Recenze
Technické info
Přezdívka auta žádná Rok výroby 1996 Koupeno ojeté najeto [km]:83000 palivo: benzin počet válců: 6 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1845 výkon [kW]: 98 kroutící moment [Nm]: 156 zrychlení 0-100 km/h [s]: 8.5 maximální rychlost [km/h]: 200 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 9
Popis vozu
Moje druhá (respektive třetí – ještě jednu mám na díly) MX-3 s motorem V6. Svou první MXku jsem nešťastně opřel do návěsu náklaďáku, jehož řidič jaksi nepovažoval za důležité mi dát přednost – totálka :-( Myslel jsem, že definitivně skončila éra ježdění v autě, které jsem si původně koupil jen jako nouzovku pro chvíle, kdy trávila moje Celica dlouhé měsíce na omlazovací kůře. Auto jsme si ale kvůli jeho vlastnostem se ženou oba zamilovali, a to i přesto, že se už jednalo o poměrně slušného otloukánka. Karosérií a korozí spodku se nejednalo o žádné terno. Ale jelikož jsme zainvestovali do podvozku, s autem byla „alespoň“ radost jezdit. O to víc mě bolela nehoda a netěšily mě vyhlídky na pořizování jiného auta, které mělo být už podle našich představ značně novějšího data výroby. Pomalu jsem se smiřoval s tím, že si snad budu muset vzít poprvé v životě na auto půjčku, protože jsem v žádném případě nechtěl pořídit starý krám, nebo nějaké fádní posunovadlo.
Pak ale promluvil osud :-D Člověk, který delší dobu inzeroval mou současnou Mazdu (tu, kterou zde představuji), za relativně vysokou cenu, náhle nabídl výraznou slevu. Řekl jsem si tedy, že než vyrazím za štěstím do Německa, MXku si alespoň prohlédnu. Věděl jsem podle fotek i textu inzerátu, že se může jednat o slibný kousek, ale byl jsem poměrně skeptický a hlavně – nikdy se mi nelíbila stříbrná auta... Ale jen do chvíle, než na smluvené místo přifrčela ta stříbrná kráska. Okamžitě jsem se začal tetelit jako uchyl. Tenhle škleb se mi na obličeji udržel myslím až do chvíle, kdy jsem si ji o týden později konečně odvážel domů. Auto stále vypadá jako dva roky starej vůz od fajnšmekra, kterej ho víc leštil, než proháněl. Naprosto neuvěřitelný štěstí. Na původním laku jen s velkým úsilím naleznete nějaké ťuknutí od kamínku. Nahlédnutí pod auto – „to je vtip?“ - ne, auto jen neví, co je déšť, natož pak sníh, nebo dokonce sůl. Pohled pod kapotu to samý, komprese motoru na jedničku, na všech šesti válcích stejné. A svezení? To, proč jsem si zamiloval svou původní MXku, to je tady naprosto do detailu znovu – déjà vu. Naprosto stejnej pocit, jen s tím detailem, že nikde nic nevrže a auto pomalu ještě voní novotou. No tak snad abych se konečně rozepsal o tom, co na tom autě vlastně tak miluju.
