Recenze
Škoda Octavia 1,4 TSI
Technické info
Přezdívka auta Otík Rok výroby 2009 Koupeno nové najeto [km]:9000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1390 výkon [kW]: 90 kroutící moment [Nm]: 200 zrychlení 0-100 km/h [s]: 9.7 maximální rychlost [km/h]: 203 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 560 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 7
Popis vozu
Zdravím všechny, co rádi počtou – snad vcelku slušnou – recenzi o autě. Původně měla být o VW Golf VI, ale.. viz dále. Vzhledem k mému zájmu o blahu svých spoluobčanů musim předem ty, kteří nesnášejí oktávky či škodovky obecně tak trochu varovat, protože pokud budou pokračovat dál, tak je možné, že dojdou k určitému stavu zhnusení (v síle dle úrovně své nenávisti vůči této značce). Jednoduše řečeno, i když člověk nějaké ty chyby našel (ano i to je možné! :)), je to stejně spíše o chvále (koneckonců kdyby nebylo, proč by si člověk to auto kupoval, nebo spíš kdyby nebylo, tak by byl nasranej a nezačínal by takhle :).
Technická: Kdo to čte jenom kvůli motoru, tak přeskočit
následující řádky (bla bla bla) a s chutí do toho..
JAK TO VŠECHNO ZAČALO, ANEB CESTA OD PODPISU VW KE ŠKODĚ
Pročetl jsem spoustu (fakt spoustu :) ) časopisů o autech a snad ještě větší spoustu článků na internetu, aby přišel onen den, kdy jsem se definitivně rozhodl koupit nové auto a místo čtení vyrazil testovat do terénu.
Nevím, jak u vás, ale u mne zdaleka nebyl výběr jednoduchý. Úplně nejdřív jsem koukal po nějakém ojetém Focusu první generace. Ta auta se mi vždy strašně líbila, k tomu podvozek, dobrá 1,6tka, výborná TDCíčka, no ale jak jsem se tak rozhlížel a sem tam něco projel, zjistil jsem, že už by bylo dost těžké sehnat auto v opravdu dobrém stavu. Tím se postupně začala vkrádat myšlenka na auto nové..
No podmínka byla jasná, nechce se mi už jít z nižší střední dolů a motor určitě na úrovni benzínové 1,6tky.
Po zvážení všeho (nebudu tu jmenovat které vozidlo bylo vyřazeno ze seznamu a proč, protože je to ryze subjektivní) byl nejdřív objednán od VW - musim složit pochvalu - opravdu vypiplanej Golf VI. generace v 1,6tce (aniž bych opět spekuloval jestli 6.generace nebo 5.hodně faceliftované). Jenže ani po 6 měsících nebyl dodán mnou nakonfigurovaný kousek k prodejci (kombinace špatné predikce poptávky pánů z VW a milovaného všespásného šrotovného – holt Němci nekupovali jen Fábie ale i Golfy..) a trpělivost přetekla, smlouva byla rozvázána a vybrána byla Oktávka. Ani tam to nebylo nejdřív s termíny dodání moc růžový – tentokrát kvůli motoru (ano, opět se montuje do Golfu.. ), ale vše se rychle v dobré obrátilo a auto bylo za necelé dva měsíce dodáno k prodejci (ještě jsem prý vyžral celozávodku ve Škodovce, ale proti VW detail :).
Snad jen ještě podotknu, že se mi Oktávka při prvním výběru, ve kterém to vyhrál Golf, moc nelíbila – co tak pamatuju tehdá mi přišel divnej facelift předku, příšernej volant, mizerná výbava (oproti Golfu za ne o mnoho nižší cenu), horší odhlučnění.. Poté co byl zrušen Golf a já znovu sedl do aut mého užšího výběru vč. Oktávky, abych si osvěžil paměť, se mi najednou ta Škodovka začala zdát nějaká dospělejší a zajímavější, dokonce i než VW, po faceliftu předku příjemně masivnější, volant přestal být problém (pokud by šel v kůži), původní „mizerná“ výbava se spolu s pár povinně dokoupenými položkami proměnila v možnost, jak na ní ušetřit a dovolit si lepší motor. Jo jo, tak se i stalo.
