přešel na lepší paliva a bylo to o dost lepší. Pak jsem začal tankovat Shell FuelSave a nyní jsem vzhledem k pádu cen palin dokonce i Nitro+. Něco jako černý/hustý dým neznám. Auto vlastně zakouří jen v jednom případě. Po dlouhé cestě po městě (typicky 20-30km poskakování bez ohřátí motoru v průběhu několika dní) se při roztočení do vysokých otáčet hold vyčistí usazené zbytky. Je to tak. Udělá to jednou a už se to do dalšího popojíždění se studeným autem neopakuje.
Druhá možnost nastane, když mám auto po čipu, bez komentáře. I čip se dá udělat tak aby to v 99,9% nehulilo jak "parní" lokomotiva. Bohužel, co vidíme na silnicích, je občas tragedie.
Třetí možnost je závada - termostat/teplotní čidlo/váha vzduchu... Je potřeba se o auto starat a přistupovat k němu tak, že se o něm něco i naučím. Pak ani tahle varianta není tragická a v servisu to při včasné návštěvě vyjde na pár korun.
PROSTOR, PRAKTIČNOST, KOMFORT, HLUČNOST
Vynechám zadní sedadla, je to na vás, jak to budete brát. Ve své době to ušlo, dnes nic moc, při velkém řidičovi spíš nic. Ale na druhou stranu pro děti ok, pro kratší cesty ok, do Chorvatska by se mi vzadu moc jet nechtělo, ale dojel jsem tam i v Citroenu C4 a místa v něm bylo ještě méně. Tedy dá se to přežít. Zbytek auta nabízí prostoru dost, řidič si nemá moc na co stěžovat, a už vůbec ne z pohledu ovládání, vše je tam, kde to má být. Kufr je bez debat optimální. Ano, asi jsem rozmlsaný, ale je optimální, když jedeme ve dvou, tak se do něj vejde vše v jedné vrstvě a když chci cokoli vyndat, tak to nemusím přerovnávat. A to je dle mého názoru optimální. Do auta nemusím dávat nic a můžu mít i zataženou roletku a není tak vidět, kolik toho vlastně je v autě. Menší kufr bych prostě moc nechtěl. Sedáky dělené v poměru 1/3 a 2/3 bych považoval za základ. Skládat celou sedačku je nepraktické.
Kvalita sedadel je z pohledu stáří neskutečná, žádný problém nemám. Sedák by mohl být delší, ale kupodivu mi to nevadilo ani po 800km v kuse.
No a další "perlička" - tedy hlučnost. Po městě špatné - 50km/h na trojku stojí za prd, ale do města to auto není. Okresky jsou co se hlučnosti týče optimální - v rychlostech 70-120km/h nepovažuji hlučnost za nesnesitelnou. Nad 110km se spíše začíná ozývat aerodynamický hluk a pneumatiky. Ty převládají až do 140km/h, kdy se k nim přidá zpět i motor. A ty už to pak táhnou pospolu až k limitním rychlostem vysoce převyšující zákon. 130km/h je dle mých zkoušek dlouhodobě snesitelná úroveň hluku, 145km/h už ne - zajímavé je, že se to okolo 160km/h zase trochu uklidní. Vše uvedené je rychlost na tachometru, tedy odečtěte si necelých 10%.
JÍZDNÍ VLASTNOSTI, SPOLEHLIVOST, BRZDY
V recenzi jsem uvedl, že brzdy jsou nezáludné. A je to tak, pokud má člověk kousek nad rameny mozek, Octavie ho podrží a nezaskočí. Pokud si sedám do auta, které má za zadními koly ještě metr "železa", musím s tím počítat. Projevilo se to například na škole smyku, kdy jsem si opravdu parádně zatočil volantem při přetáčivém smyku, ale zvládnout se to dá. Auto je celkově nedotáčivé, ale při kluzkém povrchu velmi rádo přechází na přetáčivé a kupodivu to může být i zábavné. Jinak je cestování přijatelně pohodlné.
Spolehlivost je z mého pohledu stále nadprůměrná, ale samozřejmě odpovídá ani ne tak tomu, jak je auto staré, ale jak se o něj staráte. Pokud necháváte půlku věcí "vyhnít", je to špatné... Nikde jsem neměl problém, ano, jednou jsem jel 200km bez alternátoru. Dojel jsem v pohodě, i druhý den do servisu (dokonce i 60km :-) ).
A zmíněné brzdy jsou kapitola sama pro sebe - opět platí, že pokud jedu běžnou rychlostí, stylem odpovídajícím autu, není problém. Pokud do každé zatáčky stojím na brzdách, je tu "problém". Nikdy jsem se nesetkal s vadnutím brzd v běžném provozu. Nevidím v tom tedy "chybu", ale vlastnost. Pokud mi nevyhovuje, měl jsem si asi koupit jiné auto na sportovnější vyžití.
