Recenze
Fiat 127 MK1
Technické info
Přezdívka auta PEDRO Rok výroby 1975 Koupeno ojeté najeto [km]:96000 palivo: benzin počet válců: 4 objem [cm3]: 903 výkon [kW]: 34 kroutící moment [Nm]: 61 zrychlení 0-100 km/h [s]: 18.5 maximální rychlost [km/h]: 140 počet rychlostí: 4 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 zavazadlový prostor [l]: 365 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6
Popis vozu
Tak jsem se rozhodl koupit auto na letní road trip s kamarádama původně jsem chtěl koupit fiat 600 ale po usednutí do fiatu 127 bylo jasno, ano sice to není taková stylovka jako brouk 600 mini, ale i tak je to malé roztomilé auto. Také bych chtěl připomenout, že kvalitní recenze na fiat 127 tu zatím chyběla a tak jsem se po přečtení rozhodl že jí zkopíruji a upravím ze serveru www.fiat127.cz, s celou recenzí souhlasím malinko jsem tam něco upravil podle sebe a taky vím že bych jí sám nenapsal líp.
Malý, ale prostorný kompaktní Fiat 127 nastoupil po bok úspěšné stoosmadvacítky. Má ji výrazně předčit počtem vyráběných vozů, na trhu nahradit zrušený Fiat 600 D a na čas má být ještě druhem osmsetpadesátce. Cenou má být nový minifiat mezi mezi osmsetpadesátkou a A 112, v Itálii se počitá asi s 900 000 lir (tj. cca 9 000 devizových korun). Fiat 127 je jistě velmi zajímavým automobilem, který v Turíně zřejmě vystřídá známou osmsetpadesátku a který se stane jistě vážnou konkurencí vozům litrové třídy. I když má především užitkový charakter, nebude mu pravděpodobně chybět ani sportovní temperament. O tom svědčí nejen výrobcem udávaná rychlost 140 km/h, ale i porovnání s A 112, který má o 3 koně méně, zhruba stejnou výkonovou váhu (14,9 kg/k) a zrychluje z klidu na 100 km/h za 18,5 s. Až projde nová stosedmadvacítka křtem prvých provozních testů a zkušeností, vrátíme se na stránkách našeho časopisu ještě k jejím jízdním vlastnostem. Možná však, že Vám dřív představíme jejího ještě menšího sourozence, připravovanou pětistovku, která bude mít nepochybně stejnou koncepci a nahradí dnešní dvouválec s motorem vzadu.
A nyní bližší technický popis:
MOTOR
Čtyřválcový řadový motor OHV o objemu 903 ccm (vrtání 65 mm, zdvih 68 mm) dává výkon 47 k při 6000 ot./min a točivý moment 6,3 kpm při 3800 ot./min a stupni komprese 9. Kliková skříň je z litiny, klikový hřídel je v ní uložen ve třech hlavních ložiskách, z nichž každé má samostatný přívod tlakového oleje. Hliníková hlava má vkládaná ventilová sedla; šikmo položené rovnoběžné ventily se ovládají vačkovým hřídelem v klikové skříni, poháněným řetězem. Směs připravuje jeden karburátor, jehož čistič vzduchu má už tradiční rozdílné vtokové otvory pro léto a zimu. Oběh chladicí vody je řízen termostatem, větrák chladiče poháněný elektromotorem zapíná a vypíná automatický spínač podle teploty chladicí vody. Do oběhu mazacího oleje je vložen plnoprůtokový čistič. Kliková skříň je samozřejmě odvětrána do sání a motor je nastaven tak, aby splňoval nové evropské jednotné předpisy o složení výfukových plynů.
