Recenze
Opel Astra 1.6 Turbo Sport
Technické info
Přezdívka auta Auto Rok výroby 2009 Koupeno nové najeto [km]:110000 palivo: benzin počet válců: 4 objem [cm3]: 1590 výkon [kW]: 132 kroutící moment [Nm]: 230 zrychlení 0-100 km/h [s]: 8.5 maximální rychlost [km/h]: 230 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 18 zavazadlový prostor [l]: 500 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 10
Popis vozu
Jedná se o služební auto, které jsem navíc zdědil, takže klasický úvod o tom, co mě k tomuto autu přivedlo vynechávám.
Když mi bylo oznámeno, že můj služebák bude Astra, tak mě trochu polilo horko. Trochu se to zlepšilo, když jsem zjistil, že se jedná o aktuální verzi. Nicméně před ní jsem měl Oct II 1.9TDI, která byla skvělá. Na Opely jsem měl vždy náhled, že jsou vždy pod VW, někde na dohled francouzům.
Auto má designovou kombinaci, ve které vypadá každé auto dobře. Černá metalíza, chromové lišty kolem oken i ližiny a velká 18" kola. Navíc má mírně zatmavená přední i zadní světla. Jedná se o výbavu Sport, takže i interiér je v pořádku: sportovní sedačky, sportovní tříramenný volant, hliníkové obložení. Čím déle s autem jezdím, tím víc se mi po vzhledové stránce líbí.
Auto hezké, jak se s ním jezdí? Protože máme ve firmě velice prořidičskou car policy, tak je pod kapotou benzínová jedna-šestka s turbem. Výkon 180k, kroutící moment 230Nm a 6tikvalt nechává tušit zajímavé svezení. Tady však narážíme na první, xkrát zmiňovanou slabinu Astry, resp. všech současných Opelů. - hmotnost. 1,5t je opravdu hodně, vybavuju si třeba Volvo S60, které potřebuje min. 200k, ideálně 250k(první T5), aby se dalo říct, že jede. Navíc kroutící moment taky nebere dech, takže pokud se chcete pohybovat opravdu rychle, tak je třeba motor točit a hnát do plnejch. Motor točí 6000 ot/min, ale opravdový výkon cítítě ne dříve než v 4500ot/min. Zbývá teda 1500ot/min pěkného zátahu a převodovka je naštěstí dobře odsťupňovaná. Je nutné řadit až v "šesti", jinak otáčky spadnou pod 4500ot/min a mustíte zase chvilku čekat. Tento způsob jízdy pak zvedá spotřebu benzínu někam do nebes. To je další, výrazná slabina tohoto auta. Tabulková hodnota kombinované spotřeby 6,8l je z říše snů a měřících laboratoří. Eko jízda znamená 8l, nicméně hrubé dodržování rychlostních limitů, používání tempomatu a sem tam vytočení motoru znamená průměr kolem 10l. Ideální pro rodiné kombi nižší střední třídy. :-) Před delším časem jsem chvíli jezdil s BMW 323i 170k rv.1997. Zvuk atmosférického šestiválce od BMW nemusím zmiňovat a průměrná spotřeba 9l, s lehkou nohou i 7l vě mě vyvolává otázku: "Kde udělali inženýři z Russelsheimu chybu?" Jasně, všemi výrobci milované EU normy a tím sebedestruktivní přístup Evropy ke snižování emisí dělá své, ale přece jen....
