Recenze
Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDM 110 kW
Technické info
Přezdívka auta Alfonz Rok výroby 2008 Koupeno ojeté najeto [km]:206000 palivo: benzin počet válců: 4 počet ventilů na válec: 4 objem [cm3]: 1910 výkon [kW]: 110 kroutící moment [Nm]: 320 zrychlení 0-100 km/h [s]: 9.6 maximální rychlost [km/h]: 208 počet rychlostí: 6 převodovka: manuální průměr kol [palce]: 16 zavazadlový prostor [l]: 445 pohon kol: přední
Popis vozu
Úvodem
Rád bych zachytil podstatu tohoto auta, trochu více racionálně a s nadhledem, než tomu bývá u mnoho majitelů a oponentů.
Výběr
Přecházel jsem z Octavie I. generace 1.6 MPI. Od začátku jsem chtěl auto který má velký faktor X (a proto asi 159 vyhrála). Další požadavkem byl kombík (neustále někam tahám nějaké krámy a bytosti) a samozřejmě sportovní duch. Opravdu moc jsem chtěl benzínový motor, bohužel jediný použitelný benzínový motor ve 159 byl nad moje možnosti. Ve výběru dále byly: Mazda 6 I. generace (nepřesvědčilo mě řízení, oproti 159 horší bezpečnost, jinak fajn auto), BMW E46 (no... pořád nějak nemůžu kousnout BMW fan klub :), oproti 159 opět horší bezpečnost), Honda Accord 7gen (2.4 type S v manuálu je jak šafránu a ceny tomu bohužel odpovídají), Octavia I RS a II RS (ceny dvojky byly pořád dost vysoko, takže taky ne e). Ford Focus II (totální nedostatek faktoru X, hnusnej interiér, jinak asi dobrá volba rozumu).
Nebudu to protahovat, jízda ve 159 mě prostě uhranula a tak, i přesto že s koupí mého konkrétního auto nebylo evidentně něco v pořádku, jsem jí celej omámenej Alfa virem koupil.
Výběr motoru
Po přechodu ze super líné a bezcharakterní Octavie jsem chtěl něco co zkrátka „jede“. O benzínových motorech ve 159 je toho všude napsáno mraky, takže jen rychlá rekapitulace: základní 1.8 MPI je beze změn převzatá od Oplu – žádný zázrak, navíc s pětikvaltem, 1,9 a 2,2 JTS žerou jak kráva, mají problém se vstřiky a rozvody (jestli to píšu nepřesně, tak mě když tak opravte), no a 3,2 HoldenAlfa mutant šel úplně mimo mě. Takže výběr z dýzlů. 2,4 jsem si projel. Zvuk pětiválce je ůchvatnej. Ale kdo by to živil... Takže volba padla na nejsilnější 1,9, která má 110 kW.
Výběr výbavy a verze
Určitě po „face liftu“, tedy rok 2008 výš a to především kvůli vyřešenému problému s tekoucím řízením, lehkému snížení hmotnosti zavěšení a absenci schodu v kufru, abych mohl v autě spát. Ehm, spal jsem v něm za ty dva a půl roku dvakrát. :) Další nároky jsem neměl. Tenhle model je už v základu dobře vybavený. Navíc osobně zastávám názor, že co v tom autě není, to se nemůže pos.... Jediné, co mi tam chybí je tempomat a výhřev sedaček. Idkyž ty mají tak dobrý materiál, že i po nasednutí do vymrzlého auta nijak extra nestudí. Naopak dvouzónovou klimatizaci nevyužívám.
No a začal jsem jezdit... do servisů :D
No, jak jsem již naznačil výše, nekoupil jsem dobrý kus. Toto auto má v tomto konkrétním provedení jen několik málo konstrukčních chyb (více o tom níže ve slabých stránkách), můj kousek však neměl štěstí na majitele (první ho vlastnila půjčovna...), takže jsem si to celkem vyžral.
Závada číslo jedna, termostat. Ha ha ha, to byla taková rozcvička. :)
Závada číslo dvě, žhavící svíčka. To je pořád legrace.
Závada číslo dvě, převodovka. Ano ano, slavná převodovka M32 od Getragu. Jak slavná je, jsem bohužel zjistil, až když se mě to nepříjemně týkalo. Do, tuším, srpna 2009 má poddimenzovaná a špatně mazaná ložiska na hřídeli 1. a 2. a taky 5. a 6. rychlostního stupně. Takže ven s auta, udělat repasi a při tom vyměnit pro jistotu i spojku a dvojhmotu. Bohužel zpětně jsem zjistil že zbytečně, páč byly rok starý. No co, stalo se a servis si na mě namastil. Takže to bychom měli, první dva měsíce vlastnictví stálo auto měsíc v servisu. No nic jedeme dál.
Závada číslo čtyři, ječící servo. Výměna vyrovnávací nádobky s utrženým „sítkem“, prkotina v mezičase.
Závada číslo čtyři, prasklý napínák rozvodového řemene. NIKDY NIDKY vážně NIKDY NIKOMU NEVĚŘTE, že na autě dělal rozvody. Nebuďte jako důvěřivý Jarda co jezdí s dobrým pocitem z toho, že je na krytu rozvodů načmárané nějaká číslo. Naštěstí řemen skočil jen o dva zuby a motoru se nic nestalo. Tohle bylo o fous. A já začal mít auta trochu plný zuby...
