Recenze
BMW X3 F25 xDrive20d
Technické info
Přezdívka auta žádná Rok výroby 2012 Koupeno nové najeto [km]:120000 palivo: nafta počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1995 výkon [kW]: 135 kroutící moment [Nm]: 380 zrychlení 0-100 km/h [s]: 8.5 maximální rychlost [km/h]: 210 počet rychlostí: 8 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 17 zavazadlový prostor [l]: 550 pohon kol: 4x4 spotřeba [l/100km]: 5.6
Popis vozu
Nejprve vám obecně představím toto auto. Jedná se o SUV střední třídy , BMW ho označuje jako SAV (sport activity vehicle) místo klasického pojmenování SUV (sport utility vehicle). Jde konkrétně o druhou generaci X3 s označením F25 , s pohonem xDrive, dvoulitrovým dieselem a 8mi stupňovou automatickou převodovkou od ZF .
…
Zpočátku jsem váhal, jestli mám přidat recenzi nebo ne, ale nakonec jsem se do toho přeci jen pustil a jsem celkem rád, protože moc nových recenzí tu na X3 nepřibylo. Takže , ať už vybíráte své další auto mezi podobným typem aut nebo prostě jen čtete ze zájmu , tak přeji , ať se Vám moje recenze alespoň trochu líbí nebo Vás zaujme a bude některým třeba i k užitku ;).
… Ještě před několika lety jsem si nemyslel, že vůbec skončím u tohoto typu karoserie, jenž mi není moc blízký, ale čas plyne a s ním se často mění také požadavky a tak jsem se dostal k SUV...
VÝBĚR AUTA:
Po 5-ti letech nastal čas na koupi nového auta. Začalo to tak, že jsem původně chtěl pouze něco praktičtějšího, nejlépe kombík střední nebo vyšší třídy. Vzhledem k tomu, že se mi rozšířilo spektrum mých jízdních lokalit tam, kde vedou nezpevněné cesty, které jsou nejen za sněhu pro předokolku nezdolatelné a v létě bývá přinejmenším limitem menší světlá výška podvozku ,tak z toho vyplynulo vybírat mezi auty s pohonem 4x4 ,ale s kombíkem bych zase nechtěl dřít podvozek . Tudíž vybrat zvýšený oplastovaný kombík (allroad) , SUV nebo rovnou offroad? Srdcem mě to táhlo k nějakému pořádnějšímu offroadu (Land Cruiser, Land Rovery,Pathfinder,Pajero…), ale častěji také jezdím delší dálniční trasy a přece jenom to bohužel není zrovna ideální revír pro offroady a k tomu ta jejich spotřeba…A allroady? Audi A4 Allroad Quattro – pocit stísněnosti(hlavně ve čtyřech lidech), Subaru Outback jsem si prohlédl v autosaloně , jeho interiér nebyl můj šálek kávy, kufr má sice obří, ale ten pro mě není vše . VW Passat Alltrack mě vůbec nebere , prostě žádné emoce, nebyla by pro mě žádná radost s tímto autem jezdit. Peugeot 508 RXH –velká hmotnost a hlavně nulová ekonomická úspora , i když jde o hybrid. Viděl jsem, že mě nakonec ta nabídka „terénních kombíků“ neuspokojí, tak jsem se rozhodl vybírat mezi SUV/crossovery.
Zpočátku jsem neměl jasnou představu o rozměrech budoucího vozu a ani jsem nepreferoval konkrétní značku a zpočátku jsem ani nechtěl mezi kandidáty zařazovat Audi, BMW apod., protože jsem se domníval, že bude zbytečné připlácet za dražší značku a zároveň nemám potřebu budit pozornost.
Každopádně jsem vybíral auto, které by zvládlo lehčí, výjimečně středně těžký terén (nebylo nutnou podmínkou, zato praktickou výhodou), není na trhu příliš dlouho a bylo by zároveň pohodlné. Takže podmínkami byly: zvýšený podvozek, pohon 4x4 ,moderní technika, dobrá spotřeba, pohodlí a větší zavazadlový prostor. Jasně, že spousta lidí obvykle málokdy využije zavazadelník zcela, ale já ho mívám často naplněn různými věcmi obvykle tak 2x-4x týdně, takže se mi už vyplatí zvažovat jeho objem.
Nakonec jsem se rozhodl, že když už si vybírám nové auto a chci vybrat opravdu to nejlepší v dané kategorii (a splňující mé podmínky), tak vyzkouším všechno – a to včetně prémiových značek.
KANDIDÁTI:
Původně byly kandidáty spíše menší crossovery .Např. BMW X1 a Audi Q3 mi však nedostačovali především velikostí zavazadlového prostoru -kvůli zkosené zádi. Ale co bylo nejpodstatnější- crossovery mívají docela dost nízkou světlou výšku, což by mi bylo úplně na nic. Naštěstí jsem se mohl porozhlédnout i po větších kategoriích, ale v žádném případě jsem zbytečně nechtěl vyloženě "obry" typu Q7 nebo Touareg, takže kandidáty nakonec byly: BMW X3, Honda CR-V, Hyundai Santa Fe, Kia Sorento, Mercedes –Benz GLK, Subaru Forester, Volkswagen Tiguan ,Volvo XC60. Ano, ve výběru bylo i Audi Q5,ale kvůli velmi neochotnému a pasivnímu prodejci (vlastně dvěma) jsem Audi zavrhl.
Hyundai Santa Fe se mi celkem zamlouvalo, ale odradilo mě to, že to byl v době výběru právě dosluhující model, to samé CR-V. Od Kii Sorento jsem očekával, že mě zaujme více, protože předchozí generace byla celkem povedená, ale nakonec mě naživo nijak zvlášť neoslovila. Subaru Forester (dnes už minulá generace) sice mělo výborný motor boxer, jinak bylo z mého pohledu celkem zastaralé, přesto to není vůbec špatné auto, jen jsem chtěl něco novějšího. Volkswagen Tiguan měl tvrdý nekomfortní podvozek, méně prostoru na nohy v oblasti kolenou a v zavazadlovém prostoru vznikal po sklopení sedaček velký schod. Tedy, absolvoval jsem několik zkušebních jízd a nakonec se do užšího výběru dostaly : Volvo XC60, Mercedes–Benz GLK (facelift) a BMW X3 , a to i přesto, že jsem původně neměl v plánu reálně uvažovat mezi těmito značkami. Když jsem chtěl vybrat dobré auto, které mě zároveň alespoň trošku osloví, nemohl jsem udělat kompromis v tom, že bych slevil na nějakém ze svých požadavků. Což bych musel, vzhledem k tomu, že velká část kandidátů byla na konci svého životního cyklu a čekat pár měsíců na nové modely a ještě další měsíce na dodání se mi upřímně nechtělo .
Jako první přišlo na řadu Volvo XC60 , ve kterém mi pravá noha trochu dřela o středový sloupek a celkově jsem se v interiéru cítil trošku stísněněji a to hlavně podél ,když se za sebe posadí dva dlouhonozí lidé Na řízení si bylo třeba trochu zvykat,ale po chvíli nebyl žádný problém.
Pak přišly v jeden den GLK a X3. Zrovna od BMW mne úplně ze začátku odrazovalo velké množství příplatků, které cenu zvednou mnohem mnohem výš a zvlášť, když má X3 tak chudou základní výbavu, ale přesto jsem se rozhodl BMW X3 alespoň zkusit. Jak s GLK ,tak s X3 jsem byl spokojený a musím říct, že souboj, spolu s Volvem, to byl celkem vyrovnaný, ale rozhodlo také to, že výkonově srovnatelný motor Volva měl o něco slabší zátah a ten zátah se objevoval v menším spektru otáček a rychlosti oproti Mercedesu a BMW a navíc mělo XC60 vyšší spotřebu. Vyřazením Volva zbyly Mercedes-Benz GLK a BMW X3. Mezi nimi byla opravdu těžká volba, oba mají nadprůměrné vlastnosti v terénu ve své kategorii, úsporné a výkonné motorizace a Mercedes byl těsně po faceliftu,kterým si konečně vyladil interiér. Pomalu bych už vybral Mercedes, GLK mi bylo i o kousek sympatičtější, ale bohužel u mě ztratilo body hlavně kvůli celkově menší prostornosti a velikosti kufru a tak jsem se přiklonil k BMW X3 .
BMW X3 20d nebo 30d?
Diesel byl jasnou volbou (i když se mi o něco za poslední dobu snížil roční nájezd) a to proto, že při mých jízdách stále převažují dlouhé trasy a větší dojezd ocením, zvlášť, když má X3 malou nádrž… Nakonec jsem měl 2 zkušební jízdy, jednu s xDrive20d a podruhé s xDrive30d. Musím se přiznat, že mě zpočátku šestiválec lákal trochu více,ale když už jsem vybíral takové auto, co víc potřebuji než chci , tak i motor jsem volil spíše racionálněji , stejně bych v běžném provozu plně ten výkon navíc tolik nevyužil, také spotřeba je samozřejmě o něco nižší ,průměrně tak o 1,8l a čtyřválec nepůsobí v SUV tolik nepatřičně jako třeba u prémiových sedanů , takže nic tomuto výběru nebránilo. Naopak 30d bych spíš volil, kdybych potřeboval táhnout těžší náklady, taky má samozřejmě trochu lepší zvuk a např. do prudšího kopce na dálnici ve vysokých rychlostech má při výraznější akceleraci samozřejmě větší výkonovou rezervu.
Sice se 20d možná může zdát na tak těžké auto poměrně trochu slabší, ale nakonec se ukázalo, že je dost svižný ,má velmi dobré pružné zrychlení a pro běžný provoz je více než dostačující a pro mé účely tedy naprosto vyhovující. Nakonec jsem se rozhodl, že tedy objednám BMW X3 xDrive20d. Po podepsání smlouvy u prodejce jsem se nemohl dočkat až „ixtrojka“ dorazí. Čekání trvalo dva a půl měsíce a pak jsem se do své nové X3 mohl konečně nedočkavě posadit :).