POPIS VOZU
I těm méně vnímavějším už tedy asi došlo, že se tady bude popisovat O2 (ano, je to ta společnost, co vám domů přivádí internet.. :) ). Jedná se o prostorný vůz (pro rýpali: ano, jsou určitě i větší! :) ), což se pozitivně projevuje jak uvnitř v kabině, tak „poněkud překvapivě“ i co se kufru týče. Pokud jste tedy kupříkladu mafiánský zabiják, první využijete, když pojedete se svými kumpány vybírat výpalné a kluci se tak aspoň nebudou hádat kdo pojede vepředu, to druhé, když vám nebohý obchodník nezaplatí a no, máte nějakou pověst.. ;) OK, uznávám, že na to jsou na trhu asi úplně jiná auta a reálnější asi bude spíš jakékoliv jiné využití, ale kdo ví..
EXTERIÉR
Vzhledem k délce vozu se občas rádo spekulovalo, že se jedná o vůz na pomezí tříd, což lze ztěží vnímat jinak než jako lehce úsměvné hrátky motoristických novinářů. Pravda, s některými zástupci střední třídy v době svého uvedení se mohla oktávie liftback klidně vnějšími rozměry rovnat - délka 4569 mm, šířka bez zrcátek 1769 mm, např. Laguna 4598x1774, A4 4586x1772 či C5 4618x1770), ovšem zejména rozdělení proporcí typu Golf s obřím kufrem ji vracelo zpět k svému bráškovi, kde jí to, co se konkurence týče, sedí nejlíp.
Ať tak či tak,hodnotit design tohohle autíčka je jako nosit dříví do lesa a to já dělat rozhodně nemám v plánu. Snad jen toliko, že tvary určitě neurazí ani neohromí (otázkou je jak bychom na ni koukali, kdyby jich v česku nejezdilo tolik – koneckonců vzpomínám jak jsem na ni čučel v době jejího uvedení na trh – říkal jsem si k..va to vypa skoro jak Volvo či co).
V případě mého vozu se jedná, jak už jsem naznačil v úvodu, o nejlevnější výbavu Classic, která je doplněna o některé více či méně užitečné příplatky. Vzhled vozu a útulnost interiéru zvyšuje příplatkové! (nehoráznost) tónování skel, o zvýšení pocitu :) bezpečí se stará zámek ř.p. a uvnitř je lépe díky klimatizaci. Pokud autu odpustíte některé výbavové prohřešky, jako jsou nelakovaná zrcátka (což je ovšem ve městě stejně praktičtější) a kliky, dokoupíte dálkové ovl. centrálu a třeba dělená sedadla, seznáte, že v autě je vlastně vše co potřebujete (el. okna, zrcátka, abs, airbagy vč. okenních.. přihrádka spolujezdce.. :) - ok, to byl vtip, ovšem bez osvětlení – to už bohužel vtip není) i co byste mohli potřebovat a standardem to leckde nebývá (ESP, kotouče na zadních). Můžete pak malinko truchlit třeba pro autorádio či loketní opěrku, ale to bych nedělal déle, než zjistíte, že se dají rozumně dokoupit buď starší originální (a zdaleka se nemusí jednat o nějaké kradené díly!) či nové jiných značek. Pak si to chce dát chvíli práce se zamontováním nebo svěřit svého miláčka servisu (zbaběle přiznávám, že zatím jsem neudělal ani jedno :), ňák moc práce). Nepříplatková červená autu sedne a líbí se něžnějšímu pohlaví, což jednoho potěší :)
Jak je dnes zvykem (a u Škody obzvlášť), celé auto působí robustním dojmem, což podtrhují kvalitní jízdní vlastnosti (ne, neporovnáváme s BMW..), což přináší jednak pozitivní pocity v podobě komfortu, bezpečí a jistoty, na druhou stranu může být chvílemi vyvolána řidičova až troufalá nebojácnost směřující ne úplně bezvýznamně za povolené rychlostní limity (statečně s tím bojuji, ale není to jednoduché :). Výbornému pocitu z ovládání vozu napomáhá přesné řazení (přesné by se slušelo podtrhnout, i když ani zde není bez občasných zaškobrtnutí ) a dobré řízení, které příjemně mění svoji tuhost dle rychlosti (pokud by se vám zdálo tuhé málo či moc, můžete nechat v servisu o stupeň přenastavit). Se zpětnou vazbou je to samozřejmě o dost horší, ale to už dnes bývá tak nějak zvykem napříč většinou značek.
