Recenze
BMW řada 1 118d
Technické info
Přezdívka auta jednička Rok výroby 2011 Koupeno ojeté najeto [km]:31000 palivo: nafta počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1995 výkon [kW]: 105 kroutící moment [Nm]: 320 zrychlení 0-100 km/h [s]: 8.6 maximální rychlost [km/h]: 212 počet rychlostí: 8 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 17 zavazadlový prostor [l]: 360 pohon kol: zadní spotřeba [l/100km]: 4.5 (udávaná)spotřeba naměřená:
Popis vozu
… psal se rok 1973 a jako žák základní školy jsem s pomocí slovníku a znalostí otce, který se jako kluk za světové války v učil němčinu se škole v okupované Olomouci, napsal do Mnichova prosbu o zaslání prospektů. A neuvěřitelné, zpoza železné opony, dorazila velká obálka s propagačními materiály celé výrobní řady, včetně fotografii okouzlujícího BMW 2002TI ...
… po více jak 8 letech života s Fordem Mondeo TDCi jsem začal přemýšlet nad obměnou vozidla. Čím jej nahradit? Rodinná situace se změnila a vzadu na sedadle se vezl někdo za poslední rok 3 krát. S kufrem je to stejné a nakonec, když už, v práci si mohu vzít Škodu Praktika. Na lesní či polní cestu se nedostanu jak je rok dlouhý a tlačit na dálnici před sebou kvanta vzduchu v SUV mi nepřijde normální. A pohon čtyř kol? Přes veškeré výhody bych jej skutečně potřeboval párkrát v roce. Jo, ale páté dveře by se hodily. Převážím silniční kolo a po sklopení sedadel je tam nasoukám. Tak jsem vyloučil sedany (a že se mi líbí) , MPV, SUV (na RR Evoque je radost se podívat) a kombi (ta nová Octavie má v kombi šmrnc) mi přijde taky jako pro mne zbytečné. Pokukoval jsem po prémiových značkách, přece jen i po letech je Mercedes prostě Mercedes. Na netu zveřejnili fotografie nové A classe, četl jsem testy Volva V60, BMW 1-er, v přípravě je nový Golf a Octavia a co Audi A3. Prohlédl jsem weby a upoutala mne nabídka BMW 116i za přijatelnou cenu na hranici půl milionu. Na stránkách BMW jsem požádal jsem o zkušební jízdu, vybral CarTec a marně čekal i přes podporu centrály BMW, kteří mne telefonicky třikrát kontaktovali a údajně předali kontakt prodejci. Nakonec, vzhledem k blížící se zimě jsem se vydal do autosalonu osobně vyzkoušet zda mi nové BMW 1 nebude malé. Od ochotného prodejce se mi dostala informace že benzínové verzi jedničky na zkoušení nemají, ale mohu si vybrat některou z variant naftové motorizace. A ze skušební jízdy se vyklubalo zapůjčení do následujícího poledne. o-)
Motorizace (nejslabší diesel 116d) domluvená, ale na převodovku jsem zapomněl. No snad … a jejej automat, tak to snad zabalím a jedu domů, Fordem. Ne ne zkusil jsem to a dostalo mne 8 stupňů. Při dálniční 130 točí motor těsně pod 2000ot/min a na palubě je slyšet jen zvuk odvalujících se kol a svistot vzduchu kolem zrcátek. Při přepnutí do režimu SPORT a prošlápnutí plynu se motor ozval, ale to zrychlení mi přišlo ve srovnání s Fordem stejné, není se co divit 85kw a absence momentové špičky, ale taky turbo díry, vas nezatlačí do sedaček. Zapůjčený vůz mne dostal, zamiloval jsem se na první svezení.
V následujících dnech a týdnech jsem přečetl snad vše co o ní bylo napsáno, seznámil se s ceníkem a příplatkovou výbavou, nakonfiguroval ideální model a začal jej hledat v pro mne dostupné ceně. Vzhledem k výsledné ceně konfigurace, blížící se nebezpečně miliónu korun jsem začal hledat roční vozidlo na mobile.de. Hledal jsem motorizaci 118d nebo 120d s automatem, xenonové světlomety plus idrive.
