Recenze
Technické info
Přezdívka auta Ičko Rok výroby 2010 Koupeno nové najeto [km]:72000 palivo: nafta počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1582 výkon [kW]: 85 kroutící moment [Nm]: 255 zrychlení 0-100 km/h [s]: 11.5 maximální rychlost [km/h]: 188 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 zavazadlový prostor [l]: 340 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 5.7
Popis vozu
Na začátku stálo rozhodnutí prodat Mitsubishi Pajero a koupit si normální auto. Na trasu Brno - Ostrava a ježdění po obou městech není Pajero opravdu nejvhodnější - vysoká spotřeba, hmotnost a velikost samotného auta.
Hledal jsem od začátku v cenové hladině 250tis s tím, že mi něco zůstane na opravy, výměnu řemenů, brzd atd. Prostě věci se kterými se u ojetých aut počítá. Hodně se mi líbilo už od svého konceptu VW Scirocco, ale cenová hladina u něj ležela jinde. Přece jen je to stále nové auto a ceny ještě nešly dost dolů.. Stejný případ byl s novou Astrou.. Reálné možnosti byli Škoda Octavia II, Ford Focus II a překvapivě Volvo S40. Vyhlídl jsem si krásného Focuse, který byl až v Hradci Králové. Jel jsem tam s kámošem mechanikem jeho BMW 318i (99) (nakonec jsem zvažoval i tohle auto, fakt parádní) a dobře, že jsem ho vzal s sebou. Focus se nakonec nekonal, protože byl pofidérní a já začal hledat další kusy. Nakonec jsem si vytipoval pár oktávek (s 1.9TDI). Tady se vložil opět otec s tím, jestli nechci i30, stejné jako nedávno koupil sestře. Po 3h zvážování a zběsilém brouzdání na netu a projížďkou v jejím autě, jsem byl nadchnut touto možností. Dokonce jsem si našel jediný kus v republice (skladový) s vyšším výkonem než v sestřiném autě se základním provedení 1.6 CRDi. Takže místo 90 koníků tam mám 115. Tohle se stalo v sobotu, v pondělí jsem tam volal (Trutnov, aby to nebylo příliš blízko) a další týden vesele pro auto jel.
Tady si dovolím trochu historie. Na začátku roku 2007 bylo i30 představeno a následně se začalo v září prodávat na našem trhu a to půl roku po svém dvojčeti Kie Cee´d. Ze začátku byla auta vyráběna v Koreji a dovážena na náš trh, od 3.11.2008 pak sjela první i30 z pásu v Nošovicích. Na ženevském autosaloně v roce 2010 se pak ukázala faceliftovaná verze. Krom snížení emisí a spotřeby, byly upraveny výbavy a to hlavní, aspoň podle mě, nová přední maska. Starší verze se mi moc nelíbila, ale o to víc se mi líbí nová.
Moje auto je rozhýbáváno 255 Newtonovými metry a stádem 115 ořů. Vzhledem ke své nízké váze (okolo 1300 kg, ještě musím přesné číslo zjistit) se tedy chová čile. Stále jsem okouzlen těmi hodnotami, které poskytuje maličký vznětový motor o objemu 1,6 l. Mé první auto byla Carisma 1,9 DI-D se 102 k a 215 Nm a na okreskách se mnou měla problémy i silnější auta. Takže nepochybuju, že se k tomu po dvouleté pauze s neohrabaným Pajerem zase vrátím :)))
Převodovka má můj vytoužený počet stupňů- tedy 6. Jsem ještě schopen akceptovat existenci 7-stupňového automatu, i když mám zkušenosti s Cayennem Turbo (o tom více v samostatné recenzi) se 6-ti stupňovým automatem a moc to navyšování nechápu (i když vím, že je to kvůli hladšímu chodu a spotřebě). Prostě cesta zvyšování počtu převodů mi nepříjde jako nejlepší řešení. 6 stupňů je podle mě ideál :) Pokud si pamatuju, tak DB9 má taky 6 kvaltů a jaké to je auto.. :)
Ale zpět k i30, hned od prvního momentu jsem neměl problém se záběrem spojky ani do kopce mi to nesjelo a to jsem předtím měl 2 roky automat. Prostě dokonalé propojení :) Řadicí páka má přesné dráhy. Jen musím někdy vyšlápnout spojku, abych mohl zařadit zpátečku (zpětně jsem zjistil, že to je častý nešvar tohodle Hyundaie).