PŘEVODNÝ SYSTÉM
Spojka, převodovka a diferenciál jsou u Fiatu 127 sdruženy do jednoho bloku; spojka a hlavní hřídel převodovky leží v ose klikového hřídele motoru. Převodový blok se skládá ze tří skříní s mazáním odděleným od mazacího systému motoru. Jednokotoučová suchá spojka talířovou pružinou se ovládá bowdenovým lankem. Čtyřstupňová převodovka má všechna kola ve stálém záběru, převody vpřed mají synchronizaci Porsche. Kola stálého převodu mají čelní ozubení. Přes poměrně velký převod v nižších stupních, užitečný pro temperamentní zrychlení, lze dosahovat na jedničku rychlosti 40 km/h, na dvojku 80 a na trojku 105 km/h bez ohrožení motoru. Řadí se pákou na podlaze. Kola se pohánějí párem nestejně dlouhých kloubových hřídelů. Hřídele jsou na vnitřních stranách zavěšeny v kuželových kolech diferenciálu klouby, běžícími v olejové lázni rozvodovky. Na vnějších koncích hřídelů jsou klouby Rzeppa, mazané trvalou náplní nevysychajícího tuku. Kola se točí v dvouřadových válečkových ložiskách rovněž s trvalou náplní maziva.
ZÁVĚSY KOL
Přední kola jsou zavešena na svislých teleskopických vzpěrách typu McPherson, ve kterých jsou vloženy tlumiče kmitů a které jsou vzepřeny v souosých šroubovitých pružinách s pryžovými dorazy. Vzpěry jsou nahoře připevněny přes pryžové podložky k nástavbě předních podběhů karosérie. Síla pružin se zachycuje ocelovými kotouči, podepřenými podložkami s teflonovým potahem, který snižuje tření při natáčení kol řízením. Na svém spodním konci jsou teleskopické vzpěry uloženy v samomazných kloubech jednoduchých kovaných příčných ramen, která jsou zavěšena v pryžových pouzdrech na nosné kostře vozu. Tato ramena jsou vpředu vzepřena rameny torzního stabilizátoru. Také zadní kolo jsou upevněno na svislých teleskopických vzpěrách, podobně jako u typu Fiat 128. Také pružicím prvkem je podobná příčná listová prižina, složená ze dvou pružnic. Uložení pružiny ve dvou pryžových pouzdrech v nástavbě karosérie má známý stabilizační účinek. Listová pružina podpírá dvě příčná trojúhelníková ramena lisovaná z ocelového plechu, spojující pryžovými pouzdry spodní konce svislých teleskopických vzpěr s karosérií. Listová pružina v tomto uspořádání nepřenáší ani příčné, ani podélné síly; pouze pruží a pracuje tak v jednoznačných podmínkách. Celá zadní náprava spočívá ve velmi tuhém pomocném rámu. Její konstrukce je bezesporu prostorově velmi nenáročná a podílí se na příznivých rozměrových poměrech i na maximálním využití vnitřního prostoru vozu.
BRZDY
Fiat 127 dostal na přední kola kotoučové brzdy, vzadu zůstaly brzdy bubnové, K tomuto rozhodnutí přispěly velkou měrou výsledky podrobného výzkumu, které prokázaly, že pracovní zatížení zadních brzd je v průměru jen poloviční. Brzdy každé nápravy ovládá samostatný hydraulický okruh. Litinové kotouče předních brzd o průměru 227 mm jsou 10 mm tlusté a mají celkovou brzdicí plochu 874 cm2. Bubnové brzdy zadních kol o průměru 185 mm mají samostavitelné čelisti a plochu obložení 221 cm2. Na zadní kolo působí též ruční brzda. Brzdový okruh zadní nápravy doplňuje regulátor, který upravuje okamžitý maximální tlak hydraulického systému v závislosti na statickém i dynamickém zatížení zadní nápravy. Spínač brzdových světel odvozuje svou činnost přímo od pohybu pedálu brzdy, nikoli od tlaku kapaliny v okruhu. Světla tak signalizují počátek brzdění s malým předstihem, který může být v městském provozu a při jízdě v koloně velmi užitečný.
ŘÍZENÍ
Převodka řízení je ke skříni karoserie připevněna za přední nápravou a motorem prostřednictvím dvou pryžových vložek. Hřídel volantu je složen ze tří dílů spojených klouby, ve kterých se při deformaci přídě složí a nepronikne do kabiny. Všechny klouby řízení jsou samomazné. Vůz má nejmenší poloměr otáčení 9,6 m, od dorazu k dorazu se volant otočí 3,5 krát.