Podle mě, je to prostě skvěle navržený a zkonstruovaný auto. Zřejmě nejmenší sériově vyráběnej šestiválec, dává tomuhle kompaktnímu sportáčku příjemnou a elegantní flexibilitu. Ve městě si jezdíte jako v třílitrový limuzíně. Motor lehce podtočenej, přitom nemáte pocit, že by nějak trpěl - absolutní ticho. Potřebujete-li zrychlovat v normálním městským režimu, motor i někde kolem 1.500 otáček, při ťuknutí na plyn, příjemně plynule reaguje. Samozřejmě, potřebujete-li zrychlit více, musíte si z pětky trochu podřadit ;) A jak moc chcete vyrazit, tak moc je třeba podřadit – v extrému na dvojku. A nemusíte se bát, motor kroutí skoro jako motorka. Omezovač má nastavenej na 7.800 otáček! A to, ve spojení se zvukem šestiválce, dovede vykouzlit úsměv na tváři :-) Tahle kombinace, tedy šestiválec, chuť do otáček a k tomu poměrně krátký převody, dávají autu docela slušnej potenciál k tomu, abyste s ním zažili hodně legrace. Co mě ale na tom autě baví nejvíc, je jak moc se z elegantní „limuzínový“ jízdy, dokáže probudit v tryskáč. A jízdní režim si určujete pouze tím, jak moc motor točíte. Zlom nastává po 4.000 RPM. Variabilní sání navíc zajišťuje, že výkon narůstá krásně hladce. Po celé délce rozsahu otáčkoměru si neuvědomuju žádnej citelnej propad.
Já vím, že jsem unešenej z něčeho, co dnes nabízí spousta aut (myslím hladkou výkonovou křivku a přítomnost krouťáku téměř po celou dobu). A o výkonu ani nemluvě - to dneska není už vůbec žádnej šlágr. Když si ale vezmete, jak je auto malý, v podstatě nenápadný, nemá turbo ani kompresor... a když si k tomu přidáte starý dobrý japonský naladění, z kterýho vyplývá moc příjemná ovladatelnost a čitelnost auta, možná si o mě nemusíte ani myslet, že bych byl nějak nepatřičně omámenej, nebo se snad dokonce auto snažil vychválit víc, než si zaslouží. Navíc když se chystám odhalit zde i nějaký nešvary, který i zamilovaný auto musí mít.
Vezmu to asi od toho, co mi vadí nejvíc. Převodovka! Tedy spíš odstupňování převodů. Nebo ještě líp – tohle auto prostě mělo mít šestku! Když jedete mimo dálnice, nic Vám nechybí. Rychlosti jsou skvěle odstupňovaný, a když nejste sebevrah, nedostanete se na pětku do takových rychlostí, aby Vás štvalo, že nemůžete řadit dál. Hlavně zde taky nejsou tak dlouhé monotónní úseky, vždy přijde nějaká ta zatáčka, podřazení – prostě změna rytmu. Když ale vyjedete na dálnici, po pár kilometrech rychlé jízdy Vám to začne v hlavě šrotovat. Proč mám proboha ten motor takhle zbytečně točit? Síly má přece dost i o 1.500 otáček níž! Při tachometrových 130 km/h tam máte něco kolem 4.000 otáček. Při 160 km/h, což je při dobrých podmínkách, pro mě i pro Mazdu, optimální cestovní rychlost, tam už máte 5.000. Jak už jsem psal výš, je to motorka, ale i tak mi to přijde při delších trasách docela sado/maso a motor se snažím šetřit pomalejší jízdou. O co je to celé mrzutější, když Vás auto přímo vybízí ke svižné jízdě. Kopce skoro nevnímáte, nemusíte téměř přidávat plyn a Mazda uhání jak divá :-) Bohužel neexistuje ani žádné aftermarket řešení – osobně bych neváhal ani minutu a investoval. A to i proto, že už auto znám poměrně vzevrubně a vím, že se u zadních válců, vlivem jejich horšího chlazení, začnou po nájezdech přes 200.000 km citelně zhoršovat komprese. Motory se musí častěji přetěsňovat... No až se dostanu na tachometru tak daleko, bude to asi jasná generálka, i když doufám, že to bude za hodně dlouho - přecejen je to jen víkendovka :-)
Drobnější vadou pak je, že má auto, dle mého názoru, ne úplně perfektně tuhou karosérii. Ve srovnání s Celicou (což je dle mýho docela přísný srovnání) je to hodně cítit a poznal jsem to i při nehodě první MXky, kdy se po čelní ráně, více než bych čekal, pokroutili i plechy zadní části. Možná je na vině střešní okno ve spojení s dlouhými dveřmi kufru. Zadní část vozu mi právě přijde pocitově méně pevná. Předek, zřejmě i díky továrně montované rozpěrné tyči, se mi zdá v pořádku. To dává autu trošku handicap do zatáček. Ale je to také o tom se s autem zžít. Až později, když jsem si s autem více věřil, jsem zjistil, že se dá průjezd zatáčkou uspíšit trošku živější prací s plynovým pedálem, než na kolik jsem si troufal dříve. I ve chvíli, kdy auto začíná ztrácet přilnavost, je krásně čitelné a ovladatelné, stačí jen včas lehce korigovat. Není to sice takový pocit, jako když Vám utíká zadek u MX5, tam se v tom přímo koupete, ale pořád máte příjemný vjem z plně kontrolovaného průběhu průjezdu zatáčkou.
