Recenze
Subaru Outback 2,5
Technické info
Přezdívka auta Outíčko, Outo Out Rok výroby 2004 Koupeno nové najeto [km]:112012 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 2457 výkon [kW]: 121 kroutící moment [Nm]: 226 zrychlení 0-100 km/h [s]: 9.8 maximální rychlost [km/h]: 198 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 459 pohon kol: 4x4 spotřeba [l/100km]: 9.8
Popis vozu
"Vyndáte z kapsy krásný klíček a odemknete dálkovým ovládáním. Outíčko na vás přátelsky zabliká. Jako již tisíckrát před tím vás pohladí po duši otevření bezrámových dveří, které vám tolik lidí závidí. Usazení do pohodlné sportovně střižené sedačky naopak pohladí po těle. A vy pohladíte volant a řadičku. Červeně žhnoucí kroužek na vás apeluje, abyste do jeho středu ten klíček co možná nejrychleji zasunuli. Spojka, pohyb zápěstím. Všechny ručičky na přístrojovce letí do výšin a zdraví svého pána. Outo se oklepe ze strany na stranu. Ale ne, není to zimou. To se akorát rozběhl starý dobrý nepřeplňovaný boxer, zející hluboko v motorovém prostoru. Světla, pás. Narvat tam za jedna, ručovka k zemi, spojka, plyn, radost ze života ... "
>>> Jak jsem se k němu dostal
============================
5 let bylo moje Outíčko v držení taťky, a bylo používáno jím a občas mamkou. Já byl pouze cestujícím na pravém zadním sedadle. S mým obdržením řidičského průkazu pak zhruba před 2 roky přibyl 3. uživatel-řidič a na pravé zadní sedadlo se přesunula sestra. A jak jsem si Subárko půjčoval víc a víc a taťkovi se víc a víc blížilo uvedení nástupce na trh, začala vznikat myšlenka, že je škoda auto v tak nádherném stavu prodat. Ve skutečnosti hlavním hnacím momentem bylo, že na moje sportovní akce mi už rodiče nechtěli půjčovat spoje nové "leštěnky", prý ať si špiním vlastní ;-). A tak jsem ho na podzim 2009 odkoupil a od té doby mi ho rodiče (s novými "leštěnkami") závidí :-D.
>>> Kategorizace Outa
========================
Je to již nějaký pátek, co Legacy Outback založilo kategorii zvýšených kombíků a s tím i kategorii crossoverů. Mojeho Outbacka bych definoval jako "supersportovní off-road, šmrncnutý karavanem a dodávkou". A proč si to myslím: Nikdo zajisté nepochybuje, že na silnici je Outback schopnější než mnoho konvenčních kombíků. Ať už to je (zprofanovaným) nízkých težištěm a symetrickým pohonem 4x4, nebo geniálním nastavením podvozku, jednoduše tomu tak je. Tuto odvážnou axiomatizaci by jistě rád potvrdil kdejaký motoristický novinář :-). Zároveň však v terénu, díky zvýšené světlosti a léty prověřenému permanentnímu pohonu AWD s redukcí převodovky, schová Outback do kapsy mnohé dnešní SUV. A to, že se vevnitř dá nádherně spát a žít, případně převážet cokoli, co člověka napadne, je již jen třešničkou na dortu. ... Nejlépe by se kategorie dala nazvat: "Subaru Outback - autifikovaný Suberman" ;-)
>>> Exteriér
==============
Nechci být nějaký zaujatý a subjektivní, ale dost možná je design této generace Lego-Outbacku nejvyváženější, nejšmrncovnější a nejelegantnější ze všech Subaru posledních 20ti let (SVX nepočítám). Prsty v tom má pan Andreas Zapatinas, tehdejší šéfdesignér Subaru. Řekové jsou známi duševní vyrovnaností, silným uměleckým citem a živou a aktivní myslí. A právě velkou část tohoto jižanského temperamentu věnoval ještě před Subaru například i vozidlům Fiat nebo jednomu z nejhezčích BMW všech dob, famóznímu roadsteru Z8. Jeho dílem je i originální "letecká" maska posledního faceliftu předešlé Imprezy a podoba Tribecy B9. A alespoň pro mne jsou právě "můj" Outback, B9ka a poslední sedanová Réza nejhezčí Subaru. Když řeknu, že Outback kloubí sportovnost a monumentálnost těla Diskobola s nekomplikovanou elegancí řeckých chrámů, a oblažuje duši jako vysedávání ve stínu olivovníku, vystihnu Outbacka téměř dokonale :-)
Konec Poezie - přichází stručný popis detailů, kterých si na Outbacku vážím asi nejvíc: design je nadčasový a vůbec nezastarává, plovoucí střecha s rovnou linií oken těžko u dnešních křivolakých mohutných sloupků C hledá konkurenci. 2 mohutné zadní "laufy" dodávají designu sportovní koření, přední světla (prý inspirována hlavou orla) mají takový přátelský a usměvavý "kukuč", který ale z jistého úhlu přechází v pohled dravce. A bezrámová okna, černé sloupky, obrovské mlhovky a "svaly" na kapotě už jsou jen takovými příjemnými detailíky.