PROVOZNÍ NÁKLADY, CENA DÍLŮ
Možná už to vyplývá z předchozího textu. Provozní náklady jsou při "vysoké starostlivosti řidiče" (optimálně pouze jednoho) nízké. Dost věcí se dá opravit za "pár minut" doma. Cena dílů je velmi přijatelná i u originálu, na některých místech není problém použít druhovýrobu. Náklady na palivo jsou minimální, necelých 5 litrů nafty je hodně málo. I z toho důvodu si s klidem tankuji drahou naftu.
A KAM DÁL?
A kam se vydám dál, jaké auto bude mé příští? Nevím, přiznám se, že asi Škoda, a asi i benzín, láká mne hravost TSI. Ale je to ještě doufám daleko. Octavie jezdí výborně, prozatím bez zaváhání a doufám, že s ní strávím ještě mnoho a mnoho desítek tisíc kilometrů. Pro radost z jízdy (těžko se tomu věří u TDi a takovouhle lodí s převisem vpředu i vzadu, co?). Tak ať vám to jezdí a třeba se tu objeví i další přípis - po 4/6/8/10 letech!
Brzdy
Brzdy byly čisté, nikde nic nezadrhávalo jako minule. Zato ale chyběla polovina jedné destičky (respektive "obložení" destičky). Takže to vyšlo akorát - začalo v tom lupat dva dny dozadu, návštěva servisu byla na místě :-). Zítra nás čeká 500km, včetně nákladu, tak to třeba bude i brzdit :-).
Olej, filtry, problémek
Tak nás čeká větší porce kilometrů a zcela nečekaně mne překvapil nápis SERVICE OIL :-). Nevím proč, objevil se o dost dříve než měl... Nicméně olej, co jsme vypustili byl opravdu "jako voda", takže dobře, že to máme za sebou.
Navíc jsem udělal i filtr paliva a oleje, olej originál, palivo tedy pouze od UFI, i tak vypadal filtr o třídu lépe než ten noname. Byla to minule chyba :-(...
Všiml jsem si i drobného rosení oleje na něčem přímo pod filtrem oleje, až zjistním, co to je, dám vědět. Každopádně to bylo hodně volné, dotáhli jsme to šroubem zespoda a po pár kilometrech zjistíme, zda to ještě "rosí". Zítra jedu na kontrolu brzd do servisu, tak se zeptám.
Očista, Vzduchový filtr, Olej
Tak jsem udělal velkou čistku auta, především exteriéru. Okolo Kolína prakticky nebyl sníh, ale o to více bláta a tradiční místo - tedy páté dvěře - už přestávalo být na autě k nalezení... Tedy na ruční mití a vydrbat, navoskovat a spokojenost.
Když už jsem tak obcházel kolem auta, vzpomněl jsem si i na vzduchový filtr, který jsem i loni měnil nějak v zimě - a prašné cesty nezklamaly, filtr už se začínal přebarvovat na tradiční "asfaltovou". Tak zítra se zase budeme moct pořádně nadechnout!
Blíží se i termín (kilometrově) výměny oleje, odjezdím ještě jeden měsíc (zhruba 2000km) a olej půjde pryč. Rozhodl jsem se zkrátit o trochu interval výměny oleje z původních 15t km na 12,5-13t km...
Oprava světla
Tak jsem včera nevydržel a pustil se do levého předního světla, které svítilo výrazně níž než to druhé. Všiml jsem si toho až ve chvíli, kdy jsem dal nové žárovky, které narozdíl od předchozích svítily.
Tedy světlo šlo ven (mimochodem velmi jednoduchá operace) a po rychlé kontrole jsem zjistil, že byla ulomená jedna "vrtulka" na seřízení. Oprava byla nereálná, tak jsem to uchytil napevno (přes udělanou stahovací sponku z plechu, alespoň prozatím). Fotka ulomené vrtulky je ve fotogalerii, včetně fotky nového osazení žárovkami.
Světlo jsem pak seřídil podle druhé proti zdi, vyzkoušel jsem si i zda neoslňuji přede mnou jedoucí auta a vše se zdá být v pořádku. Teď je konečně vidět, jak dobře nové žárovky svítí.
Až se oteplí, půjde ven i druhé světlo, protože jsem při čištění předchozího "objevil", že je sklo zevnitř dost "černé", špinavé. Pak bude zase vše ok :-).
Shell V-Power NITRO+ a práce na rozšíření recenze
Tak jsem po "pádu" cen nafty i benzínu neodolal a natankoval prémiovku místo obyč nafty. Mám odjeto 730km a vypadá to opět, jako u Fábie, jak na o něco lepší chod motoru, tak především zase menší kouřivost a jako "bonus" i menší spotřebu - ostatně těch 730km mám najeto od dotankování do plné a v nádrži je ještě stále přes 1/4 a to není zvykem, především na zimákách, v mrazu a navíc svižnější jízdě (hold Kolín = i nyní suché silnice :- ).
