Recenze
Trabant 601 Trabant 601 S
Technické info
Přezdívka auta Trabant 601 S Rok výroby 1988 Koupeno ojeté najeto [km]:102000 palivo: benzin počet válců: 2 objem [cm3]: 594 výkon [kW]: 19 kroutící moment [Nm]: 54 maximální rychlost [km/h]: 115 počet rychlostí: 4 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 13 zavazadlový prostor [l]: 420 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 5.5
Popis vozu
Proč zrovna Trabant?
Lidé se mě často ptají, proč jsem si zrovna vybral Trabanta. Popravdě řečeno, já jsem si ho nevybral, já s ním vyrůstal a vyplynulo to z okolností. Uvedu to na pravou míru. Co vím, tak můj děda jezdil Trabantem celý život. Když se v roce 1963 začal vyrábět typ 601 (nástupce staršího, ale vzhledově roztomilejšího typu 600), stal se nedlouho potom můj děda hrdým majitelem nového vozu světle modré barvy Pastellblau. To že si koupil tento vůz nedlouho po zahájení jeho prodeje není z důvodu nějaké protekce, jak by se mohlo na první pohled zdát, protože je známo (a to hlavně čtenářům starší generace), že se tenkrát na takovýto vůz čekalo v pořádníku třeba deset let. Ovšem bylo to z jiného důvodu. Děda byl v pořadníku a poctivě čekal, až na něj přijde řada. Jenže byl v pořadníku ještě na typ 600, ale než se na něho dostala řada, tak se začal vyrábět typ 601. Proto mohl vlastnit jeden z prvních exemplářů. Nicméně od té doby už jiné auto než Trabant nikdy neměl. Každý tento vůz využíval maximálně a každý to také nakonec odnesl tak, že dojezdil a rozebral se na náhradní díly. Děda vystřídal za 40 let několik trabantů (kupoval pak už ojeté) a to hlavně karosářskou variantu kombi, do které se dá naložit snad cokoliv.
Co mi táta vyprávěl, tak s Trabantem procestovali snad všechno, co se tenkrát dalo. Byli s ním v NDR, v Maďarsku u Balatonu, jezdili s ním po Čechách a to vše v plném obsazení: děda, babička, táta a strejda. Jak se tam mohli vejít, to mi je dodnes záhadou, ale prostě to tak bylo.
Když děda ze zdravotních důvodů přestal jezdit, zůstal trabant opuštěn a nepoužíván. Nevím kdy se ve mě probudila přízeň k tomuto vozítku, asi vznikala již od malička a postupem času stále více sílila a tak jsem se vozu ujal. Děda mi ho daroval. Byl to bílý kombík, ale naneštěstí, jak jsme s tátou posléze zjistili (no a i tak trochu tušili již předem), byl celkem hodně rezavý a místy i shnilý. Tady se někteří méně znalí čtenáři mohou podivit, jak může Trabant reznout, když je přeci plastový (přesněji duroplastový). Ono to není tak pravda, celá kostra vozu je kovová. Z duroplastu jsou pouze povrchové díly: blatníky, panely dveří, střecha a obě kapoty.
Proto jsme tedy tento kousek prodali a začali shánět nový, zachovalejší. V Poděbradech jsme narazili na krásnou limuzínku v barvě Panamagrün. Tedy původně při převzetí nevypadal tento kousek tak jak vypadá dnes. Vše co je původně černé bylo přestříkané jakýmsi fialovým sprejem, zadní okénka byla přelepena tmavou folií a vůbec na první pohled Trabant moc zachovale nevypadal. Ovšem po podrobnější prohlídce jsme zjistili, že je jinak naprosto v pořádku, takže jsme se dohodli a asi za 5000 kč ho koupili.
Nejdříve jsme si říkali, že ho dáme jen tak lehce do pořádku a uděláme nutné opravy, aby byl pojízdný. Jenomže jak jsme se do toho dali, tak jsme začali vůz rozebírat víc a víc, až jsme ho rozebrali do posledního šroubku. Nechali jsme vyvařit prahy, podběhy, odhlučnili kabinu, vyměnili kompletně brzdovou soustavu, dali nový motor po generálce, nechali opískovat nápravy, vše očistili, natřeli, zrenovovali, dali jsme nové čepy, nové řízení, nové kryty světlometů, vyklápěcí zadní okénka, atd... Prostě postavili jsme z toho v podstatě úplně nové auto.