VÝBAVA:
Něco z mé příplatkové výbavy…
* 8-mi stupňová automatická převodovka
* “Lane Departure Warning“- upozornění na nežádoucí opuštění jízdního pruhu
* kontrola parkovací vzdálenosti (PDC) vpředu a vzadu
* navigační systém Professional
* sportovní sedadla
*polokožená sedadla
*automatické ovládání dveří zavazadlového prostoru
* komfortní přístupový systém
* el. ovládané tažné zařízení
*bi-xenonové světlomety s vysokotlakými ostřikovači
* příprava pro mobilní telefon s rozhraním Bluetooth,včetně USB rozhraní
* dešťový senzor a automatická aktivace světlometů při snížené viditelnosti
*alarm
*multifunkční volant
*sportovní kožený volant
*tempomat
*…
EXTERIÉR :
Zvenku mě na X3 nejprve zaujal hlavně zadek a sluší jí to také z profilu. Na příď jsem si zvykl po několika dnech (na fotkách se mi moc nelíbila, ale na živý dojem to bylo o mnoho lepší). Nicméně na design si může každý udělat vlastní názor… Nelakované blatníky chrání proti poškození laku kamínky. V podbězích předních kol jsou žebrovité otvory, které vedou zpředu vzduch a tím zlepšují aerodynamiku a ochlazují brzdy. Už základní kola V-spoke 304 mi připadají docela povedená a navíc přispívají k dobrému jízdnímu komfortu. Z příplatků jsem zvolil zatmavená okna , hliníkové střešní nosníky a šedou metalízu Space Gray, kterou jsem sice předtím na Xtrojce neviděl naživo, avšak Titanium Silver mi přišla trochu všední a nepříliš zajímavá a Mineral Silver jsem nechtěl, protože úplně každá X3 ,co jsem do té doby viděl, byla právě v této barvě :D. O jiných barvách jsem nepřemýšlel. Nakonec se ukázalo, že šedá „ixku“ dost sluší a dodává mu ve spojení se zatmavenými okny sportovnější vzhled a k tomu je i praktická. Uvažoval jsem o objednání M-paketu, ale tím by se snížila praktičnost předního nárazníku, což se mi nehodilo. Zadní část auta, má velkou náchylnost k zašpinění, naštěstí u šedé barvy je to asi nejméně patrné na rozdíl od ostatních barev.
INTERIÉR:
Přestože se mi podle fotek interiér zpočátku moc nelíbil, při usednutí do vozu mě zaujal hned na první dojem, příjemně obklopuje řidiče, ale zároveň není stísněný a středový panel je klasicky mírně natočen právě k řidiči. Dost jsem spokojen s kvalitou použitých materiálů, v této kategorii by to už měla být samozřejmost. Zpracování interiéru je na poměry BMW lehce nadprůměrné, ale v rámci prémiových značek je to celkem ostuda. Sice slícování je do detailu perfektní, s výjimkou nedoléhající části plastu pod volantem u kolena řidiče (ale to je vada z výroby, ten plast tam u jiných X3 pasuje skvěle), ale palubní deska uprostřed při dotyku části z tvrdého plastu pod displejem navigace a u kruhových tlačítek občas vydá skřípavý zvuk + za jízdy někdy cvakne - a to všechno již od novoty. Horší to s interiérem bylo kolem 20tis. km, začal trochu povrzávat dolní plast u sloupku volantu, vrzat dveřní loketní opěrka u řidiče (obzvlášť přední část vrže přímo výstavně) a potom plast u řidičova sedadla na levé straně sedáku, ten plast vrže, když do auta nasedám a když rychle projedu nějakou pravotočivou zatáčkou.
Přístrojové budíky mají jednodušší, ale zato přehledné zpracování. Když si dáte sedadlo do úplně nejnižší polohy a volant také , nižší postavy neuvidí na spodní okraj budíků a ostatní minimálně na část displeje mezi budíky . U levé nohy řidiče se v případě el. ovládání pátých dveří dá otevřít tlačítkem kufr, bohužel se nedá z místa řidiče také zavřít. Strop mám ve standardní šedé látce, sice to není pro BMW zrovna tradiční, X3 stejně není úplně typické BMW, ale interiér to dělá mnohem vzdušnější a není takový ponurý.
Sportovní volant se velmi povedl, skvěle se drží díky ergonomickému tvarování a tak akorát tlustému věnci, má dobrou velikost a mimo jiné pěkně vypadá. Tempomat se ovládá přímo na multifunkčním volantu vlevo. Vpravo na volantu se nachází ovládaní hlasitosti, bluetooth , hlasové ovládání a přepínaní stanic rádia, kdy se seznam rádií zobrazí na displeji mezi budíky. K ovládání a fungování jednotlivých funkcí na volantu nemám výhrad.
Pod loketní opěrkou je úložný prostor s připojením USB a AUX a odkládací kapsy ve dveřích jsou dostatečné velké na většinu typů 1,5 litrových lahví( ty ostatní se tam vejdou tak po jednom napití :D). Bohužel je v interiéru málo odkládacích prostor, v podstatě jen boční kapsy, u držáků pití na středovém tunelu a pak v loketní opěrce. Je tu sice možnost si přiobjednat odkládací paket, který přidá odkládací schránku vlevo od volantu, ale z hlediska řidiče se nic praktického nezmění v případě, že si objednáte ještě „Lane Departure Warning“ , schránka vlevo od volantu pak kvůli kabelům není možná.
Zase tolik nemusím kožené sedačky,na které se v létě někdy lepím, navíc se mi kůže Nevada zdála dost tvrdá a jiné typy koženého čalounění se do X3 bohužel nenabízí, takže jsem zvolil polokožená sportovní sedadla, protože jsem zvyklý na dobré boční vedení. Základní hliníkové obložení lišt v interiéru se mi líbilo, tudíž jsem neměl důvod jej měnit a je třeba poznamenat, že není příliš náchylné na lehké letmé odření. Udivilo mě však, že jsem si musel připlatit např. za tempomat, u auta v takové cenové kategorii bych si představoval o nějakou tu položku výbavy navíc. X3 má zkrátka chudší základní výbavu, takže příplatky letěly rychle nahoru.
Výhled z vozu je dobrý, je to dáno nejen vyšším posezem , ale ono i při vypnutém parkovacím asistentu se dá celkem snadno parkovat a manévrovat také díky velkým oknům ,která zároveň umožňují celkem dobrý přehled o okolí , o něco horší je to jen s výhledem šikmo vzad ,kvůli širším sloupkům.
A nakonec se v hodnocení interiéru přesunu k tomu nejhoršímu co tu je. Tím je audio. Základní audio je ten nejtragičtější základ, co jsem kdy u dražších značek aut slyšel , výšky nejsou moc příjemné a basy nezní a když je v nastavení zesílím, tak to jen duní, místo toho, aby to znělo …fuj . Zkrátka nucení zákazníků BMW si zaplatit za lepší (i když HiFi systém také neoplývá zrovna bůhvíjakou kvalitou...) .
MOTOR:
20d je čtyřválec o objemu dva litry s přímým vstřikováním Common Rail a dvoustupňovým přeplňováním s variabilní geometrií turbín. 20d není určeno pro nejrychlejší sportování, ale brzdou provozu v X3 v žádném případě není. Předjíždění není žádný problém ani ve vyšších rychlostech. Motor má kultivovaný chod, a když je třeba, umí dobře zatáhnout v celém spektru otáček. Jeho nejvyšší točivý moment se pohybuje mezi 1750 až 2750 ot./min a nejvyššího výkonu dosahuje při 4000ot./min. Za studena je motor poněkud hlučný a má výrazněji hrubší zvuk. Odhlučnění motoru je výborné, v interiéru je ticho a ani žádné nepříjemné vibrace motoru se nepřenáší dovnitř. Ticho v interiéru také vede ke zkreslenému vnímání rychlosti. Motor je ve vyšších rychlostech tichý, takže je s ním příjemné cestovat po dálnicích na delší vzdálenosti. Při vysokých otáčkách zní na poměry čtyřválcových dieselů docela pěkně, s nádechem do sportovna .
Určitě nejzajímavější je porovnání:
dvoulitr + hmotnost (1725kg) + pohon 4 kol
X
Spotřeba (5,6l) + zrychlení (8,5s) a svižnost
Čtyřválec dokáže s lehkostí rozhýbat tak těžký kus plechu a zároveň má výborné vlastnosti v pružném zrychlování v různých rychlostech a pohon xDrive napomáhá dobrým zrychlením. Při obsazení čtyřmi osobami a vrchovatě naplněným kufrem , jak jsem předpokládal ,nejsou znatelné jakékoli významnější výkonové změny .
PODVOZEK:
F25 má přední nápravu s dvojitými příčnými rameny a dostalo novou lehkou ocelovou konstrukci zadní nápravy s pěti rameny na každé straně a díky nízkému profilu zadní nápravy je v zadní části vozu více místa jak pro cestující ,tak v kufru. Rozchod předních kol je 1616 mm a vzadu 1632 mm. Přední kotouče mají menší průměr než zadní a to 328mm a zadní 330mm. Brzdy jsou výborné. S hmotností auta si poradí lehce, dávkují se celkem dobře, na běžných silnicích není znatelné žádné vadnutí brzd a to ani po dlouhé ostřejší jízdě.
Podvozek je tužší, filtruje dobře nerovnosti, ale zároveň se k řidiči dostávají celkem dobré informace o tom, co se děje pod koly (to mezi SUV moc časté nebývá). Nejzábavnější je hledání limitů při projíždění zatáček, auto se chová velmi čitelně a od podvozku je cítit, kdy asi přichází ona hranice smyku, díky slušné odezvě. Podvozek nemá velké sklony k houpání nahoru a dolu a spíše drží X3 u silnice a nemá s tím problémy ani ve vyšších rychlostech, kdy nenechává auto „rozletět“ ani v zatáčkách, kde se X3 příliš nenaklání a nenechá se vyvést z míry ani nerovnostmi
Občas se při tom hladkém „kopírování“ vozovky stává, že se objeví větší díra, kterou v tu chvíli nechá podvozek tvrdě pocítit i v kabině a tím naruší jinak pohodlnou jízdu a to se bohužel stává i bez runflatových pneumatik.
S runflaty je navíc cítit tvrdší odskakování kol častěji, samozřejmě hodně záleží na velikosti kol . Pro ty, co chtějí dobrý komfort jízdy rozhodně nedoporučuji 19“ kola s Runflat, na hladké silnici je sice cítit příjemné pérování tlumičů, ale stačí přejet příčnou nerovnost a hned se objeví nepříjemně rázy od kol, zejména příčné prahy a spadnutí kola i třeba do menšího výtluku jsou s takovými koly cítit v interiéru opravdu velmi znatelně. 18“ s runflaty jsou kompromisem mezi komfortem, vzhledem a lepšími jízdními vlastnostmi v zatáčkách a 17“ taktéž s runflat jsou už plně komfortní. 18“ kola bez rf. jsou podobně komfortní jako 17“ s rf.