Vzhledem k tomu, že Octavie je u nás již skoro 2 roky, rozšířím recenzi o další informace a plánované věci (opravy, "vylepšení" atp.). Chvíli to potrvá :-). Tak ať to moc neklouže!
Vánoce
Tak jsem si nadělil nové žárovky do světel, už to vypadalo, jak když jsem měl místo žárovek dvě čajové svíčky :-). Aktuálně tedy mám Philips X-treme Vision (H4) a k nim ještě Philips WhiteVision W5W (T10). Svítí to na první pohled značně víc a přitom tam, kam má (a ne do nebe jak bývá zvykem při závodech v oslňování...).
Tak hezké svátky a do dalšího roku mnoho šťastných kilometrů bez nehody!
Zimáky
Po pondělní ledové rally na letních gumách, která proběhla vzhledem k místu bydliště pouze v okolí Kolín/Pardubice bez větších problémů, jsem včera přehodil gumy na zimní. Raději, už bylo na čase... Občas se přeci jen Octavie vlnila jak had :-D :-D :-D.
Váha vzduchu
Výměna váhy vzduchu hotová, tohle je opravdu uživatelsky jedna z nejjednoduších věcí. Cena se pohybuje za originál okolo 2300-2500Kč, délka opravy je okolo 5 minut (spíš méně). A výsledek - super, zase to jde lehce do otáček a jezdí to tak, jak jsem zvyklý :-).
Váha vzduchu
Tak jsem se dočkal, když se všude píše, jak ty váhy odcházejí, došlo tedy i na mne. Dneska jsem na chvíli ztratil výkon, inu stavil jsem se na diagnostice a bylo to tam :-). Váha dává á 2 vteřiny nějaký nesmysl, pak zase chvíli dobré. Dám vědět, ale myslím, že výsledek kontroly je jasný...
Nové foto
Tak máme za sebou po roce a půl něco k 40000km, tak jsme si při sobotě dopřáli trochu úklidu a projížďku parádní podzimní krajinou. Super jsem si to užil a ještě udělal pár fotek na Vysoké :-). Fotky jsou v galerii.
Kilometry polykám jedna dvě :-), Škola smyku Jihlava
Prakticky (naštěstí) není o čem psát, snad jen, že jsem konečně potkal druhý kombík s bílou střechou (nějaká Audina). jinak kilometry přibývají a po návratu z Norska, kde jsem se pohyboval v Pajeru, mi najednou Octavie přijde "lehká" a "hbitá" :-). Do najetých km si přidávám 500 v Norsku, kde jsem si to opět užíval!
Ale musím se rozhodně zmínit i o škole smyku na polygonu v Jihlavě, doporučuji, stojí to za to si vše vyzkoušet mimo silnici, celá skupinka jsme se shodli, že jsme se parádně vyblbli a užili si to. Palec nahoru za přístup, málo aut najednou na polygonu a pěkný polygon. Doporučuji!
V případě zájmu rád napíšu více :-D.
Přichází podzim, škola smyku
Tak s příchodem podzimu se auto ohlásilo s výměnou žárovek, přes léto jsem za tmy nikde nejel, a nyní se ukázalo, že už toho moc nevidím :-). Inu žárovky původní, z dob koupě a bůh ví jak staré...
Jinak včera krásný výlet Kolín->Jihlava->Znojmo->Mikulov->Valtice (průměr 4.3l/100km), večer zpět po dálnici na trase Lednice->Brno->Jihlava->Kolín (průměr 4.5l/100km), počasí super, do Brna i relativně slušnej provoz, 20km před Jihlavou jízda 60km/h... A jak bylo v Lednici hezky, tak celou cestu zpět cedilo :-D...
460km projížďka v poměrně slušném tempu! 3.10 jedu do Jihlavy na školu smyku, tak uvidíme, trochu se "bojím", docela se těším. Smyků jsem už dostal několik (jak předek, tak zadek), všechny jsem naštěstí ukočíroval bez problémů, ale tam to bude asi jiné kafe!
Určitě dám vědět, podzimním mlhám zdar!
Tak jsme trochu omladili
Pořízena bílá střecha (fólie), a jako doplněk dobarven "plech" v přední masce, zase o kousek mladší, a překvapilo mne, o kolik je bílá opravdu chladnější a že je to přeci jen znát v autě :-). Škoda, že to nevyšlo už na Chorvatsko!
Přidal jsem novou fotku a přemýšlím o zrcátkách, ale vzhledem k tomu, že ty nemají s praktičností nic společného, tak asi nic :-).