Jinak je ale design aut ryze subjektivní záležitost, takže berte moje výše zmíněné názory pouze jako doporučení :-D
>>> Využití
==============
Celá léta Outback sloužil převážně ke krátkým cestám po Praze. V zimě pak naložen rodinou a vybaven rakví jezdíval do jemu přirozeného prostředí vysokých hor. V létě se pak vydával naložen až po střechu cyklistickým, kempovacím, vodáckým, jedlým a živým materiálem na aktivní dovolené. Obtěžkání 4 bicykly na střeše, případně množstvím lodí a pádel při tom snášel velmi dobře. S počátkem mého používání se mu život ještě víc zkomplikoval. Začal jezdit na náročnější vodácké výpravy, za náročnější cyklistikou a začal sloužit k přespávání na těchto akcích. Samostatnou kapitolou je celozimní cestování na bazén, kam se mnou jezdí trénovat na kajak.
>>> Prostor
==============
Už jste viděli kombík, do kterého bez problémů naložíte 2 kajaky, 2 lidi a ještě zbyde polovina kufru volná? Nebo kombi, do kterého bez problému dáte 2 nerozložená treková kola s rámem 21''? Pokud ne, tak se pořádně koukejte, až uvidíte na cestě stříbrný Outback. Hlavní kouzlo tkví v tom, že zadní sedačky se sklání do roviny a nemusí se při tom zvedat sedáky. Zároveň jde přední sedačka posunout dopředu a zaklonit tak, že je ještě pod úrovní zadní nákladové plochy. Výsledkem je délka od zadních dveří k přednímu oknu větší než 3 metry a vzdálenost "víko kufru-přístrojovka" 270 cm. Při parkování se výše zmíněné dá udělat i se sedadlem řidiče a vznikne tak "letiště" o rozloze cca 130x270 cm s obvodovými nerovnostmi. A tam už se dva libovolně dlouzí lidé vyspí královsky.
Ale abych nevypadal jen jako stěhovák, tak musím říct, že se auto samozřejmě používá i pro 4-5 členou posádku. Prostor pro kolena vzadu je průměrný, ale v novém Superbu a LegoOutbacku je ho ještě asi o 15 cm víc. Největší slabinou v zádu je málo místa pro nárty nohou, ale přední sedačky jsou skoro v nejnižší poloze. V zádu není problém cestovat ani ve 3 lidech.
Prostor vepředu je královský, může za to velkou měrou i útlý středový tunel a úzký hluboko zasazený středový panel. Nějaký kontakt nohou s interiérem neznám.
Ačkoli je auto velmi prostorné, stále je v něm navozen (neoprávněně) dojem sportovní stísněnosti, což se třeba o novém Outbacku říct nedá. Tam se člověk cítí jako v autobuse.
>>> Interiér
===============
Pro "folksvágnysty" začnu tím, že je všude spousta měkčených plastů a panuje všude dokonalé slícování. Mně je tento faktor úplně ukradený, ale když už to je tak pěkně udělané, proč se tím nepochlubit? Já oceňuji přehledné a intuitivní rozmístění ovladačů a atmosféru, ve které se člověk cítí pohodlně, příjemně a sportovně. Trochu slabší je množství a velikost odkládacích schránek, ale jde to přežít. Určitě je fajn výkonná klimatizace a výkonné topení. Audio hrajě celkem pěkně, jenom škoda, že neumí Mp3. Před těmi 6 lety se holt do "veteránů" montovalo jen zřídka. Sedačky jsou geniální, úzké, s dobrou oporou, pohodlné (ale korpulentnější člověk by se do nich možná nevešel). Kdyby šla trochu více vysunout opěrka hlavy a naklonit víc dopředu, cítil bych se bezpečněji.
Nejlepší je ale na interiéru to, že i po těch 6 letech a 112 000 km vypadá jako nový, ne-li dokonce lépe ;-)
>>> Výbava, elektronika
==========================
Žádná jízdní elektronika, co by kazila řidiči zážitky z jízdy, v mojem Outbacku nainstalována (naštěstí) není. Jediným pomocníkem je ABS. Stejně tak tu nenaleznete žádné automatické senzory, čidla, tempomaty, vyhřívání sedaček, elektro sedačky a jiné zbytečnosti zvyšující váhu auta a potenciálně přinášející problémy s elektrikou. Vše důležité tu je: kožený volant, kožená řadička, kožená ručka, páka redukce, autoklimatizace a 3 pedály.
>>> Jízda
============
No a teď kapitola, kterou jistě všichni dlouho očekáváte: "Jak jezdí ?". Je to asi trapné a u Subaristů ohrané, ale odpověď zní "DOKONALE". Podvozek nezná náklon (světlost 19 cm !) a přitom vyžehlí většinu děr našich státních tankodromů všech tříd. Královskou disciplínou je přejezd příčného zpomalovacího prahu, přes který čím jedete rychleji, tím méně ho cítíte. Hlavním činitelem radosti v zatáčkách není nikdo jiný než permanentní pohon 4x4 (se samosvorem vzadu). V zatáčce přidáte plyn a zadní vnější kolo vám tu zatáčku pomůže nádherně vykroužit. Jako u zadokolky. Jenže oproti zadokolce vám nedělá problém vyjet ledovatý kopec, vyhrabat se z 30 cm závěje sněhu a přetáčivost není až tak hrozivá. Podvozek a pohon za 1 s třemi *.