Kompletní rekonstrukci jsme dělali v roce 2007, trvala nám skoro rok a stálo nás to kompletně něco přes 30 000 korun. Jediné, co jsme neudělali, je nový lak. Ten jsme nechali původní a škrábance, které se na něm vyskytují jsme opravili sprejem stejné barvy, který nám dokázali namíchat až asi ve třetí prodejně barev. Lak jsme nechali původní z několika důvodů, asi ten hlavní byla cena, jelikož kompletní profesionální nalakování Trabanta stojí asi tak 20 000 kč, co vím. Dalším důvodem je zachování originality vozu a jeho historické hodnoty. Proto i úpravy, které jsou na voze provedeny pro zpříjemnění častého používání, jsou provedeny s citem a tak, aby byly v případě potřeby bez následků odstranitelné. Světlejší odstín mají pouze rámečky kolem předních a zadních světel a nárazníky. To je proto, že jsme v době stříkání těchto součástí neměli namíchaný originální odstín a když jsme ho konečně už měli, tak se nám to stříkat zase nechtělo, protože si myslím, že takhle je to veselejší.
Musím říci, že jsem s vozem naprosto spokojený. Byli jsme s přítelkyní Trabantem na horách v zimě a i když se ostatní auta klouzala, Trabant stále jel. V létě se zas dají na střechu kola a jede se na výlet. Když je potřeba převézt něco většího, připojí se vozík. Nehrozí, že by se uvařil motor nebo zamrzla chladící kapalina. Trabant je chlazený vzduchem, což je jeho další nesporná výhoda. Když je vedro, otevře se okénko, když je zima, proudí do kabiny teplý vzduch od motoru. Je zřejmé, že moc luxusu si posádka neužije, ale co si budeme namlouvat je to stále "jen" Trabant - vozítko, na které se po celá léta skládaly samé vtipy a byl terčem posměchu. Ovšem smát se mu mohli a stále můžou jen lidé, kteří se s Trabantem neseznámili blíže. Potom by věděli, že je to jednoduchý automobil, sice malý, ale zase hbitý, celkem dobře ovladatelný, nenáročný na údržbu, ve variantě kombi velice praktický, s minimálními provozními náklady a hlavně je to auto s duší, auto, které dokáže zaujmout (a to hlavně dnes), auto, za kterým se každý otočí, ať v dobrém či ve špatném, ale z vlastní zkušenosti vím, že se člověk v tomto voze stane ihned středem pozornosti.
Najel jsem s mým Trabíkem už více jak 7000 km a musím říci, že jsem naprosto spokojený.
Silné stránky
Jednoduchost konstrukce, údržba, ovladatelnost, nízké provozní náklady, možnost opravy doma, spolehlivost, univerzálnost a v neposlední řadě je to upoutání pozornosti snad na každém rohu.
Slabé stránky
Slabší motor a hlavně absence pátého převodového stupně, nízká míra pasivní a aktivní bezpečnosti, ekologické hledisko, mísení benzinu s olejem.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Trabant je servisován doma a kromě pravidelných prohlídek, údržby a sem tam nějakého vylepšení snad nic moc neopravovalo (tedy od kompletní renovace).
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Koupeno jako ojetý automobil po několikátém majiteli, se kterým bylo velmi příjemné jednání.
Některá vylepšení oproti původní verzi
Při kompletní rekonstrukci jsem zkusili odhlučnit kabinu od motoru a musím říci, že výsledek je možná lepší než jsme očekávali. Na odhlučnění jsme použili "deky" z pod kapoty dieselových fabií, které jsme nalepili z obou stran stěny mezi kabinou a motorovým prostorem.
Dalším vylepšením jsou zadní vyklápěcí okénka, která se dávala pouze do nejvyšší výbavy De Luxe, dále palivoměr, třetí brzdové světlo (z důvodu bezpečnosti) a "moderní" kazetové autorádio, které ale svým vzhledem perfektně zapadne.
Na motoru se dělala jediná úprava a to je mírné zvýšení výkonu pomocí snížení hlav válců.
Novinky v recenzi
Dovolená ve Francii
Článek je ještě ve formě zpracování, během týdne by měl být dodán.
12. Trabantiáda - 23.10.2010
V sobotu ráno jsme vyrazili do Prahy na každoroční sraz Trabantů a ostatních vozů z koncernu IFA. Počasí se vyvedlo a tak jsme si užili jak samotný sraz, tak i spanilou jízdu Prahou, kdy jsme projížděli i před Hradem. Tam jsme měli podle původních plánů parkovat, ale protože nakonec přijelo více aut, než se čekalo a na Hradčanské náměstí by se všechna nevešla, pouze jsme projeli, což je celkem škoda. Ale i tak to byl krásný zážitek. Autem se člověk dostane k hradu těžko a ještě k tomu trabantem :-) Přidávám i pár fotek ze srazu.
První zahraniční dovolená s Trabantem - Slovinsko
Ráno v půl sedmé jsme nasedli do vozu, vytáhl jsem sytič, otočil klíčkem a na první škrtnutí motor chytnul. Za námi se objevil namodralý oblak dýmu. Rozjeli jsme se a po chvíli jsem sytič zastrčil. Vydali jsme se vstříc naší vytoužené dovolené do Slovinska.