Tak konečně opraveno a zkontrolováno
I po té, co se přehodily hadičky od vstřiků, to začalo po jednom dni zase přisávat vzduch, pravda, tentokrát bez bílého dýmu. Prolezl jsem to úplně celé (díky za info na dieselpower :-), to je nekonečná studnice informací...), nakonec jsem i vyndal a vyčistil sací koš. Nalezl jsem ještě jedno místo, kde se nakonec přisával vzduch, a to o-kroužky na palivovém filtru. Aneb konec nákupů levnějších filtrů, těsnění se pomalu sypalo v ruce a filtr také nevypadá zrovna nejlépe...
A ještě jedna věc mne čeká, při oddeklování horního krytu motoru mi bylo přátelsky sděleno, že předchozí majitel/servis tam dal silentbločky ze Š105, tak ať si zajdu koupit originální, aby taky trochu tlumily.
Toť vše, oprava v řádech maximálně stovek korun a dva dny běhání kolem :-). Ale stojí to za to, opět plný výkon!
Změna ohodnocení auta
Inu nadešel čas upravit ohodnocení auta, myslím, že po těch 30000km už jsem se s ním sžil a poznal co a jak. Nikde mne nenechalo, spolehlivost je na věk vozu parádní. Nechci to samozřejmě zakřiknout ;-).
Na to, že to má v kolech více než 260000km, je to ale dobré. Tak ať (nám) to ještě chvíli vydrží :-).
Bílý dým (aktualizace)
Tak to nakonec vypadá dobře, dneska jsem nevydržel a odkrytoval motor. V hadičce od vstřiků byly dvě docela slušný díry a drolí se pod rukama. Na zkoušku jsem přelepil vše izolační páskou, motor naskočil a jede jako předtím. Předpokládám tedy, že problémem bylo přisávání vzduchu touhle hadičkou.
Zítra jedu i přesto na PC a nechám při té příležitosti vyměnit i všechny takhle hnusně vypadající hadice :-). Tedy snad to bude ok a za pár kaček...
Zrovna o téhle hačičce, co se rozpadla, jsme před měsícem při výměně oleje říkali, že vypadá dobře, takže evidentně stačí málo.
Aktualizace 4.8.2014: Tak potvrzeno, jen hadičky, přisávalo to vzduch. Jinak OK :-).
Bílý dým - aneb máme tu problémek :-(
No snad to tedy nebude tak smutné, dneska jsem nastartoval a už při couvání ze dvora mi to několikrát málem chcíplo - což je známka, že není něco v pořádku, protože se to jinak rozjede bez plynu snad i na trojiku :-D :-D...
Po chvilce se při šlápnutí na plyn objevoval nepravidelných chod a s ním bílý dým. Okoukl jsem to, kousek projel (500m) a postavil zpět před barák. Vzhledem k tomu, co jsem už všechno přečetl bych si možná tipnul na špatnej vstřik. Už po chvilce se to o dost zlepšilo, ale netrápil jsem to,
Olej čistej, voda čistá, filry měněný před "chvílí", inu uvidíme, co to bude, každopádně smrdělo to "parádně"! V pondělí si na to udělám čas a jedu to hodit na PC a "vyservisovat". Do posledního km to jinak bylo v naprostý pohodě. Tak snad to nebude nic hroznýho (= neopravitelnýho :-) ).
Nová fotka a spotřeba
Přidal jsem do sbírky fotek po delší době jednu novou, památeční z Chorvatska. Další fotky budou, až doladím chystané změny :-).
Jinak ke zmíněné spotřebě, asi jsem se naučil jezdit na dálnici s lehčí nohou, protože na mé pravidelné trase Kolín - Pardubice jsem se začal dostávat na 4.2-4.3l/100km, a to rozhodně nejezdím pomalu, klasika vesnice 55 tachometrových, mimo vesnici 100-110... Takže spokojenost :-).
Dlouhé cesty
Máme za sebou dvě "dlouhé" cesty, nejprve jedna pracovní kousek za Trenčín, něco málo přes 300km, celkem za pět dní necelých 1000km, ujeto v pohodě, na jednu nádrž, tankoval jsem zase až doma :-), průměrná spotřeba díky relativně klidnější jízdě na bratrských nesilnicích hluboko pod 5l/100km.
A v předchozím týdnu jsme si pro změnu zaskočili do Chorvatska, trasa Kolín -> Jihlava -> Znojmo -> Vídeň -> Graz -> Maribor -> Ljublana -> Rijeka -> Novi Vinodolski byla parádní, 802km, nemalé množství ušetřených kun v Chorvatsku (140 na cestu), pohodová Slovinská dálnice. Prostě doporučuji. Moc jsem to nešetřil, cesta trvala 9h jízdy + zastavky (30 minut :-) ), i přes to průměrka i s výlety 4.7l/100km, co víc si přát. Navíc celá cesta v kopcích na povoleném maximu (140 tachometrových).