Existují jen 2 automobilky používající protilehlou konstrukci motoru. A obě jsou uznávány jako sportovní ikony. ... Mého Outbacka pohání klasický nepřeplňovaný 2,5 litrový čtyřválec. V mém modelovém roce mu naprogramovali 121 kW v 5600 ot. a krouťák 226 Nm v 4400 ot. Později ho vytahli i na 127 kW ve vyšších otáčkách, ale v novém Outbacku už má "jen" 123 kW. Oproti mému má ale o kus větší krouťák, a ještě k tomu má obě hodnoty posazené o pěkných pár stovek otáček níž.
Přesto je motor parádní. Už jenom kvůli tomu oklepání při startu by šlo zabíjet :-D. Za jízdy už je krásně kultivovaný a neprovádí žádnou mechanickou neplechu. Co je ale nejlepší je to, že není nijak extra utlumen a je slyšet. Utlumit totiž takovou symfonii by bylo hříchem proti lidskosti. Výsledkem je, že v celém pásmu otáček víte podle ucha, kolik boxer točí a jestli se náhodou nějak netrápí. V novém Outbacku MY10 ani nepoznáte, jestli motor běží, nemluvě o tom, že náznak chodu motoru zaznamenáte až při překročení 4500 otáček. Další důvod pro to, mít můj "starý" Ouťák raději.
Motor výkonově bez problémů stačí na libovolné ježdění, a pokud náhodu nestíhá, stačí podřadit, protože otáčky má rád a umí legálně až do 6200 ot./min. Mnohým se bude zdát slabý, ale mně bohatě stačí.
Řazení obstarává 5tirychlostní manuální převodovka. Jde pořádně ztuha a musí za "fofrklacek" pořádně vzít. Jednoduše sportovní převodovka pro chlapa. Kulisa je velice přesná. Stupně jsou dobře poskládané, ale určitě ve srovnání s dnešníma 6kvaltama již neobsojí na dálnici. Jednoduše na dálnici točí vysoké otáčky, zhruba jako každé jiné 5tistupňové auto. Občas při rozjezdu nejde napoprvé (nebo napodruhé) zařadit 1 nebo R. Bylo nám vysvětleno, že je převodovka sportovně poskládaná s málo převodovými táhly a občas se těm zubům holt nechce zapadnout. O to lépe však řadí za jízdy, řadí s krátkými drahami a pořádně rychle. A při otevřených okénkách přenádherně cvaká.
>>> Řízení
=============
To nejlepší z řízení nakonec. Tím nejlepším je totiž řízení. Volant 100% informuje co se děje s koly, jde pěkně ztuha, poslouchá na milimetr přesně. Největší zásluhu na tom má určitě starý dobrý hydraulický posilovač, proti kterému dnešní ekologické elektrické nemají sebemenší šanci. Když sednu do nového Outbacka nebo Yetiho, jednoduše si myslím, že volant nepatří k autu. Proto se do mého stroje vždy rád navracím.
>>> Spotřeba
===============
Pro "tédéíčkáře" nemůžu vynechat kapitolku o spotřebě. Je to jednoduché: "Když je člověk zdravý, tak má chuť k jídlu". A stejně to beru u aut. Auto s nízkou spotřebou je podle mně nemocné.
Dlouhodobá spotřeba v podání (většinou) mého taťky se za těch 112 000 km ustálila na 9,75. A to Outo jezdilo většinou krátké trasy po městě, nebo rychle po dálnici, případně s větší půltunou nákladu na bedrech. Nutno podotknout, že taťka je mistr "ekojezdec" a parkoval celoročně v teploučké garáži. Co jsem ho ale začal řídit jen a jen já, začaly se dít věci:
::: na okreskách stále umí za 8 litrů
::: drifty na sněhu berou přes 30 litrů
::: zimní provoz se studenými starty, kratšími trasami a častou jízdou po městě si tahal z mé peněženky zhruba 11ti-litrové sumy
::: můj pokus o ekomaraton se zhruba 80 litry benzínu dopadl cifrou 9,4 litru na 100 km. Teploty těsně nad nulou, zimní pneu, 1/3 cest po ucpané Praze, 1/3 po dálnici (120 až 130 tachometrových) a 1/3 po okreskách a vesnicích (50 až 90 tachometrových). Nutno ale podotknout, že jsem si neodpustil občasné rally vložky, abych se z toho ekoježdění nezbláznil.
::: Když ale jezdím úplně normálně, tak se držím kolem 9,75, což hezky koresponduje s dlouhodobým průměrem rodinných příslušníků.
Na objem motoru, výkon motoru, permanantně zaplou klimu, permanentní AWD a ne úplně ideální jízdní režimy docela dobrý, ne ???