KOMFORT A PROSTOR:
Na předních i zadních sedadlech je podél místa pro nohy a kolem velkoryse, jenom prostřední místo vzadu, jak už to bývá, je tvrdé a úzké, prostě nouzovka. Do auta se bez potíží nastupuje a vystupuje. Přední loketní opěrka je velkoryse široká a dlouhá, ale mohla by být o něco měkčí a při nastavení sedačky do nejvyšší polohy je níž než by bylo opravdu pohodlné. Především musím pozvednout výborné sportovní sedačky, sedí se v nich pohodlně , perfektně podrží v zatáčkách a disponují širokými možnostmi nastavení (výškově, v podélném směru, sklon opěradel, celkový náklon sedadla, prodloužení stehenní opěrky a sevření bederních opěrek). Na můj vkus jsou sice docela tvrdé, ale není to špatné, naopak z nich při dlouhých trasách nebolí tělo a dají se nastavit do příjemně nízké polohy, kdy umožní řidiči se hezky „ ponořit „ do interiéru a sedět blízko u podlahy. Zas až tolik pohodlné nemusí být sportovní sedačky pro objemné postavy, kvůli výraznému bočnímu vedení, je to zkrátka třeba samozřejmě vyzkoušet.
Zadní sedadla jsou položena celkem nízko, nesedí se v nich zdaleka tolik napřímeně jako v jiných SUVčkách, ale i přesto nabízejí vcelku komfortní sezení i když na druhou stranu ne zase takový jako přední sedadla a kvůli ležatější poloze zadních sedadel mohou někoho při delší cestě rozbolet záda. Právě to spojení většího náklonu a nižšího posezu způsobuje horší přehled o jízdě zadním pasažérům a tím pádem nejsou zadní místa příliš vhodná pro ty, kterým se vzadu dělá nevolno. Zkritizovat musím zadní hlavové opěrky , které jsou o dost tvrdší než ty vpředu a i když se zády plně opřete o opěradlo na zadním sedadle, tak musíte hlavu ještě lehce a nepříliš přirozeně zaklonit ,aby jste se byli schopni dotknout hlavové opěrky. Jistě, že v autě neslouží tyto opěrky primárně pro pohodlí pasažérů, nýbrž jako bezpečnostní prvek, ale ta vzdálenost zadních hlavových opěrek od hlav cestujících je poměrně značná. Při nastavení předních sedadel do nejnižší polohy je málo místa pod sedadly pro nohy zadních cestujících.
Objem zavazadlového prostoru je vzhledem k velikosti auta dostačující (550l/1600l) a snadno se do něj nakládají věci díky rovné ložné hraně a širokému vstupu, avšak při možnosti nastavení stupně výšky víka kufru v iDrive by neškodilo, aby se v i nejvyšší nastavené poloze otevíralo víko o několik centimetrů výše, třít hlavou o víko budou lidé vysocí cca od 175 cm. I přes daný objem 550l se mi zdají objemy kufrů u některých aut větší, i když mají „litrově“ menší kufr. Zřejmě to bude tím, že u X3 se započítávali různé meziprostůrky ,třeba pod dnem kufru apod. Sedačky se sklápějí celkem snadno, ale nevytváří úplně rovnou plochu, určitou výhodu však vidím v tom, že se mezi podlahou zavazadlového prostoru a sklopenými sedačkami nevytváří schod. Už v základu je kufr celkem praktický, po pravé straně je schránka, na stěně je výklopný háček na tašku , zásuvka, pod podlahou je tvarovaný úložný prostor, ten se dá odmontovat a pod ním je místo na dojezdové kolo.
JÍZDA:
Jízda je pohodlná, přispívají tomu i 17" kola. Pneumatiky Runflat právě kvůli menším 17" kolům příliš nenarušují jízdní komfort, který podtrhuje i dobré odhlučnění. Přestože jsem nezvolil nerunflatové pneumatiky, nakonec jsem toho nelitoval. Stačil jsem již po necelých prvních 2000km píchnout, když jsem vyjel na cestu a díky těmto dojezdovým pneumatikám jsem dojel a naštěstí se nemusel opozdit s výměnou kola, případně lepením kola. V první chvíli si ani nevšimnete, že jste píchli, dokud vás na to neupozorní palubní počítač a ve snížené rychlosti ani nepoznáte výraznější změny v chování na silnici.
Odhlučnění je velmi dobré, s vyšší rychlostí se hlučnost uvnitř auta o moc nezvyšuje a trochu ruší pouze aerodynamický hluk od zpětných zrcátek. Řízení je mezi auty kategorie SUV velmi přesné, možná až s překvapivě dobrou odezvou. Jinak může zklamat v ne zase až tak ostré odezvě jako je vídána ve sportovněji laděných BMW. Xtrojka je v tomto bohužel o něco horší, možná asi i z důvodu užití elektromechanického serva , podle mého názoru měli zachovat hydraulické řízení, které bylo právě v předešlé X3(no, i když obojí má své výhody a nevýhody…). El. Posilovač řízení sice pracuje jen tehdy, když pohybuji volantem a tím pádem oproti hydraulickému řízení šetří energii a spotřebu, ale řízení ztratilo na určitém citu a té nejryzejší baworácké ostrosti. Dobrou vlastností je to, že volant nemá tzv. mrtvou středovou polohu, reaguje i na drobné natočení. S nárůstem rychlosti volant v rukou znatelněji tuhne do zatáček a navozuje tak trochu sportovnější pocit při svižné jízdě po klikatých okreskách. Vyzkoušel jsem si příplatkové variabilní sportovní řízení, s nímž volant v ruce sice příjemně tuhne, ale na druhou stranu kazí dojem v zatáčkách, kde ta tuhost jde na úkor přesnosti, takže zatáčku nevytočíte přesně tak, jak byste chtěli.
F25 drží v zatáčkách dobře stopu a náklony jsou, ještě k tomu, že je karoserie vyšší stavby, minimální, takže i když do zatáčky o něco více přidám, pocitově mi způsobem průjezdu připomíná dokonce sedan. Musel jsem si lehce zvyknout na páčku blinkru, která zůstává před i po udání směru stále ve stejné poloze a když na ní přitlačím málo, tak se spustí jen „trojblik“, ten se dá případně vypnout v iDrivu. Automatická převodovka dobře spolupracuje se start-stopem, je velmi přesná a řadí tak hladce, že její řazení ani nepostřehnu a osvědčí se na delší trasy na spotřebu. V manuálním režimu se pro vyšší rychlostní stupeň řadí klasicky směrem dozadu a pro nižší dopředu, avšak v tomto režimu nelze mít menší spotřebu, ať se snažím sebevíc, na přesnost převodovky v automatu zkrátka nemám:). Start-stop systém nefunguje při studeném motoru a rozčiluje mě hlavně tehdy, když s autem zastavím, chci zařadit zpátečku a někdy musím opět nastartovat tlačítkem. Když je motor ještě studený,obvykle Start-Stop nefunguje vůbec a občas Start-Stop vypne motor a při druhém zastavení najednou ne, anebo si najednou „vzpomene“ a vypne motor dodatečně . Tento systém se dá sice deaktivovat, ale musí se opět deaktivovat po každém nastartování … Při plně naloženém autě (4 osoby ,plný kufr) nejsou výrazně znatelné změny v jízdním projevu, samozřejmě ,že ta zátěž na to má vliv ,ale auto zůstává dobře jízdně čitelné i při svižnější jízdě a zachovává si téměř stejnou míru ovladatelnosti.
(Více o jízdě dole viz „Novinky v recenzích“ -ze 17.2.2013)
JÍZDNÍ REŽIMY A SPOTŘEBA:
Eco Pro:
Úsporný režim. Drží motor v nižších otáčkách a nárůst výkonu je pomalejší a plynulý, protože Eco Pro optimalizuje křivku působnosti plynového pedálu a snaží se co nejvíce rekuperovat kinetickou energii a tím dobíjet baterii. Auto akceleruje v tomto režimu velmi líně, takže při předjíždění je třeba si pro jistotu přepnout na Comfort. Eco Pro doplňují pokyny k řidiči, aby se docílilo ještě větší úspory na palivu. Např. při hrubším brzdění se na obrazovce iDrivu objeví upozornění, že když zpomaluji, měl bych předvídat tak, jak je to jen možné , nebo ,že nemám výrazně akcelerovat. V tomto režimu nemá motor přílišné tendence jít nad 1500 otáček a většinou točí jen lehce přes 1100ot.. .Moje průměrná a zároveň kombinovaná spotřeba byla 7,6l ,avšak zhruba po prvních 3000km od koupi auta se průměrná spotřeba v tomto jízdním režimu snížila přibližně na 6,7l v kombinovaném cyklu. Jednou jsem měl v tomto režimu při stálé rychlosti 120km/h průměrnou spotřebu 6,2l,což se mi zdá slušné.
Comfort :
Přizpůsobuje otáčky motoru podle stylu jízdy. Při běžné a nijak výrazně dynamické jízdě je spotřeba podobná jako v režimu Eco Pro. Avšak především ve městě je v porovnání s Eco viditelná menší úspornost,protože nutně nedrží motor v co nejnižších otáčkách.V tomto režimu jsem měl před zajetím auta spotřebu mimo město 7,3l , kombinovanou 7,8l a město 8,4l. Nynější průměr spotřeby v kombinovaném cyklu zároveň se střídáním jízdních režimů a různým stylem jízdy se pohybuje kolem sedmi litrů. Při rychlosti 140km/h je spotřeba přibližně 7,5 litru.
Sport:
U tohoto režimu je reakce motoru na zrychlení takřka nejvyšší. Plynový pedál reaguje okamžitě, motor se totiž snadno vytáčí k vyšším otáčkám. Nejčastěji se v tomto režimu pohybuje u hranice 3000 otáček, pokud se tedy výrazněji neakceleruje a převodovka není hloupá , takže otáčky za každou cenu nedrží neustále zbytečně vysoko ,protože při lehčí noze na plynu spadnou za chvíli otáčky téměř až k 1500ot.