Auto bylo hodně naložené. Naplánovali jsme si okružní trasu se zastávkami na nejzajímavějších místech a chtěli jsme přespávat hlavně v kempech. Proto jsme s sebou vezli stan, spacáky, karimatky, ale i nějaké to jídlo, oblečení a dokonce chladící box. Ze začátku jsem nevěřil, že se to vše do kufru trabanta vejde, ale byl jsem mile překvapen. Zavazadlový prostor, i když se to nezdá, je opravdu veliký a to i přesto, že část ho zabírá rezerva a další povinná výbava automobilu. Musím ale podotknout, že jsme jeli pouze dva. V plném obsazení čtyřmi lidmi si neumím takovéto cestování v trabantu představit - i když možné by to určitě bylo.
První úsek cesty z Kutné Hory přes Tábor do Českých Budějovic jsme jeli v poklidu. Motor si brumlal a za okénky ubíhala jihočeská krajina. V Budějovicích přišel čas prvního tankování. Zajeli jsme k čerpací stanici, vypnul jsem motor, zvedl přední kapotu a odšrouboval víčko černé 26 litrové nádrže. Z kufru jsem vzal olej do dvoutaktních motorů a při poměru mazání 1:50 jsem nalil do nádrže odpovídající množství, které jsem doplnil benzinem. Zásobu oleje jsme si vezli s sebou.
Po přejetí rakouských hranic a se zvětšující se vzdáleností od domova jsme zaznamenávali více uznalých pohledů a zdvižených palců. Cesta po rakouských silnicích příjemně ubíhala. Jeli jsme mimo dálnice a nejfrekventovanější tahy abychom se mohli kochat rakouskými vesničkami a výhledy na Alpy. Později odpoledne jsme dojeli do města Villach u slovinských hranic. Čekal nás asi nejnáročnější úsek cesty - 18% stoupání. Pod kopcem byla cedule, že se má podřadit na první rychlostní stupeň, ale byli jsme rozjetí a tak jsem tam nechal dvojku. Na tu jsme vyjeli do půlky kopce, pak už jsme museli jet na jedničku. Původně jsme chtěli zastavit a udělat pár fotografií, ale nakonec jsme radši jeli dokud to šlo. Stoupání i následné klesání jsme zvládli i když se nám párkrát hlavně při podřazování na jedničku orosilo čelo. Trabant by sice zvládl i větší stoupání, ale to jsme se už podstoupit neodvážili. Při klesání jsme si pak pomáhali brzděním motorem – většinou na dvojku.
K večeru jsme dojeli do kempu nedaleko města Kranjska Gora, kde jsme následujících několik dnů zůstali a cestovali po okolí. Celou trasu až sem jsme ujeli zhruba za 13 hodin, což je celkem dobrý výsledek.
Při průjezdu přes Alpy na jih se nám naskýtaly nádherné pohledy. Tam už paradoxně tak velké stoupání nebylo, ale i tak na nás kolemjedoucí auta a motorkáři uznale pokyvovali a když jsme vyjeli na nejvyšší bod (sedlo Vršič - 1611 m.n.m.), vzbuzovali jsme celkem veliký obdiv.
V podstatě celou cestu jsme si na nezájem opravdu stěžovat nemohli. Každý se otočil, zamával, podíval se, když byla možnost, zeptal se na pár detailů. Těšilo nás to.
Samozřejmě, že trabant není auto stavěné pro dlouhé cesty a vysoké rychlosti a konstrukční stáří je znát snad na každém detailu. Podvozek není úplně stabilní, při průjezdu zatáčkou s nerovným povrchem odskakuje záď. Sedadla neposkytují dostatečnou oporu pro tělo – chybí boční vedení, opěradlo je moc krátké a opěrky hlavy jsou jen pro parádu. Zadní dvě místa jsou spíše nouzová. Při delších trasách člověka bolí záda a celkově je z jízdy unaven. Od motoru je v kabině hlavně při rychlostech vyšších než 90 km/h vysoký hluk.
Klimatizace je pojem v tomto voze neznámý. My jsme cestovali ve vedrech, kdy se rtuť teploměru ve stínu šplhala snad ke 40 °C. Vzduch z výdechů u čelního skla a pod palubní deskou fouká pouze když je motor v otáčkách, takže je potřeba mít stále otevřená okénka, což komfortu cestování zrovna nepřidá.
Motor je na dnešní poměry slabý, s výkonem 19 kW (26 k) to zrovna na předjíždění není. Ovšem díky nízké pohotovostní hmotnosti 615 kg je hlavně při rozjezdech celkem živý.
Citelně nám chyběla pětka. Motor se čtyřstupňovou převodovkou byl v rychlostech kolem 100 km/h hodně vytočen a do kabiny se dostávalo velké množství hluku.