Ještě se hodí říct, že palubní počítač s průměrnou spotřebou "kecá" pouze o 0,2 litru. Oproti koncernovým počítadlům je proto skoro dokonale přesný :-)
PS: Konzultace s otcem a hloubková diagnostika tabulek spotřeby zjistila, že v zimě spotřeba na ulici stojícího auta oproti vozu garážovanému znatelně roste. V garáži máme v zimě kolem 9°C, na ulici bylo -10 až -20°C. A celý tento rozdíl vyčaroval bez problémů nárůst spotřeby o 1 litr. Takže mě a Outíčko okrádají o benzín ty zatracené leštěnky, co si lebedí v teple garáže :-(
"Rezimé": Ten motor a to Outo si ten benzín setsakramentsky zasluží :-)
>>> Odlišnosti od Legacy
===========================
Subaru Outback přímo vychází ze Subaru Legacy. To je snad všem známé. Co jej ale od svého předobrazu odlišuje? Na první pohled je to zvýšená světlá výška (19 vs. 14 cm). Zároveň má Outback jiné nárazníky, které jsou jak jinak než terénější - s lepšími nájezdovými úhly a menšími "lízátky". Velice důležitou designovou třešinkou na dortě jsou dva "svalnaté hrby" na kapotě. A pak už jen vystužené spodky dveří a pevnější prahy. To bylo k designu. Podvozek má samozřejmě jiné odpružení (světlá výška) a je dokonaleji zakrytován, než u svého silničnějšího bratra. Interiér je stejný, liší se možná tak nápisem Outback v budíku otáčkoměru. Outback má taky jinak řešené střešní lyžiny, které umožňují posouvat příčníky ve velkém rozsahu, kdežto Legacy má jen "díry" na patky s pevnou polohou. Posledním, avšak velmi důležitým rozdílem, je standardní montáž zadní nápravy s automatickým vyrovnáním nivelity. Tuto praktickou záležitost Legacy nedostalo.
Motory ve zkratce:
Outback:
- H4 2,5l + 5°MT nebo 4°AT (5°MT s redukcí)
- H6 3,0l + 5°AT
- H4 2,0Diesel + 5°MT
-(v USA a Japonsku i H4 2,5l s Turbem z WRX)
Legacy:
- H4 2,0l + 5°MT (s redukcí)
- H4 2,5l + 5°MT nebo 4°AT (5°MT s redukcí)
- H6 3,0l + 6°MT nebo 5°AT
- H4 2,0Diesel + 5°MT
Závěrem ještě k typu karoserie: Do Evropy se Legacy vždy vozilo jako sedan a kombi a Outback jen jako kombi. Za velkou louží (směrem na západ) se však vesele prohánějí i Outbacky sedan. Jedná se tak možná o jediné crossoverové sedany na světě.
>>> Redukce převodovky
=========================
Co to je a k čemu to je ??? Je to taková ta páka vedle ruční brzdy, která se může zařadit se sešlápnutou spojkou. Zařadí se tak redukovaný převod, což v praxi znamená, že na jednotlivé stupně točí motor vyšší otáčky. Respektive ve stejné rychlosti se zařazenou redukcí točíte víc než bez redukce. Jistě vám došlo, že to není kvůli spotřebě. Účelem je nabytí vyššího točivého momentu už při nižších rychlostech. Subaru se tím snaží dohnat nedostatek krouťáku v nízkých otáčkách u benzínových atmosférických motorů. Využije se to v mnoha případech:
¤ Při tahání těžkých přívěsů máte více krouťáku při nižších rychlostech, což se hodí.
¤¤ Při rozjezdu v prudkém kopci ulehčíte spojce, protože ji nemusíte nechat dlouho prokluzovat.
¤¤¤ Na kluzkém povrchu, sněhu a ledu ještě zlepší trakční schopnosti pohonu 4x4.
¤¤¤¤ Když třeba jedete tachometrových 57 km/h ve vesnici do kopce (tj. 50 v reálu), samotná čtyřka se trápí. Byla by ale škoda dát tam trojku a zbytečně motor točit. Takže se tam šoupne redukovaná čtyřka a jede se vesele na tento "mezistupeň" v ideálních otáčkách dál.
¤¤¤¤¤ Sjezd prudkých (kluzkých) svahů. Za tímto účelem používají redukci hlavně OffRoaďáci. Subaru to umí ale úplně stejně dobře !!! Sjíždíte opravdu prudký skopec, a ještě k tomu třeba po ledu ??? => Zařadit redukovaná jedna, nohu z brzdy a Outo se krásně pomaloučku kontrolovaně "plíží" ze svahu dolů. ABS si ani necvakne, šetříte brzdy a palivo a je to velmi bezpečné.
¤¤¤¤¤¤ Ukažte mi nějaký jiný osobní vůz (mimo Subaru), který má 10tirychlostní převodovku a k tomu 2 zpátečky ;-)
>>> Trochu zvláštností o Subaru aneb co jste možná nevěděli:
(děkuji moc uživateli s nickem Uhnak_GTi (Subaru Legacy) za korekci mých chyb v tomto paragrafu a spoustu detailních info o výrobních specialitkách a výrobních specifikacích)
===============================================================
1) Subaru se v největší míře vyrábí a vždy vyráběly v Japonsku. V zemi vycházejícího slunce vzniká většina produkce po Japonský a Evropský trh. Prakticky jedinou jinou destinací jsou Spojené státy, ve kterých vzniká Tribeka pro celý svět a Imprezy, Forestry a LegoOutbacky pro USA. Subaru pro USA se často velmi designově liší od toho, co známe z Evropy, mají velmi odlišnou paletu motorů a převodovek, a americky řešenou výbavu, včetně superluxusních (např. dřevěných) interiérů. Jinou výjimkou, kterou Subaristi raději nechtějí slyšet, byla kooperace se Suzuki na výrobě Justíků a Justyn G3X v Maďarské Ostřihomi. A dnešní Justy (Daihatsu Sirion) už je zase 100% Made in Japan.
