Recenze
Ford Escort XR3i 77kW
Technické info
Přezdívka auta HUNTER Rok výroby 1987 Koupeno ojeté palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 2 objem [cm3]: 1597 výkon [kW]: 77 kroutící moment [Nm]: 138 zrychlení 0-100 km/h [s]: 9.8 maximální rychlost [km/h]: 200 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 8
Popis vozu
Ford Escort XR3i...k tomuhle autu sem se dostal díky kamarádovi, kterej si ho koupil za dob, kdy sem ještě neměl řidičák. Tenkrát sem s nim pro něj jel do Bechyně...ani nevim kdy a proč mi ruplo v bedně, ale brzo na to sem měl jasno co bude moje první přibližovadlo.
Tenhle typ escorta neni žádnej extra historickej kousek (někdo ani neví že se něco takovýho vůbec vyrábělo), ve světě motosportu taky nezanechal velkou vzpomínku jako jeho předešlý generace, ale je to prostě XRtrojka...malý svižný přibližovadlo se spolehlivým motorem a s vůní 80. let.
Každopádně jak byl řidičák na dohled, přišel čas inzercí. Narazil sem na frajera z Liberce...1.6i 66kW žlutý barvy...barva samo-domo, mračítka až do pekla, náprava do A, motor katastrofa, děs, běs...no a tak sem měl první auto. Dal sem mu menší péči, naleštil, uřezal mračítka, nahodil čistej XR interier, no a parády bylo habaděj. Tak nějak sme rok jezdili, ale při pohledu na nosníky a podlahu bylo jasný že na dveře klepe Zubatá. No a tak sem znova hledal...kastli v co nejlepším stavu. Karma mi byla nakloněna a tak se na scéně objevil Hunter. Stav byl takový, že byla jen kastle s motorem bez interiéru, části podvozku a s vytrhanou elektrikou. Ale vzhledem ke korozi bych nic lepšího jen tak nesehnal. Nicméně po měsíci práce za pomoci dílů ze žlutýho bylo auto provozuschopné.
Tohle auto už mělo smysl trochu vymazlit, takže sem začal potají přemítat...první myšlenka byla udělat z auta XR3i se vším všudy a brouzdat po srazech, což nebyl problém...většinu jsem už měl ze žlutýho escorta, takže stačilo koupit XR kola, přední nárazník a pár prkotin...ale vzhledem k tomu, že mě nebaví kolem auta jen chodit a občas přeleštit šmouhu na dveřích spolujezdce, začal jsem vymejšlet nesmysle. Něco už proběhlo, něco čeká na lepší finanční období...nejsem zastáncem extreme tuningu, nechci na auto rvát blbosti co tam nemaji co dělat. Snažim se tvořit z origo paketů a dílů...no, každopádně momentálně asi takhle:
Interier: Došlo k částečnému odlehčení (pryč zadní sedačky, tlumící koberce apod.)... Podařilo se mi sehnat RECARO sedačky (mazec, z nich funim blahem) a SCHROTH 3bodové pásy s navijákem. V blízké budoucnosti bude rozpěra mezi zadní tlumiče a přídavný budíky.
Exterier: XR zadní křídlo, RST paket prahy + lemy, morette přední světla, čas od času jiná kola. Momentálně pavučiny RH 15" s pneu 195/50, ale už se mi moc nepozdávaji. Dálší upgrade, 90spec přední nárazník (mírně upravený - z důvodu lepšího přísunu vzduchu), kapota s RST výdechy, zámky kapoty a kouřové zadní lampy. Do budoucna kola ronal turbo R10. Myslim si že exterier mám jinak hotov.
Motor: motor byl původně 1.6 CVH 8V se vstřikováním KE-jetronic a řízeným KATem což dávalo 66kW. Ten sem vyměnil za 1.6 CVH 8V, vstřikování K-jetronic, bez KATu -> 77kW (čistě mechanické vstřikování). Na něm byla zatím dělaná hlava. Srovnala se, koupena nová vačka, hydroštely, vyleštily se kanály. Do airboxu přišla sportovní vložka filtru od JR-filter. Do budoucna bude sportovní výfuk, svody. Do vzdálené budoucnosti plánuju sehnat motor z RS turbo, z něj vzít blok, turbo a převodovku se svorem a naroubovat to na stříkačku z XRtrojky + ještě třeba decentně snížit hlavu a odlehčit setrvák, ale tam zatím příjem studujícího nesahá.