KAROSÉRIE
Prvý pohled na Fiat 127 prozrazuje jeho jednoznačnou příslušnost k početné rodině "malých" modelů turínské automobilky, přestože má zcela novou karosérii postavenou podle posledních poznatků automobilové konstrukce, technologie výroby a bezpečnosti provozu. Je dvoudveřový, pětimístný, 3 595 mm dlouhý a 1 527 mm široký. V duchu tradic lssigohlsova Mini má poměrně dlouhý rozvor 2 225 mm a široký rozchod, vpředu 1 280 mm a vzadu 1 295 mm. Plných 80% jeho vnitřního prostoru slouží cestujícím a zavazadlům, hnací skupinu a celou mechaniku se podařilo stěsnat do zbývajících 20%. Celokovová samonosná karosérie má velmi tuhý střední díl, příď a zád' tvoři progresivně poddajné deformační zóny. Podlaha vozu je vylisovaná z jediného kusu plechu od pedálů až po zadní nárazník. Je vyztužena roštem z příčníků na třech podélnících; dvou postranních a na středním tunelu. Vpředu se na ni napojuje pomocný rošt nesoucí přední nápravu a hnací skupinu, vzadu příčný rám zadní nápravy, který chrání nádrž paliva umístěnou pod podlahou prostoru pro zavazadla. Boční stěny vozu jsou rovněž lisovány z jediného kusu s prostřiženými otvory dveří a postranních oken. Také boční stěny zpevňují podélné i svislé výztuhy. Celek je zaklopen střechou, opět z jediného kusu, sahajícího od předního až po zadní okno. K tuhosti karosérie přispívají i dveře stabilními pevnými rámy a bezpečnostními zámky. Strměji klesající záď kryje rozměrný zavazadlový prostor pravidelného praktického tvaru. Škoda, že jeho víko není větší a širší. Příď vozu nese masku s voštinovou mřížkou z černé plastické hmoty, obdélníkové světlomety přesahují až do prolisu v kapotě, aby z větší výšky lépe osvětlovaly vozovku o nebyly také citlivě na změnu zatížení vozu.
INTERIÉR
Jako celý vůz, i jeho kabina připomíná v mnohém stoosmadvacítku. Podobná přístrojová deska s horní a spodní hranou z materiálu tlumicího náraz nese v „kapličce" kruhový rychloměr a sdružený přistroj s palivoměrem a kontrolními světly nabíjení, tlaku oleje a teploty chladicí vody. Kontrolky směrovek a dálkových světel jsou mezi oběma kruhovými číselníky. Uprostřed pod přístrojovou deskou je spínač přetlakového větrání a vyhřívání kabiny vedle dvou páček nastavujících požadovanou směs studeného a teplého vzduchu. Studený i teplý vzduch se přivádí samostatnými kanály k větrákům, zde se mísí a vhání buď větrákérn nebo náporem vzduchu za jízdy do výdechů na přístrojové desce a k nohám řidiče a spolujezdce. Přední podélně seřiditelná sedadla se dají sklopit dopředu, aby se umožnil přístup k zadním sedadlům. Výbava interiéru je sice jednoduchá, působí však světlým, čistým, prostorným a solidním dojmem.
Silné stránky
- jednoduchost
- provozní náklady
Slabé stránky
- bezpečnost
- koroze
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
zatím žádné auto mám 2 dny, auto jsem přeleštil tempem a jde to znát
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
koupeno od 79 letého důchodce, který byl první majitel po celou dobu garážované a opečovávané
Novinky v recenzi
servis a výlet
Tak na fiatu proběhl velká servis nové kotouče destičky a zadní pakny výměna brzdové kapaliny chladící kapaliny motorového a převodového oleje vyměněny ložiska na kolech (hučely) olejový palivový a vzduchový filtr manžeta na poloose a nějaké drobnosti, po těchto opravách je znát výrazný rozdíl v dynamice a komfortu jízdy, Dále mám v plánu koupit nové plecháče (strašně hážou 40 let provozu :-( ) a poklice přetěsnit víko motoru, vyčistit motorový prostor, zabudovat dobové rádio, sehnat koberečky, chromové zrcátko a další drobnosti. Dále mám na konec května naplánovanou návštěvu lakovny drobné kosmetické vady a malá koroze dveří. Dneska jsem jel trip z čelákovic do českých budějovic a zpátky celkem 360km ne po dálnicích v plném obsazení (4 dospělé osoby) jeli jsme normální cestovní rychlostí 90-120km/h a průměrná spotřeba byla 6.3l paráda.