2) Subaru vyrábí a vyrábělo i dvoukolky. Pohon 4x4 sice používá přes 35 let a od té doby ho cpou skoro do všeho, do čeho to jde, ale existují i výjimky. Dříve a i dnes v Japonsku vyráběli např. Imprezy a Legacy i pouze s předním pohonem. U první generace Imprezy se dokonce předokolky od Subaru dostaly i do Evropy. A dnes ruší tradici Subaru Justy (alias Daihatsu Sirion), které se např. k nám dováží už jen jako předokolka.
3) Subaru u všech modelů používá relativně atypická kola. Mají často neobvyklé zálisy a rozteče disků a zvláštní rozměry gum. Případně dochází k velmi neobvyklým kombinacím jednotlivých standardních rozměrů. Tak třeba na nového Outbacka byly v době uvedení na trh na celém českém trhu k mání pouze 3 hezké použitelné disky (a musely se dlouho předem objednat) a 4 druhy zimních pneumatik. Když Vám proto ze Subaru zmizí kola, byl to buď jiný Subarista, a nebo úplný zloděj amatér. Není také náhodou, že správné gumy jdou často snadno sehnat pouze od echtjaponských firem Toyo a Yokohama.
4) Motor boxer používá Subaru přes 40 let.
5) DŮLEŽITÉ: Subaru jako jediná automobilka používá tzv. "Symetrický pohon všech kol". 95% motoristů a 50% motoristických novinářů se domnívá, že se jedná o to, že jde 50% výkonu dopředu a 50% výkonu na zadní nápravu. CHYBA !!! Jde o to, že motor, převodovka, všechny 3 diferenciály a všechny hřídele leží v jedné ose. Osa jde středem auta, je úplně rovná a má mírně klesající sklon směrem k zádi vozu. Toto technické řešení je možné díky použití boxeru a přináší několik výhod: Pohon je velice kompaktní a obsahuje nejméně komponent z všehrabových systémů na trhu. Proto se v něm ztrácí nejméně energie, je nejméně poruchový a nejméně náchylný k poškození. Také je toto rozložení nejvýhodnější možné pro snížení těžiště vozu.
6) NEPROKÁZANÉ: Někde jsem se dávno dočetl, že jeden čas společně na motorech boxer spolupracovalo dohromady Subaru s Porsche !!!
7) V samotném německém nacionalistickém Auto Bildu napsali, že BoxerDiesel od Subaru je výrazně klidnější a příjemnější, než 2.0 diesel v BMW !!! (Srovnání Forestra a X1)
8) Pro zajímavost malá cifřička, jak moc může auto mezigeneračně povyrůst: Outback MY10 má střechu o 15 cm širší, než Outbacky MY05-09 !!!
9) V roce 2007 se stal Outback společně s Fordem Mondeo Autem roku v TopGearu. (Ostatní ročníky Car of the Year v TG: 2002 Land Rover Range Rover, 2003 Rolls-Royce Phantom, 2004 Volkswagen Golf GTI, 2005 Bugatti Veyron, 2006 Lamborghini Gallardo Spyder, 2008 Caterham Seven R500, 2009 Lamborghini Gallardo LP550-2 Valentino Balboni) ... docela slušná společnost ;-)
10) Pro USA se vyrábí a vždy vyráběly i Imprezy Outback. Mají zvýšené podvozky a terénní oplastování. Stejně tak v americe jezdí např. modely WRX s 4°automatem a jiné, pro Evropana nesmyslné kombinace.
11) Malý americký vtípek: "SUBARU backwards is: U R A BUS (You are a bus)"
12) DALŠÍ ZAJÍMAVOSTI DOPLNÍM (A VYLEPŠÍM) NA POPUDY Z DISKUSE
>>> 4x4 přináší řadu výhod i na suchu a při běžném používání
(= reklama pro neznalce pohonu 4x4)
==============================================================
Jízda na sněhu, mokru, ledě, prachu, šotolině, bahně a jiných komplikovaných površích je se systémem AWD hračka. To ví každý.
Ale jak se to projeví v běžném životě na (nejen) suchém asfaltě?
* Pokud se skutečně nesnažíte, kola se při prudkém rozjezdu neprotočí.
** Zatáčky auto vykrouží pod plynem snáz, než bez plynu (předokolkaři to neznají) - tlačí zadní vnější kolo.
*** Přejezd příčného prahu, nebo obrubníku a jiných překážek je usnadněn tím, že vás "zezadu tlačí" 2. náprava (přejíždějí přední kola) a poté "táhne" přední náprava, když přejíždějí zadní.
**** Při rozjezdu máte oproti předokolce takový zvláštní (ne)příjemný pocit, že do vás někdo tlačí zezadu.
***** Když se vám zablokuje přední brzda, zadní kola to jedno přední zablokované "přeperou" a je možné v klidu rovně dojet a bezpečně zastavit (vlastní zkušenost). (Teoreticky platí i pro poruchu zadní brzdy).