Když jsme u jízdních vlastností.. Chápu, že Oktávka musí v Čechách plnit roli manažerského auta, ale neškodilo by malinko ubrat z jízdních vlastností a přidat na komfortu. Není to špatné, ale pokud se bavíme o jízdě ve městě, ani žádná sláva. Díky tužšímu nastavení podvozku vůz zvládá větší příčné nerovnosti nad očekávání dobře, ale zas na druhou stranu téměř i ty nejmenší k vám, vcelku utlumeně, propustí. Je ovšem pravda, že to je hlavně o preferencích, tedy neřeší to kvality pohybovadla.
Navíc již od převzetí neodskakuje dálkově víko kufru – ok, beru, to je fakt lehce opravitelná blbost :) (ale kde je výstupní kontrola – asi už se jim hodně chtělo, tak si prostě odskočili :)
INTERIÉR
Celková robust vozu se odráží i v interiéru, kde, jak už bylo řečeno, není důvod proč prostorově strádat (alespoň tedy max. ve čtyřech cestujících a hromadě věcí v kufru). Místa ve všech směrech dostatek a ani, dle mého, hodně povedený masivní středový panel při řízení nevadí (čehož jsem se zprvu obával - na druhou stranu měřím 180cm, se 190+ může třeba být vše jinak). Výhledu ven je omezen silnými sloupky, což sice není dvakrát příjemné (za deště spíš třikrát..), ale dnes se jedná opět o standard většiny aut stejně tak jako menší zadní okno.
Interiér je výborně zpracován, působí sice trošku stroze, o to ale solidněji a překypuje zpracovanými měkčenými plasty (a to překypující platí i oproti Golfu VI). Konstruktéři zašli tak daleko, že je naleznete např. i na hranách oken pro zadní cestující :). Měkčené plasty sice auto nedělají, na druhou stranu ovšem v interiéru jsou znát. Náročný rýpal ovšem vždy najde místa, kde by to chtělo k „dokonalosti“ ještě trochu přidat – kdyby chtěla Škoda poradit, ať se na mne obrátí :)
Neodpustím si malou zmínku o dílenském zpracování, které všude vychvalují, ale jak se dostane O2 na městskou dlažbu z pořádně rozházených kostek, dveřní výplně (možná jsou to sloupky, nevím) rezignují a začnou drnčet. Ne že by se to nedalo přežít, ale u auta, které může stát i 700.. je mi líto, palec dolů.
Jinak v interiéru ještě jednu věc nemožno nezmínit a tou jsou sedačky. Už při představení modelu na ně byla pěna chvála (a rozhodně zaslouženě), s modernizací navíc došlo i na sedáky, které mají nyní citelně zlepšené boční vedení, čímž vás dle postavy buď krásně podrží anebo tlačí do sedacích partií :).
POD KAPOTOU
Exteriér, interiér, tak jsme to hezky shrnuli a co nám tady schází – JO, UŽ VIM, MOTOR.
V autě je přeplňovaná čtrnáctistovka obchodně označovaná jako 1,4 TSi. Jedná se o motor, který, pokud se nepletu – vychází z běžné 1,4 16V 55 – 74 kw / 126-132Nm dle jejího naladění. V tomto případě se z něj ovšem různými úpravami a hlavně přidáním menšího turbodmychadla stal malý dravec, který disponuje 90kw, ale hlavně celými 200 Nm, dle informačních materiálů dostupnými v širokých otáčkách 1500-4000/min.
Toliko oficiální informace a teď jak se s ním jezdí..
Kilowattový výkon motoru spadá někam do katogorie atmo 1,6 až 1,8, ovšem údaj o točivém momentu motor spíše posouvá mezi nejpovedenější atmo-dvoulitry.
Subjektivně bych jízdně motor přirovnal právě někam k benzínovému dvoulitru, proti kterému má lepší tah zejména v nízkých (a nizoučkých), ale i středních otáčkách a na který naopak ztrácí v těch nejvyšších (nad 5000). Motor by šlo porovnat i na dieslové motory, proti kterým má ovšem citelně lepší točivost a větší rozsah využitelných otáček zejména směrem nahoru, o lepší kultuře běhu vůbec nemluvě, ztrácí samozřejmě spotřebou a slabším tahem při zaťápnutí plynového pedálu k podlaze.