Závada číslo pět, přední ložiska. Vzhledem k výše uvedenému legrace. Navíc relativně snadná práce.
Závada číslo šest, kleklý kompresor klimatizace. Rada za všechny prachy, až vám klekne klimatizace, nechte si bez diskuzí propláchnout celý okruh a vyměnit expanzní ventil, ušetříte si mnoho času a dohadování se servisem.
No a to je zatím vše. K dalším strašákům napíšu více ve Slabých stránkách.
Život s Alfou Romeo
A teď z veselejšího soudku. To, že auto stále mám, je dáno za prvé tím, že jsem do něj dal tolik peněz, že by se prodej absolutně nevyplatil. No a za druhé proto, že to auto je naprosto úžasné. Samozřejmě na prvním místě design. Nemá cenu cokoliv psát, stačí se jen dívat. A pak to nejdůležitější – řízení. Ať už přímo projev tuhého komunikativního a strmého řízení, nebo perfektní sedačky, či velmi slušná jistota podvozku, a dále parádní přesné tuhé řazení, to vše z tohoto auta dělá něco víc. A věřte, že už jsem se v lecčem svez, ale nic mě takto neuchvátilo. I motor, buď tupý chrochtající ingot z dodávky není takovým bezcharakterním podivně se projevujícím individuem, které v té době dělal např. koncern. Táhne příjemně od 1500 otáček, smrt nastává až ve 4500 a od 3000 by se s trochou nadsázky dalo říct, že má i pěkný zvuk. Spotřeba? No, ať na to šlapete, nebo jedete v klidu, tohle auto žere v průměru pořád stejně, kole 7 litrů. Někdy trochu víc, někdy trochu méně. Tohle moc neřeším. Do nafty přidávám VIF... V autě stále jakž takž funkční DPF, EGR nezaslepen.
Ha! To jsem se rozepsal. Zbytek už jen tedy heslovitě.
Ad prostornost interiéru.
Vpředu fajn, vzadu horší, kufr, kdyby neměl ten hloupě malý vstup, byl by super. I tak odzkoušeno: 4 dospělí včetně batožiny a dva velcí psi na palubě, či tři dospělí včetně batožiny a tři horská kola, rovněž vše uvnitř. Nehledejte tu žádný Simply Clever, ale když jste clever, naskládáte toho do ní hodně. Nemám hagusy ani tažný, takže mně osobně ani nic jiného nezbývá.
Ad Alfisti
Zdravení při míjení na silnici vás dostane. Prostě cítíte to srdíčko, který za touhle značkou je. :D Stejně tak komunita se mi jeví infiltrována menším procentem trotlů, než je běžné.
Silné stránky
Design
Design
Desgin
Jízdní vlastnosti (ikdyž větší váha na předku je znát), podvozek je tak jistý, až mě to zneklidňuje, řízení famózní, řazení skvělé
Slušná dynamika
Aura značky
Bezpečnost. Je to tuhý těžký ingot, 8 airbagů v základu, EURO NCAP – nejlepší výsledek ve své době a kategorii
Odolný podvozek
Skvěle brzdí – čtyřpístková radiální Bremba vpředu, to je nejen pěkný pohled
Nikdo ji neukradne :D
Slabé stránky
...aneb pár rad před koupí
Berte ročník od srpna 2009 výše. Vyhnete se problémům s řízením a převodovkou. Pokud koupíte verzi 1,9 jtdm 88 kW, vyhnete se problematickým vířivým klapkám v sání. Pokud koupíte motor 2,0 jtdm, vyhnete se problémům s nesmyslně umístěným DPF.
Dost nesofistikovaná samoregulace automatické klimatizace. (možná jen můj problém)
… a obecně, nikomu toho moc nevěřte a určitě vyměňte ty blbý rozvody :D
Toť vše.
Zkušenosti se servisem (poruchy, opravy):
No, už mám spousty nových známých. :) Na servisy jsem měl ale vesměs štěstí.
Zkušenosti s prodejcem (autosalon / autobazar)
Špatná. Bohužel. Pan Šefl, Malměřice. Že bylo auta dojebaný, budiž, ale že se navíc prodejce při reklamaci tváří, jako když slyšíte trávu růst? Navíc jsem zjistil, že auto bylo bouraný, což mě nas... asi nejvíc. Takže nedůvěřuj, prověřuj a nebuď naivní, jak malej Jarda.
Další vozy značky Alfa Romeo
-
Alfa Romeo 159 (2006) Majitel: JohnDeere8320R
Přidáno: 13.3.2016 399 Majitel 9.91 Uživatelé
-
Alfa Romeo 159 (2007) Majitel: norton323
Přidáno: 23.5.2014 79 Majitel 9.04 Uživatelé
-
Alfa Romeo 159 (2007) Majitel: Silencer
Přidáno: 1.5.2020 19 Majitel 8.13 Uživatelé
-
Alfa Romeo 159 (2005) Majitel: mRKEF
Přidáno: 27.7.2016 08 Majitel 0.00 Uživatelé
-
Alfa Romeo 75 (1990) Majitel: fan.mj
Přidáno: 10.3.2016 510 Majitel 9.94 Uživatelé