Recenze
Technické info
Přezdívka auta RX Rok výroby 2010 Koupeno ojeté najeto [km]:200000 palivo: hybrid počet válců: 6 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 3500 výkon [kW]: 220 zrychlení 0-100 km/h [s]: 7.8 maximální rychlost [km/h]: 180 převodovka: automatická průměr kol [palce]: 19 zavazadlový prostor [l]: 496 pohon kol: 4x4 spotřeba [l/100km]: 8.9
Popis vozu
Toto auto jsem si pořídil jako nástupce za Priuse 3, kterého jsem měl 3 roky/70tis. km a byl jsem s ním snad po všech stránkách spokojen. (viz. recenze: https://moje.auto.cz/thanatos/prius.html)
Díval jsem se po něčem trochu silnějším, ideálně 4x4 a stejně prostoru, a samozřejmě hybrid. Vyřazovaní metodou přes Prius+ (téměř žádný výběr ojetin), Toyota Corolla (není 4x4), Toyota Rav4 (nový hybrid stále přes 800tis.), Lexus GS450h (nemá sklopné sedačky), jsem se dostal až na RX450h. Což o to, auto by splňovalo všechny požadavky, ale není to už trochu moc? Nicméně na scénu přišel právě mou zakoupený kus v perfektním stavu, jasnou servisní historií a rozumnou cenovkou a nájezdem (190tis), a výbava LUXURY = no pane jo! Tak proč to nezkusit, že?
Dnes mám vozidlo 7 měsíců a najeto 10000km – tak si troufnu o souhrn:
Když jsem si Lexus vezl domů, tak jsem zažíval pocity absolutního štěstí a slzy jsem měl na krajíčku. RX450h ve výbavě Luxury se vzduchovým podvozkem a zvukem Mark&Levinson si vás prostě hýčká. Jel jsem si to středočeskými kopečky, vůz se lehce a svižně pohupoval a já prožíval nirvánu. Tím, že jsem měl už zkušenost s Priusem a vím jak jet s hybridem, jsem to pouštěl ze zatáčky do zatáčky. Ano, lehce a svižně je trochu oxymóron u tohoto auta, ale vezmeme-li v potaz, že je to v podstatě koncertní síň na kolech, tak z této perspektivy je skutečně RX poměrně agilní.
Pro srovnaní, z první jízdy Priusem jsem byl zcela „odvařený“, prostě UFO, hybrid - všecko jinak. Obecně mě Prius prostě bavil a zcela mi sednul. Neměl bych problém se vrátit zpět. U RX je to jiné, to ticho, klid, pohoda a hýčkaní = je to jako návštěva wellness&spa. Dvouvrstvá termo-akustická skla vás zcela odstíní od okolí a jste jen vy, vůz a dokonalý zvuk. Na druhou stranu trochu ztrácím ten kontakt s realitou. V tomto autě se prostě ani nedá „divočit“, přesto že máte k dispozici 300 koní! - nenechá vás to, prostě nepotřebujete. Spíše vás ukolíbá a zrelaxuje. Pohodlná křesla, rozhled, klídeček. A služební škodovky, ať si klidně lítají kolem.
Vzhledem k tomu, že jezdím cca 85%km po dálnici, tak je pro mě každá cesta tak trochu ráj a relax. Klidná plavba krajinou (vzduchový podvozek plavbu skutečně připomíná). No a „last mile“ městem? Super odpich a pak plachtění na baterku. Zvuková izolace a pocit s vozu způsobí, že okolí je spíše jako nějaký film kolem vás.
Jízdní vlastnosti: auto je to obecně těžké, s tím už je třeba počítat. Trochu mi to připomíná plachetnici - umí jet i rychle, ale nezatočí na pětníku, umí jet v klidu a pěkně manévrovat. Když umíte jezdit s hybridem, tak to prostě necháte plout a využíváte kinetiky, kterou jen doživujete malými šťouchy.
Spotřeba: tím, že jezdím spíše po dálnici a ani tam to nehoním, tak teď po 7tis. km (listopad – červen) mám celkový průměr 8,9l/100km. V zimě, ve sněhu a mrazu na dálnici jsem to ale uměl i za 10,3l. Teď začátkem léta, klidná jízda napříč Jižní Moravou, byla za 7,6l. Osobně si myslím, že běžně může být spotřeba 9,2l/100km.
Stav: vůz měl první majitel, který má Lexusů několik a vše nechával jen na Lexus Praha. (včetně mytí, čistění, STK apod.). Takže mě nic moc nečekalo. Chronický problém starších RX, uchycení tlumiče předního kola, jsem vyřešil u specialisty. Čelní sklo, které po 10 letech už mělo nějaké ty zásahy mi vyřešil nějaký dobrodinec na dálnici, tím že mi poslal kamínek a po pár dnech se v místě objevil pavouk (vyměněno v autorizovaném servise za originál Lexus sklo – je to sice dražší, ale to dělá Lexuse Lexusem). Drobné oděrky na předním nárazníku od kamínku odletujících od vozů na dálnici jsem neřešil - to ani nemá cenu.