Podvozkově jsem pořád mezi obláčky s růžovými brýlemi, prostě dokonalost sama. Nerovnosti, které v Pajeru způsobovaly nepříjemné otřesy, či zhoupnutí, projede i30 s naprostou lehkostí a informace o špatném povrchu si nechá pro sebe. V zatáčkách drží jako přibité, na druhou stranu podvozek není tuhý jako prkno.
Interiér vidím opět jako naprosto perfektní. Těší mě takové maličkosti jako je ovládání hlasitosti na volantu, o které nejde omylem zavadit. Stejně jako jednoduché a velice intuitivní ovládání klimatizace a rádia. Přístrojový panel s modrým podsvícením je má Nirvána. Jednoduché a čitelné přístroje právě v kombinaci s modrou ve mně zanechávají pozitivní dojem. Měkké plasty působí velice kvalitním dojmem a jen podtrhují dojem "luxusu".
Sedačky jsou velice pohodlné, snad malá výtka k aktivním opěrkám hlavy. Nejsem zvyklý mít hned za hlavou opěrku, i když ji mám v nejzašší pozici, ale po lehké úpravě pozice za volantem v tom nevidím problém. Navíc nabízejí dobré bočni vedení, takže v autě nelítáte ze strany na stranu. Zadní sedačky poskytují velký prostor jak pro nohy (díky rozvoru většímu i než má Octavia), tak nad hlavou. Kufr není žádný požírač ledniček atd. (i když i tu jsem tam už vezl :-D - s otevřeným kufrem..), ale objem mi naprosto postačuje.
Design po faceliftu se mi libí v každém detailu, takže nechám posouzení na každém, dle jeho vkusu.
Z doplňkové výbavy jsem si nechal nainstalovat vyhřívání sedaček ještě před vyzvednutím a zakoupení střešních nosičů pro dovolené, převoz kola, lyží atd.
Co mi zatím chybí k úplnému štěstí je funkce trojbliku, kterou mám v plánu si nechat namontovat v brzké době (//už tam je ;-) ) a pokud se časem podaří, tak bych si rád sehnal a nainstaloval chromatické zpětné zrcátko (//to mám taky, ale stále v krabici vedle).
-----
Po 22 500km a reklamaci špatného startování
Konečně se mi povedlo ukázat přímo u servisu, jak špatně mi auto startuje při teplotách okolo nuly a méně.. Tentokrát dokonce tak, že ani napotřetí auto nechytlo :D Po různých čachrech s řídící jednotkou a kontrole všeho možného přišli na to, že je chyba v relé žhavení, které mi v rámci záruky vyměnili.. No nevím, já bych v oblasti žhavení pátral jako první.. Ale darovanému koni na zuby nehleď, auto opravili, mám radost.. :)
Když jsem si přečetl cnosti a necnosti, které jsem uváděl hned po koupi, tak tady je pár modifikací- opěrky hlavy mi vůbec nevadí.. Naopak, je to velmi příjemné, že si může člověk tu hlavu opřít a nedívá se u toho do stropu..
Funkce DARK (vypnutí displeje rádia) je velmi vhodná pro noční přesuny.
Škoda, že nejde vypnout i displej klimy, který teda vypnout jde, ale to vypne i klimu..
Nevýhody v podobě čudlíků od oken, které se musí držet celou dobu jsou vážně někdy otravné..
Auto se taky špiní hodně na zadku a v oblasti zadních dveří.
Ostřikovače čelního skla jsou podprůměrné..
A víc mě toho teď nenapadá :D
Silné stránky
Design- po faceliftu (vím, že je to jen sport paket) se mi líbí neúměrně více.
Motor- má dostatečný zátah (samozřejmě, že to není žádný extrém) a plně postačuje na našich cestách.
Prostornost. I když to tak nemusí vypadat, je v tom autě opravdu dost místa. Myslím, že je to dobře složený interiér.
Spotřeba- velmi slušná, když jedu na spotřebu tak jedu za 5,0l a to nejsem brzdou provozu. Dalo by se i níž, ale nejsem na to podtáčení. Maximum jsem měl při naprosto neekonomické jízdě 6,8. Průměr mám teď okolo 5,7l (plus mínus 0,2l; aktuálně mínus :-D)
Podvozek- výborný kompromis. I když na naši slavné dálnici by to zvládl snad jen MB S bez otřesů :-D
Poměr cena vs. output
Slabé stránky
Startování ve studeném počasí. Trvá to opravdu dlouho.. // vyřešeno výměnou žhavícího relé, viz níže
Nastavení sedadel- i když to mám v nejnižší poloze, pořád mi to připadá o něco výš, než bych chtěl.