Traction:
Tento mód na rozdíl od tří předchozích režimů nestanovuje pouze charakter motoru a jeho otáček ,ale je to režim vypnuté stabilizace. Aktivuje se na středovém tunelu tlačítkem OFF, které je umístěno hned vedle za přepínáním ostatních jízdních režimů. Stabilizace se v tomto případě vypíná zcela, ne jenom částečně jako u řady aut, kde se její reakce pouze oddaluje. Zároveň se zapíná dynamická kontrola trakce, to znamená, že kola dosáhnou nejlepší trakce na nezpevněném povrchu. Pocitově tento režim funguje vlastně podobně jako režim Sport akorát bez stabilizace.
XDRIVE:
Proměnlivě dle okolních podmínek rozděluje hnací sílu v základním poměru 40:60 mezi přední a zadní nápravu s diferenciálem, spolupracuje se stabilizací DSC a tím umí i předcházet případným nechtěným účinkům stabilizačního systému a v zatáčkách pomáhá proti přetáčivosti nebo nedotáčivosti (podle okolností). Dobrý je v tom, že na rozdíl od velké části jiných typů pohonu všech kol výrazně nenavyšuje spotřebu ,pouze o desetiny litru.
Pohon xDrive jsem si vyzkoušel na sněhu ,kde při zatočení umožňuje projet řízeným smykem v tu chvíli se „xtrojka“ stává velmi zábavnou.Zatáčku projede pravidelným smykem ,což umožňuje přenos většiny hnací síly na zadní nápravu, ,ale hned vzápětí se probudí elektronika , zaberou více i přední kola a stačí pouze srovnat volant a zadek auta přesně v tom okamžiku dále neujíždí. V tomhle směru má pohon xDrive navrch před jinými pohony všech kol se stejným rozdělením poměru hnaných náprav 40:60 určitou výhodu. xDrive dokáže ve výborném (výše popsaném) souladu a pomoci elektroniky zatlačit dál nedotáčivost oproti jiným typům pohonů a přeměnit jí spíše v přetáčivost, ale také přibrzďuje vnitřní kolo, a tím účinně nahrazuje samosvorný diferenciál.
Neřekl bych jednoznačně, že je to úplně nejlepší pohon všech kol, ale každopádně je králem zatáček.
Jízda bez stabilizace na sněhu se projevuje tím, že se v zatáčce obzvlášť ve větší rychlosti dostanete velmi snadno k nedotáčivosti, která se však následně na rozdíl od většiny "čtyřkolek" dá poměrně lehce převést v přetáčivost. Vjel jsem tedy rychleji do pravotočivé zatáčky, otočil jsem volant do jejího směru a téměř okamžitě přišla mírná neovladatelnost v důsledku té nedotáčivosti a X3 to vynášelo směrem ze zatáčky. Volant pořád ve směru zatáčky, plyn jsem stlačil hodně hluboko a hned volant kontra a ve stejný okamžik se začala X3 otáčet doprava a její zadek se přetáčel doleva a za odlétávání sněhu na čelní sklo začala výrazně zpomalovat, neubíral jsem plyn a to už byla „ikstrojka“ téměř čumákem natočená k výjezdu za zatáčky a volant jsem začal srovnávat a následně se při chvilce pěkně vesele vlající zádi podařilo úspěšně vyjet ze zatáčky. Prostě zadek má na sněhu při vypnuté stabilizaci neuvěřitelné tendence divoce poskakovat ze strany na stranu a zatímco při zapnuté stabilizaci se všechno tak nějak samo vyrovná a auto poslušně provádí obraty i ve ztížených podmínkách, tak s vypnutou stabilizací je X3 opravdový „ďábel“, kterému do jízdy nadbytečná elektronika nijak „nekecá“ .
IDRIVE + ASISTENČNÍ SYSTÉMY A FUNKCE:
Ovládání systému iDrive se mi zdá přehledné a intuitivní a za chvíli jsem se v něm zcela orientoval. Některé elektrické systémy se mohou zdát někdy trochu přebytečné, až otravné, ale naštěstí se dá spousta ,,vychytávek,, vypnout nastavením v iDrive. Dá se tam nastavit snad úplně všechno: audio, ,sklon otevření zavazadlového víka, upozornění při dosažení určité rychlosti , vypínání režimu Eco Pro při určité rychlosti, funkce světel – doba svícení uvítacích světel,trojblik atp.. ,nezávislé topení , zamykání dveří… Navigace Professional má dobrou grafiku, je přesná a dává včasné hlasové příkazy a jsem s ní celkově spokojen, čitelnost displeje je dobrá i při slunečném počasí. Zapnutý Auto Hold může udělat problém například na křižovatce ve spojení se Start-stopem, protože zatímco Start-Stop vypne motor, tak funkce Auto Hold automaticky aktivuje parkovací brzdu, takže se samozřejmě nerozjedete. Lane Departure Warning neboli upozornění na nežádoucí opuštění jízdního pruhu pracuje bez výhrad, včas dá vědět vibracemi do volantu. Spíše ho však využiji na dálnici než na ostatních silnicích, kde již někdy nefunguje tak jistě, například kvůli nevýraznému značení pruhů. Podobně dobře funguje i systém varování před kolizí, když se přede mě rychle zařadí auto anebo se já blížím rychle k přede mnou jedoucímu autu a nezpomaluji, tak systém mě začne včas varovat a když stále nebrzdím ,tak na poslední chvíli se mi nepřehlédnutelně zobrazí na displeji na přistrojovce červené auto a když se stále blížím k autu přede mnou tak systém zapípá. Ovladač světel v automatické poloze umožní samostatnou aktivaci tlumených světel při nižší viditelnosti nebo například v tunelu a systém reaguje na změnu podmínek velmi rychle stačí projet i jen třeba pod mostem a světlomety a k tomu automatické osvětlení palubní desky se rozsvítí/ztlumí okamžitě. K dešťovému senzoru mám sice drobné výtky, není však zdaleka až tak špatný. Ten, kdo ho v autě před tím neměl, tak si ho určitě bude vychvalovat ;) a spoustu lidí u tohoto dešťového senzoru ani nenapadnou nějaké pitomé detaily.. Někdy se mi ale jeho reakce nezdají úplně přesné, občas stěrače rychleji dobíhají i pár sekund po tom, kdy už to není třeba nebo výjimečně se stane jako by o pár vteřin senzor zaspal, ale potom funguje zase všechno perfektně. Vlastně jen jediný z dešťových senzorů,co jsem kdy zkoušel byl o něco přesnější než tento a to v Peugeotu 406 :D (ten se jen opravdu výjimečně rozjel víc než musel,jinak byl přesnější).
Hill Descent Control (HDC) neboli asistent pro jízdu ze svahů funguje velmi dobře a spolehlivě. Aktivuje se stiskem tlačítka umístěného nalevo od elektronické parkovací brzdy a když jedete do rychlosti 35km/h ,tak HDC vám pomůže snížit rychlost sjíždění až na 7km/h a automaticky se aktivují brzdová světla, která varují případného řidiče za vámi. Tempomatem nebo lehkým sešlápnutím plynu/brzdy se můžete měnit rychlost od 6km/h do 25km/h ,ale dá se jet i ve větším rychlostním rozpětí, kdy se HDC přepne do pohotovostního režimu a automaticky se deaktivuje až od rychlosti 60km/h. Když vy deaktivujete HDC ,tak dochází k postupnému zeslabování brzdné síly a dává dostatek času řidiči převzít kontrolu nad vlastní rychlostí.
ZÁVĚREM:
Design sice nemusí sednout každému, ale X3 vyniká hlavně svou technikou a třeba čtyřválcový motor dokáže velmi hbitě rozpohybovat i takhle hmotné auto při zachování slušné spotřeby a zároveň neruší posádku ani ve vyšších rychlostech. Pohon čtyř kol - xDrive nejen nekazí výrazně spotřebu, ale spolu s vynikajícím podvozkem má obrovský vliv na výborné jízdní vlastnosti na silnici, na snadné ovládání auta na sněhu a při stížených silničních podmínkách. X3 tedy dokáže být poměrně zábavné auto za každého počasí, úsporné, pohodlné a i když je zkonstruováno hlavně na výborné jízdní výkony na silnici, tak má stále univerzální použitelnost na rozdíl od mnohých novějších SUV. Na druhou stranu X3 nepotěší především základní výbavou a drahými příplatky, množstvím odkládacích prostor, menší nádrží, někoho nízkou polohou zadních sedadel a to, že nemá rezervní/dojezdové kolo. Vzhledem k využité technice (složité nápravy, množství elektroniky, nepříliš kvalitní konstrukce motoru,…apod.) je třeba počítat s rizikem, že se něco může snadno pokazit (a to radši ani nemluvím o špatném zacházení) a náklady můžou být enormní. Je tu sice záruka, ale stejně… A co teprve až záruka skončí? ...