Pocity: už jsem toho popsal spoustu výše – výbava Luxury je prostě koncertní síň na kolech. Osobně ale nemám z RX takový ten nadšený a rošťácký pocit jako z Priuse. Jasně nejde to srovnávat, ale tak nějak se to auto ke mně nehodí – nejsem ani honorace, ani umělec. Tak uvidíme jak dlouho se z něj budu těšit, zatím ale kolem není nic, co by ho mohlo nahradit, možná tak ta RAV4 (ale to asi hodně obrečím, protože už jsem se dost rozmazlil).
Silné stránky
ticho, hudba, 300 koní a spotřeba
Tohle auto si vás hýčká a rozmazluje, na vzduchovém podvozku si to plachtíte krajinou a neznáte stres.
Slabé stránky
I když spěcháte, tak na palubě auta vládne takový klid a pohoda, že to prostě nestihnete :-) nechcete. Ten kdo se v hybridním Lexusu RX kolem vás přežene zleva, jen buď blázen nebo zloděj...
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
chronické uchyvení předních tlumičů. Závada nebyla ohrožující, jen akustická - prostě to tam v plném reidu na parkoviští luplo. No ale to v Lexusu nechceš, na baterku, v naprostém tichu, naráz "lup!" - prostě ne!
Výměna čelního skla - autorizovaný servis.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Vůz byl zakoupen od prvního majitele, který má v rodině Lexusů několik (i dvě RX450h). Tento byl jeho osobní 7 let, dále 3 roky dcera. Komunikace perfektní. Majitel řešil vše ohledně vozu přes Lexus Praha, a tedy i prodej. Komunikace s autosalonem byla seriozní, ale trochu zdlouhavá. Následná přímá komunikace s majitelem vše významně urychlila.
Novinky v recenzi
zkušenosti po 3 letech a 70 tisících km
Tak po více než třech letech a 70tis. kilometrech nastal čas na výměnu.
RX mi nakonec tak sedlo, že jsem si jej nechal déle než jsem prve plánoval, ale teď už je čas a trochu i chuť na změnu. No samozřejmě to bude opět Lexus (není divu, že značka má de facto nejvyšší retenci zakázníků mezi značkami, když jsou auta tak spolehlivá a fajn se řídí), tentokrát jsem si rovnou objednal nového Lexuse - RX prostě přesvědčilo!
Co mohu po zkušenostech říci:
Na úvod:
Jak jezdím?
- 85% jízd je do práce/z práce po dálnici, která je na české poměry kvalitní. Každý den 35km tam a 35 zpět. Konstatní pohodovou rychlostí, podle provozu 110-135km/h. 15% jsou město a okresky. Nezavodím, ale když mě někdo popichuje, tak mu rád ukážu sílu hybridního 6-válce.
Jak se o vůz starám?
- Normálně. Pravidelný servis v autorizovaném servisu podle servisního plánu. Každé jaro extra servisní prohlídka po zimě, čištění a dezinfekce klimatizace, regenerace chladícího media, atp. 2x ročně ruční mytí, ochrana nano kosmetikou a kompletní čistění interiéru. Jinak jezdím do myčky jak je potřeba. Kola přezouvám pravidelně, mám kompletní sady na discích (letní 19”, zimní 18”). Jinak leju jen benzín a vodu do ostříkovačů. Jo a v zimě používám gumové rohože v kufru i interiéru (resp. minulé léto jsem je ani nevytáhnul a tak jsou tam pořád).
Spolehlivost – jako prostě joó...člověk nic neřeší, vše šlape jak má.
Ano dá se říci, že s mým způsobem užívání a péče o vůz tam není nijak zvlašť důvod aby něco selhalo, ale stejně – bavíme se o 2,2 tuny mechanických součástek v pohybu, takže vždy se něco může rozpypat, no ale ne. Pouze jedinou věc jsem řešil, po převzetí vozu po pravidelném servisu mi nesvítila palubovka, tak to zavládlo zděšení následované cestou zpět do servisu. Tak stačilo aby technik otočil ovladačem světel ze symbol O na Auto, a vše již byl zase v pořádku 🙈 (trochu ostuda, ale já na to vážně nikdy nešahal).
A ještě geometrie se dělala - je to velké, je to těžké a po přezutí sady gum to je potřeba někdy vyladit (2x za 70 tis. km)
Komfort - už to zmiňuji v uvodním článku, je to paráda. Moji kamarádi mě trochu nemají rádi. Poté co se mnou někam jeli, už jim ty jejich vozy (klidně i nové a také prémiové) už prostě tak nějak no… no prostě hodnotí RX jako velmi povedený vůz. Samostatná kapitola je kultivovanost, tichost a samozřejmě Mark Levinson.