Požadovaný kus za dobrou cenu jsem nakonec našel v dealerství BMW v Olomouci. Po prohlídce a několika neklidných nocí jsme si plácli s tím, že ode dne převzetí poběží dvouletá záruka a BMW bezplatný servis 5 let/+100.000 km a já se těšil na začátek jara kdy jsem vozidlo převzal. Barvu jsem řešil jako nepříliš důležitou, ale po stříbrné Octavii a Mondeu jsem zatoužil po změně. Nakonec to dopadlo jako s předchozími vozidly a i „jedničku“ mám v „katalogové“ barvě a to Midnight Blue.
Co jsem si nakonec přivezl?
- verzi Urban Line
- Metalický lak „Midnight Blue“
- 17“ kola „V“ spoke 412 bicolor, pneu 225/45 R17„Runflat“
- Startování tlačítkem, STOP/START systém
- Automatická 8 st. převodovka s možností sekvenčního řazení
- Multifunkční kožený sportovní volant
- Palubní display s rozšířenými možnostmi zobrazení
- Tempomat s brzdnou funkcí
- Automatická klimatizace
- Kontrola parkovací vzdálenosti vzadu
- Bi-xenonové světlomety s ostřikovači
- Mlhové svetlomety
- Navigační systém Professional
- Rozhraní Bluetooth včetně USB
- Sportovní vyhřívaná sedadla kombinace látka/kůže
- Průchozí nakládací systém
- Loketní opěrka
- Dešťový senzor
- Automatická aktivace světlometů při snížené viditelnosti
- Vnitřní obložení bílé akrylátové sklo
A jak se s jedničkou žije?
Po stisku tlačítka „otevřít“ na dálkovém ovladači Vás přivítá efektní uvítací osvětlení. Já vím tohle nejezdí, ale vypadá to dobře. :) Nastupujeme. Rozhlédnete se kolem sebe a vše máte na dosah, interiér příjemně obklopuje, ale sklo dveřního okna i rameno spolujezdce je v dostatečné vzdálenosti. Pozici za volantem si najde i dvoumetrový dlouhán a sportovní sedadla s nastavitelným sklonem sedáku a dofuky bočnic opěradla příjemně obejmou tělo. Po přesednutí do Mondea je rozdíl markantní.
Malý úkrok bokem. Nejsem motoristický novinář, který sedlá každý týden jiný vůz a tak a „jedničku“ srovnávám s mými předchozími vozidly.
Motor / Automatická převodovka / Driving experience
Po nastartování vnímáte vzdálený zvuk motoru. Odhlučnění je na vysoké úrovni a i studený motor má příjemný (v rámci dieselu) a pravidelný zvuk, který je zvenčí výraznější. Při klidné jízdě, kdy převodovka udržuje otáčky motoru v rozmezí 1400 – 1800 ot/min je zvukový projev motoru překryt hlukem od pneumatik a se zvyšující se rychlosti hlukem aerodynamickým. Při rychlosti 130km/h jako spolujezdec vnímám nejvíc hluk vzduchu obtékající venkovní zrcátko. V této rychlosti se otáčky motoru přibližují zdola hodnotě 2000. Otáčky motoru. Management převodovky vyhodnocuje intenzitu s jakou dojde k změně pozice pedálu plynu a dle toho volí převodový stupeň. Rychlé prošlápnutí znamená okamžité podřazení a zvýšení otáček motoru na cca 2500. Po zrychlení na odpovídající hodnotu a dále neměnné poloze plynového pedálu zařadí převodovka takovou rychlost, aby se otáčky motoru dostaly opět na hodnotu +/- 1600. Výše zmíněné platí pro režim COMFORT. V případě volby jízdního režimu SPORT dojde k rychlejší reakci na plynový pedál a při jízdě stylem brzda plyn se otáčky pohybují nad hodnotou 2000, spíše však v rozmezí 3 až 4 tisíce a Vy si užijete dynamiku doprovázenou zvukovým projevem motoru. Pokud si navolíte na displeji iDrivu hodnoty výkonu a kroutícího momentu budete zaznamenávat hodnoty blížící se maximu. Při klidné jízdě pak Vámi požadovaný výkon stěží překročí 60kW a 250Nm. Výkon motoru mi příjde dostatečný, ale na skutečně ostrou jízdu nabízí BMW jiné motorizace. Aktivací jízdního režimu ECO PRO reakce na plynový pedál zleniví a na displeji je zobrazena jeho poloha včetně pokynů směřujících k ekonomické jízdě. Otupělost je hmatatelná při přepnutí do módu SPORT, kdy celé vozidlo „poskočí“ kupředu.