DALŠÍ TECHNICKÉ ÚDAJE:
BMW X3 xDrive20d automat
Délka: 4648 mm
Šířka: 1881 mm (se zrcátky: 2098 mm)
Výška: 1661 mm ((se střešní anténou: 1675 mm)
Rozvor: 2810 mm
Světlá výška: 212 mm
Nejvyšší toč.moment: 1750-2750 ot./min
Nejvyšší výkon: 4000 ot./min
Nádrž: 67
Rozměr předních i zadních pneumatik: 225/60 R17 V
Součinitel aerodynamického odporu : cx = 0,34
Přední nájezdový úhel/zadní nájezdový úhel: 25,7°/22,6°
Přejezdový úhel: 19,4°
Brodivost: 500 mm
Emise: 147g/km
Pohotovostní hmotnost (náklad 75kg, nádrž plná na 90% ,zákl. výbava) : 1800 kg
Max. celková hmotnost : 2315 kg
Max. zatížení přední nápravy: 1080 kg
Max. zatížení zadní nápravy: 1305 kg
PŘÍVĚS:
Nebrzděný: 750 kg
Brzděný: 2000 kg, + se zvýšeným zatížením přívěsu u automatu: 2400 kg
Svislé zatížení tažného zařízení: 100 kg
Max. zatížení zadní nápravy: 1460 kg
Max. celková hmotnost: 2415 kg
Silné stránky
+ VÝBORNÉ JÍZDNÍ VLASTNOSTI:
velkou měrou se na tom podílí pohon xDrive a kvalitní podvozek
+ 8-MI STUPŇOVÁ AUTOMATICKÁ PŘEVODOVKA :
je přesná a pomáhá k nižší spotřebě
+ MOTOR:
je kultivovaný a na to, že je to jen dvoulitr, dokáže hbitě a úsporně auto rozpohybovat vzhledem k hmotnosti a pohonu všech kol
+ PROSTORNOST:
dost místa pro kolena, na šířku i nad hlavou
+ SPORTOVNÍ SEDAČKY:
jsou pohodlné a mají široké možnosti nastavení
+ ODHLUČNĚNÍ INTERIÉRU:
ani při vyšších rychlostech není posádka příliš rušena
+ XDRIVE:
napomáhá nejen dobrým jízdním vlastnostem v terénu, ale taky na silnicích a to hlavně v zatáčkách
+ PODVOZEK:
tužší( auto se v zatáčkách moc nenaklání) , dobře tlumí nerovnosti a je na danou kategorii velmi dobře čitelný
+ HDC a Lane Departure Warning:
fungují spolehlivě ,jsou přesné
+STABILITA
překvapivě příjemná stabilita při rychlosti cca 200km/h
+ JÍZDA V TERÉNU:
možnost průchodnosti až středně těžkým terénem (hlavně záleží na typu pneu)
+UNIVERZÁLNOST
nemusíte se na rozdíl od řady jiných nových SUV bát vyjet mimo polňačku,že byste kvůli nízkému podvozku uvízli nebo si urazili přední převis (trochu bacha na M-paket) a zároveň si to pak můžete metelit "dvoustovkou" po německé dálnici bez toho,aby vyšší karoserii ovládal vítr a ne vy
+ SPOTŘEBA
záleží na stylu jízdy , nejčastěji někde kolem 6 a 7l ,ale v zimě se obvykle nepřehoupnu s průměrem nad 8,9l a naopak rekordně nejnižší dlouhodobější průměr byl 5,5 l (ale to se musím hodně snažit)
+BRZDY
nevadnou za běžného provozu ani při sportovnější jízdě
+POHODLÍ
dobré auto na dlouhé cestování
+OVLADATELNOST NA SNĚHU
zaručuje bezpečnost, ale i velkou zábavu
+VÝHLED Z VOZU
Slabé stránky
- MENŠÍ ZÁKLADNÍ VÝBAVA a VYSOKÉ CENY PŘÍPLATKŮ:
třeba tempomat a xenony chybí
-ORIGINÁLNÍ GUMOVÉ KOBEREČKY:
v zimě u plynového pedálu(především za něj) zatéká na podlahu špína, podobně tvarované jsou i velurové koberečky,takže obdobný problém
-ODKLÁDACÍ PROSTORY
je jich minimum,především pro řidiče
-VÍKO KUFRU:
mohlo by se zvedat o pár cm výš,už středně vysoké postavy si musí dát pozor na hlavu
-ZADNÍ SEDADLA:
nižší posez na zadních sedadlech není pohodlný při delších cestách
-NÁDRŽ:
- chtělo by to objemnější nádrž-má 67l ,přispělo by to většímu dojezdu (obvykle přibližně jen 900km)
-V ZAVAZADLOVÉM PROSTORU:
sklopením sedaček nevznikne úplně rovná plocha
-NEPRAKTIČNOST UMÍSTĚNÍ PLYNOVÉHO PEDÁLU:
umístěn je těsně u středového tunelu, tudíž špína, co se dostane mezi pedál a tunel , se velmi obtížně čistí a snadno se odírá čalounění poblíž
-SVIST OD ZPĚTNÝCH ZRCÁTEK
je slyšet přibližně od 140 km/h
-ZÁKLADNÍ AUDIO
-VRZÁNÍ PLASTŮ V INTERIÉRU
- RYCHLE SE ZAŠPIŇUJÍCÍ ZÁĎ
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
-2x se u zamčeného auta samovolně otevřela okna a jednou víko zavazadlového prostoru: příčinou bylo, že řídící jednotka zachytila falešné signály elektromagnetických vln odjinud- tudíž nelze nijak opravit
-klimatizace přestala chladit kvůli úniku chladiva-řešeno v záruce
________________
1. Garanční servisní prohlídka - 24 000 km:
>výměna oleje
>nový kryt zpětného zrcátka(+ lak a montáž) - 4 250 Kč
>kapalina do ostřikovačů - 257 Kč
Celkem: 4 507,- Kč
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Koupeno v BMW Invelt. S přístupem jsem velmi spokojen, .Všechno proběhlo bez problémů.
Před koupí mi prodejce předvedl některé technické "hračičky" a po mých dotazech bylo vidět, že i ví o čem mluví, na rozdíl od prodejkyně u Audi v Auto Jarov, která, když jsem se jí ptal na něco ohledně Q3 a ukazoval jsem přitom přímo na to auto, tak to vypadalo, že vlastně vůbec neví, co je to vlastně za auto, chvíli si Q3 prohlížela a ptala se mě, co je to za model (ale nemyslela tím motor a převodovku!). A pak prohlásila, že si všechno najdu na jejich webu a odešla. Nedočkal jsem se žádné jiné odpovědi ani od druhého prodejce, co tam byl jiný den (podrobněji jsem tento „zážitek“ popsal v diskusi pod recenzí). A o sepsání nějaké nabídky s prodejcem jsem si mohl nechat jenom zdát. Fajn, ale už mě tam víckrát neviděli...
Po zadání X3 do výroby bylo možné dělat změny ve výbavě do doby tří týdnů před samotným zahájením výroby, takže když na něco po objednání zapomenete nebo si naopak něco rozmyslíte, nevadí.
X3 dorazila za 2,5 měsíce přesně v termínu, který mi prodejce oznámil. Nechal jsem si prodejcem ještě zařídit SPZ atd. a potom jsem konečně mohl vyrazit :).
Recenze: Facelift BMW X3 (F25)
Facelift BMW X3 xDrive20d AT
Exteriér a interiér
Vzhled vezmu spíš ve stručnosti. Podle mého názoru po FL vypadá agresivněji vzhlížející předek líp než jakási předchozí "bezvýrazovost" přídě. Interiér, jak je zjevné, nedoznal výrazných změn (na první pohled se jen trošku prohodila tlačítka na palubní desce), akorát pádla pod volantem mají o něco ergonomičtější tvar. Vzhledem k roku představení FL, má X3 novou verzi iDrivu s touchpadem na kruhovém ovladači a je včetně češtiny. K novému iDrivu nemám výhrady. Zkrátka v ničem nebudou uvnitř X3 majitelé starší verze ani malinko váhat a ten, kdo ještě nezná ovládací prvky BMW, se rychle zorientuje.
Jízda
Porovnal jsem rozdíly v jízdě mezi FL a starší verzí F25 a dá se říct, že asi jediným výrazným rozdílem je motor a vlastnosti od něj se odvíjející (viz následující kapitola) a pak troche vylepšený podvozek. X3 totiž jezdí stále stejně výborně, drží si skvěle stopu ( často s pocitem, že to " jede jak po kolejích") a od volantu dokonce stále cítíte určité silniční nerovnosti a tak máte větší pocit zařazení se "do děje" a to zároveň umocňuje zážitek při sportovnější jízdě. Proč to opakuju, když je to skoro stejné? Protože jsem moc rád, že FL nenásledoval příklad nastavení posilovače aktuální X5. Ta má sice volant s trochu lepší citlivostí ve středové poloze, ale mnohem menší tuhost, a i když je přesný, řidič je už totálně odtržený od veškerého dění u kol. Naštěstí tento moderní mor ještě zcela úplně X3 nepohltil. X3 je tak napůl cesty, už dost nabušená všemožnou elektronikou, ale v určitých oblastech ještě ne úplně tupá a bezpohlavní. Zajímavostí je, že ixtrojky po faceliftu nevydávají to podivné hučení, se kterým jsem se setkal u několika předchozích X3, ani jakýkoli jiný neidentifikovatelný zvuk. Na BMW fórech se mi nezdálo příliš věrohodné to, že N47 v X3 ve spojení s automatem je mnohdy specifické pro vyluzování všemožných zvláštních zvuků (blíže neurčitelných a nemusí to automaticky znamenat hned závadu), ale něco na tom možná je. U FL X3 tedy nejpravděpodobněji pomohla právě výměna motoru.
Motor
Nic se nezměnilo tak, jako samotný dvoulitrový diesel. Na místo N47 nastoupil nový motor s označením B47. Technické údaje teď necháme stranou, papírové údaje se extrémně neliší, a pojďme ho radši reálně vyzkoušet. První změnu zažijete při startu, motor je znatelně tišší a to jak uvnitř auta, tak zvenku. Když jsem nechal běžet Start/stop, tak mi přišlo, že se s ním tento motor tolik netrápí a naskakuje hladčeji, ale stejně jsem to za chvíli radši deaktivoval (ještě, že je to pořád možné). Při rozjíždění motor nepřestává být tichý a je slyšet, že má kultivovanější chod a "nechrochtá" zdaleka tak vehementně jako předchůdce. Moc se mi líbilo zlepšení reakce na výraznější přidání plynu, na dobré otáčky čekáte kratší dobu a reakce je v režimu Comfort srovnatelná s lehce vytočeným předchozím motorem v režimu Sport. Takže jsem se ze začátku párkrát ujišťoval, jaký to vlastně mám ve FL X3 zvolený režim. A nyní se dostáváme k akceleraci. Rozdíl 0,4 sekund je sám o sobě skoro neznatelný, ale to by v tom autě musely být pouze suché desetinky. Lepší odezva na plyn, i když ještě nejsem v tu chvíli ve správných otáčkách, umožňuje zaznamenat pocit, že je to opravdu o něco málo rychlejší než předtím. Rozdíl mezi režimy Comfort a Sport nejsou tak výrazné jako u starší X3, to mě trošku zamrzelo, chybí tomu "výbušnost" Sportu, ale na druhou stranu režim Comfort je celkově použitelnější při předjíždění. Zvuk motoru se většinou inspiruje předchůdcem, ale v mnohem hladší a tišší podobě. Větší změna nastává v nejvyšších otáčkách, kdy se zvuk stává lehce jadrnější a melodičtější. Ne nutně lepší nebo dokonce sportovnější než v předchůdci, jen prostě trochu jinak naladěný, a když to opravdu přeženu, tak o něco víc směr Ital než vysportovaný Němec.
Spotřeba
Úplně jsem zapomněl na spotřebu :D. Řídil jsem a řídil a spotřebu jsem ani neznal a ani mě vůbec nenapadlo se podívat. Podíval jsem se na ní až náhodou, když jsem přepínal palubní počítač a tam po mé svižněji laděné jízdě, plné silnějších zrychlování bylo 8,1 l. Bylo mi to tentokrát nějak jedno, i kdyby tam bylo napsáno třeba dlouhodobých 11 litrů. A aby se neřeklo, tak jsem si chvilku porovnával aktuální spotřeby a rozdíl je maximálně 0,3 litru a obvykle 0,1 l dle BC , takže v podstatě nic. Normovaná spotřeba se nekonečně snižuje a skutek utíká :), tohle auto je těžké a vysoké, takže o moc lepší spotřebu mít ani nemůže. Naháněči neviditelných desetinek však můžou jásat.