Dobře, pokud neřešíte spotřebu, tak se dá s autem jezdit velice dynamicky, sem tam "vytrestat" i nepřipravenou prémiovku, zvuk motoru je v otáčkách taky příjemný. V rámci kubatury. Naopak, pokud jedete klidnou jízdou, o motoru nevíte. Dostávám se k přednosti auta - pohodlí. Nícméně, o tom až později. Pojďme se vrhnout do zatáček. 180k, manuál, to musí být sranda, ne? Jenže je to Opel. Dobrý test se dá udělat při jízde ke Slapské přehradě směrem od Štěchovic. Do kopce se rozehřejete, po průjezdu obcí Slapy Vás čeká pár pěkných zatáček na dvojku, max. trojku. Jdeme do toho! Dva plnej, tři, aha nic, tak ještě jednou, tři.....řazení, při klidné jízdě celkem OK, pokud "spěcháte" - nepřesná guma s dlouhými drahami. Dobře, plnej tři, brzdy, dva, plnej, tři, brzdy,.....a jedete dále..., dva,......ještě, že brzdíte motorem, protože pokud chcete po brzdách opravdu plný výkon, tak po nich nemůžete chtít, aby "plnily" víckrát. Další slabina, vzhledem k váze a výkonu nedostatečné brzdy. OK, počítejme s tím, tak aspoň vykroužíme zatáčku. Máte v ruce velice dobře se držící volant s dobrou tloušťkou i průměrem a zpětná vazba? Opět Opel.:) Ano, je to určtě daň za již zmiňované pohodlí, protože ani na 18" nevnímate rázy do kol. Ale kromě toho, že je auto nedotáčivé, tak si řízení prostě neužíváte. Ne v zatáčkách. Dálnice je však místo, kde se auto cítí nejlépe. Pětku řadíte ve 195km/h a i při rychlostech nad 200km/h je auto stabilní. Kdo zná nový úsek dálnice před Ostravou, tak ví, že na trojproudé dálnici s odstavným pruhem a dlouhými rovinkami a oblouky by šlo jet 300km/h " v pohodě". Cca 20tikilometrový úsek jsem absolvoval s tempomatem na 200km/h. Jedním slovem - cestovka. Na dálnici je autu opravdu dobře, sedí, je tiché, minimální aerodynamický hluk...pohoda. Jen nesmíte koukat na stav benzínu v nádrži.:-)
Pokud si člověk nechce "zasportovat", tak se s autem jezdí velice klidně a pohodlně. Při jakékoliv potřebě akcelerace je třeba podřazovat o dva i tři stupně níže, ale dá se na to zvyknout.
Kombi oceňuju, protože často vozím kromě manželky i dvě malé holčičky, z nichž jedna je ještě miminko. Samozřejmě ne výše popsaným způsobem.:-) Objem kufru 500l se v dnešní době nezdá velký, nicméně musím říct, že se mi ještě nestalo, že bychom se nevešli. Navíc má auto řadu "simple clever" řešení, která bych nečekal. Předně oboustranný koberec do kufru, který se dá navíc rozložit tak, že vám pokrývá celou ložnou plochu i po sklopení sedadel. Pak háčky na boku na "igelitky" s nákupem,další příjemností je, že jedním tlačítkem sklopíte opěradla a nebo po zmáčknutí "press" vám roletka vyjede nahoru, aby jste mohli lépe do kufru.
Vrátím se k ergonimii a palubním přístrojům. V autě se sedí příjemně nízko, sedačky super! Nalézt polohu v autě není problém. Na trošku MPV pocit se dá zvyknout. Ten je dán prodloužením A sloupku tak, že vpředu vniká ještě malé trojúhelníkové "okénko". Všechny tlačítka jsou dobře dostupná, jejich chod i materiál bez problémů, celkově zpracování interiéru je na Opel prémiové. Jediné co vadí je páčka blinkrů. Při dynamičtější jízde v noci zapomeňte na rychlé vypínání dálkových světel bez blikání. Barva podsvícení budíku je dobrá a to hlavně díky jeho regulátoru, který je lze dát na minimum. Co je dalším smutným příběhem, tak je audio. Myslím, že tam je 2.stupeň audia. Když bůh rozdával basy, tak Opel byl asi někde jinde. Hlasitost relativně jde, ale pokud není teměř na maxu, tak laďte max. Blaník. A jezděte s max audiem mimo dálnici. Ve 20ti no problem, po 30 nee.
S autem jsem najezdil zatím asi 30 000km a jsem až na výše uvedené spokojen. Zatím mě nikde nenechalo. Měnila se jen nádobka chladící kapaliny, praskla, lambda sonda a termostat. Nicméně až bude docházet k výměně za nové,tak se budu asi dívat na 1.8TSI v Octavii nebo v Leonu.
Silné stránky
Pohodlí
Design
Slabé stránky
Motor
Spotřeba
Řazení
Řízení
Brzdy
Audio
Další vozy Opel Astra
-
Opel Astra (2014) Majitel: Ironhide027
Přidáno: 17.1.2015 910 Majitel 9.85 Uživatelé
-
Opel Astra (2017) Majitel: adamzprahy
Přidáno: 14.1.2020 98 Majitel 9.84 Uživatelé
-
Opel Astra (2010) Majitel: parkoviště
Přidáno: 29.6.2010 3910 Majitel 9.82 Uživatelé
-
Opel Astra (2015) Majitel: Kuski
Přidáno: 9.5.2017 09 Majitel 9.71 Uživatelé
-
Opel Astra (2013) Majitel: OPCRUN
Přidáno: 17.9.2013 99 Majitel 9.70 Uživatelé