O bezpečnosti či dokonce ekologické stránce vozu je možná lepší se nezmiňovat. Jediným modernějším prvkem výbavy byly samonavíjecí bezpečnostní pásy a ekonoměr. Tedy ukazatel aktuální spotřeby, která je znázorňována pomocí barevných LED diod. Tyto prvky výbavy se montovaly do posledních modelů (tento je ročník ´88).
Ovšem právě spotřeba nás mile překvapila. Pečlivě jsme si zapisovali ujeté kilometry a množství dotankovaného benzinu a nakonec jsme vypočetli spotřebu 5,9 litrů/100 km!
Trabant je dnes už jednoduše veteránem a proto ho jako takový musíme brát. Posun v konstrukci moderních automobilů je oproti němu obrovský a srovnávat to dost dobře nejde.
Ale svézt se tímto vozem je bezpochyby veliký zážitek a je o to větší, pokud se jedná o dlouhou cestu do zahraničí. Dnes je spousta nadšenců, kteří takto cestují po světě. Několik jsme jich během naší cesty také potkali. Například holandský pár, který cestuje na dovolenou po Evropě s VW Transporter druhé generace (T2) z roku 1968 už sedm let.
Díky trabantu jsme poznali spoustu lidí, kteří k nám jen tak přišli, prohlédli si autíčko a dali se s námi do řeči. Je to moc příjemné a milé. Spousta lidí nám mává, zdraví nás a troubí nám na pozdrav.
Jízda s trabantem v Alpách nebo na pobřeží moře má své kouzlo. Je v něm trocha romantiky i nostalgie. Pro nás to byl veliký zážitek a příjemně to ozvláštnilo celkem obyčejnou dovolenou. I proto bychom příští rok chtěli vyrazit znovu. Přemýšlíme o Dánsku nebo o Francii. Uvidíme, kam se nakonec vydáme.
Přidat názorDiskuse: Trabant 601 Trabant 601 S
- Re: Srdcovka 28.03.2012 16:48 ivtec
- Re: Trabant = Golf I 23.05.2011 21:01
- Re: Srdcovka 30.04.2011 17:57 Trábošík
- Srdcovka 24.03.2011 11:28
- Re: Re: trabi 18.03.2011 00:29 Trábošík
- Re: trabi 26.02.2011 16:36 Prase
- trabi 26.02.2011 12:53 chetoos
- Re: Re: Pěkné, ale 02.01.2011 18:19 Prase
- Re: Re: Re: Pěkné, ale 02.01.2011 15:57 twistedTSD
- Re: Pěkné, ale 02.01.2011 15:53 twistedTSD
- Re: Krása 16.05.2010 21:29 Trábošík
- Krása 16.05.2010 18:19 JardaSLX (BMWfans)
- Boží 15.05.2010 16:08
- Pěkný trabuko 15.05.2010 12:17 Stejsn
- Re: Re: Re: Trabant = Golf I 15.05.2010 00:06
- Re: Re: Trabant = Golf I 14.05.2010 22:19 Trábošík
- Re: Trabant = Golf I 14.05.2010 21:49 Special-line
- Trabant = Golf I 14.05.2010 21:45 Subaru4ever
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pěkné, ale 14.05.2010 20:24 Trábošík
- Re: Re: Re: Re: Re: Pěkné, ale 14.05.2010 20:20 Vencos
- Re: Re: Re: Re: Pěkné, ale 14.05.2010 20:00 Trábošík
- Re: Re: Pěkné, ale 14.05.2010 19:58 Trábošík
- Re: Re: Pěkné, ale 14.05.2010 19:52 Vencos
- Re: Re: Re: Pěkné, ale 14.05.2010 19:51 Vencos
- Re: Re: Pěkné, ale 14.05.2010 19:51 Vencos
- Re: Pěkné, ale 14.05.2010 19:47 Vencos
- trabant 14.05.2010 18:13 chetoos
- paráda 14.05.2010 16:40 Martin_Happy
- Re: Pěkné, ale 14.05.2010 16:23 Trábošík
- Re: Re: Ahoj Štěpáne 14.05.2010 16:15 zip2016
Další vozy Trabant 601
-
Trabant 601 (1988) Majitel: KubikCv
Přidáno: 25.9.2009 1310 Majitel 9.93 Uživatelé
-
Trabant 601 (1990) Majitel: Psychobolos
Přidáno: 13.7.2009 259 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Trabant 601 (1986) Majitel: parkoviště
Přidáno: 25.9.2009 49 Majitel 9.82 Uživatelé
-
Trabant 601 (1977) Majitel: parkoviště
Přidáno: 25.9.2009 010 Majitel 9.80 Uživatelé
-
Trabant 601 (2008) Majitel: parkoviště
Přidáno: 14.10.2008 2610 Majitel 9.57 Uživatelé