--- --- ---
Co se povedlo:
* nezkazit pocit z jízdy přeposilovanějším řízením a zničením zbytku odezvy od kol - zní to jako banalita, ale v dnešní době to bývá bohužel standart a v rámci modernizace je snadné např. zjemnit chod volantu
* motor
*vylepšený podvozek
Co se nevychytalo:
* rozdíl v režimech Comfort a Sport - není to vyložená tragédie, ale určitý ústupek vzad
* spotřeba - ne, není vysoká, ba naopak, ale už je to skoro jen hon za formálními desetinkami pro Euro 6
Dodatek
Když nepočítám nějaké změny ve výbavách a podobné "prkotinky", tak všechno nad rámec mého hodnocení X3 po faceliftu se shoduje s předchozí verzí, respektive se dočtete výše - v textu recenze na mou X3.
_________________________________________________________
Novinky v recenzi
Stav - 100 000 km
Musím přiznat, že až na 2 úniky chladiva (uniká jednou za cca 1,5 - 2 roky a zatím se nepodařilo najít tu netěsnost) je zúčtování spolehlivosti mé X3 téměř perfektní. Téměř proto, protože vždy, když jsem si spároval nový mobil s autem, tak se zákonitě 2x otevřely v rozmezí pár hodin až 1 dne zadní dveře od kufru, ale od té doby už to nezlobilo... ehm ... do chvíle než jsem zase měl nový mobil.
Jinak celkově jsem s X3 stále velmi spokojený a věřím, že i další rok budu. Na druhou stranu přecházíme do "přelomového" pátého roku, takže doufám, že se nic nezačne sypat.
Garančka
Opožděně přidávám novinku... Garanční prohlídka proběhla při 77 tis. najetých km. Výměna oleje; filtrů; servis zadních brzd --> tentokrát bylo třeba vyměnit oba zadní brzdové kotouče (4 485,-) ; brzdové destičky (2 837,-) ; čidlo brzd (697,-) .....
Servis
Absolvován běžný servis při 67 tis. najetých km, tzn. výměna př. brzdových destiček (jejich cena 3,938,-), ale navíc bylo nutné vyměnit př. brzdové kotouče (7,514,-). Celkem tedy (vč. příslušných drobností a práce) 13,746,- bez DPH.
Aktuálně najeto necelých 72 000 km.
Facelift BMW X3 (F25)
Přidal jsem recenzi na modernizovanou verzi X3. Zároveň jsem jí porovnal s předchozí verzí. Více info ve stejnojmenné kapitole hned nad novinkami. :)
Běžný servis
Proběhla výměna oleje, filtru a zkontrolováno auto - vše ok.
Zdarma ( v rámci prodloužené záruky).
Stav - 50 000 km:
Během 50 tis. km (konkrétně cca při 40 tis. km) se musel opravit únik chladiva, který měl za důsledek nechladící klimatizaci. Jinak je aktuálně všechno bez problému (dveře ani okna se už samy neotevírají :D a nic už nehučí, jako by si to auto většinu problémů řešilo samo, že :D ) a doufám, že to bude vše v pořádku i nadále...
Každopádně se celkem těším na zimu, protože ta hravá ovladatelnost X3 na sněhu a jízdní bezpečnost při těžších silničních podmínkách je vysoce návyková. Ačkoliv nejsem "SUVčkový" typ, tak X3 mě během zimní i letní sezony (sv.výškou 21,2 cm a sportovnější jízdou) neustále přesvědčuje, že jí mám mít v oblibě.
Zkrátka pravé univerzální SUV.
Špatná aktualizace navigace
V létě proběhla běžná výměna zadních brzdových destiček (5591,63 Kč) a nechal jsem si aktualizovat navigaci (4825,51Kč). Pokud si pochvalujete vaší aktuální verzi u novějšího BMW , tak si jí rozhodně zatím ponechejte. Současnou aktualizaci vážně nedoporučuji ! Už se nedivím, že se tu před časem v diskuzi o BMW navigaci objevily silně protichůdné názory. Zatímco verze ...2012,2013 je opravdu špičková a nedá se jí asi nic vytknout, tak po aktualizaci je to ostuda. S novou aktualizací jsem vyjel do zahraničí a nestačil se divit. Většina kruháčů zmizela, navigace to hlásila jako klasickou křižovatku nebo je hlásila až když jsem je projel a jakoby zapomněla nějaké silnice, tak mi někdy nadhazovala vyloženě hloupé trasy, což před tím nedělala. Naštěstí info o dopravní situaci zůstalo, jak má (myslím, že je tam dokonce nějaké zlepšení). Když jsem se vrátil do ČR, tak jsem brzy zjistil, že mi zmizely polní a lesní cesty z mapy navigace - vlastně valná většina všech původně značených a k tomu i pár silniček 3.třídy (těch technicky ve stavu polňačky) nově nebylo místy na mapě vůbec značených.
Zkrátka vyhozené peníze.
Nechladící klimatizace + vymizení hučení
Před pár týdny jsem začal mít pocit, že klimatizace chladí méně než by měla a pár dní nato zničehonic přestala chladit úplně a foukal z ní jen teplý vzduch a došlo k tomu hned ráno, v den, kdy začala letošní první velká vedra, takže dvojnásobný důvod proč jet okamžitě do servisu. Proběhl servis klimy (odsátí, vakuování, naplnění..) a příčinou byl únik chladiva. Samozřejmě řešeno jako záruční oprava, v té době bylo X3 jen něco málo přes 1,5 roku. Bohužel se mi nepodařilo zjistit, kde byla ta netěsnost. Když jsem si auto vyzvedával, technik už tam nebyl a pak jsem do servisu ještě volal další den a bylo mi řečeno, že technik nemá čas (což bych ještě pochopil) a že se mi ozvou, ale nikdo už mi nezavolal a podruhé jsem se tam nedovolal. Tak jsem to vzdal a doufám, že je to provedeno dobře (to se ukáže za pár měsíců, pro jistotu si to nechám ještě před obvyklým intervalem servisu klimatizace zkontrolovat), jinak tu budou mít ode mne špatnou reklamu. Zatím odváděli svou práci dobře a k tomu mi vždy automaticky umyli auto, ale při kvalitě spousty dnešních servisů (i prémiových), je třeba mít se na pozoru a zvlášť, když chci mít auto v perfektním technickém stavu.
Nejvíc je však zajímavé to, že po servisu klimatizace úplně vymizelo hučení, které znělo jakoby od převodovky , servis si to tipoval na xDrive a trpí tím spousta X3 skoro už od novoty. Nedozvěděl jsem se od servisu (z výše uvedených důvodů) proč je tomu tak, ale pochybuji, že by znali odpověď, podle mého názoru to hučení způsobovaly nějaké vibrace u chladiče a tím, jak se v autě "rýpali" technici, tak se s tím trošku hnulo a hučení je pryč. To jsem si oddech, že to nebylo převodovkou...
BC vs. reálná spotřeba
Napadlo mne zjistit, jak moc palubní počítač podvádí a po vyčerpání původně zcela plné nádrže a opětovném natankování jsem porovnal spotřebu. Přesněji, po najetí 842 km a spotřebování 63,17 litrů paliva (nádrž má 67 l) byla reálná spotřeba přibližně 7,5l. Zato palubní počítač jako průměrnou spotřebu od posledního natankování uváděl 7,2 l. To vůbec není špatné, zvlášť, když si vezmu, jak jiná auta podvádí o celé litry i na kratší vzdálenosti!
.
Stav - 30 000 km:
Žádné nové problémy se sice naštěstí neobjevily, ale upřesním stav dvou záležitosti (které jsou zároveň v současnosti jediné "problémy" auta). První se týká vrzání plastů v interiéru. Jako dost vlivnou příčinu vidím to, že často jezdím mimo zpevněné cesty a to poměrně často dává zabrat také interiéru. Poslední dobou, když např. jen sjedu z/do nějaké větší nerovnosti, najíždím mimo silnice do kopce nebo se zkrátka auto dostane do jakéhokoliv většího náklonu či "poskočí" na nerovnosti, tak plasty v interiéru začnou v hojném počtu cvakat.a nezní to dvakrát příjemně. Na běžných silnicích se obvykle ozve jen plast pod displejem navigace. Čím je venku větší teplo ( tak od +10C°) všechny plasty utichají a ozývají se jen občas. Naopak druhá záležitost týkající se hučení od xDrivu/převodovky se od podobné teploty směrem nahoru začíná ozývat nejčastěji a zákon schválnosti bohužel funguje, takže se to zatím nepodařilo předvést v servisu (objednám se a hučení přestane :/ ), rozčiluje mne to, rád totiž udržuji auto v 100% dobrém stavu. Další servis X3 čeká cca za 10 000 km - výměna zadních brzdových destiček a pak nás čeká jarní servis, pokud bude auto hučet, tak servisování nespojím a pojedu na 2 servisy zvlášť, uvidíme...
...Přesto jsem ale s autem zatím dost spokojen.
Akualizace recenze
Proběhla aktualizace celé recenze, upřesnil jsem nepřesné, doplnil další poznatky a opravil něco v textu...
Typický BMW interiér
Nikdy jsem nebyl přesvědčený o valné kvalitě interiérů BMW, kolikrát už na první pohled mi interiéry BMW nepřipadaly v rámci své třídy příliš hodnotné. Avšak X3 byla zpočátku jiná, působila velmi kvalitně -zvlášť na poměry BMW to byla úplná bomba ,ale ... teď mám najeto pouze něco přes 27 100 km a už to není jen to výjimečné cvaknutí/zavrzání ze středu palubní desky ,ale přidalo se k tomu také lehké vrzání spodního plastu u sloupku volantu , vrzání dveřní loketní opěrky u řidiče a když si sedám za volant ,tak mi zavrže sedadlo ,respektive plast nalevo u nastavování sedadla řidiče ... no a nyní už mám ten typický BMW interiér ...
.