Podrobná charakteristika motoru je zhruba následující: od 1000 otáček na zařazenou 1-3 (na rychl. 4 a 5 spíše od 1300) je auto ochotné se poklidně sbírat (svoji nespokojenost však dává najevo tichounkým odmlouvačným brbláním), aby se s překročením 1500 zvuk zjemnil a dostavil se krásný plynulý zátah, který jak ručička otáčkoměru míjí 2000 ještě trochu přidává na intenzitě, což se pak opakuje i kolem 3000. Jak se motor dostává do pásma čtyř až čtyř a půl tisíce, nastává mírné zvolnění, které se proměňuje na už citelné někde v horní části použitelných otáček (cca od 5000). Ono tedy ne že by to v těchto otáčkách už nejelo, ale spíše připomíná zmíněnou 1,6 – 1,8 a po tom předchozím plynulém zátahu je cítit, že motoru pomalu dochází dech a to tím rychleji, čím více se blíží konec u 6000 (omezovač je nastavený na cca 6500 otáček, ale zde už to vnímám spíš jako rezervní prostor pro to, abyste nemuseli přeřazovat, když finišujete předjíždění, protože nad 6000 už to postrádá jak výkonnostně, tak akusticky absolutně smysl.
Běžnému ježdění charakteristika motoru nikterak neubližuje, ba právě naopak. Dosud nevyřčenou otázkou totiž je, jak často budete nejvyšší otáčky v provozu potřebovat.
Ve městě u člověka dodržujícího předpisy prakticky nepřijdou ke slovu, tam se nejčastěji vůz pohybuje v příjemných 1600-3000, za které je odměněn dobrou spotřebou – viz. dále.
Na okreskách se dá běžně udržovat šestka (při 90 – 2000ot) nebo živější pětka (2400ot), pokud má člověk ambice předjíždět a je dost místa, lze i na pětku, jinak podřadit za 4 a není problém nebo za tři a pohoda :) (při pol. naložení)
Na dálnici motor točí při 6 v tachometrových stotřiceti asi 2700 otáček, ve stoosmdesáti pak 4000. Ani v téhle rychlosti nemusíte zvedat hlas či zvyšovat hlasitost rádia (auto je obecně hodně dobře odhlučněné, snad až na hluk od kol, kde by se dalo zapracovat – a třeba se po záruce také zapracuje :). Šestka celkově umožňuje klidné a hospodárné cestování dálnicemi i okreskami, ale zároveň se podepisuje i pod vlažné pružné zrychlení. Ne že byste museli běžně podřazovat, to opravdu ne, ale je znát, že se jedná opravdu o stupeň maximálně zaměřený na spotřebu, takže nečekejte žádné slavné zrychlování. Musím přiznat, že se vždycky docela usměju, když nějaký majitel 50kW jednadvojky píše jak mu chybí šestka :)(pánové, to byste se pak uřadili – i takhle to občas hrozí, což je snad jediné negativum šestikvaltu).
Motor je úžasně tichounký. Mezi 1500-2200tis otáčkami nabízí zvuk, který je lehce šmrncnutý tvrdým chodem (že by za to mohl přímý vstřik? - co já vím), akorát že hlasitostně „staženým“ na naprosté minimum. Nad tyto otáčky má motor klasicky benzínový zvukový projev (tišší než u běžných motorů, ale také méně sportovní), který příjemně dokresluje jeho zátah. S růstem otáček se (kolem těch 4 a půl) mění na docela pěkný sound vytáčejícího se benzínu a užívat si jej budete někam k pěti a půl, kde se už zvuk začíná stávat poněkud nepříjemným a uřvaným.
Shrnuto jednoduše – malou černou kaňkou je nepříliš sportovní zvukový projev motoru, větší už snad až příliš citelný úbytek tahu ve vysokých otáčkách (prý jde ale právě toto hodně napravit vysokookt. benzínem). Vše ostatní – naprostá, naprostá a snad ještě jednou naprostá spokojenost.
Pozn. Ještě snad uvedu, že max. rychlost na dvojku je 95 (z 0 za cca 7 sekund, výhoda jen jednoho přeřazení) a na trojku 145 (neměřeno - to už bych se zas nedočkal :) ). Na 100 jsem se dostal zhruba za oněch 9,5 (bavíme se o tacho-rychlostech), ale chci to ještě časem zkusit.
Bohužel žijeme ve světě nákladů, výdajů, rozpočtů a podobných věcí a tak vás asi bude zajímat i co za to, tedy spotřeba.
