Recenze
Škoda Favorit 135L
Technické info
Přezdívka auta Škatule Rok výroby 1990 Koupeno ojeté najeto [km]:111500 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1298 výkon [kW]: 43 kroutící moment [Nm]: 100 zrychlení 0-100 km/h [s]: 15 maximální rychlost [km/h]: 150 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7.5
Popis vozu
Návod k použití říká: Vůz je osobní pětimístný automobil, s uzavřenou pětimístnou karosérií sedan se šikmou zádí, poháněný benzinovým motorem, umístěným vpředu napříč, s přední hnací nápravou.
Auto jsem si koupil od svého strýce, jsem jeho třetí majitel.
Ve výbavě mělo autorádio, přední mlhovky, tažné zařízení, ale hlavně motor a čtyři kola... Takže co víc si přát?
Stav auta byl vcelku uspokojivý, až na to že výfuk v důsledku koroze zmizel a nefunguje (už jeden rok) palivoměr, ale už jsem si zvykl.
Silné stránky
- spolehlivost (když už se něco podělá, tak oprava příjde na pár stovek)
- nízké náklady (spotřeba do 8 litrů, olej neubývá vůbec)
- slušná průchodnost terénem (zatim jsem s ním vyjel všude tam, kam se mi nechtělo pěšky)
- naprostá jednoduchost (většinu se lze opravit doma)
- poměrně bytelná karosérie, která i když není pozinkovaná, tak až na místa, kde byl poškozen lak, vůbec nerezne (na rozdíl od felicie, která hnije přímo před očima - máme ji také doma)
- vzhledem k vzhledu, se vůbec nemusí zamikat!
Slabé stránky
- mizerné zpracování interiéru (takovou prasečinu jsem ještě neviděl, lepší zpracování měli i vozy řady 105-120) všechno vrže, nic k sobě nesedí (fotografie dodám později), jediná možnost je pořídit si model vybavený modernizovaným interiérem (černým)
- když překročíte 150, tak si připadáte jak v De Loreanu, s kterým lze cestovat časem:)
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Zkušenosti se servisem mám zatím minimální, nechával jsem měnit brzdové destičky, manžety na poloosách - všechno stálo pár korun, takže pohoda
První velká oprava
Stav tachometru 114400, výměna těsnění pod hlavou, přebroušení hlavy, výměna chladící kapaliny a oleje z důvodu pronikání vody do oleje. Výsledná cena 2700 Kč. Od té doby auto nestartuje, nedrží otáčky, a při reklamaci, ze mě ještě dělali vola a opravili kulový (omlouvám se za ostřejší výrazy), motor už je po dlouhých peripetiích opět Ok, vše chodí jak má - tak doufám, že mu to ještě nějaký čas vydrží.
Doma jsem opravil vyrezlá místa na karoserii, doplnil přední zástěrky, a pohrál si s kolama (obrušené a nalakované disky + pneumatiky Dunlop SP30 - ty jsou vynikající, doporučuji!)
Další věcí je interiér, došla mi trpělivost, a tak jsem všechny plasty přivrtal "samořezňákama" - a je klid.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Přijel jsem, zaplatil jsem a odjel jsem.
Něco málo z historie
Vývoj favorita se datuje od roku 1982, kdy vláda schválila výrobu a vývoj nového vozu s moderní koncepcí vše vpředu. Práce na modelu započala na jaře následujícího roku a tvorba designu byla svěřena do rukou známého italského designéra Bertoneho. Jím navržený design byl velmi moderní a svěží, bez problému se vyrovnal aktuální produkci ve světě, avšak Bertoneho návrhy museli být několikrát přepracovány, aby bylo možno vůz vyrábět v zaostávajícím československém průmyslu. Původní návrh měl navrženy úzké světlomety a proto byl zamítnut, neboť u nás se vyráběly světlomety větší (údajně vyráběné pro Ladu Samaru). Byly proto použity ony. Podobný problém nastal s pátými dveřmi, které v hatchbacku, kombi i v uvažovaném kupé musely být z úsporných důvodů totožné.
Kapitolou samou pro sebe byl motor. Vzhledem k rozpočtu nebylo možné vyvinout a velkosériově vyrábět od základu nový motor, protože současná motorárna na to nebyla vybavena. Proto byl přepracován motor ze starších modelů (v podstatě se jedná o vývoj motoru který byl poprvé použit pro škodu 1000). Především se vývojáři snažili zvýšit spolehlivost motoru a umožnit použití bezolovnatých paliv, přičemž na pořadu dne bylo i snížení emisí. Modernizace se v rámci možností povedla a to natolik, že motor bylo možno po dalších inovacích (použití jednobodového vstřikování Bosch mono motronic, doplnění o katalisator, apod.)použít i do modelů Felicia a prvních modelů Fabie (1.4 mpi).