Funkce el. ovládání oken- fakt protivné držet čudlík po celou dobu..
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Zatím bez problémů. Ale sestra, která má taky i30 (lehce Hyundai family :) ) stihla během 3 týdnů po dostání řidičáku a auta pohnout s osou a muselo být krom jiných vyměněno levé rameno. A na tom to trochu vázlo, protože dodavatel náhradních dílů poslal do autosalonu 3x pravé rameno. Což ale neberu jako chybu servisu, ale lenost dodavatelů.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Auto jsem kupoval v Trutnově, i když jsem z Ostravy, právě protože to byl skladový vůz a měli jej tam. Prodejce byl velice slušný a příjemný. Jen mě trochu zaskočilo jeho vyvětlování na co jsou ty 2 páčky pod volantem. Působilo to úsměvně, na druhou stranu nevynechal ani jednu funkci každého tlačítka v auta, splnil své "povinnosti" a přiznám se, že některé věci (zejména funkce dark) pro mě byla opravdu nová. To neberte jako výtku, jen zkušenost :)
Novinky v recenzi
65 000 km dodatek
Málem bych zapomněl- při reklamaci volantu mi přehráli aktualizaci softwaru řídící jednotky (prý lepší studené starty) a vyměnili lanko v řidičových dveřích, aby neprasklo. Obojí je Hyundai "svolávací" akce, takže zdarma.
Změnu softwaru pociťuju jen na tom, že mi mnohem dříve radí indikátor rychlostního stupně zařadit vyšší převod. Což zarytě odmítám, protože podtáčet motor nehodlám :)
65 000km
V mezidobí mé nečinnosti zde jsem nechal podruhé reklamovat volant v brněnské pobočce (Kr.pole) a dostal se na přečalounení do APOS auto. S výsledkem jsem hodně spokojen a myslím, že to je ta pravá odpověď pro můj agresivní pot ( :-D ).
Co se týče startování, tak po změně žhavícího relé naprosto odezněly problémy s delším žhavením, nebo nemožností nastartování napoprvé.
Taky jsem zůstal u 60-ti cetanové Vervy. Když jsem si to počítal, tak úspora díky spotřebě vyváží její vyšší cenu (cca o 1 Kč/l).
Věc, které mě mrzí, hlavně po přesednutí z mamčiné Corsy (recenzi vyplivnu až spolu s pěkným počasím = s pěknými fotkami), je vyšší pozice za volantem. Na druhou stranu je to subjektivní věc, ale já preferuju nižší polohu.
Zároveň jsem pána v servisu při reklamaci volantu vyzvídal a říkal, že mu jezdí na servis auta s už nakroucenými 250tis km (1.6CRDi) a ještě žádné nemělo problém s DPF filtrem. Což je dobrá zpráva pro mě :) Navíc s mými přesuny po dálnici Brno-Ostrava párkrát do měsíce, je i regenerace v pohodě.. Ta jde poznat podle vyšší aktuální spotřeby. Jen je škoda, že neexistuje nějaká kontrolka, která by na to upozornila hned.
40000 na krku
Uplynul nějaký ten pátek a já se dostal k najetým 40tis km. Spotřeba se pohybuje okolo 5,5l/100km. Zkusil jsem z Benziny Vervu Diesel s 60-ti cetany a spotřeba na nádrž klesla na 5,1l. Řekl bych, že je to hlavně kvůli tomu, že má motor v nižších otáčkách vytříbenější chod a nezní utrápeně, takže těch 1500 ot./min tam ve městě v klidném tempu nechám. Na druhou stranu jsem bral tuhle naftu ještě 3x a už se mi spotřeba nepodařila zopakovat (aktuálně 5,3l). Ani chod motoru už není takový, jako byl při prvním nabrání. Takže to vidím na normální naftu opět s aditivem.
Zimní pneumatiky přezuty. Po loňské zimě musím auto i pneu (Continental TS830) pochválit. Doufám, že to udělám i po letošní :)
8600 a nová kůže
Týden jsem měl auto v servise na reklamaci, kvůli loupání se volantu. Tak mi ho přečalounili.. Prý je to kvůli agresivnímu potu, tak nevím. V jiných autech jsem se svým agresivním potem problém neměl :-P
Trochu mě naštvala ale jiná věc a to, že mi serviceman nenabídl možnost náhradního vozidla.. Asi bych s díky odmítl, že to týden zvládnu, nicméně jeho profesionalita v tomto směru mi vadí. Stejně jako chování, které i s jeho kolegou připomíná opuštěný lokál ve 4 ráno.. Nicméně volant opravili, to jim nemohu odepřít.
