Recenze
Toyota Prius NHW20
Technické info
Přezdívka auta Trolejbus Rok výroby 2008 Koupeno nové najeto [km]:2000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1497 výkon [kW]: 57 zrychlení 0-100 km/h [s]: 10.8 maximální rychlost [km/h]: 175 počet rychlostí: 1 převodovka: automatická pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 4.5
Popis vozu
Po trochu nudném Avensisu jsem si koupil zajímavější auto hodné 21.století: interier bez tachometru, bez řadící páky, bez ruční brzdy, bez zapalovacího klíčku (čipový "klíček" zůstává v kapse) ... Auto bez startéru, bez volnoběhu, bez spojky, převodovka bez rychlostí (plynule proměnný převod CVT), karoserie bez čumáku a bez kufru (kompaktní tvar bez jasného oddělení přední kapoty-& př. okna, střechy & zádi)... Auto, které se nedá nastartovat - a přece jede. Auto s touch-screenem místo páček atd.
Silné stránky
Přes prošpikování vysokou technikou - se na nic nemusí myslet, všechno (snad) řídí software- "drive by wire", včetně el. brzd, el. posilovače řízení, el. simulovaného ABS, el. klimatizace (která funguje i bez motoru). Automat nepřehazuje žádné rychlosti, protože žádné nemá - jede to spíš jako rychlý trolejbus. Velmi tichá jízda, při dojíždění a popojíždění prakticky neslyšná. Přes slabý benz. motor a nízkou spotřebu má slušný zátah - pod 11 vteřin z 0 na 100. Plynulý zátah třeba z 50 na 90 km/h (bez řazení a hluchých míst) nemá obdoby. Velký rozvor (2700) a opravdu hodně místa vzadu na nohy. Po rovině jede na nízké otáčky, ať jedu 100 nebo 160 km/h. (Do kopce ale ne).
Extrémně nízké emise a dost nízká spotřeba - i když dosáhnout deklarovaných 4,3 l je asketické sebetrýznění. Při rychlé a dynamické jízdě ale "papá" klidně i 5,5 l (kde Avensis bral 8,5l).
Slabé stránky
Nezvyklý fakt, že otáčky benz.motoru nejsou proporcionální k rychlosti. Že vždy, když trochu šlápnu na plyn, zvýší se chvilkově otáčky (bere se to jako přání zvýšit výkon a vyrobit s předstihem víc elektřiny) aniž by se řadilo nebo promáčkla spojka (chybí). Vzniká mylný dojem, že se při šlápnutí na plyn motor někdy chvilku trápí s prokluzující spojkou. Ale na to prý si uživatelé Priusu časem zvyknou - že to je normální. Vadí mi i fakt, že přes své technické VŠ vzdělání nerozumím, jak to planetové CVT a ta souhra dvou elektrických "motorgenerátorů" a benzinové "engine" přesně funguje. Ale to je to vzrušující!
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
U někoho složitost hybridu vzbuzuje nedůvěru. Statistiky ale praví, je Prius nečekaně spolehlivý - a na hlavní baterii, elektro-ústrojí a řídící jednotku je záruka 160000 km a 8 roků.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Koupeno nové v autosalonu v Mnichově - vzhledem k tamním cenám a kurzu Eura to vyšlo i s DPH o 130000 Kč levněji, než v Česku (ceny jaro 2008). Problém byl v Česku s přihlášením, protože chtěli, abych prošel STK a emisemi a ty emise neuměl nikdo změřit - auto totiž nejde v klidu nastartovat. Po delších tahanicích se úřad požadavku na emise "se staženým ocasem" vzdal.
Prius a zima + doporučené zimní gumy
Michelin 195/55 R16 M+S Alpin A3, varianta do 190 km/h stačí. - Nejsou nejlevnější ale skoro bezkonkurenční v tichosti a nízké spotřebě (lepší než Dunlop, o málo dražší).
Oproti některým příspěvkům z internetu jsem neměl na sněhu problémy s ESP/ETC, kdy prý prius, nežý by připustil prokluz kol, radši jimi netočí skoro vůbec. Je pravda, že na ledovce do mírného kopečka to jelo asi 3 km/h i s naplno sešlápnutým plynem, ale neklouzalo to do strany.
Novinky v recenzi
Najel jsem 175000 km - furt jede
Najel jsem 175000 km (auto koupeno nové), za posledních 7 let od minulého zápisu jsem pouze měnil olej a filtr, brzdové destičky a vzadu i jeden brzdič (čelist) - neb kotouč se ojížděl nepravidelně a jen v úzkém pruhu. Problém asi je, že dík rekuperaci při mírném brždění ty z.brzdy doopravdy brzdí málo kdy.
V 90000 se měnily svíčky.
Ve 155000 jsem chtěl nechat vyměnit olej v převodovce (je to spíš rozvodka+planetovka) a chladivo v invertoru ale řekli mi v Toyotě, že náplně jsou "celoživotní" a není nutno je měnit.