Spotřeba – jak jste asi pochopili, tak hybridní auto nepoužívám zrovna ideálně tím že většinu času jezdím po dálnici kolem těch 130km/h. Tam tu efektivitu úplně nevyužijete. Ale i tak to není vůbec špatné. Výrobcem udávané kombinované spotřeby 6,3l/100km jsem sice nikdy nedosáhnul, ale celkový dlouhodobý průměr mám 8,3l. V létě jezdím kolem osmi, v zimě k devíti. Když jezdím okresky, tak se umím docela v klidu dostat po hluboce pod osum aniž by o mně někdo prohlásil, že se courám. Troufnu si říci, že dosahuji vlastně lepší spotřeby, než moderní 6V TD motory prémiových značek a to s výrazně vyšší spolehlivostí.
Co se mi nelíbí:
- Je to velké – nemyslím na parkování, to je v pohodě (4770mm už je dnes normálka), ale když v zimě škrabu skla, tak se musím dost natahovat. ano škrabu je ručně když parkuju někde venku, přestože je spodek skla vyhřívaný a celkově se auto ohřívá rychle. Jsem ale tak nějak naučený, i z motorky, že není dobré nechávat auto stát když je zmrzlé, lepší je v poklidu jet).
- Automatické zavírání kufru je pomalé - zmáčknu, popojdu ke dveřím řidiče a ještě tak 2s čekám, než pohladím kliku pro zamknutí.
- Infotainment je historie – jako pořád funguje bezchybně, ale na navigaci používám telefon.
- Roletka v kufru se zasouvá a vysouvá ručně, trochu otrava.
Co se mi fakt líbí:
- 100% kultivovanost, preciznost, kvalita a ticho
- zvuk Mark Levinson
- vzduchový podvozek a to jak si pluje (a jak vtipně auto vyrovnává, když zaparkujete někde šikmo)
- neokoukanost, lidi se stale ptají (a to už je teď hybridů plno a Lexusů je taky dost vidět)
- jak je všechno takové poklidné, vyprecizované (dojezd skel, otevírání a zavírání přihrádek)
- easy entry (pojezd volantu a sedadla pro snazší nasednutí)
- sklopení zrcátek při zařazení zpátečku a zadní a boční kamera (fakt užitečné)
- aktivní svícení do zatáček (ne to standartní přisvěcovnání, ale to jak se světlomety natáčí podle volantu). Obecně to svítí jako…, no jakože dost
- Okamžitá a lineární akcelerace při rozjezdu
- Průběžná akcelerace a síla motoru, dám tempomat a jede to kopec nekopec
Co se dělalo:
- Výměna předního skla po kaménku na dálnici (original Lexus v autorizovaném servise)
- Výměna uchycení předního tlumiče (lupkalo to, ale s tím už jsem to kupoval)
- Oprava levých zadních dveří – opřel se do mě Golf a lehce prohnul plech. Asi by to nikdo moc neřešil, protože to skoro ani nešlo nafotit, ale tak když to šlo z pojistky, že? 🤷🏻♂️ (standartně autorizovaný servis Lexus)
Šrámy:
- Takové ty oděrky od kamínků, na jednom místě loupnutý lak, nikoliv barva, jen krycí lak (s tím už jsem to kupoval a nemyslím si, že je potřeba to řešit)
- Škráblý plast interiéru zadních dveří v oblasti nohou – nechal jsem omylem zapnutou elektrickou jednokolku za sedadlem řidiče a v zatáčce to už gyro neudrželo, jednokolka se zhoupla a jak se kolo roztočilo tak pneu brousila plast interiéru
Takže proč jej vlastně prodávám, když jsem tak spokojen? No protože se mi dostalo příležitosti jezdit služebním Lexusem. A auto nemá stát, má jezdit, takže sušit jej v garáži nedává smysl.
Další vozy značky Lexus
-
Lexus RX (2009) Majitel: Invisible
Přidáno: 7.2.2016 2810 Majitel 9.96 Uživatelé
-
Lexus RX (2005) Majitel: MazdaGE
Přidáno: 25.12.2008 2010 Majitel 9.42 Uživatelé
-
Lexus GS (2018) Majitel: medvedi
Přidáno: 5.4.2018 3210 Majitel 9.94 Uživatelé
-
Lexus ES (2023) Majitel: doktorbartollo
Přidáno: 28.12.2023 2410 Majitel 9.92 Uživatelé
-
Lexus GS (2008) Majitel: overclocker
Přidáno: 5.11.2012 209 Majitel 9.91 Uživatelé