Podvozek
Přes sedmnácti palcová kola víte o každé nerovnosti pod koly, ale přenesete se přes ně s elegancí a jistotou. Nic nebouchá, neodskakuje. Nerovnosti, mělké výtluky či železniční přejezdy zvládá podvozek bravurně. A demontáž zadního kola poskytla odpověď. Propracované pětiprvkové zavěšení a navíc v pomocném rámu. Spousty gumových pouzder a silentbloků pohltí rázy od kol. Až se tohle opotřebuje. Líbilo se mi aerodynamické zakrýtí podlahy. Mimo tunelu ve středu podlahy pro výfuk a pohon je podlaha přikryta rovnou deskou a také na spodních ramenech zadní nápravy je plastový výlisek s náběhem navazujícím na rovinu desky podlahy. A ješte drobnost. Na spodní části prahu je integrován plastový výlisek pro umístění zvedáku. A hned je jasno kam s ním. :) Síla podvozku jedničky se projeví naplno při průjezdu zatáček. Zatím mi pud sebezáchovy nedovolil dostat auto do úzkých. Když už jsem najel zatáčku rychleji v zádech jsem citil jako by zadní náprava zatočila. V praxi pak dojíždím ostatní automobily právě v sérii zatáček.
Spotřeba
Je všeobecné známo, že o spotřebě ve velké míře rozhoduje způsob používaní a samozřejmně také prvek mezi sedačkou a volantem. Já se řadím mezi jezdce defenzivní a jak s legendární, myšleno spotřebou, Octavii TDI 66kw tak s Fordem Mondeo TDCi 96kW jsem kombinovanou spotřebu dosahoval pod údaji výrobce. Tohle se podle všeho s „jedničkou“ opakovat nebude. Krátké jízdy po městě se studeným motorem končí spotřebou kolem 7l. Cestování po okreskách a silnicích první třídy s občasným využitím potenciálu motoru zaplatíte spotřebou 4,5 – 4,8. Při dálniční 130 hodnota okamžité spotřeby osciluje kolem 5l/100km. Momentálně mám kombinovanou spotřebu od pořízení 5,2 což je spotřeba určitě slušná, ale hodnota udávaná výrobcem je 4,5l.
Slabé stránky
STOP/START systém a jeho nemožnost trvalého vypnutí, navíc při každé změně jízdního režimu (ECOPRO, COMFORT,SPORT) se systém opět aktivuje.
Ve vyjetých kolejích "tahá" volant.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Najeto cca 1tkm. Zkušenosti žádné. Podle "Vehicle status" nejbližší plánovaní kontrola 8/2014 - brzdová kapalina nebo přední brzdové destičky - 15.000 km
Novinky v recenzi
První plánovaná návštěva servisu.
Vykřičník a oranžově orámovaná silueta vozidla na přístrojovém štítu, vyžádaný servis/výměna brzdové kapaliny, znamenala návštěvu v servisu CarTec Ostrava.
Překvapením pro mne byla doba strávená v servisu. Samotná výměna brzdové kapaliny by trvala 80 minut (40 AW jednotek po 5 min.), ale svolávací akce BMW protáhla servis o další dvě hodiny. Přejímací technik mne informoval o všech úkonech a rozpis předpokládaných prací a materiálu včetně cen jsem obdržel na objednávce. Pamatuji se jen, že výměna brzdové kapaliny by stála 2200,- bez DPH. A jaká teda byla cena? Svolávačky platí BMW a brzdovka je v rámci BMW Service Inclusive zdarma. Takže celkem 0,- Kč. BMW Service Inclusive je tuším od 2011 v ceně každého BMW prodaného v ČR. Umyté auto pak bylo příjemným ale zbytečným bonusem. Cestou domů pršelo.
Další vozy BMW řada 1
-
BMW řada 1 (2013) Majitel: James-Z
Přidáno: 20.9.2016 19 Majitel 8.67 Uživatelé
-
BMW řada 1 (2012) Majitel: MrBeranek
Přidáno: 25.7.2015 2410 Majitel 9.95 Uživatelé
-
BMW řada 1 (2007) Majitel: MrBeranek
Přidáno: 27.3.2011 10610 Majitel 9.92 Uživatelé
-
BMW řada 1 (2006) Majitel: Vietrak
Přidáno: 29.4.2011 319 Majitel 9.91 Uživatelé
-
BMW řada 1 (2009) Majitel: Mimas
Přidáno: 30.8.2010 3510 Majitel 9.91 Uživatelé