1.servisní prohlídka - 24 000km
Celkem 4507,- Kč. Byl nasazen kryt zpětného zrcátka - nakonec stál 4250 Kč včetně laku , příslušných drobných dílů a montáže. Proběhla výměna motorového oleje a doplněna kapalina do ostřikovačů. Jako naschvál v autě nebylo slyšet jemné hučení ,které se někdy objevuje při řazení cca prvních 4 převodů ,takže jakmile X3 nachytám ,nekompromisně pojede okamžitě do servisu.
Původně jsem měl v úmyslu spoustu dalších, ne životně nutných oprav drobného rázu ( např. škrábance ,detaily ) ,ale k tomu dojde až po zimě. Důvod? Přes zimu se s velkou pravděpodobností něco dalšího poškrábe ,zvlášť ,když moje X3 nejezdí jen po silnici, a tím pádem větší cena za ( o to důkladnější :) ) opravu se dá proplatit pojišťovně ;) .
Zpětné zrcátko
Včera jsem doma důkladně zkontroloval celé auto ,což dělám poměrně často a zvlášť teď před servisem jsem si chtěl udělat představu ,co všechno dát nechat opravit. Všiml jsem si výrazněji poškozeného zpětného zrcátka a zjistil jsem ,že dvojitý přední kryt je pryč, byly tam stopy po páčení ,takže je jasné ,že si nějaký "obchodník" poskytl náhradní díl "na sklad" , ach jo :( . (Útroby zrcátka si můžete prohlédnout ve fotogalerii). Zevnitř auta nebylo na zrcátku nic vidět ,takže jsem to nezjistil hned. Člověk ani nemůže nechat auto na pár minut na ulici , jinak mám totiž auto v noci v garáži a pak půl dne na hlídaném parkovišti(či v garáži) v práci .
Poté jsem jel hned do servisu a měli tam zrovna kryt jen na levé zrcátko ,tudíž nový kryt se bude z Německa objednávat a prý stojí asi 5000kč , pěkná pálka za kousek plastu :). Co se týká onoho samovolného otevření dveří zavazadlového prostoru a oken ,tak se podle pána ze servisu nedá nic moc dělat , žádné opravy a výměny by nepomohly přesně kvůli tomu ,co jsem si myslel - můžou to způsobit různé signály z vysílačů nebo právě bouřka! A hučení při jízdě (v novince ze 18.7.13) je prý od pohonu 4x4 ,ale různé výměny a opravy na podvozku s tím spojené jsou prý v záruce ,takže pohoda.
X3 je (už konečně !) objednané na servis koncem příštího týdne , protože od léta jsem na něj výjimečně neměl čas a až teď jsem odjel kilometry k servisu motorového oleje - aktuálně mám najeto kolem 23 000km. Palubní počítač ukazuje 1500km k servisu motorového oleje ,ale posledních asi pár set kilometrů se zobrazil žlutý trojúhleník v iDrivu v přehledu stavu vozidla ,nebyl důvod čekat, nejenže servisák doporučoval okamžitý olejový servis,ale hlavně bude seznam servisních úkonů k tomu už i tak celkem bohatý...
Samovolné otevření víka zavazadlového prostoru:
X3 mě začíná trochu zlobit , asi měsíc se nic nedělo(naposled to byla ta drobná věc s tankováním),okna se sama neotevřela už nějakou tu dobu (snad to nezakřiknu!) ,ale za to se mi už dvakrát během posledních pár dnů otevřel sám od sebe kufr. Zase vždy během bouřky ,nějaká divná náhoda(u oken to s bouřkou docela chápu ,ale že i zavazadelník? o tom jsem ještě neslyšel :D ). V obou případech bylo auto zamčené a vím jistě ,že jsem omylem nestisknul v kapse dálkové otevírání. Škoda,že jsem momentálně dost zaneprázdněný , už bych s ní jel do servisu. X3 teď na mě čeká pod dozorem a hned pak budu muset vyjet na cesty ,takže servis se musí odložit :-//
Stav-16 000km:
Uděláme si přehled o tom , jak na tom X3 byla během prvních 16-ti tis. km.
Pískání klimatizace: Objevilo se hned pár dní od vyzvednutí auta ,když jsem zesílil ventilaci na maximum a nastavil k tomu o něco nižší teplotu ,tak klimatizace při tomto nastavení začala hlasitě pískat. Nechtělo se mi skoro sotva,co jsem vyjel od autosalonu jet zpátky do servisu ,takže jsem klimatizaci ztlumil ,aby nepískala a že časem uvidím. Po několika týdnech jsem si ji nastavil do té pískavé polohy a bylo úplně ticho ,ani sebemenší náznak nějakého nepatřičného zvuku , takže to zřejmě byla přechodná záležitost ,asi než se klima zaběhla a teď je naprosto bez problémů.
Převodovka: Od zimy jsem si začal při zaposlouchávání se do zvuku motoru , všímat lehčího hučení a bylo trošku slyšet řazení převodovky přibližně v první 4 převodech. To hučení se při některých jízdách neozývalo a řazení nebylo zvukově vůbec poznat. Zabrousil jsem tedy na fórum x3.xbimmers.com a dozvěděl se ,že to bývá u X3 běžné . Obzvlášť automat ve spojení s dvoulitrem je u X3 typický vydáváním různých zvláštních zvuků ,ale ty zvuky nesmí být hlučnější nebo dokonce rušit, pak by teprve bylo něco špatně. Ty zvuky vlastně nejsou moc hlasité ,musíte se zaposlouchat a ten ,kdo nejezdí X3 často si jich kolikrát ani nevšimne,tak snad z toho nic nebude.
Tankování: Jel jsem tankovat k čerpací stanici ,kde tankuji běžně ,akorát u jiného stojanu. Natankovat nešlo ,protože záklopka těsně za uzávěrem se zablokovala a nepustila čerpací pistoli dovnitř. Co to? Netankuji náhodou benzín? Ne. Tak co se to děje? Jel jsem k úplně jiné pumpě a tam už to bylo ,jakoby se nic nestalo.Stalo se mi to jen jednou,ale stejně je to divné… Nevíte o tom někdo něco?
16 016 km
Přesně touto číslovkou na tachometru X3 dokončila sobotní výlet do Bavorska a zpět. Najeto bezmála 800km , průměrná rychlost 118,8 km/h a průměrná spotřeba činila přesně 8l/100km(to vše včetně popojíždění centry měst) ... Jak tedy "ikstrojka" jezdí po dálnici nad u nás povolenou rychlostí 130km/h ? Přibližně od 140km/h začne být slyšet aerodynamický hluk ,nejvíc kolem zpětných zrcátek , při vyšších rychlostech se hluk o tolik nezvyšuje. Už minule při popisu jízdních vlastností jsem na konci zmiňoval ,jak ve 180km/h je rychlost zkreslená a X3 má bezproblémovou směrovou stabilitu ,byla to jen chvilka ,ale teď jsem se přesvědčil ,že v utaženějších(na německé poměry) dálničních zatáčkách je to taková hraniční rychlost, kdy mate ještě pocit ,že je auto pod docela dobrou kontrolou a dokonce pak stíháte i auta s daleko nižšími karoseriemi.
X3 dobře drží směr při 190 km/h , hlučnost v kabině není o moc vyšší než při 140km/h a z X3 je cítit příjemná jistota a stabilita. Klídek pak panuje při 195 km/h a 200km/h ,ale hned poté se projeví vyšší karoserie a je třeba se víc na řízení soustředit. Maximálka 210km/h nebyla zas tak těžký cíl. Opravdu nejvíc se mi podařilo vymáčknout (samozřejmě z kopečka :D ) a to sympatických 222km/h. Do kopce se dá stabilněji udržet rychlost tak mezi 213-215km/h... X3 se opět ukázala jako velmi pohodlná a záživná na dlouhé jízdy ,ze sedaček vylezete nerozlámaní a čerství.
A na závěr stručně o spotřebě (no jo, musel jsem ;) ) : 200km/h = 15,3l a 215km/h= 15,6l na 100km.
Samovolně stažená okna
Tuto noc jsem nechal po delší době stát X3 venku. Zamknul jsem jí odpoledne a po pár hodinách ještě zkontroloval a všechno v pořádku. Ráno však byla všechna čtyři okna pootevřená tak o třetinu. Příčina? Naštěstí to nebyla závada , v noci přišla bouřka a příčinou byly nejspíš blesky poblíž ,jejich elektromagnetické vlny zachytila elektronika auta a stáhla se všechna okna.
Upgrade recenze
Recenze X trojky prodělala "facelift" (upgrade) a jako bonus je k recenzi přihozeno pár nových fotek.
Skřípání plastu
Při jízdě je občas slyšet takové cvaknutí od středového tunelu a po chvíli hledání jsem zjistil ,že ten zvuk pochází z místa ,mezi otočnými ovladači automatické klimatizace ,je tam takový menší proužek plastu ,který zavrže ,když se ho dotknu a ten samý se občas ozve právě i při jízdě. O skřípání této části v interiéru jsem už bohužel někde četl ,takže to nebude jen tímto konkrétním kusem.
Jízdní vlastnosti X3 mým pohledem podrobně… ;)
Tento víkend jsem poprvé po poctivém najíždění kilometrů xtrojku pořádně protáhl a zjistil něco navíc o jejích jízdních vlastnostech. Také jsem zjistil ,že jezdit pod 5,5l lze snadno , nesmí přitom na řadu přijít prudší stoupání. Mé nejnižší průměrné spotřeby 5,1l ! se podařilo dosáhnout lehce a udržet bez velkých snah a to mimo město při stálé rychlosti 80km/h na rovině + velmi mírné stoupání s tempomatem i bez něj a zjistil jsem ,že tutéž spotřebu je možné lehce udržet i jak v režimu Eco Pro ,tak v Comfortu , u režimu Sport to jde snadno spíše s tempomatem nebo musíte mít klidnou nohu na plynu .U Sportu ,když máte lehkou nohu na plynu ( upřímně, u tohoto režimu se to nedá dlouho vydržet :D ) ,tak se zvýšené otáčky sami usadí v nižší a tím lze teoreticky jezdit vlastně stejně úsporně jako v Ecu .