Celkem nás Chorvatsko vyšlo na nějakých 1900km a už se těším zase! Tedy, pokud razíte i vy někam dál, tak šťastnou cestu! A pokud ne, tak také :-).
Slovensko a Chorvatsko
A je tu začátek prázdnin a i mne čekají hned dvě delší cesty. Na rozcvičení tu mám jedno Slovensko (pracovně, něco přes 300km cesta + drobné ježdění tam, celkem do 1000km) a hned po návratu Chorvatsko (Novi Vinodolski, zhruba 820km cesta + výlety, celkem do 2000km). Inu traktor se trochu protáhne :-).
Tak, alespoň touto cestou, přeji nám všem, ať naše cesty končí vždy až v cíli a v pohodě :-). Ať nám to "klape" :-)!
Sonax - dezinfekce klimy
A ještě jedna novinka - rok se s rokem sešel a tak došlo na dezinfekci klimy pomocí spreje Sonax, ještě nikdy mi klima nesmrděla, tak to vypadá, že to funguje - jakou máte zkušenost vy?
Osvětlení SPZ, Značka
Tak jsem se dneska pustil do rozdělávání osvětlení SPZ a při té příležitosti jsem to vzal i s ráměčkem značky, vše zarezlé jako ****, snad nikdy nerozdělávané. Trvalo mi přes hodinu, než jsem to dostal ven, musím vyměnit všechny šroubky a jednu krytku osvětlení SPZ, kterou jsem teď narychlo jen slepil...
Opravdu zábavná práce na pondělní odpoledne :-). Jinak vše ok, kilometry přibejvaj jedna radost, tak ať je to nastejno i u vás!
Manžeta opravena
Tak a je to, prakticky "na počkání" udělaná manžeta, cena 850Kč i s prací mi přijde docela ok, díl stojí 300-400Kč, a že bych to chtěl dělat v leže na chodníku... Rád si udělám opravy sám (především na pro mě o dost jednodušší fábii), ale zrovna tohle nechám rád na servisu.
Olej, filtry a překvapení
Tak včera jsme se vrhli na olej + všechny filry mimo vzduchového (ten byl dělaný před měsícem). Hlavně ten kabinový byl po roce jak uhlí...
Jako malé překvapení jsme objevili praklou manžetu na pravém předním kole, tak hold pojede navštívit doktora, dokud je čas :-). Jinak vše ok.
Po cestě na místo jsem si tak užíval cestu v serpentýnkách, až nám pak olej chladnul půl druhý hodiny a i tak měl 70°C...
Horký týden a spotřeba s klimou + Reálná spotřeba vs. PC + poklice
Tak a jsou tu zase vedra k padnutí, poprvé za celou tu dobu, co mám Octavii, jsem měl puštěnou klimatizaci celou cestu. Absolvoval jsem trasu Pardubice -> Makro (Hradec) -> A po dálnici do Kolína.
Hrozně jsem byl překvapen už v Makru, kdy palubní PC ukazoval průměr 4l/100km. Po cestě domů jsem na dálnici udržoval poklidné tempo tachometrových 130 a po dojetí před dům jsem zíral na PC - 4.3l/100km jsem opravdu nečekal.
Motor se asi dobře vyspal, protože obvykle se na dálnici moc pod 5 nepodívám (nad pět bez problémů :-D) a kor s klimou jsem čekal výrazně víc... Inu nestěžuji si. Podotýkám, že palubní mi ukazuje zcela přesně, kontroluji ho už přes 15 nádrží a nikdy se nelišil o víc než 0.05l/100km.
Na konec ještě zmíním, že jsem serval poklice a vzal je sprejem s barvou "hliník - matný", já vím, no, není to liťák, i tak ale vše vypadá o dost lépe :-).
Inu horku zdar!
Olej a další...
Chystáme se na výměnu oleje - pravidelnou, tentokráte o něco dřív, než je "limit". Auto je na cestě každý den a poslouchá jak má, tak mu dopřejeme alespoň trochu péče. Spolu s olejem půjdou všechny filtry kromě vzduchového, ten je tam měsíc...
Jinak mě trochu spojka, už se mi třikrát stalo, že "nerozpojila" - zatím se to stalo sporadicky (1x za měsíc), ale stalo. Čekám, až se to bude opakovat "častěji", vypadá to na hlavní spojkový válec. A když už jsme u toho, spojka sama o sobě už je také před smrtí, neprokluzuje, ale její konec se neodkladně blíží. Počítám s výměnou ještě tenhle rok...