Postřehy
Pamatuju si, když jsem četl kritiku nad moderními auty týkající se usměrnění vzduchu, které mi taky vadilo. Mám na mysli možnost nasměrování vzduchu na okno a zároveň na obličej (ne pouze okno+nohy a obličej+nohy, případně každé zvlášť). Ičko tohle samostatně oddělené větrání má. Mám z toho radost :)
Hloupá naopak je zřejmě elektronická vazba brzdy na plyn. Nejde v zatáčce si pomoct přibržděním levou nohou za součásného šlapání pravou na plyn. V reálu se plyn odpojí a auto brzdí, místo toho aby abs pomohlo při výjezdu ze zatáčky. Hold to není sporťák, ale trochu mě to mrzí, hlavně když Toyota to do svých automatů nedává :-D :-D (narážka na zaseklý plyn).
Po najetí 1 600km
Po opadnutí prvotního nadšení a najetí dalších km jsem zase o něco chytřejší.
Kupodivu jsem si zvykl na sedáky, resp. opěrky hlavy a zase je to nezvyk v ostatních autech :-D
Taky jsem auto protáhl po oblíbených okreskách a klobouk dolů :) Zase mě začalo bavit jezdit po okreskách :) Krom toho, že jsem šlapal na plyn, co to šlo, tak měl průměrnou spotřebu 6,8l/100km, což je naprosto perfektní. Přesto tak nemám v úmyslu jezdit a spíš se zkouším dostat na spodní hranici spotřeby. Nejideálnější spotřeba se pohybuje okolo 2-2,2tis ot. za min. Což je perfektní i z toho důvodu, že v tu chvíli jste v oblasti max. točivého momentu.
Zatím jsem na 6,3l/100km, ale dost za to může má "zajížděcí" fáze + syrovost motoru. Takže předpokládám, že příští nádrž už bude okolo 6l.
Zavazadlový prostor taky obstál ve zkouše zatížení, kdy jsme jeli sice "jen" 3 lidi, ale každý s batohem na týden, jídlem a laptopy a vše se vešlo do kufru. Ještě bych si to chtěl pojistit čtyřmi lidmi, ale jsem s tím nadmíru spokojen. Víc věcí vozit ani nehodlám..
Taky jsem si nechal nainstalovat trojblik, s čímž jsem velmi spokojen a chromatické zrcátko je na cestě :)
týden druhý
Dneska jsem se dostal na okresky, tak jsem si konečně vyfotil auto, ikdyž jen pár fotek a kompaktem, tak snad se budou líbit. Příští týden snad dle plánu doplním.
Přišel jsem ale s párem nových postřehů:
Startování.. Taky vám chvíli trvá než studený motor po dlouhé době nastartujete? Musím si to zjistit v Hyundai-i.. Byl jsem z Pajera zvyklý otočit a hned pustit a už to stihlo chytnout.. Tady to chvilku musím držet..
Vypadá to, že si budu muset nad seřízením sedačky chvíli podumat. Opěrka hlavy je po delší době neježdění zase protivná v začátcích cesty.
Pozice za volantem je dobrá, ale přesto bych uvítal možnost výškového nastavení sedadla. Za trochu nižší pozici bych se nezlobil.. Hlavně musí mít problém vysocí lidé..
Abych tady jen pro změnu nehanil neduhy auta, tak musím ocenit množství přihrádek i jejich velikost.
Další vozy Hyundai i30
-
Hyundai i30 (2008) Majitel: escorpion
Přidáno: 4.10.2008 615 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Hyundai i30 (2008) Majitel: parkoviště
Přidáno: 24.6.2008 569 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Hyundai i30 (2007) Majitel: parkoviště
Přidáno: 9.11.2008 1610 Majitel 9.83 Uživatelé
-
Hyundai i30 (2008) Majitel: parkoviště
Přidáno: 15.2.2009 179 Majitel 9.83 Uživatelé
-
Hyundai i30 (2011) Majitel: Marblik
Přidáno: 30.11.2011 3510 Majitel 9.83 Uživatelé