****** Při aquaplanningu sice přední kola ztratí kontakt se silnicí a nezabírají, ale zadní kola (jedoucí v odvodněné stopě po předních kolech) auto stále pohánějí a pomáhají tak udržovat přímý směr.
******* Motorem auto mnohem lépe brzdí, protože je brzdící moment přenášen na vozovku všemi koly. Ještě více se to projeví na sněhu a ledě, kde se dá využít z prudkého kopce sjíždění bez použití brzd systémem "plíživý krab" = zařazený 1 stupeň + redukce.
> Tak to jen pro upřesnění <
>>> Závěrem již jen 3 suchá konstatování:
============================================
A) Pěkně to ti kluci japonští vymysleli a vyrobili !
B) Outabacku, za to jaký jsi, jak jezdíš a co umíš ti budou všechny hříchy odpuštěny !
C) Outbacku, jsi nenahraditelný, žádný nový moderní pojízdný počítač nedosáhne tvých kvalit !
Silné stránky
- praktičnost, prostornost
- permanentní 4x4, redukce, zadní samosvorný diferenciál
- jízdní vlastnosti
- řízení
- odveze cokoli, kohokoli, kamkoli
- design
- motor
- sportovnost, bezprostřednost, komunikativnsot
- výborný všesměrný výhled, obří zrcátka
- plnohodnotná rezerva
- na vše během řízení je třeba vynakládat více síly (v dlouhé koloně se velmi tuhá spojka mění v nevýhodu)
- sklápění předních sedadel za pomoci pákové aretace (sklopení trvá cca 3 sekundy)
- pohodlný podvozek s vysokým samožehlícím efektem - hlučné a duté rány od podvozku neznám ... nutno dodat, že lví podíl na výborných tlumících vlastnostech mají "balónové" pneu s profilovým číslem 60
Slabé stránky
- servis mu není neznámý
- občas tam nejde 1 a R (sportovní převodovka) - pak je člověk na semaforech za blbce a neschopňáka
- neumí Mp3
- vyloženě vybízí k tomu, dělat s ním blbosti, co nemusí vždy dopadnout dobře
- když ho někomu půjčíte, tak ho nechce vrátit :-D
- hodně se špiní zpětná zrcátka a celá záď vozu
- málo místa vzadu pro nárty a průměrně pro kolena
- menší množství odkládacích prostor a jejich menší objem
- atypický rozměr kol (proti zlodějům výhoda)
- něco toho benzínu přeci jen spapá
- na sněhu a ledu na prudčejší přidání plynu v zatáčce reaguje až moc vehementním létáním zádě zprava doleva (na blbnutí samozřejmě výborné)
- spojka absolutně neodpouští chyby, na zpátečku se stále pálí (nectnost všech Subaru)
- jen 5 převodových stupňů
- opěrky hlavy na předních sedadlech by mohly být sklopené víc vpřed, případně by mohly být sklopné
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Servisováno u Emila Freye na Stodůlkách, servis je nadprůměrný, snaživost jim nechybí, ale nejsou zadarmo :-)
Co Outbacku způsobil řidič:
a) 3krát proražená pneumatika (na odpis, nějaká pěna a kompresor by se v tu chvíli mohly jít zahrabat)
b) při couvání do garáže z nepozornosti odpraven zadní nárazník a svítílna
Pravidelný servis, spotřební materiál:
a) filtry, náplně - bezproblémová klasika
b) po 100 000 km nové spojkové obložení, všechny nové řemeny
c) pár žárovek
d) jednou měněné obložení brzd
e) 113000 km - měněné přední kotouče a obložení (sedřené kotouče, zrezlé kotouče a hodně zohýbané kotouče) - 10 200 Kč
f) 115000 km - měněna žárovka H7 v hlavním čelním světlometu a žárovka 21/5W v zadním brzdovém světle - výměna provedena na počkání (cca 20 minut) a stála celá včetně žárovek 677 Kč
Co si způsobilo Outo samo:
a) 2krát vadná lambdasonda (podruhé to vyřešila záruka na první měněnou)
b) nový dvouhmotnostní setrvačník (neklidný chod motoru)
c) zlomený plíšek v brzdě (zablokování PP brzdy, odtah)
d) rozpadlá baterie (rychlá smrt motoru a elektroniky za jízdy, odtah)
e) jednou šumělo rádio
f) jednou odpadlý šroub držící kryt podvozku (trochu to drnčelo)
g) jednou zmizelý šroub jistící zavěšení výfukového potrubí - výfuk v části pod řidičem "visel" - oprava na počkání
h) mrtvé servo zamykání zadních P dveří - prý obvyklá vada u této řady LegoOutbacku - 3000 Kč !!!
