Recenze
BMW řada 3 F30 340i
Technické info
Přezdívka auta 340i Rok výroby 2015 Koupeno nové najeto [km]:20500 palivo: benzin počet válců: 6 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 2998 výkon [kW]: 250 kroutící moment [Nm]: 450 zrychlení 0-100 km/h [s]: 5.1 maximální rychlost [km/h]: 250 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 18 zavazadlový prostor [l]: 480 pohon kol: zadní
Popis vozu
Když jsem před pár lety vyrazil za prací do ciziny, sháněl jsem z praktických důvodů ojeté auto. Zároveň jsem chtěl něco aspoň trochu zajímavého, a tak jsem nakonec koupil E90 330i z roku 2006. Nebylo to dokonalé auto, ale loučil jsem se s ním po dvou letech hrozně nerad. Charakter řadového atmosférického šestiválce v relativně kompaktním, pěkném sedanu se mi dostal pod kůži. Po letech v konfekčních kombících tím začala moje závislost na BMW.
Další auto mělo být opět se silným benzinovým motorem a manuálem, zadokolka, v rozměrech střední třídy. Racionální volba by asi vypadala jinak, jenže já byl pevně rozhodnutý, a tak mi nezbylo v podstatě nic jiného, než vybírat opět u BMW. Nový Jaguar XF vypadal lákavě, jenže v době mého nákupu se teprve dostával na trh, navíc bez manuálu v silnějších motorizacích. Stuttgartské C trpí podobným omezením nabídky, na Audi jsem se snad ani nedíval, a Giulia byla tou dobou ještě v nedohlednu. Naopak bavorská trojka zrovna prošla faceliftem a nejsilnější benzinovou motorizaci nahradil nový motor B58 v modelu 340i.
Sice to není atmosféra, ale člověk vezme turbo na milost, když zjistí, jak zatraceně rychlé s ním auto umí být. Pokud chcete z dosud nejnovějšího mnichovského šestiválce dostat to nejlepší, je potřeba razantně zašlápnout plyn a nepovolit, jinak vycítí vaši slabost a začne váhat. Prodleva dmychadla je snížena na minimum, auto jde za plynem okamžitě díky síle šesti půllitrových válců a ve zlomku vteřiny ještě trochu přidá. Výkon krásně graduje a teprve ve vyšších otáčkách je to ten pravý koncert, jaký má u benzinového motoru být. Přitom při poklidné jízdě motor svou sílu nedává nijak výrazně najevo, klidně ho můžete svěřit bojácnému řidiči a nic zvláštního se nestane.
Silné stránky
Nějakou chvíli jsem uvažoval o obou karosářských variantách řady 4, které se mi při uvedení na trh moc líbily. S odstupem času jsem ovšem došel k tomu, že klasické proporce sportovního sedanu se mi na trojce líbí přece jen víc a neokoukají se tak rychle, jestli vůbec někdy.
Třistačtyřícítka s M paketem taky umí udělat první dojem. Po nastartovaní stroj mocně zaburácí a působivý soundtrack v mezích civilní hlasitosti si drží i během jízdy, obzvlášť ve sportovním režimu s využitím obou koncovek výfuku. Sebevědomý brukot umí při sportovní jízdě doplnit i ostrým zaštěkáním.
Na první dotek jsem byl nadšený z volantu, nadstandardně tlustý věnec potažený jemnou kůži skvěle padne do ruky. Po roce už bohužel ustoupilo nadšení pociťované při každém rozjezdu, dnes mi jen volanty v jiných autech připadají nesnesitelně špatné :-)
Totéž platí o sportovních sedačkách, jak z hlediska materiálů, tak především v rozsahu nastavení. S mou výškou atakující dva metry je trojka na spodní hranici dostatečně rozměrných aut, ovšem pozici za volantem jsem si našel zcela bez kompromisů. Dávno po pořízení trojky jsem neodolal a vyzkoušel si i konkurenční XF R-sport. Právě interiér a rozsah sedaček mě utvrdil v tom, že jsem si vybral správné auto. I když Jag možná může být jízdně o malý chlup napřed, citím se v trojce o něco lépe.
Kritici občas u BMW zdůrazňují zastaralé interiéry, jenže já opravdu nevím, co by v tom autě mělo být jinak. Všechno je na svém místě, funguje dobře a příjemně se ovládá. Facelift přinesl jemnější grafiku, možnost bílého podsvícení přístrojů během dne a vylepšený iDrive, což celkový dojem výrazně zvedlo.
LED lampy svítí báječně, automatická dálková světla se vyhýbají ostatním autům a umí tak osvítit třeba les vedle silnice, aniž by oslňovala účastníky provozu. Skvěle to funguje s auty jedoucími ve stejném směru. Před protijedoucími auty je většinou lepší zasáhnout ručně, protože automatika je detekuje teprve ve chvíli, kdy se vyhoupnou ze zatáčky nebo přes horizont.