Zatím lze říci, že vůz víceméně kopíruje spotřebu svého nepřeplňovaného předchůdce (údaje ukazují fakt reál dle tankování, tj. nejsou na desetinky „přesně“ vykázané pal. počítačem), takže ve městě při 1-2 lidech do 8,5 litru (podle četnosti pražských zácp), poslední dobou se dostávám i pod 8, a to i přes každodenní časté studené starty a krátké trasy. Jasně můžete jet sobotní Prahou i za 6,5, ale to bude dáno dobrým průjezdem a vaším klidem. Mimo město při klidném tempu osciluje hodnota kolem 6 a při tempu značně neklidném s častým předjíždění 7-8 litrů dle dravosti. Ani při plném naložení jsem se nedostal v kombinaci město + dálnice přes 7,5 litru. Nevím kde vzali někteří redaktoři 13 a více litrové hodnoty, to to museli nehorázně honit bez chvilky odpočinku na okreskách - otázkou z pohledu dlouhodobé spotřeby je jak to dělá člověk často (a jestli dělá, tak bych ho zas nerad moc často potkal já). Dálnice je díky šestce při 130-140 tach. zhruba za 7.
Když už jsme u těch nákladů, určitě je u tohoto motoru těžko odhadnutelné, jak na tom bude časem turbo po častých městských startech a mnoha a mnoha tisících kilometrech. K tomu snad jen toliko, že je dochlazované vodou i po vypnutí motoru a i tak jej člověk nechá chvilku odstát, tak snad se to ve výsledku pozitivně projeví. No uvidíme.
Silné stránky
Kufr
Kufr
A zase..
Kufr
:)))
Slabé stránky
Myšlení mnoha lidí, že majitel oktávky musí bejt namyšlenej kretén :)
Myšlení mnoha lidí, že když si někdo koupí oktávku, tak to musí bejt idiot, kterej nikdy nejel ničim jinym :)
Myšlení některých idiotů, co si koupěj oktávku, že jsou něco víc a musej se chovat jako prasata :( (a tím se zas vracíme k bodu jedna)
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Zatím žádné, ale brzo mne čekají, tak uvidíme.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Gold Car na Bohdalci, spokojenost. Při předání trochu přefouklé pneu, ale to je tak jediná vítka. Jinak dlouhá předváděcí jízda, příjemný přístup, dobrá cena, co slíbili splnili (ale je fakt, že to by měla být samozřejmost - leckde ovšem není)
Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia 1,4 TSI
- Re: Re: motor 03.09.2010 13:26
- Re: motor 30.08.2010 22:55 Vojt
- motor 26.08.2010 10:55
- Re: inteligentní debaty 20.03.2010 08:27 Vojt
- inteligentní debaty 12.03.2010 21:15 DanV
- Hodnocení: 28.02.2010 00:40 David Kos
- Re: 1,2 sestikvalt 10.02.2010 22:24 Vojt
- 1,2 sestikvalt 10.02.2010 08:50 MariAchi
- Re: Re: ... 08.02.2010 23:17 Rubb
- Re: ... 06.02.2010 09:37 Rubb
- ... 06.02.2010 00:04 nxue
- Re: petr 05.02.2010 19:34 Vojt
- petr 05.02.2010 19:16 nxue
- Nadhlad 05.02.2010 14:22 iudex
- Re: výbava 05.02.2010 13:23 Jetty
- Re: výbava 05.02.2010 11:32 Vojt
- Re: Re: výbava 05.02.2010 10:55 spanel
- slabe stranky 05.02.2010 10:45 tomikadze
- Re: Vojt - pěkný!!! 04.02.2010 22:27 Vojt
- Re: výbava 04.02.2010 22:24 Vojt
- Vojt - pěkný!!! 04.02.2010 20:45 FRPE
- výbava 04.02.2010 18:46 Tymkoo
Další vozy Škoda Octavia
-
Škoda Octavia (2009) Majitel: ericn
Přidáno: 25.7.2014 139 Majitel 9.93 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2007) Majitel: filko
Přidáno: 1.11.2007 3689 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2007) Majitel: raceday
Přidáno: 1.2.2008 1218 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2010) Majitel: H.Karlik
Přidáno: 4.3.2012 409 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Škoda Octavia (2005) Majitel: pedro26
Přidáno: 23.9.2007 16910 Majitel 9.91 Uživatelé