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Emil Frey na Stodůlkách - 1 s *
Příjemní, ochotní, s cenami umí čarovat, rozdávají dárky a služby zdarma ... radost tam nakupovat :-)
Novinky v recenzi
23.5.2010 dlouhý MACZ sraz - fotogalerie
Tak jsme se sešli ve středně velkém počtu 23.5.2010 v Radotíně na motokárách. Káry byla taková klasika plná zvratů, bourání, safetycarů, neplánovaně dlouhých zdržení v boxech a nevhodně zvolených okruhových směsí pneumatik.... Po půlhodinové vzrušené debatě jsme rozhodli, kam pojedeme fotit. Nakonec jsme ale stejně jeli jinam.... Seřazení aut, až na zapadnutí Ypsiho v jámě, nalomení ramene zavěšení, vylomení úchytu nárazníku a natřikrát píchlého runflatu, proběhlo rychle a bez problémů.... Pohodový pokec narušily jen dva průjezdy červeného GTR (paní jela do Radotína do cukrárny) a dva průjezdy bílého STI (pán trénoval trasu Pražského rallysprintu).... Všichni byli moc fajn, kecalo se o autech, dělala se módní přehlídka motorů, TSmart představil nové čalounění kožené sedačky nátělníkem po dědečkovi a prolézali jsme auta.... Po chvilce úsilí a vyndání sedačky z auta se nám povedlo usadit Rarsche ke mně do Outbacku. Mně na oplátku byla poskytnuta názorná ukázka kompletní nastavitelnosti parádních alcantrových sedaček v jeho "si". Tofoj se pochlubil 5timetrovým bovdenem ovládání plynu, které slouží nejspíše i jako tažné lano.
Celému tomuto závodění, schůzování a rokování předcházelo focení bratříčků z Japonska u Radotínského lomu. Série fotek snadno odhalí rozdíly mezi Legacy a Outbackem a faceliftové změny.
Parádní odpoledne :-)
Jaro - IT'S HERE - začátek invaze fotek
Konečně jsme s Outbackem vyrazili na cílené focení. Čisté auto, čisťoučká letní kolečka, nebe bez mráčku, zelenající se jarní příroda ...
Fotečky, autíčka, brzdové kotoučky a destičky
Dnes jsem Outíčko odvezl k panu doktorovi Freyovi, aby mu vyléčil cukání volantu při brždění. Diagnostika byla krutá. Sjeté, totálně zrezlé a hlavně brutálně zohýbané přední brzdové kotouče. Takže kontrola a čištění všech brzd, nové přední kotouče a k nim nové destičky též na přední nápravě. Plus objednání serva na zamykání zadních dveří. Celé 10 200 Kč - ale teď brzdí Outback jak zamlada :-)
Na cestě zpět jsem chtěl umyté auto za sluníčka vyfotit. A objevil jsem zajímavé parkovišťátko. Mezi ty dvě vozidla jsem přeci jen necouval, aby z mého Outbacka neměly mindráky :-D
PS: Jakožto zodpovědný motorista jsem koupil novou lékárničku splňující nové směrnice (stará byla už 2 roky prošlá)
"Vestavěná" navigace
Jelikož jsem od přírody kutil, a navíc se mi navigace na předním skle moc nezamlouvá, tak jsem si "zastavěl" navigaci. Celé je to velmi snadno "demontovatelné" (jen se plexi vyjme) a přitom destička dobře v kaslíku drží. Je jednoduše rozepřená mezi stěnami kaslíku. I s nainstalovanou navigací se do kaslíku ještě něco vejde. Hlavní ale je, že na navi bez problémů dosáhnu, nekazí výhled předním sklem, neoleptává přední sklo a dobře to vypadá. Schválně: kdo z vás má na středním panelu 4 displeje ??? ;-)
IT'S HERE !!! - moje druhé Subaru
Ve fotogalerii jsou fotky mého druhého "Subaru". Pyšní se výbornými jízdními vlastnostmi za mokra, nízkou spotřebou a pořádným fun-faktorem. Jelikož je to STi, je samozřejmě v modré barvě a s patřičnými polepy. Již brzy spolu vyrazíme "do terénu" :-)
Středně velký sraz v Radotíně na motokárách
Přidány fotky ze srazíku. Zúčastnili se: Ypsilon, Wii-Jay, TSmart, Tofoj, X-Ganga a moje maličkost :-)
PS: kontrolujte v KartCentru dotažení matic předních kol, aby vám při jízdě neupadlo kolo ;-)
Nový odstavec exteriér
Dnes jsem trochu zobjektivnil hodnocení a přidal nový odstavec "Exteriér". Je v něm obsažen superstručný medailonek designéra Andrease Zapatinase.
Dodatek k maskování nálepkami
Dnes jsem konečně zajel na myčku a dost jsem se bál, že to moje "řezaná grafika" nehezky odnese. A k mému velkému překvapení (a radosti) krásně drží!!! Takže tímto tuto "maskovací" metodu můžu všem doporučit. ... Vysvětlení: tu řezanou grafiku jsem si nechal udělat v normálním (vetším) kopycentru, kde nemají žádný speciální fólie a kde to stojí pár korun.
PS: A největší radost mám z toho, jak se Outíčko nádherně blejská :-)
Plastika jizvy
Už jsem nevydržel se na tu hnusnou prasklinu koukat a začal jsem konat. Nejdříve jsem tvar samolepky plus minus vymyslel u počítače v editoru. Poté udělal první papírovou maketu. Pak jel nakoupit černou lepicí folii na vystřihnutí a nechal jsem si vyřezat lepicí nápis Outback. Pak nárazník vydrhnul benzínem a přes pět nových papírových modelů se dostal k požadovanému tvaru. A pak už jen pečlivě pomalu nalepil a už je Outíčko zase "šik" :-)
PS: Uvidíme co s tím udělá myčka :-o
V Outbackově galerii přibyly naivní malůvky loga MACZ.