Jednou ze zajímavostí 340i jsou automatické meziplyny. Sází je zcela neomylně při každém podřazení a i když to někomu může ubírat z kouzla manuálu, považuju je za vítané usnadnění práce s přínosem k bezpečnosti jízdy a trvanlivosti pohonného ústrojí. Ladí mi k charakteru auta, které sice má sportovní střih a rychlostní limity si dává k snídani, ale pořád je to v první řadě cestovní náčiní a ne vyhrocený sporťák. Dají se vypnout, ovšem pouze s úplným potlačením stabilizace (DSC off, dlouhé podržení "tlačítka na smyky").
Slabé stránky
Od prvních testů generace F30 až do dneška snad každý recenzent zmínil nějakou výtku k řízení. Po faceliftu se prý hodně zlepšilo, za což jsem rád, ale nemám přímé srovnání.
Vadí mi jen určitá pomalost řízení kolem středu, kdy je pro drobnou změnu směru při jízdě rovně potřeba výrazný pohyb volantem. Komplikuje to např. vyhýbací manévry nad výtluky a pražskými kanály. Nepříjemné je to i při jizdě po dálnici za silného bočního větru, kdy auto skrz volant působí rozevlátě, ačkoliv podvozek s držením stopy nemá nejmenší problém.
Za příplatek lze pořídit VSS, variabilní sportovní řízení. Nicméně i základní řízení má proměnný převod, o VSS bych tak uvažoval jen kvůli celkově strmějšímu nastavení. Volba VSS navíc nemá nic společného s účinkem posilovače, ten se mění podle zvoleného jízdního režimu. Při volbě Sport řízení příjemně ztuhne, ale pořád zůstává o něco lehčí než u E90.
V zatáčkách díky proměnnému převodu auto ožije a řízení působí jistě, požadovaná námaha dobře odpovídá tomu, co se s autem děje. Jen by mohlo být upovídanější.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Zatím jsem naštěstí neřešil nic zásadního. Při mytí mi zůstal v ruce zadní znak, nové plastové úchytky v ceně cca 12 Kč jsem dostal u prodejce zdarma. Zhruba po 18k km auto zahlásilo nedostatek chladicí kapaliny. Cesta do servisu se mi zrovna nehodila, po telefonické konzultaci jsem dolil sám něco pod půl litru, což by snad mělo být v normě.
Interval výměny oleje je od výrobce nastavený na 30 tis. km nebo dva roky. Proměnný interval se hlavně ze začátku trochu zkracoval, prozatím to vypadá tak, že si auto o nový olej řekne zhruba po 26 tis. km. Pro klid v duši jsem nechal olej vyměnit po necelých 10 tisících.
Výměna předních destiček přijde podle dosavadního trendu někdy po 40 tisících km, zadní vydrží mnohem déle, a nic dalšího se zatím o péči nehlásí.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Při výběru auta jsem několikrát navštívil dva pražské dealery. Z hlediska osobního přístupu a nabízených služeb musím pochválit oba, nakonec ovšem rozhodly znalosti a zkušenosti prodejce. Zatímco první naštívený plaval i v tom, co jsem měl už nastudované z webu, jeho kolega u konkurence mi v několika bodech dobře poradil a celkově bylo vidět, že jednoduše ví. Když se mi pak sešly cenově podobné nabídky, nebylo co řešit.
Výbava
Model M Sport
M podvozek (neadaptivní)
M sportovní brzdy
LED světla
Přední i zadní parkovací senzory
Elektrická sedadla s pamětí a vyhříváním
Navigace Professional
Audio Harman Kardon
Tažné zařízení (elektricky sklápěné, kvůli nosiči kol)
Novinky v recenzi
Podzimní úklid
Auto dnes prošlo přípravou na zimu, v jeden den se sešel úklid s voskovaním i přezutí. Za necelých 15 tis. km v letní sezóně se mi podařilo sjet přední runflaty tak, že na jaře budu muset pořídit nové pneu.
Přidat názorDiskuse: BMW řada 3 F30 340i
- Manual 16.09.2017 09:57 Market
- Re: Re: Neuvěřitelná shoda :-) 09.03.2017 15:17 reno01
- Re: Neuvěřitelná shoda :-) 24.02.2017 11:52 Redwood
- Neuvěřitelná shoda :-) 31.01.2017 00:34 reno01
- Re: Odvážná volba 20.12.2016 12:17 Redwood
- Odvážná volba 17.12.2016 08:52 NPramer
- Re: Unicorn 05.11.2016 15:57 Redwood
- Unicorn 04.11.2016 22:33 boost.
Další vozy BMW řada 3
-
BMW řada 3 (2017) Majitel: stealth01
Přidáno: 24.5.2017 1110 Majitel 9.96 Uživatelé
-
BMW řada 3 (2012) Majitel: Vranis
Přidáno: 25.7.2013 7310 Majitel 9.95 Uživatelé
-
BMW řada 3 (2013) Majitel: Dejvy
Přidáno: 22.10.2013 3510 Majitel 9.86 Uživatelé
-
BMW řada 3 (2013) Majitel: NPramer
Přidáno: 16.12.2016 67 Majitel 8.50 Uživatelé
-
BMW řada 3 (2016) Majitel: Market
Přidáno: 13.9.2017 310 Majitel 8.00 Uživatelé