Poslední dvě věci, které bych asi změnil, jsou volant a potah sedaček. Ve staré MXce jsem měl krutopřísnej sportovní volant s tlustým věncem :-) Neměla airbag, takže nebylo co řešit. Tahle současná pytel má a taky je v tak unikátně zachovalým sériovým stavu, že jsem volant nechal zatím původní. Věnec je na mě o trošku užší a hlavně větší, než by se mi asi zamlouvalo jako ideál. U sedaček bych volil jednobarevné, sportovněji vypadající potažení. Současná sedadla jsou sice decentní, ale nehodící se příliš ke sportovnímu vzhledu auta. Také boční vedení by mohlo být lepší. Ale není to tak špatné, aby kvůli tomu sedadla měnil. Možná časem dojde na hezké očalounění a možná i na výměnu volantu. Uvidíme ;)
Silné stránky
- dobře vymyšlený auto
- poctivě po japonsku a v japonsku vyrobený
- flexibilní - neprotiví se mu popojíždění, ani sportovní jízda
- čitelný, padne do ruky
- z mýho pohledu zábavný
- když má zakomplexovanec náladu závodit, máte-li náladu i Vy, máte taky slušnou šanci, že mu způsobíte ještě další minderwertigkeitskomplex do sbírky k tomu, kterým už trpí kvůli velikosti přirození
Slabé stránky
- chybí šestka
- tužší karosérie by možná nebyla na škodu
- brzdy, když jsou ve stoprocentním stavu brzdí slušně a "dostatečně"; já ale říkám, že to nikdy nebrzdí tak dobře, aby to nemohlo brzdit ještě líp
- potah sedaček je možná trochu srandovní :-)
- pro někoho možná, že to není úplnej trhač asfaltu
Přidat názorDiskuse: Mazda MX-3
- Re: super fotky 27.08.2013 11:58 biscuit
- super fotky 12.06.2013 23:09 roox
- Re: motor 15.03.2013 16:06 biscuit
- motor 10.02.2013 17:33 TurboZemák
- koment 10.02.2013 17:32 TurboZemák
- Re: 6.stupen 19.01.2013 23:31 biscuit
- 6.stupen 19.01.2013 19:42
- re 18.01.2013 16:46 TS141
- Re: re 18.01.2013 09:00 biscuit
- re 17.01.2013 13:51 TS141
Další vozy značky Mazda
-
Mazda MX-3 (1997) Majitel: parkoviště
Přidáno: 14.5.2009 109 Majitel 9.64 Uživatelé
-
Mazda MX-3 (1994) Majitel: parkoviště
Přidáno: 11.6.2008 57 Majitel 9.28 Uživatelé
-
Mazda 6 (2017) Majitel: Krabatt
Přidáno: 1.7.2018 779 Majitel 9.97 Uživatelé
-
Mazda 3 (2008) Majitel: - Radek -
Přidáno: 20.4.2008 47910 Majitel 9.94 Uživatelé
-
Mazda CX-7 (2008) Majitel: blowiik
Přidáno: 27.5.2012 219 Majitel 9.93 Uživatelé