Opravená a upravená recenze + nové
Dnes jsem opravil pár gramatických chyb, přeformuloval pár vět a přidal úplně novou kapitolu "Odlišnosti od Legacy". Nedávno navíc přibyly kapitoly "Redukce převodovky" a "Zajímavosti o Subaru".
Nová obsáhlá galerie !!!
Dnes přibyla spousta nových fotek exteriéru a konečně i interiéru !!! Outo je sice trochu špinavé a od sněhu, ale čí auto tak v současném počasí nevypadá??? Alespoň je takové pořádně outdoorové !!! ... Při focení došlo i na lopatu ;-) ... pár fotek ještě přidám zítra, dnes jsem vyčerpal limit.
Opraveno zavěšení výfuku
Dnes jsem byl bez objednání u Freye a skutečně mi na (půlhodinové) počkání nahodili výfuk a zajistili to šroubem. 211 Kč
Zajímavosti a zvláštnosti o Subaru
Nový odstavec v recenzi na téma zajímavostí o Subaru. Pokud někdo ví i něco jiného nebo upřesňujícícho, nechť se ozve v diskusi.
+ Outback dostal papat olej, protože už mu vyhládlo
22.1.2010 Vyháklé výfukové potrubí
Dnes jsem při kontrole podvozku objevil, že výfukové potrubí v části vozu pod řidičem podivně "visí". Bližší prozkoumání odhalilo, že se nejspíš uvolnil zajišťovací šroub a následně (nejspíš při hoblování sněhu břichem Outbacku) se vyháklo potrubí z háčku..... Přimnělo mně to k pokusu: Napsal jsem do servisu mail a poslal fotky. Chci zjistit, zdali dokáží závadu vyhodnotit (v mém případě potvrdit) takovýmto způsobem a jaké nabídnou řešení. Mailem jsem požádal, zdali by to případně bylo možné udělat na počkání. Jsme zvědav na odpověď :-o
AKTUALIZACE: Hodinu a půl po odeslání mailu mi volal přejímací technik, že se určitě jedná o uvolněný šroub, a ať se kdykoli bez objednání zastavím, že nahodí šroub a budu moct frčet :-)
Video
Přímý odkaz na video.
Přidat názorDiskuse: Subaru Outback 2,5
- Koupě Outbacka 10.08.2016 01:23 Vaclav_sv1000s
- Jedna z nejlepších recenzí...... 07.02.2011 23:35 will83
- Re: Re: Re: Re: Re: motokáry 31.05.2010 19:16 thanantos
- Re: Re: Re: Re: motokáry 31.05.2010 19:12
- Re: Re: Re: motokáry 31.05.2010 18:22 rarsch
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sestava 25.05.2010 21:22 ypsilon
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sestava 25.05.2010 21:21 Subaru4ever
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sestava 24.05.2010 23:53 thanantos
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sestava 24.05.2010 23:46 FRPE
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sestava 24.05.2010 23:29 thanantos
- Re: Re: Re: Re: Re: Sestava 24.05.2010 23:23 FRPE
- Re: Re: Re: Re: Sestava 24.05.2010 23:10 thanantos
- Re: Re: Re: Sestava 24.05.2010 19:44 tofoj
- Re: Re: Sestava 24.05.2010 19:27 FRPE
- Re: Sestava 24.05.2010 19:23 tofoj
- Re: Re: motokáry 24.05.2010 17:36 thanantos
- Sestava 24.05.2010 17:29 FRPE
- Re: motokáry 24.05.2010 12:11 ypsilon
- motokáry 24.05.2010 02:00 Ondřej Šámal
- Re: Re: Re: Re: Japonec??? 17.05.2010 16:44 Dan0044
- Re: Re: Re: Japonec??? 17.05.2010 14:36
- Re: Re: Japonec??? 17.05.2010 13:45 Dan0044
- Re: Japonec??? 16.05.2010 14:43 Subaru4ever
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Japonec??? 16.05.2010 14:28 Dan0044
- Re: Re: Re: Zdravim kolegu 10.05.2010 18:13 Subaru4ever
- Re: Re: Zdravim kolegu 10.05.2010 11:39 thanantos
- Re: Zdravim kolegu 10.05.2010 10:33 Subaru4ever
- Zdravim kolegu 09.05.2010 22:50 thanantos
- Re: Re: Re: Re: Re: Re: Japonec??? 29.04.2010 23:27 Poustnik
- Re: Re: Re: Re: Re: Japonec??? 29.04.2010 23:05 Subaru4ever
Další vozy Subaru Outback
-
Subaru Outback (2006) Majitel: VavruPe
Přidáno: 22.9.2012 149 Majitel 9.93 Uživatelé
-
Subaru Outback (2005) Majitel: parkoviště
Přidáno: 5.9.2010 29 Majitel 7.60 Uživatelé
-
Subaru Outback (2002) Majitel: Slavek-TDM
Přidáno: 11.5.2010 309 Majitel 9.86 Uživatelé
-
Subaru Outback (2012) Majitel: AnGeor
Přidáno: 30.11.2012 3910 Majitel 9.80 Uživatelé
-
Subaru Outback (2016) Majitel: vratidlo007
Přidáno: 14.7.2016 5510 Majitel 9.70 Uživatelé