Popelník
Tak včera jsem si chtěl zavřít popelník a nic - ostatně čekal jsem kdy to přijde :-), oblíbená to věc u Octavií... Inu při ceně dílu je oprava opravdu jediná volba, vyvrtána dírka a zalepen do ní nový čuplík (vyrobený tak, že na kancelářskou sponku - malý rovný kousek - byla navléknuta bužírka, a to celé pak bylo zalepeno do dirky). Hotovo, fachá to :-).
Přidal jsem pár fotek
Po zimě jsem se věnoval alespoň trochu leštění, je paráda, jak to prokouklo, hned je ještě větší radost vyrazit "do terénu" :-). Jen kdyby nebyl úplně "rozstřílený" předek od kamínků :-(...
Stěrače, vzduchový filtr atp.
Tak dneska jen taková "provozní" novinka, proběhla výměna stěračů za "Aerotwiny" - inu proč ne, za ty prachy nic extra... Při stání na místě to zrovna dvakrát nestírá, ale budiž. Při jízdě je pravda, že to stírá dobře. V rodině používáme i alternativu z číny za stovku a rozdíl tam moc není (respektive je, ty z číny stíraj líp :-) ). Ostatně Aerotwiny jsem dostal právě jako nevyužité zadarmo, tedy celkově spokojenost :-).
Po zimě jsem vyhodil vzduchovej filtr, za poslední tři měsíce od poslední kontroly neskutečně zčernal. Teď se chystám na doplnění všech možných krytek a drobností po celém autě ;-).
Nové vozítko u nás doma
Tak už nám stojí u baráku druhá škodovka :-). Pro takovéto městské poježdění a na krátké cesty do práce jsme pořídili Fabii 1.4MPi 44kW. Přítelkyně tak má auto pro svoje každodenní dojíždění do práce a na delší cesty, které jezdím já zůstane Octavia.
Určitě ji přidám do garáže, ale už nyní můžu říct, že mne hodně překvapilo, jak pěkně to jezdí (ano myslím výkon, čekal jsem to celkem horší), neurazí, na účel, co ji máme přímo stvořená.
Předem prozradím, že jde o rok 2003, nic extra výbava (ostatně na 20km cestu toho člověk zas tak nepotřebuje), původ Německo, prakticky bez vad na kráse, uvnitř úplně jako nová. No nebudu se moc rozepisovat, ať mi něco zbyde do recenze :-).
Drobné opravy
Když už tu píšu - dneska dorazily poštou nové koberce na léto (550Kč), opravdu se mi líbí, vypadá to, že budou i dobře držet. Chtěl bych je i přidělat dle návodu pomocí šroubů (Máte na to nějaký názor? Jen jestli se mi vyplatí dělat díry do původních koberců...).
Jinak proběhli i dvě opravy - objednal jsem nové zavírání stolku opěrky u řidiče, jsem zvědav, jak dlouho vydrží :-). Cena 220Kč mi za takový kousek plastu nepřijde zrovna přiměřená...
Naopak mne potěšila cena krytky tažného oka v předním nárazníku, cena okolo 100Kč za originální díl byla (především při ceně zavírání opěrky) velmi příjemná.
Z Německa už jsme Octavii přivezli s prasklým a svařeným "spojlerem" pod předním nárazníkem. Nyní po jednom roce už nevydržel jízdu v "terénu" a znovu praskl. Při další výměně oleje ho určitě vyhodím a dám nový (cena za originál zhruba 1000Kč, neoriginál 650Kč). Nepotěší to, ale moje blbost...
Určitě přidám pár fotek koberců, ale to zase příště. Tak ať nám to jezdí ;-)!
Zimáky Barum Polaris 3 dole
Už o to prosily a dočkali se. Musím konstatovat, že teplá zima jim moc neprospěla - obávám se, že je už čeká jen příští sezóna. Bohužel.
Pokud bych je kupoval za původní udávanou cenu, asi by mne to moc nepotěšilo, přeci jen za 1700Kč/ks by předpokládaný nájezd 25000km nebyl dle mého názoru nic moc. Na druhou stranu při ceně skoro poloviční už to není tak špatné :-). Prakticky se to dá vzít tak, že budu mít nové gumy po dvou letech a cena na kilometr bude "v pohodě".
Plánovaná oprava/údržba + výměna termostatu
Tak jsme konečně stihli udělat plánovanou údržbu na přední nápravě - výměna silentbloků a stabilizačních tyček už se připomínala na jakékoli nerovnosti a co hůř - i při brždění. Spojil jsem s tím i výměnu termostatu, takže se mohu pochlubit, že nám na "léto" konečně funguje topení :-).
Hlavně se to ale konečně dohřívá, o malinko spadla spotřeba a ani při prudké akceleraci nezakouří. Uf, konečně.
Cena 3600 s prací, práce mě v případě této opravy větší podíl, každopádně výsledek za to stál, auto se uklidnilo při brždění i akceleraci a je zase radost do něj sednout!