PROVOZ
Tak po pár týdnech provozu jsem se rozhodl napsat nějaké zkušenosti. S fiatem jsem najel nějakých 2000km, jezdím jen za pěkného počasí, spotřeba se mi ustálila na 6 litrech. S vozidlem jsem naprosto spokojený. Musím znovu potvrdit že podvozek je skvěle naladěn auto na svojí dobu a stáří auto dobře sedí je to kvůli zadní nápravě která je líp řešená než u dnešních malych aut typu škoda fabia. Další plus hodnotím dobře přístupný kufr s objemem 350l a zadní listové péro napříč které tak zvětšuje užitnou hodnotu. Tento týden jdu udělat komplet nové brzdy ložiska v kolách které hučí a čepy řízení spojku výměnu náplní a nějaké maličkosti. A jak už to tak bývá zkoušel jsem maximální rychlost na rovince 160km/h ale cestovat se v ní opravdu nedá :-D
Přidat názorDiskuse: Fiat 127 MK1
- Fiat 26.10.2021 23:02 KarelPetrasek
- Super 03.02.2020 21:15 designer
- Blinkry 06.09.2012 22:12 1975ak
- Krásne autíčko 12.02.2012 21:34 Luigiko
- Taky jsem ji měl 12.12.2011 11:25 bukovski
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: opsat recenzi je ostuda 02.02.2011 13:10 krovakus
- Re: Re: Re: Re: Re: opsat recenzi je ostuda 02.02.2011 10:29 kuncik
- Re: Re: Re: Re: opsat recenzi je ostuda 02.02.2011 10:20 vecernicek2
- Re: Re: Re: Re: opsat recenzi je ostuda 02.02.2011 10:18 vecernicek2
- Re: Re: Re: opsat recenzi je ostuda 01.02.2011 23:07 krovakus
- Re: Re: Re: opsat recenzi je ostuda 01.02.2011 17:37 kuncik
- Re: Re: opsat recenzi je ostuda 01.02.2011 14:43 vecernicek2
- Re: opsat recenzi je ostuda 01.02.2011 11:27 Stejsn
- Pěkný kousek, 01.02.2011 07:19 F127
- Re: 1111 31.01.2011 20:13 kuncik
- Re: KURNIK 31.01.2011 20:13 kuncik
- 1111 31.01.2011 19:05 delfin253
- KURNIK 31.01.2011 18:17 wolff
- Re: Re: Re: Jaj... 31.01.2011 17:33 kuncik
- Re: opsat recenzi je ostuda 31.01.2011 17:30 kuncik
- opsat recenzi je ostuda 31.01.2011 17:27 vecernicek2
- Re: Re: Jaj... 31.01.2011 17:15 Poustnik
- Re: Jaj... 31.01.2011 17:07 kuncik
- Jaj... 31.01.2011 16:08 Sleeper
Další vozy značky Fiat
-
Fiat 127 (1982) Majitel: Stejsn
Přidáno: 4.2.2009 61 Majitel 9.20 Uživatelé
-
Fiat 127 (1975) Majitel: parkoviště
Přidáno: 6.8.2007 010 Majitel 8.93 Uživatelé
-
Fiat 127 (1979) Majitel: parkoviště
Přidáno: 19.5.2007 27 Majitel 7.80 Uživatelé
-
Fiat Bravo (1996) Majitel: Abarth.js
Přidáno: 12.9.2012 159 Majitel 9.96 Uživatelé
-
Fiat 500 (1971) Majitel: tomike
Přidáno: 18.11.2008 8710 Majitel 9.93 Uživatelé