Recenze
Technické info
Přezdívka auta PuntoHGT Rok výroby 1998 Koupeno ojeté najeto [km]:108000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 16 objem [cm3]: 1800 výkon [kW]: 96 kroutící moment [Nm]: 164 zrychlení 0-100 km/h [s]: 8.6 maximální rychlost [km/h]: 202 počet rychlostí: 5 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 15 pohon kol: přední spotřeba [l/100km]: 6.5
Popis vozu
Vzhledem k minimálnímu počtu recenzí k tomuto modelu, jsem byl téměř donucen napsat alespoň pár slov o tomto autě. Prosím nečekejte žádné odborné čtení, jedná se pouze shrnutí zkušeností prostého uživatele. Za pravopisné chyby a nesrovnalosti se předem omlouvám ! :-)
JAK TO VŠECHNO ZAČALO:
Musím se přiznat, že jsem poměrně náruživý fanoušek italských aut, především značky Alfa Romeo. Za ten poměrně krátký čas, co mám řidičský průkaz, jsem stihl vystřídat již tři Alfy 156 - první byla 2.0 Twinspark, druhá 2.5 V6 - úžasný šestiválec Busso, asi není potřeba představovat - a třetí 1.9 JTD 8V 85 kW. Během vlastnictví naftové devatenáctky jsem se začal poohlížet po něčem silnějším a zábavnějším a naftový motor pro mě bohužel rozhodně sportovní není. Chtěl jsem zůstat věrný italským vozům a sháněl jsem nějaké menší auto, dalo by se říct nějaký HotHatch, s kterým není problém denně jezdit do práce nebo se jen pro radost projet. Potom, co moje stříbrná Alfa Romeo 156 šla z domů, začal jsem brouzdat po internetu a hledat možné kandidáty. Jedním z nich bylo právě Punto HGT s motorem 1.8 16V 96kW známým z modelu Barchetta. Právě onou Barchettou jsem v minulosti párkrát jel a pamatoval jsem si, jak byl její motor hladový po otáčkách a ten zvuk všude kolem se staženou střechou byl velmi zajímavý. No abych to zkrátil, našel jsem krásné Punto HGT rok 2003 facelift, stálo v Mladé Boleslavy a tak jsem se na něj vyrazil se švárou z Jižních Čech podívat. Po příjezdu k bazaru jsem nevěděl, co si mám myslet. Všude kolem leželi staré BMW na dorazech, sem tam nějaká bouračka a podobně a pak jsem narazil na ono černé Punto. Zvenku bylo opravdu pěkné, ačkoliv lehce porostlé mechem a interiér byl také velmi zachovalý. Však to měl být TOP STAV ! :-) Po chvíli čekání se mě bazarník přeci jen ujal a došel pro klíče od vozu. Motor téměř bezproblémů nastartoval a tak jsme vyrazili na testovací jízdu. Orezlé brzdy absolutně nebrzdili, byli hlučné, ale co bylo horší - motor při každém vyřazení či přeřazení zkrátka zhasnul. Jednalo se pravděpodobně o snímač vačkového hřídele, ale rozhodně se nejednalo o perfektní stav. Abych to zkrátil na autě jsem našel ještě pár drobnějších závad, se kterými bych se pravděpodobně smířil, i když Punto bylo evidentně bourané. Horší část přišla při domluvě samotné koupě vozu, když bazarníkův bratr dělal bosse celé mašinérie a začal vymýšlet hlouposti kolem smluv atd. dále to tu nebudu rozšiřovat - jen napovím, že auto bylo dotaženo ze Švýcarska. Zkrátka z auta sešlo a jelo se domů. Byl jsem trochu zklamaný a tak jsem hned cestou domů koukal na internetu v mobilu po dalších zajímavých alternativách a díky tomu jsem našel další Punto, tentokrát model před faceliftem, které shodou náhod bylo po cestě domů, tak proč tam nezajet ? :-) Auto bylo trochu pomlácené, ale startovalo a jelo velmi dobře, mělo menší problém s převodovkou, ale bylo za dobrou cenu. Po chvilce přemýšlení se jelo domů i s novým autem o kterém je celá tato recenze :-)
JÍZDNÍ VLASTNOSTI:
Jak jsem již výše psal, v Puntu se nachází nejsilnější motor 1.8 16V 96kW vybaveným variabilním časováním ventilů fungujícím na principu tlaku oleje - tzv. variátor. Auto samo o sobě váží 1040kg a to znamená, že poměr váhy výkon je 9.2 kg na koně a zrychlení za 8,6s, to už zní zajímavě že ?