20000 km
Tak dnes jen krátký komentář - 20000km je za námi, ještě navíc mých prvních 20, úspěšně, bez nehody, bez větších poruch a hlavně vždy až do cíle.
Octavie se chystá - jak už to na našich silnicích bude jednou za čas zvykem - na přední "nápravu", a také na výměnu termostatu, ne úplně se dohřívá motor a je to za chvíli hotové.
Dnes skončím přáním (vám i sobě) - ať nám to jezdí v klidu a pohodě, bez nehod a jak už jsem psal, vždy až do cíle!
Žhavící svíčky a perlička :-)
Tak jsem po ranních startech napodruhé zavítal do servisu, kde mi potvrdili, že na jednu žhavící svíčku to nefachá :-). Perličkou bylo, že jedna z těch původních byla zašroubována nějakým šikulou pouze na dva závity, takže mě v servise velmi pochválili a měli to o to zajímavější.
Při té příležitosti jsem začal řešit nižší teplotu motoru dle čidla - s novým čidlem je ještě nižší, takže při příští návštěvě za týden budeme pokračovat s termostatem a plánovanou výměnou tyček stabilizátoru a všeho obvyklého kolem.
Jen pro info, žhavička zhruba 300Kč, čidlo také tak, práce ve stokorunách.
Novinky po delší době
Tak jsem se po dlouhé době přihlásil s novinkou - a to je dobře, neboť novinky nebyly, protože vše fungovalo jak mělo! Ale přeci jen se objevila drobounká porucha - zasekla se na zadní nápravě jedna destička a "obrousila" se až na smrt :-), tedy drobná oprava - výměna destiček - je za námi, kotouč naštěstí bez následků!
A jiné novinky? Máme zimáky (teď si možná i něco vyslechnu - Barum Polaris 3) a podařilo se je sehnat se super slevou (990 za kus místo obvyklých 1300-1400,-). Plecháče jsem sehnal použité (500 za kus) s jen drobnými oděrky, dostali nový "lak" a na zimu to bude určitě stačit :-).
A ještě jedna drobnost - za pár peněz se mi podařilo sehnat "origo" příčníky na zahrádku, sice mají ulomený zámeček, ale za 400,- se to neřeší! A když jsem je viděl, tak se to stejně ani nevyplatilo zamykat...
A závěrem - čeká nás olej atp - 15000 najetých kilometrů a také připravuju nějaké info o několika naftách, co jsem do toho nalil, neboť jsem narazil jak na překvapení, tak zklamání.
Tak ať nám to i v zimě jezdí bez problémů a hlavně bez nehod!
Přidány informace o výdajích po koupi samotného vozidla
Pro ty, co náhodou čekají, že to nákupem bude končit, jsem přidal seznam věcí, co se kupovaly/platily dalo by se říci v "den nákupu auta", aby se člověk vybavil ke startu. Tak snad budou informace užitečné. Jen pro info, ceny platili pro období nákupu a jsou samozřejmě orientační, nakupováno většinou na internetu.
NOVINKY: Úprava členění recenze, změřené místo v autě
Po finální nastavení sedadla řidiče jsem přeměřil rozměry ve voze, předevší vzadu a aktualizoval jsem o toto téma hlavní recenzi, tedy více najdete tam :-). S měřením vznikl i jednoduchý náčrt naměřených údajů, snad mě nebudete kamenovat, pokud jsem se někde o centimetr spletl, údaje jsou přeci jen trochu informační, záleží na jakékoliv odchylce nastavení sedaček i naklonění metru.
Vzhledem k tomu, že se recenze i trochu natáhla - začínám být spokojený, přeci jen, když už to někdo čte, tak ať se také něco dozví - jsem i upravil členění recenze a přidal mezinadpisy psané velkým písmem. Pokud si vymyslím i další kapitoly, tak časem přidám i jejich seznam před úvod.
Aktualizace recenze
Tak jsem si udělal čas a trošku jsem zapracoval na recenzi, ještě ji budu i dál doplňovat, především o nové postřehy, případně srovnání. Jinak díky všem za první hodnocení ;-).
2000km
Tak tu máme 2000km, vypadá to, že se vše zajelo a auto teď drží a snad i držet bude. Přidal jsem pár fotek a postupně budu doplňovat recenzi, aby to mělo víc hlavu a patu. Tak ať nám to jezdí bez větších problémů :-).
Turbo a vše kolem čisté
Tak už jezdíme - a nutno podotknout, že ten rozdíl je víc než znát, samozřejmě je pryč padání do nouzáku, ale hlavně akcelerace na 4 i 5 je proti předchozímu stavu super. Tak teď si to jen pamatovat a pak zaregistrovat to postupný zhoršování (pokud příjde)...
Jinak přidal jsem i pár fotek, aby tu taky bylo vyfocený celý auto a ne jen díly :-D.