Termín představení nového vozu veřejnosti byl stanoven na září 1987. Doba na kompletní vývoj zcela nového modelu to byla poměrně krátká a Favorit se představil ještě dlouho před tím, než se dostal do výroby (návštěvnost Brněnského autosalonu oproti předcházejícím ročníkům prudce vzrostla, a podle pamětníku to u prototipu favorita vypadalo, jako když jsou vystavována korunovační klenoty). Co na tom, že po představení byl naprosto utlumen zájem o Škody 105/120, které stále sjížděly z výrobních linek a jejich počet na skladě neustále vzrůstal, hlavní bylo to, že se představení stihlo tak, jak bylo původně naplánováno. Další rok se pomalu rozběhla výroba, přičemž staré škodovky s motorem vzadu se vyráběly až do roku 1990 (poslední byla ukončena výroba modelu Rapid).
Model 136L, tedy Favorit, měl pod kapotou motor o objemu 1,3 litru a výkonu 46kW (63 koní) a krouťáku 100 Nm (verze 135 měla výkon 43kW a byla vyvíjena pro použití benzínu s nižším oktanovým číslem a může se používat i olovnatý, pro verzi 136 bylo doporučováno oktanové číslo 95). V průběhu let se tyto hodnoty lehce měnily v závislosti na modernizacích, přidávání katalyzátorů, vstřikování apod., pohybovaly se mezi 40 až 50 kW (54 – 68 koní). Náběh dalších karosářských verzí byl naplánován na kulatý rok 1990. Dějiny však předvedly co umí a nástup nových verzí nebyl největším problémem, který museli ve Škodě řešit. Pád totalitního zřízení a tím spojeného hospodářství znamenal pro automobilku obrovský problém, protože její zastaralé technologie nebyly schopny produkovat vozy na úrovni západní konkurence.
Další krok ležel na tehdejší vládě. Její úkol byl najít nejvhodnějšího partnera, který by dál zaručil fungování automobilky a její uplatnění na trhu. Do užšího výběru se dostal francouzský Renault a německý kolos Volkswagen. 28. 3.1991 byla slavnostně podepsána smlouva s německým koncernem, který se zavázal ponechat výrobu Favoritů s tím, že je bude postupně modernizovat. Modernizace se měla týkat i samotného podniku, do kterého měl VW nalít přibližně devět miliard marek. Ve Škodě se začalo s reorganizací, o místo přišlo několik set lidí, nicméně produktivita práce se zvyšovala.
V dubnu 1992 je vyztužena karoserie a jsou použity některé další díly ze společné studnice koncernu VW. Další modernizace následovala o rok později. To už se ale život Favorita pomalu chýlí ke konci, protože na scénu zanedlouho přijde nástupce. Mezitím však v lednu 1994 obdržela Škoda certifikát kvality podle normy ISO 9002 a v červnu téhož roku opustil mladoboleslavský závod miliontý Favorit. V srpnu byla výroba Favoritů ukončena, aby za několik dní linky zaplnila nová řada – Škoda Felicia. Kombi Forman čekalo na svého nástupce o rok déle.
Na závěr nelze nepřipomenout, že svoji ,,troškou do mlýna“ přispěla i firma Porsche (způsob uložení motoru), a že škodovka si na favoritu nechala zaregistrovat několik patentů.
Ať už je favorit hodnocen jakkoliv, nelze mu upřít to, že pro Škodovku to byl revoluční model, který ji (dle mého názoru) zachránil před koncem jako Tatru, nebo Pragu – živoření na pokraji bankrotu.
Novinky v recenzi
Prodáno
Tak jsem ho prodal, a je klid. No ale už mám zase formana.
Omlouvám se za mystifikaci v podobě špatně uvedeného data výroby.
Jo, ještě jsem chtěl jednu věc, může mi někdo poradit, jakou barvou mám stříknout kapotu? Já se rozhoduji mezi černou a nebo červenou - barvou vozu. Tak jestli máte čas, tak pište jak to vidíte. Děkuji
Tak jsem dneska, zase trochu zatlačil na pilu, a udělal jsem mu nové zástěrky ala ralye cross, jo a taky jsem zabojoval s viditelnou korozí, začíná se to blížit autu. Fotky budou zítra, bo dnes už je špatné světlo.
Tak jsem koupil nové pneu, a udělal si "pěkné" disky - plechové, protože hliníková kola jsou mi na nic - hliník je křehký a tudíž pro mě naprosto nevhodný:), viz. fotogalerie.
Další vozy Škoda Favorit
-
Škoda Favorit (1993) Majitel: Ronault.
Přidáno: 12.8.2009 23429 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Škoda Favorit (1993) Majitel: Ronault.
Přidáno: 12.6.2014 13810 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Škoda Favorit (1994) Majitel: parkoviště
Přidáno: 20.12.2009 459 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Škoda Favorit (1992) Majitel: parkoviště
Přidáno: 29.11.2008 459 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Škoda Favorit (1988) Majitel: Popeye the Marine
Přidáno: 5.7.2009 598 Majitel 9.85 Uživatelé