Punto HGT je opravdu svižné auto, které dokáže předjet spoustu mnohem výkonnějších vozidel - v dlouhém táhlém kopci bez problémů ujíždělo BMW E39 523i, dokonce je rychlejší než tuzemská Fabia RS první generace. Auto jede lépe než moje předchozí Alfa Romeo 156 2.0 Twinspark 114kW :-)
Terčem kritiky se často stává elektrický posilovač, který je mírně přeposilovaný, ale rozhodně to není nic hrozného. Podvozek i přes svojí jednoduchost velmi příjemně sedí, rozhodně ho není potřeba přitvrzovat. Punto je samozřejmě nedotáčivé, ale často se v kritických situacích dostane do mírné přetáčivosti, která může nejednoho zkušeného řidiče překvapit. Nevím jestli je to podstatný údaj a jsem přesvědčený, že není, ale rád bych se zmínil i o spotřebě - ta se pohybuje od 6 do 10 litrů na sto, což vůbec není špatný výsledek. Vyšší spotřebu pocítíte v momentě delší jízdy na dálnici, kde Punto díky poměrně krátce zpřevodované převodovce točí kolem 4000 ot./min.
Verze HGT má kotoučově brzdy na přední i zadní nápravě, takže brzdný účinek je opravdu slušný - ze 100 km/h na 0 zastaví kolem 40 metrů což je velmi solidní výsledek.
SHRNUTÍ:
Auto celkově působí poměrně příjemně a rozhodně je škoda, že tak úplně nezapadlo mezi smetánku rychlých Hatchbacků. Věřím, že jednou tento model bude vyhledávaný, díky tomu, že jejich počet na trhu stále klesá a sehnat pěkný kousek již začíná být problém.
Tuto recenzi bych rád časem doplňoval a natočil i nějaká videa pomocí kamery GoPro, máte se na co těšit :-)
Silné stránky
+ Silný a zábavný motor
+ Čitelný podvozek
+ Výborný brzdný účinek
+ Ceny běžných náhradních dílů - je to přeci Punto :-)
+ Dostatečný prostor i pro jízdu ve čtyřech
+ Poměrně neznámá verze Punta 188, laika dokáže velmi překvapit, dalo by se rozhodně říci, že je to sleeper :-)
Slabé stránky
- Menší zavazadlový prostor, ale rozhodně to není nic hrozného - zatím jsem ho neměl plný :-)
- Nemá držák na PITÍ !- to snad Italové nemají žízeň ? Ani 156 ho neměla a to ani po faceliftu. Ještě, že existuje držák z MC Donaldu :)
- Sedačka s posuvem při sklopení pouze u spolujezdce
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
Snažím se mu dávat o co si řekne, motorový olej používám Selenii Racing 10W-60, ceny 5 litrů tohoto oleje začínají kolem 1300 Kč, ale rozhodně si stojí za to připlatit.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Soukromník, asi není co vytknout - pokud to čteš, tak tě zdravím :-)
Přidat názorDiskuse: Fiat Punto HGT
Zatím nebyly vloženy žádné diskusní příspěvky.
Další vozy Fiat Punto
-
Fiat Punto (2004) Majitel: hugolin
Přidáno: 2.5.2009 159 Majitel 9.88 Uživatelé
-
Fiat Punto (2001) Majitel: parkoviště
Přidáno: 10.11.2008 369 Majitel 9.86 Uživatelé
-
Fiat Punto (2001) Majitel: parkoviště
Přidáno: 24.9.2007 8110 Majitel 9.86 Uživatelé
-
Fiat Punto (2003) Majitel: fiaty.cz
Přidáno: 13.3.2009 259 Majitel 9.86 Uživatelé
-
Fiat Punto (2006) Majitel: Flammer (RSKa)
Přidáno: 14.1.2008 5510 Majitel 9.86 Uživatelé