Jak stárnu, jezdím asi volněji neb průměrná spotřeba v příměstském provozu (50% dálnice) je 4.9 l/100km
Zpětná (couvací) kamera
Auto furt jede, bez poruch. Ale já stárnu a například se mi hůř otáčí krkem při couvání. Tak jsem si nechal namontovat couvací kameru, obraz jde přímo na standardní display Priusu. Originál s monáží by stál hodně přes 10000 Kč, mně to udělali za 5500 Kč v servisu na Zličíně http://www.hybrid-servis.cz/ ... mimochodem je to dílna specializovaná na Priusy, včetně například oprav článků baterií. (neznám ale nikoho komu by už odešla hlavní baterka - vydrží prý daleko dýl než Toyotou slíbených 7 let)
jede a jede
Já mám teď (srpen 2010) najeto necelých 40000 km, závada byla zatím jedna - trochu hlučnější spodní silentblok motoru při přejezdu větších nerovností - vyměnili mi a ztichlo to.
Jezdím denně do práce a zpět (asi 45 km denně), spotřebu mám tak 5,2 - když často běží klimatizace. Delší jízdy "naplno" po dálnici spotřebu vyženou skoro k 6 litrům. Trvale jezdit pod 5 litrů by asi bylo sebezapření - jezdit "líně", omezovat klimatizaci atd. - ale šlo by to asi.
Já jsem si Prius koupil nejen kvůli ekologii a spotřebě ale dost kvůli komfortu jízdy "bez převodovky" - resp s jediným přev.stupněm a se dvěma "režimy" - vpřed a vzad, jako třeba trolejbus.
Střešní nosič
Ptal jsem se v TOYOTě na základní příčné střešní nosiče na můj Prius II. Našli mi - asi za 8600 Kč !
Tak jsem v internetu našel a koupil za 2890 tyto italská značka GEV:
STŘEŠNÍ NOSIČ VOYAGER 1 BLACK GEV 5600 zamykatelný
pro TOYOTA PRIUS II. rok 2004 - 2009
Pozor: na Prius II. musí mít upevňovací KIT označení "Kit 18"
Není to žádný "rychloupínací" luxus, musí se utahovat příchytky imbusovým klíčem, přes to se nacvaknou zamykatelné kryty, ale za ty peníze to jde ...
Našel jsem i nosič "zadní" na páté dveře - ale je to monstrum, nejdou otvírat 5.dveře a je to velmi drahé - ale asi to má lepší spotřeu benzinu - kola netrčí tolik do vzduchu.
Přidat názorDiskuse: Toyota Prius NHW20
- nuda.. 15.05.2014 12:17 jloren
- Nie je hybrid ako hybrid - ako funguje Toyota Prius 15.07.2009 16:30
- Re: Re: CVT 19.07.2008 20:27
- Re: CVT 19.07.2008 18:59 jloren
- Re: CVT 19.07.2008 18:48 jloren
- CVT 15.07.2008 20:06
- Re: Re: CVT / PSD ( power split device) 04.07.2008 12:30 jloren
- Re: Re: CVT / PSD ( power split device) 03.07.2008 11:56
- Re: CVT / PSD ( power split device) 03.07.2008 11:49 Barrichello
- CVT / PSD ( power split device) 02.07.2008 12:44 jloren
- Re: Re: Rádoby ekologický vůz 02.07.2008 09:37 Barrichello
- Re: Re: furt s tim mikroprachem 01.07.2008 21:45
- Re: Kdy odpoví Ministerstvo dopravy ? 01.07.2008 19:25 jloren
- Re: furt s tim mikroprachem 01.07.2008 19:20 jloren
- Re: Zvlastni rozpor 01.07.2008 19:19 jloren
- Re: Zvlastni rozpor 01.07.2008 19:14 jloren
- Re: Rádoby ekologický vůz 01.07.2008 19:11 jloren
- Re: Re: Kdy odpoví Ministerstvo dopravy ? 01.07.2008 19:02 janoš
- furt s tim mikroprachem 01.07.2008 17:31
- Re: Re: Re: Zvlastni rozpor 01.07.2008 17:25
- Re: Re: Zvlastni rozpor 01.07.2008 15:04 Barrichello
- Rádoby ekologický vůz 01.07.2008 15:02 Barrichello
- Re: Zvlastni rozpor 30.06.2008 23:16 jloren
- Re: Kdy odpoví Ministerstvo dopravy ? 30.06.2008 23:06 jloren
- Re: Kdy odpoví Ministerstvo dopravy ? 30.06.2008 23:04 jloren
- Bravo! 30.06.2008 22:42 Mr.Murphy_
- Re: Re: Re: Re: Kdy odpoví Ministerstvo dopravy ? 30.06.2008 20:29 MiKy*
- *** 30.06.2008 18:11 pepavasa
- Re: Zvlastni rozpor 30.06.2008 17:00 Chobot
- Zvlastni rozpor 30.06.2008 16:23 ZocelenyDrapalik
Další vozy Toyota Prius
-
Toyota Prius (2008) Majitel: JirkaVejrazka
Přidáno: 20.4.2009 919 Majitel 9.75 Uživatelé
-
Toyota Prius (2006) Majitel: Vegetus
Přidáno: 13.1.2014 289 Majitel 9.53 Uživatelé
-
Toyota Prius (2007) Majitel: honYa_Yeyro
Přidáno: 8.1.2014 109 Majitel 9.41 Uživatelé
-
Toyota Prius (2006) Majitel: Johnny936
Přidáno: 30.7.2010 154 Majitel 8.67 Uživatelé
-
Toyota Prius (2010) Majitel: Dylan McKay
Přidáno: 5.11.2011 14810 Majitel 9.94 Uživatelé