Nejsem nijak zvláště nadaný spisovatel,ale pokusím se vám přesněji popsat ty slíbené jízdní zážitky…
Nemohl jsem si pomoct ,ten sníh mě lákal k tomu vyjet asi 8-15cm vrstvou zasněženou louku ,nakloněnou do prudšího svahu . Pravda ,byl to trochu risk , protože jsem tutéž louku projel zasucha a při výjezdu nahoře louky na polňačku mi mohutněji prohrábla kola a teprve potom mi byl umožněn výjezd… Nyní jsem měl stále aktivní režim Sport ještě z užívaní si jízdy na okreskách , všiml jsem si toho ,až když jsem začal najíždět na tu zasněženou louku ,zaváhal jsem ,ale nakonec jsem si řekl ,že by to mohla být o to větší sranda (to jsem ještě nevěděl jestli v pozitivním nebo negativním slova smyslu :D ) . Hned na začátku vjezdu na louku kola lehce prohrábla ,ale to bývá při změně jízdy na nejistý povrch běžné ,elektronika si „ohmatá“ povrch a podle toho reaguje. Hned poté se mi podařilo bez nějak znatelného prohrabávání výrazně zrychlovat a cítil jsem jak záď auta lehce o několik centimetrů poskakuje na nerovnostech ze strany na stranu , připravená kdykoli na kontrolovaný smyk , v tomto okamžiku je většina hnací síly posílána na zadní nápravu ,proto je snadné i se čtyřkolkou dosáhnout na nějaký ten driftík ,ale vzhledem ke sklonu svahu a nevelkého prostoru drift nebyl možný . Na zdolání vrcholu svahu mi zbývalo jen krotit auto ,což je velmi jednoduché ,stačí volant držet rovně ,nikam s ním nemusím škubat a volant se snadno drží a naopak mi v rukou násilně neškube. Přidal jsem ještě o trochu plyn a záď se v tu chvíli přestala hýbat do stran a to jsem byl už skoro nahoře u polňačky ,u toho místa ,kde se mi zdálo ,že měla na suchu Xtrojka menší zaváhání. Teď na sněhu si sice lehce hrábla ,ale pořád plynule zabírala a nezastavila se jako minule na suchu(sice bylo napohled sucho ,ale možná byla vlhká tráva! ) a v tu chvíli jsem se ocitl v „cíli“. Výška spotřeby se nevešla na sloupek v grafu o záznamu nedávné průměrné spotřeby,takže spotřeba byla někde přes 20litrů ,nevadí... Příště budu svahy vyjíždět jen v režimu Sport :D . X3 je totiž mnohem hravější při citlivější odezvě na plyn za vyššího výkonu(otáček). Hm a prý ,že dnešní SUVčka jsou dobrá jen ve městě :D .
No ,jak většinou jezdím v tom režimu Eco ,tak mě tentokrát tak trochu nudilo to ,jak je pomalejší odezva plynu . Po tom ,co jsem zkoušel tu nízkou spotřebu ,jak jsem o ní výše psal a jak jsem pak zkoušel Comfort a ,tak mě napadlo rovnou prozkoušet i třetí režim Sport. S autem už mám něco najeto ,už jsem dříve zkoušel výrazněji akcelerovat na ten ( líný :D ) Eco Pro a občas i na Comfort ,tak nevidím problém v tom ,to zkusit i ve Sportu a to nejen akcelerovat,ale rovnou si dát svižně okresky. Režim Sport zvýší rychlost akcelerace zvýšenými otáčkami a takřka okamžitou odezvou plynového pedálu.
Okresky ukázaly velmi dobře schopnosti Xtrojky . Chystal jsem se vjet do zatáčky , přibrzdil jsem , brzdy přestože nemají kotouče supersportu , jsou vždy maximálně spolehlivé , bez vadnutí a i pro sportovnější jízdu dostačující. Právě projíždím rychleji první zatáčkou , X3 neprojevuje výraznější náklony a je cítit,že bych si příští zatáčku mohl dovolit projet o něco svižněji. Takže přidávám následuje pouze ještě mírnější zatáčka a pak se silnice zcela narovná, zrychlím přejíždím menší horizont a v tu chvíli jsem čekal ,že se ikstrojka nadnese a zhoupne a ona přitom sedí u silnice jako přibitá ,žádné lítání a nadskakování . Přede mnou se po chvíli objeví prudší zatáčka ,zpomalím ,ale přesto do ní najíždím relativně vysokou rychlostí , ikstrojka jakoby o něco málo ztuhla a byla přitisklá k silnici tak , jakoby to bylo mnohem sportovnější auto, náklon ani není téměř cítit , přifouklé bočnice sportovních sedadel perfektně drží tělo a i když by už řada aut s vyšší karoserií při této rychlosti v zatáčce někam odlítla ,tak pořád byla od podvozku X3 cítit náramná jistota , limit má někde o kousíček dál ,ale to už jsem tentokrát pro svoji a pro bezpečnost ostatních účasníků provozu raději nezkoušel ,přece jenom byla vozovka mokrá a hrozbou byli také případné díry na silnici. Při výjezdu ze zatáčky se na silnici vyrýsovalo několik menších boulí , podvozek je zpracoval tak jako by tam snad vůbec nebyly a X3 přitom se stejnou jistotou pokračovala dál . Zjistil jsem ,že i nerovnosti v zatáčkáčkách nemají na jistotu průjezdu nijak výrazný vliv a X3 je stálé „přisátá“ k vozovce a přitom výborně tlumí ty nerovnosti. Tímto bych si trochu s nadsázkou troufl přirovnat X3 k 911-ce mezi SUV-čkama –minimální náklony v zatáčkách ,zachování vysokého komfortu jízdy a jistoty s určitým „přilepením“ k vozovce i v zatáčkách s nerovnostmi. K dokonalosti chybí už jen o kousek ostřejší řízení a přídomek Turbo S ,tím mám v souvislosti s X3 na mysli nějaký ten silnější agregát. X3 je pohodlné a praktické auto na dlouhé cesty , 911 mezi sportovními auty také (nemyslím okruhové verze) . A že je Audi Q5 sportovnější? Možná ,ale každopádně ne tolik komfortní a úsporná.
To jsem odbočil , takže zpět na okresky . Začíná přituhovat ,teploty jdou pod nulu a s tím na silnici zůstalo něco málo sněhu, není ho moc natolik ,aby se s X3 dalo bez problému driftovat ,jsou vyjeté koleje. Za takovýchto podmínek se dá s ikstrojkou bezproblému jet středním tempem, stylem jako se běžně jezdí na okreskách za sucha. V zatáčce i za těchto ztížených podmínek je podvozek dobře čitelný ,při větší rychlosti je cítit náznak prokluzování zádě(kol) do strany o jednotlivé centimetry , auto se srovná ať už lehkým přidáním plynu nebo přibrzděním , xDrive je připraven skoro na vše. Myslím si ,že po tomto zážitku ,bych se při přesednutí do většiny jiných aut při takovém jízdním stylu a za takových podmínek zabil.
A na závěr něco z dálnice… Pružné zrychlení nedělá X3 žádný problém , asi 3 vteřinky nekoukání na tachometr mě stály menší překvapení , měl jsem pocit ,že jedu tak 130-140km/h , do kabiny od motoru nepronikal přílišný hluk , auto bylo snadno ovladatelné , bezproblémová směrová stabilita jako bych jel 90km/h a bylo bezvětří. Kouknu se na tachometr pro ujištění a ono je tam kolem 180km/h! , no problem :)… Už se těším až někdy vytáhnu X3 na německé dálnice ,o tom až někdy příště…
Foto a recenze
Upravil jsem a přidal pár poznatků k recenzi , k tomu přihodil několik nových fotek a brzy se můžete těšit na podrobnější popis jízdních zážitků.
Zimní kola
26.10.2012 -přezuto na zimní kola Dunlop
SP Winter Sport 3D s 17"ráfky Y -SPOKE 305.
Koberečky
Zakoupil jsem originální gumové koberečky, aby se v zimě nešpinily velurové. Cena 2400kč.
Klimatizace
Objevilo se jemné pískání u jednoho z předních výdechů klimatizace.
Přidat názorDiskuse: BMW X3 F25 xDrive20d
- Re: Re: Navi 18.10.2014 22:06 boost.
- Re: Navi 21.09.2014 12:36 eliot
- Navi 21.09.2014 08:38 boost.
- klima panel 29.08.2014 12:10 loyd-krismas
- Re: Re: Re: Eliot zpátky na světě automobilového šílenství... 12.07.2014 22:33 eliot
- Re: Re: Eliot zpátky na světě automobilového šílenství... 12.07.2014 22:24 David Silver
- Re: Eliot zpátky na světě automobilového šílenství... 12.07.2014 22:19 eliot
- Eliot zpátky na světě automobilového šílenství... 12.07.2014 20:37 David Silver
- Re: Re: Zrýchlenie 01.03.2014 12:16 ByCool
- Re: Re: Typický interiér 01.03.2014 12:06 ByCool
- Re: Re: Re: Re: X3 29.12.2013 17:18 šmoula nešika
- Re: Re: Re: X3 29.12.2013 16:07 eliot
- Re: Re: X3 28.12.2013 23:15 šmoula nešika
- Re: X3 27.12.2013 22:32 eliot
- Re: X3 27.12.2013 18:43 šmoula nešika
- X3 27.12.2013 18:27 JirkaHKK
- Re: X3 26.12.2013 22:36 eliot
- X3 26.12.2013 21:42 JirkaHKK
- Re: Re: Typický interiér 26.12.2013 06:49 woody-alien
- Re: Typický interiér 25.12.2013 22:46 eliot
- Typický interiér 25.12.2013 21:44 woody-alien
- Re: x3 16.10.2013 15:13 eliot
- x3 16.10.2013 12:37 lamal
- Re: Pochvala 23.09.2013 22:24 eliot
- Pochvala 23.09.2013 21:18 dzesi
- Re: Zdravím Tě 21.09.2013 10:36 eliot
- Zdravím Tě 21.09.2013 10:13 CountachSV
- Re: Hudba 27.08.2013 20:47 eliot
- Hudba 27.08.2013 14:07 dzesi
- Zrychlení, kola, spotřeba 09.08.2013 22:58 BlackWolf
Další vozy BMW X3
-
BMW X3 (2011) Majitel: ByCool
Přidáno: 25.2.2011 559 Majitel 9.88 Uživatelé
-
BMW X3 (2012) Majitel: Palino66
Přidáno: 22.11.2014 118 Majitel 8.83 Uživatelé
-
BMW X3 (2011) Majitel: JirkaHKK
Přidáno: 9.3.2012 119 Majitel 5.83 Uživatelé
-
BMW X3 (2008) Majitel: Podmáslí
Přidáno: 23.11.2008 16710 Majitel 9.88 Uživatelé
-
BMW X3 (2007) Majitel: StepTron
Přidáno: 14.11.2011 910 Majitel 9.85 Uživatelé