Fotky po čistce
Tak po čistce všeho okolo turba a egr je vše na svém místě, už se těším, turbo má výrazně lepší zátah a zbavíme se i "otravného" padání do nouzáku při nechtěném prošlápnutí plynu moc "hluboko". Tak jsem zvědav, jak dlouho to vydrží - hold to každou cestu trochu prošlápneme, aby se to tolik neusazovalo :-).
Turbo je venku
Klasika u těhlech motorů - při silným prošlápnutí plynu na vyšší zařazenou rychlost jde turbo do nouzáku. Tedy turbo šlo ven a bude následovat komplet čistka. Přidal jsem dvě fotky z průběhu rozebírání a ten nános humusu je opravdu "řádnej"... Jestli takhle vypadá i turbo, tak se divím, že vůbec fungovalo. Ale vypadá to, že bude o něco čistší :-). Tak koukněte na fotky ;-).
Opustil nás původní alternátor
Dneska jen krátká novinka - altíku odešly uhlíky, ty vydřely kroužky a odnesl to i diodový můstek. Opraveno a jezdíme dál. Při kontrole jsme mrkli i na startér a ten je "nový", tedy o starost méně :-). Toť pro dnešek vše.
Prvních 600km
Tak jsem najel prvních 600km, příjemně překvapila spotřeba, která je neskutečná i při hodně svižné jízdě, dostat se nad 6 litrů beru jako nereálné minimálně v létě. Vzhledem k ojetině musím konstatovat, že interiér v super stavu a sedačky snad nepoužité.
Výkon je zdá se dostačující, spíš víc než dostačující. Pokud potřebujete za vesnicí přišlápnout plyn, není co řešit a běžná auta nemají šanci. Výkon respektive prudké zrychlení se začne ztrácet až okolo 110-120km/h, především při zařazené čtyřce.
Naopak když jsem zkoušel akceleraci do prudkého kopce se zařazenou trojikou, tak z 60 na 120 je to i v kopci během mžiku, otáčky jsou sice už dost vysoko, ale jednou za čas je potřeba trochu provětrat turbo. A motor začíná mít krásnej zvuk ;-)!
Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia 1.9TDi 81kW
- Re: Rozvody 16.11.2019 22:23 petrpilny
- Rozvody 21.10.2019 22:41 Verny_2013
- Re: Ledky 06.03.2016 17:33 petrpilny
- Re: Ledky 06.03.2016 15:21 petrpilny
- Ledky 24.02.2016 22:54 Verny_2013
- Re: moc hezka recenze 20.07.2015 15:36 petrpilny
- moc hezka recenze 16.07.2015 10:03 kuny
- Re: Re: Re: Bílá střecha 11.10.2014 17:55 petrpilny
- Re: Re: Bílá střecha 22.09.2014 15:06 Bodo12
- Re: Bílá střecha 01.09.2014 17:04 petrpilny
- Bílá střecha 30.08.2014 08:32 Ronault.
- Re: Re: Re: Re: Re: Dobry hlášky 13.06.2014 10:13 petrpilny
- Re: Re: Re: Re: Dobry hlášky 12.06.2014 13:27 Ada je zase tady
- Re: Re: Re: česká klasika 13.03.2014 20:50 petrpilny
- Re: Re: Re: Re: Dobry hlášky 25.02.2014 17:08 DawQa
- Re: Re: česká klasika 07.02.2014 18:32 baca42
- Barumky 13.01.2014 10:51 petrpilny
- Barumky 23.11.2013 10:15 Verny_2013
- Re: Re: Ideální auto 23.06.2013 19:48 Rados
- Re: Ideální auto 23.06.2013 17:21 petrpilny
- Ideální auto 23.06.2013 14:47 Rados
- Re: turbo 09.06.2013 10:39 petrpilny
- turbo 07.06.2013 22:17 roox
- Re: turbo 07.06.2013 18:05 petrpilny
- Re: turbo 06.06.2013 06:33 petrpilny
- turbo 05.06.2013 23:40 [Vojťas]
- Re: česká klasika 05.06.2013 13:07 petrpilny
- česká klasika 02.06.2013 15:46 roox
- octávka 28.05.2013 15:35 stasek69
- Re: Re: Re: Re: Dobry hlášky 27.05.2013 18:19 petrpilny
Další vozy Škoda Octavia
-
Škoda Octavia (2003) Majitel: whodunit
Přidáno: 8.4.2017 68 Majitel 9.95 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2002) Majitel: Matheas Ropak
Přidáno: 25.4.2009 9688 Majitel 9.93 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2002) Majitel: talio2
Přidáno: 18.6.2008 59710 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2009) Majitel: parkoviště
Přidáno: 21.1.2010 738 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2001) Majitel: parkoviště
Přidáno: 22.4.2008 17510 Majitel 9.92 Uživatelé