Převodovka: IB5, 5-ti stupňová...časem bude se svorem z RST + zkrácený řazení. Převodovka moc vychytaná neni. Tyč jak v autobusu a cesty k jednotlivým rychlostem...no, jak ústa staré ženy...ale zvykl sem si.
Podvozek: zatím série, avšak i tak velmi dobře laděný + zadní nezávislá náprava hodně zvedá jízdní vlastnosti. Auto pěkně drží v zatáčkách, pocit jistoty dokáží vzít max špatné pneumatiky a silniční koleje, který lehký auto dokážou rozházet. Až budou peníze, rád bych nějaký sportovní podvozek se snížením max 30/30mm a letos mě čekají pneu.
Brzdy: přední kotoučové origo 240mm byly vyměněny za 260mm z RST. Zadní zatím stále origo bubny, ale budou kotouče.
Design: Pro mě velice líbivý, ale to možná zkresluje skutečnost, že ujíždím na 70. a 80. letech. Interier si zaslouží pozornost už jen proto, že není hranatý a nudný jako je typické pro 80. léta a není přebastlený rúznými čudlíky, páčkami a jinými vehementy jako je běžný u dnešních aut. Jediný co tam je, tak 3 knoflíky na ovládání topení a foukání a čudl na vyhřívání zadního skla a na mlhovku...paráda... Prostoru za volantem je z důvodu jednoduchosti habaděj a zadek neřešim, když už tam nejsou sedačky. Výhled ven je na výbornou. Co se týče exteriéru Huntera začínám bejt spokojenej, ale co si budem povídat...furt je co zlepšovat.
Výbava: Kromě elektrických předních oken a šíbru nic, ale ty vyměním asi za švihadla...jsem zastáncem názoru "čim míň elektriky, tím míň se toho po*ere".
Závěrem už jen pár slov, abych se nestal řečníkem. Tohle auto mám asi 4 roky. Za tu dobu co ho mám mě pořád hodně baví. Líbí se mi jeho jednoduchost, vzhled, jízdní vlastnosti...prostě všechno. Zatim sme se vždycky domluvili takže mě nikdy nikde nenechal (zaklepat na dřevo)...je to už prostě kámoš. Za chvíli mu bude už 30 let, ale pořád ještě dokáže potrápit některý současný auta a občas se i někdo za náma otočí. 77kW sice není bůhví co, ale na 880kg to mrzák taky neni a do budoucna uvidíme, jak vyjdou plány ;-)
Silné stránky
+Určitě podvozek a celkově jízdní vlastnosti.
+vzhled...po 30 letech pořád koukatelný, navíc rarita...u nás bohužel nedoceněná.
+k-jetronic...mechanická stříkačka...prakticky se na autě nemá co podělat (mluvím z vlastní zkušenosti, zatím žádné problémy).
+ celkově jednoduchost jakékoliv opravy...abych byl objektivní, tak občas se pozastavím nad tím jak to soudruzi mysleli, to jo, ale to sou momenty spíš k pousmání.
Slabé stránky
- koroze...všechny fordy hnijou. Nebejt větší péče a neježdění v zimě, už je z něj paštika.
-některé díly už jsou celkem k nesehnání.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Nikdo to neudělá tak jak když si to člověk sám opraví/upraví...takže servis ne-e. Zatím vše své nebo kámopomocí.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Bez problému
Novinky v recenzi
Menší péče
Letos už proběhla výměna všech 4 ložisek, tyče řízení, olejové vany + s tím spojená výměna oleje. Ještě to bude chtít silentbloky na zadek a bude to TOP.
Další vozy Ford Escort
-
Ford Escort (1992) Majitel: parkoviště
Přidáno: 15.6.2008 5410 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Ford Escort (1997) Majitel: parkoviště
Přidáno: 8.4.2009 2810 Majitel 9.90 Uživatelé
-
Ford Escort (1995) Majitel: Flash009
Přidáno: 29.8.2011 27 Majitel 9.89 Uživatelé
-
Ford Escort (1987) Majitel: parkoviště
Přidáno: 30.3.2008 147 Majitel 9.87 Uživatelé
-
Ford Escort (1992) Majitel: parkoviště
Přidáno: 30.7.2008 810 Majitel 9.81 Uživatelé